Connect with us

Actualitate

Cum să nu luăm țeapă atunci când alegem o mașină second hand. Ce spun specialiștii că trebuie verificat

Publicat

Publicitate

Mulți români preferă să cumpere un autoturism la mâna a doua pentru cǎ sunt mult mai ieftine decât cele noi. Speciștii oferă o serie de sfaturi privind alegerea unei mașini second tocmai pentru a reduce riscurile, scrie ADEVĂRUL. Piața de mașini second-hand din Europa este în plină dezvoltare, în condițiile în care mulți dintre cei care nu-și permit modelul preferat nou au o șansă bună de a conduce mașina visurilor.

De exemplu, un BMW seria 7, nou, poate depăși o sută de mii de euro. În schimb, un model mai vechi, la mâna a doua, în stare bună, nu depășește 50.000 de euro. Și acesta este un exemplu costisitor pentru mașini de lux.

Pentru mulți români, piața auto la mâna a doua reprezintă singura șansă de a cumpăra un autovehicul cu câteva mii de euro. Specialiștii europeni în vânzare de mașini second precizează, pe site-urile de specialitate, că o mașină second poate fi o bună opțiune dacă suntem atenți la anumite detalii. Riscurile sunt numeroase dacă ne ghidăm doar după impulsul de a cumpăra o mașină la care visam sau care ne încântă. Printre cele mai comune riscuri sunt un istoric cu accident, piese înlocuite în ateliere neautorizate, kilometri dați înapoi sau uzură pronunțată care poate dubla prețul mașinii în timp, odată cu reparațiile aferente. Specialiștii de la Rac.co, Which.co, dar și alte site-uri de profil au întocmit o listă cu verificările necesare atunci când vrem o mașină second, tocmai  pentru a evita țepele și neplăcerile ulterioare.

Atenție la distanța dintre elementele de la caroserie și semnele de impact frontal

Una dintre primele verificări și cea mai accesibilă este cea legată de caroserie. În primul rând trebuie să fim atenți să vedem dacă se păstrează linia caroseriei, adică linia de îmbinare între prag și uși dar și a diferitelor elemente din designul mașinii să poată fi urmărită de la un capăt în celălalt al autovehicolului. Dacă există asimetrie, este clar că s-a umblat la diferitele elemente ale caroseriei. Totodată, o mare atenție trebuie acordată distanței dintre elementele caroseriei. „Decalajele dintre toate panourile mașinii ar trebui să fie uniforme și consecvente. Panourile nealiniate pot fi un semn că mașina a fost implicată anterior într-un accident. Verificați dacă vopseaua se potrivește pe toate elementele caroseriei (ideal este să observăm acest lucru la lumină. Este, de obicei, dificil să potrivești perfect vopseaua cu cea originală, atunci când revopsești un element afectat sau înlocuit. O ușoară diferență poate trăda faptul că elementul a fost înlocuit în urma unei avarii”, arată Which.co.

Totodată, specialiștii site-ului menționat ne învață să dăm atenție zgârieturilor și denivelărilor. Dacă o zgârietură a trecut de lac și de vopsea ajungând la metal, atunci este foarte probabil că se instala rugina. Tot la capitolul caroserie trebuie să fim atenți și la semnele unui eventual impact frontal suferit de mașina pe care dorim să o cumpărăm. Inspectorauto.ro, de exemplu, ne oferă indiciile unui posibil impact frontal și ce ar trebui să verificăm:

Publicitate

„Pentru că accidentele grave lasă urme la interior, vom ridica capota și ne uităm la trager, elementul din plastic sau metal care leagă farurile între ele. Acesta ar trebui să aibă un sticker cu agentul refrigerant din sistemul de climatizare sau alte stickere în functie de producător. În general când se fac reparați în această zonă sau se înlocuitește, acea etichetă dispare. După aceea ne uităm la radiator dacă pare înlocuit. Se observă ușor un radiator nou. Este curat și nu prezintă urme de uzură. Urmatorul lucru de inspectat sunt farurile care trebuie sa fie uzate uniform (mătuite) și să aibă pe ele stickerul cu data de fabricație mai mică sau egală cu data de fabricație a mașinii.  Apoi încercăm cu o lanternă să inspectăm atent lonjeroanele  atât din partea de sus cât și de jos dacă se poate, pentru a vedea dacă există pe ele urme de sudură, tăieturi, vopsea proaspătă, mastic proaspăt, semne suspecte etc. Verificăm și șuruburile cu care sunt prinse capetele lonjeroanelor dacă sunt umblate și urmărim și elementele de polistiren care sunt de obicei în capătul lonjeronului, în bară, dacă mai sunt la locul lor și dacă prezintă urme de rupturi, crăpături”.

Verificarea părții electrice, o necesitate

După ce am terminat cu o verificare a caroseriei pentru a vedea posibile urme de avarie serioasă, trecem la partea electrică. Dincolo de verificările banale la care oricine s-ar gândi, adică dacă merg farurile, dacă bagă aer rece sau cald și, mai ales, oglinzile electrice (dacă este cazul) funcționează, putem trece la detalii. Specialiștii de la Which.co spun că trebuie să fim atenți la mirosul degajat de sistemul de aer condiționat. Dacă emană mirosuri specifice, atunci există o problemă. „Atunci când dăm drumul la aerul rece și în mașină apare un miros de șosete murdare, chiar dacă puțin sesizabil, atunci în sistem există mucegai sau bacterii”, spun britanicii. Totodată, ar trebui să stăm în mașină, fără odorizant, cu portierele închise, și să fim atenți la un eventual miros de umezeală. Acesta este un semn că există scurgeri de apă. Totodată, trebuie să verificăm dacă există probleme cu bateria. Primul semn este o pornire greoaie a motorului. Mai apoi, luminile scad ca intensitate în timp ce dăm contact.

Nivelul fluidelor poate spune multe despre cât de îngrijită a fost mașina

Specialiștii recomandă verificarea tuturor fluidelor, aici fiind incluse nivelul uleiului, a lichidului de frână și al servodirecției. În momentul în care nivelul este scăzut poate indica faptul că mașina nu a fost bine întreținută. Un nivel scăzut de ulei amplifică uzura, ceea ce înseamnă probleme pe viitor. Totodată ,trebuie să vedem dacă există scurgeri de ulei, chiar și minore. O verificare importantă are loc sub capacul de la ulei. „În timp ce verificați nivelul uleiului este bine să vedeți dacă sub capac există urmele unei substanțe albe, ca maioneza. Acesta este semnul unui condens provocat de amestecul dintre ulei și agentul de răcire, semn că garnitura de chiuloasă are probleme”, precizează cei de la Rac.co. Nu trebuie să uităm să verificăm și dacă vasul de expansiune al agentului de răcire este curat.

Proba finală

Ultima probă este cea de drum. Atunci putem vedea dacă motorul „trage” așa cum ar trebui, dacă se aud zgomote nepotrivite sau dacǎ sunt probleme cu suspensiile și alte părți mecanice din zona roților. Prima dată când pornim motorul ar fi bine să vedem dacă scoate fum și ce culoare are, mai ales atunci când accelerăm puternic sau demarăm. Dacă fumul este negru, atunci motorul consumă combustibil în mod ineficient. Asta indică, spun specialiștii, o uzură la unul dintre următoarele componente: injectoare, filtre,senzori sau EGR.

Dacă fumul este albastru, atunci motorul consumă ulei, ceea ce înseamnă probleme la garnitura de chiuloasă. În timpul mersului trebuie să vedem dacă ambreiajul nu „patinează” sau tresăriri la deplasare și accelarare. Trebuie să vedem dacă „punctul de mușcătură” este la o distanță prea lungă de cursa pedalei. Atunci, cel mai probabil, ambreiajul trebuie înlocuit. Totodată, trebuie să vedem dacă mașina ține linia dreaptă și nu „trage” stânga sau dreapta. În plus, neapărat atenție la un zgomot, ca un scâncet, atunci când virăm la viteză mică pentru cǎ poate semnala uzura mare a unei pompe în zona volanului sau a lichidului insuficient pentru servo-direcție. La frâne, pe lângă proptitudinea oprii mașini la acționarea pedalei, ar trebui urmărite eventualele pulsații ale pedalei. Acesta este un semn că discurile de frână sunt deformate și trebuie înlocuite. Specialiștii spun că trebuie să fim atenți la fiecare zgomot anormal pe care-l face mașina în mers. Nu trebuie să uităm să verificăm frâna de mână.

„O masină rulată de 5-6 ani fără nicio avarie este relativ greu de întâlnit, mai ales dacă mașina a circulat în România. De aceea este foarte important să putem evalua gravitatea daunelor. Dacă avem o aripă vopsită sau înlocuită, o bară revopsită, un parbriz schimbat, chestiuni acceptabile, atât timp cât lucrările sunt făcute de calitate putem merge mai departe cu achiziția la un preț corect. Însă dacă am observat avarii majore care au afectat caroseria serios, lonjeroanele, stâlpii, pragurile, structura de rezistență, airbag-urile etc., trecem mai departe și căutăm altă mașină”, oferă o concluzie cei de la inspectorauto.ro.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Polițiștii botoșăneni nu glumesc: Captură de petarde într-o comună din Botoșani. Percheziții și dosar penal

Publicat

Publicitate

Joi, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 9 Vlăsinești, împreună cu sprijinul polițiștilor din cadrul Poliției Orașului Săveni au pus în executare două mandate de percheziție domiciliară în comuna Vlăsinești, la domiciliul a doi bărbați, cercetați pentru comiterea infracțiunii de prepararea, producerea, experimentarea, deținerea, transmiterea sub orice formă, depozitarea, distrugerea, comercializarea, precum și folosirea de articole pirotehnice din categoriile F2, F3, F4, T1, T2, P1 și P2, efectuate fără drept.

 

La domiciliul bărbaților, de 42 și 50 de ani, au fost identificate 337 de articole pirotehnice din categoriile F3și P1, interzise la deținere.

 

Bărbații nu sunt autorizați să dețină, să depoziteze, să transporte și să comercializeze articole pirotehnice.

 

Publicitate

Cantitatea de materiale pirotehnice a fost ridicată, în vederea continuării cercetărilor.

 

Polițiștii continuă cercetările într-un dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de prepararea, producerea, experimentarea, deținerea, transmiterea sub orice formă, depozitarea, distrugerea, comercializarea, precum și folosirea de articole pirotehnice din categoriile F2, F3, F4, T1, T2, P1 și P2, efectuate fără drept.

Citeste mai mult

Eveniment

A scăzut numărul locuințelor date în folosință. Trend descendent în sectorul construcțiilor

Publicat

Publicitate

A scăzut numărul locuințelor date în folosință, potrivit celor mai recente date prezentate de Institutul Național de Statistică. Trendul descendent este evidențiat în primele 9 luni ale anului 2025, comparativ cu perioada similară de anul trecut.

Potrivit INS, în perioada ianuarie-septembrie au fost terminate 40322 locuinţe. Numărul este în scădere cu 1990 locuinţe, faţă de perioada corespunzătoare a anului precedent.

Similar, în trimestrul al treilea din 2025 au fost date în folosinţă 15713 locuinţe, în scădere cu 663 locuinţe, faţă de trimestrul III 2024.

Majoritatea locuințelor terminate, în mediul urban

În trimestrul III 2025, mediul urban a deținut o pondere de 53,1% din totalul locuințelor terminate.

Faţă de trimestrul III 2024, a scăzut numărul locuinţelor realizate din fonduri private cu 856 locuinţe şi a crescut cele din fonduri publice cu 193 locuinţe.

Situația pe regiuni de dezvoltare: Nord–Vest (-644 locuinţe), Nord–Est (-351), Centru (-293), Sud–Vest Oltenia (-75), Sud–Muntenia (-33) și Sud–Est (-11)

Publicitate

Creşteri au avut loc în regiunile de dezvoltare: Bucureşti–Ilfov (+687 locuinţe) și Vest (+57).

Mai multe locuințe din fonduri publice

În perioada ianuarie-septembrie 2025, cele mai multe locuinţe au fost date în folosinţă în mediul urban (54,3% din totalul locuințelor terminate).

A scăzut numărul locuinţelor realizate din fonduri private (-2126 locuinţe), în schimb a crescut numărul locuinţelor realizate din fonduri publice (+136 locuinţe)

Situația pe regiuni de dezvoltare: Centru (-868 locuinţe), Nord–Vest (-614), Vest (-341), Sud–Muntenia (-233), Sud–Est (-223) și Sud–Vest Oltenia (-215).

Creşteri au fost înregistrate în regiunile de dezvoltare: Bucureşti–Ilfov (+448 locuinţe) și Nord–Est (+56 locuinţe).

Potrivit INS, locuinţele terminate sunt locuinţele ridicate în cursul perioadei de referinţă, ale căror elemente, inclusiv fundaţia, s-au construit pentru prima dată şi la care s-au finalizat toate lucrările prevăzute în documentaţia tehnică şi au fost recepţionate de beneficiar.

Citeste mai mult

Eveniment

Controale-surpriză ale Poliției de Imigrări la firme din Botoșani: Niciun străin în ședere ilegală

Publicat

Publicitate

Polițiștii de imigrări din Botoșani au desfășurat, la data de 11 decembrie a.c., o serie de verificări în domeniul prevenirii și combaterii muncii și șederii ilegale a străinilor, la două societăți comerciale de pe raza județului. Activitățile au vizat atât sectorul restaurantelor, cât și o unitate de reparații auto unde lucrează cetățeni din Republica Moldova și Ucraina.

Acțiunea polițiștilor de imigrări, desfășurată în cursul zilei de 11 decembrie, a avut ca obiectiv verificarea respectării regimului juridic privind șederea și încadrarea în muncă a străinilor. Controalele au avut loc la două societăți comerciale din Județul Botoșani, una cu domeniu de activitate „restaurante”, iar cealaltă specializată în repararea și întreținerea autovehiculelor.

În cadrul verificărilor au fost identificate și legitimate patru persoane, dintre care doi cetățeni români, un cetățean ucrainean și un cetățean din Republica Moldova. Polițiștii au verificat documentele și situația juridică a străinilor prezenți, pentru a se asigura că activitatea acestora se desfășoară în conformitate cu legislația în vigoare.

În urma acțiunilor efectuate, nu au fost depistați străini aflați în ședere ilegală și nu au fost constatate contravenții.

Astfel de controale sunt realizate periodic de către polițiștii de imigrări, având un rol important în prevenirea muncii nedeclarate și menținerea unui climat de ordine și legalitate pe piața muncii. Inspectoratul General pentru Imigrări recomandă angajatorilor și cetățenilor străini să respecte prevederile legale privind regimul șederii și încadrarea în muncă, pentru evitarea unor consecințe de natură contravențională sau penală.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Modernizarea drumurilor naționale din județ: Încep licitațiile pentru studiile de fezabilitate

Publicat

Publicitate

Drumurile naționale din județul Botoșani necesită lucrări de modernizare, precum și adaptarea lor la noile valori de trafic și la condițiile de siguranță rutieră.

În acest context, în urma demersurilor realizate de echipa PSD Botoșani, Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a scos la licitație realizarea studiilor de fezabilitate pentru modernizarea mai multor sectoare importante: DN29B, Cătămăști Deal – Dorohoi (25,3 km), DN29, Botoșani – Săveni (31,1 km) și DN24C, Bădărăi – Rădăuți-Prut (62,8 km).

Potrivit recensământului de trafic, DN29B, Botoșani – Dorohoi, este cel mai circulat sector de drum din județ și prezintă, în anumite zone, probleme generate de alunecări de teren. Acest sector a fost expertizat, iar studiul de fezabilitate necesar pentru obținerea finanțării pentru modernizare a fost scos la licitație. Firmele interesate pot depune oferte până pe 26 ianuarie.

La fel de important este sectorul DN29, Botoșani – Săveni, afectat și el de alunecări de teren. În acest caz, în cadrul procedurii de achiziție publică pentru studiul de fezabilitate au fost depuse 15 oferte, aflate acum în evaluare tehnică. Și DN24C, Bădărăi – Rădăuți-Prut, un sector strategic la granița cu Republica Moldova, se află în aceeași fază de evaluare, cu 17 oferte depuse.

Pentru DN29A, Vârfu Câmpului – Dorohoi, Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenție a fost finalizată, iar indicatorii tehnico-economici au fost înaintați la CNAIR pentru începerea procesului de avizare.

„În timp ce unii confundă visele cu viziunile și desenează drumuri pe harta județului cu creioane colorate, noi chiar facem demersurile necesare pentru modernizarea drumurilor naționale din județ. Primul pas este realizarea documentațiilor tehnice, fără de care nu putem vorbi despre indicatorii tehnico-economici și, implicit, despre identificarea surselor de finanțare și bugetarea modernizării drumurilor. Botoșani are nevoie de drumuri bune, dar pentru aceasta sunt necesare acțiuni concrete și din partea conducerii județului, nu PR pe Facebook și TikTok”, a declarat senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Publicitate

La rândul său, deputatul Marius Budăi a subliniat necesitatea finalizării cât mai rapide a acestor studii de fezabilitate. „Din păcate, sunt proceduri de durată, atât achizițiile publice, cât și realizarea propriu-zisă a documentațiilor, care trebuie apoi aprobate de CNAIR, Ministerul Transporturilor și ulterior de către Guvern. De aceea, ne dorim ca DRDP Iași să finalizeze cât mai repede aceste proceduri, pentru ca ulterior să le putem promova la finanțare. Dacă nu facem acești pași acum, se pierde timp important, care cu greu va putea fi recuperat. Noi, cei din echipa PSD, punem un accent deosebit pe dezvoltarea proiectelor de infrastructură din județ”, a conchis prim-vicepreședintele PSD Botoșani.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending