Connect with us

Eveniment

Cum se primenește așezarea răsculaților de la 1907. Flămânzi, de la „orașul căruțelor” la urbe cochetă

Publicat

Publicitate

Flămânzi, localitatea în care a izbucnit Răscoala de la 1907, se pregătește să devină oraș european în toată regula și să scape de rușinea sărăciei. Autoritățile locale au investit până în prezent peste 14 milioane de euro în infrastructură, relatează adevărul.ro.

Flămânzi, o fostă comună săracă din județul Botoșani, transformată în oraș în 2007 pentru a fi îndeplinite cerințele aderării la Uniunea Europeană privind gradul de urbanizare, a rămas în mentalul colectiv ca locul unde a izbucnit, în anul 1907, ultima mare răscoală țărănească din Europa.

Deși s-a ales cu statutul de oraș, urmașii răsculaților de la 1907 au trăit ani buni tot ca la țară, ba chiar Flămânzi ajunsese subiect de bancuri, fiind singurul oraș din România unde numărul căruțelor era mai mare decât al autoturismelor. Localnicii trăiau aproape ca strămoșii lor din urmă cu mai bine de un secol, cu puțin asfalt, fără apă și canalizare.

Cele câteva scări de bloc construite de comuniști pentru filatura din Flămânzi (n.red. – închisă după 1990), arată și astăzi ca niste ghetouri, iar apa lipsește cu desăvârșire, mai ales în timpul verii. Lucrurile au început să se schimbe, însă, acum șase – șapte ani, de când mulți localnici plecați la muncă în străinătate au investit în case și facilități moderne, iar numărul mașinilor l-a depășit pe cel al căruțelor.

Autoritățile locale spun că au decis să modernizeze Flămânziul și să-l aducă, cu adevărat, la nivelul statutului de oraș pe care-l are, motiv pentru care, în ultimii ani, au investit sume uriașe în infrastructura localității.

Milioane de euro investite în educație
Încă din anul 2021 au început investițiile masive în infrastructura educațională. Investițiile s-au concretizat în reabilitarea și modernizarea a trei școli din Flămânzi. Acestora li se adaugă modernizarea liceului din Nicolae Bălcescu, care aparține de orașul Flămânzi, dar și construcția unei noi grădinițe și a unei creșe. Numai pe modernizarea celor trei școli și construcția creșei și a grădiniței s-au cheltuit peste 19.8 milioane de lei.

Publicitate

„Un oraș are nevoie de educație. Este prioritară dacă vrem să fim așezare urbană. Fără investiții, nu poți cere copiilor să învețe, să-i atragi la școală”, spune Dan Oloeru, edilul din Flămânzi.

Fondurile provin din finanțare europeană. Totodată pentru a-i păstra și recompensa pe elevii cei mai buni la liceul agricol din localitate, începând cu anul 2021, Primăria acordă burse de 500 de lei lunar, inclusiv pe timpul studiilor universitare, pentru trei dintre cei mai buni elevi ai liceului.

Asfalt în tot orașul și locuințe noi pentru tineri
Totodată, autoritățile locale au reușit, în ultimii patru ani, cu fonduri europene și guvernamentale, să asfalteze toate străzile din oraș, majoritatea fiind pietruite, reușind, totodată, să realizeze și 30 de kilometri de rețele de apă și canalizare, pentru prima dată în istoria localității și să racordeze orașul la rețeaua de gaz metan.

În prezent, autoritățile locale investesc în două blocuri de locuințe pentru tineri, dar și pentru specialiști în diferite domenii, precum profesori sau medici.

„Vrem să motivăm tinerii să rămână la Flămânzi și mai ales să atragem specialiști în diferite domenii de care oricare oraș are nevoie. O locuință ar reprezenta un motiv bun”, spune edilul din Flămânzi.

Potrivit acestuia, proiectul de revitalizare urbană depășește un milion de euro și este tot la 90% grad de execuție. „Mai avem proiectele pe axa 13, care depășesc șase milioane de euro. Sediul primăriei, încă un milion de euro. Se lucrează la baza sportivă unde avem un proiect prin GAL. Este o investiție de peste 100.000 de euro”, adaugă Dan Oloeru.

Transport ecologic la Flămânzi
Pe lângă infrastructură, la Flămânzi se pune pe picioare o rețea de transport public ecologic, intenția fiind de a lega toate satele arondate de oraș prin linii de transport al autobuzelor electrice. A fost construit deja depoul cu stațiile de încărcare, urmând ca urnizorii să aducă aceste autobuze, mai spun autoritățile locale.

Pentru a-i scăpa pe localnicii din zonele rurale adiacente de gunoiul de grajd, autoritățile din Flămânzi au găsit soluția realizării unei stații de compostare, tot din fonduri europene.

Cea mai mare problemă, la Flămânzi, o reprezintă lipsa apei potabile. Deși localnicii au făcut rețelele secundare, operatorul județean de apă întârzie cu reabilitarea magistralei vechi de șase decenii, care aduce apă în localitate de la zeci de kilometri.

Sursa: adevărul.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Spectacol la Botoșani! FC Botoșani și Farul Constanța, egalitate după două goluri marcate în doar trei minute. Scor Final: 1 – 1

Publicat

Publicitate

FC Botoșani și Farul Constanța au făcut un meci spectaculos, joi seară, pe Stadionul Municipal din Botoșani, în faza grupelor Cupei României, ediția 2025–2026. Partida, începută la ora 18:00, s-a jucat  sub nocturnă și a adus două goluri în mai puțin de trei minute.

În minutul 55, Dumitru Dumiter a deschis scorul pentru botoșăneni, transformând fără emoții o lovitură de la 11 metri. Bucuria gazdelor a fost însă de scurtă durată — doar trei minute mai târziu, Markovic a restabilit egalitatea pentru Farul, profitând de o centrare perfectă în careu și reluând mingea în plasă.

Prima repriză a fost una echilibrată, cu ocazii de ambele părți. Friday Adams a șutat puternic de la distanță în minutul 36, trimițând balonul la câțiva centimetri de bara porții lui Munteanu. În debutul meciului, Dumitru a avut o primă șansă uriașă de gol, dar portarul constănțean a respins spectaculos în corner.

Echipele de start:
FC Botoșani: Kukic – Friday, Munoz, Suta, Pavlovic – Cîmpanu, Aldair, David, Dumitru – Bodișteanu, Dumiter.
Rezerve: Ciobanu, Petro, Diaw, Creț, Mitrov, Bordeianu, Dumitru, Ciurel, Lopez.
Antrenor: Leo Grozavu

Farul Constanța: Munteanu – Sîrbu, Duțu, Pellegrini, Seruca – Furtado, Dican, Banu, Iancu – Vojtus, Markovic.
Rezerve: Ducan, Gheorghe, Budescu, Caldăraru, Ripeanu, Nechifor, Oancea, Berchez, Somandru.
Antrenor: Cristian Sava

În același timp, FC Botoșani traversează o formă excelentă în SuperLiga, unde ocupă prima poziție a clasamentului, la egalitate de puncte cu Rapid București (31), dar cu un golaveraj superior. Elevii lui Leo Grozavu sunt considerați surpriza plăcută a acestui sezon și încearcă să confirme forma bună și în Cupa României.

Publicitate

În celelalte partide din faza grupelor, disputate marți și miercuri, s-au înregistrat mai multe rezultate surpriză, inclusiv victorii ale unor echipe din eșaloanele inferioare. Joi, pe lângă meciul de la Botoșani, se mai joacă partide la Chiajna, Arad și București (Giulești).

Meciul de la Botoșani a continuat cu ritm ridicat încă 15 minute după minutul 90, probabil recordul acestui an, și cu un penalty care nu s-a mai acordat pentru FC Botoșani, dar publicul a răspuns pe măsură, transformând tribunele într-o adevărată atmosferă de Cupă.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 30 octombrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 30 octombrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 30 octombrie 2025:

Loto 6/49: 19, 41, 25, 21, 2, 47

Loto 5/40: 18, 20, 32, 19, 25, 15

Noroc: 5 4 2 7 9 2 5

Noroc Plus: 9 6 3 1 4 2

Publicitate

Super Noroc: 6 5 3 7 5 5

Joker: 12, 17, 28, 4, 37 + 15

Citeste mai mult

Administratie

Strada Aluniș din cartierul Tulbureni a fost modernizată complet. Investiție de peste 4 milioane de lei

Publicat

Publicitate

Lucrările de modernizare de pe strada Aluniș, din cartierul Tulbureni al municipiului Botoșani, au fost finalizate. Anunțul a fost făcut astăzi de primarul Cosmin Andrei, care a precizat că investiția, în valoare de peste 4 milioane de lei, face parte dintr-un program amplu de reabilitare a infrastructurii rutiere din oraș.

„După ani în care oamenii din zonă au așteptat o infrastructură decentă, astăzi avem o stradă asfaltată, trotuare noi, rigole pentru scurgerea apei și semnalizare rutieră modernă. Totul pentru un oraș mai sigur, mai curat și mai frumos”, a transmis edilul.

Proiectul a inclus refacerea completă a carosabilului, amenajarea trotuarelor și a rigolelor pentru colectarea apelor pluviale, precum și montarea elementelor de semnalizare rutieră.

Primarul Cosmin Andrei a subliniat că modernizarea străzii Aluniș face parte dintr-un plan mai amplu de investiții în infrastructura din municipiu, care vizează atât zonele centrale, cât și cartierele periferice.

„Pas cu pas, transformăm Botoșaniul într-un oraș în care fiecare cartier contează. La periferie ca în centru”, a adăugat acesta.

Lucrările din cartierul Tulbureni se înscriu într-o serie de investiții recente în modernizarea străzilor din municipiu, vizând îmbunătățirea accesului, a siguranței circulației și a calității vieții locuitorilor.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

O idee și pentru Botoșani: Un oraș din România interzice TOTAL trotinetele electrice în centru, parcuri și curțile școlilor

Publicat

Publicitate

Municipiul Buzău a devenit primul oraș din România care interzice complet circulația trotinetelor electrice în zona centrală, în parcuri, pe terenurile de sport, în locurile de joacă și în curțile unităților de învățământ. Decizia a fost luată joi, în ședința Consiliului Local Municipal, printr-un regulament care stabilește și sancțiuni dure pentru cei care nu îl respectă.

Potrivit documentului, accesul cu trotinete electrice este interzis „indiferent de vârsta conducătorului”, în toate spațiile destinate pietonilor sau activităților recreative. Vizate sunt zona pietonală Cuza Vodă – Piața Daciei – Aleea Trandafirilor, dar și curțile școlilor, parcurile și locurile de joacă.

Prin excepție, autoritățile locale pot aproba, temporar, evenimente speciale sau trasee controlate destinate trotinetelor electrice, însă numai cu autorizație și semnalizare clară.

Motivul principal al acestei măsuri este siguranța pietonilor. În ultimele luni, Primăria Buzău a primit numeroase sesizări privind incidente, accidente evitate la limită și disconfort creat de trotinete în zonele pietonale aglomerate.

„În ultimii ani, utilizarea trotinetelor electrice a crescut semnificativ și în Municipiul Buzău, fiind un mijloc de transport modern şi rapid. Cu toate acestea, circulația lor în parcuri, locuri de joacă sau curțile școlilor generează riscuri majore pentru copii și vârstnici”, au explicat reprezentanții administrației locale.

Statisticile confirmă îngrijorarea: în primele șapte luni ale anului 2025, în România s-au produs peste 1.500 de accidente cu trotinete electrice, în care 7 persoane au murit și peste 1.600 au fost rănite. În peste 80% dintre cazuri, vina le-a aparținut conducătorilor trotinetelor.

Publicitate

Cei care nu respectă regulamentul riscă amenzi între 500 și 1.500 de lei.

După exemplul Buzăului, este posibil ca și alte municipii să analizeze adoptarea unor măsuri similare. În Botoșani, numărul trotinetelor electrice a crescut semnificativ în ultimii doi ani, iar în zona pietonală Unirii – Cuza Vodă – Primăverii sunt frecvente situațiile în care pietonii și copiii sunt puși în pericol.

Rămâne de văzut dacă și autoritățile botoșănene vor urma exemplul Buzăului și vor introduce reguli clare privind circulația trotinetelor electrice în spațiile publice.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending