Connect with us

Economie

Cseke Attila anunță eliminarea unor taxe plătite de proprietari pentru obținerea de documente cadastrale

Publicat

Publicitate

Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a anunțat, joi, într-o conferință de presă, eliminarea unor tarife plătite de cetățeni pentru obținerea de documente cadastrale, precum extrasul de carte funciară pentru informare, atunci când solicitantul este însuși proprietarul imobilului.

Proiectul de modificare a ordinului cu privire la tarife va fi pus în transparență decizională în aceste zile de către Autoritatea Națională pentru Cadastru și Publicitatea Imobiliară (ANCPI).

‘Acest proiect de ordin va parcurge procedura de transparență decizională și cel târziu din 10 aprilie, odată ce se finalizează această procedură și se emite ordinul directorului general a ANCPI, pentru solicitările care se vor face la ghișeu, aceste tarife vor fi eliminate. (…) Statul este pentru cetățean, nu cetățeanul pentru stat. Serviciile publice trebuie să fie servicii oferite în mod gratuit, nu servicii care sunt activități generatoare de profit. Astăzi, dacă solicităm un extras de carte funciară, această cerere și eliberare de extract de carte funciară pentru informare este supusă unui tarif, deși vorbim despre o instituție publică, despre o autoritate a statului care funcționează din bani publici, iar funcționarul public care ne acordă sau ne eliberează acest extract de carte funciară, la fel, este plătit din fonduri publice’, a declarat Cseke Attila în conferința de presă.

În prezent, acest tarif pentru extrasul de carte funciară pentru informare este de 20 de lei (online) și 25 de lei (la ghișeu). Și anual, din acest tarif, se adună aproape 60 de milioane de lei, a adăugat ministrul Dezvoltării.

El a menționat că trei tarife percepute de oficiile de cadastru și publicitate imobiliară din fiecare județ vor fi eliminate.

În primul rând este vorba despre tariful pentru obținerea extrasului de carte funciară pentru informare, atunci când solicitantul este însuși proprietarul imobilului.

Publicitate

‘Un extras de carte funciară pentru informare este necesar pentru eliberarea autorizației de construire, pentru înființarea unei societăți comerciale, pentru încheierea unui ante-contract de vânzare-cumpărare, pentru reînnoirea cărții de identitate, pentru a putea depune dosare, accesarea fondurilor disponibile în cadrul diverselor programe guvernamentale, ‘Noua casă’ sau ‘Casa verde fotovoltaică”, a explicat ministrul Dezvoltării.

În anul 2024 au fost eliberate 3.512.879 de extrase de carte funciară pentru informare și pentru care s-au încasat de la cetățeni 58,5 milioane de lei. Aproape jumătate din extrasele de carte funciară pentru informare au fost eliberate la ghișeu. Suma care s-a încasat, la ghișeu, este de 30,3 milioane de lei, tariful fiind mai mare cu 5 lei. Pe online avem o sumă încasată de 28,1 milioane de lei, a informat Cseke Attila.

‘Termenul de implementare este maxim 10 aprilie (…). Pentru implementarea online, unde este nevoie de o modificare a aplicației informatice, termenul este puțin mai lung. Evident, ne vom strădui ca el să fie scurtat cât mai mult posibil, undeva în mai-iunie să fie aplicabilă această scutire și pentru online’, a subliniat el.

Al doilea tarif propus a fi eliminat este pentru obținerea extrasului de plan cadastral, când solicitantul este proprietarul imobilului și nu altcineva. Taxa este, în prezent, de 15 lei atât la ghișeu, cât și online.

‘Extrasele din planul cadastral sunt necesare, în cele mai multe cazuri solicitate, pentru emiterea certificatului de urbanism, pentru branșamente la utilități, pentru scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri. În anul 2024 au fost eliberate 333.259 de astfel de extrase de plan cadastral, pentru care s-au încasat 4,4 milioane de lei. Din 10 aprilie, pe partea de Ghișeu și undeva în mai-iunie pe partea online, acest tarif nu va exista pentru proprietarii de imobile când solicită extrasul de plan cadastral care privește proprietatea personală’, a precizat ministrul.

A treia taxă care va fi scoasă este legată de serviciul de primă înregistrare la recepție cadastrală și înființare de carte funciară.

‘Atunci când se înscrie pentru prima dată, pe temeiul legii cadastrului, un imobil în sistemul de cadastru, atunci avem acest tarif care este de 120 lei în prezent. (…) În total, în 2024 au fost înregistrate 313.226 de cereri, iar suma încasată pentru aceste servicii a fost de 25,9 milioane de lei. Și acest tarif de 120 lei va fi eliminat’, a mai anunțat Cseke Attila.

Ministrul Dezvoltării a transmis autorităților locale că ANCPI acordă acces gratuit la date din sistemul de cadastru al României.

‘Și am dat dispoziție ANCPI astfel încât să lucreze la un sistem în care inclusiv extrasul de carte funciară pentru informare să poată fi eliberat, adică extras de către primării din acest sistem în care au acces gratuit astăzi, astfel încât cetățeanul să nu mai fie pus pe drumuri. (…) Dacă vrei să soliciți un extras de carte funciară pentru un imobil care este în proprietatea altei persoane, tarifele în acest caz rămân în vigoare – de 20 și 25 de lei. Este corect, în schimb, ca cel care este proprietarul însuși al imobilului respectiv să nu mai plătească nimic, pentru că vorbim de un serviciu public, oferit de autoritatea statului’, a mai declarat Cseke Attila.

AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Preasfințitul Nichifor Botoșăneanul va aduce binecuvântare la Dorohoi și Vorniceni. Doi tineri vor avea parte de rugăciune arhierească la nunta lor

Publicat

Publicitate

Duminică, 11 mai 2025, creștinii din DOrohoi vor avea parte de aleasă trăire duhovnicească, sub binecuvântarea și căldura rugăciunii aduse de Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor. În mijlocul credincioșilor din Parohia „Sfinții Împărați Constantin și Elena”, ierarhul va oficia Sfânta Liturghie, învăluind sufletele celor prezenți cu liniștea și har.

După cuvântul de învățătură, în care va așeza semințele credinței și iubirii creștine, Preasfințitul Nichifor va înălța o rugăciune specială pentru doi tineri care își vor uni destinele în fața altarului, în Sfânta Taină a Cununiei. Comunitatea va fi astfel martora unui început de drum, pecetluit de rugăciune și binecuvântare arhierească.

Parohia care îi va găzdui pe credincioși în această zi de sărbătoare are o poveste tăcută, dar vie. Înființată în 1997, prin grija și binecuvântarea de atunci a Preafericitului Părinte Daniel, parohia „Sfinții Împărați Constantin și Elena” a crescut în credință și jertfelnicie. Prima capelă, o construcție provizorie dar plină de suflet, a fost sfințită în 1998 de Înaltpreasfințitul Calinic, oferind oamenilor un loc de rugăciune în vremuri de început. Cu inimă plină de râvnă, părintele Constantin Ceobanu a fost cel care a pus temelia visului unei biserici mari, cu proiecte, fonduri și o comunitate unită în jurul altarului.

Spre seară, pașii Preasfințitului Nichifor se vor îndrepta către comuna Vorniceni, acolo unde, în Parohia „Sfântul Ilie” – Dealu Crucii, va avea loc sfințirea casei praznicale. O clădire nu doar de piatră, ci de nădejde și comuniune, loc al întâlnirilor sufletești după fiecare Sfântă Liturghie, loc în care bucuriile și durerile credincioșilor se vor împărtăși sub semnul dragostei frățești.

Ziua de 11 mai se anunță a fi una a bucuriei, a binecuvântării și a prezenței vii a credinței, în care oamenii se vor simți mai aproape de cer, prin păstorul lor, Preasfințitul Nichifor.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Atenționare de călătorie MAE: Slovacia – actualizarea restricțiilor de trecere a frontierei în contextul focarelor de febră aftoasă

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetățenii români care se află, tranzitează sau intenționează să călătorească în Republica Slovacă asupra faptului că, în contextul focarelor de febră aftoasă, autoritățile slovace au decis prelungirea controalelor la frontierele cu Ungaria și Austria, până la data de 7 iulie, la miezul nopții.

De asemenea, autoritățile slovace au decis închiderea temporară, în aceeași perioadă de timp, a următoarelor puncte de trecere a frontierei:

– cu Ungaria: Èunovo – Rajka (strada Schengen), Radvaò nad Dunajom (Ferry), Ch¾aba – Ipolymadásd, Salka – Letkés, Lenartovnce – Bánréve, Trenè-Rároš -Rárospuszta, Ipe¾ské Predmostie – Drégalypalank, Vrbovka – Õrhalom, Dlhá Ves/Domica – Aggtelek, Kechnec – Abaújvár, Trstené pri Hornáde – Kéked, Skároš – Hollóháza, Micha¾any – Alsóregmec, Streda nad Bodrogom – Karos, Ve¾ký Horeš – Nagyrozvágy, Ve¾ké Trakany – Zemplénagárd;

– cu Austria: Záhorská Ves – Angern (Ferry).

Autoritățile din Republica Slovacă atenționează că pe durata controalelor ministerul slovac de interne poate stabili ca unele puncte de frontieră să fie închise traficului rutier.

Cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale misiunii diplomatice a României la Bratislava: + 421 2 207 27 447, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) și preluate de către operatorii Call Center, în regim de permanență.

Publicitate

De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu un caracter de urgență, au la dispoziție și telefonul de permanență al Ambasadei României la Bratislava: +421 902 411 268.

Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de Internet bratislava.mae.ro și www.mae.ro. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Prezidențiale2025/AEP: Începe campania pentru turul 2. Competitorii să contribuie la desfășurarea unei campanii corecte, integre, transparente

Publicat

Publicitate

Autoritatea Electorală Permanentă a precizat că vineri începe campania electorală pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale și îi îndeamnă pe competitorii electorali să contribuie la desfășurarea unei ‘campanii corecte, integre și transparente, care să răspundă așteptărilor democratice ale cetățenilor’.

Potrivit unui comunicat al AEP, de la începerea campaniei electorale pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale, respectiv 9 mai – data validării și aducerii la cunoștință publică a rezultatului primului tur de scrutin de către Curtea Constituțională a României – și până la încheierea acesteia, în data de 17 mai, ora 7:00, trebuie respectate toate prevederile legale în vigoare.

AEP precizează că în această perioadă sunt permise doar anumite tipuri de activități și materiale de publicitate politică (materiale de propagandă electorală), precum afișele electorale, materialele de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condițiile legii, publicitatea în presa scrisă, materialele de propagandă electorală online, broșurile, pliantele și alte materiale tipărite din aceeași categorie.

‘Competitorii politici au obligația înlăturării, până la data începerii campaniei electorale, a tuturor materialelor de propagandă utilizate până la acel moment și care nu respectă regulile premise de legislația în vigoare’, mai transmite AEP.

De asemenea, Autoritatea Electorală Permanentă reamintește competitorilor electorali că în campania electorală este interzisă folosirea mesajelor sau a sloganurilor discriminatorii, a mesajelor de incitare la ură și intoleranță și a oricăror forme, mijloace, acte și acțiuni de defăimare și învrăjbire religioasă sau etnică.

În același timp, potrivit legii, este interzisă utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie sau cu imagini ale candidaților, precum și cu alte referiri la competitorii electorali, utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar, organizarea de spectacole, serbări, focuri de artificii, utilizarea de bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.

Publicitate

Totodată, pe durata campaniei, materialele publicitare politice distribuite de actorii politici trebuie să conțină următoarele informații (eticheta):

a) o indicație privind faptul că reprezintă un material publicitar politic;

b) candidatul sau formațiunea politică la cererea căreia sau în numele căreia este pregătit, plasat, promovat, publicat, distribuit sau difuzat materialul publicitar politic, respectiv numele și adresa de e-mail, precum și adresa poștală a candidatului, atunci când aceasta este dezvăluită public de către acesta, sau adresa sediului, în cazul formațiunilor politice;

c) o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art.3 pct.11 și 12 din Regulamentul (UE)2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică, atunci când este cazul;

d) o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

e) după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite;

f) codul unic de identificare a mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă.

Conform Autorității Electorale Permanente, regulile de etichetare a acestor materiale publicitare politice au fost stabilite prin Hotărârea AEP nr. 9/2025, care clarifică modul de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală la alegerile pentru Președintele României din anul 2025.

AEP mai precizează că plângerile cu privire la campania electorală prin intermediul platformelor online foarte mari se adresează Biroului Electoral Central pentru alegerea Președintelui României din anul 2025 (BEC).

Modelul orientativ al plângerii, lista platformelor online foarte mari conform prevederilor Regulamentului (UE) 2024/900, precum și lista birourilor electorale competente să soluționeze plângerile cu privire la campania electorală, altele decât cele care vizează platformele online foarte mari, pot fi regăsite în Anexele Deciziei BEC nr. 54D/26.03.2025, disponibile la următorul link: https://prezidentiale2025.bec.ro/decizii-in-aplicarea-unitara-a-prevederilor-legii/.AGERPRES

Citeste mai mult

Cultura

Noaptea Muzeelor: „Mai aproape de oameni într-o noapte de mai” – ediția 2025

Publicat

Publicitate

„Mai aproape de oameni într-o noapte de mai” este genericul ediției 2025 a Nopții Muzeelor, organizate de Rețeaua Națională a Muzeelor, cu sprijinul Ministerului Culturii. Memorialul Ipotești și-a asumat același generic, propunând anul acesta o serie de a activități care  presupun o deschidere spre comunitatea largă.

Memorialul Ipotești invită elevii să petreacă o zi sau câteva ore alături de muzeografi, custozi, conservatori și restauratori, să se implice în activitatea lor, altfel spus să fie muzeograf, custode, conservator sau restaurator pentru o zi. Înscrierea pentru aceasta activitate se face prin trimiterea unui mesaj pe m.ipotești@gmail.com. Prin acțiunea „Muzeograf, custode, conservator sau restaurator pentru o zi”, Memorialul Ipotești oferă posibilitatea de a înțelege cum funcționează un muzeu, cu ce se ocupă personalul de specialitate, cum decurge o zi în culisele unui muzeu.

 

O vânătoare de carte va avea loc în aceeași zi. Copiii, dar și adulții sunt invitați să identifice semne și să găsească cărțile pe care Memorialul le oferă în dar.

 

Obișnuita colaborare a Memorialului Ipotești cu cafenelele și pub-urile din oraș va continua și în acest proiect: vor fi expuse 30 de copii din grafica lui Spiru Vergulescu în diferite locuri din Botoșani, creionând un traseu, care se finalizează la Ipotești. Copiile sunt însoțite de coduri QR, iar la accesarea acestora derulează un film despre un moment din viața lui Mihai Eminescu. Amintim, în acest context, că în 2024, Memorialul Ipotești a obținut finanțare externă, prin AFCN, pentru derularea proiectului „Tabloul povestește”. A fost organizată o tabăra de pictură în care elevii de la liceele de artă din țară au lucrat la detalierea unui tablou  de Spiru Vergulescu, deținut de Memorialul Ipotești. Desenele elevilor, fotografii de epocă, fotografii actuale au fost folosite pentru digitalizarea, augmentarea a 101 desene de Spiru Vergulescu – Pe urmele lui Eminescu, acestea fiind însoțite de un text sonorizat. În prezent tablourile au un cod QR, care permite animarea, deschizându-se o povestire despre o etapă sau alta din viața lui Mihai Eminescu.

Publicitate

 

O altă expoziție – Patrimoniul Memorialului Ipotești – se va regăsi în spațiile de la Cornișa, cu care Memorialul Ipotești începe un parteneriat în vederea organizării în comun a unor activități culturale.

 

Spațiile de vizitare ale Memorialului Ipotești vor fi deschise pentru public în data de 17 mai în intervalul orar 9:00 – 22:00.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending