Connect with us

Actualitate

Cum se va moderniza sistemul de pensii: „Sistemele curente nu permit renunțarea la hârtie”

Publicat

Publicitate

Guvernul României s-a angajat prin PNRR să implementeze un sistem informatic ce va cuprinde o serie de componente care funcționează în mod integrat și centralizat. Potrivit unui proiect de HG pus în dezbatere publică până la data de 14 mai a.c., PNRR obligă Guvernul României să digitalizeze procesarea cererilor serviciilor oferite de către CNPP, scrie ADEVĂRUL.

„Aducerea tuturor acestor date într-un format digital unitar este obligatorie pentru orice plan de digitalizare al CNPP, care să susțină procesul de reformă/ recalculare al pensiilor. Această sarcină de digitalizare presupune și dezvoltarea unui sistem informatic central în cadrul CNPP, care va avea capacitatea de a susține reformele și recalculare al pensiilor publice, se arată în documentul citat.

În sprijinul aprobării proiectului, Ministerul Muncii a invocat faptul că „aplicațiile ce alcătuiesc sistemul informatic curent al CNPP sunt bazate pe tehnologii învechite (2011-2012), fără suport producător, ceea ce limitează posibilitățile de adaptare ale acestora la noile cerințe operaționale și constituie un risc crescut de securitate cibernetică a sistemului”.

În plus, arată autoritatea, „multe date critice în completarea unui dosar se găsesc în format nestructurat, în aplicații și sisteme de baze de date insulare sau chiar analogic (hârtie), îngreunând munca și scăzând eficiența personalului din cadrul CNPP și CJP-urilor”.

Sistemele și procedurile de lucru curente nu permit renunțarea la hârtie
„Sistemele și procedurile de lucru curente nu permit renunțarea la hârtie, ca și document oficial, atât intern, cât și în interacțiunea cu factorii externi (ex: Talonul de Pensii). Portalul instituției oferă servicii limitate, cu grad de sofisticare redus, neputând substitui, în acest moment, prezența fizică la ghișeu a persoanelor interesate. Posibilitățile tehnologice de raportare/analiză istorică și predictivă a datelor sunt extrem de reduse, generând dificultăți în fundamentarea deciziilor cu privire la sistemul de pensii. Riscul major constă în imposibilitatea dezvoltării unor noi funcționalități, precum și riscul prăbușirii sistemului, ceea ce ar face imposibilă plata pensiilor pentru cca. 5 milioane de beneficiari, lunar.

Absența oricăror posibilități de interconectare a bazelor de date cu principalii actori care utilizează sistemul public de pensii (administratori privați pentru pilonul II, ASF) astfel încât informația să fie accesibilă în orice moment tuturor. Sistemul actual a depășit cu mult „data limita de utilizare” și este imperios necesar trecerea la nivel superior de digitalizare, operabilitate și securitate, prin realizarea investiției ce face obiectul prezentei documentații”, se precizează în document.

Publicitate

Cum va fi modernizat sistemul
Obiectivul major al strategiei de modernizare a sistemului public de pensii și de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale din România îl reprezintă implementarea unui sistem informatic performant, complet integrat, care să permită aplicarea coerentă și unitară a reglementărilor legale în vigoare în domeniul sistemului public de pensii și al asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale, în mod special a Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii, precum și a Legii nr. 346/2002 republicată, privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale cu modificările și completările ulterioare.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă realizarea unui nou sistem informatic integrat precum și a infrastructurii hardware necesare în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice, ce urmează a se concretiza prin:

Portal, ca o componentă de comunicare cu persoanele interesate, cu rol de a furniza setul actual de servicii electronice, precum și un nou set de funcționalități:
Servicii electronice în domeniul pensiilor și al altor drepturi de asigurări sociale;
Serviciu electronic pentru completarea cererii de emitere de bilete de tratament, precum și servicii electronice în zona de înregistrare a contribuabililor;
Servicii electronice în domeniul accidentelor de muncă și al bolilor profesionale;
Aplicația „e-Talon” care va genera automat cuponul lunar de pensie, în format electronic și tipărit, pentru toți pensionarii aflați în plată;
CNPP are în vedere demararea unui amplu program de modernizare a sistemelor sale informatice, atât prin modernizare arhitecturală și tehnologică, cât și prin implementarea unor noi componente funcționale în cadrul sistemului informatic existent.

Pentru demararea programului de modernizare este necesar întocmirea unui studiu de fezabilitate adaptat specificului investiției avute în vedere. Pregătirea studiului de fezabilitate presupune, inițial, o analiză a situației actuale și stabilirea obiectivelor tehnice și funcționale care să fie atinse prin investițiile propuse. Situația existentă este analizată în mod sistematic, iar obiectivele propuse trebuie documentate, din punct de vedere tehnic și funcțional, la un nivel care să permită demararea procedurilor de achiziție publică de bunuri și servicii necesare.

Îndeplinirea condiționalități lor stabilite prin Componenta C8. Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, are în vedere și reforma sistemului de pensii, prin crearea unui nou cadru legislativ capabil să asigure sustenabilitatea fiscală, în contextul procesului de îmbătrânire a populației, în vederea corectării inechităților, dar și pentru a asigura predictibilitatea sistemului în vederea respectării principiului contributivității, în raport cu beneficiarii drepturilor la pensie.

De asemenea, se vizează modernizarea sistemului de pensii prin aplicații și servicii digitale.

Reforma pensiilor vizează abordarea Recomandărilor Specifice de Țară relevante (RST) 2019 și 2020 și, în special, asigurarea sustenabilității fiscale, egalizarea vârstei de pensionare și stabilitatea financiară a pilonului II de pensii.

În ceea ce privește îndeplinirea condiționalităților din Investiția 10. Eficiență operațională și servicii electronice avansate pentru sistemul național de pensii prin digitalizare, se are în vedere implementarea noului sistem informatic în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).

Obiectivele specifice ale proiectului
Având în vedere rezultatele analizei situației actuale și a deficiențelor identificate, precum și obiectivele enunțate in cadrul PNRR, au fost formulate următoarele obiective specifice pentru proiectul propus

Realizarea unui nou sistem informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice care să asigure digitalizarea internă a instituției, furnizarea de servicii publice personalizate, susținerea procesului guvernamental de luare a deciziilor, în condiții de asigurare a interoperabilității și securității cibernetice, în conformitate cu cerințele directivelor europene aplicabile;
Crearea infrastructurii hardware necesare pentru asigurarea funcționarii în condiții optime a sistemului informatic integrat propus spre realizare.
Conform prevederilor cuprinse în cadrul PNRR privind reforma sistemului de pensii publice, platforma informatică pentru digitalizarea relației cu cetățenii va conține următoarele elemente, dintre care o parte vor face obiectul unor alte proiecte ale instituției:

Sistem pentru digitalizarea și automatizarea proceselor interne; platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni sunt:

Registre publice
Sistem pentru relația cu cetățenii; sistemul va fi unul de tip portal cu identificarea fiecărui utilizator; va exista un sistem de management al identităților pentru toți utilizatorii și va putea fi folosită semnătura digitală; fiecare cetățean înregistrat în portal va avea un spațiu privat unde vor fi disponibile toate datele acestuia și prin intermediul căruia vor fi transmise toate comunicările electronice; în spațiul privat vor fi disponibile datele cetățeanului care sunt gestionate de CNPP, indiferent de sursa de date. Cetățenii vor avea posibilitatea și să-și completeze documentele; prin intermediul portalului vor putea fi făcute și consultări/ simulări ale datelor personale privitoare la pensie.
Platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni
Sisteme analiză și predicții

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Patru trenuri CFR Călători vor purta nume simbolice de Ziua Națională a României

Publicat

Publicitate

Patru dintre trenurile care vor circula pe 1 decembrie, de Ziua Națională a României, vor purta nume simbolice inspirate de personalități marcante ale vremii, contribuind astfel la evocarea spiritului din 1918, a anunțat joi CFR Călători.

Operatorul național de transport feroviar de călători va asigura 36 trenuri care deservesc Alba Iulia pe 1 decembrie 2025.

Trenurile care vor purta simbolic, pentru o zi, un nume special de Ziua Marii Uniri sunt: IR 1835 – București Nord – Craiova – Simeria – Alba Iulia – Cluj Napoca, care se va numi simbolic trenul ‘Regele Ferdinand I Întregitorul’, IR 1763 – Iași – Suceava/Botoșani – Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria – Arad – Timișoara Nord – ‘Ion I.C. Brătianu’, IR 1836 – Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria – Craiova – București Nord – ‘Iuliu Maniu’ iar IC 522/532 – Arad – Alba Iulia – Teiuș – Brașov – București Nord – ‘Vasile Goldiș’.

‘Aceste garnituri speciale vor parcurge țara, asigurând legătura simbolică și fizică dintre principalele regiuni istorice – Banat, Crișana, Maramureș, Ardeal, Bucovina, Moldova, Oltenia, Muntenia și Dobrogea – cu orașul Alba Iulia, inima evenimentelor din 1918’, transmite compania.

Prin această inițiativă, CFR Călători dorește să sublinieze rolul esențial pe care transportul feroviar l-a avut și continuă să îl aibă în unirea și coeziunea teritorială a României, aducând astfel un omagiu istoriei și personalităților care au făcut posibilă Marea Unire.

Operatorul reamintește că, zilnic, peste 1.030 de trenuri ale CFR Călători asigură mobilitatea și legătura între localitățile din România. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Rata şomajului înregistrat în evidenţele AJOFM Botoșani în luna octombrie 2025

Publicat

Publicitate

La sfârșitul lunii octombrie 2025, în evidențele Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani erau înregistrați 3.949 șomeri (din care 1.754 femei), rata șomajului fiind de 3,59% în creștere ușoară față de luna septembrie cu 0,05 pp.

Din totalul de 3.949 persoane înregistrate în evidențele AJOFM Botoșani, 750 erau beneficiari de indemnizaţie de şomaj, iar 3.199 erau șomeri neindemnizați. În ceea ce privește mediul de rezidență 2.885 șomeri provin din mediul rural și 1.064 sunt din mediul urban.

Structura șomajului pe grupe de vârste se prezintă sugestiv astfel:

Șomerii cu nivel de instruire gimnazial au ponderea cea mai mare în totalul şomerilor înregistraţi în evidenţele AJOFM Botoșani 42,85%, șomerii cu studii primare si fara studii ce reprezintă 20,14% din totalul șomerilor înregistrați, cei cu învățământ liceal 15,80%, cei cu învățământ profesional 16,38%,cei cu studii superioare sunt 3,65 % iar cei cu învățământ postliceal 1,19% .

Structura șomerilor înregistrați pe nivel de ocupabilitate, stabilit prin profilare, se prezintă astfel: 373 persoane foarte greu ocupabile, 2.580 greu ocupabile,975 mediu ocupabile, iar 21 sunt persoane ușor ocupabile. Încadrarea într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele noastre.

Informaţii detaliate despre structura şomajului la nivelul judeţului Botoșani sunt afişate pe pagina agenției la adresa : https://www.anofm.ro/botosani/programe-statistici/.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Poliția Botoșani intensifică activitățile de prevenire a violenței împotriva femeilor

Publicat

Publicitate

Activități preventive desfășurate de polițiști În contextul Zilei Internaționale pentru Eliminarea Violenței Împotriva Femeilor, polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani — prin Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității, împreună cu specialiști ai Serviciului de Ordine Publică — au desfășurat o serie de activități preventiv–informative menite să crească nivelul de conștientizare asupra violenței în familie și a consecințelor acesteia.

Demersul a fost realizat în parteneriat cu reprezentanți ai Serviciului de Probațiune, ai Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Botoșani, precum și cu administrația Penitenciarului Botoșani, ceea ce a permis transmiterea mesajului preventiv către categorii variate de beneficiari — fiecare cu experiențe și perspective diferite, dar relevante în mod egal în lupta împotriva violenței.

Activitățile au avut un caracter interactiv, fiind abordate tematici precum:

recunoașterea timpurie a semnelor violenței domestice,

identificarea formelor de abuz fizic, psihologic, economic și emoțional,

mecanisme de intervenție, protecție și prevenire în situații de risc,

Publicitate

responsabilitatea civică și colectivă în sprijinirea victimelor.

În cadrul discuțiilor au fost evidențiate atât impactul social major al violenței în familie, cât și rolul esențial al intervenției instituționale și comunitare. Implicarea coordonată a polițiștilor, specialiștilor, dar și a persoanelor aflate în situații vulnerabile sau în proces de reintegrare socială contribuie la consolidarea unei culturi a respectului, a protecției drepturilor fundamentale și a nonviolenței.

Astfel de inițiative reprezintă un exemplu clar al colaborării eficiente dintre instituții cu domenii de activitate diferite, unite de un obiectiv comun: prevenirea violenței, protejarea persoanelor vulnerabile și responsabilizarea socială. Extinderea activităților la o paletă amplă de participanți — personal instituțional, beneficiari ai sistemului de asistență socială și persoane private de libertate — contribuie la formarea unei atitudini orientate spre schimbare, empatie și responsabilitate.

Inspectoratul de Poliție Județean Botoșani își reafirmă angajamentul ferm în prevenirea violenței domestice, continuând derularea de programe educative adaptate nevoilor comunității. Polițiștii botoșăneni vor susține în continuare activități și campanii preventive dedicate reducerii fenomenului violenței asupra femeilor și consolidării unui climat sigur pentru fiecare cetățean.

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr din Vârfu Câmpului dat dispărut. Autoritățile cer sprijinul populației. Sunați la 112 dacă aveți informații

Publicat

Publicitate

Un tânăr în vârstă de 28 de ani, Niculescu Cosmin, domiciliat în comuna Vârfu Câmpului, județul Botoșani, a fost dat dispărut după ce, în dimineața zilei de 26 noiembrie 2025, a părăsit locuința unde se afla și nu a mai revenit până în prezent. Cazul se află în atenția autorităților, care au demarat procedurile specifice pentru identificarea persoanei.

Potrivit datelor furnizate, Cosmin locuia și muncea la Aurel Ciubotariu, în aceeași localitate. În ziua dispariției, acesta ar fi plecat fără a anunța în prealabil și fără a lăsa indicii privind destinația sau intențiile sale.

Semnalmente și descriere la momentul plecării

– Vârsta: 28 de ani
– Înălțime: aproximativ 175 cm
– Greutate: circa 80 kg
– Păr: negru
– Ochii: căprui

La momentul dispariției, tânărul purta:
– geacă neagră,
– pantaloni negri,
– cizme de cauciuc negre,
– căciulă de culoare închisă.

Căutările continuă

Autoritățile locale și structurile de ordine au inițiat activități de verificare în zona Vârfu Câmpului și în localitățile apropiate, analizând posibile trasee și contacte ale tânărului. Până la această oră, nu au fost obținute informații care să indice locul unde s-ar putea afla.

Persoanele care dețin informații relevante privind dispariția lui Niculescu Cosmin sunt rugate să contacteze de urgență cea mai apropiată unitate de poliție sau să apeleze numărul unic 112.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending