Connect with us

Actualitate

Cum să nu luăm țeapă atunci când alegem o mașină second hand. Ce spun specialiștii că trebuie verificat

Publicat

Publicitate

Mulți români preferă să cumpere un autoturism la mâna a doua pentru cǎ sunt mult mai ieftine decât cele noi. Speciștii oferă o serie de sfaturi privind alegerea unei mașini second tocmai pentru a reduce riscurile, scrie ADEVĂRUL. Piața de mașini second-hand din Europa este în plină dezvoltare, în condițiile în care mulți dintre cei care nu-și permit modelul preferat nou au o șansă bună de a conduce mașina visurilor.

De exemplu, un BMW seria 7, nou, poate depăși o sută de mii de euro. În schimb, un model mai vechi, la mâna a doua, în stare bună, nu depășește 50.000 de euro. Și acesta este un exemplu costisitor pentru mașini de lux.

Pentru mulți români, piața auto la mâna a doua reprezintă singura șansă de a cumpăra un autovehicul cu câteva mii de euro. Specialiștii europeni în vânzare de mașini second precizează, pe site-urile de specialitate, că o mașină second poate fi o bună opțiune dacă suntem atenți la anumite detalii. Riscurile sunt numeroase dacă ne ghidăm doar după impulsul de a cumpăra o mașină la care visam sau care ne încântă. Printre cele mai comune riscuri sunt un istoric cu accident, piese înlocuite în ateliere neautorizate, kilometri dați înapoi sau uzură pronunțată care poate dubla prețul mașinii în timp, odată cu reparațiile aferente. Specialiștii de la Rac.co, Which.co, dar și alte site-uri de profil au întocmit o listă cu verificările necesare atunci când vrem o mașină second, tocmai  pentru a evita țepele și neplăcerile ulterioare.

Atenție la distanța dintre elementele de la caroserie și semnele de impact frontal

Una dintre primele verificări și cea mai accesibilă este cea legată de caroserie. În primul rând trebuie să fim atenți să vedem dacă se păstrează linia caroseriei, adică linia de îmbinare între prag și uși dar și a diferitelor elemente din designul mașinii să poată fi urmărită de la un capăt în celălalt al autovehicolului. Dacă există asimetrie, este clar că s-a umblat la diferitele elemente ale caroseriei. Totodată, o mare atenție trebuie acordată distanței dintre elementele caroseriei. „Decalajele dintre toate panourile mașinii ar trebui să fie uniforme și consecvente. Panourile nealiniate pot fi un semn că mașina a fost implicată anterior într-un accident. Verificați dacă vopseaua se potrivește pe toate elementele caroseriei (ideal este să observăm acest lucru la lumină. Este, de obicei, dificil să potrivești perfect vopseaua cu cea originală, atunci când revopsești un element afectat sau înlocuit. O ușoară diferență poate trăda faptul că elementul a fost înlocuit în urma unei avarii”, arată Which.co.

Totodată, specialiștii site-ului menționat ne învață să dăm atenție zgârieturilor și denivelărilor. Dacă o zgârietură a trecut de lac și de vopsea ajungând la metal, atunci este foarte probabil că se instala rugina. Tot la capitolul caroserie trebuie să fim atenți și la semnele unui eventual impact frontal suferit de mașina pe care dorim să o cumpărăm. Inspectorauto.ro, de exemplu, ne oferă indiciile unui posibil impact frontal și ce ar trebui să verificăm:

Publicitate

„Pentru că accidentele grave lasă urme la interior, vom ridica capota și ne uităm la trager, elementul din plastic sau metal care leagă farurile între ele. Acesta ar trebui să aibă un sticker cu agentul refrigerant din sistemul de climatizare sau alte stickere în functie de producător. În general când se fac reparați în această zonă sau se înlocuitește, acea etichetă dispare. După aceea ne uităm la radiator dacă pare înlocuit. Se observă ușor un radiator nou. Este curat și nu prezintă urme de uzură. Urmatorul lucru de inspectat sunt farurile care trebuie sa fie uzate uniform (mătuite) și să aibă pe ele stickerul cu data de fabricație mai mică sau egală cu data de fabricație a mașinii.  Apoi încercăm cu o lanternă să inspectăm atent lonjeroanele  atât din partea de sus cât și de jos dacă se poate, pentru a vedea dacă există pe ele urme de sudură, tăieturi, vopsea proaspătă, mastic proaspăt, semne suspecte etc. Verificăm și șuruburile cu care sunt prinse capetele lonjeroanelor dacă sunt umblate și urmărim și elementele de polistiren care sunt de obicei în capătul lonjeronului, în bară, dacă mai sunt la locul lor și dacă prezintă urme de rupturi, crăpături”.

Verificarea părții electrice, o necesitate

După ce am terminat cu o verificare a caroseriei pentru a vedea posibile urme de avarie serioasă, trecem la partea electrică. Dincolo de verificările banale la care oricine s-ar gândi, adică dacă merg farurile, dacă bagă aer rece sau cald și, mai ales, oglinzile electrice (dacă este cazul) funcționează, putem trece la detalii. Specialiștii de la Which.co spun că trebuie să fim atenți la mirosul degajat de sistemul de aer condiționat. Dacă emană mirosuri specifice, atunci există o problemă. „Atunci când dăm drumul la aerul rece și în mașină apare un miros de șosete murdare, chiar dacă puțin sesizabil, atunci în sistem există mucegai sau bacterii”, spun britanicii. Totodată, ar trebui să stăm în mașină, fără odorizant, cu portierele închise, și să fim atenți la un eventual miros de umezeală. Acesta este un semn că există scurgeri de apă. Totodată, trebuie să verificăm dacă există probleme cu bateria. Primul semn este o pornire greoaie a motorului. Mai apoi, luminile scad ca intensitate în timp ce dăm contact.

Nivelul fluidelor poate spune multe despre cât de îngrijită a fost mașina

Specialiștii recomandă verificarea tuturor fluidelor, aici fiind incluse nivelul uleiului, a lichidului de frână și al servodirecției. În momentul în care nivelul este scăzut poate indica faptul că mașina nu a fost bine întreținută. Un nivel scăzut de ulei amplifică uzura, ceea ce înseamnă probleme pe viitor. Totodată ,trebuie să vedem dacă există scurgeri de ulei, chiar și minore. O verificare importantă are loc sub capacul de la ulei. „În timp ce verificați nivelul uleiului este bine să vedeți dacă sub capac există urmele unei substanțe albe, ca maioneza. Acesta este semnul unui condens provocat de amestecul dintre ulei și agentul de răcire, semn că garnitura de chiuloasă are probleme”, precizează cei de la Rac.co. Nu trebuie să uităm să verificăm și dacă vasul de expansiune al agentului de răcire este curat.

Proba finală

Ultima probă este cea de drum. Atunci putem vedea dacă motorul „trage” așa cum ar trebui, dacă se aud zgomote nepotrivite sau dacǎ sunt probleme cu suspensiile și alte părți mecanice din zona roților. Prima dată când pornim motorul ar fi bine să vedem dacă scoate fum și ce culoare are, mai ales atunci când accelerăm puternic sau demarăm. Dacă fumul este negru, atunci motorul consumă combustibil în mod ineficient. Asta indică, spun specialiștii, o uzură la unul dintre următoarele componente: injectoare, filtre,senzori sau EGR.

Dacă fumul este albastru, atunci motorul consumă ulei, ceea ce înseamnă probleme la garnitura de chiuloasă. În timpul mersului trebuie să vedem dacă ambreiajul nu „patinează” sau tresăriri la deplasare și accelarare. Trebuie să vedem dacă „punctul de mușcătură” este la o distanță prea lungă de cursa pedalei. Atunci, cel mai probabil, ambreiajul trebuie înlocuit. Totodată, trebuie să vedem dacă mașina ține linia dreaptă și nu „trage” stânga sau dreapta. În plus, neapărat atenție la un zgomot, ca un scâncet, atunci când virăm la viteză mică pentru cǎ poate semnala uzura mare a unei pompe în zona volanului sau a lichidului insuficient pentru servo-direcție. La frâne, pe lângă proptitudinea oprii mașini la acționarea pedalei, ar trebui urmărite eventualele pulsații ale pedalei. Acesta este un semn că discurile de frână sunt deformate și trebuie înlocuite. Specialiștii spun că trebuie să fim atenți la fiecare zgomot anormal pe care-l face mașina în mers. Nu trebuie să uităm să verificăm frâna de mână.

„O masină rulată de 5-6 ani fără nicio avarie este relativ greu de întâlnit, mai ales dacă mașina a circulat în România. De aceea este foarte important să putem evalua gravitatea daunelor. Dacă avem o aripă vopsită sau înlocuită, o bară revopsită, un parbriz schimbat, chestiuni acceptabile, atât timp cât lucrările sunt făcute de calitate putem merge mai departe cu achiziția la un preț corect. Însă dacă am observat avarii majore care au afectat caroseria serios, lonjeroanele, stâlpii, pragurile, structura de rezistență, airbag-urile etc., trecem mai departe și căutăm altă mașină”, oferă o concluzie cei de la inspectorauto.ro.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Au bătut palma: Reforma lui Bolojan se face! 13.000 de angajați din administrație își pierd locul de muncă și pleacă acasă

Publicat

Publicitate

Liderii coaliției de guvernare au ajuns la un acord privind reforma în administrația publică, inițiată de Ilie Bolojan. În ședința de marți, 4 noiembrie, reprezentanții PNL, PSD, USR și UDMR au discutat în detaliu planul de reorganizare a aparatului bugetar, una dintre cele mai controversate teme din ultimele luni.

Potrivit informațiilor Digi24, în jurul orei 16:30, liderii au convenit asupra unui acord de principiu care vizează reducerea numărului de posturi din administrația publică, măsură ce ar putea duce la desființarea a peste 13.000 de locuri de muncă.

Reforma propusă de Ilie Bolojan are ca obiectiv reducerea birocrației și eficientizarea cheltuielilor publice, prin comasarea instituțiilor cu activitate similară și tăierea posturilor nejustificate din aparatul administrativ. Planul, inspirat din modelul aplicat la nivelul administrației bihorene, presupune eliminarea funcțiilor duble, reorganizarea direcțiilor subordonate consiliilor județene și limitarea numărului de posturi de conducere.
Potrivit surselor politice, implementarea măsurii ar putea aduce economii semnificative la buget și o structură administrativă mai suplă, însă sindicaliștii avertizează deja asupra unui val de concedieri fără precedent în ultimul deceniu.

În jur de 13.000 de posturi ocupate ar urma să fie desființate în administrația locală, adică 10% dintre acestea, însă rămâne de văzut cum se va aplica măsura pentru fiecare primărie în parte, notează reporterii de la digi24.ro

De asemenea, site-ul antena3.ro citează mai multe surse politice care ar fi declarat că în administrația locală se vor elimina 10% din posturile efectiv ocupate. Mai mult de atât, în cazul prefecturilor, vor fi eliminate 20% din posturi.

Reporterii publicației mai citează sursele care au spus că în cazul primăriilor, ”există peste 700 care nu trebuie să facă concedieri”, pentru că ”nu au exagerat cu angajările”.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Rămășițele Domnitorului botoșănean Grigore Alexandru Ghica, întemeietorul Jandarmeriei Române, aduse vineri acasă după 168 de ani

Publicat

Publicitate

România își aduce vineri acasă unul dintre fiii săi de seamă: Domnitorul Grigore Alexandru Ghica, născut la Botoșani, ultimul conducător al Moldovei înainte de Unirea Principatelor și întemeietorul Jandarmeriei Române.

După mai bine de un secol și jumătate, rămășițele sale pământești vor fi repatriate din Franța, unde a fost înmormântat la Le Mée-sur-Seine, în apropiere de Paris.

Deshumarea are loc vineri, în cadrul unei ceremonii religioase la care vor participa membrii familiei Ghyka, ambasadorul României la Paris, Ioana Bivolaru, reprezentanți ai Jandarmeriei Franceze și ai Inspectoratului General al Jandarmeriei Române. Sicriul cu osemintele Domnitorului va sosi în țară în aceeași zi, la ora 20:30, cu o cursă TAROM de la Paris, fiind depus la Biserica „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil”, din incinta Inspectoratului de Jandarmi București.

Ceremoniile oficiale și comemorative vor avea loc în perioada 8–12 noiembrie, la București, Focșani și Iași, locuri simbolice pentru istoria Moldovei și a Jandarmeriei Române.

Născut la 27 august 1804, la Botoșani, Grigore Alexandru Ghica a fost fiul marelui logofăt Alexandru Constantin Ghica și al Elenei Sturdza, provenind dintr-o veche familie domnească. A domnit în Moldova între 1849 și 1856, perioadă în care a promovat reforme de mare anvergură socială și administrativă: a înființat Jandarmeria Română, a dezrobit romii, a abolit cenzura, a fondat prima maternitate publică și a redus taxele comerciale, oferind un exemplu rar de guvernare luminată și orientată spre binele public.

Domnitorul a rămas în conștiința istorică drept un spirit vizionar și patriot, care a pregătit drumul spre modernizarea statului român. Deși și-a găsit sfârșitul departe de țară, în Le Mée-sur-Seine, memoria sa a fost mereu vie în rândul botoșănenilor, care îl revendică drept una dintre cele mai ilustre personalități născute pe aceste meleaguri.

Publicitate

Repatrierea sa reprezintă un moment cu profundă încărcătură simbolică, un act de reparație istorică și de recunoștință națională față de un Domnitor care a pus piatra de temelie a unei instituții fundamentale pentru siguranța publică și demnitatea statului român.

Evenimentul este organizat de Jandarmeria Română, în colaborare cu familia Ghyka și Ministerul Afacerilor Externe.

Citeste mai mult

Administratie

Amenzi de 270.000 de lei aplicate de Garda de Mediu Botoșani în luna octombrie

Publicat

Publicitate

Comisariatul Județean Botoșani al Gărzii Naționale de Mediu a desfășurat, în perioada 1–31 octombrie 2025, un total de 37 de acțiuni de inspecție și control, în conformitate cu planul anual de inspecții.

Dintre acestea, 12 inspecții au fost planificate, iar 25 au fost neplanificate, derulate ca urmare a sesizărilor, a dispozițiilor venite de la nivel central sau a necesității verificării măsurilor impuse anterior.

Din totalul controalelor planificate, 5 au vizat operatorii economici care dețin autorizație integrată de mediu, iar 7 au fost efectuate conform tematicilor stabilite prin planul de activitate al instituției.

În ceea ce privește inspecțiile neplanificate, acestea au inclus:

  • 7 controale pentru verificarea respectării măsurilor impuse prin actele de reglementare,

  • 16 controale efectuate în urma sesizărilor primite de la cetățeni,

    Publicitate
  • 1 control dispus direct de Comisarul General al Gărzii Naționale de Mediu,

  • 1 control pentru identificarea unui obiectiv nou.

Ca urmare a neregulilor constatate, comisarii de mediu au aplicat 6 amenzi contravenționale, în valoare totală de 270.000 de lei.
Dintre acestea, 3 amenzi au fost aplicate pentru lipsa autorizației de mediu, 2 amenzi pentru deversarea de ape uzate neepurate în apele de suprafață sau subterane, iar 1 amendă a vizat un operator care nu a îmbunătățit pregătirea pentru reciclarea deșeurilor.

Potrivit raportului instituției, 5 amenzi au fost deja achitate, iar una se află încă în termenul legal de plată. În plus, a fost dispusă o sancțiune complementară privind desființarea unor lucrări și readucerea terenului la starea inițială.

Tot în luna octombrie, Garda de Mediu Botoșani a înaintat o sesizare penală pentru scoaterea neautorizată de terenuri din circuitul agricol sau silvic dintr-o arie naturală protejată, precum și o propunere de notificare prealabilă privind suspendarea unei autorizații de mediu.

Instituția a mai raportat 20 de sesizări primite de la cetățeni, dintre care 18 au fost soluționate, iar 2 se află încă în termenul legal de analiză.

Citeste mai mult

Administratie

Încă patru școli din municipiul Botoșani vor fi reabilitate și modernizate cu fonduri europene

Publicat

Publicitate

Încă patru unități de învățământ din municipiul Botoșani vor intra într-un amplu proces de reabilitare și modernizare, în cadrul unor proiecte finanțate prin Programul Regional Nord-Est 2021–2027 (PRNE).

Municipalitatea de la Botoșani a anunțat astăzi că este vorba despre Liceul Teoretic „Grigore Antipa”, Școala Gimnazială nr. 17, Școala Gimnazială „Sfânta Maria” și Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi”, pentru care contractele de finanțare au fost deja semnate.

Investițiile vizează renovarea energetică aprofundată a clădirilor, cu scopul de a crește eficiența energetică și de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră. În perioada următoare, documentațiile pentru atribuirea execuției lucrărilor vor fi lansate în licitație publică.

Printre lucrările prevăzute se numără reabilitarea termică a clădirilor, modernizarea sistemelor de încălzire și a celor de furnizare a apei calde, instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice și termice din surse regenerabile, precum și modernizarea sistemelor de climatizare și ventilare mecanică.

Totodată, proiectele includ modernizarea instalațiilor de iluminat, implementarea unor soluții de management energetic pentru monitorizarea și optimizarea consumului de energie, montarea unor sisteme inteligente de umbrire pentru sezonul cald și modernizarea echipamentelor tehnice pentru integrarea soluțiilor inteligente. Pe de altă parte, autoritățile locale urmăresc nu doar reducerea costurilor de întreținere și creșterea confortului termic al elevilor și profesorilor, ci și contribuția la obiectivele europene privind tranziția verde și sustenabilitatea energetică.

Valoarea totală a celor patru proiecte se ridică la aproximativ 44 de milioane de lei, bani proveniți în principal din fonduri europene nerambursabile, a mai adăugat sursa citată.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending