Connect with us

Actualitate

Cum se va face COLECTAREA separată a deșeurilor textile: Obligațiile în 2025 și ce amenzi prevede legea

Publicat

Publicitate

Colectarea separată a deșeurilor textile a devenit obligatorie începând cu ianuarie 2025, atât pentru producători, cât și pentru deținătorii de astfel de deșeuri. La fel ca în cazul plasticului, hârtiei, sticlei și metalului, deșeurile textile trebuie colectate separat. Această obligație se aplică atât autorităților locale, cât și companiilor, relatează alba24.ro. Deșeurile textile sunt clasificate ca deșeuri municipale și trebuie colectate direct de la populație.

Amenzile pentru necolectarea separată a acestor deșeuri ajung până la 60.000 de lei, prevede OUG 92/2021.

Colectarea separată a deșeurilor textile: care sunt obligațiile din 2025

Potrivit OUG, autoritățile administrației publice locale ale unităților administrativ-teritoriale / subdiviziunile acestora/ asociațiile de dezvoltare intercomunitară au următoarele obligații:

  • să asigure colectarea separată cel puțin pentru deșeurile de hârtie, metal, plastic și sticlă, iar până la data de 1 ianuarie 2025 și pentru textile din deșeurile municipal
  • să stabilească dacă gestionarea acestor deșeuri se face în cadrul unui singur contract de delegare a serviciului de salubrizare sau pe mai multe tipuri de materiale/contract/contracte distincte pentru toate tipurile de materiale/pe tip de material
  • să organizeze atribuirea conform deciziei luate
  • să asigure spațiile necesare pentru colectarea separată a deșeurilor, pentru a oferi populației posibilitatea de a se debarasa, fără plată, de deșeuri de hârtie și carton, sticlă, metal, materiale plastice, lemn, textile, ambalaje, deșeuri de echipamente electrice și electronice, deșeuri de baterii și acumulatori, ulei vegetal uzat și deșeuri voluminoase, inclusiv saltele și mobilă.

Producătorii de deșeuri și deținătorii de deșeuri introduc colectarea separată cel puțin pentru hârtie, metal, plastic și sticlă, iar până la data de 1 ianuarie 2025 și pentru textile.

Prin urmare, din ianuarie 2025, locuitorii ar trebui să nu mai arunce la gunoiul menajer haine vechi, lenjerii de pat, prosoape, covoare sau alte textile. Însă puține s-au organizat până acum pentru a asigura acest serviciu în cadrul contractelor de delegare a gestiunii deșeurilor.

Colectarea separată a deșeurilor textile: amenzi

Primăriile și asociațiile ce nu organizează colectarea separată a deșeurilor textile riscă, potrivit legislației în vigoare, amenzi între 20.000 lei și 45.000 lei.

Publicitate

Pentru producătorii și deținătorii de deșeuri, amenzile sunt între 5.000 lei și 60.000 lei.

Verificările pe teren sunt derulate de Garda de Mediu.

Posibilități de finanțare

Ministrul Mediului anunța, în primăvara anului 2024, că erau disponibile finanțări prin PNRR în acest sens.

„Regulamentul european se referă la obligativitatea colectării separate, începând cu 1 ianuarie 2025, a fracţiei textile. Practic, pe lângă fracţiile convenţionale, pe care le cunoaştem: biodegradabil, plastic, metal, hârtie, carton şi sticlă, vom avea, obligatoriu, de la 1 ianuarie, o nouă fracţie, respectiv: haine; textile, în general.

La fel ca în cazul celorlalte fracţii reciclabile, ele trebuie să ajungă într-o unitate de tratare, iar din acest motiv – şi nu numai din acest motiv – prin Administraţia Fondului pentru Mediu – avem o linie de finanţare din PNRR, în valoare de 220 de milioane de euro, linie care poate finanţa până la 75% din cuantumul unei investiţii”, a precizat Fechet, potrivit Agerpres.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Reglementări privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a semnat vineri ordinul care reglementează temele pentru acasă în învățământul preuniversitar.

‘Între aspectele reglementate, menționăm, în sinteză, următoarele: tema pentru acasă este necesar să fie stabilită diferențiat, după cum urmează: tema obligatorie, care are un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevii clasei, tema suplimentară, care este facultativă, cu caracter general sau individual-diferențiată, pentru activități de recuperare sau de pregătire pentru performanță. La nivelul educației timpurii și la clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă. Timpul total alocat la învățământul primar pentru temele obligatorii va fi de maximum 1 oră. Pentru toate celelalte niveluri de învățământ preuniversitar temele obligatorii pentru acasă nu pot depăși 2 ore’, informează Ministerul Educației într-un comunicat de presă remis AGERPRES.

Altă măsură prevede că tema pentru acasă la o disciplină, având drept finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe interval de învățare (modul).

În perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învățământul primar și gimnazial, se mai arată în ordinul ministrului Educației.

‘În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariția unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevului față de învățare (din cauza cantității, dificultății sau monotoniei temelor etc.), oboseală fizică și emoțională, reducerea timpului liber destinat unor activități recreative (activități sportive, artistice, gospodărești, lectură etc.), adâncirea diferențelor dintre elevii performanți și cei aflați în dificultate. Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă (cantitate mare de teme, exerciții repetitive), precum și solicitarea realizării/parcurgerii unor activități de învățare/conținuturi, care necesită o abordare sistematică în clasă și nu pentru a fi realizate/parcurse individual, ca temă pentru acasă’, precizează ordinul.

Potrivit acestuia, anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților cu privire la utilitatea și eficiența temelor pentru acasă.

Publicitate

‘Directorul, pentru învățământul primar, și dirigintele clasei, pentru celelalte niveluri ale învățământului preuniversitar, sunt responsabili pentru colectarea feedbackului, care va fi analizat în consiliile de administrație ale unităților școlare, care vor lua măsuri atât pentru eficientizarea educației prin teme, cât și pentru creșterea gradului de satisfacție al elevilor și părinților’, se menționează în comunicat.

Ordinul urmează a fi publicat în Monitorul Oficial. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Ce își doresc comisarii de mediu botoșăneni în seara de Moș Nicolae? Până una-alta, au dat câteva amenzi

Publicat

Publicitate
Ce își doresc comisarii de mediu în seara de Moș Nicolae?
Își doresc:
-să nu se confirme sesizăriile,
-operatorii economici să prezinte autorizaţiile de mediu și vizele anuale valabile,
-să fie realizate monitorizarile impuse prin actele de reglementare,
-să fie realizate în totalitate și la termen măsurile impuse anterior.
Poate lucrurile se schimba mâine….,
astăzi comisarii de mediu au scris 6 amenzi contravenționale în cuantum de 186.000 lei, 3 dintre acestea pentru desfășurarea activității fără a deține autorizaţie de mediu.

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 80 de asistenți sociali din Vorona, instruiți de pompierii botoșăneni

Publicat

Publicitate

Peste 80 de asistenți sociali din comuna Vorona, care îngrijesc persoane cu nevoi speciale, au fost instruiți astăzi cum să reacționeze în momente critice și cum să prevină apariția unor situații de urgență. Activitatea de informare și educare preventivă a fost organizată la Căminul Cultural din localitate, la inițiativa Primăriei Comunei Vorona.

Încă din primele minute, participanții au fost implicați în activități practice. Paramedicii SMURD le-au prezentat modul corect de acordare a primului ajutor în caz de înec cu bol alimentar, cu ajutorul vestelor Heimlich special destinate instruirii. Ulterior, asistenții sociali au exersat manevrele de resuscitare pe manechine, pentru a dobândi deprinderi esențiale în acordarea primului ajutor.

Specialiștii din cadrul Inspecției de Prevenire și Serviciului Pregătire pentru Intervenție și Reziliența Comunităților le-au vorbit celor prezenți despre modul corect de utilizare a surselor de căldură, a instalațiilor electrice și de gaze naturale, precum și despre conduita adecvată în cazul producerii unor situații de urgență.

Tot în cadrul activității, participanții au aflat când și cum se folosește autospeciala de hidroperforare, fiind prezentate pe rând accesoriile din dotare și rolul fiecăruia în intervențiile operative.

Evenimentul face parte din programul permanent al Inspectoratului de Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani dedicat pregătirii populației și sprijinirii instituțiilor care lucrează cu persoane vulnerabile, contribuind astfel la creșterea gradului de siguranță în comunitate.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Primăria municipiului Botoșani va organiza, în noaptea de Revelion, un spectacol care va include și un foc de artificii

Publicat

Publicitate

Primăria municipiului Botoșani va organiza, în noaptea de Revelion, un spectacol care va include și un foc de artificii, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, primarul Cosmin Andrei.

Potrivit acestuia, focul de artificii reprezintă una din principalele atracții pentru botoșănenii care aleg să petreacă noaptea dintre ani în spațiul public.

‘Au fost discuții pe Facebook, comentarii din partea iubitorilor de animale, dar nu avem nicio petiție oficială din partea vreunei asociații. Cu siguranță, oamenii vin la spectacolul organizat de Primărie și pentru focul de artificii’, a afirmat Cosmin Andrei.

Bugetul alocat de municipalitate focului de artificii se ridică la 40.000 de lei. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending