Connect with us

Actualitate

Cronica săptămânii: „Watch Dogs” la Teatrul Mihai Eminescu Botoșani

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

„Parcă aș fi un personaj în povestea unui scriitor, parcă o minte bolnavă  ar scrie pentru mine toate astea…”

Plecând de la această paradigmă, dramaturgul  Lucian Băleanu își construiește piesa astfel încât hotarul dintre lumea textului și realitatea scriitorului, istorie și narațiune, temporalitatea textului și timpul scrierii, spațialitatea textului și dimensiunile realității se șterg, iar personajele, dacă nu dialoghează cu creatorul lor, îl invocă retoric, exclamând în autoreflecție:  „…parcă o minte bolnavă ar scrie pentru mine toate acestea”.

Și totuși într-un interviu, dramaturgul își rezumă scrierea ca fiind „nimic ieșit din comun, un cotidian aproape dureros de banal și plictisitor”. Însă când autorul ne introduce în text atât de direct, fără a ne lăsă, pe noi, spectatori avizați de teatru, să căutăm cheia, să identificăm și să parcurgem adevăratul labirint al absurdului și finalmente să descifrăm mesajul, suntem nevoiți să ne lăsăm captați de acel spațiu concret, de acel culoar lăuntric, în care „întâlnirile și despărțirile intersectează destine”, pur și simplu într-un firesc nonșalant, să asistăm „la niște întâlniri aparent ocazionale, nevinovate. Așa cum ni se întâmplă cu miile pe parcursul vieți și cărora nu le acordăm nici cea mai mică atenție”.

Despre întâlniri și despre despărțiri, despre prietenii și trădări, despre nevoia de a trece dincolo, ne vorbesc, uzitând diferite registre de comunicare, protagoniștii scenei (de la înțelept la ucenic, de la șef la subaltern, de la prieten la prieten, de la jurnalist, agent secret, femeie nenorocită la agent de pază).

Un prim  dialog este susținut în antiteză de personajele principale: Nea Gică (actorul Gheorghe Frunză), bătrânul înțelept, trecut prin viață, obosit, bolnav, nostalgic, și Paulică (actorul Răzvan Amitroaei), tânărul necopt, naiv, visător tupeist și oarecum prostănac. Exponenți ai două generații diferite, puse aparent în opoziție prin natura gândirii, crezului, manifestării, exteriorizării lor și în complementaritate când este vorba despre rigurozitatea profesiei, câini de pază sau – de ce nu? –  Watch Dogs.

Publicitate

Tema conflictului de idei între generații nu este neapărat inedită: Augustin Buzura, Aureliu Busuioc, Radu Aldulescu, Gheorghe Crăciun pun în opoziție astfel de personaje, fiecare în parte parcă conectate la propria realitate. „Ochii tăi tineri de îndrăgostiți sunt mincinoși, ei nu văd decât ce vrei tu să vadă”,concluzionează sarcastic nea Gică;  „merg să escaladez Vârful Omul”, se avântă cutezător Paulică. Doar că, în această piesă, antiteza dintre personajele dramaturgului Lucian Băleanu este oarecum de fond („Măcar din solidaritate nu mai râde” –  „Dar de ce să o ducă altul mai bine ca mine”),pentru că, pe măsura consumării actului dramatic, aceasta se disipă, se autoanulează, astfel încât, finalmente, personajele parcă vorbesc aceeași limbă sau – cum spune autorul – „se educă reciproc”.

În prim-planul scenei, dramaturgul ne propune să descoperim doi agenți de pază, prinși în conversații de tip tête-à-tête, doi watch dogs ce au primit  în consemn  un spațiu neutru al delimitărilor, două personaje conectate la propriile  realități tragico-comice, la propriile nevoi, frustrări, neîmpliniri, în care, comicul de limbaj și de situație, susținut de ironia, sarcasmul, zeflemeaua celui mai în vârstă, atenuează oarecum fondul de gri social. Doi indivizi, dispuși unul față de celălalt la un interval de aproximativ jumătate de secol, socializează, doar că viață se vede diferit când este privită de la capete și de capete diferite, iar actorii Gheorghe Frunză și Răzvan Amitroaei ne conving, fără drept de apel, că așa este. (Se spune că, în genere, la serviciu, oamenii vorbesc despre familie, iar în familie – despre serviciu; în posturile lor de santinele la poarta țării, câinii de pază își exhibiționează unul altuia viața conjugală, una ratată, distrusă, falimentată, alta, în curs de…) Viața, în complexitatea ei,  prietenii, căsătorii, divorțuri – iluzii, minciuni, moarte…

„Și moartea este o formă de viață”, spune Cioran. Iar în această piesă, moartea iscodește, își face loc, convinge, probând diferite identități.  Moartea, finalmente se concretizează în neființă, iar neființele vor fi pasagerii din aeronava București – Lisabona. În această piesă, moartea poartă pantofi cu toc, fustă, taior, cămașă. În acest text, moartea probează câteva profesii: reporter TV, agent al siguranței naționale, femeie părăsită, și, finalmente, păpușă gonflabilă, devenind câte puțin, tot mai convingătoare. Ultima asociere, artificială, înlesnește trecerea dincoloși încheind oarecum abrupt piesa, printr-un deznodământ imposibil de intuit. Moartea, la dramaturgul Lucian Băleanu, are nume de prințesă, parcă predestinat (ar spune Paulică), moartea are forme, „și  încă ce forme!”, spune nea Gicu. „Moartea este vai de mama ei, scrie Grigore Vieru, că îți vine să-i plângi de milă”. Și câinii de pază, paznicii aeroportului, înduioșați, îi fac loc pe banda rulantă. Actrița Gina Pătrașcu Zamfirache, joacă rolul unei morți veritabile… „S-a prăbușit un avion, zborul 52320, de Lisabona, a explodat la o mie de metri după decolare”, spune domnul Nelu.

Domnul Nelu, șeful câinilor de pază, expresivul Sorin Ciofu, actor al stărilor de maximă intensitate, materializate prin mai toate formele de comunicare nonverbale și paralimbaj: mimică, gestică, postura fizică, expresie, tonalitatea vocii, ritm, fluctuația, intonație, accente, etc. Sorin Ciofu, în rolul său, știe să fie maxim de profund, maxim de confuz, maxim de îndurerat, maxim de exigent, iar pentru a transmite aceste stări nu are nevoie de un arsenal de cuvinte. Pe aceste maxime psihologice a mizat regizorul artistic Alexandru Vasilachi, înainte de toate un expert al identificării personajelor, nașul de botez al protagoniștilor din respectiva piesă. Cine altcineva putea să-l ducă în inimă pe nea Gicu mai bine decât Gheorghe Frunză, pe cine ar fi stat mai strunit harnașamentul de Watch  Dogs decât pe Răzvan Amitroaie și ce teroristă mai convingătoare decât Gina Pătrașcu Zamfirache ar fi putut poza până și-n păpușă gonflabilă?!

Deosebită și scenografia maestrului Mihai Pastramagiu: banda rulantă a funcționat impecabil, păpușa gonflabilă a traversat scena călare pe situație, parcă imitând, parcă sfidând umbrele grăbite în ambele sensuri, reliefate pe celelalte două benzi proiectate pe fundal.

Și pentru ca spectatorii să meargă pe la casele lor, cu sentimentul că în buzunar au un bilet de călătorie, să zicem București – Lisabona, regizorul artistic mai născocește o chestie care în scriere s-ar numi intertextualitate. Mai exact, prin portavocea unei crainice de aeroport, invită personajele –  pardon, actorii –, pe scenă – pardon, în aerogară: Sorin Ciofu, Gheorghe Frunză, Gina Pătrașcu Zamfirache, Răzvan Amitroaie.

Iată și cheile piesei „Watch Dogs”: atemporalitate, aspațialitate, apersonalitate. Personajele și implicit actorii, scena și implicit aerogara, timpul narațiunii și implicit timpul dramatizării narațiunii, toate sunt într-o suprapunere definitivă. Și nu ar fi fost o surpriză dacă regizorul artistic Alexandru Vasilaschi ar fi invitat din sală, pe scenă, în aeroport, spectatorii, astfel încât să putem gândi o contopire tridimensională într-un „tot” universal.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 6 noiembrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 6 noiembrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 6 noiembrie 2025:

Loto 6/49: 42, 2, 20, 35, 22, 46

Loto 5/40: 3, 36, 10, 14, 1, 19

Joker: 29, 12, 26, 40, 20 + 11

Noroc: 4 1 0 6 8 5 4

Publicitate

Noroc Plus: 6 3 8 9 6 0

Super Noroc: 1 0 6 9 5 8

Citeste mai mult

Eveniment

Prefectul a ajuns la incendiul de la Biserica „Adormirea Maicii Domnului” din Dorohoi. Obiectele sfinte, salvate din calea flăcărilor de pompieri

Publicat

Publicitate

Incendiul izbucnit joi după-amiază în interiorul Bisericii „Adormirea Maicii Domnului” din municipiul Dorohoi a fost lichidat complet, după o intervenție promptă a pompierilor din cadrul Detașamentului Dorohoi.

Flăcările au cuprins mai multe cărți și materiale religioase depozitate în spatele Sfintei Mese, iar fumul s-a extins rapid în zona altarului. Din fericire, reacția rapidă a echipajelor de intervenție a împiedicat extinderea incendiului, reușindu-se salvarea Sfintelor Obiecte: Evanghelia, Crucea, Chivotul și Sfânta Masă au fost scoase nevătămate, la fel și restul bisericii.

În scurt timp, la fața locului au ajuns prefectul județului Botoșani, Raluca Ștefania Curelariu, și inspectorul-șef al ISU Botoșani, colonel Dan Decebal Muraru, care au verificat situația și au discutat cu echipele de intervenție.

Potrivit informațiilor transmise de autorități, nu s-au înregistrat victime, iar cauza probabilă a incendiului este în curs de stabilire.

Lăcașul de cult, aflat în centrul municipiului Dorohoi, este unul dintre cele mai cunoscute din zonă, iar intervenția de astăzi a prevenit o posibilă tragedie.

Flăcările au ars cărți, dar nu au atins credința. Datorită vigilenței pompierilor, biserica a fost salvată, iar altarul își păstrează sfințenia.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu la Biserica „Adormirea Maicii Domnului” din Dorohoi: Flăcările au cuprins altarul. Pompierii luptă să salveze lăcașul de cult

Publicat

Publicitate

Clipe de panică, în această seară, la Biserica „Adormirea Maicii Domnului” din municipiul Dorohoi, unde un incendiu a izbucnit brusc în interiorul sfântului lăcaș. Flăcările au fost observate de oameni aflați în apropiere, care au alertat imediat autoritățile, speriați că focul ar putea distruge biserica.

La fața locului au intervenit de urgență pompierii Detașamentului Dorohoi, cu trei autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD, acționând contracronometru pentru a salva clădirea și bunurile de valoare.

În momentul sosirii echipajelor, focul mistuia bunurile din zona altarului, iar fumul dens se ridica până în turlă. Există un risc real de propagare la restul construcției, ridicând temerea că întregul lăcaș ar putea fi distrus.

Pompierii au acționat prompt și au reușit să localizeze incendiul înainte ca flăcările să cuprindă întreaga biserică, limitând pagubele. În aceste momente, salvatorii lucrează pentru lichidarea completă a focarelor și înlăturarea efectelor incendiului, sub privirile pline de emoție ale enoriașilor adunați în fața bisericii.

Din fericire, nu s-au înregistrat victime, însă pagubele materiale sunt însemnate. În interior, o parte dintre obiectele de cult și mobilierul din altar au fost distruse de foc și fum, iar pereții au fost afectați de temperaturile ridicate.

Cauza probabilă a izbucnirii incendiului urmează să fie stabilită de specialiștii Inspectoratului pentru Situații de Urgență, după finalizarea intervenției.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Braconieri prinși în flagrant, unelte confiscate și amenzi de peste 11.000 de lei pe lacul Stânca-Costești. Acțiune a autorităților

Publicat

Publicitate

Unii întind plasele, alții le strâng. Unii aruncă harpoanele, alții le ridică. Sub acest principiu s-a desfășurat, joi, 6 noiembrie 2025, o amplă acțiune de control pe lacul de acumulare Stânca-Costești, în județul Botoșani, pentru prevenirea și combaterea braconajului piscicol.

Operațiunea a fost organizată în cooperare de Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Botoșani, Biroul Poliție Transporturi Navale Botoșani și Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură, în cadrul Planului de Măsuri „Siguranța și Securitatea pe Apă 2025”.

11 pescari verificați, 9 amenzi și 2 dosare penale

În intervalul orar 10:30 – 15:00, echipele mixte au constatat că 11 persoane desfășurau activități de pescuit recreativ sau braconaj în aval de barajul Acumulării Stânca-Costești, încălcând prevederile Legii nr. 176/2024, privind protecția, conservarea și exploatarea durabilă a resurselor acvatice vii.

Pentru neregulile constatate, au fost aplicate 9 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 11.500 de lei.
Totodată, pentru două cazuri grave de braconaj piscicol — pescuit cu japca și deținerea sau folosirea de unelte interzise (setci, năvoade, voloace, vârșe, vintire etc.) —, polițiștii au întocmit dosare penale. Aceste fapte sunt sancționate cu închisoare de la 2 la 5 ani și interzicerea dreptului de a pescui pentru o perioadă între 2 și 4 ani.

Uneltele interzise, ridicate pentru expertiză

Echipamentele de pescuit ilegal identificate la fața locului au fost ridicate în vederea confiscării de către polițiștii din cadrul Biroului de Poliție Transporturi Navale Botoșani.
În continuarea cercetărilor, acestea vor fi supuse unei expertize tehnice realizate de Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură, pentru a se stabili tipul exact și scopul utilizării lor.

Controale intensificate în perioada următoare

Autoritățile anunță că vor intensifica activitățile de inspecție și control în zona lacului Stânca-Costești și pe celelalte acumulări din județ, pentru a combate braconajul piscicol, deținerea uneltelor interzise și comercializarea ilegală a peștelui.

Publicitate

Ce riscă pescarii recreativi

Reprezentanții instituțiilor implicate reamintesc că următoarele fapte constituie contravenții și se sancționează conform legii:

  • pescuitul recreativ fără permis sau fără a-l avea asupra pescarului;

  • încălcarea condițiilor înscrise în permis;

  • refuzul prezentării permisului, licenței sau autorizației;

  • folosirea a mai mult de 3 undițe sau 4 lansete cu câte două cârlige pe fiecare, pe cursurile de apă din zona colinară și de șes;

  • pescuitul recreativ în zona de 500 m aval de baraj;

  • nerespectarea curățeniei și necolectarea deșeurilor din zona de pescuit.

Mesajul autorităților

„Respectarea legislației nu este doar o obligație, ci o dovadă de respect față de natură și față de ceilalți pescari. Braconajul înseamnă distrugerea echilibrului natural și pierderea unei resurse comune”, au transmis reprezentanții echipei de control. Acțiunea face parte dintr-o serie mai amplă de inspecții derulate la nivel național, pentru protejarea ecosistemelor acvatice și asigurarea unei practici responsabile a pescuitului în România.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending