Connect with us

Educație

Cum se acordă deducerea suplimentară pentru părinți cu copii la școală. Declarația pe proprie răspundere. DOCUMENT

Publicat

Publicitate

Părinții angajați, care au copii la școală, grădiniță sau creșă, adică minori până la 18 ani, au dreptul la o deducere suplimentară de 100 de lei lunar din impozitul pe venit. Această facilitate se acordă doar unuia dintre părinți, pentru fiecare copil.

Deducerea personală reprezintă suma cu care se reduce baza impozabilă la veniturile salariale. Este formată din:

  • deducerea personală de bază
  • deducerea personală suplimentară

Cum se acordă deducerea suplimentară

Deducerea personală suplimentară se acordă astfel:

  • 15% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru persoanele fizice cu vârsta de până la 26 de ani, care realizează venituri din salarii al căror nivel este de până la 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut pe țară
  • 100 de lei lunar pentru fiecare copil cu vârsta de până la 18 ani, dacă acesta este înscris într-o unitate de învățământ, părintelui care realizează venituri din salarii, indiferent de nivelul acestora.

Deducerea personală suplimentară se acordă unuia dintre părinţi prin prezentarea la angajator a documentului care atestă înscrierea copilului într-o unitate de învăţământ şi a unei declaraţii pe propria răspundere din partea părintelui beneficiar.

Vezi Model declarație pe proprie răspundere 

În situaţia în care părintele desfăşoară activitate la mai mulţi angajatori, în plus faţă de documentele de mai sus, părintele care beneficiază de deducerea personală suplimentară are obligaţia să declare că nu beneficiază de astfel de deduceri de la un alt angajator.

Publicitate

Prevederile privind deducerea personală

Modificările privind deducerea personală suplimentară sunt prevăzute de OG 16/2022 și se aplică din 2023.

Articolul 77, Cod fiscal, modificat prin OG 16/2022:

„ART. 77

Deducere personală

(1) Persoanele fizice prevăzute la art. 59 alin. (1) lit. a), alin. (2) şi (2^1) – persoane salariate – n.r. – au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub formă de deducere personală, acordată pentru fiecare lună a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se află funcţia de bază.

(2) Deducerea personală cuprinde deducerea personală de bază şi deducerea personală suplimentară şi se acordă în limita venitului impozabil lunar realizat.

(3) Deducerea personală de bază se acordă pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de până la 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată aprobat prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna de realizare a venitului. În situaţia în care, în cursul aceleiaşi luni, se utilizează mai multe valori ale salariului minim brut pe ţară, se ia în calcul valoarea cea mai mică a salariului minim brut pe ţară.

Pentru contribuabilii care realizează venituri brute lunare din salarii de până la nivelul prevăzut la alin. (3) inclusiv, deducerile personale de bază se stabilesc potrivit următorului tabel:

Persoane aflate în întreținere: fără – 1 pers. – 2 pers. – 3 pers. – 4 și peste

Venit brut lunar / Procent din salariul minim – Procent din salariul minim – Procent din salariul minim – Procent din salariul minim – Procent din salariul minim

  • 1 – salariul minim – 20,00% – 25,00% – 30,00% – 35,00% – 45,00%
  • salariul minim + 1 leu – salariul minim + 50 lei – 19,50% – 24,50% – 29,50% – 34,50% – 44,50%
  • salariul minim + 51 lei – salariul minim + 100 lei – 19,00% – 24,00% – 29,00% – 34,00% – 44,00%
  • salariul minim + 101 lei – salariul minim + 150 lei – 18,50% – 23,50% – 28,50% – 33,50% – 43,50%
  • salariul minim + 151 lei – salariul minim + 200 lei – 18,00% – 23,00% – 28,00% – 33,00% – 43,00%
  • salariul minim + 201 lei – salariul minim + 250 lei – 17,50% – 22,50% – 27,50% – 32,50% – 42,50%
  • salariul minim + 251 lei – salariul minim + 300 lei – 17,00% – 22,00% – 27,00% – 32,00% – 42,00%
  • salariul minim + 301 lei – salariul minim + 350 lei – 16,50% – 21,50% – 26,50% – 31,50% – 41,50%
  • salariul minim + 351 lei – salariul minim + 400 lei – 16,00% – 21,00% – 26,00% – 31,00% – 41,00%
  • salariul minim + 401 lei – salariul minim + 450 lei – 15,50% – 20,50% – 25,50% – 30,50% – 40,50%
  • salariul minim + 451 lei – salariul minim + 500 lei – 15,00% – 20,00% – 25,00% – 30,00% – 40,00%
  • salariul minim + 501 lei – salariul minim + 550 lei – 14,50% – 19,50% – 24,50% – 29,50% – 39,50%
  • salariul minim + 551 lei – salariul minim + 600 lei – 14,00% – 19,00% – 24,00% – 29,00% – 39,00%
  • salariul minim + 601 lei – salariul minim + 650 lei – 13,50% – 18,50% – 23,50% – 28,50% – 38,50%
  • salariul minim + 651 lei – salariul minim + 700 lei – 13,00% – 18,00% – 23,00% – 28,00% – 38,00%
  • salariul minim + 701 lei – salariul minim + 750 lei – 12,50% – 17,50% – 22,50% – 27,50% – 37,50%
  • salariul minim + 751 lei – salariul minim + 800 lei – 12,00% – 17,00% – 22,00% – 27,00% – 37,00%
  • salariul minim + 801 lei – salariul minim + 850 lei – 11,50% – 16,50% – 21,50% – 26,50% – 36,50%
  • salariul minim + 851 lei – salariul minim + 900 lei – 11,00% – 16,00% – 21,00% – 26,00% – 36,00%
  • salariul minim + 901 lei – salariul minim + 950 lei – 10,50% – 15,50% – 20,50% – 25,50% – 35,50%
  • salariul minim + 951 lei – salariul minim + 1.000 lei – 10,00% – 15,00% – 20,00% – 25,00% – 35,00%
  • salariul minim +1001 lei – salariul minim + 1.050 lei – 9,50% – 14,50% – 19,50% – 24,50% – 34,50%
  • salariul minim + 1.051 lei – salariul minim + 1.100 lei – 9,00% – 14,00% – 19,00% – 24,00% – 34,00%
  • salariul minim + 1.101 lei – salariul minim + 1.150 lei – 8,50% – 13,50% – 18,50% – 23,50% – 33,50%
  • salariul minim + 1.151 lei – salariul minim + 1.200 lei – 8,00% – 13,00% – 18,00% – 23,00% – 33,00%
  • salariul minim + 1.201 lei – salariul minim + 1.250 lei – 7,50% – 12,50% – 17,50% – 22,50% – 32,50%
  • salariul minim + 1.251 lei – salariul minim + 1.300 lei – 7,00% – 12.00% – 17,00% – 22,00% – 32,00%
  • salariul minim + 1.301 lei – salariul minim + 1.350 lei – 6,50% – 11,50% – 16,50% – 21,50% – 31,50%
  • salariul minim + 1.351 lei – salariul minim + 1.400 lei – 6,00% – 11,00% – 16,00% – 21,00% – 31,00%
  • salariul minim + 1.401 lei – salariul minim + 1.450 lei – 5,50% – 10,50% – 15,50% – 20,50% – 30,50%
  • salariul minim + 1.451 lei – salariul minim + 1.500 lei – 5,00% – 10,00% – 15,00% – 20,00% – 30,00%
  • salariul minim + 1.501 lei – salariul minim + 1.550 lei – 4,50% – 9,50% – 14,50% – 19,50% – 29,50%
  • salariul minim + 1.551 lei – salariul minim + 1.600 lei – 4,00% – 9,00% – 14,00% – 19,00% – 29,00%
  • salariul minim + 1.601 lei – salariul minim + 1.650 lei – 3,50% – 8,50% – 13,50% – 18,50% – 28,50%
  • salariul minim + 1.651 lei – salariul minim + 1.700 lei – 3,00% – 8,00% – 13,00% – 18,00% – 28,00%
  • salariul minim + 1.701 lei – salariul minim + 1.750 lei – 2,50% – 7,50% – 12,50% – 17,50% – 27,50%
  • salariul minim + 1.751 lei – salariul minim + 1.800 lei – 2,00% – 7.00% – 12,00% – 17,00% – 27,00%
  • salariul minim + 1.801 lei – salariul minim + 1.850 lei – 1,50% – 6,50% – 11,50% – 16,50% – 26,50%
  • salariul minim + 1.851 lei – salariul minim + 1.900 lei – 1,00% – 6,00% – 11,00% – 16,00% – 26,00%
  • salariul minim + 1.901 lei – salariul minim + 1.950 lei – 0,50% – 5,50% – 10,50% – 15,50% – 25,50%
  • salariul minim + 1.951 lei – salariul minim + 2.000 lei – 0,00% – 5,00% – 10,00% – 15,00% – 25,00%

Pentru contribuabilii care realizează venituri brute lunare din salarii de peste nivelul prevăzut la alin. (3), (venit lunar brut de până la 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată – n.r.), nu se acordă deducerea personală de bază.

  • (5) Persoana în întreţinere poate fi soţia/soţul, copiii sau alţi membri de familie, rudele contribuabilului sau ale soţului/soţiei acestuia până la gradul al doilea inclusiv, ale cărei venituri, impozabile şi neimpozabile, nu depăşesc lunar 20% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, cu excepţia veniturilor prevăzute la art. 62 lit. o), w) şi x) şi/sau a pensiilor de urmaş cuvenite conform legii, precum şi a prestaţiilor sociale acordate potrivit art. 58 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
  • (6) În cazul în care o persoană este întreţinută de mai mulţi contribuabili, suma reprezentând deducerea personală de bază se atribuie unui singur contribuabil, conform înţelegerii între părţi. Pentru copiii minori ai contribuabililor, suma reprezentând deducerea personală de bază se atribuie fiecărui contribuabil în întreţinerea căruia/cărora se află aceştia.
  • (7) Copiii minori, în vârstă de până la 18 ani împliniţi, ai contribuabilului sunt consideraţi întreţinuţi.
  • (8) Suma reprezentând deducerea personală de bază se acordă pentru persoanele aflate în întreţinerea contribuabilului, pentru acea perioadă impozabilă din anul fiscal în care acestea au fost întreţinute. Perioada se rotunjeşte la luni întregi în favoarea contribuabilului.
  • (9) Nu sunt considerate persoane aflate în întreţinere persoanele fizice care deţin terenuri agricole şi silvice în suprafaţă de peste 10.000 m2 în zonele colinare şi de şes şi de peste 20.000 m2 în zonele montane.

(10) Deducerea personală suplimentară se acordă astfel:

  • a) 15% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru persoanele fizice cu vârsta de până la 26 de ani, care realizează venituri din salarii al căror nivel este de până la nivelul prevăzut la alin. (3);
  • b) 100 de lei lunar pentru fiecare copil cu vârsta de până la 18 ani, dacă acesta este înscris într – o unitate de învăţământ, părintelui care realizează venituri din salarii, indiferent de nivelul acestora.

(11) Prin părinte, în sensul alin. (10) lit. b), se înţelege: părintele firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, adoptatorul, persoana care are copilul/copiii în încredinţare în vederea adopţiei, persoana care are în plasament copilul sau în tutelă, persoana desemnată conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(12) În cazul în care copilul este întreţinut de ambii părinţi, deducerea personală suplimentară prevăzută la alin. (10) lit. b) se acordă unuia dintre părinţi prin prezentarea documentului care atestă înscrierea copilului într – o unitate de învăţământ şi a unei declaraţii pe propria răspundere din partea părintelui beneficiar.

(13) În situaţia în care părintele desfăşoară activitate la mai mulţi angajatori, în plus faţă de documentele prevăzute la alin. (12), părintele care beneficiază de deducerea personală suplimentară prevăzută la alin. (10) lit. b) are obligaţia să declare că nu beneficiază de astfel de deduceri de la un alt angajator.

(14) Deducerea personală determinată potrivit prezentului articol nu se acordă personalului trimis în misiune permanentă în străinătate, potrivit legii.

sursă: OG 16/2022

sursă Model de declarație pe propria răspundere: grup Facebook Grupul personalului auxiliar

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Lucrările de reabilitare la Maternitatea Botoșani, aproape de final. Investiția a costat 9 milioane de euro

Publicat

Publicitate

Reabilitarea integrală a Maternității Botoșani, unul dintre cele mai importante proiecte de sănătate derulate în județ în ultimii ani, se apropie de final.

Anunțul a fost făcut de senatorul PSD Doina Federovici, fostul președinte al Consiliului Județean Botoșani, care a inițiat acest proiect când se afla la conducerea instituției și care a subliniat importanța acestui obiectiv pentru comunitate.

„Este un proiect de 9 milioane de euro, din care 4,7 milioane provin din PNRR. Am demarat această investiție cu inima deschisă, pentru ca fiecare mamă și fiecare nou-născut să beneficieze de condiții moderne și sigure”, a transmis parlamentarul botoșănean.

Lucrările de modernizare includ amenajarea unor saloane și spații medicale moderne la etajele IV și V, renovarea vestiarelor pentru personal, montarea de panouri fotovoltaice pentru eficiență energetică, desființarea mansardei nesigure și instalarea a patru stații de încărcare rapidă pentru mașini electrice.

Senatoarea a arătat că reabilitarea Maternității nu înseamnă doar investiții în infrastructură, ci și un semnal de respect pentru mame și siguranță pentru nou-născuți. „Acestea sunt proiectele care dau încredere botoșănenilor că viitorul se construiește aici, acasă”, a mai adăugat Doina Federovici pe pagina sa de socializare.

Reprezentanții administrației județene au felicitat constructorul pentru ritmul susținut al lucrărilor, subliniind că șantierul este aproape de final.

Publicitate

Contractul și termenul de execuție

Proiectul a început în anul 2024, când Consiliul Județean a semnat contractul cu firma Bahm Construcții Civile și Industriale SRL din Tulcea, liderul unei asocieri de constructori. Valoarea eligibilă prin PNRR este de 4,77 milioane de euro, restul fiind acoperit din bugetul județean.

Lucrările sunt prevăzute să dureze 24 de luni și presupun atât modernizarea spațiilor medicale, cât și creșterea eficienței energetice a clădirii.

Reabilitarea a fost inițiată după numeroase semnale privind condițiile improprii din Maternitate, spații afectate de igrasie și dotări învechite. Investiția vine să ofere botoșănenilor o unitate medicală adaptată standardelor actuale și sigure pentru mame și nou-născuți.

Citeste mai mult

Eveniment

Patru tineri, amendați pe strada Primăverii din Botoșani pentru scandal și consum de alcool în miez de noapte

Publicat

Publicitate

Polițiștii locali din Botoșani au avut parte de o nouă intervenție la orele târzii ale nopții, după ce au surprins un grup de tineri recalcitranți pe strada Primăverii nr. 15. Incidentul s-a petrecut în noaptea de 7 septembrie 2025, în jurul orei 00:30, atunci când patrula de serviciu a observat patru persoane care consumau băuturi alcoolice pe domeniul public.

Tinerii se manifestau zgomotos, vorbind pe un ton ridicat și tulburând liniștea cartierului. Locatarii din zonă au fost deranjați de atitudinea lor, iar prezența polițiștilor a fost esențială pentru restabilirea ordinii.

Oamenii legii au procedat la legitimarea celor patru și au constatat că aceștia se aflau sub influența alcoolului. În baza Legii nr. 61/1991, privind sancționarea faptelor care perturbă ordinea și liniștea publică, fiecare dintre tineri a primit o amendă contravențională.

După aplicarea sancțiunilor, patrula le-a indicat să se deplaseze imediat la domiciliu, pentru a preveni alte incidente. Poliția Locală subliniază că astfel de acțiuni fac parte din activitatea permanentă de patrulare și că echipajele sunt pregătite să intervină oricând, zi și noapte, pentru siguranța comunității.

Reprezentanții instituției atrag atenția că tulburarea liniștii publice prin comportamente zgomotoase sau consum de alcool în spații neautorizate nu va fi tolerată. Astfel de situații afectează direct calitatea vieții locuitorilor și impun măsuri ferme.

Prin această intervenție, Poliția Locală Botoșani transmite că respectarea normelor de conviețuire socială este o obligație pentru toți cetățenii, iar cei care aleg să le încalce riscă sancțiuni serioase.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Ambrozia, „iarba pustiei” care amenință sănătatea publică. Garda de Mediu Botoșani atrage atenția asupra obligațiilor legale

Publicat

Publicitate

Ambrozia (Ambrosia artemisiifolia), cunoscută popular ca „iarba pârloagelor” sau „iarba pustiei”, este o plantă invazivă prezentă tot mai des în România, atât la sat, cât și la oraș. Originară din America de Nord, a fost adusă accidental în Europa și s-a extins rapid, fiind considerată astăzi una dintre cele mai periculoase buruieni pentru sănătatea publică.

Polenul de ambrozie este puternic alergen și provoacă reacții severe. Persoanele sensibile pot manifesta strănut repetat, nas înfundat, conjunctivită, tuse, dificultăți respiratorii sau chiar crize de astm. Medicii atrag atenția că sezonul alergiilor la ambrozie coincide cu perioada înfloririi, din iulie până în septembrie, și afectează mii de români în fiecare an.

Obligațiile legale și sancțiunile prevăzute de lege

Pentru a limita efectele nocive ale acestei plante, Legea nr. 62/2018 impune obligații clare proprietarilor și administratorilor de terenuri, dar și instituțiilor responsabile de drumuri, căi ferate, cursuri de apă, lacuri sau bazine piscicole. Aceștia trebuie să efectueze lucrări de întreținere încă din momentul răsăririi ambroziei și până cel târziu la 30 iunie, continuând apoi până la sfârșitul perioadei de vegetație.

Cei care nu respectă aceste obligații riscă sancțiuni usturătoare: între 1.000 și 5.000 de lei pentru persoane fizice și între 10.000 și 20.000 de lei pentru persoane juridice. Garda de Mediu Botoșani amintește că verificările sunt obligatorii și că amenzile nu sunt doar teoretice, ci se aplică în practică.

Procesul de control are mai multe etape. Mai întâi, autoritățile locale, prin agenții agricoli sau persoane desemnate de primar, identifică terenurile infestate. Ulterior, proprietarii sunt somați să ia măsuri, iar în caz de neconformare se fac noi verificări, de această dată împreună cu polițiști locali sau comisari ai Gărzii de Mediu.

Metodele recomandate de combatere

Combaterea ambroziei poate fi realizată prin mai multe metode, în funcție de tipul și întinderea terenului infestat. Pe suprafețele mici sau în focare izolate, planta poate fi smulsă manual, folosind mănuși de protecție, ori distrusă cu sapa și secera. În zonele cu infestări extinse, cele mai bune rezultate se obțin prin cosirea manuală sau mecanică, folosind echipamente de tuns iarba.

Publicitate

Pe terenurile agricole, unde ambrozia se instalează adesea în șanțuri, stufărișuri sau denivelări, se recomandă lucrări de discuit sau grăpat, dar și folosirea cositorilor mecanice. Pentru suprafețe mari, se pot aplica erbicide, însă doar la recomandarea specialiștilor de la direcțiile județene pentru agricultură sau din cadrul primăriilor. Tratamentul trebuie realizat primăvara devreme, când planta are între 10 și 15 cm, iar dozele de substanță se stabilesc în funcție de specificul zonei.

Specialiștii atrag atenția că simpla tăiere a tulpinii principale nu este suficientă. Dacă ramificațiile nu sunt distruse până la bază, acestea continuă să se dezvolte, să înflorească și să producă polen și semințe. De aceea, cosirea trebuie făcută cât mai aproape de sol și repetată de două-trei ori pe an, înainte ca planta să ajungă la fructificare.

O responsabilitate comună pentru comunitate

Ambrozia nu este doar o problemă de mediu, ci și o amenințare directă la sănătatea publică. Garda de Mediu Botoșani subliniază că implicarea comunității este esențială. Fiecare proprietar de teren are un rol important în stoparea răspândirii plantei. În absența unor acțiuni ferme și continue, rezerva de semințe din sol se îmbogățește an de an, iar planta devine tot mai greu de eradicat.

Autoritățile fac apel la responsabilitate civică și transmit că doar prin respectarea legii și prin colaborarea între instituții și cetățeni se poate reduce impactul acestei buruieni invazive. În final, prevenirea și combaterea ambroziei înseamnă nu doar protejarea terenurilor, ci și protejarea sănătății oamenilor.

Citeste mai mult

Eveniment

O noua meserie a devenit legală în România: Îngrijitor de animale de companie

Publicat

Publicitate

România recunoaște oficial ocupația de îngrijitor de câini, transformând o activitate până acum informală într-o meserie reglementată. Pentru a profesa legal, cei interesați vor trebui să urmeze un curs de calificare acreditat de Ministerul Muncii.

Cursul, al cărui cadru metodologic și structură urmează să fie stabilite, va aborda subiecte esențiale precum tehnici de socializare, modul de abordare a unui câine dificil, acordarea primului ajutor veterinar, igienizarea spațiilor de îngrijire și mânuirea animalelor cu anxietate sau agresivitate.

Până în prezent, nu exista o evidență oficială a persoanelor care prestau aceste servicii în mod informal. Reglementarea meseriei oferă acum o oportunitate importantă de fiscalizare și legalizare a activității. Cei care lucrează în domeniu își pot desfășura activitatea fie prin contract de muncă, fie prin tichete de activități casnice.

Tarifele practicate pe piață variază: pentru găzduire pe zi, sumele sunt cuprinse între 40 și 100 de lei, în funcție de talia câinelui, iar pentru îngrijire la domiciliu în jur de 90 lei/zi, cu reduceri pentru perioade mai lungi.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending