Connect with us

Eveniment

Cum să te ferești de contractele abuzive de creditare de la IFN-uri și la ce să fii atent. Precizările directorului ANPC

Publicat

Publicitate

Consumatorii trebuie să urmărească, în mod activ, să le fie respectate drepturile prin contractele de creditare dacă vor să obţină rapid bani de la o Instituţie Financiară Nebancară (IFN). 

Ei trebuie să citească integral contractele şi să se asigure că au înţeles clar condiţiile, avertizează directorul general al ANPC, Paul Anghel, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Ce trebuie să urmărești, când semnezi un contract de credit: Atenție la DAE
Acesta precizează că înainte de semnarea contractului de credit, trebuie efectuate comparaţii între mai multe oferte de credit şi subliniază totodată că important este costul creditului şi nu neapărat uşurinţa în a obţine împrumutul.

În context, Paul Anghel arată că cerinţele şi documentaţia de credit pot fi mai simplificate la Instituţiile Financiare Nebancare, însă costurile creditelor oferite de bănci sunt mult mai mici în comparaţie cu IFN-urile.

„Costurile creditelor oferite de bănci sunt mult mai mici în comparaţie cu IFN-urile. Nu toate IFN-urile au costurile la fel!

Recomandarea este ca un client care doreşte să acceseze un credit să analizeze Dobânda Anuală Efectivă (DAE) înainte de semnarea contractului de credit pentru a nu plăti costuri prea mari şi să efectueze comparaţii între mai multe oferte de credit (…).

Publicitate

Cerinţele şi documentaţia de credit pot fi mai simplificate la IFN-uri, însă ceea ce contează nu este rapiditatea/uşurinţa cu care obţineţi creditul, ci costul creditului să fie mai redus şi dumneavoastră să aveţi capacitatea de a rambursa împrumutul cât mai uşor”, a precizat Paul Anghel, pe pagina de socializare.

Potrivit reprezentantului ANPC, băncile sunt mult mai bine legiferate şi reglementate în comparaţie cu IFN-urile.

„O bancă are funcţionalităţi mult mai complexe în comparaţie cu un IFN care acordă credite. Banca este o entitate a cărei activitate constă în principal în atragerea de depozite sau de alte fonduri de la public, acordarea de credite, servicii de plăţi, emiterea de garanţii şi asumarea de angajamente, tranzacţionarea în cont propriu şi/sau pe cont propriu în condiţiile legii, emitere şi administrare mijloace de plată etc.”, precizează directorul general al ANPC.

Atenție la riscurile legate de dobânzi
În aceste condiţii, Anghel recomandă consumatorilor să citească contractul de credit înainte de semnare şi să pună întrebări acolo unde sunt termeni neclari.

De asemenea, clienţii trebuie să realizeze o analiză pertinentă a capacităţii de rambursare a creditului.

Totodată, Anghel atrage atenţia că pe parcursul derulării unui credit pot să apară riscuri legate de creşterea dobânzii dacă dobânda este variabilă, privind cursul de schimb şi de incapacitate de plată din cauza pierderii/ reducerii veniturilor.

„Citiţi cu atenţie informaţiile privind dobânzile penalizatoare din contracte. Şi atenţie la creditele fără dobândă în prima etapă, este posibil ca ulterior să constataţi că aveţi mai mult de plătit”, subliniază oficialul ANPC.

De asemenea, cei care doresc obţinerea unui credit de la un IFN, trebuie să verifice dacă în contract este precizat corect costul total al creditului, suma totală pe care trebuie să o ramburseze, dar şi dacă este menţionată valoarea dobânzii, dobânda penalizatoare şi dobânda aferentă reeşalonării plătită în avans.

Consumatorii trebuie să se asigure că dobânda penalizatoare nu este mai mare de 3 puncte procentuale peste dobânda curentă şi că în contractul de credit nu există informaţii contradictorii.

Atenție la comisioane
Potenţialii clienţi ar trebui să verifice dacă în contract sunt menţionate alte comisioane decât cele permise de lege (comision de analiză dosar, comision de administrare credit sau comision de administrare cont curent, compensaţie în cazul rambursării anticipate, costuri aferente asigurărilor şi, după caz, dobânda penalizatoare, alte costuri percepute de terţi, precum şi un comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor), dacă se specifică clar şi concis dreptul de rambursare anticipată şi dacă există procedură clară de rambursare anticipată parţială sau totală şi să solicite un exemplu de calcul DAE reprezentativ.

Atunci când se are în vedere contractarea unui credit este important să fie solicitat graficul de rambursare în anuităţi egale sau rate descrescătoare, iar clienţii nu trebuie să ofere comisionul de administrare în avans şi în totalitate.

Alte sfaturi ale directorului general de la Protecţia Consumatorilor se referă la solicitarea unui document care dovedeşte stingerea obligaţiilor contractuale.

În plus, clienţii ar trebui să se asigure că la un credit de 60 de luni nu plătesc 59 de luni doar dobânda, după care, în ultima lună, trebuie să restituie suma împrumutată.

60% dintre persoanele care vor să se împrumute nu au educație financiară
În postarea sa, Paul Anghel face referire la o cercetare de piaţă care a arătat că 60% dintre debitori nu cunosc diferenţa dintre o bancă şi o instituţie financiară nebancară (IFN).

De asemenea, aceeaşi cercetare a evidenţiat că 2 din 5 români nu au acces la produse şi servicii financiare iar nivelul de utilizare a serviciilor financiare de bază este cel mai scăzut din Europa.

Acesta oferă şi exemple de niveluri ale dobânzilor la credite oferite de bănci, valabile în iulie.

Acestea variază de la 3,81% pentru un credit ipotecar nou contractat, în euro, la 5,5% pentru un împrumut ipotecar în lei, 5,49% pentru un credit de consum în euro şi 10,96% pentru un credit de consum în lei.

„Toate sfaturile de mai sus reflectă, în principal, legislaţia deja aplicabilă. Astfel, nu este suficient pentru cei care vor să obţină un credit de la un IFN să se bazeze pe faptul că drepturile le vor fi respectate, din cauză că aşa prevede legea. Consumatorii trebuie să urmărească, în mod activ, să le fie respectate drepturile.

Iar cel mai uşor mod de a începe, este să citească integral contractele, asigurându-se că au înţeles, clar, condiţiile de creditare”, a mai arătat Paul Anghel, în postarea sa pe reţeaua de socializare.

Sursă: Agerpres

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

DEZASTRU: Un sfert dintre TINERII români nu au un loc de muncă. Rata șomajului a urcat la 5,6% în februarie 2025

Publicat

Publicitate

Institutul Național de Statistică (INS) a anunțat marți, 1 aprilie, că rata șomajului în România a ajuns în luna februarie 2025 la 5,6%, în creștere cu 0,1 puncte procentuale față de luna ianuarie. Tendința ascendentă este vizibilă și în comparație cu aceeași lună a anului trecut, când rata era de 5,3%.

Conform datelor oficiale, numărul total al șomerilor cu vârste între 15 și 74 de ani a fost estimat la 456.800 de persoane, față de 450.900 înregistrate în ianuarie și 436.300 în februarie 2024.

Distribuția pe sexe arată că șomajul afectează mai mult bărbații decât femeile. În timp ce rata șomajului în rândul bărbaților a fost de 5,7%, cea a femeilor s-a situat la 5,3%, diferența fiind de 0,4 puncte procentuale.

Cea mai gravă situație se înregistrează în rândul tinerilor cu vârste între 15 și 24 de ani, unde rata șomajului rămâne alarmant de ridicată, la 26,3%. Este același nivel înregistrat și în ultimul trimestru al anului 2024, ceea ce indică o problemă structurală pe piața muncii.

În cazul adulților cu vârste între 25 și 74 de ani, rata șomajului a fost estimată la 4,3% în februarie 2025, cu 4,4% pentru bărbați și 4,1% pentru femei. Totodată, această categorie reprezintă 72,5% din totalul șomerilor la nivel național.

Potrivit INS, doar într-o singură săptămână, aproximativ 6.000 de români și-au pierdut locurile de muncă, ceea ce confirmă o dinamică negativă pe piața forței de muncă.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Bătaie cu sabie într-un cazinou din Botoșani: Trei bărbați trimiși în judecată pentru tentativă de omor

Publicat

Publicitate

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoșani a anunțat astăzi trimiterea în judecată, în stare de arest preventiv, a trei bărbați acuzați de comiterea unor fapte de o gravitate extremă, petrecute într-o sală de jocuri din centrul municipiului Botoșani.

Potrivit anchetatorilor, este vorba despre B.D., în vârstă de 23 de ani, cercetat pentru săvârşirea infracţiunilor de tentativă la omor, tulburarea ordinii și liniștii publice, precum și portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase. Alături de el, au fost trimiși în judecată și M.C.S., de 19 ani, respectiv P.D., de 42 de ani, ambii acuzați de tentativă la omor și tulburarea ordinii și liniștii publice.

Faptele au avut loc în seara zilei de 9 martie 2025, în jurul orei 23:15, într-un cazinou situat în zona centrală a municipiului. Victima, I.D., se afla în incinta localului când a fost atacată de M.C.S. și P.D., care, ulterior, l-au alertat pe B.D. cu privire la prezența acesteia.

La scurt timp, B.D. a intrat în cazinou și l-a lovit pe I.D. cu o sabie în zona capului și a umerilor. Victima a suferit leziuni care au necesitat între 14 și 15 zile de îngrijiri medicale. Prin actele de violență comise, inculpații au provocat o stare de panică și au tulburat grav ordinea și liniștea publică.

Procurorii au transmis că această etapă a procesului penal marchează trimiterea dosarului în instanță și nu înfrânge în niciun fel principiul prezumției de nevinovăție, care le este garantat tuturor inculpaților până la pronunțarea unei hotărâri definitive.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune a Biroului Județean de Poliție Transporturi Botoșani

Publicat

Publicitate

În perioada 29-3 martie 2025, polițiștii din cadrul Biroului Județean de Poliție Transporturi au organizat o acțiune pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale în stațiile de călători, în trenurile care circulă pe raza județului, precum și pe arterele rutiere din proximitatea acestora.

 

Astfel,  au fost controlate 18 autovehicule și  fost desfășurate activități specifice în patru trenuri de călători și cinci stații CFR, prilej cu care au fost legitimate 27 de persoane.

 

În urma neregulilor constatate au fost aplicate 14 sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 6.000 de lei și a fost constatată o infracțiune.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr din Dorohoi, reținut de polițiștii de la Transporturi

Publicat

Publicitate

Duminică, polițiștii din cadrul Biroului Județean de Poliție Transporturi Botoșani au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui tânăr, de 23 de ani, din municipiul Dorohoi, cercetat sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere fără permis.

 

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, ar fi condus  un autoturism, pe drumul public din municipiul Dorohoi, având exercitarea dreptului de a conduce suspendată de pe data de 22 martie a.c. Mai mult decât atât, fiind testat cu aparatul alcooltest, valoarea rezultată a fost de 0,26 mg/l alcool pur în aerul expirat.

 

Cercetările sunt continuate pentru săvârșirea infracțiunii de conducere fără permis.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending