Connect with us

Eveniment

Cum poți să-ți faci asigurare medicală la stat dacă NU ai salariu. Cât te costă și cât timp e valabilă. Documentul AICI

Publicat

Publicitate

Potrivit Legii nr.95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, la Art. 211, sunt asiguraţi toţi cetăţenii români cu domiciliul în ţară, precum şi cetăţenii străini şi apatrizii care au solicitat şi obţinut prelungirea dreptului de şedere temporară sau au domiciliul în România şi fac dovada plăţii contribuţiei la fond, în condiţiile prezentei legi, notează dcmedical.ro.

În această calitate, persoana în cauză încheie un contract de asigurare cu casele de asigurări de sănătate, direct sau prin angajator, al cărui model se stabileşte prin ordin al preşedintelui CNAS cu avizul consiliului de administraţie.

Calitatea de asigurat şi drepturile de asigurare încetează odată cu pierderea dreptului de domiciliu sau de şedere în România.

Documentele justificative privind dobândirea calităţii de asigurat se stabilesc prin ordin al preşedintelui CNAS.

Potrivit Art. 212, calitatea de asigurat se dovedeşte cu un document justificativ – adeverinţă sau carnet de asigurat – eliberat prin grija casei de asigurări la care este înscris asiguratul. După implementarea dispoziţiilor titlului IX din prezenta lege, aceste documente justificative vor fi înlocuite cu cardul electronic de asigurat, care se suportă din fond.

Emiterea cardului electronic de asigurat se face numai prin sistemul informatic unic integrat al sistemului de asigurări sociale de sănătate.

Publicitate

Ce persoane beneficiază de asigurare medicală, fără plata contribuției

Potrivit Art. 213, următoarele categorii de persoane beneficiază de asigurare, fără plata contribuţiei:

a) toţi copiii până la vârsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani, dacă sunt elevi, inclusiv absolvenţii de liceu, până la începerea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni, ucenici sau studenţi şi dacă nu realizează venituri din muncă;

b) tinerii cu vârsta de până la 26 de ani, inclusiv cei care părăsesc sistemul de protecţie a copilului şi nu realizează venituri din muncă sau nu sunt beneficiari de ajutor social acordat în temeiul Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare; soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate;

c) persoanele ale căror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr.118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, prin Ordonanţa Guvernului nr.105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea recunoştinţei faţă de eroii martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, dacă nu realizează alte venituri decât cele provenite din drepturile băneşti acordate de aceste legi, precum şi cele provenite din pensii;

d) persoanele cu handicap care nu realizează venituri din muncă, pensie sau alte surse, cu excepţia celor obţinute în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.102/1999 privind protecţia specială şi încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 519/2002, cu modificările şi completările ulterioare;

e) bolnavii cu afecţiuni incluse în programele naţionale de sănătate stabilite de Ministerul Sănătăţii Publice, până la vindecarea respectivei afecţiuni, dacă nu realizează venituri din muncă, pensie sau din alte resurse;

f) femeile însărcinate şi lăuzele, dacă nu au nici un venit sau au venituri sub salariul de bază minim brut pe ţară.

Mai mult, potrivit legii, sunt asigurate persoanele aflate în una dintre următoarele situaţii, pe durata acesteia, cu plata contribuţiei din alte surse, în condiţiile prezentei legi:

a) satisfac serviciul militar în termen;

b) se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, acordat în urma unui accident de muncă sau a unei boli profesionale;

c) se află în concediu pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani şi în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani;

d) execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv;

e) persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj;

f) sunt returnate sau expulzate ori sunt victime ale traficului de persoane şi se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii;

g) persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare;

h) pensionarii, pentru veniturile din pensii până la limita supusă impozitului pe venit;

i) persoanele care se află în executarea măsurilor prevăzute la art. 105, 113, 114 din Codul penal; persoanele care se află în perioada de amânare sau întrerupere a executării pedepsei privative de libertate, dacă nu au venituri.

Persoanele care au calitatea de asigurat fără plata contribuţiei vor primi un document justificativ special, carnet sau adeverinţă de asigurat fără plata contribuţiei eliberat de casa de asigurări de sănătate, care atestă această calitate în urma prezentării la casa de asigurări a documentelor care dovedesc că se încadrează în prevederile alin. (1) sau alin. (2). Acest document va fi vizat periodic, după caz, în urma prezentării, de către persoana interesată, la casa de asigurări, a documentelor care dovedesc menţinerea condiţiilor de încadrare în categoria asiguraţilor fără plata contribuţiei, în condiţiile stabilite prin ordin al preşedintelui CNAS.

Categoriile de persoane care nu sunt prevăzute la alin. (1) şi (2) au obligaţia să se asigure în condiţiile art. 211 şi să plătească contribuţia la asigurările sociale de sănătate în condiţiile prezentei legi.

Documentul pe care trebuie să-l depui ca să ai calitatea de asigurat pentru 12 luni

Potrivit legii, persoanele juridice sau fizice la care îşi desfăşoară activitatea sunt obligate să depună lunar la casele de asigurări alese în mod liber de asiguraţi declaraţii nominale privind obligaţiile ce le revin faţă de fond şi dovada plăţii contribuţiilor.

Art. 216 menționează că, „în cazul neachitării la termen, potrivit legii, a contribuţiilor datorate fondului de către persoanele fizice, altele decât cele pentru care colectarea veniturilor se face de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, CNAS, prin casele de asigurări sau persoane fizice ori juridice specializate, procedează la aplicarea măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor cuvenite bugetului fondului şi a majorărilor de întârziere în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”.

Astfel, lunar, persoanele neangajate sau fără venituri pot deveni asigurate dacă depun la Agenția Națională de Administrație Fiscală (ANAF), formularul D212, adică „Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”.

În urma depunerii documentului, persoana capătă calitatea de asigurat pentru 12 luni.

Cum procedați dacă nu aveţi venituri fiscalizate, nu sunteţi asiguraţi fără plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, dar vreţi să vă asiguraţi la sistemul asigurărilor sociale de sănătate

 

Documentul cu declarația 212 se descarcă de AICI

Baza de calcul a plății contribuției de asigurări sociale de sănătate este egală cu 6 salarii minime brute pe țară în vigoare la data depunerii declarației, potrivit CNAS. Astfel, baza de calcul = 6 X 2.550 lei (valoarea salariului minim brut pe țară) x 10% (cota de contribuție) = 1.530 lei.

Instrucțiuni de completare a formularului 212 – „Declaraţie unică privind impozitul pe venit şicontribuţiile sociale datorate de persoanele fizice” – găsești AICI

Astfel, asigurarea la sănătate a oamenilor fără venituri fiscalizate este opțională, costă 1.530 de lei și este valabilă timp de 12 luni de la data trimiterii declaraţiei unice la ANAF.

În conformitate cu prevederile legale în vigoare, declarația D212 se poate depune:

– prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual”, disponibil pe site-ul www.anaf.ro;

– prin intermediul serviciului „Depunere declarații”, disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro pe baza certificatului digital calificat;

– în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire.

Ce drepturi au persoanele asigurate

Potrivit Legii, privind drepturile și obligațiile asiguraților, asiguraţii au dreptul la un pachet de servicii de bază și au următoarele drepturi:

– să aleagă furnizorul de servicii medicale, precum şi casa de asigurări de sănătate la care se asigură, în condiţiile prezentei legi şi ale contractului-cadru;

– să fie înscrişi pe lista unui medic de familie pe care îl solicită, dacă îndeplinesc toate condiţiile prezentei legi, suportând cheltuielile de transport dacă opţiunea este pentru un medic din altă localitate;

– să îşi schimbe medicul de familie ales numai după expirarea a cel puţin 6 luni de la data înscrierii pe listele acestuia;

– să beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare şi dispozitive medicale în mod nediscriminatoriu, în condiţiile legii;

– să efectueze controale profilactice, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru;

– să beneficieze de servicii de asistenţă medicală preventivă şi de promovare a sănătăţii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;

– să beneficieze de servicii medicale în ambulatorii şi în spitale aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate;

– să beneficieze de servicii medicale de urgenţă;

– să beneficieze de unele servicii de asistenţă stomatologică;

– să beneficieze de tratament fizioterapeutic şi de recuperare;

– să beneficieze de dispozitive medicale;

– să beneficieze de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu;

– să li se garanteze confidenţialitatea privind datele, în special în ceea ce priveşte diagnosticul şi tratamentul;

– să aibă dreptul la informaţie în cazul tratamentelor medicale;

– să beneficieze de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate în condiţiile legii.

Art. 219 arată că obligaţiile asiguraţilor pentru a putea beneficia de drepturile prevăzute la art. 218 sunt următoarele:

– să se înscrie pe lista unui medic de familie;

– să anunţe medicul de familie ori de câte ori apar modificări în starea lor de sănătate;

– să se prezinte la controalele profilactice şi periodice stabilite prin contractul-cadru;

– să anunţe în termen de 15 zile medicul de familie şi casa de asigurări asupra modificărilor datelor de identitate sau a modificărilor referitoare la încadrarea lor într-o anumită categorie de asiguraţi;

– să respecte cu stricteţe tratamentul şi indicaţiile medicului;

– să aibă o conduită civilizată faţă de personalul medico-sanitar;

– să achite contribuţia datorată fondului şi suma reprezentând coplata, în condiţiile stabilite prin contractulcadru;

– să prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative care atestă calitatea de asigurat.

Art. 220 arată că persoanele care nu fac dovada calităţii de asigurat beneficiază de servicii medicale numai în cazul urgenţelor medico-chirurgicale şi al bolilor cu potenţial endemo-epidemic şi cele prevăzute în Programul naţional de imunizări, monitorizarea evoluţiei sarcinii şi a lăuzei, servicii de planificare familială în condiţiile art. 223, în cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit prin contractul-cadru.

Art. 222 arată că fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel puţin o dată pe an, prin casele de asigurări, asupra serviciilor de care beneficiază, a nivelului de contribuţie personală şi a modalităţii de plată, precum şi asupra drepturilor şi obligaţiilor sale.

Sursa: dcmedical.ro

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CFR Călători transmite că nu va intra în faliment, deși reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor

Publicat

Publicitate

CFR Călători nu va intra în faliment și nici nu se pune problema sistării activității sale, se arată într-un comunicat al companiei remis luni AGERPRES.

Potrivit sursei citate, conducerea CFR Călători va avea în cursul zilei de luni mai multe întâlniri cu reprezentanții celorlalte autorități de resort, cu scopul identificării de soluții pentru găsirea de resurse financiare necesare desfășurării activității.

‘Urmare a problemelor reclamate de companie (…), în cursul zilei de astăzi vor avea loc mai multe întâlniri la care, alături de CFR Călători, vor participa și reprezentanții celorlalte autorități de resort. Conducerea CFR Călători are convingerea că se vor găsi modalitățile prin care se vor asigura resursele financiare necesare pentru a nu fi afectată activitatea în desfășurare a companiei la acest moment. Sigur, situații dificile au mai existat de-a lungul timpului, dar de fiecare dată au fost identificate modalitățile prin care acestea să fie depășite. Nu este o opinie, este o certitudine reliefată prin activitatea de transport feroviar de călători dintotdeauna. Referitor la anumite abordări existente în prezent în spațiul public, menționăm că nu se pune problema sistării activității companiei sau falimentul CFR Călători. Mențiunea de ‘faliment’ se regăsește în acest comunicat numai pentru a fi foarte clar că nu există un astfel de pericol’, se arată comunicat.

În urmă cu două zile, CFR Călători reclama, într-un comunicat, subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători.

‘Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în același timp, provocările reale cu care se confruntă compania’, se arată într-o postare pe site-ul societății feroviare.

CFR Călători a precizat că intenționează, de asemenea, prin prezentarea acestei situații, să coopteze toate autoritățile cu implicații în prevenirea accentuării dezechilibrelor financiare pe fondul subcompensării serviciului public.

Publicitate

‘Astfel, acordarea unei compensații pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 reprezintă mai mult decât o provocare și ar putea conduce în final la apariția unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar în integralitatea lui, cu atât mai mult cu cât unele modificări legislative sunt de natură a accentua aceste dezechilibre, modificări care se suprapun peste diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 prin neasigurarea de către Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) a celor 12 rame aferente primului Contract de servicii publice licitat și adjudecat de CFR Călători, întârzierile în furnizare fiind semnificative’, se scrie în comunicatul societății, remis sâmbătă AGERPRES.

La rândul său, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a notat pe pagina sa de Facebook că a luat act de informațiile apărute în spațiul public privind dificultățile financiare ale CFR Călători și riscul afectării circulației trenurilor.

‘Având în vedere rolul esențial al CFR Călători în asigurarea serviciilor de transport public contractate de ARF, inclusiv operarea materialului rulant achiziționat din fonduri europene, considerăm absolut necesară o clarificare instituțională urgentă. În acest sens, ARF transmite o invitație oficială conducerii CFR Călători pentru o întâlnire luni, 16 iunie 2025, la sediul instituției, în vederea identificării soluțiilor legale și operaționale’, a notat sâmbătă ARF.

Potrivit unui document obținut de AGERPRES, compensația alocată CFR Călători pentru transportul feroviar public de călători pentru anul 2025 este de doar 1,739 miliarde lei, insuficientă pentru acoperirea costurilor de exploatare ale societății. Practic, compensația aferentă lui 2025 reprezintă doar 80% din cea alocată anul trecut, în condițiile în care veniturile din transportul de călători sunt diminuate față de 2024 prin aplicarea prevederilor din OUG nr. 156/2024, iar cheltuielile sunt cel puțin aceleași.

‘Având în vedere că până în prezent ARF nu a încheiat încă un Act Adițional la Contractul de servicii publice 2022-2032, conform prevederilor contractuale, CFR Călători încasează o compensație lunară de 1/12 din buget în cuantum de doar 132.140 mii lei, insuficientă pentru acoperirea cheltuielilor lunare, în condițiile în care și veniturile din transportul de călători sunt mai mici cu cea 10% față de 2024. Precizăm că pentru anul trecut SNTFC CFR Călători primea un tarif unitar pe tren-km în cuantum de 44,73 lei, ceea ce asigura o compensație lunară de aproximativ 180.000 mii lei’, se arată în document.

Obligațiile lunare de plată curente ale societății sunt de aproape 365 milioane lei, iar încasările proprii lunare din vânzarea de bilete sunt în medie 50 milioane lei (mai mult sau mai puțin în funcție de perioada anului).

‘Încasarea unei compensații diminuate coroborată cu diminuarea veniturilor din transportul de călători determină o lipsă acută de lichidități, ceea ce va duce la creșterea datoriilor restante a CFR Călători către CNCFR și alți furnizori, majorarea cheltuielilor cu penalitățile calculate de furnizori, achiziționarea, cu întârziere a materialelor și pieselor de schimb necesare bunei funcționari a materialului rulant cu o vechime de peste 30 de ani, disfuncționalități în activitate. De asemenea, precizăm faptul că societatea lucrând cu furnizori de stat în proporție de 70%, aceștia au aplicat indexarea tarifelor conform Ordonanței 156/2024, ceea ce a dus la o creștere a cheltuielilor față de anul trecut (energie, tarife AFBR, AG1FER, prestații Informatica Feroviara pentru, programul de ticketing etc.). Precizăm că la SNTFC CFR Călători 95% din cheltuielile lunare sunt strict legate de buna desfășurare a obligației de serviciu public (taxa de utilizare a infrastructurii, motorina, energie de tracțiune, personal, reparații, mentenanță), iar în prezent, din cauza lipsei de lichidități acute, suntem în pericol de oprire a traficului’, conform documentului trimis de CFR Călători reprezentanților ministerului de resort, Consiliului de Administrație și sindicatelor din domeniu.

Reprezentanții companiei de stat atrag atenția că se confruntă în prezent cu o situație financiară extrem de dificilă, iar rezultatul financiar pe primele 4 luni ale anului 2025 este unul negativ, pierderea fiind de 134,968 milioane lei. De asemenea, datoriile CFR Călători se ridicau la 13 iunie la 510 milioane lei, cele mai mari sume fiind datorate CFR SA, respectiv 110 milioane de lei, și furnizorilor de motorină – 95 milioane lei.

‘Mai mult, suntem în perioada sezonului estival iunie – septembrie în care cerințele de trafic ating maximul anual, ceea ce, pe lângă aspectul benefic al obținerii unor venituri medii lunare superioare veniturilor celorlalte luni, necesită și disponibilizare de fonduri pentru pregătirea și menținerea unui nivel corespunzător al parcului de material rulant. Astfel, sezonul estival, cu debut 15 iunie, necesită un parc suplimentar de material rulant de peste 150 vagoane (ceea ce reprezintă peste 15% din parcul activ) și 40 de locomotive, imposibil de asigurat, imposibilitatea fiind generată de aspecte cum ar fi: subcompensarea critica îndelungată, neplata integrală a facilităților de călătorie pentru anul 2022 – rest de plată peste 58.000 mii lei, plata cu întârziere a facilităților aferente anului 2025 etc. Precizăm că pentru perioada 2019-2023 SNTFC CFR Călători a efectuat un audit extern având ca obiect subcompensarea, iar rezultatul final a fost că pentru anii 2019-2023 subcompensarea a fost în cuantum de 1.800.000 mii lei, cu consecințe grave asupra cash flow-ului companiei’, relevă documentul.

În aceste condiții, operatorul feroviar de călători consideră că este de extremă urgență aprobarea unui act adițional la contractul de servicii publice cu o valoare unitară a compensației care să respecte prevederile Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 și ale Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, conform cărora compensația pentru transportul feroviar de călători reprezintă diferența dintre costuri și venituri de operare la care se aplică o cotă rezonabilă de profit.

‘De altfel, având in vedere datoriile restante către furnizori, am fost notificați de către furnizorul de motorină asupra faptului că se opresc livrările de motorină pentru locomotive dacă nu se achită datoria restantă. Astfel, vă înștiințăm că suntem în situația de a anula trenurile pe secțiile neelectrificate, precum și oprirea activității de manevră efectuată cu locomotive Diesel. Astfel, vom fi obligați la o diminuare a activității prezente, în fapt anularea circulației unor trenuri de călători, cu impact negativ atât asupra pieței de transport de călători, cât și asupra celorlalte companii/structuri din domeniul feroviar care funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (CFR SA, Electrificare CFR, Informatica Feroviară, Telecomunicații CFR etc.) diminuarea activității urmând a fi proporțională cu impactul neasigurării compensației în realizarea unui minim echilibru financiar. Neavând un orizont de timp în rezolvarea problemelor menționate, suntem puși în situația de a suspenda vânzarea biletelor cu anticipație’, conform documentului.

De asemenea, Societatea de Reparații Locomotive Brașov, filială a CFR Călători, care se află sub supravegherea ANAF, cu un plan de reorganizare aprobat, riscă intrarea în faliment deoarece operatorul de transport nu își mai poate achita prestațiile față de ei, iar aceștia la rândul lor nu-și mai pot achita ratele către ANAF.

‘Având în vedere cele de mai sus vă aducem la cunoștință că operatorul de stat este în imposibilitatea de a mai efectua plăți către furnizori, printre aceștia fiind și furnizori feroviari cum ar fi CNCFR SA, Electrificare SA, Informatica Feroviară, Telecomunicații SA etc, fapt care poate crea dezechilibre în plata salariilor și la aceste companii. Față de cele prezentate de mai sus, vă atragem atenția că CFR Călători se află în situația de a intra în incapacitate de plată, cu implicații grave în asigurarea obligației de serviciu public conform Contractului de Servicii Publice, prin oprirea traficului’, mai arată documentul. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

APIA Botoșani: Campania de plăți 2025 s-a încheiat cu rezultate promițătoare

Publicat

Publicitate

Agenția de Plăți si Intervenție pentru Agricultură (APIA) Centrul Județean Botoșani aduce la cunoștința opiniei publice că la data de 13 iunie a.c. s-a încheiat Campania de primire a Cererilor de plată aferente anului 2025.

Astfel, în perioada 03 martie  – 13 iunie 2025, la nivel național, au fost depuse 708.012 cereri de plată pentru o suprafață de 9.875.710,11 milioane hectare.

Cifrele înregistrate și în această campanie indică în continuare trendul ascendent înregistrat în ultimii ani în ceea ce privește asocierea fermierilor și comasarea terenurilor.

Comparativ cu anul 2024, când au fost depuse 730.395 cereri de plată pentru o suprafață de 9.962.885 milioane hectare, se pot observa în Campania 2025 următoarele aspecte pozitive:

  • o creștere a suprafeței medii pe exploatație;
  • o scădere a numărului mediu de parcele per fermier/exploatație.

Aceste evoluții confirmă că tot mai mulți fermieri aleg să își consolideze terenurile pentru a eficientiza lucrările agricole, a reduce costurile operaționale și a facilita accesul la intervențiile din Planul Strategic PAC 2023–2027, unde comasarea este un criteriu favorizant în anumite măsuri.

La Botoșani, suprafața pentru care s-au solicitat subvenții este de 295.477 ha, mai mare cu aproximativ 1590 ha față de suprafața estimată. Numărul de fermieri care au depus cereri pentru subvenții a scăzut față de cel de anul trecut, de la 26.500 la 25.600.

Publicitate

APIA reiterează angajamentul său de a asigura o gestionare eficientă și transparentă a fondurilor europene și naționale destinate sprijinirii fermierilor români.

„ Reamintim fermierilor că este important să își respecte obligațiile asumate prin Cererea de plată și să fie receptivi la eventualele solicitări din partea APIA pe parcursul verificărilor. Urmează etapele de control administrativ, controale pe teren și monitorizare, respectiv pregătirea plăților aferente Campaniei 2025”, transmit oficialii APIA Botoșani.

 

Citeste mai mult

Eveniment

BOTOȘANI: Polițiștii de siguranță școlară dau startul campaniei „Dorințe îndeplinite la vârste potrivite”

Publicat

Publicitate

În această vară și în întregul an școlar viitor, polițiștii Biroului Siguranță Școlară vor implementa Campania Națională ”𝐃𝐨𝐫𝐢𝐧𝐭̦𝐞 𝐢̂𝐧𝐝𝐞𝐩𝐥𝐢𝐧𝐢𝐭𝐞 𝐥𝐚 𝐯𝐚̂𝐫𝐬𝐭𝐞 𝐩𝐨𝐭𝐫𝐢𝐯𝐢𝐭𝐞” inițiată de Direcția Siguranța Școlară  și Agentia Nationala Impotriva Traficului de Persoane, în parteneriat cu Asociația „Copiii au talent”.

 

Campania are drept scop protejarea copiilor împotriva abuzurilor, traficului de persoane și exploatării și promovarea drepturilor fundamentale ale fiecărui copil.

 

Prin activitățile campaniei, polițiștii urmăresc dezvoltarea bagajului informațional al elevilor, raportat la drepturile și obligațiile pe care le au în funcție de vârstă, noțiunile necesare identificării formelor de abuz, conștientizarea acestora cu privire la riscurile și implicațiile victimizării prin trafic de minori și pornografie infantilă.

 

Publicitate

Părinții și cadrele didactice vor constitui de asemenea categorii de public țintă în cadrul campaniei, dorindu-se ca tot mai mulți oameni să recunoască și să înțeleagă pericolele reale ale neglijării, abuzului, traficului de minori ori exercitării oricăror forme de violență asupra minorilor.

 

Informații de background

 

  • Accesând site-ul ro, populația generală poate afla informații și recomandări despre instituțiile responsabile de crearea unui climat de siguranță în unitățile de învățământ, campanii și proiecte aflate în derulare, informații despre legislație și proceduri incidente siguranței școlare, lecții de informare și prevenire în domeniu, link-uri utile și altele.

 

  • În acest an școlar, polițiștii de siguranță școlară au desfășurat în unitățile de învățământ din județ peste 720 de activități preventive, în principal în scopul combaterii actelor de violență și a consumului de substanțe interzise, în rândul populației de vârstă școlară.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Micii mărturisitori ai dreptei credințe”. Școala de vară 2025, la Parohia „Sfântul Ioan Botezătorul” Botoșani

Publicat

Publicitate

 În perioada 9 iulie – 14 august, Parohia „Sfântul Ioan Botezătorul” din municipiul Botoșani organizează programul educațional „Școala de vară 2025”. Aproximativ 200 de copii, cu vârste cuprinse între 5 și 12 ani, vor participa la activități variate, desfășurate într-un mediu sigur și stimulativ.

Proiectul face parte din inițiativa „Micii mărturisitori ai dreptei credințe” și propune o alternativă constructivă pentru vacanța mare, venind în sprijinul familiilor care nu au posibilitatea de a oferi copiilor alte experiențe estivale.

Copiii înscriși vor avea acces la ateliere din domenii precum dezvoltare personală, limbi străine, artă, muzică, sport, jocuri interactive, cateheză și educație moral-creștină. Activitățile vor fi coordonate de aproximativ 50 de cadre didactice și susținute logistic de 70 de voluntari – elevi de liceu cu vârste între 14 și 19 ani.

Pregătirile sunt deja în desfășurare. Duminică, 15 iunie, în sala de festivități a Așezământului social-filantropic al parohiei, a avut loc o întâlnire de lucru între profesorii, educatorii și voluntarii implicați în proiect. Scopul principal al întâlnirii a fost stabilirea detaliilor organizatorice și structurarea activităților pe grupe de vârstă.

Programul „Școala de vară 2025” se va desfășura zilnic, de luni până vineri, între orele 10:00 – 12:00. Sâmbăta, la ora 12:00, copiii vor participa la un atelier de muzică psaltică, iar în weekend vor lua parte activă la Sfânta Liturghie, în intervalul 9:00 – 11:00.

Înscrierile pentru „Școala de vară” încep pe 16 iunie și se fac zilnic, între orele 16:30 – 20:00, la Biblioteca Bisericii „Sfântul Ioan Botezătorul”.

Publicitate

Coordonatorii proiectului sunt părintele protopop Petru Fercal, prof. Olguța Șchiopu (Inspectoratul Școlar Județean Botoșani) și Elena Șoptea (Parohia „Sfântul Ioan Botezătorul”).

Evenimentul este organizat în parteneriat cu mai multe instituții locale: Inspectoratul Școlar Județean, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga”, Poliția Locală, Muzeul Județean, Centrul Militar Județean, Spitalul de Pneumoftiziologie și Protopopiatul Botoșani.

Activitățile se vor desfășura în biserică, în sălile Așezământului social-filantropic și în curtea parohiei.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending