Connect with us

Actualitate

Cum se va moderniza sistemul de pensii: „Sistemele curente nu permit renunțarea la hârtie”

Publicat

Publicitate

Guvernul României s-a angajat prin PNRR să implementeze un sistem informatic ce va cuprinde o serie de componente care funcționează în mod integrat și centralizat. Potrivit unui proiect de HG pus în dezbatere publică până la data de 14 mai a.c., PNRR obligă Guvernul României să digitalizeze procesarea cererilor serviciilor oferite de către CNPP, scrie ADEVĂRUL.

„Aducerea tuturor acestor date într-un format digital unitar este obligatorie pentru orice plan de digitalizare al CNPP, care să susțină procesul de reformă/ recalculare al pensiilor. Această sarcină de digitalizare presupune și dezvoltarea unui sistem informatic central în cadrul CNPP, care va avea capacitatea de a susține reformele și recalculare al pensiilor publice, se arată în documentul citat.

În sprijinul aprobării proiectului, Ministerul Muncii a invocat faptul că „aplicațiile ce alcătuiesc sistemul informatic curent al CNPP sunt bazate pe tehnologii învechite (2011-2012), fără suport producător, ceea ce limitează posibilitățile de adaptare ale acestora la noile cerințe operaționale și constituie un risc crescut de securitate cibernetică a sistemului”.

În plus, arată autoritatea, „multe date critice în completarea unui dosar se găsesc în format nestructurat, în aplicații și sisteme de baze de date insulare sau chiar analogic (hârtie), îngreunând munca și scăzând eficiența personalului din cadrul CNPP și CJP-urilor”.

Sistemele și procedurile de lucru curente nu permit renunțarea la hârtie
„Sistemele și procedurile de lucru curente nu permit renunțarea la hârtie, ca și document oficial, atât intern, cât și în interacțiunea cu factorii externi (ex: Talonul de Pensii). Portalul instituției oferă servicii limitate, cu grad de sofisticare redus, neputând substitui, în acest moment, prezența fizică la ghișeu a persoanelor interesate. Posibilitățile tehnologice de raportare/analiză istorică și predictivă a datelor sunt extrem de reduse, generând dificultăți în fundamentarea deciziilor cu privire la sistemul de pensii. Riscul major constă în imposibilitatea dezvoltării unor noi funcționalități, precum și riscul prăbușirii sistemului, ceea ce ar face imposibilă plata pensiilor pentru cca. 5 milioane de beneficiari, lunar.

Absența oricăror posibilități de interconectare a bazelor de date cu principalii actori care utilizează sistemul public de pensii (administratori privați pentru pilonul II, ASF) astfel încât informația să fie accesibilă în orice moment tuturor. Sistemul actual a depășit cu mult „data limita de utilizare” și este imperios necesar trecerea la nivel superior de digitalizare, operabilitate și securitate, prin realizarea investiției ce face obiectul prezentei documentații”, se precizează în document.

Publicitate

Cum va fi modernizat sistemul
Obiectivul major al strategiei de modernizare a sistemului public de pensii și de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale din România îl reprezintă implementarea unui sistem informatic performant, complet integrat, care să permită aplicarea coerentă și unitară a reglementărilor legale în vigoare în domeniul sistemului public de pensii și al asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale, în mod special a Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii, precum și a Legii nr. 346/2002 republicată, privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale cu modificările și completările ulterioare.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă realizarea unui nou sistem informatic integrat precum și a infrastructurii hardware necesare în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice, ce urmează a se concretiza prin:

Portal, ca o componentă de comunicare cu persoanele interesate, cu rol de a furniza setul actual de servicii electronice, precum și un nou set de funcționalități:
Servicii electronice în domeniul pensiilor și al altor drepturi de asigurări sociale;
Serviciu electronic pentru completarea cererii de emitere de bilete de tratament, precum și servicii electronice în zona de înregistrare a contribuabililor;
Servicii electronice în domeniul accidentelor de muncă și al bolilor profesionale;
Aplicația „e-Talon” care va genera automat cuponul lunar de pensie, în format electronic și tipărit, pentru toți pensionarii aflați în plată;
CNPP are în vedere demararea unui amplu program de modernizare a sistemelor sale informatice, atât prin modernizare arhitecturală și tehnologică, cât și prin implementarea unor noi componente funcționale în cadrul sistemului informatic existent.

Pentru demararea programului de modernizare este necesar întocmirea unui studiu de fezabilitate adaptat specificului investiției avute în vedere. Pregătirea studiului de fezabilitate presupune, inițial, o analiză a situației actuale și stabilirea obiectivelor tehnice și funcționale care să fie atinse prin investițiile propuse. Situația existentă este analizată în mod sistematic, iar obiectivele propuse trebuie documentate, din punct de vedere tehnic și funcțional, la un nivel care să permită demararea procedurilor de achiziție publică de bunuri și servicii necesare.

Îndeplinirea condiționalități lor stabilite prin Componenta C8. Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, are în vedere și reforma sistemului de pensii, prin crearea unui nou cadru legislativ capabil să asigure sustenabilitatea fiscală, în contextul procesului de îmbătrânire a populației, în vederea corectării inechităților, dar și pentru a asigura predictibilitatea sistemului în vederea respectării principiului contributivității, în raport cu beneficiarii drepturilor la pensie.

De asemenea, se vizează modernizarea sistemului de pensii prin aplicații și servicii digitale.

Reforma pensiilor vizează abordarea Recomandărilor Specifice de Țară relevante (RST) 2019 și 2020 și, în special, asigurarea sustenabilității fiscale, egalizarea vârstei de pensionare și stabilitatea financiară a pilonului II de pensii.

În ceea ce privește îndeplinirea condiționalităților din Investiția 10. Eficiență operațională și servicii electronice avansate pentru sistemul național de pensii prin digitalizare, se are în vedere implementarea noului sistem informatic în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).

Obiectivele specifice ale proiectului
Având în vedere rezultatele analizei situației actuale și a deficiențelor identificate, precum și obiectivele enunțate in cadrul PNRR, au fost formulate următoarele obiective specifice pentru proiectul propus

Realizarea unui nou sistem informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice care să asigure digitalizarea internă a instituției, furnizarea de servicii publice personalizate, susținerea procesului guvernamental de luare a deciziilor, în condiții de asigurare a interoperabilității și securității cibernetice, în conformitate cu cerințele directivelor europene aplicabile;
Crearea infrastructurii hardware necesare pentru asigurarea funcționarii în condiții optime a sistemului informatic integrat propus spre realizare.
Conform prevederilor cuprinse în cadrul PNRR privind reforma sistemului de pensii publice, platforma informatică pentru digitalizarea relației cu cetățenii va conține următoarele elemente, dintre care o parte vor face obiectul unor alte proiecte ale instituției:

Sistem pentru digitalizarea și automatizarea proceselor interne; platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni sunt:

Registre publice
Sistem pentru relația cu cetățenii; sistemul va fi unul de tip portal cu identificarea fiecărui utilizator; va exista un sistem de management al identităților pentru toți utilizatorii și va putea fi folosită semnătura digitală; fiecare cetățean înregistrat în portal va avea un spațiu privat unde vor fi disponibile toate datele acestuia și prin intermediul căruia vor fi transmise toate comunicările electronice; în spațiul privat vor fi disponibile datele cetățeanului care sunt gestionate de CNPP, indiferent de sursa de date. Cetățenii vor avea posibilitatea și să-și completeze documentele; prin intermediul portalului vor putea fi făcute și consultări/ simulări ale datelor personale privitoare la pensie.
Platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni
Sisteme analiză și predicții

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Cristian Popescu Piedone, descindere în județul Suceava de Ziua Mondială a Consumatorului

Publicat

Publicitate

Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, Cristian Popescu Piedone, a declarat, sâmbătă, la Suceava, că a fost declanșat un maraton de verificări începând cu județele din nordul Moldovei după care verificările vor continua spre sudul țării, Focșani, Buzău, scrie newsbucovina.ro.

„Vrem în primul rând să verificăm comisariatele în baza sesizărilor care au fost primite și să verificăm cu sesizările cu care am venit de la București de la sediul central pe anumite domenii de specialitate de la alimentație publică, panificație, metale prețioase. Mai cam toate vedem”, a spus Popescu-Piedone.

Președintele ANPC a menționat că în județul Suceava sunt făcute verificări în mai multe domenii, fără să detalieze.

El a subliniat că 15 martie este e o zi importantă, Ziua Mondială a Consumatorilor, care a fost inițiată și proclamată de președintele SUA J.F. Kennedy și este astăzi este una dintre prioritățile întregii lumi.

„Consumatorul trebuie să fie protejat. Consumatorul are nevoie de securitate, consumatorul are nevoie să mănânce sănătos. El consumă și aduce acei bănuți în toate domeniile de activitate celor care se dezvoltă pe chiar seama consumatorilor”, a spus președintele ANPC.

Cristian Popescu Piedone a subliniat că nu a venit să-și facă imagine.

Publicitate

„Eu nu am venit să candidez, eu nu am venit să îmi doresc ceva. Am dorit să protejez  prin ANPC să aducem lucrurile în normalitate, într-o normalitate în care consumatorul trebuie să meargă în siguranță pe stradă, să nu se împiedice în vreo groapă, la siguranța clădirilor care sunt construite pe repede înainte, nu se folosesc materiale de calitate, la siguranța alimentară”, a spus președintele ANPC.

El a mai declarat că își dorește să nu găsească probleme.

„Unde am găsit bine am felicitat. Nu sunt Gică Nebunul să fac, să dreg”, a spus Popescu Piedone.

El a dat ca exemplu produsele de panificație arătând că sunt fabrici care ar fi trebuit demolate cu totul și nu ar fi trebuit să mai funcționeze ținând cont de în ce condiții mizere și în ce condiții livrează niște produse, fiind vorba de „pâinea cea de toate zilele”,

„Să ne-o dea în halul acesta? Reacția, în condițiile nu numai nelegale și de nesiguranță alimentară, face ca acest produs pe care îl mâncăm zi de zi să producă efecte în timp. Nu mănânc o pâine și să pățesc ceva a doua zi, dar mănânc zilnic pâinea aceea și acest lucru dăunează grav sănătății”, a spus Popescu Piedone.

Citeste mai mult

Eveniment

Revolut introduce 3 noi funcții: Ce faci dacă îți pierzi telefonul

Publicat

Publicitate

Revolut continuă să își îmbunătățească serviciile, lansând trei noi funcții menite să sporească siguranța conturilor utilizatorilor. Aceste funcții sunt integrate în hub-ul de securitate Revolut Securitate și oferă protecție împotriva fraudelor și a furtului telefonului. Noile opțiuni îți permit să îți blochezi cardurile, să îți schimbi PIN-ul de la distanță și să îți protejezi contul împotriva accesului neautorizat, scrie playtech.ro.

Una dintre cele mai importante funcții noi este „Telefon pierdut”, care îți permite să raportezi imediat furtul sau pierderea dispozitivului pe care ai instalat Revolut. În acest fel, datele tale financiare rămân în siguranță, iar accesul la cont poate fi restricționat pentru a preveni orice tranzacție neautorizată.

În cazul unui furt, este esențial să acționezi rapid. Iată ce poți face:

  • Accesează contul Revolut de pe un alt dispozitiv și activează funcția „Telefon pierdut” din secțiunea de securitate.
  • Blochează cardurile pentru a preveni utilizarea lor de către persoane neautorizate.
  • Schimbă PIN-ul și parola contului tău pentru un plus de protecție.

Această funcție este extrem de utilă pentru românii care călătoresc des sau care vor să se asigure că fondurile lor sunt în siguranță, chiar și în situații neprevăzute.

Cum te protejezi împotriva accesului neautorizat?

Pentru a combate fraudele bazate pe inginerie socială și phishing, Revolut introduce și funcția „Logare echipament secundar”. Aceasta îți trimite o notificare instantanee în cazul în care cineva încearcă să se autentifice în contul tău de pe un dispozitiv necunoscut.

Dacă primești o astfel de notificare și nu ai inițiat tu logarea, ai la dispoziție următoarele măsuri de securitate:

Publicitate
  • Poți bloca accesul la cont pentru dispozitivul respectiv folosind recunoașterea facială sau amprenta.
  • Poți schimba parola pentru a împiedica alte încercări de acces neautorizat.
  • Poți verifica activitatea contului tău pentru a te asigura că nu au fost efectuate tranzacții suspecte.

Această măsură vine ca răspuns la numeroasele atacuri cibernetice asupra conturilor de mobile banking, care au devenit din ce în ce mai sofisticate.

Cum îți setezi limite de tranzacționare pentru mai multă siguranță?

O altă funcție importantă introdusă de Revolut este „Limitele de tranzacționare”, care îți permite să setezi un plafon zilnic pentru plăți și transferuri. Această opțiune este utilă pentru a limita eventualele pierderi în cazul în care cineva obține acces la contul tău.

Prin această funcție, poți:

  • Stabili o sumă maximă pe care o poți cheltui în 24 de ore.
  • Bloca automat tranzacțiile mari care depășesc pragul stabilit.
  • Modifica aceste limite doar prin identificare biometrică, pentru un plus de securitate.

Această măsură completează alte funcționalități de protecție, precum „Protecția fondurilor”, introdusă în 2024, oferind un nivel suplimentar de control asupra tranzacțiilor efectuate.

Noile funcții Revolut oferă utilizatorilor mai multă siguranță și control asupra conturilor lor, reducând riscul de fraudă sau de pierdere a fondurilor în cazul furtului telefonului. Prin implementarea acestor măsuri, fintech-ul demonstrează că securitatea utilizatorilor este o prioritate și că serviciile sale evoluează constant pentru a răspunde amenințărilor cibernetice.

Dacă folosești Revolut, merită să îți actualizezi aplicația și să explorezi aceste opțiuni de securitate, pentru a-ți proteja cât mai bine banii și datele personale.

Citeste mai mult

Eveniment

Premierul Ciolacu: Sistemul public nu mai poate fi încărcat cu salariați. „Elasticul de cheltuieli s-a întins suficient”

Publicat

Publicitate

Premierul Marcel Ciolacu a atras, sâmbătă, atenția asupra faptului că sistemul bugetar nu mai poate fi „încărcat” cu salariați, subliniind că „elasticul de cheltuieli în zona publică s-a întins suficient” și, „dacă îl mai întindem, se rupe”.

El a declarat, în cadrul unei conferințe de presă susținute la finalul unei vizite efectuate la Spitalul Județean Teleorman, că personalul disponibilizat din zona publică este absorbit de sistemul privat românesc.

„Vrem o administrație mai suplă sau vrem să dăm iarăși drumul și să o creștem cu 20%? Am fost în primării care funcționează cu 50% din organigramă și funcționează foarte bine.

Aici ține de fiecare manager în parte. Sistemul public nu mai poate fi încărcat. Elasticul de cheltuieli în zona publică s-a întins suficient. Dacă îl mai întindem, se rupe.

Eu cred că așezați, liniștiți, trebuie să pornim și să facem ceea ce trebuie făcut, mai ales că zona privată absoarbe această forță de muncă”, a afirmat șeful Executivului.

sursa: agerpres

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cutremur cu magnitudinea 3 în județul Vrancea

Publicat

Publicitate

Un cutremur slab cu magnitudinea 3 s-a produs sâmbătă, la ora 13:42, în județul Vrancea, zona seismică Vrancea, potrivit informațiilor publicate de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INCDFP).

Seismul a avut loc la adâncimea de 111,1 kilometri, în apropierea următoarelor orașe: 49 km vest de Focșani, 56 km nord de Buzău, 66 km sud-est de Sfântu – Gheorghe, 74 km est de Brașov, 85 km nord-est de Ploiești.

De la începutul lunii martie, în România s-au produs 15 cutremure, cu magnitudini cuprinse între 2 și 3,3.

Anul trecut, cel mai important cutremur a avut magnitudinea de 5,4 și s-a produs în județul Buzău în data de 16 septembrie. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending