Connect with us

Actualitate

Cum se va moderniza sistemul de pensii: „Sistemele curente nu permit renunțarea la hârtie”

Publicat

Publicitate

Guvernul României s-a angajat prin PNRR să implementeze un sistem informatic ce va cuprinde o serie de componente care funcționează în mod integrat și centralizat. Potrivit unui proiect de HG pus în dezbatere publică până la data de 14 mai a.c., PNRR obligă Guvernul României să digitalizeze procesarea cererilor serviciilor oferite de către CNPP, scrie ADEVĂRUL.

„Aducerea tuturor acestor date într-un format digital unitar este obligatorie pentru orice plan de digitalizare al CNPP, care să susțină procesul de reformă/ recalculare al pensiilor. Această sarcină de digitalizare presupune și dezvoltarea unui sistem informatic central în cadrul CNPP, care va avea capacitatea de a susține reformele și recalculare al pensiilor publice, se arată în documentul citat.

În sprijinul aprobării proiectului, Ministerul Muncii a invocat faptul că „aplicațiile ce alcătuiesc sistemul informatic curent al CNPP sunt bazate pe tehnologii învechite (2011-2012), fără suport producător, ceea ce limitează posibilitățile de adaptare ale acestora la noile cerințe operaționale și constituie un risc crescut de securitate cibernetică a sistemului”.

În plus, arată autoritatea, „multe date critice în completarea unui dosar se găsesc în format nestructurat, în aplicații și sisteme de baze de date insulare sau chiar analogic (hârtie), îngreunând munca și scăzând eficiența personalului din cadrul CNPP și CJP-urilor”.

Sistemele și procedurile de lucru curente nu permit renunțarea la hârtie
„Sistemele și procedurile de lucru curente nu permit renunțarea la hârtie, ca și document oficial, atât intern, cât și în interacțiunea cu factorii externi (ex: Talonul de Pensii). Portalul instituției oferă servicii limitate, cu grad de sofisticare redus, neputând substitui, în acest moment, prezența fizică la ghișeu a persoanelor interesate. Posibilitățile tehnologice de raportare/analiză istorică și predictivă a datelor sunt extrem de reduse, generând dificultăți în fundamentarea deciziilor cu privire la sistemul de pensii. Riscul major constă în imposibilitatea dezvoltării unor noi funcționalități, precum și riscul prăbușirii sistemului, ceea ce ar face imposibilă plata pensiilor pentru cca. 5 milioane de beneficiari, lunar.

Absența oricăror posibilități de interconectare a bazelor de date cu principalii actori care utilizează sistemul public de pensii (administratori privați pentru pilonul II, ASF) astfel încât informația să fie accesibilă în orice moment tuturor. Sistemul actual a depășit cu mult „data limita de utilizare” și este imperios necesar trecerea la nivel superior de digitalizare, operabilitate și securitate, prin realizarea investiției ce face obiectul prezentei documentații”, se precizează în document.

Publicitate

Cum va fi modernizat sistemul
Obiectivul major al strategiei de modernizare a sistemului public de pensii și de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale din România îl reprezintă implementarea unui sistem informatic performant, complet integrat, care să permită aplicarea coerentă și unitară a reglementărilor legale în vigoare în domeniul sistemului public de pensii și al asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale, în mod special a Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii, precum și a Legii nr. 346/2002 republicată, privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale cu modificările și completările ulterioare.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă realizarea unui nou sistem informatic integrat precum și a infrastructurii hardware necesare în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice, ce urmează a se concretiza prin:

Portal, ca o componentă de comunicare cu persoanele interesate, cu rol de a furniza setul actual de servicii electronice, precum și un nou set de funcționalități:
Servicii electronice în domeniul pensiilor și al altor drepturi de asigurări sociale;
Serviciu electronic pentru completarea cererii de emitere de bilete de tratament, precum și servicii electronice în zona de înregistrare a contribuabililor;
Servicii electronice în domeniul accidentelor de muncă și al bolilor profesionale;
Aplicația „e-Talon” care va genera automat cuponul lunar de pensie, în format electronic și tipărit, pentru toți pensionarii aflați în plată;
CNPP are în vedere demararea unui amplu program de modernizare a sistemelor sale informatice, atât prin modernizare arhitecturală și tehnologică, cât și prin implementarea unor noi componente funcționale în cadrul sistemului informatic existent.

Pentru demararea programului de modernizare este necesar întocmirea unui studiu de fezabilitate adaptat specificului investiției avute în vedere. Pregătirea studiului de fezabilitate presupune, inițial, o analiză a situației actuale și stabilirea obiectivelor tehnice și funcționale care să fie atinse prin investițiile propuse. Situația existentă este analizată în mod sistematic, iar obiectivele propuse trebuie documentate, din punct de vedere tehnic și funcțional, la un nivel care să permită demararea procedurilor de achiziție publică de bunuri și servicii necesare.

Îndeplinirea condiționalități lor stabilite prin Componenta C8. Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, are în vedere și reforma sistemului de pensii, prin crearea unui nou cadru legislativ capabil să asigure sustenabilitatea fiscală, în contextul procesului de îmbătrânire a populației, în vederea corectării inechităților, dar și pentru a asigura predictibilitatea sistemului în vederea respectării principiului contributivității, în raport cu beneficiarii drepturilor la pensie.

De asemenea, se vizează modernizarea sistemului de pensii prin aplicații și servicii digitale.

Reforma pensiilor vizează abordarea Recomandărilor Specifice de Țară relevante (RST) 2019 și 2020 și, în special, asigurarea sustenabilității fiscale, egalizarea vârstei de pensionare și stabilitatea financiară a pilonului II de pensii.

În ceea ce privește îndeplinirea condiționalităților din Investiția 10. Eficiență operațională și servicii electronice avansate pentru sistemul național de pensii prin digitalizare, se are în vedere implementarea noului sistem informatic în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).

Obiectivele specifice ale proiectului
Având în vedere rezultatele analizei situației actuale și a deficiențelor identificate, precum și obiectivele enunțate in cadrul PNRR, au fost formulate următoarele obiective specifice pentru proiectul propus

Realizarea unui nou sistem informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice care să asigure digitalizarea internă a instituției, furnizarea de servicii publice personalizate, susținerea procesului guvernamental de luare a deciziilor, în condiții de asigurare a interoperabilității și securității cibernetice, în conformitate cu cerințele directivelor europene aplicabile;
Crearea infrastructurii hardware necesare pentru asigurarea funcționarii în condiții optime a sistemului informatic integrat propus spre realizare.
Conform prevederilor cuprinse în cadrul PNRR privind reforma sistemului de pensii publice, platforma informatică pentru digitalizarea relației cu cetățenii va conține următoarele elemente, dintre care o parte vor face obiectul unor alte proiecte ale instituției:

Sistem pentru digitalizarea și automatizarea proceselor interne; platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni sunt:

Registre publice
Sistem pentru relația cu cetățenii; sistemul va fi unul de tip portal cu identificarea fiecărui utilizator; va exista un sistem de management al identităților pentru toți utilizatorii și va putea fi folosită semnătura digitală; fiecare cetățean înregistrat în portal va avea un spațiu privat unde vor fi disponibile toate datele acestuia și prin intermediul căruia vor fi transmise toate comunicările electronice; în spațiul privat vor fi disponibile datele cetățeanului care sunt gestionate de CNPP, indiferent de sursa de date. Cetățenii vor avea posibilitatea și să-și completeze documentele; prin intermediul portalului vor putea fi făcute și consultări/ simulări ale datelor personale privitoare la pensie.
Platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni
Sisteme analiză și predicții

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Sfaturi de la pompieri pentru prevenirea accidentelor casnice în perioada pregătirilor pentru Sărbători

Publicat

Publicitate

Sărbătorile de Iarnă se apropie, iar cetăţenii desfăşoară în gospodării o serie de activităţi pentru pregătirea preparatelor din carne (sacrificarea animalelor, afumarea preparatelor din carne, etc.). Anii trecuţi, mai mulţi botoşăneni au avut de suferit fie de pe urma unor incendii provocate din neglijenţă, fie din cauza unor accidentări (plăgi tăiate, arsuri).

 

‼️ Pentru prevenirea unor astfel de situaţii, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga” al Judeţului Botoşani recomandă:

 

✅la sacrificarea porcului, locul ales pentru pârlirea acestuia trebuie să fie la o distanţă de siguranţă faţă de construcţii sau depozite de furaje;

 

Publicitate

✅buteliile de gaz utilizate trebuie să fie menținute la distanţă faţă de arzător, iar furtunurile de alimentare să aibă la capete coliere de fixare şi să nu prezinte fisuri;

 

✅nu trebuie folosită flacăra pentru verificarea etanşeităţii buteliei, a garniturilor sau a furtunului/conductei de gaz. Verificarea buteliei trebuie facută doar cu emulsie de apă cu săpun;

 

✅buteliile nu trebuie încălzite cu flacără și nici folosite în poziţie culcată, răsturnată sau înclinată;

 

✅în apropierea locului în care se desfășoară activitățile, trebuie asigurate mijloacele de primă intervenţie (recipiente cu apă, stingătoare etc.);

 

✅în cazul afumătorilor, acestea trebuie construite din zidării de cărămidă şi materiale incombustibile, trebuie amplasate la distanţe de siguranţă faţă de restul construcţiilor şi trebuie supravegheate pe toată perioada funcţionării;

 

✅pentru a se evita accidentările (plăgi tăiate, arsuri) se recomandă ca aceste activităţi să nu fie desfăşurate de către persoane aflate în sta re de ebrietate.

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 300 de locuri de muncă sunt disponibile pentru români în Europa, prin EURES. Ce meserii sunt căutate și care sunt salariile

Publicat

Publicitate

Peste 300 de locuri de muncă sunt disponibile pentru români în Europa. Angajatorii europeni oferă, prin intermediul EURES România, 307 locuri de muncă în țări precum Norvegia, Suedia, Italia, Germania, Olanda, Danemarca, Slovenia, Malta, Franța și Irlanda, scrie Alba24.ro.

Sunt disponibile posturi în diverse domenii, de la lucrători în producție, mecanici, electricieni și bucătari, până la personal de punte, șoferi autobuz, fizioterapeuți și administratori IT.

Peste 300 de locuri de muncă sunt disponibile pentru români în Europa

Potrivit ANOFM, angajatorii europeni oferă, prin intermediul EURES România, 307 locuri de muncă, după cum urmează:

• Norvegia – 158 de posturi (manager de bucătărie, bucătar, lucrător ȋn producție – prelucrarea somonului, mecanic de biciclete, lucrător fermă bovine, tinichigiu auto, vopsitor auto, muncitor ȋn producție – industria piscicolă);

• Suedia – 94 posturi (operator de proces – zona topitorie, operator de proces – turnare continuă, mecanic – zona laminorului la cald, electrician – zona de turnare, electrician – macarale și echipamente de ridicare, mecanic – macarale și echipamente de ridicare, operator de proces – zona laminorului la cald, mecanic – zona topitorie, electrician, mecanic);

Publicitate

• Italia – 15 posturi (șofer autobuz);

• Germania – 11 posturi (fizioterapeut, lucrător ȋn producție – procesare produse din carne);

• Olanda – 10 posturi (personal de punte, timonier);

• Danemarca – 10 posturi (muncitor la demolări);

• Slovenia – 4 posturi (finisor fațade exterioare clădiri);

• Malta – 3 posturi (tehnician, analist chimie control calitate, administrator sisteme IT);

• Franța – 1 post (tehnician reglare mașini circulare de tricotat);

• Irlanda – 1 post (ȋngrijitor persoane).

Contractele de muncă pot avea durată determinată, de 12 luni, cu posibilitate de prelungire, sau pot fi permanente.

Care sunt salariile oferite

Potrivit ANOFM, salariul oferit este de angajatorii din Europa este de:

• 25.360 euro brut/an pentru lucrător fermă bovine,

• 24.000 – 29.000 euro brut/an pentru administrator sisteme IT,

• 20.000 – 28.000 euro brut/an pentru postul de tehnician,

• 19.500 – 25.000 euro brut/an pentru postul de analist chimie control calitate,

• 4.234 euro brut/lună pentru manager de bucătărie,

• 2.959 – 3.381 euro brut/lună pentru posturile de mecanic de biciclete,

• 2.850 – 3.678 euro brut/lună pentru posturile de electrician,

• 3.700 euro brut/lună pentru mecanic – zona laminorului la cald, electrician – zona de turnare și mecanic – zona topitorie,

• 3.000 – 4.000 euro brut/lună pentru timonier,

• 3.334 euro brut/lună pentru posturile de operator de proces și mecanic – macarale și echipamente de ridicare,

• 3.425 euro brut/lună pentru operator de proces – turnare continuă, electrician – macarale și echipamente de ridicare și operator de proces – zona laminorului la cald,

• 2.667 – 3.402 euro brut/lună pentru mecanic,

• 2.789 – 2.811 euro brut/lună pentru postul de bucătar,

• 2.600 euro brut/lună pentru postul de fizioterapeut,

• 2.500 – 3.500 euro brut/lună pentru posturile de personal de punte,

• 2.070 – 3.956 euro brut/lună pentru postul de ȋngrijitor persoane,

• 1.700 – 2.000 euro net/lună pentru posturile de finisor fațade exterioare clădiri,

• 1.560 euro brut/lună pentru posturile de șofer autobuz,

• 24,51 euro brut/oră pentru tinichigiu auto,

• 23,67 euro brut/oră pentru vopsitor auto,

• 19,31 euro brut/oră pentru posturile de lucrător ȋn producție – prelucrarea somonului,

• 18,56 euro brut/oră pentru muncitor ȋn producție – industria piscicolă;

• 14 euro brut/oră pentru lucrător ȋn producție – procesare produse din carne.

Cerințe și condiții

Pentru ocuparea acestor posturi vacante se solicită experiență și/sau calificare în domeniu, precum şi cunoştinţe de bază/bune de limbă a statului respectiv sau de limbă engleză.

Informații despre locurile de muncă noi în Europa pot fi obține de pe portalul EURES (EURopean Employment Services) – AICI, sau de pe site-ul EURES național – AICI.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Ierarh Spiridon

Publicat

Publicitate

Sfântul Spiridon s-a născut la anul 270, în Askia, Cipru, şi a prins zilele împăratului Constantin cel Mare, trăind până pe la jumătatea secolului IV. În tinereţe, a fost păstor de oi şi a avut şi o soţie, care i-a murit însă de timpuriu. Acest trist eveniment l-a făcut să îmbrace schima monahală, devenind ulterior şi păstor de suflete, ca episcop al Trimitundei, fără a abandona, însă, nici oile necuvântătoare, pe care a continuat să le ducă la păscut. În timpul persecuţiilor sub împăratul Maximian (295), sfântul a fost arestat şi exilat. În anul 325, a participat la Primul Sinod Ecumenic de la Niceea unde a uimit pe mulţi cu simplitatea cu care a explicat credinţa ortodoxă. Fără prea multă carte, sfântul a reuşit să convertească un mare filozof al vremii de la arianism la Ortodoxie, uimind pe toţi cei prezenţi la Sinodul de la Niceea. El a explicat unitatea şi diversitatea Sfintei Treimi ţinînd în mână o cărămidă şi spunînd simplu că este formată din trei elemente esenţiale, şi anume foc, pământ şi apă. În timp ce vorbea, s-a aprins focul în partea de sus a cărămizii şi a început să curgă apa din partea de jos. Tot acolo, la Niceea, l-a cunoscut pe Sf. Ierarh Nicolae; între cei doi ierarhi s-a format o prietenie trainică. Majoritatea minunilor savarsite de Sf. Spiridon vorbesc de la sine despre puterea discernământului, despre dreapta socoteală şi despre cumpătare. În privinţa minunii de la Niceea, când, luând în mână celebra lui cărămidă, a scos în evidenţă cele trei elemente care o compun (pământul, apa şi focul), această minune era destinată înţelegerii consubstanţialităţii celor Trei Persoane Treimice – Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt. Sf. Spiridon şi-a trăit mare parte din viaţă în Cipru, unde s-a şi săvârşit în anul 348 fiind îngropat în Biserica Sfinţilor Apostoli din Trimitunda. Când saracinii au cotropit insula, ciprioţii au deschis mormântul sfântului pentru a muta sfintele moaşte la Constantinopol. Atunci au descoperit că trupul sfântului era întreg iar din mormânt venea un miros de busuioc, semn al sfinţiei vieţii sale. Când a căzut Constantinopolul în 1453, sfintele moaşte au fost mutate în Serbia, după care un Părinte din Insula Corfu, Georgios Kalohairetis, l-a adus în insula din Grecia, unde este şi acum înmormântat. Până în ziua de azi, sfintele moaşte întregi ale Sf. Spiridon din altarul din Corfu continuă să lucreze cu puterea lui Dumnezeu, Care este minunat întru sfinţii Lui. El este cunoscut ca „sfântul călător” deoarece papucii de mătase de pe tălpile sale se uzează în fiecare an şi sunt înlocuite de praznicul său. Sf. Spiridon este cinstit de biserică în ziua de 12 decembrie.

Citeste mai mult

Eveniment

După aproape 50 de ani, LEPRA a fost depistată din nou în România. Toate la femei din Asia, angajate ca maseuze la un SPA

Publicat

Publicitate

Ministerul Sănătății a confirmat astăzi un caz de lepră (boala Hansen) la Cluj-Napoca. Alte trei cazuri sunt în curs de evaluare clinică și microbiologică, relatează cluj24.ro.

Toate cele patru persoane sunt femei, originare din Asia, angajate ca maseuze la un salon SPA din oraș. Autoritățile sanitare au luat măsuri de urgență pentru limitarea oricărui risc. Ultimul caz de lepră în România s-a înregistrat în 1981.

Cazuri confirmate și investigații în curs

Două paciente, cu vârstele de 21 și 25 de ani, originare din Indonezia, s-au prezentat la Spitalul Județean Cluj pe 26 noiembrie 2025. Potrivit reprezentanților Ministerului Sănătății investigațiile făcute au inclus biopsie de țesut cutanat, cu microscopie pozitivă pentru BAAR; test genetic GeneXpert MTB/Rif ULTRA, care a exclus tuberculoza si au fost luate probe histopatologice și frotiuri Ziehl-Neelsen, în lucru, orientate spre Mycobacterium leprae.

Pe baza datelor microbiologice, unul dintre cazuri a fost confirmat joi, 11 decembrie, iar celelalte trei sunt monitorizate clinic și epidemiologic. A fost început tratamentul specific pentru lepră, care reduce riscul de transmitere până la dispariție, au mai transmis reprezentanții MS.

Activitatea salonului a fost suspendată

De asemenea, DSP Cluj și Inspecția Sanitară de Stat au dispus dezinfecția cu ozon în toate spațiile utilizate, verificarea vestiarelor și a spațiilor de depozitare, intensificarea igienizării cu biocide avizate, programarea angajaților la control medical în Medicina Muncii și extinderea anchetei epidemiologice.

Activitatea salonului a fost suspendată până la finalizarea anchetei. Autoritățile colaborează cu OMS și ECDC pentru validarea protocoalelor de diagnostic și tratament și pentru sprijin în monitorizarea epidemiologică.

Publicitate

Clarificări medicale: riscul pentru populație rămâne scăzut

Ministerul Sănătății subliniază că lepra are evoluție lentă și contagiozitate redusă, fiind transmisă doar prin expunere prelungită. Boala nu se transmite prin:

  • strângere de mâini;
  • îmbrățișări;
  • călătorii în mijloace de transport în comun;
  • proximitate scurtă;
  • folosirea spațiilor comune.

Ultimul caz de lepră din România a fost diagnosticat în 1981, iar în Europa cazurile sunt sporadice, în special la persoane din zone endemice din Asia, Africa sau America Latină.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending