Connect with us

Actualitate

Cum se va moderniza sistemul de pensii: „Sistemele curente nu permit renunțarea la hârtie”

Publicat

Publicitate

Guvernul României s-a angajat prin PNRR să implementeze un sistem informatic ce va cuprinde o serie de componente care funcționează în mod integrat și centralizat. Potrivit unui proiect de HG pus în dezbatere publică până la data de 14 mai a.c., PNRR obligă Guvernul României să digitalizeze procesarea cererilor serviciilor oferite de către CNPP, scrie ADEVĂRUL.

„Aducerea tuturor acestor date într-un format digital unitar este obligatorie pentru orice plan de digitalizare al CNPP, care să susțină procesul de reformă/ recalculare al pensiilor. Această sarcină de digitalizare presupune și dezvoltarea unui sistem informatic central în cadrul CNPP, care va avea capacitatea de a susține reformele și recalculare al pensiilor publice, se arată în documentul citat.

În sprijinul aprobării proiectului, Ministerul Muncii a invocat faptul că „aplicațiile ce alcătuiesc sistemul informatic curent al CNPP sunt bazate pe tehnologii învechite (2011-2012), fără suport producător, ceea ce limitează posibilitățile de adaptare ale acestora la noile cerințe operaționale și constituie un risc crescut de securitate cibernetică a sistemului”.

În plus, arată autoritatea, „multe date critice în completarea unui dosar se găsesc în format nestructurat, în aplicații și sisteme de baze de date insulare sau chiar analogic (hârtie), îngreunând munca și scăzând eficiența personalului din cadrul CNPP și CJP-urilor”.

Sistemele și procedurile de lucru curente nu permit renunțarea la hârtie
„Sistemele și procedurile de lucru curente nu permit renunțarea la hârtie, ca și document oficial, atât intern, cât și în interacțiunea cu factorii externi (ex: Talonul de Pensii). Portalul instituției oferă servicii limitate, cu grad de sofisticare redus, neputând substitui, în acest moment, prezența fizică la ghișeu a persoanelor interesate. Posibilitățile tehnologice de raportare/analiză istorică și predictivă a datelor sunt extrem de reduse, generând dificultăți în fundamentarea deciziilor cu privire la sistemul de pensii. Riscul major constă în imposibilitatea dezvoltării unor noi funcționalități, precum și riscul prăbușirii sistemului, ceea ce ar face imposibilă plata pensiilor pentru cca. 5 milioane de beneficiari, lunar.

Absența oricăror posibilități de interconectare a bazelor de date cu principalii actori care utilizează sistemul public de pensii (administratori privați pentru pilonul II, ASF) astfel încât informația să fie accesibilă în orice moment tuturor. Sistemul actual a depășit cu mult „data limita de utilizare” și este imperios necesar trecerea la nivel superior de digitalizare, operabilitate și securitate, prin realizarea investiției ce face obiectul prezentei documentații”, se precizează în document.

Publicitate

Cum va fi modernizat sistemul
Obiectivul major al strategiei de modernizare a sistemului public de pensii și de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale din România îl reprezintă implementarea unui sistem informatic performant, complet integrat, care să permită aplicarea coerentă și unitară a reglementărilor legale în vigoare în domeniul sistemului public de pensii și al asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale, în mod special a Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii, precum și a Legii nr. 346/2002 republicată, privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale cu modificările și completările ulterioare.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă realizarea unui nou sistem informatic integrat precum și a infrastructurii hardware necesare în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice, ce urmează a se concretiza prin:

Portal, ca o componentă de comunicare cu persoanele interesate, cu rol de a furniza setul actual de servicii electronice, precum și un nou set de funcționalități:
Servicii electronice în domeniul pensiilor și al altor drepturi de asigurări sociale;
Serviciu electronic pentru completarea cererii de emitere de bilete de tratament, precum și servicii electronice în zona de înregistrare a contribuabililor;
Servicii electronice în domeniul accidentelor de muncă și al bolilor profesionale;
Aplicația „e-Talon” care va genera automat cuponul lunar de pensie, în format electronic și tipărit, pentru toți pensionarii aflați în plată;
CNPP are în vedere demararea unui amplu program de modernizare a sistemelor sale informatice, atât prin modernizare arhitecturală și tehnologică, cât și prin implementarea unor noi componente funcționale în cadrul sistemului informatic existent.

Pentru demararea programului de modernizare este necesar întocmirea unui studiu de fezabilitate adaptat specificului investiției avute în vedere. Pregătirea studiului de fezabilitate presupune, inițial, o analiză a situației actuale și stabilirea obiectivelor tehnice și funcționale care să fie atinse prin investițiile propuse. Situația existentă este analizată în mod sistematic, iar obiectivele propuse trebuie documentate, din punct de vedere tehnic și funcțional, la un nivel care să permită demararea procedurilor de achiziție publică de bunuri și servicii necesare.

Îndeplinirea condiționalități lor stabilite prin Componenta C8. Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, are în vedere și reforma sistemului de pensii, prin crearea unui nou cadru legislativ capabil să asigure sustenabilitatea fiscală, în contextul procesului de îmbătrânire a populației, în vederea corectării inechităților, dar și pentru a asigura predictibilitatea sistemului în vederea respectării principiului contributivității, în raport cu beneficiarii drepturilor la pensie.

De asemenea, se vizează modernizarea sistemului de pensii prin aplicații și servicii digitale.

Reforma pensiilor vizează abordarea Recomandărilor Specifice de Țară relevante (RST) 2019 și 2020 și, în special, asigurarea sustenabilității fiscale, egalizarea vârstei de pensionare și stabilitatea financiară a pilonului II de pensii.

În ceea ce privește îndeplinirea condiționalităților din Investiția 10. Eficiență operațională și servicii electronice avansate pentru sistemul național de pensii prin digitalizare, se are în vedere implementarea noului sistem informatic în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).

Obiectivele specifice ale proiectului
Având în vedere rezultatele analizei situației actuale și a deficiențelor identificate, precum și obiectivele enunțate in cadrul PNRR, au fost formulate următoarele obiective specifice pentru proiectul propus

Realizarea unui nou sistem informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice care să asigure digitalizarea internă a instituției, furnizarea de servicii publice personalizate, susținerea procesului guvernamental de luare a deciziilor, în condiții de asigurare a interoperabilității și securității cibernetice, în conformitate cu cerințele directivelor europene aplicabile;
Crearea infrastructurii hardware necesare pentru asigurarea funcționarii în condiții optime a sistemului informatic integrat propus spre realizare.
Conform prevederilor cuprinse în cadrul PNRR privind reforma sistemului de pensii publice, platforma informatică pentru digitalizarea relației cu cetățenii va conține următoarele elemente, dintre care o parte vor face obiectul unor alte proiecte ale instituției:

Sistem pentru digitalizarea și automatizarea proceselor interne; platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni sunt:

Registre publice
Sistem pentru relația cu cetățenii; sistemul va fi unul de tip portal cu identificarea fiecărui utilizator; va exista un sistem de management al identităților pentru toți utilizatorii și va putea fi folosită semnătura digitală; fiecare cetățean înregistrat în portal va avea un spațiu privat unde vor fi disponibile toate datele acestuia și prin intermediul căruia vor fi transmise toate comunicările electronice; în spațiul privat vor fi disponibile datele cetățeanului care sunt gestionate de CNPP, indiferent de sursa de date. Cetățenii vor avea posibilitatea și să-și completeze documentele; prin intermediul portalului vor putea fi făcute și consultări/ simulări ale datelor personale privitoare la pensie.
Platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni
Sisteme analiză și predicții

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

A plătit 1700 de euro și s-a ales cu un dosar penal

Publicat

Publicitate

Polițiștii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Stânca efectuează cercetări cu privire la un cetățean din R. Moldova, care a prezentat la controlul de frontieră un permis de ședere cu însemnele autorităților poloneze, ce s-a dovedit a fi fals.

 

În data de 29 decembrie a.c.,  în Punctul de Trecere a Frontierei Stânca– ITPF Iași, s-a prezentat pentru efectuarea formalităților de control necesare trecerii frontierei, un cetățean moldovean, în vârstă de 27 de ani, pasager într-un microbuz înmatriculat în R. Moldova.

Bărbatul a prezentat la control un permis de ședere cu însemnele autorităților din Polonia, având imprimate datele și fotografia sa. Colegii noștri au efectuat verificări specifice, în urma cărora au stabilit că documentul prezentat la control nu îndeplinește condițiile de formă și fond ale unuia autentic, fiind fals.

Tânărul a declarat polițiștilor de frontieră că nu avea cunoștință că documentul este fals, el fiind convins că este autentic. Acesta a mai adăugat că a obținut permisul prin intermediul unui concetățean, plătind suma de 1.700 de euro.

Polițiștii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de fals material în înscrisuri oficiale și uz de fals. La finalizarea cercetărilor, se vor lua măsurile legale care se impun.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

Restricții de circulație în municipiul Botoșani. Șoferii sunt rugați să găsească rute ocolitoare

Publicat

Publicitate

În ultima zi a acestui an, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani, împreună cu partenerii instituționali, va asigura măsuri de ordine la manifestările cultural-artistice tradiționale de datini și obiceiuri de iarnă în 15 localități, unde va acționa pentru siguranța participanților și evitarea unor situații nedorite care ar putea tulbura buna desfășurare a acestor evenimente.

Luând în calcul numărul de participanți estimat și experiența anului trecut, cea mai importantă manifestare publică de acest gen va fi ,,Festivalul de datini și obiceiuri de iarnă” organizat pe esplanada din fața Primăriei municipiului Dorohoi și Pietonalul Grigore Ghica, începând cu ora 16.00, urmat la ora 20.00 de un foc de artificii care va încheia activitatea.

În noaptea dintre ani, jandarmii botoșăneni, împreună cu efective din cadrul altor structuri ale Ministerului Afacerilor Interne și poliție locală, vor fi alături de botoșănenii prezenți la ,,Spectacolul de Revelion” și focul de artificii organizat în municipiul Botoșani, la intrarea în Piața Revoluției, dar și în orașul Săveni, la Spectacolul de muzică popular ,,Revelion 2025” desfășurat pe esplanada din fața Primăriei orașului Săveni.

Având în vedere că, între orele18.00 – 02.30, circulația autovehiculelor va fi restricționată pe strada Cuza Vodă din municipiul Botoșani, pe tronsonul cuprins între străzile Ștefan Luchian și Marchian, recomandăm participanților la trafic să aleagă alte trasee de deplasare în acest interval orar și să manifeste înțelegere în ceea ce privește măsurile luate de autorități pentru siguranța botoșănenilor.

Prima zi a noului an , jandarmii vor fi tot la datorie, alături de locuitorii comunei Corni, la manifestarea tradițională ,,Tăierea Schinului”, precum și la sărbătorirea hramului bisericii ,,Sfântul Vasile cel Mare” din municipiul Botoșani, iar în zilele de 6 și 7 ianuarie vom acționa pentru prevenirea faptelor antisociale de natură penală și contravențională la manifestările religioase prilejuite de sărbătorirea Botezului Domnului și Sfîntului Ioan Botezătorul.
Jandarmii vor fi permanent în spațiul public, pentru menținerea unui climat de ordine și liniște publică, vor interveni la solicitările directe ale cetățenilor, precum și la cele făcute prin apel la numărul unic de urgență 112 și vor verifica respectarea legislației referitoare la regimul materialelor pirotehnice.
Menționăm că, în urma unei acțiuni a jandarmilor botoșăneni desfășurate în ultima zi a anului 2023, jandarmii au depistat o persoană în Piața Centrală din municipiul Botoșani în timp ce comercializa materiale pirotehnice, încălcând astfel prevederile Legii nr.126/1995 privind regimul materialelor explozive. Mai mult de 4600 de petarde, candele romane cu 30 de focuri și baterii de artificii a câte 16 focuri au fost ridicate de jandarmi în vederea confiscării, fiind întocmite si acte de sesizare a organelor de urmărire penală pentru efectuarea fără drept a unor operațiuni cu materiale explozive.
Recomandăm cetățenilor să nu achiziționeze articole pirotehnice de la persoane neautorizate și să supravegheze copiii pentru a nu fi expuși pericolului generat de folosirea acestora.
De asemenea, recomandăm participanților la manifestările publice să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile forțelor de ordine, să acorde atenția cuvenită minorilor care îi însoțesc, să aibă grijă de bunurile personale de valoare și să solicite sprijinul jandarmilor aflați în dispozitivul de misiune atunci când sesizează producerea unor fapte antisociale care îi afectează pe ei sau pe cei din jur, pentru ca intervenția acestora să se producă în scurt timp și măsurile legale luate să aibă efectul scontat.

Citeste mai mult

Eveniment

Pompierii vor fi la datorie și în minivacanța de Revelion: „Facem, încă o dată, apel la responsabilitate”

Publicat

Publicitate

Pompierii vor fi la datorie și în minivacanța de Revelion. Aceștia vor fi pregătiți să intervină pentru stingerea incendiilor, salvarea persoanelor implicate în diferite evenimente grave si acordarea primului ajutor medical.

De Revelion trebuie acordată o atenție deosebită materialelor pirotehnice folosite, pentru a preveni accidentele. Aceste obiecte pot fi periculoase, iar dacă sunt folosite într-un mod greșit, există riscul ca utilizatorii să fie răniți.
Nu trebuie aruncate artificii sau alte obiecte asemănătoare de la balcon. Există pericolul să ajungă în balcoanele sau curțile vecinilor și pot produce incendii. De asemenea, pot răni trecătorii sau avaria autoturismele parcate în apropiere.
În această perioadă, copiii trebuie supravegheați permanent pentru a nu se juca cu focul sau în apropierea acestuia și nici cu petarde sau alte obiecte asemănătoare.
Pe de altă parte, reamintim faptul că, în fiecare zi, trebuie respectate măsurile de prevenire a incendiilor în locuințe și gospodării.
„În sezonul rece, cele mai multe incendii se produc din cauza scurtcircuitelor, a coșurilor de fum defecte, neprotajate termic față de materialele combustibile din structura acoperișului sau necurățate de funingine. Jarul căzut din sobă este, de asemnenea, o altă cauză de producere a incendiilor.
Și de aceea facem, încă o dată, apel la responsabilitate”, au transmis pompierii.

Foto cu caracter ilustrativ

Citeste mai mult

Eveniment

Câți șomeri erau în județul Botoșani la sfârșitul lunii noiembrie

Publicat

Publicitate

La sfârșitul lunii noiembrie 2024, în evidențele Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani erau înregistrați 4.940 șomeri (din care 2.242 femei), rata șomajului fiind de 4,49%.

Din totalul de 4.940 persoane înregistrate în evidențele AJOFM Botoșani, 956 erau beneficiari de indemnizaţie de şomaj, iar 3.984 erau șomeri neindemnizați. În ceea ce privește mediul de rezidență 3.594 șomeri provin din mediul rural și 1.346 sunt din mediul urban.

 

 

Grupa de vârstă Stoc la finele lunii
Total 4.940
< 25 ani    416
între 25-29    205
între 30-39    783
între 40-49       1.291
între 50-55 1.091
peste 55 ani       1.154

 

Șomerii cu nivel de instruire gimnazial au ponderea cea mai mare în totalul şomerilor înregistraţi în evidenţele AJOFM Botoșani 43,99%. Șomerii cu studii primare si fara studii cu reprezintă 21,52% din totalul șomerilor înregistrați, cei cu învățământ liceal 14,50%,  cei cu învățământ profesional 16,15%,cei cu studii superioare sunt 2,83% iar cei cu învățământ postliceal  1,01% .

Publicitate

Structura șomerilor înregistrați pe nivel de ocupabilitate, stabilit prin profilare, se prezintă astfel: 322 persoane foarte greu ocupabile, 3.340 greu ocupabile,1.256 mediu ocupabile, iar 22 sunt persoane ușor ocupabile. Încadrarea  într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele noastre.

Informaţii detaliate despre structura şomajului la nivelul judeţului Botoșani sunt afişate pe pagina agenției la adresa : https://www.anofm.ro/botosani/programe-statistici/.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending