Connect with us

Actualitate

Cum se va moderniza sistemul de pensii: „Sistemele curente nu permit renunțarea la hârtie”

Publicat

Publicitate

Guvernul României s-a angajat prin PNRR să implementeze un sistem informatic ce va cuprinde o serie de componente care funcționează în mod integrat și centralizat. Potrivit unui proiect de HG pus în dezbatere publică până la data de 14 mai a.c., PNRR obligă Guvernul României să digitalizeze procesarea cererilor serviciilor oferite de către CNPP, scrie ADEVĂRUL.

„Aducerea tuturor acestor date într-un format digital unitar este obligatorie pentru orice plan de digitalizare al CNPP, care să susțină procesul de reformă/ recalculare al pensiilor. Această sarcină de digitalizare presupune și dezvoltarea unui sistem informatic central în cadrul CNPP, care va avea capacitatea de a susține reformele și recalculare al pensiilor publice, se arată în documentul citat.

În sprijinul aprobării proiectului, Ministerul Muncii a invocat faptul că „aplicațiile ce alcătuiesc sistemul informatic curent al CNPP sunt bazate pe tehnologii învechite (2011-2012), fără suport producător, ceea ce limitează posibilitățile de adaptare ale acestora la noile cerințe operaționale și constituie un risc crescut de securitate cibernetică a sistemului”.

În plus, arată autoritatea, „multe date critice în completarea unui dosar se găsesc în format nestructurat, în aplicații și sisteme de baze de date insulare sau chiar analogic (hârtie), îngreunând munca și scăzând eficiența personalului din cadrul CNPP și CJP-urilor”.

Sistemele și procedurile de lucru curente nu permit renunțarea la hârtie
„Sistemele și procedurile de lucru curente nu permit renunțarea la hârtie, ca și document oficial, atât intern, cât și în interacțiunea cu factorii externi (ex: Talonul de Pensii). Portalul instituției oferă servicii limitate, cu grad de sofisticare redus, neputând substitui, în acest moment, prezența fizică la ghișeu a persoanelor interesate. Posibilitățile tehnologice de raportare/analiză istorică și predictivă a datelor sunt extrem de reduse, generând dificultăți în fundamentarea deciziilor cu privire la sistemul de pensii. Riscul major constă în imposibilitatea dezvoltării unor noi funcționalități, precum și riscul prăbușirii sistemului, ceea ce ar face imposibilă plata pensiilor pentru cca. 5 milioane de beneficiari, lunar.

Absența oricăror posibilități de interconectare a bazelor de date cu principalii actori care utilizează sistemul public de pensii (administratori privați pentru pilonul II, ASF) astfel încât informația să fie accesibilă în orice moment tuturor. Sistemul actual a depășit cu mult „data limita de utilizare” și este imperios necesar trecerea la nivel superior de digitalizare, operabilitate și securitate, prin realizarea investiției ce face obiectul prezentei documentații”, se precizează în document.

Publicitate

Cum va fi modernizat sistemul
Obiectivul major al strategiei de modernizare a sistemului public de pensii și de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale din România îl reprezintă implementarea unui sistem informatic performant, complet integrat, care să permită aplicarea coerentă și unitară a reglementărilor legale în vigoare în domeniul sistemului public de pensii și al asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale, în mod special a Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii, precum și a Legii nr. 346/2002 republicată, privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale cu modificările și completările ulterioare.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă realizarea unui nou sistem informatic integrat precum și a infrastructurii hardware necesare în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice, ce urmează a se concretiza prin:

Portal, ca o componentă de comunicare cu persoanele interesate, cu rol de a furniza setul actual de servicii electronice, precum și un nou set de funcționalități:
Servicii electronice în domeniul pensiilor și al altor drepturi de asigurări sociale;
Serviciu electronic pentru completarea cererii de emitere de bilete de tratament, precum și servicii electronice în zona de înregistrare a contribuabililor;
Servicii electronice în domeniul accidentelor de muncă și al bolilor profesionale;
Aplicația „e-Talon” care va genera automat cuponul lunar de pensie, în format electronic și tipărit, pentru toți pensionarii aflați în plată;
CNPP are în vedere demararea unui amplu program de modernizare a sistemelor sale informatice, atât prin modernizare arhitecturală și tehnologică, cât și prin implementarea unor noi componente funcționale în cadrul sistemului informatic existent.

Pentru demararea programului de modernizare este necesar întocmirea unui studiu de fezabilitate adaptat specificului investiției avute în vedere. Pregătirea studiului de fezabilitate presupune, inițial, o analiză a situației actuale și stabilirea obiectivelor tehnice și funcționale care să fie atinse prin investițiile propuse. Situația existentă este analizată în mod sistematic, iar obiectivele propuse trebuie documentate, din punct de vedere tehnic și funcțional, la un nivel care să permită demararea procedurilor de achiziție publică de bunuri și servicii necesare.

Îndeplinirea condiționalități lor stabilite prin Componenta C8. Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, are în vedere și reforma sistemului de pensii, prin crearea unui nou cadru legislativ capabil să asigure sustenabilitatea fiscală, în contextul procesului de îmbătrânire a populației, în vederea corectării inechităților, dar și pentru a asigura predictibilitatea sistemului în vederea respectării principiului contributivității, în raport cu beneficiarii drepturilor la pensie.

De asemenea, se vizează modernizarea sistemului de pensii prin aplicații și servicii digitale.

Reforma pensiilor vizează abordarea Recomandărilor Specifice de Țară relevante (RST) 2019 și 2020 și, în special, asigurarea sustenabilității fiscale, egalizarea vârstei de pensionare și stabilitatea financiară a pilonului II de pensii.

În ceea ce privește îndeplinirea condiționalităților din Investiția 10. Eficiență operațională și servicii electronice avansate pentru sistemul național de pensii prin digitalizare, se are în vedere implementarea noului sistem informatic în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).

Obiectivele specifice ale proiectului
Având în vedere rezultatele analizei situației actuale și a deficiențelor identificate, precum și obiectivele enunțate in cadrul PNRR, au fost formulate următoarele obiective specifice pentru proiectul propus

Realizarea unui nou sistem informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice care să asigure digitalizarea internă a instituției, furnizarea de servicii publice personalizate, susținerea procesului guvernamental de luare a deciziilor, în condiții de asigurare a interoperabilității și securității cibernetice, în conformitate cu cerințele directivelor europene aplicabile;
Crearea infrastructurii hardware necesare pentru asigurarea funcționarii în condiții optime a sistemului informatic integrat propus spre realizare.
Conform prevederilor cuprinse în cadrul PNRR privind reforma sistemului de pensii publice, platforma informatică pentru digitalizarea relației cu cetățenii va conține următoarele elemente, dintre care o parte vor face obiectul unor alte proiecte ale instituției:

Sistem pentru digitalizarea și automatizarea proceselor interne; platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni sunt:

Registre publice
Sistem pentru relația cu cetățenii; sistemul va fi unul de tip portal cu identificarea fiecărui utilizator; va exista un sistem de management al identităților pentru toți utilizatorii și va putea fi folosită semnătura digitală; fiecare cetățean înregistrat în portal va avea un spațiu privat unde vor fi disponibile toate datele acestuia și prin intermediul căruia vor fi transmise toate comunicările electronice; în spațiul privat vor fi disponibile datele cetățeanului care sunt gestionate de CNPP, indiferent de sursa de date. Cetățenii vor avea posibilitatea și să-și completeze documentele; prin intermediul portalului vor putea fi făcute și consultări/ simulări ale datelor personale privitoare la pensie.
Platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni
Sisteme analiză și predicții

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Festivalul „O, ce veste minunată!” revine la Botoșani, ediția a XIII-a, aduce în premieră Corul Național de Cameră „Madrigal”

Publicat

Publicitate

Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, instituție aflată sub egida Consiliului Județean Botoșani, organizează cea de-a XIII-a ediție a Festivalului-Concurs de Colinde „O, ce veste minunată!”, un eveniment dedicat promovării tradițiilor autentice românești și spiritului sărbătorilor de iarnă.

Manifestarea se va desfășura în data de 13 decembrie 2025, în două locații din municipiul Botoșani, aducând pe scenă zeci de interpreți, grupuri vocale și coruri din întreg județul, dar și un moment artistic de excepție.

 Programul evenimentului
Concursul propriu-zis va avea loc în Sala „Mihai Eminescu” a Hotelului Rapsodia Botoșani, începând cu ora 11:00.
Seara, de la ora 18:00, publicul este invitat la Casa de Cultură a Sindicatelor „Nicolae Iorga”, unde va avea loc Gala Laureaților și, în premieră pentru Botoșani, un recital extraordinar susținut de Corul Național de Cameră „Madrigal”, dirijat de Anna Ungureanu.

 Înscrieri și participare
Organizatorii așteaptă cu interes înscrierile participanților la toate categoriile prevăzute în regulamentul publicat pe site-ul instituției – centrulcreatieibt.ro.
Termenul-limită pentru trimiterea formularelor este 26 noiembrie 2025, ora 16:30, la adresa de e-mail muzica.cjcpctbt@yahoo.com.

 Accesul publicului

Intrarea la concursul din Sala „Mihai Eminescu” (Hotel Rapsodia) este liberă, în limita locurilor disponibile.
Pentru Gala Laureaților și recitalul Corului „Madrigal”, accesul se va face pe bază de invitație gratuită, care poate fi ridicată de la sediul Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, în perioada 2–5 decembrie 2025, între orele 8:00–16:30 (luni–joi) și 8:00–14:00 (vineri).

Publicitate

Eveniment transmis live

Pentru cei care nu pot fi prezenți, evenimentul va fi transmis live în mediul online, astfel încât publicul să se poată bucura de colindele tradiționale și atmosfera de sărbătoare de la Botoșani.

Consultant artistic al evenimentului: Mariana Ichim Hodan, Compartiment Muzică – CJCPCT Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Noi reguli dure pentru circulația pe trotinete electrice: Minorii sub 16 ani nu mai au voie să le utilizeze. Asigurare obligatorie

Publicat

Publicitate

Reguli noi pentru circulația pe trotinetele electrice. Un nou set de reguli este pregătit de Guvern față de utilizarea de trotinete electrice pe drumurile publice. Regulile se aplică atât pentru trotinetele electrice personale, dar și pentru cele de închiriat prin aplicații, scrie alba24.ro

Casca devine obligatorie pentru toate trotinetele personale. De asemenea minorii sub 16 ani nu vor mai avea voie pe trotinete și polițiștii vor putea testa cu aparatul etilotest sau drug test pe cei care conduc trotinete electrice pe spații publice. 

În caz de refuz, utilizatorii de trotinete vor fi amendați.

Mai exact, în comisia pentru transport a fost adoptat marți, 11 noiembrie 2025, un raport de adoptare de propuneri legislative, propuneri care vor reglementa circulația de trotinete pe spații publice.

Cel care a promovat reglementarea de utilizare a trotinetelor este Lucian Bode.

Ce trotinete devin ”ilegale”

Pe drumurile publice va fi permisă circulația trotinetelor electrice cu viteză maximă prin construcție care nu depășește 25 de kilometri la oră,  și care sunt echipate cu motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 2 kW.

Publicitate

Trotinetele care nu corespund acestor specificații tehnice și care circulă pe drumurile publice, sunt în afara legii.

Minorii sub 16 ani nu mai au voie pe trotinete electrice

Pentru trotinete electrice conducătorul trebuie să aibă vârsta de cel puțin 16 ani, iar pentru biciclete vârsta de cel puțin 14 ani.

Cască de protecție obligatorie

Utilizarea căștii de protecție devine obligatorie pentru toți utilizatorii, indiferent de vârstă, atunci când se deplasează pe partea carosabilă, cu excepția trotinetelor electrice în regim self-service.

Pentru trotintele de la Lime sau Bolt utilizatorii vor fi obligați de a-și exprima consimțământul prin intermediul aplicației de închiriere, privind asumarea responsabilității pentru utilizarea trotinetei în lipsa căștii de protecție.

Asigurare pentru trotinete

Trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terților, indiferent de tipul lor.

ASF va emite normele în termen de 60 de zile la data intrării în vigoare a legii.

Interzis cu vorbitul la telefon pe trotinete

În timpul deplasării pe drumurile publice, utilizatorilor le este interzisă folosirea telefonului mobil sau a oricăror dispozitive de înregistrare/redare de texte, audio sau video care le pot distrage atenția.

Încălcarea acestei norme va duce la sancționarea utilizatorului cu amendă.

Amendă pentru cei care nu se lasă testați cu etilotestul sau drugtestul

Conducerea pe drumurile publice a trotinetei electrice sub influenţa alcoolului sau a substanţelor psihoactive, precum și refuzul conducătorului de bicicletă sau trotinetă electrică de a se supune testării privind consumul de alcool ori de substanţe psihoactive, devine contravenție și se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni.

Momentan toate propunerile de mai sus au fost luate în Comisia pentru Transporturi. Apoi după ce va trece de toate comisiile va intra în Parlament pentru a fi votată pentru a deveni lege.

Citeste mai mult

Administratie

Măsuri dure pentru cei care nu-și plătesc amenzile rutiere și impozitele locale

Publicat

Publicitate

Măsuri dure propuse pentru cei care nu-și plătesc amenzile și impozitele locale. Liderii coaliției PSD-PNL-USR-UDMR au convenit marți un pachet de reforme care prevede măsuri dure pentru cei care nu-și plătesc amenzile rutiere și impozitele locale, notează alba24.ro.

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a declarat pentru G4Media că persoanele cu restanțe la taxele locale nu vor mai putea să vândă sau să cumpere imobile și mașini, aceasta fiind una dintre măsurile principale din pachetul de reforme agreat de coaliție.

Măsuri dure pentru cei care nu-și plătesc amenzile rutiere și impozitele locale

Obligația achitării la bugetul local a taxelor și impozitelor va fi impusă atât pentru vânzătorul unei mașini sau al unui imobil, cât și pentru cumpărător. Practic, o persoană nu va putea cumpăra sau vinde un autoturism sau un imobil decât dacă și-a achitat toate datoriile fiscale către administrația locală.

În ceea ce privește amenzile rutiere, șoferii care nu își plătesc amenzile în termen 90 de zile lucrătoare se vor alege cu permisul de conducere suspendat.

Mai mult, redobândirea permisului va fi condiționată de plata integrală atât a amenzilor, cât și a taxelor locale restante.

Publicitate

Alte modificări din pachetul de reforme

Pe lângă măsurile ce vizează combaterea restanțelor la bugetele locale, coaliția a convenit și alte schimbări importante în administrația publică:

  • Angajări cu jumătate de normă în administrația locală – funcționarii publici vor putea fi angajați cu jumătate de normă, o măsură vizând în special primăriile mai mici care au nevoie de personal specializat, cum ar fi contabili sau experți în achiziții, dar nu justifică un post cu normă întreagă.
  • Centralizarea serviciilor de suport – autoritățile centrale, precum ministerele, vor putea prelua activități de suport pentru instituțiile din subordine.

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a exemplificat că Ministerul Dezvoltării ar putea furniza servicii juridice, economice, de achiziții sau comunicare pentru instituțiile subordonate.

Acord privind reducerea cu 10% a cheltuielilor cu personalul din administrația publică

Ministrul Dezvoltării a anunțat marți seară la G4Media că există un acord în coaliția de guvernare pe reducerea cu 10% a cheltuielilor cu personalul din administrația publică și centrală.

Potrivit acestuia, pachetul de reformă convenit va permite șefilor de instituții centrale (ministere, agenții guvernamentale etc.) și locale (primării și consilii județene) să decidă cum își scad aceste cheltuieli – prin concedieri sau scăderi de salarii.

Regulile ar urma să fie mai stricte în cazul administrației locale. Mai exact, primarii și șefii de Consilii Județene ar urma să reducă cu 30% numărul total de posturi (adică inclusiv cele vacante). Potrivit ministrului Dezvoltării, în țară sunt peste 700 de primării sau consilii județene la care nu trebuie redus nici un post ocupat, deoarece organigrama a fost gestionată corect.

Citeste mai mult

Eveniment

BNS organizează miercuri un miting de protest în PiațaVictoriei împotriva scăderii puterii de cumpărare

Publicat

Publicitate

Blocul Național Sindical (BNS) organizează miercuri, începând cu ora 10:00, un miting de protest în Piața Victoriei din București, împotriva ‘scăderii puterii de cumpărare și a politicilor anti-salariați promovate de guvernanți’.

Protestul va fi urmat de un marș până la Piața Constituției, cu opriri simbolice în fața principalelor instituții responsabile pentru politicile economice și sociale ale țării, au anunțat sindicaliștii, într-un comunicat remis AGERPRES.

Sub sloganul ‘Guvernați și pentru noi! Nu doar pentru voi!’, BNS cere Guvernului României măsuri urgente pentru oprirea scăderii puterii de cumpărare și pentru îmbunătățirea vieții lucrătorilor.

‘Este momentul să reacționăm uniți împotriva scăderii puterii de cumpărare și a politicilor anti-salariați promovate de guvernanți. Lucrătorii sunt din nou sacrificații de serviciu – deși muncim mai mult, suntem tot mai săraci! Sărăcirea populației a devenit politică de stat’, precizează sursa citată.

Printre principalele revendicări se află stoparea politicilor guvernamentale ce alimentează inflația și protejarea veniturilor lucrătorilor. ‘Liberalizarea prețului la energie, precum și creșterea TVA au condus la o rată anuală a inflației de 9,9% până în prezent, mai ridicată decât inflația din anul de criză 2010. Din 2022 până în august 2025 majorarea prețurilor a fost de 46,2%.’, se menționează în comunicat.

BNS solicită măsuri țintite pe reducerea inflației și totodată măsuri de sprijin pentru protejarea puterii de cumpărare a veniturilor populației.

Publicitate

De asemenea, reprezentanții BNS cer creșterea salariului minim pe economie.

‘În condițiile în care inflația este persistentă în România, iar măsurile de austeritate anunțate deja pentru 2026 (majorări de taxe și un nou șoc pentru puterea de cumpărare prin re-liberalizarea prețului la gazele naturale după 31 martie 2026), vor conduce la o confirmare a politicilor guvernamentale inflaționiste, efectul este amputarea puterii de cumpărare în primul rând pentru cei mai vulnerabili angajați din economie, cei cu salariul minim brut sau în preajma salariului minim brut (peste 1,8 milioane de persoane). Înghețarea salariului minim înseamnă că în termeni reali puterea de cumpărare a salariului minim va fi afectată profund în 2026 în urma politicilor inflaționiste. Practic puterea de cumpărare a salariului minim la sfârșitul anului 2026 ar putea fi sub cea de la finalul anului 2024’, au explicat sindicaliștii.

Pe de altă parte, BNS solicită aplicarea cadrului legal în vigoare și majorarea salariului minim brut de la 4.050 lei la cel puțin 4.325 lei, conform formulei oficiale de calcul și în concordanță cu evoluția productivității muncii.

De asemenea, BNS solicită ‘reducerea deducerii personale de la 300 lei la 200 lei și introducerea unor coeficienți de creștere pentru lucrătorii calificați – 1,1 și pentru cei cu studii superioare – 1,5 – adică salariul minim pentru lucrători calificați – 4×757 și salariul minim pentru studii superioare – 6.488 lei.’

Pe lista de revendicări se mai află ‘negocieri colective reale și extinse’.

‘Negocierea colectivă este blocată sau formală în majoritatea sectoarelor economiei. Fără contracte colective puternice, salariații nu au nicio protecție în fața inflației și a abuzurilor angajatorilor’, se mai precizează în document.

Astfel, BNS cere aplicarea și extinderea negocierilor colective la nivel de sector și respectarea dreptului la reprezentare sindicală. De asemenea, BNS solicită eliminarea restricțiilor legale privind libera negociere colectivă la nivelul instituțiilor publice, al regiilor autonome și la companiile unde statul este acționar, precum și a tuturor dispozițiilor legale care afectează aplicarea drepturilor deja negociate prin contractele colective de muncă în vigoare.

Printre revendicări se mai află stoparea reformelor făcute prin tăieri de salarii și posturi în sectorul bugetar; dezbateri transparente cu partenerii sociali pe marginea inițiativelor de reorganizare; introducerea unor criterii clare și transparente de evaluare a lucrătorilor din sectorul public.

‘Acestea ar trebui stabilite împreună cu organizațiile sindicale din instituțiile respective și care să aibă ca valori: competența și pregătirea profesională a lucrătorilor, calitatea și profesionalismul lor. Spunem un ‘nu’ răspicat epurărilor pe criterii politice care anticipăm că vor avea loc ca urmare a procesului de restructurare în sectorul public’, menționează sindicaliștii.

Totodată, reprezentanții BNS solicită reducerea fiscalității pe muncă și stabilirea combaterii evaziunii fiscale ca prioritate zero a Guvernului.

‘România continuă să aibă una dintre cele mai mari poveri fiscale pe salarii din UE – peste 43% din costul muncii reprezintă impozite și contribuții. Suprataxarea salariilor descurajează munca formală, alimentează economia informală și accentuează inechitatea socială. Estimarea noastră este că până la 800.000 de români sunt în muncă informală’, precizează sursa citată.

Astfel, BNS cere o reformă reală a taxării muncii, prin scăderea contribuțiilor sociale și protejarea veniturilor mici. De asemenea, BNS solicită asumarea combaterii evaziunii fiscale ca prioritate zero a Guvernului.

Sindicaliștii mai doresc ‘un program amplu de investiții publice care să folosească eficient resursele financiare naționale și europene nerambursabile cu precădere pentru infrastructura de transport feroviar, transport local, agricultură și industria alimentară, cercetare, sănătate publică și cultură’.

‘Se impune, de asemenea, adoptarea unor scheme de ajutor de stat care să încurajeze investiții în domenii industriale cheie pentru România (exemplu: industria de automobile, industria de apărare, industria navală, etc.). Este timpul să spunem răspicat: nu acceptăm sărăcirea salariaților din România!’, se mai precizează în document. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending