Connect with us

Economie

Cseke Attila anunță eliminarea unor taxe plătite de proprietari pentru obținerea de documente cadastrale

Publicat

Publicitate

Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a anunțat, joi, într-o conferință de presă, eliminarea unor tarife plătite de cetățeni pentru obținerea de documente cadastrale, precum extrasul de carte funciară pentru informare, atunci când solicitantul este însuși proprietarul imobilului.

Proiectul de modificare a ordinului cu privire la tarife va fi pus în transparență decizională în aceste zile de către Autoritatea Națională pentru Cadastru și Publicitatea Imobiliară (ANCPI).

‘Acest proiect de ordin va parcurge procedura de transparență decizională și cel târziu din 10 aprilie, odată ce se finalizează această procedură și se emite ordinul directorului general a ANCPI, pentru solicitările care se vor face la ghișeu, aceste tarife vor fi eliminate. (…) Statul este pentru cetățean, nu cetățeanul pentru stat. Serviciile publice trebuie să fie servicii oferite în mod gratuit, nu servicii care sunt activități generatoare de profit. Astăzi, dacă solicităm un extras de carte funciară, această cerere și eliberare de extract de carte funciară pentru informare este supusă unui tarif, deși vorbim despre o instituție publică, despre o autoritate a statului care funcționează din bani publici, iar funcționarul public care ne acordă sau ne eliberează acest extract de carte funciară, la fel, este plătit din fonduri publice’, a declarat Cseke Attila în conferința de presă.

În prezent, acest tarif pentru extrasul de carte funciară pentru informare este de 20 de lei (online) și 25 de lei (la ghișeu). Și anual, din acest tarif, se adună aproape 60 de milioane de lei, a adăugat ministrul Dezvoltării.

El a menționat că trei tarife percepute de oficiile de cadastru și publicitate imobiliară din fiecare județ vor fi eliminate.

În primul rând este vorba despre tariful pentru obținerea extrasului de carte funciară pentru informare, atunci când solicitantul este însuși proprietarul imobilului.

Publicitate

‘Un extras de carte funciară pentru informare este necesar pentru eliberarea autorizației de construire, pentru înființarea unei societăți comerciale, pentru încheierea unui ante-contract de vânzare-cumpărare, pentru reînnoirea cărții de identitate, pentru a putea depune dosare, accesarea fondurilor disponibile în cadrul diverselor programe guvernamentale, ‘Noua casă’ sau ‘Casa verde fotovoltaică”, a explicat ministrul Dezvoltării.

În anul 2024 au fost eliberate 3.512.879 de extrase de carte funciară pentru informare și pentru care s-au încasat de la cetățeni 58,5 milioane de lei. Aproape jumătate din extrasele de carte funciară pentru informare au fost eliberate la ghișeu. Suma care s-a încasat, la ghișeu, este de 30,3 milioane de lei, tariful fiind mai mare cu 5 lei. Pe online avem o sumă încasată de 28,1 milioane de lei, a informat Cseke Attila.

‘Termenul de implementare este maxim 10 aprilie (…). Pentru implementarea online, unde este nevoie de o modificare a aplicației informatice, termenul este puțin mai lung. Evident, ne vom strădui ca el să fie scurtat cât mai mult posibil, undeva în mai-iunie să fie aplicabilă această scutire și pentru online’, a subliniat el.

Al doilea tarif propus a fi eliminat este pentru obținerea extrasului de plan cadastral, când solicitantul este proprietarul imobilului și nu altcineva. Taxa este, în prezent, de 15 lei atât la ghișeu, cât și online.

‘Extrasele din planul cadastral sunt necesare, în cele mai multe cazuri solicitate, pentru emiterea certificatului de urbanism, pentru branșamente la utilități, pentru scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri. În anul 2024 au fost eliberate 333.259 de astfel de extrase de plan cadastral, pentru care s-au încasat 4,4 milioane de lei. Din 10 aprilie, pe partea de Ghișeu și undeva în mai-iunie pe partea online, acest tarif nu va exista pentru proprietarii de imobile când solicită extrasul de plan cadastral care privește proprietatea personală’, a precizat ministrul.

A treia taxă care va fi scoasă este legată de serviciul de primă înregistrare la recepție cadastrală și înființare de carte funciară.

‘Atunci când se înscrie pentru prima dată, pe temeiul legii cadastrului, un imobil în sistemul de cadastru, atunci avem acest tarif care este de 120 lei în prezent. (…) În total, în 2024 au fost înregistrate 313.226 de cereri, iar suma încasată pentru aceste servicii a fost de 25,9 milioane de lei. Și acest tarif de 120 lei va fi eliminat’, a mai anunțat Cseke Attila.

Ministrul Dezvoltării a transmis autorităților locale că ANCPI acordă acces gratuit la date din sistemul de cadastru al României.

‘Și am dat dispoziție ANCPI astfel încât să lucreze la un sistem în care inclusiv extrasul de carte funciară pentru informare să poată fi eliberat, adică extras de către primării din acest sistem în care au acces gratuit astăzi, astfel încât cetățeanul să nu mai fie pus pe drumuri. (…) Dacă vrei să soliciți un extras de carte funciară pentru un imobil care este în proprietatea altei persoane, tarifele în acest caz rămân în vigoare – de 20 și 25 de lei. Este corect, în schimb, ca cel care este proprietarul însuși al imobilului respectiv să nu mai plătească nimic, pentru că vorbim de un serviciu public, oferit de autoritatea statului’, a mai declarat Cseke Attila.

AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Expoziția de grup „Plus minus trei”, la Galeriile de Artă „Ștefan Luchian” Botoșani

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani găzduiește, în perioada 4-30 noiembrie 2025, în Galeriile de Artă „Ștefan Luchian” Botoșani, expoziția de grup „Plus minus trei”, cu lucrări semnate de artistele Marinela Asăvoaie, Carmen Ștefania Suceveanu și Ana Roua Vasilescu.

Denumirea expoziției pleacă de la punctul de vedere comun al celor trei expozante față de înțelegerea termenului de autoironie. Despre autoironie se spune că demonstrează inteligență emoțională. Autoironia se poate transforma dintr-un mecanism de critică într-o veritabilă modalitate de a explora vulnerabilitățile umane. Prin prezentarea propriilor anxietăți, defecte, obsesii, se creează o conexiune mai puternică cu privitorul. Publicul este provocat să privească într-un mod nou arta.

Referitor la tehnicile de lucru folosite de artiste, Marinela Asăvoaie experimentează cu diferite medii: performance, desen, pictură, fotografie, iar accentul cade pe mesajul acestora. Lucrările semnate de Carmen Ștefania Suceveanu sunt realizate în tehnici mixte, reprezintă studii și suprapuneri de structuri care ilustrează preocuparea artistei pentru materialitate. Ana Roua Vasilescu aduce pe simeze colaje în 3 D, instalații „site specific”, realizate din materiale reciclabile și neconvenționale, care ilustrează momente din viața personală și recompun scenografic  locuri și stări.

Cele trei artiste sunt absolvente de studii superioare de artă la prestigioase universități din România. Marinela Asăvoaie a absolvit Universitatea de Arte din Oradea și este membră a U.A.P.R. Oradea, Carmen Ștefania Suceveanu a studiat la Universitatea de Arte ,,George Enescuˮ din Iași, iar Ana Roua Vasilescu este licențiată în scenografie – teatru de animație la Universitatea de Arte „Nicolae Grigorescu” (UNARTE) din București. În prezent, expozantele sunt profesoare de arte plastice în instituții de învățământ gimnazial și liceal din Botoșani. Pe lângă activitatea didactică, artistele  sunt și participante la diverse expoziții organizate la Botoșani, în țară  și în străinătate.

Curatorul expoziției este drd. Maria-Laura Tocariu. Va prezenta poeta Cristina Șoptelea.

Vernisajul va avea loc duminică, 9 noiembrie 2025, ora 12.00.

Publicitate

Intrare gratuită.

Program de vizitare: zilnic, orele 9.00-16.30.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Cafeneaua ta preferată, teren de joacă pentru hackeri: Avertismentul DNSC și InfoCons

Publicat

Publicitate

Rețelele Wi-Fi gratuite din cafenele, aeroporturi sau hoteluri par soluția perfectă pentru a rămâne conectat oriunde. Totuși, confortul vine la pachet cu riscuri majore de securitate.

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) și InfoCons avertizează că aceste conexiuni pot deveni ușor o poartă deschisă pentru atacatori. Datele personale, parolele și chiar sesiunile de autentificare pot fi interceptate fără ca utilizatorii să își dea seama.

Cum pot fi interceptate datele pe rețelele Wi-Fi publice

Potrivit DNSC, mulți utilizatori cred în mod eronat că sunt în siguranță atâta timp cât nu introduc informații bancare. În realitate, traficul de date poate fi accesat chiar și fără transmiterea acestor informații sensibile.

Atacatorii pot intercepta comunicațiile, pot crea rețele false (Wi-Fi spoofing) sau pot exploata lipsa criptării pentru a colecta parole, adrese de e-mail și alte date personale. Aceste acțiuni se desfășoară adesea fără semne vizibile pentru victimă, ceea ce face ca riscul să fie subestimat.

„Fără o conexiune securizată (VPN), traficul tău este ca o carte poștală trimisă deschis. Oricine o poate citi”, explică specialiștii DNSC.

Publicitate

Ce măsuri de protecție recomandă specialiștii

DNSC și InfoCons recomandă evitarea conectării la rețele necunoscute sau fără parolă și dezactivarea opțiunii de conectare automată la Wi-Fi. Totodată, utilizarea unui VPN de încredere devine esențială, deoarece acesta criptează traficul și ascunde adresa IP, blocând accesul neautorizat.

Autentificarea în doi pași pentru conturile online și folosirea exclusivă a site-urilor securizate (HTTPS) pot reduce semnificativ riscurile.

„Conectează-te în siguranță. În lumea digitală, protejarea datelor începe cu un simplu gest: atenția la rețeaua pe care o folosești”, transmite DNSC, potrivit Capital.ro.

De ce este important să folosești un VPN

VPN-ul (Virtual Private Network) creează o conexiune criptată între dispozitivul tău și serverul VPN, împiedicând interceptarea datelor de către terți. Aceasta este una dintre cele mai eficiente metode de a naviga în siguranță pe rețele publice.

Astfel, chiar dacă te conectezi la o rețea nesecurizată dintr-un aeroport sau restaurant, traficul tău rămâne protejat.

„Conexiunea gratuită nu trebuie să coste securitatea ta digitală. Protejează-ți datele oriunde te conectezi!”, avertizează InfoCons.

Citeste mai mult

Eveniment

„Povestea peştişorului de aur”, pusă în scenă de actorii Teatrului pentru Copii și Tineret „Vasilache” Botoșani

Publicat

Publicitate

Teatrul pentru Copii și Tineret „Vasilache”  prezintă  joi, 6 noiembrie 2025, de la ora 18:00, dar şi duminică, 9 noiembrie 2025, de la orele 11:00 şi 12:30, spectacolul  „Povestea peştişorului de aur”, după Aleksandr Sergheevici Pușkin. Regia artistică, dramatizare şi adaptare scenică de Marius Rogojinschi. Scenografia şi costumele sunt realizate de Mihai Pastramagiu.

Cosmin Tanasă, Adelina Cojocariu, Pavel Petraşi, Oana Asofiei sunt actorii care fac parte din distribuția spectacolului.

 

Un pescar trăia împreună cu soţia sa la marginea unui lac. Sinceri sa fim pescarul nu prea avea noroc la pescuit, iar din cauza asta şi a sărăciei în care trăiau, nevasta lui era mereu nemulţumită şi-i făcea viaţa un chin. Bietul pescar era disperat. Dar într-o zi îi veni şi lui norocul: prinse un peşte fermecat care putea îndeplini oricare trei dorinţe ar fi fost ele. Era peştişorul de aur. Milos, la rugămintea peştişorului de a-i da drumul înapoi în apă, pescarul îi îndeplini dorinţa şi-l eliberă. Drept recunoştinţă peştişorul îi promise că-i va îndeplini trei dorinţe.

Aflând soţia pescarului de norocul ce dădu peste ei, îşi puse soţul să-i ceară peştişorului de aur să-i îndeplinească doar pentru ea cele trei dorinţe până când ajunse să trăiască într-un palat fiind regină, iar pe bietul pescar îl alungă în lumea largă, singur şi întristat.

Cum vor îndrepta peştişorul de aur şi pescarul toate nedreptăţile afurisitei de soţii veţi afla urmărind în această săptămână spectacolul „Povestea peştişorului de aur” de Aleksandr Sergheevici Puşkin!

Publicitate

 

Vă invităm să vizionaţi un spectacol cu actori şi păpuşi.

Recomandat copiilor cu vârsta peste 5 ani.

 

Preţ bilet 20 lei

 

 

Biletele pentru spectacolele Teatrului „Vasilache” se pot achiziţiona on line https://www.entertix.ro/g/334/teatrul-pentru-copii-si-tineret-vasilache.html sau accesând www.teatrulvasilache.ro secțiunea Cumpără Bilet, ori de la sediul instituţiei, de marţi şi până vineri, între orele 10:30 şi 12:30, dar şi înainte de începerea spectacolului, în limita locurilor disponibile.

Accesul în sala de spectacole se face cu o jumătate de oră înainte de începere spectacolului.

Citeste mai mult

Eveniment

Când crește valoarea tichetelor de masă în România și cine beneficiază de majorare

Publicat

Publicitate

Tichetele de masă acordate angajaţilor, inclusiv în mediul privat, vor fi majorate, în urma acordului dintre sindicate şi patronate, lucru confirmat chiar şi de ministrul Muncii, Petre-Florin Manole.

„O veste bună: avem consens între sindicate și patronate referitor la indexarea valorii tichetelor de masă de la 40 la 50 de lei”, a anunțat recent ministrul Muncii Petre-Florin Manole, pe pagina sa de socializare.

După cum reiese și din declarația sa, deocamdată, este vorba doar de un acord între sindicate și patronate privind majorarea valorii tichetelor de masă, care se va realiza cel mai probabil începând cu data de 1 ianuarie 2026, până în prezent nefiind elaborat un act de proiect normativ în acest sens, scrie adevarul.ro.

Astfel, valoarea unui card de masă va fi aproape 10 lei, de la 40,18 lei/zi cât este în prezent, la 50 lei/zi, ceea ce înseamnă că un angajat va putea primi pentru o lună care are 21 de zile lucrătoare maximum 1.050 lei, față de 873,78 lei în prezent.

Spunem maximum, pentru că valoarea tichetelor de masă reprezintă plafonul peste care nu este permis să se treacă, adică un angajator nu are voie să ofere angajatului mai mult de 50 de lei pe zi pe cardul de masă.

Tichetele de masă sunt bilete de valoare, pe care orice angajator le poate acorda lunar salariaților săi, în baza Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. De asemenea, acordarea lor se poate face atât în cazul angajaților cu normă întreagă, cât și în cazul celor cu normă parțială. În normele de aplicare ale Legii nr. 165/2018 scrie că și salariaților cu un contract individual de muncă cu timp parțial le pot fi oferite tichete de masă, însă trebuie ca ei să aibă funcția de bază la firma respectivă. Stabilirea funcției de bază se aplică și în cazul salariaților care au mai multe contracte de muncă sau chiar mai multe funcții în cadrul aceleiași firme.

Publicitate

Concret, angajatul poate primi în fiecare lună un număr de bonuri de masă echivalent cu numărul de zile lucrate efectiv.

Cum se impozitează tichetele de masă

În perioada 2019 – 2023, valoarea tichetului de masă a crescut de la 15,18 lei la 35,00 lei (o creștere cu 150%). Spre comparație, în aceeași perioadă, inflația se situa în jurul valorii de 40%.

Creșterile din ani anteriori au depășit orice indexare cu rata inflației, chiar dacă această indexare trebuia să se facă semestrial, conform Legii 165/2018. Creșterea valorii maximale a tichetelor a fost și o metodă de-a oferi angajatorilor posibilitatea de-a crește salariul net fără a plăti taxe adiționale la stat cu excepția impozitului (10%). În 2024, dinamica s-a schimbat, deoarece pe lângă impozitul pe venit, s-a introdus și contribuția de asigurări de sănătate (CASS – 10%).

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending