Connect with us

Actualitate

Cum să le spunem copiilor noștri despre ce se întâmplă în Ucraina

Publicat

Publicitate

Pe măsură ce conflictul din Ucraina escaladează, copiii văd imagini și aud informații la știri care le induc sentimente de nesiguranță, frică și anxietate, pe care părinții este important să le poată gestiona. Specialiștii în sănătate psiho-emoțională din cadrul Organizației Salvați Copiii spun că la vârste mici, copiii nu înțeleg pe deplin ce se întâmplă în Ucraina și au multe întrebări privind imaginile, poveștile sau discuțiile la care sunt martori.

Cercetările la nivel global efectuate în trecut de Organizația Salvați Copiii în ceea ce privește conflictele din Iraq și Siria au scos la iveală relatări sfâșietoare ale copiilor care se simțeau îngroziți de bombardamente și atacurile aeriene, care se simțeau nesiguri în privința zilei de mâine și nefericiți că nu puteau să meargă în continuare la școală. Majoritatea copiilor care au participat la aceste cercetări au arătat semne de suferință emoțională severă.

Ce se întâmplă în aceste zile este înfricoșător nu numai pentru copii, cât și pentru adulți. Dacă ignorăm sau evităm subiectul, copiii noștri se vor simți și mai singuri și speriați, ceea ce le va afecta starea de sănătate fizică și psiho-emoțională. Prin urmare, este important să avem cu ei discuții deschise și oneste, ca să-i ajutăm să înțeleagă mai bine ceea ce se întâmplă.

Vă prezentăm în continuare 5 idei de bază despre cum și când să discutați cu copiii despre conflictul armat:

  1. Opriți-vă din ceea ce faceți și ascultați-vă copilul atunci când vrea să vă vorbească

Oferiți-le copiilor ocazii să vă povestească despre ceea ce știu, despre cum se simt și ce vor să vă întrebe. Este posibil ca imaginea lor de ansamblu să difere foarte mult de a dumneavoastră, așa că aveți răbdare să vă povestească ceea ce cred și ce au văzut sau au auzit.

  1. Adaptați-vă povestea în funcție de vârsta copilului

Este important să aveți mereu în minte care este vârsta copilului dumneavoastră, atunci când purtați astfel de conversații. Copiii mici s-ar putea să nu înțeleagă noțiunea de conflict armat și vor avea nevoie de o explicație pe înțelesul lor. La fel de important este să nu cădeți în capcana de a da prea multe detalii sau explicații, deoarece îi puteți îngrijora suplimentar.

Publicitate
  1. Validați emoțiile

Este important să se simtă înțeleși într-o conversație. Prin urmare, nu-i judecați și nici nu le luați în derâdere opiniile. Atunci când le oferim copiilor ocazia să-și exprime îngrijorările în cadrul unei discuții deschise și oneste, le oferim un sentiment de siguranță și liniștire.

4.Asigurați-i că adulții de pretutindeni lucrează din greu ca să rezolve situația

Este important să le reamintim copiilor că această problemă nu este responsabilitatea lor. Că nu trebuie să se simtă vinovați că ei pot să se joace cu prietenii lor, să se întâlnească cu ei și să facă lucruri care le aduc bucurie. În plus, este important să vă mențineți calmul atunci când veți purta această conversație cu ei. De multe ori, copiii imită emoțiile părinților, așa că atunci când dumneavoastră sunteți stresat în legătură cu o situație, este probabil ca și copiii să se simtă stresați.

  1. Dați-le ocazia să ajute într-un mod practic

Dacă vor să ajute, susțineți-i. Copiii care au ocazia să-i ajute pe cei afectați de un conflict armat se simt ca și cum ar fi parte din rezolvarea situației. Prin urmare, încurajați-i să strângă fonduri, să trimită scrisori către factorii locali de decizie sau să conceapă mici campanii prin care să ceară pacea în regiunea afectată.

Sfaturile Organizației Salvați Copiii vine după ce echipele asociației au acordat asistență umanitară pentru 1.175 de copii refugiați din Ucraina, în punctele de frontieră de la Sighet, Siret, Giurgiulești și Isaccea și în centrele de azilanti. Lor li se adaugă aproximativ 1.095 de adulți, în special mame. Organizația Salvați Copiii România este prezentă și în centrele pentru refugiați din Maramureș, Suceava și Galați, unde acordă ajutor umanitar persoanelor strămutate din Ucraina – pachete alimentare, produse de  igienă personală, jucării, haine și încălțăminte – precum și asistență juridică.

  • Isaccea – Pentru că ajung preponderent mame cu copii, a fost amenajat un spațiu de tipul Mama și copilul.
  • Sighet/Șomcuta Mare – Salvați Copiii a asigurat masă caldă la prânz pentru copii și adulți, majoritatea femei.
  • Siret – Salvați Copiii a acordat asistență umanitară copiilor refugiați și a făcut demersuri pentru amenajarea unor spații speciale pentru copii.

Nevoi identificate la frontieră, de echipele Salvați Copiii România:

  • Persoanele care se refugiază din Ucraina au nevoie de informații clare despre procedura de azil și despre regimul de tranzit;
  • E nevoie de consiliere psihologică – atât la frontieră, cât și în centre, sunt situații dramatice, cărora copiii le fac față cu greu;
  • Este nevoie de materiale de primă necesitate: pături, căciuli, mănuși, medicamente, hârtie igienică, saci menajeri.

Ce pot face cei care vor să ajute:

  • Să sprijine programul de asistență umanitară, printr-o donație AICI;
  • Să ducă informația mai departe;
  • Să rămână empatic și solidar, contează pentru noi!

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Poșta Română cumpără timbrele pe care tot ea le produce. Ministrul Economiei: „Mi se pare un exemplu de așa nu”

Publicat

Publicitate

Poșta Română este nevoită să cumpere propriile timbre, produse în propria tipografie, din cauza unui circuit birocratic impus de stat. Romfilatelia, compania care realizează designul timbrelor și le vinde ulterior către Poștă, a raportat pierderi record în 2024.

Instituția care intermediază procesul rămâne cu 61 de angajați și un director plătit cu 4.500 de euro lunar. Ministrul Economiei, Radu Miruță, anunță că actuala structură ar putea fi reorganizată, potrivit Digi24.

Romfilatelia a fost inițial o sucursală a Poștei Române și a devenit companie de sine stătătoare în 2004, printr-o decizie a Guvernului condus de Adrian Năstase. De atunci, funcționează cu proprii șefi și angajați, iar singurul acționar este tot Poșta Română.

În același timp, Romfilatelia a primit dreptul exclusiv de a emite timbre și emisiuni filatelice în România. Așadar, Poșta Română a ajuns în postura de a achiziționa timbre de la propria companie, ceea ce implică un transfer de bani între două instituții publice.

Ministrul Economiei: „Mi se pare un exemplu de așa nu”

„Nu sunt convins că statul român are nevoie de acest lucru. (…) Mie mi se pare un exemplu de așa nu în statul român. Este un ping-pong cu 10 serve în aceeași cameră. Și pentru asta exită și în Poșta Română și în Romfilatelia conduceri paralele”, a declarat Radu Miruță, ministrul Economiei.

Totodată, deși Romfilatelia facturează timbrele către Poșta Română, tot Poșta le tipărește. Practic, angajații Romfilatelia se ocupă exclusiv de partea grafică, de designul acestora.

Publicitate

„În clipa în care am dat comanda, Romfilatelia ne trimite bunul de tipar, tipizatul, pe care noi în cadrul Poștei, la fabrica de timbre îl printăm. Pentru acest efort Romfilatelia achită o sumă Poștei Române, după care timbrele printate se întorc la Romfilatelia.

În clipa în care Romfilatelia a primit timbrele, poate să își onoreze comanda primită de la Poșta Română și să ne dea timbrele înapoi, tot nouă celor care le-am printat, în schimbul unui comision, un procent din suma totală, doi la sută, trei la sută”, a explicat Valentin Ștefan, directorul general al Poștei Române.

Deși compania mai are și alți clienți, anume instituții publice sau firme private, valoarea contractelor este redusă, pe fondul unei piețe filatelice în scădere continuă.

Pierderi financiare și salarii uriașe

Cu toate acestea, Romfilatelia are:

  • 61 de angajați,
  • un director general,
  • un consiliu de administrație format din cinci membri, fiecare cu o indemnizație lunară netă de 2.500 de lei.

Romfilatelia a raportat pierderi financiare, iar cele mai mari au fost în 2024, cu peste 2,1 milioane de lei: „Aici mi-a sărit în ochi faptul că așa procentual ei au pierdere cam un sfert din valoarea bugetului pe 2024 și de acolo am început să cobor în adâncime, să mă uit cam cum este situația”, a spus ministrul Economiei, Radu Miruță.

Directorul general al Romfilatelia este Cristina Popescu, care se află în această funcție de 21 de ani, încă de când compania a fost separată de Poșta Română.

În anii ’90 a fost ofițer SRI, iar ulterior a avut mai multe funcții, inclusiv în instituții de stat, se arată în CV-ul său. În ciuda pierderilor, veniturile sale anuale au fost consistente.

În 2024 a încasat o indemnizație de 276.746 lei, echivalentul a aproximativ 4.500 de euro lunar. La această sumă se adaugă pensia anuală de 162.624 lei, adică aproape 2.700 de euro pe lună.

„Nici sumele nu sunt chiar de neglijat, directorul la Romfilatelia are undeva pe la 38, 39 de mii de lei brut pe lună, mai este și membru în consiliul de administrație, nu îl cunosc, o fi un om performant”, a adăugat Radu Miruță.

Pe lângă salariu, directoarea are la dispoziția sa și o mașină cu șofer, primă de vacanță echivalentă cu un salariu net și asigurare completă de sănătate, valabilă atât în țară, cât și în străinătate. Contactată de jurnaliștii Digi24 pentru un punct de vedere în scris, Cristina Popescu nu a oferit niciun răspuns.

Tentative de reorganizare eșuate pentru că „Fiecare vrea să fie stăpân la el în sat”

De-a lungul timpului, au existat mai multe tentative de a reintegra Romfilatelia în structura Poștei Române, dar toate au eșuat din cauza reticenței interne și a lipsei de voință politică: „Fiecare vrea să fie stăpân la el în sat și atunci a fost refuzată ideea aceasta de a fi comasată și integrată în cadrul Poștei Române”, a mai spus Valentin Ștefan.

„Dintr-un punct de vedere strict comercial, această companie nu își are justificarea, activitatea ei poate fi integrată în activitatea Poștei Române, nu mai ai salarii de… deci a indemnizațiilor membrilor de CA, nu mai ai salariile conducerii și activitatea poate fi foarte bine realizată în cadrul companiei Naționale Poșta Română, cum este de altfel peste tot prin lume”, a declarat Valentin Ștefan, director general Poșta Română.

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Angajat al unui spital, arestat pentru că ar fi agresat sexual o pacientă minoră

Publicat

Publicitate

Un bărbat în vârstă de 45 de ani, angajat al Spitalului pentru copii ”Sf. Maria” din Iași, a fost arestat preventiv de polițiștii de la Investigații Criminale din cadrul IPJ, după ce ar fi încercat să agreseze sexual o minoră care era internată în unitatea medicală.

”Din cercetările făcute până în prezent s-a constatat că, pe data de 10 iulie, bărbatul ar fi agresat sexual o fată în vârstă de 17 ani. În prezent, acesta se află în Arestul IPJ Iași, fiind arestat preventiv pentru 30 de zile”, a transmis purtătorul de cuvânt al IPJ Iași, Ioana Bîlea.

Surse din rândul anchetatorilor spun că bărbatul a chemat fata într-o cameră tehnică de la Spitalul pentru copii ”Sf Maria”, sub pretextul că trebuie să îi dea fișa cu rezultatele analizelor medicale efectuate, iar acolo ar fi început să o atingă pe zonele intime.

Directorul medical al spitalului, dr Ileana Ioniuc, a declarat, pentru AGERPRES, că a fost demarată și o anchetă internă la nivelul unității medicale unde bărbatul era angajat ca registrator.

AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Spitalul de Urgență „Mavromati” Botoșani: Precizări privind modul de programare pentru consultații în Ambulatoriul Integrat, locația Marchian

Publicat

Publicitate

Consultatiile / alte servicii medicale în Ambulatoriul Integrat se acordă pacienților asigurați care au o recomandare – bilet de trimitere / bilet de externare și programare.

 

Pentru a beneficia de serviciile medicale oferite în Ambulatoriul Integrat pacientții se pot programa astfel:

 

Prin apel la numerele de telefon alocate fiecarei specialitati în intervalele orare stabilite și

afișate la punctele de informare din Ambulator, pe ușa fiecărui cabinet și la adresa: spital@spitalulmavromati.roProgramari telefonice cabinete ambulatoriu

Publicitate

În perioada cînd medicul este în concediu de odihnă nu se fac programari telefonice, acestea vor fi efectuate după reluarea activitatii la cabinet.

Pentru a nu crea timpi foarte mari de așteptare, vă rugăm să respectați orele de preluare a apelurilor afișate pentru fiecare specialitate. Este suficient un singur apel, dacă acesta nu poate fi preluat veți fi contactat de persoana responsabilă pentru efectuarea programării. Numărul mare de apeluri chiar și de la același număr de telefon poate genera omisiuni în gestionarea apelurilor nepreluate și reapelarea solicitanților

Dacă intervin modificări în programul medicului veți fi anuntati și vi se va face o nouă programare. Daca dumneavostra nu mai doriti consultatia pentru care ati fost programat vă rugăm să comunicati acest lucru în timp util pentru a nu bloca un loc la medicul respectiv. Pacienții care la data consultației sunt internati, indiferent de forma de internare, nu pot beneficia de consultație în Ambulator.

Rugăm pacienții cronici sau cei care primesc indicații de a reveni la control la un anumit interval de timp să solicite din timp aceasta programare.

După efectuarea programarii, sunteți informați despre documentele medicale necesare pentru a va prezenta la consult. Verificați valabilitatea biletului de trimitere și specialitatea pentru care este emis acesta înainte de a va prezenta la consultație.

 

 

On – line accesând spital@spitalulmavromati.ro, programare online Ambulatoriu.

 

Prin e-mail la adresa programari.cabinete.m@spitalulmavromati.ro

Pentru aceasta varianta de programare vă rugam sa furnizati un numar de telefon de contact pentru facilitarea comunicarii cu persoana desemnata pentru efectuarea programarii.

Citeste mai mult

Eveniment

Sindicatele din Educație îi cer președintelui să nu promulge legea asumată de Guvern în Parlament

Publicat

Publicitate

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală ”Alma Mater” îi solicită președintelui Nicușor Dan să nu promulge legea privind unele măsuri fiscal-bugetare în forma asumată în fața Parlamentului de către Guvern.

Domnule Președinte, nu fiți părtaș la distrugerea învățământului românesc!

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație ‘SPIRU HARET’ și Federația Națională Sindicală ‘ALMA MATER’ îi solicită domnului Nicușor Daniel Dan – Președinte al României – să nu promulge Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare în forma asumată în fața Parlamentului României de către Guvern.

Măsurile în domeniul învățământului preuniversitar și superior stabilite de Executiv, dacă vor fi puse în practică, vor afecta grav atât angajații, cât și beneficiarii educației. În susținerea demersului nostru este și răspunsul pentru mass-media dat de Institutul de Științe ale Educației – singura instituție publică având ca atribuții cercetarea, dezvoltarea și inovarea în educație, pentru cunoașterea și înțelegerea contextelor, fenomenelor și proceselor educaționale, în vederea fundamentării deciziilor de politici publice în domeniul educației, pe baza datelor de cercetare.

Acest răspuns arată exact ceea ce am susținut și noi:

– Actuala norma didactică de predare este la nivelul mediu al UE și nicidecum în mod diversionist ‘cea mai mică’, așa cum a afirmat public ministrul Educației, Daniel David, iar, prin majorarea normei didactice cu două ore, România se va plasa peste media înregistrată la nivel european;

Publicitate

– creșterea numărului de elevi la clasă va aduce deservicii atât actului didactic, cât și beneficiarilor primari ai educației.

– aglomerarea claselor va conduce la o scădere a rezultatelor elevilor, inclusiv la evaluările internaționale, așa cum rezultă și din studiile internaționale TIMSS și PIRLS.

Având în vedere cele prezentate mai sus, considerăm ca este obligatoriu ca Președintele României să retrimită Parmentului Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare și să solicite eliminarea articolelor care vor afecta grav sistemul educațional pe termen lung. Sperăm ca măcar acum, în al doisprezecelea ceas, măsurile contra educației să fie stopate.

Mâine, 25 iulie 2025, ora 11.00, o delegație a celor trei federații sindicale vor depune și un material în acest sens la Președintele României.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending