Connect with us

Actualitate

Cum se va moderniza sistemul de pensii: „Sistemele curente nu permit renunțarea la hârtie”

Publicat

Publicitate

Guvernul României s-a angajat prin PNRR să implementeze un sistem informatic ce va cuprinde o serie de componente care funcționează în mod integrat și centralizat. Potrivit unui proiect de HG pus în dezbatere publică până la data de 14 mai a.c., PNRR obligă Guvernul României să digitalizeze procesarea cererilor serviciilor oferite de către CNPP, scrie ADEVĂRUL.

„Aducerea tuturor acestor date într-un format digital unitar este obligatorie pentru orice plan de digitalizare al CNPP, care să susțină procesul de reformă/ recalculare al pensiilor. Această sarcină de digitalizare presupune și dezvoltarea unui sistem informatic central în cadrul CNPP, care va avea capacitatea de a susține reformele și recalculare al pensiilor publice, se arată în documentul citat.

În sprijinul aprobării proiectului, Ministerul Muncii a invocat faptul că „aplicațiile ce alcătuiesc sistemul informatic curent al CNPP sunt bazate pe tehnologii învechite (2011-2012), fără suport producător, ceea ce limitează posibilitățile de adaptare ale acestora la noile cerințe operaționale și constituie un risc crescut de securitate cibernetică a sistemului”.

În plus, arată autoritatea, „multe date critice în completarea unui dosar se găsesc în format nestructurat, în aplicații și sisteme de baze de date insulare sau chiar analogic (hârtie), îngreunând munca și scăzând eficiența personalului din cadrul CNPP și CJP-urilor”.

Sistemele și procedurile de lucru curente nu permit renunțarea la hârtie
„Sistemele și procedurile de lucru curente nu permit renunțarea la hârtie, ca și document oficial, atât intern, cât și în interacțiunea cu factorii externi (ex: Talonul de Pensii). Portalul instituției oferă servicii limitate, cu grad de sofisticare redus, neputând substitui, în acest moment, prezența fizică la ghișeu a persoanelor interesate. Posibilitățile tehnologice de raportare/analiză istorică și predictivă a datelor sunt extrem de reduse, generând dificultăți în fundamentarea deciziilor cu privire la sistemul de pensii. Riscul major constă în imposibilitatea dezvoltării unor noi funcționalități, precum și riscul prăbușirii sistemului, ceea ce ar face imposibilă plata pensiilor pentru cca. 5 milioane de beneficiari, lunar.

Absența oricăror posibilități de interconectare a bazelor de date cu principalii actori care utilizează sistemul public de pensii (administratori privați pentru pilonul II, ASF) astfel încât informația să fie accesibilă în orice moment tuturor. Sistemul actual a depășit cu mult „data limita de utilizare” și este imperios necesar trecerea la nivel superior de digitalizare, operabilitate și securitate, prin realizarea investiției ce face obiectul prezentei documentații”, se precizează în document.

Publicitate

Cum va fi modernizat sistemul
Obiectivul major al strategiei de modernizare a sistemului public de pensii și de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale din România îl reprezintă implementarea unui sistem informatic performant, complet integrat, care să permită aplicarea coerentă și unitară a reglementărilor legale în vigoare în domeniul sistemului public de pensii și al asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale, în mod special a Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii, precum și a Legii nr. 346/2002 republicată, privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale cu modificările și completările ulterioare.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă realizarea unui nou sistem informatic integrat precum și a infrastructurii hardware necesare în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice, ce urmează a se concretiza prin:

Portal, ca o componentă de comunicare cu persoanele interesate, cu rol de a furniza setul actual de servicii electronice, precum și un nou set de funcționalități:
Servicii electronice în domeniul pensiilor și al altor drepturi de asigurări sociale;
Serviciu electronic pentru completarea cererii de emitere de bilete de tratament, precum și servicii electronice în zona de înregistrare a contribuabililor;
Servicii electronice în domeniul accidentelor de muncă și al bolilor profesionale;
Aplicația „e-Talon” care va genera automat cuponul lunar de pensie, în format electronic și tipărit, pentru toți pensionarii aflați în plată;
CNPP are în vedere demararea unui amplu program de modernizare a sistemelor sale informatice, atât prin modernizare arhitecturală și tehnologică, cât și prin implementarea unor noi componente funcționale în cadrul sistemului informatic existent.

Pentru demararea programului de modernizare este necesar întocmirea unui studiu de fezabilitate adaptat specificului investiției avute în vedere. Pregătirea studiului de fezabilitate presupune, inițial, o analiză a situației actuale și stabilirea obiectivelor tehnice și funcționale care să fie atinse prin investițiile propuse. Situația existentă este analizată în mod sistematic, iar obiectivele propuse trebuie documentate, din punct de vedere tehnic și funcțional, la un nivel care să permită demararea procedurilor de achiziție publică de bunuri și servicii necesare.

Îndeplinirea condiționalități lor stabilite prin Componenta C8. Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, are în vedere și reforma sistemului de pensii, prin crearea unui nou cadru legislativ capabil să asigure sustenabilitatea fiscală, în contextul procesului de îmbătrânire a populației, în vederea corectării inechităților, dar și pentru a asigura predictibilitatea sistemului în vederea respectării principiului contributivității, în raport cu beneficiarii drepturilor la pensie.

De asemenea, se vizează modernizarea sistemului de pensii prin aplicații și servicii digitale.

Reforma pensiilor vizează abordarea Recomandărilor Specifice de Țară relevante (RST) 2019 și 2020 și, în special, asigurarea sustenabilității fiscale, egalizarea vârstei de pensionare și stabilitatea financiară a pilonului II de pensii.

În ceea ce privește îndeplinirea condiționalităților din Investiția 10. Eficiență operațională și servicii electronice avansate pentru sistemul național de pensii prin digitalizare, se are în vedere implementarea noului sistem informatic în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).

Obiectivele specifice ale proiectului
Având în vedere rezultatele analizei situației actuale și a deficiențelor identificate, precum și obiectivele enunțate in cadrul PNRR, au fost formulate următoarele obiective specifice pentru proiectul propus

Realizarea unui nou sistem informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice care să asigure digitalizarea internă a instituției, furnizarea de servicii publice personalizate, susținerea procesului guvernamental de luare a deciziilor, în condiții de asigurare a interoperabilității și securității cibernetice, în conformitate cu cerințele directivelor europene aplicabile;
Crearea infrastructurii hardware necesare pentru asigurarea funcționarii în condiții optime a sistemului informatic integrat propus spre realizare.
Conform prevederilor cuprinse în cadrul PNRR privind reforma sistemului de pensii publice, platforma informatică pentru digitalizarea relației cu cetățenii va conține următoarele elemente, dintre care o parte vor face obiectul unor alte proiecte ale instituției:

Sistem pentru digitalizarea și automatizarea proceselor interne; platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni sunt:

Registre publice
Sistem pentru relația cu cetățenii; sistemul va fi unul de tip portal cu identificarea fiecărui utilizator; va exista un sistem de management al identităților pentru toți utilizatorii și va putea fi folosită semnătura digitală; fiecare cetățean înregistrat în portal va avea un spațiu privat unde vor fi disponibile toate datele acestuia și prin intermediul căruia vor fi transmise toate comunicările electronice; în spațiul privat vor fi disponibile datele cetățeanului care sunt gestionate de CNPP, indiferent de sursa de date. Cetățenii vor avea posibilitatea și să-și completeze documentele; prin intermediul portalului vor putea fi făcute și consultări/ simulări ale datelor personale privitoare la pensie.
Platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni
Sisteme analiză și predicții

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Esre oficial. Decontarea voucherelor de vacanță, după reguli noi: Declarație pe propria răspundere și factură de 1.600 de lei

Publicat

Publicitate

Guvernul a adoptat un noul mecanism pentru decontarea voucherelor de vacanță. Beneficiarii trebuie să prezinte o declarație pe propria răspundere, prin care confirmă că au contribuit cu suma de 800 de lei din fonduri proprii, că au utilizat și cei 800 de lei oferiți de stat și să depună o factură de minimum 1.600 de lei, care urmează să fie decontată.

Modificări esențiale în sistemul de decontare a voucherelor de vacanță:

Valoarea voucherelor și condiții de eligibilitate

– Angajații din instituțiile publice cu salarii nete de până la 8.000 lei vor beneficia de vouchere de vacanță în valoare de 800 lei.
– Voucherele pot acoperi maximum 50% din valoarea unui pachet turistic, ceea ce înseamnă că beneficiarul trebuie să achiziționeze un pachet de cel puțin 1.600 lei și să contribuie cu diferența de 800 lei din fonduri proprii

Cum se decontează voucherele de vacanță

Achiziționarea pachetului turistic: Angajatul achiziționează un pachet turistic în valoare de minimum 1.600 de lei.

Declarație pe propria răspundere: După achiziție, angajatul completează o declarație pe propria răspundere, confirmând că a contribuit cu 800 de lei din fonduri proprii și că a utilizat voucherul de 800 de lei oferit de stat.

Prezentarea facturii: Angajatul prezintă factura de minimum 1.600 de lei care atestă achiziția pachetului turistic.
Decontarea: Pe baza declarației și a facturii, angajatul primește suma de 800 de lei de la stat.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

COD GALBEN de vânt pentru județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Nu scăpăm de vânt ! Meteorologii au actualizat prognoza și au emis o nouă atenționare meteorologică de tip cod galben de vânt, pentru județul Botoșani, valabilă mâine între orele 11:00 – 23:00. Potrivit acestora, vântul va prezenta intensificări cu viteze de 50…60 km/h.

Pentru a preveni situațiile de urgență, recomandăm cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

✔ fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;

✔ nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt și nu vă adăpostiți aproape de construcții improvizate;

✔ parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;

✔ îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;

Publicitate

✔ nu atingeți firele căzute la pământ.

Reamintim faptul că, în condiții de vânt puternic, folosirea focului deschis în gospodării este foarte periculoasă, fiind interzisă. Vântul poate propaga focul, într-un timp foarte scurt, la locuințe, anexe gospodărești, păduri, rețele de electricitate etc.

Pentru a preveni incendiile, nu trebuie aruncate resturi de țigară sau bețe de chibrit aproape de căpițele de fân sau de locurile în care sunt depozitate furaje, lemne de foc, substanțe inflamabile sau alte materiale combustibile și nici pe terenuri cu vegetație uscată.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Citeste mai mult

Eveniment

Paște 2025: Când se prepară cozonacii și pasca de sărbători. Rețete și recomandări

Publicat

Publicitate

Paștele 2025: Care este momentul potrivit pentru prepararea cozonacilor și a pascăi. Joia Mare – o zi cu semnificație profundă în Săptămâna Patimilor. În această zi, credincioșii participă la denii, unde sunt evocate evenimente esențiale, precum Cina cea de Taină, scrie alba24.ro.

Tot în această zi, gospodinele vopsesc ouăle, de regulă în roșu – simbol al sângelui lui Hristos – și prepară pasca, cozonacul și alte bucate tradiționale. Joia Mare este, de asemenea, ultima zi în care se pomenesc morții.

Familiile vor continua pregătirile pentru masa de Paște sâmbătă. Așadar, cozonacii, pasca, drobul de miel și alte mâncăruri de sărbători pot fi pregătite joi sau sâmbătă.

Rețete de Paște 2025. Cozonaci cu nucă – varianta 1

Unele dintre preparatele tradiționale pregătite de sărbători sunt cozonacii. O rețetă este prezentată de Sanda Marin, pentru Mediafax.

Ingrediente:

1 kg făină, 7 gălbenusuri, 4 albusuri, 300 g zahăr, 250 g unt (80% grăsime), 2 linguri ulei, lapte cât se cere, (circa 1/2 litru), 1 lingură rom, vanilie, 50 g drojdie, 1 linguriţă rasă de sare, 100 – 200 g stafide (după gustul fiecăruia).

Publicitate

Mod de preparare:

Se înmoaie drojdia cu puţin lapte călduţ și o bucăţică de zahăr. Se opăresc într-o oală mică 3—4 linguri de făină cu puţin lapte clocotit, amestecând bine. Când s-a răcorit, se amestecă cu drojdia și apoi se bate bine până se fac bășici mari. Se presară puţină făină, se acoperă cu un servet si se pune la un loc cald să crească.

În acest timp, se freacă gălbenușurile, întâi cu sare, ca să-se închidă la culoare, apoi cu zahărul tos sau zahăr pudră cernut printr-o sită fină.

Când plămădeala a crescut destul, se toarnă peste restul de făină cernută într-un vas larg si ţinut la cald. Se amestecă adăugând gălbenuşurile, puţin lapte călduţ si albusurile bătute spumă. Se frământă cel puţin o jumătate de oră, aducând aluatul de pe margini spre mijloc. Se pune uleiul, romul, puţin câte puţin, untul topit, cald. Dacă aluatul pare prea tare, se mai adaugă puţin lapte călduţ. La frământat se adăugă şi stafidele, după ce au fost alese, spălate şi şterse întrun şervet.

Se adună aluatul în vas, se acoperă cu un prosop uşor, se asază la cald şi se lasă să crească circa două-trei ore.

Când a crescut destul, se unge mâna cu unt, se iau bucăţi din el, se împletesc pe masa de aluat presărată cu făină și se pun în forme unse cu unt. Aluatul nu trebuie să ajungă la jumătatea formei. Se mai lasă să crească tot la cald, se unge cu ou, se presară deasupra zahăr tos şi nuci sau stafide. Se pun la copt la foc potrivit şi se ţin circa o oră. Când sunt gata, se scot din forme şi se lasă să se răcorească.

Rețete de Paște 2025. Cozonaci cu nucă – varianta 2

Ingrediente:

600 g făină, 1 cească lapte, 2 ouă întregi, 2 gălbenuşuri, 1/2 linguriţă sare, 140 g unt proaspăt, 2 linguri zahăr, 20 g drojdie, vanilie. Umplutura: 500 g nuci măcinate, 350 g zahăr pudră, un praf de sare, 1/2 cească lapte.

Mod de preparare:

Se înmoaie drojdia cu o linguriţă de zahăr şi puţin lapte călduţ. Se freacă untul spumă cu două linguri de zahăr. Se cerne într-un vas larg făina, se face loc la mijloc şi se toarnă plămădeală, o cească de lapte, două ouă întregi si două gălbenusuri frecate cu 1/2 linguriţă de sare; se frământă, adăugând şi untul frecat spumă, până face aluatul băşici şi se desprinde de pe mână. Coca trebuie să fie ceva mai tare decât la cozonacul obişnuit (simplu). Se lasă să crească.

Umplutura:

Se amestecă nucile măcinate cu zahărul pudră şi cu un vârf de linguriţă de sare. Se opăreşte cu 1/2 ceaşcă de lapte clocotit şi se freacă până se face pasta potrivit de consistentă (dacă este necesar, se mai adaugă lapte, dar cu grijă, deoarece pasta devine uşor prea moale). Aluatul crescut se desparte în două, se întinde prima foaie pe masa presărată cu făină, deasupra se întinde jumătate din nucă, într-un strat cât mai egal, se rulează şi se pune în forma  unsă cu unt. Acelaşi lucru se repetă cu a doua bucată de aluat. Se ung cu ou si se dau imediat la cuptor, fără să se lase aluatul în formă să crească, deoarece se fac goluri între nucă şi aluat. Se coace la foc potrivit.

Rețete de Paște 2025: pască cu brânză

Ingrediente: 400 g aluat de cozonac, unt pentru uns tava.

Umplutura: 500 g brânză de vaci, 3 ouă, 100 g zahăr, 50 g unt (80% grăsime), 40 g făină, 1 cească lapte, 1 linguriţă esenţă vanilie, coajă de lămâie, 25 g stafide, 1/2 linguriţă sare.

Din aluatul de cozonac se întinde o foaie groasă de circa 0,5 cm şi de forma tăvii în care se coace. Se unge tava cu unt, se asază foaia de aluat pe fund. Din alte două bucăţi se fac pe masa de aluat suluri de grosimea creionului, se împletesc şi se asază de jur împrejur, lipite de marginea tăvii, apăsând capetele, ca să se unească între ele. Se lasă să crească.

Se freacă împreună brânza cu untul si zahărul. Se adaugă ouăle pe rând, sare, apoi făina si laptele. La urmă se pune vanilia, coaja de lămâie si stafidele alese si spălate. Se toarnă în formă. Se ung cu ou atât aluatul, cât si brânza si se dă la cuptor. Când este gata, se scoate din formă după ce s-a răcit.

Rețete de Paște 2025: pască fără aluat

Ingrediente: 600g de brânză de vaci, 500 g de smântână grasă, 6 ouă; 150 g de unt, 150 g de zahăr, 50 g faină, 50 g de griş, 100 g stafide, coaja rasă de la o lămâie/portocală

Mod de preparare: Sparge ouăle şi amestecă-le cu mixerul. Topeşte untul într-o crăticioara pe foc, fără ca acesta să-şi schimbe culoarea. Adaugă zahărul şi untul şi mixează bine totul. Adaugă smântana, făina şi grişul. La final incorporează cu atenţie, la o viteză mică, branza, stafidele şi coaja rasă de lămâie sau portocală.

Toarnă compoziţia într-o tavă rotundă cu fundul detaşabil, unsă cu unt şi tapetată cu făină. Coace pasca 40-45 de minute în cuptorul încins la 180 de grade Celsius. Lasă pasca să se răcească la temperatura camerei.

Rețete de Paște 2025: Pască italiană cu orez

Ingrediente:

Aluatul: 570 de grame de făină, o lingură de praf de copt, 60 de grame de unt, o jumătate de cană de zahăr, 3 ouă, două pliculeţe de vanilie;

Umplutura: o cană de apă, o jumătate de cană de orez, un litru de lapte, o cutie de 425 de grame de brânză ricotta, o cană şi jumătate de zahăr, o lingură de suc de lămâie, coaja rasă de la o lămâie, 6 ouă

Mod de preparare:

Într-un bol, amestecaţi făina cu praful de copt. În alt bol mai mare, amestecaţi cu mixerul untul cu jumătate de cană de zahăr, până ce compoziţia devine pufoasă. Adăugaţi pe rând ouăle şi vanilia. Treptat, adăugaţi făina, pentru a obţine un aluat moale. Împărţiţi aluatul în două şi formaţi două mingi. Întindeţi fiecare minge de aluat pe o suprafaţă de lucru presărată cu făină, în formă de disc, astfel încât să încapă într-o formă de copt cu diametrul de 25 de centimetri.

Puneţi discurile de aluat în forme şi daţi la frigider.

Daţi apa în clocot într-o oală şi adăugaţi orezul. Daţi focul mai mic, acoperiţi oala cu un capac şi fierbeţi 20 de minute. Adăugaţi laptele şi fierbeţi ingredientele, amestecând încontinuu, până când amestecul se îngroaşă. Apoi luaţi oala de pe foc şi lăsaţi să se răcească.

Încălziţi cuptorul la 165 de grade Celsius.

După aceea, amestecaţi într-un bol brânza ricotta, zahărul, sucul şi coaja de lămâie şi 6 ouă, până ce obţineţi o compoziţie omogenă şi spumoasă. Adăugaţi amestecul rece cu orez şi amestecaţi până ce ingredientele se omogenizează. Turnaţi amestecul în forma de tartă, apoi acoperiţi-o cu discul de aluat din cealaltă formă.

Coaceţi pasca în cuptorul preîncălzit până ce aluatul de deasupra capătă o culoare aurie, aproximativ 60 de minute, apoi lăsaţi să se răcească pe un grătar.

Citeste mai mult

Eveniment

Moartea celor doi medici și a unui brancardier, angajați la un spital din Iași, bagă în priză inspectorii de Muncă

Publicat

Publicitate

Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Iași va demara ample controale în toate spitalele din județ pentru a verifica respectarea legii securității și sănătății în muncă.

‘Noi, ca Inspectorat Teritorial de Muncă, ne-am propus ca anul acesta să facem controale ample în spitale, controale privind securitatea și sănătatea în muncă, condițiile de muncă și controalele de fond privind relațiile de muncă, având în vedere anumite riscuri’, a declarat joi, pentru AGERPRES, inspectorul șef al ITM Iași, Costel Grojea.

Un prim control este deja în desfășurare la Spitalul ‘Sf. Spiridon’ din Iași, după ce conducerea ITM afirmă că s-a autosesizat în urma informațiilor apărute în spațiul public privind decesele a trei persoane – doi medici rezidenți și un brancardier.

‘Vom face un control mai amplu privind respectarea regulilor din Legea 319/2006, legea securității și sănătății în muncă’, a declarat Costel Grojdea.

El a adăugat că de la Spitalul ‘Sf. Spiridon’ nu au fost primite sesizări în ultimul an.

‘Din zona Spitalului ‘Sf Spiridon’ nu am avut sesizări în ultimul an. Din alte spitale au fost sesizări în ceea ce privește condițiile de muncă și relațiile de muncă. Nu au fost multe’, a afirmat Grojdea.

Publicitate

Declarația a fost făcută în contextul în care, la Spitalul Clinic Județean de Urgență ‘Sf. Spiridon’ Iași, doi medici rezidenți la Institutul de Gastroenterologie și Hepatologie, în vârstă de 28 și 31 de ani, au murit la interval de aproximativ două săptămâni, în localități diferite, din cauze diferite.

Unul dintre medicii rezidenți decedați este George Ștefan Tilă, în vârstă de 31 de ani, din municipiul Bârlad. Medic rezident în anul V fiind, acesta trebuia să facă gărzi la secția Medicină internă de la Spitalul ‘Elena Beldiman’ din luna martie. Acesta a murit la câteva zile după prima gardă, pe 28 martie.

Cel de-al doilea caz de deces înregistrat în rândul rezidenților de la Institutul de Gastroenterologie și Hepatologie este al lui Emanuel Mirel Luca, în vârstă de 28 de ani, din localitatea Darabani, județul Botoșani. Acesta a fost găsit mort, duminică, într-un apartament din Iași în care locuia cu chirie.

În urmă cu două zile, un brancardier în vârstă de 52 de ani, care lucra la același spital, a făcut infarct la scurt timp după ce a ieșit din tură.

După moartea celor doi, mai mulți rezidenți din cadrul Institutului de Gastroenterologie și Hepatologie au postat pe grupurile de socializare mesaje conform cărora sunt suprasolicitați, iar programul de lucru nu este respectat. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending