Connect with us

Eveniment

Cum se joacă partea întunecată a internetului cu mintea adolescenților. Adolescenții ascultă mai mult de influenceri de pe Tik-Tok și își pun viața în pericol cu provocări stupide

Publicat

Publicitate

Partea întunecată a internetului se joacă cu mintea și sănătatea copiilor din generația alpha. Influențați de ceea ce văd pe rețelele sociale aceștia fac tot soiul de provocări stupide, care pot duce inclusiv la deces. Astfel că sunt medici psihiatri care recomandă interzicerea acestor rețele, scrie ADEVĂRUL.

Conținutul anumitor rețele sociale, precum Tik-Tok, se joacă cu mintea oamenilor, spun specialiștii. Cei mai vulnerabili sunt puberii și adolescenții generației alpha, care își petrec o bună parte a zilei în lumea virtuală a internetului. Pe de o parte, spun specialiștii, au parte de o influență negativă din partea unor lideri de opinie, autointitulați și propulsați de aceste rețele, doar pe baza vizualizărilor, nu și a conținutului, iar de cealaltă parte sunt îndemnați subliminal la provocări care de care mai stupide, care pot duce la accidentări grave sau chiar deces.

Partea cea mai gravă, arată și profesorii este că părinții nu pot controla eficient conținutul, mai ales în cazul adolescenților, fără să intre în conflict cu tânărul sau să-și piardă în fața acestuia capitalul de imagine. Psihologii recunosc că situația este delicată și spun că interzicerea accesului la aceste platforme, prin lege, până la o anumită vârstă este cea mai bună soluție. Nu în ultimul rând, zona de platforme sociale este și o plajă ideală pentru influencerii specializați în manipulare socială și politică. Iar victimele predilecte sunt inclusiv adulții cu vulnerabilități sociale dar și un spirit critic slab dezvoltat, relatează Adevărul.

 

Adolescenții, carne de tun pentru mesajele de pe Tik-Tok

Adolescenții Alpha sunt o generație extrem de tehnologizată și care-și bazează mare parte din documentare, în multe domenii ale vieții, pe internet. Rețelele sociale, spun specialiștii, au o influență extraordinară asupra acestei generații care trăiește mult în spațiul virtual. Influencerii de pe Tik-Tok, de exemplu, le oferă „răspunsuri” privind anumite aspecte ale vieții, opinii privind societatea și viitorul dar și modele de urmat. Și nu toți influencerii oferă exemple utile sau pozitive. De multe ori rețelele sociale sunt luate mult mai în serios decât părinții sau școala.

Publicitate

„Este o linie foarte fină. A interzice să intre pe aceste rețele sau pe internet înseamnă practic conturarea unui fruct oprit, pe care nu vor ezista să-l obțină când înșeală vigilența părintelui. Interzicând părintele riscă să fie considerat un adversar de către adolescent, în antiteză cu influencerii în care el are încredere. Este o situație delicată care necesită o gestionare atentă dar și un exemplu personal. Dacă copilul ne vede și pe noi, adulții, accesând aceste rețele.”, spune Cristina Bălăucă, profesor și inspector școlar general adjunct, la Botoșani.

În plus, puberii, în special, spun medicii nu au un spirit critic dezvoltat și nici nu reușesc să facă diferența, eficient, între pozitiv și nociv. De aceea sunt foarte expuși conținutului nepotrivit, controversat, de pe rețelele sociale. Sunt victimele perfecte.

„Un copil la vârsta pubertății nu putem spune că poate să discearnă între bine și rău, de a avea gândire critică. Există însă aceea doză de impulsivitate specifică vârstei pubertății care face ca adolescentul să răspundă multor provocări de pe tik-tok, de exemplu, considerându-le o provocare care vine să-i arate lui că este capabil, că este puternic, că va obține atenția celorlalți. Și este validarea de care are el nevoie.”, spune Laura Jijie, psihiatru pediatric.

Mai mult, spun specialiștii, urmărind acei influenceri, sau diferite mesaje pe tik-tok, adolescenții riscă să-și facă o imagine deformată asupra realității, asupra seturilor de valori care contează în societate.

Pe aceste rețele sunt promovate teorii de genul „Pământul este plat”, teorii ale conspirației și alte informații controversate sau false de-a dreptul. „Din păcate tot mai mulți copii în ultima perioadă sunt mai influențați de ceea ce primesc pe interent decât de ceea ce spun părinții și profesorii. Ajung să nu-și mai facă nici temele. Folosesc realitatea virtuală. În aceste condiții nu li se dezvoltă acel spirit critic. Ceea ce mi se pare foarte grav”, spune Laura Dănilă, specialist psiholog și logoped. În plus, copiii au acces la clipuri video cu un conținut tulburător care-i pot afecta emoțional.

„Există un fenomen de contagiune în rândul adolescenților”

Faptul că rețelele sociale, fără niciun control, sau un control precar, din partea părinților se pot dovedi noua realitate de zi cu zi a adolescenților și chiar a copiilor de gimnaziu. Provocările, conținutul, standardele sociale impuse de influenceri sau de utilizatori, plus informațiile false care induc teamă, destabilizează psihic puberul și adolescentul. Se poate ajunge la suicid, avertizează medicii, cu multe cazuri concrete.

„Internetul a adus cu sine și o mare însingurare la copii. Aceștia nu mai interacționează în mod firesc,real. Refugiul acesta în virtual, mai ales la copiii vulnerabili emoțional, precum cei cu depresie și anxietate li se pot accentua aceste simptome. Se accentuează depresia. Am avut și cazuri în care tot răspunzând unori provocări de pe tik-tok s-a ajuns mai departe, inclusiv la sinucidere. Există chiar și un fenomen de contagiune socială în rândul adolescenților. Se i-au efectiv unii după alții”, spune Laura Jijie.

Provocări cu potențial mortal pe Tik Tok

Cele mai grave sunt însă provocările promovate prin clipuri video pe Tik-Tok. De la sufocări voluntare, la strivirea cu mobilier și automutilare. Toate filmate și prezentate ca acte de bravură pe rețele, unde părinții au tot mai puțin control. Ultima provocare la modă se numește ”Superman” și constă în proiectarea în aer a unei persoane, cu ajutorul unui grup, care creează o acțiune de propulsie, cu ajutorul mâinilor. De cele mai multe ori persoana aruncată în aer aterizează în pereți, în obiecte de mobilier sau efectiv cu fața de pământ, ducând la accidentări grave. În România au fost înregistrate deja numeroase cazuri de copii sau adolescenți care au ajuns la spital cu fracturi sau alte tipuri de traumatisme în urma acestei provocări populare pe Tik-Tok. Numai la Botoșani, în ultima perioadă, au ajuns la spital doi copii cu fracturi grave la membre după ce au fost proiectați în aer și s-au izbit de diferite obiecte de mobilier. Medicii de la Urgență atrag atenția și spun că oricând o astfel de experiență se poate termina cu decesul unuia dintre copii.

„Mi s-a adus la cunoștință din departamentul de Pediatrie cum că un anumit număr de copii în urma vizualizării unor materiale video de pe Tik-Tok ar fi recurs la procedee care s-ar fi dovedit a fi automutilante .Ei nu pot fi conștienți cu ce se poate solda o astfel de provocare. Și anume că o anumită lovitură poate chiar să-ți pună în pericol viața și că pot exista hematoame la nivelul creierului care pot să aibă o evoluție către deces.”, precizează șefa UPU Botoșani, Ramona Guraliuc.

Lipsa de afecțiune din cadrul familiei

Medicii psihiatrii spun că aceste provocări sunt foarte luate în serios de adolescenți fiindcă au nevoie de recunoaștere și apreciere în grup. Încearcă să atragă atenție. Specialiștii spun că de multe ori aceste comportament pot să apară și atunci când adolescenții sau copii simt un deficit de afecțiune sau atenție din partea părinților.

„Este un fenomen îngrijorător pe care trebuie să-l luăm serios în considerare atât părinții cât și educatorii. Copiii la pubertate dar și adolescenții sunt mai expuși pericolului de a răspunde acestor provocări. O fac pentru că însăși vârsta pubertății este o vârstă de instabilitate emoțională, o anumită nesiguranță în sine care poate să stea la baza acestui răspuns la provocare, de a arăta celorlalți că ei pot fi capabili de lucruri extraordinare de a obține validare și admirație din partea celorlalți, în speță colegilor de clasă. Pentru că întotdeauna aceată provocare are loc în grup. Nevoia aceasta de validare uneori poate fi asociat cu o lipsă de afecțiune și atenție din mediul familial pe care adolescentul încearcă să o compenseze”, spune Laura Jijie.

Aceasta precizează că o idee bună ar fi interzicerea platformei Tik-Tok, de exemplu, mai ales pentru copii și adolescenți. „ Acest impact negativ face ca în anumite țări poate să se pună în discuție interzicerea Tik-Tok-ului, de exemplu. Punându-se în balanță avantajele și dezavantajele acestei aplicații. Ceea ce este un lucru bun.”, adaugă Laura Jijie.

Sursa: Adevărul

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Bărbat accidentat, ajutat de un jandarm la ieșirea din serviciu

Publicat

Publicitate

În această seară, in jurul orei 19.20, după ce a predat serviciul de pază și protecție instituțională la Serviciul Județean Botoșani al Arhivelor Naționale și pleca spre casă, un jandarm a auzit în apropierea obiectivului asigurat cu pază o persoană care striga după ajutor.

Jandarmul s-a îndreptat spre locul de unde se auzeau strigătele și a găsit un bărbat în vârstă de aproximativ 65 de ani, căzut pe trotuar.

Bărbatul i-a explicat jandarmului că s-a accidentat la un picior după ce s-a dezechilibrat în mers și nu se mai poate deplasa fără a fi sprijinit de altcineva.

Deoarece bărbatul acuza dureri la picior, jandarmul a solicitat prin apel 112 prezența unei ambulanțe, iar la sosirea acesteia a ajutat la urcarea bărbatului în vederea transportării la Unitatea de Primire a Urgențelor din cadrul Spitalului Mavromati, pentru acordarea îngrijirilor medicale de specialitate.

Având în vedere temperaturile negative prognozate pe timpul nopții în următoarele câteva zile, recomandăm celor care observă persoane în dificultate să solicite sprijinul autorităților prin apel la numărul unic de urgență 112, pentru a fi evitate posibilele cazuri de hipotermie, care pot avea consecințe grave asupra sănătății.

Serviciul Judeţean Botoşani al Arhivelor Naționale este unul din cele 18 obiective asigurate cu pază de efectivele structurilor specializate din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Învățământ cu frecvență redusă: Cum se poate organiza, condiții și actele necesare pentru înscriere

Publicat

Publicitate

Învățământ cu frecvență redusă. Metodologia care reglementează organizarea și funcționarea învățământului obligatoriu la forma de învățământ cu frecvență redusă a fost publicată recent în Monitorul Oficial, scrie alba24.ro.

Ordinul pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea și funcționarea învățământului obligatoriu la forma de învățământ cu frecvență redusă a fost publicat în Monitorul Oficial vineri, 10 ianuarie.

Metodologia reglementează organizarea și funcționarea învățământului obligatoriu la forma de învățământ cu frecvență redusă.

Învățământul cu frecvență redusă implică participarea beneficiarilor primari în spațiul școlar doar la o parte dintre activitățile didactice prevăzute în planurile-cadru de învățământ, altă parte dintre acestea fiind înlocuită cu activități de studiu individual, în formele și contextele stabilite de unitatea de învățământ.

Învățământul obligatoriu cuprinde învățământul preșcolar, învățământul primar, învățământul gimnazial și învățământul liceal.

Învățământul obligatoriu este învățământ cu frecvență.

Publicitate

Pentru persoanele care au depășit cu mai mult de 3 ani vârsta clasei în învățământul primar, cu mai mult de 4 ani vârsta clasei în învățământul gimnazial, respectiv cu mai mult de 5 ani vârsta clasei în învățământul liceal, învățământul obligatoriu se poate organiza și în forma de învățământ cu frecvență redusă.

Persoanele care au promovat un număr de clase din învățământul preuniversitar obligatoriu, forma cu frecvență, zi, respectiv seral, se pot înscrie la forma cu frecvență redusă în clasa imediat următoare celei promovate, pe baza actelor doveditoare (foaia matricolă în original și adeverință eliberată de școală).

Organizarea învățământului la forma cu frecvență redusă

Învățământul primar se poate organiza la forma cu frecvență redusă, cu durata de 5 ani, cuprinzând clasa pregătitoare și clasele I-IV.

Învățământul gimnazial se poate organiza la forma cu frecvență redusă, cu durata de 4 ani, cuprinzând clasele V-VIII.

Învățământul liceal se poate organiza la forma cu frecvență redusă, pentru filiera teoretică, cu durata de 5 ani.

Învățământ cu frecvență redusă. Actele necesare pentru înscriere și perioada de înscriere

Înscrierea în învățământul obligatoriu cu frecvență redusă se face, în perioada stabilită de consiliul de administrație al unității de învățământ, la secretariatul acesteia.

Absolvenții clasei a VIII-a din seriile anterioare care împlinesc 20 de ani până la data de 31 august inclusiv se pot înscrie în învățământul liceal, la cursuri cu frecvență redusă.

Pentru înscrierea la învățământul obligatoriu cu frecvență redusă, solicitanții depun următoarele documente:

  • cerere de înscriere;
  • certificat de naștere în copie, conform cu originalul;
  • copie de pe cartea de identitate (după caz);
  • copie de pe cartea de identitate a părintelui/reprezentantului legal, în cazul beneficiarilor primari minori;
  • certificat de căsătorie în copie, conform cu originalul (după caz);
  • acte de studii care să ateste anii de școală absolviți anterior (după caz);
  • adeverință medicală tip, eliberată de medicul de familie

Evaluarea

Potrivit metodologiei, evaluarea elevilor din învățământul obligatoriu cu frecvență redusă se efectuează prin examinări orale, scrise și practice.

Numărul de note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de specialitate, este stabilit de cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul-cadru.

La fiecare disciplină numărul de note acordate anual este cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ.

În cazul curriculumului organizat modular, numărul de note acordate trebuie să fie corelat cu numărul de ore alocate fiecărui modul în planul de învățământ, precum și cu structura modulului, de regulă, o notă la un număr de 25 de ore. Numărul minim de note acordate elevului la un modul este de două.

Elevii aflați în situație de corigență vor avea cu cel puțin o notă în plus față de numărul de note prevăzut, ultima notă fiind acordată, de regulă, în ultimele trei săptămâni ale anului școlar.

Durata probei de evaluare scrise este de maximum 50 de minute.

Notele acordate elevilor se trec în catalog imediat după încheierea activității de evaluare. Situația școlară se încheie conform prevederilor de la învățământul cu frecvență zi.

Citeste mai mult

Eveniment

Doi polițiști pe patul de spital, după accidentul grav de la Vorona. Ce spune Inspectoratul de Poliție Botoșani

Publicat

Publicitate

Potrivit unui comunicat transmis de IPJ Botoșani, ambii conducători autoimplicați în accidentul de la Vorona au fost testați alcoolscopic, rezultatele fiind negative.

„Astăzi, 13 ianuarie, pe drumul județean DJ 208C, în comuna Vorona s-a produs un accident rutier în care a fost implicată o autospecială de poliție și un ansamblu de vehicule.

În urma impactului au rezultat trei victime, doi polițiști de 40 și 22 de ani și conducătorului celuilalt autovehicul, un tânăr de 27 de ani. Toți sunt conștienți și transportați la spital.

Este efectuată cercetarea la fața locului pentru a se stabili cu exactitate cauza și împrejurările producerii accidentului rutier.

Polițiștii sunt din cadrul Sectiei de Politie Rurlă nr. 1 Botoșani și se aflau în timpul serviciului.

Traficul este închis în acest moment pe ambele sensuri”.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Accident la Vorona: Mașină de poliție făcută praf de un tir. Trei persoane au ajuns la spital

Publicat

Publicitate

Trei persoane au fost rănite în urma unui accident rutier produs, în urmă cu puțin timp, pe DJ 208 C, în localitatea Vorona Mare. În eveniment au fost implicate un autoturism și un tir, în care erau, în total, trei persoane.

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani cu o autospecială de stingere, una de descarcerare, dar și trei ambulanțe aparținând SAJ Botoșani.
Forțele de intervenție au constatat faptul că toate persoanele erau ieșite din autovehicule. Acestea sunt conștiente și au fost preluate de echipajele medicale.

Pompierii au asigurat măsurile de prevenire a incendiilor, fiind deconectate bornele bateriilor.

Circulația în zonă este blocată.

Cazul a fost preluat de polițiștii.

Pentru a preveni astfel de evenimente, ISU Botoșani recomandă conducătorilor auto să dea dovadă de prudență la volan, să respecte toate regulile de circulație pentru propria lor siguranță, dar și a celorlalți participanți la trafic.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending