Connect with us

Actualitate

Cum se vor recalcula veniturile pensionarilor în baza principiului contributivitații. Noua formulă de calcul a pensiilor

Publicat

Publicitate

Preşedintele Casei Naţionale de Pensii, Daniel Baciu, a oferit explicații legate de noua lege a pensiilor, care va recalcula veniturile pensionarilor în baza principiului contributivităţii, realatează alba24.ro.

Acesta a spus la RTV că, în opinia sa, modul de calcul ar trebui simplificat, rămânând doar să se înmulţească valoarea punctului de pensie cu numărul anilor de contibuţie

”Noi trebuie să bonificam omul care chiar a contribuit la bugetul de pensii. De aceea, pensiile aflate în plată vor crește. Nu va scădea nicio pensie. Eu zic că în 2023 deja trebuie să avem un act normativ pus pe masa decidenților.

După aceea, el intra în consultare publică. Atunci, noi în primul rând trebuie să ne consultăm partenerii noștri, organizațiile de pensionari relevante la nivel national, sindicatele.

Până la sfârșitul lui 2022 sau începutul lui 2023, noi trebuie să venim cu această propunere de act normativ, care după aceea să-și urmeze parcursul legislativ”, a spus Daniel Baciu, preşedintele Casei Naţionale de Pensii.

Modificări luate în calcul: 

Publicitate
  • 10 ani cotizația minimă și 35 de ani pentru pensionarea la limităde vârstă (în prezent cotizarea minimă este de 15 ani).
  • persoanele care au muncit 10 ani sau peste 10 ani ar avea o pensie egală cu 40% din salariul minim brut pe ţară la momentul ieşirii la pensie şi ar creşte cu 1% pentru fiecare an de cotizare până la 15 ani, astfel încât să ajungă pentru 11 ani la 41% din salariul minim brut, pentru 12 ani la 42% din salariul minim brut.

Baciu îl contrazice pe ministrul Budăi, care cu doar câteva zile în urmă a spus că nu crede că perioada minimă de contributivitate va scădea la 10 ani.

Exemple cotizare minimă pentru pensionare

În acest moment este în vigoare o vechime de 15 ani, însă este luată în calcul și varianta din legea 127, respectiv un minim de cotizație de 10 ani.

Dacă acest lucru se va întâmpla, persoanele care au muncit 10 ani sau peste 10 ani, vor primi o pensie egală cu 40% procente din salariul minim brut pe țară la momentul ieșirii la pensie, iar cei care au cotizat 15 ani vor primi o pensie egală cu 45% de procente din salariul minim brut pe țară de la momentul ieșirii la pensie.

Acest lucru ar însemna 1020 de lei din 2550 de lei cât este salariul minim brut în prezent, respectiv 1.147 de lei, astfel că pentru fiecare an muncit după cei 10 ani vechime, se mai adăuga un procent de 1% până la vechimea de 15 ani.

Se ia în calcul însă și varianta modificării punctului de calcul, astfel încât să nu mai existe o inechitate la acest capitol, iar pensiile să poată fi calculate într-un mod în care oamenii să nu mai fie nemulțumiți.

În acest moment legislația pentru ieșirea la pensie prevede o vechime minimă de 15 ani în câmpul muncii și 35 de ani pentru pensia de limita de vârstă.

Proiectul va mai avea și alte modificări care ar urma să fie făcute în Parlament când  propunerea va fi discutată în comisii și în plen.

Pensii 2022: Modificările propuse în noua lege

Marius Budăi,  ministrul Muncii, a explicat care sunt schimbările care urmează să aibă loc în perioada următoare, potrivit Antena 3.

”Am organizat întâlniri și cu partenerii sociali pentru că îmi doresc ca noi, opoziția de atunci, de la scrierea PNRR-ului, dar și societatea civilă și partenerii sociali care au fost excluși de la scrierea PNRR, măcar la reformele din PNRR să fim parteneri loiali cu toții, onești și să ne asigurăm că atunci când înfăptuim o reformă o înfăptuim în binele și în folosul cetățeanului român.

Ceea ce vreau să spun și să asigurăm împreună cetățenii este că vom face o lege și nu vom renunța la principiul legii 127 și vom îmbunătății legea 127, chiar dacă se va chema altfel, va avea alt număr, dar principiul din lege și anume rezolvarea inechităților din România, din sistemul de pensii, trebuie să primeze” a explicat Marius Budăi la Antena 3.

”Noi, în România, am avut trei acte normative de bază. Legea 3, Legea 19 și Legea 263, dar la aceste acte normative de bază au fost intervenții multiple și pe parcursul implementării acelor modificări, acelor intervenții, s-au creat inechități în sistem de-a lungul anilor.

Și atunci trebuie reparat acest sistem și să ajungem la aceeași contribuție, aceeași pensie, pentru că asta este normalitatea”, a mai spus Budăi.

Ministrul a anunțat că procesul de recalculare este deja în derulare.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

AEP: Începând de luni, alegătorii români din străinătate se pot înregistra online pentru votul la prezidențiale

Publicat

Publicitate

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) anunță că, începând de luni, alegătorii români cu domiciliul sau reședința în străinătate care doresc să voteze la alegerile prezidențiale din acest an prin corespondență sau la o secție de votare din afara țării se pot înregistra online pe portalul www.votstrainatate.ro.

Potrivit unui comunicat al AEP, până la ora 11.00 au fost primite patru cereri de vot prin corespondență, precizează sursa citată.

Portalul cuprinde două secțiuni: Alegător în străinătate la o secție de votare și Alegător în străinătate prin corespondență.

Alegătorul care dorește să se înscrie pentru votul prin corespondență trebuie să completeze un formular online, în care să menționeze numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu sau reședință, adresa de e-mail, precum și opțiunea de transmitere în țară sau la reprezentanța diplomatică a votului exprimat prin corespondență. La acest formular, alegătorul trebuie să anexeze copia scanată sau fotografia actului de identitate și a documentului care dovedește dreptul de ședere, eliberat de autoritățile străine.

Termenul-limită de înscriere în Registrul electoral ca alegător în străinătate prin corespondență este 20 martie 2025, ora 23,59.

De asemenea, alegătorul român care optează să voteze în străinătate la o secție de votare va completa un formular online, în care va înscrie numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de e-mail, localitatea și statul unde optează să voteze, la care anexează copia scanată sau fotografia actului de identitate. AEP menționează că o secție de votare poate fi înființată la cererea a minimum 100 de cetățeni din aceeași localitate sau dintr-un grup de localități.

Publicitate

Termenul-limită de înscriere în Registrul electoral ca alegător în străinătate la o secție de votare este 4 martie 2025, ora 23,59.

Lista documentelor care atestă reședința în străinătate este cuprinsă în Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 373/2024, cu modificările și completările ulterioare, și poate fi accesată la următorele link-uri:
https://www.mae.ro/sites/default/files/file/anul_2024/pdf_2024/2024.03.07_omae_373-2024_mof_al_ro_178_din_07.03.2024.pdf
https://www.mae.ro/sites/default/files/file/anul_2024/pdf_2024/omae_507-21.03.2024-_mofro_272-29.03.2024_completare_anexa_omae_373-2024_acte_resedinta-cu_bruxelles.pdf

Alegătorii pentru care Biroul electoral pentru votul prin corespondență nu a înregistrat primirea plicului cu opțiunea sa de vot își pot exercita dreptul de vot la acel scrutin la secțiile de votare.

Întrebări și sesizări legate de procedura de înregistrare pot fi transmise la adresa de e-mail contact@votstrainatate.ro, mai precizează AEP. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Au apărut noile formulare de înregistrare fiscală. Includ taxa pe stâlp și supra-impozitul pentru instituții de credit

Publicat

Publicitate

Au apărut noile formulare de înregistrare fiscală care includ taxa pe stâlp și impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat „proiectul de ordin pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal” potrivit Termene.ro.

Anexele acestuia includ noile variante ale formularelor 010 (pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică), 013 (pentru contribuabilii nerezidenți care desfășoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente) și 700 (pentru mențiuni ulterioare înregistrării fiscale).

Noile formulare de înregistrare fiscală au fost modificate astfel încât să reflecte modificările fiscale intrate în vigoare în lunile trecute, mai precis cele două noi impozite ce vor fi achitate de contribuabilii vizați: impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit și impozitul pe construcții speciale.

În referatul de aprobare se menționează că având în vedere noile prevederi legale, este necesară completarea vectorului fiscal cu două noi categorii de obligații fiscale de declarare, cu caracter permanent, respectiv:

impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit;
impozitul pe construcții.
Noile formulare de înregistrare fiscală
Prevederile art.496 din Codul fiscal reglementează categoriile de contribuabili care sunt obligate la plata impozitului pe construcții, respectiv:

Publicitate

– persoanele juridice române, cu excepția instituțiilor publice, institutelor naționale de cercetare-dezvoltare, asociațiilor, fundațiilor și a celorlalte persoane juridice fără scop patrimonial, potrivit legilor de organizare și funcționare;

– persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România;

– persoanele juridice cu sediul social în România înființate potrivit legislației europen

Patru noi taxe introduse pentru companii în 2024 și 2025

Din cauza deficitului bugetar excesiv, statul a introdus anul trecut și anul acesta patru noi taxe pentru marii contribuabili.

Astfel, introdus de la 1 ianuarie 2024, prin legea 296/2023, impozitul minim de 1% pe cifra de afaceri a fost impus companiilor cu venituri peste 50 de milioane în cazul cărora impozitul de 16% pe profit este mai mic decât cota de 1% din venituri.

Tot de la 1 ianuarie instituțiile de credit au plătit un impozit de 2% pe veniturile din dobânzi, dividende, taxe și comisioane etc, peste cota de impozit pe profit.

Astfel, după cum prevede legea 296, ”instituţiile de credit – persoane juridice române şi sucursalele din România ale instituțiilor de credit – persoane juridice străine datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a următoarelor cote de impozitare: 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2024-31 decembrie 2025 inclusiv, 1% începând cu data de 1 ianuarie 2026”.

În ceea ce privește impozitul suplimentar pentru companiile din sectoarele petrol și gaze, acesta a fost impus întreprinderilor cu cifre de afaceri de peste 50 de milioane de euro sub forma unei cote de 0,5% ”suplimentar impozitului pe profit”.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Rezultate la prima simulare județeană a examenului de Evaluare Națională 2025

Publicat

Publicitate

Inspectoratul Școlar Județean Botoșani a centralizat rezultatele obținute de elevii cl. a VIII-a la prima simulare județeană a examenului de Evaluare Națională din acest an școlar.

Simularea s-a desfășurat în zilele de 11 și 12 decembrie 2024, în 104 unități de învățământ.

Ratele de promovare pe discipline sunt următoarele:

  • Limba și literatura română – procent de promovare: 66,08%.  1 elev a obținut nota 10.
  • Matematică – procent de promovare: 59,40%. 3 elevi au obținut nota 10.

„Rezultatele au fost aduse la cunoștința elevilor și a părinților de către profesorii de la clasă. Aceste note nu sunt publice și nu se trec în catalog, însă rezultatele obținute sunt analizate, la nivelul fiecărei unități de învățământ, prin discuții cu elevii și cu părinții, precum și la nivelul Consiliului profesoral.” ne-a transmis Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

Din totalul celor 3781 de elevi înscriși în clasa a VIII-a, la proba de Limba și literatura română s-au prezentat 3605 elevi, absenți fiind 176 de elevi, iar la Matematică au fost prezenți 3576 de elevi, absentând 205.

Următoarea simulare județeană a examenului de Evaluare Națională va avea loc în zilele de  14 și 15 aprilie 2025, precedată de simularea națională care se va desfășura în 17 și 18 martie 2025.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

A furat obiecte de uz casnic și a fost reținut. Isprava unui tânăr de 18 ani din Botoșani

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Biroului de Investigații Criminale au emis odonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui tânăr, de 18 ani, din municipiul Botoșani, bănuit de comiterea infracțiunii de furt calificat.

 

În urma probatoriului administrat de polițiști s-a stabilit faptul că acesta, la data de 17 ianuarie a.c., ar fi sustras din incinta unei societăți comerciale, mai multe bunuri de uz casnic, în valoare de aproximativ 2.000 de lei. Prejudiciul a fost recuperat integral și restituit victimei.

 

Tânărul a fost ontrodus în Centrul de reținer eși Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani, cercetările fiind continuate pentru stabilirea întregii situații de fapt.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending