Connect with us

Actualitate

Cu cât a crescut prețul mașinilor second-hand în România. TOP cele mai vândute mașini anul trecut

Publicat

Publicitate

Piaţa auto a maşinilor noi a scăzut cu 20% faţă de 2019 – mai puțin cu aproape 33.000 de unităţi, cea mai mare scădere fiind la autovehicule second-hand de import. Au fost înregistrate și unele creșteri însă, în 2022.

În ceea ce privește prețul mașinilor second-hand, acesta a crescut cu 46% față de anul 2020.

La finalul anului 2022, au fost 129.328 de înmatriculări de mașini noi, cu 7% mai mult față de 2021. În prima jumătate a anului trecut, acest segment a avut cea mai mare creştere a înmatriculărilor la nivelul Uniunii Europene (UE), cu 58.712 de exemplare intrate pe piaţa locală, cu 23% mai multe faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, conform datelor centralizate de Autovit.ro.

Top cele mai vândute mașini noi

În 2022, Dacia Logan a fost cea mai vândută maşină, următoarele din Top 5 fiind Duster, Sandero, Spring şi Ford Puma. Pe locurile 6-10 au fost modelele: Hyundai Tucson, Toyota Corolla, Skoda Octavia, Dacia Jogger și Toyota C-HR.

În ceea ce priveşte maşinile electrice, analiza Autovit.ro arată că vânzările din 2022 au fost de trei ori mai mari, iar modelul Dacia Spring a avut peste 50% din această piaţă. Astfel, per ansamblu, anul precedent se încheie cu peste 10.000 de maşini electrice vândute.

Piața mașinilor second-hand

Piaţa maşinilor second-hand din import reprezintă segmentul cu cea mai mare scădere de pe piaţa auto, de 18%, până la 325.062 de unităţi, comparativ cu cele 395.759 de maşini aduse în ţară în 2021.

Publicitate

La capitolul reînmatriculări, în România s-au înregistrat 622.583 de astfel de operaţiuni, în scădere cu 5% faţă de datele din 2021, dar la acelaşi nivel înregistrat în 2019. Specialiştii din domeniu apreciază că tranzacţiile interne cu maşini second-hand au crescut în 2021 pe fondul întârzierilor de pe piaţa maşinilor noi şi al stocurilor reduse de maşini rulate din import, înregistrând în acest fel o creştere de 14%, faţă de anul 2020.

Cât priveşte valoarea maşinilor puse la vânzare, în cursul anului 2022, pe platforma online de anunţuri auto aceasta a depăşit patru miliarde de euro, în creştere cu 13% faţă de 2021.

Preferințe în funcție de mărci și tip de combustibil

Cele mai multe anunţuri publicate pe Autovit.ro au fost pentru maşini cu valori cuprinse între 10.000 şi 25.000 de euro (31%), urmate de cele pentru modele între 5.000 şi 10.000 de euro (26%) sau sub 5.000 de euro (22%). Mărcile auto cu cele mai multe oferte au fost: Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi şi Ford.

În aceeaşi perioadă analizată, principalul tip de combustibil al maşinilor puse la vânzare rămâne dieselul, dar în scădere cu trei procente în comparaţie cu anul precedent. Totodată, numărul maşinilor pe benzină prezente pe platformă s-a majorat cu două procente, iar maşinile electrice şi hibrid rămân constante ca ofertă.

Cât a crescut prețul mașinilor second-hand

Față de finalul lui 2020, prețul mediu al mașinilor a crescut cu 46%, de la 7.664 de euro în decembrie 2020, la 11.198 de euro în decembrie 2022.

Datele centralizate de Autovit.ro arată faptul că modelele de maşini cele mai populare au înregistrat creşteri de preţuri între 16% şi 26%, iar cea mai mare evoluţie a preţului mediu o înregistrează BMW Seria 3 (cu o medie 18.254 euro în 2022, faţă de 11.342 euro în 2021). În ierarhie urmează Audi A4 şi Dacia Logan, cu creşteri ale preţului mediu de 25%.

Raportat la anul de fabricație, procentual, cel mai mult s-au scumpit mașinile cu o vechime cuprinsă între 5 și 10 ani. În decembrie 2022, prețul mediu pentru această categorie de pe Autovit.ro a fost cu 23% mai mare decât în decembrie 2021 și cu 49% mai mare decât în decembrie 2020. Cel mai puțin s-au modificat prețurile mașinilor mai vechi de 10 ani.

Pe de altă parte, la categoria pieselor de schimb, valoarea rezultată pe baza anunţurilor postate în 2022 a fost de 223 milioane euro. Top 5 mărci de maşini pentru care s-au postat cele mai multe anunţuri de piese sunt Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes-Benz şi Opel.

surse: agerpres.ro, autovit.ro

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani, locul din România unde localnicii consumă apă pe banii Primăriei. Cum s-a ajuns la situația aberantă care îngroapă bugetele locale

Publicat

Publicitate

În județul Botoșani mai multe primării de la țară au ajuns să acumuleze datorii uriașe după ce au dat gratis apă, timp de mai mulți ani, localnicilor. În această situație s-a ajuns din cauza unui cerc vicios administrativ iar sătenii riscă să fie puși la plată restanțele, scrie ADEVĂRUL

În România utilizarea unor servicii și a unor resurse, precum apa, gazul sau curentul electric, se facturează și se plătește. În caz contrar, utilizatorul, fie casnic, fie industrial, este deconectat de la rețea și obligat la plată în instanță sau prin firme de recuperare. Aceleași reguli par să nu se aplice peste tot în România. De exemplu, la Botoșani. Timp de aproximativ doi-trei ani, mii de săteni au folosit apă potabilă fără ca aceasta să fie facturată și plătită. Și asta legal. Totul din cauza unei situații birocratice tipic românească.

Apă la liber, pe banii Primăriei

În județul Botoșani, mai multe primării de la țară și-au făcut cu fonduri europene rețele de distribuție a apei potabile. Era o necesitate în contextul în care inclusiv directivele europene solicită o anumită acoperire a localităților cu rețele de apă potabilă, dar și al secetei care bântuie România de ani buni. Inițiativele sunt lăudabile și reprezintă un pas înainte pentru civilizarea comunităților rurale.

Numai că, după aproximativ trei ani de la amenajarea acestor rețele de apă, autoritățile locale din multe comune s-au trezit datoare vândute la operatorul de apă al județului, Nova Apaserv, o societate unde acționari majoritar este Consiliul Județean. Pe scurt, în momentul de față, sunt șapte comune cu datorii de aproximativ 2.9 milioane de lei la apă. Propriu-zis sunt facturi restante. În această situație s-a ajuns dintr-un motiv simplu. Localnicii folosesc apa de ani zile, fără să fie facturată pe fiecare beneficiar, iar Primăria plătește. Sau cu alte cuvinte, sătenii au udat grădinile, au adăpat animalele și s-au folosit de apă gratuit. Propriu-zis, rețelele de apă amenajate cu fonduri europene prin comune nu au fost preluate de operator, adică de Nova Apaserv.

Fără să fie preluate, nu au fost încheiate nici contracte individuale cu utilizatorii casnici. Apa era controrizată doar la intrarea în comună. Adică operatorul de apă contorizează câtă apă folosește respectiva comunitate, dar facturile le trimite Primăriei, care trebuie să le achite. Adică toată apa consumată de localnici. „Situația nu este numai din 2025 ci și din anii precedenți. S-a luat hotărâre la Consiliul Județean și Nova Apaserv ca aceste datorii istorice să se închidă. Trebuie să-și plătească fiecare consumul de apă. Așa este normal. Așa cum orice cetățean obișnuit merge și își plătește facturile, așa și o Primărie care are contorizarea la limită de proprietate trebuie să-și plătească apa consumată de comunitatea sa”, precizează Constantin Bursuc, vicepreședintele Consiliului Județean Botoșani.

Publicitate

„Trebuie să-și determine consumatorii să-și plătească apa”

Reprezentanții Consiliului Județean spun că pentru a nu-și vedea bugetele locale risipite pe pomeni către localnici, autoritățile locale trebuie să găsească soluții pentru a-i pune pe utilizatorii casnici la plată. „În primul rând trebuie să-și determine consumatorii să-și plătească apa”, adaugă Constantin Bursuc.

Este un proces birocratic pe care primăriile respective ar fi trebuit să-l urmeze, încă de la darea în folosință a rețelelor pentru a putea livra apă oamenilor. „Dacă se dorește furnizarea de apă către populație ei trebuie să-și autorizeze un serviciu sau să-și facă o societate. Trebuie să se autorizeze la ANRSCE în vederea tarifării acelor consumatori și mai apoi ulterior să-l predea către operatorul regional Nova Apa Serv”, precizează Alin Cirimpei, director Nova Apaserv.

În plus, pentru a putea fi realizate contracte individuale, rețeaua trebuie preluată de operatorul județean. Dar până atunci, primăriile trebuie să plătească datoriile uriașe acumulate. „Suntem în proces de negociere a tranșelor pe care trebuie să le livreze. Cu alte UAT-uri suntem în discuții pentru procedura preluării rețelelor. Dar datoriile trebuie stinse. Din punct de vedere legal, primăriile trebuie să predea operatorului regional rețelele de apă urmând clar niște pași”, adaugă Alin Cirimpei.

„Noi n-am putut lăsa lumea fără apă”
De cealaltă parte, edilii comunelor spun că este un cerc vicios și că s-au trezit între ciocan și nicovală. Pe de o parte, acuză Nova Apaserv că i-ar fi amânat constant cu preluarea rețelelor de apă, iar de cealaltă parte localnicii cereau această resursă vitală pentru a-și adăpa vitele, mai ales pe timp de secetă.

„Noi ne chinuim de un an de zile să predăm rețeaua de apă la Nova Apaserv. Spun așa, mâine, poimâine, luna viitoare și tot așa. Ne amână. Noi n-am putut lăsa lumea fără apă. Mai ales că anul trecut a fost seceta aia mare”, spune Cristinel Aroșculesei, primarul comunei Manoleasa. Localnicii la rândul lor recunosc că s-a consumat apă la discreție, fără niciun fel de contract. „Nu erau făcute contracte. De acum doi ani. Dar acum au început să facă contracte că s-a oprit apa în comună”, mărturisește o localnică din comuna Roma.

„Abia de vreo două săptămâni au început să facă contracte. Înainte nu erau contracte”, precizează un alt localnic din aceeași comună. Oamenii se tem că vor fi nevoiți să dea din urmă. „Este adevărat că cine consumă trebuie să plătească. Da ce ne facem dacă ne punem să dăm din urmă. Ferească Dumnezeu. Merg la muncă în afară să plătesc”, precizează un alt sătean.

Sursa: ADEVĂRUL

Citeste mai mult

Eveniment

Mașină făcută praf la Dersca! Cinci persoane, printre care trei copii, duși la spital

Publicat

Publicitate

Doi adulți și trei minori au ajuns la spital în urma unui accident rutier care s-a produs azi noapte în apropierea localității Dersca, în care a fost implicat un singur autoturism.

La locul evenimentului au intervenit pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, cu o autospecială de stingere și descarcerare, un echipaj de prim ajutor SMURD și două echipaje ale Serviciului Județean de Ambulanță.
Forțele de intervenție au constatat că toți cei cinci pasageri erau conștienți și cooperanți, fiind preluați de echipajele medicale pentru acordarea primului ajutor și transportul la spital.

De asemenea, pompierii au acționat pentru înlăturarea pericolului de incendiu, prin deconectarea bornelor bateriei.

Inspectoratul pentru Situații de Urgență Botoșani atrage atenția asupra importanței respectării regulilor de circulație pentru prevenirea unor astfel de evenimente.

Pompierii militari rămân mobilizați 24/24 pentru a răspunde rapid oricărei situații de urgență și pentru a acorda ajutor specializat celor aflați în pericol.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Șoferii începători ar putea fi interziși la volanul mașinilor puternice. Proiect de modificare a Codului Rutier

Publicat

Publicitate

Un proiect legislativ depus recent la Senat prevede că șoferii care au obținut permisul de conducere categoria B de mai puțin de doi ani nu vor mai putea conduce mașini puternice.

Inițiatorul legii, deputatul USR Cezar Drăgoescu, susține că măsura este necesară din cauza numărului mare de accidente în care sunt implicați șoferii începători. Potrivit acestuia, în anul 2024, peste 16% dintre accidentele grave din România au fost provocate de conducători auto aflați în primii ani la volan.

„A conduce o mașină pe drumurile publice nu este un drept absolut, ci o responsabilitate. Cu toții vrem drumuri mai sigure, iar această lege este un prim pas în acest sens”, a declarat parlamentarul.

Cum se definește „mașina puternică”

Potrivit proiectului, începătorii nu vor putea conduce autovehicule al căror raport putere/masă depășește 0,075 kW/kg.

Practic, asta înseamnă că un șofer debutant nu va putea urca la volanul unei mașini de 1,5 tone care are mai mult de 150 de cai putere.

Publicitate

Există, însă, și excepții: începătorii vor putea depăși această limită doar dacă:

  • sunt însoțiți în mașină de un șofer cu permis categoria B de cel puțin 10 ani și conduc vehiculul în scop profesional, în baza unui contract de muncă.

Ce riscă cei care încalcă regula
Șoferii care nu respectă aceste prevederi ar putea primi amenzi între 1.822 și 4.050 de lei (clasa a IV-a de sancțiuni) și suspendarea permisului pentru 90 de zile.

O analiză citată de inițiator arată că din 49 de modele de mașini verificate, 19 depășesc limita de 0,075 kW/kg, inclusiv vehicule accesibile publicului larg, nu doar mașini sport. Pragul ar fi gândit să protejeze șoferii începători de riscul unei accelerații rapide și al unei manevrabilități dificile pentru lipsa lor de experiență.

Proiectul de lege se aliniază unor măsuri similare aplicate în alte țări europene, care impun restricții pentru debutanți la volan, în încercarea de a reduce accidentele și de a face traficul mai sigur.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Mare Mucenic Eustatie și soția sa, Teopista, cu cei doi fii ai lor: Agapie și Teopist

Publicat

Publicitate

Înainte de a lua numele de Eustatie, acest sfânt mare mucenic se numea Placid, iar soția lui, Tatiana. Placid a fost general la Roma, pe vremea împăratului Traian (98-117), în anul 100. Deși acesta era un păgân înstărit, bunătatea și milostenia pe care o arăta pentru cei săraci strălucea mult mai tare. Dumnezeu, văzând sufletul cel bun al lui Placid, i se arătă în chip asemănător precum Sfântului apostol Pavel. Într-o bună zi, pe când era la vânat, Placid a văzut un cerb pe care a început sa-l gonească. Totuși, animalul rămase neclintit în timp ce Placid se apropia de el. Când a fost îndeajuns de aproape de el, a văzut între coarnele cerbului Sfânta Cruce a Mântuitorului, care strălucea mai tare ca soarele. De la Cruce a auzit un glas care îl întreba de ce îl prigonește deoarece el este Hristos, cel pe care Placid îl cinstește fără a ști. Fiind cuprins de uimire și speriat, Placid a căzut de pe cal, pierzându-și cunoștința pentru câteva ceasuri bune. Hristos i se arătă și a doua oară pentru a-l convinge pe Placid de faptul că tot ceea ce s-a întâmplat acesta nu și-a închipuit. Atunci, Placid începu a crede din toată inima și s-a botezat. Iar numele sau de botez a fost Eustatie iar soția s-a numit Teopista. Cei doi copii ai lor vor purta numele de Agapie și Teopist. Dând dovadă de credință și datorită virtuților sale, bunul Dumnezeu i se arătă din nou, spunându-i că va ajunge precum Iov, să sufere foarte multe încercări din partea necuratului, însă Harul va fi cu el. Iar cele spuse de Domnul s-au adeverit, sfântul pierzându-și întreaga avere și fiind nevoit să ia drumul exilului, în timp ce soția sa a fost robită iar copiii săi răpiți de animale sălbatice. Însă, în acea perioadă, barbarii au invadat pământurile romanilor. Atunci, împăratul roman își aduce aminte de Eustatie și de toate faptele sale vitejești. Pentru toate acestea îl cheamă la curtea împărăteasca, îi oferi toate bunurile și averea pe care le avea. Iar sfântul, în fruntea oștirii romane, îi învinge și îi respinge pe barbari. Întorcându-se la Roma, a găsit pe soția și pe copiii săi, care au fost protejați de Harul Dumnezeiesc pentru credința cea neclintită a sfântului. Împăratul Adrian, succesorul lui Traian îi redă cinstea cea dintâi, însă i-a cerut acestuia să jertfească idolilor pentru victoriile răsunătoare pe care le-a obținut. Totuși, Eustatie i-a răspuns împăratului că acesta a reușit să biruie doar cu ajutorul lui Hristos, nu cu ajutorul idolilor și ai falșilor dumnezei. Mâniat, împăratul, la auzul acestor cuvinte, l-a dat pe sfânt, pe soția sa și pe fii lor, să fie mâncați de fiare sălbatice. Însă, din pricina faptului că fiarele nu au voit să-i mănânce, împăratul a ordonat ca aceștia să fie aruncați într-un cazan încins. Astfel și-au dat acești sfinți mucenici sufletele în mâinile Domnului. Totuși, trupurile acestora nu au fost mistuite de flăcări, spre mirarea împăratului și a păgânilor și spre bucuria creștinilor. Creștinii au înțeles faptul ca Harul Dumnezeiesc se revărsa peste trupurile sfinților.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending