Connect with us
Publicitate

Actualitate

Cronica săptămânii: „Watch Dogs” la Teatrul Mihai Eminescu Botoșani

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

„Parcă aș fi un personaj în povestea unui scriitor, parcă o minte bolnavă  ar scrie pentru mine toate astea…”

Plecând de la această paradigmă, dramaturgul  Lucian Băleanu își construiește piesa astfel încât hotarul dintre lumea textului și realitatea scriitorului, istorie și narațiune, temporalitatea textului și timpul scrierii, spațialitatea textului și dimensiunile realității se șterg, iar personajele, dacă nu dialoghează cu creatorul lor, îl invocă retoric, exclamând în autoreflecție:  „…parcă o minte bolnavă ar scrie pentru mine toate acestea”.

Și totuși într-un interviu, dramaturgul își rezumă scrierea ca fiind „nimic ieșit din comun, un cotidian aproape dureros de banal și plictisitor”. Însă când autorul ne introduce în text atât de direct, fără a ne lăsă, pe noi, spectatori avizați de teatru, să căutăm cheia, să identificăm și să parcurgem adevăratul labirint al absurdului și finalmente să descifrăm mesajul, suntem nevoiți să ne lăsăm captați de acel spațiu concret, de acel culoar lăuntric, în care „întâlnirile și despărțirile intersectează destine”, pur și simplu într-un firesc nonșalant, să asistăm „la niște întâlniri aparent ocazionale, nevinovate. Așa cum ni se întâmplă cu miile pe parcursul vieți și cărora nu le acordăm nici cea mai mică atenție”.

Despre întâlniri și despre despărțiri, despre prietenii și trădări, despre nevoia de a trece dincolo, ne vorbesc, uzitând diferite registre de comunicare, protagoniștii scenei (de la înțelept la ucenic, de la șef la subaltern, de la prieten la prieten, de la jurnalist, agent secret, femeie nenorocită la agent de pază).

Un prim  dialog este susținut în antiteză de personajele principale: Nea Gică (actorul Gheorghe Frunză), bătrânul înțelept, trecut prin viață, obosit, bolnav, nostalgic, și Paulică (actorul Răzvan Amitroaei), tânărul necopt, naiv, visător tupeist și oarecum prostănac. Exponenți ai două generații diferite, puse aparent în opoziție prin natura gândirii, crezului, manifestării, exteriorizării lor și în complementaritate când este vorba despre rigurozitatea profesiei, câini de pază sau – de ce nu? –  Watch Dogs.

Publicitate

Tema conflictului de idei între generații nu este neapărat inedită: Augustin Buzura, Aureliu Busuioc, Radu Aldulescu, Gheorghe Crăciun pun în opoziție astfel de personaje, fiecare în parte parcă conectate la propria realitate. „Ochii tăi tineri de îndrăgostiți sunt mincinoși, ei nu văd decât ce vrei tu să vadă”,concluzionează sarcastic nea Gică;  „merg să escaladez Vârful Omul”, se avântă cutezător Paulică. Doar că, în această piesă, antiteza dintre personajele dramaturgului Lucian Băleanu este oarecum de fond („Măcar din solidaritate nu mai râde” –  „Dar de ce să o ducă altul mai bine ca mine”),pentru că, pe măsura consumării actului dramatic, aceasta se disipă, se autoanulează, astfel încât, finalmente, personajele parcă vorbesc aceeași limbă sau – cum spune autorul – „se educă reciproc”.

În prim-planul scenei, dramaturgul ne propune să descoperim doi agenți de pază, prinși în conversații de tip tête-à-tête, doi watch dogs ce au primit  în consemn  un spațiu neutru al delimitărilor, două personaje conectate la propriile  realități tragico-comice, la propriile nevoi, frustrări, neîmpliniri, în care, comicul de limbaj și de situație, susținut de ironia, sarcasmul, zeflemeaua celui mai în vârstă, atenuează oarecum fondul de gri social. Doi indivizi, dispuși unul față de celălalt la un interval de aproximativ jumătate de secol, socializează, doar că viață se vede diferit când este privită de la capete și de capete diferite, iar actorii Gheorghe Frunză și Răzvan Amitroaei ne conving, fără drept de apel, că așa este. (Se spune că, în genere, la serviciu, oamenii vorbesc despre familie, iar în familie – despre serviciu; în posturile lor de santinele la poarta țării, câinii de pază își exhibiționează unul altuia viața conjugală, una ratată, distrusă, falimentată, alta, în curs de…) Viața, în complexitatea ei,  prietenii, căsătorii, divorțuri – iluzii, minciuni, moarte…

„Și moartea este o formă de viață”, spune Cioran. Iar în această piesă, moartea iscodește, își face loc, convinge, probând diferite identități.  Moartea, finalmente se concretizează în neființă, iar neființele vor fi pasagerii din aeronava București – Lisabona. În această piesă, moartea poartă pantofi cu toc, fustă, taior, cămașă. În acest text, moartea probează câteva profesii: reporter TV, agent al siguranței naționale, femeie părăsită, și, finalmente, păpușă gonflabilă, devenind câte puțin, tot mai convingătoare. Ultima asociere, artificială, înlesnește trecerea dincoloși încheind oarecum abrupt piesa, printr-un deznodământ imposibil de intuit. Moartea, la dramaturgul Lucian Băleanu, are nume de prințesă, parcă predestinat (ar spune Paulică), moartea are forme, „și  încă ce forme!”, spune nea Gicu. „Moartea este vai de mama ei, scrie Grigore Vieru, că îți vine să-i plângi de milă”. Și câinii de pază, paznicii aeroportului, înduioșați, îi fac loc pe banda rulantă. Actrița Gina Pătrașcu Zamfirache, joacă rolul unei morți veritabile… „S-a prăbușit un avion, zborul 52320, de Lisabona, a explodat la o mie de metri după decolare”, spune domnul Nelu.

Publicitate

Domnul Nelu, șeful câinilor de pază, expresivul Sorin Ciofu, actor al stărilor de maximă intensitate, materializate prin mai toate formele de comunicare nonverbale și paralimbaj: mimică, gestică, postura fizică, expresie, tonalitatea vocii, ritm, fluctuația, intonație, accente, etc. Sorin Ciofu, în rolul său, știe să fie maxim de profund, maxim de confuz, maxim de îndurerat, maxim de exigent, iar pentru a transmite aceste stări nu are nevoie de un arsenal de cuvinte. Pe aceste maxime psihologice a mizat regizorul artistic Alexandru Vasilachi, înainte de toate un expert al identificării personajelor, nașul de botez al protagoniștilor din respectiva piesă. Cine altcineva putea să-l ducă în inimă pe nea Gicu mai bine decât Gheorghe Frunză, pe cine ar fi stat mai strunit harnașamentul de Watch  Dogs decât pe Răzvan Amitroaie și ce teroristă mai convingătoare decât Gina Pătrașcu Zamfirache ar fi putut poza până și-n păpușă gonflabilă?!

Deosebită și scenografia maestrului Mihai Pastramagiu: banda rulantă a funcționat impecabil, păpușa gonflabilă a traversat scena călare pe situație, parcă imitând, parcă sfidând umbrele grăbite în ambele sensuri, reliefate pe celelalte două benzi proiectate pe fundal.

Și pentru ca spectatorii să meargă pe la casele lor, cu sentimentul că în buzunar au un bilet de călătorie, să zicem București – Lisabona, regizorul artistic mai născocește o chestie care în scriere s-ar numi intertextualitate. Mai exact, prin portavocea unei crainice de aeroport, invită personajele –  pardon, actorii –, pe scenă – pardon, în aerogară: Sorin Ciofu, Gheorghe Frunză, Gina Pătrașcu Zamfirache, Răzvan Amitroaie.

Iată și cheile piesei „Watch Dogs”: atemporalitate, aspațialitate, apersonalitate. Personajele și implicit actorii, scena și implicit aerogara, timpul narațiunii și implicit timpul dramatizării narațiunii, toate sunt într-o suprapunere definitivă. Și nu ar fi fost o surpriză dacă regizorul artistic Alexandru Vasilaschi ar fi invitat din sală, pe scenă, în aeroport, spectatorii, astfel încât să putem gândi o contopire tridimensională într-un „tot” universal.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Lotul ISU Botoșani pe podium în cadrul etapei zonale a Concursurilor Serviciilor Profesioniste pentru Situații de Urgență

Publicat

Publicitate

În perioada 23-25 iulie, la Bacău, s-a desfășurat etapa zonală a Concursurilor Serviciilor Profesioniste pentru Situații de Urgență, reunind echipele de salvatori de la Inspectoratele pentru Situații de Urgență din județele Bacău, Botoșani, Neamț, Suceava, Vaslui, Vrancea și Iași. Competiția a cuprins patru probe: „Scara de fereastră”, „Pista cu obstacole pe 100 m”, „Ștafeta 4 x 100 m” și „Realizarea dispozitivului de intervenţie la motopompă”.

Lotul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al județului Botoșani a obținut rezultate foarte bune, urcând pe podium la mai multe probe. Aceștia au ocupat locul I la proba pe echipe „Realizarea dispozitivului de intervenție” și locul al II-lea la probele „Ștafeta 4×100 m”, „Pista cu obstacole” și „Scara de fereastră”, terminând pe locul al II-lea în clasamentul general. De asemenea, sg. maj. Baltag Andrei din cadrul ISU Botoșani a contribuit semnificativ la aceste performanțe, obținând locul I la proba individuală „Pista cu obstacole”, un timp record al competițiilor zonale.

În competiția organizată de ISU Bacău, pompierii din cele șapte județe și-au testat abilitățile în cadrul probelor menționate, demonstrându-și profesionalismul și pregătirea temeinică.

Lotul reprezentativ al ISU Botoșani a fost format din:

1. Căpitan Adrian Gabriel Loluță – conducător de lot
2. Plutonier adjutant Sobariu Dorin – antrenor / concurent
3. Plutonier adjutant șef Dutcovschi Doru – concurent
4. Plutonier adjutant Honciuc Ionuț – concurent
5. Plutonier Ochian Andrei – concurent
6. Sergent major Baltag Andrei – concurent
7. Soldat Dascălu Bogdan – concurent
8. Soldat Roman Andrei – concurent
9. Soldat Silion Cosmin – concurent
10. Soldat Dutcovschi Eusebiu – concurent
11. Soldat Amariei Răzvan – concurent

Obiectivul fundamental al competiției este dezvoltarea și perfecționarea aptitudinilor și deprinderilor specifice necesare îndeplinirii acțiunilor de intervenție în situații de urgență. Probele sunt identice cu cele ale concursurilor sportive internaționale ale pompierilor, organizate de Comitetul Internațional de Prevenire și Stingere a Incendiilor (CTIF).

Publicitate

Punctajul obținut în cadrul tuturor etapelor zonale din țară va fi analizat, iar echipele cu cei mai buni timpi vor participa la etapa națională ce se va desfășura în perioada 20-23 august, la Piatra Neamț.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Cum va fi vremea în următoarele patru săptămâni. Temperaturile vor urca până la 35-36 de grade

Publicat

Publicitate

Vremea se încălzește din nou în următoarea perioadă. Vor fi maxime peste 35 de grade, mai ales în regiunile sud-vestice. Vor mai fi ploi și furtuni, însă cantitățile de precipitații vor fi mai puține până la mijlocul lunii august.

Temperaturile vor urca până la 35-36 de grade atât la începutul săptămânii viitoare, cât și în 2-6 august, în vest și sud. Apoi vor coborî brusc sub 30 de grade, pentru câteva zile.

Perioade cu ploi și furtuni sunt anunțate în 4-9 august în Transilvania și în nord-est.

Vremea în Alba în weekend 26 – 28 iulie: Revin temperaturile caniculare. Prognoza meteo pe localități din județ

După 11 august, regimul de temperatură se stabilizează la valori de 28-29 de grade în Transilvania și nord-est, respectiv 30-31 de grade în vest și sud.

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a prezentat prognoza de vreme pentru următoarele patru săptămâni până în 26 august.

Publicitate

Vremea în săptămâna 29 iulie – 4 august

Valorile termice vor fi ușor mai ridicate decât cele specifice pentru această săptămână în regiunile sud-vestice. Vor fi și ușor mai coborâte în extremitatea de nord-est a țării, iar în rest vor fi apropiate de cele normale.

Cantitățile de precipitații vor fi deficitare în cea mai mare parte a țării, dar mai ales în regiunile intracarpatice.

Publicitate

Vremea în săptămâna 5-11 august

Temperaturile medii vor fi mai ridicate decât cele normale pentru acest interval, la nivelul întregii țări, dar mai ales în regiunile vestice și sud-vestice.

Regimul pluviometric va avea o tendință ușor deficitară în majoritatea regiunilor.

Vremea în săptămâna 12-18 august

Temperatura medie a aerului va avea valori mai ridicate decât cele normale pentru această perioadă în toate regiunile, dar mai ales în cele sudice.

Cantitățile de precipitații vor fi în general apropiate de cele normale pentru acest interval, în cea mai mare parte a țării.

Vremea în săptămâna 19-26 august

Mediile valorilor termice se vor situa peste cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României, dar mai ales în regiunile sudice.

Regimul pluviometric va fi în general apropiat de cel normal pentru această perioadă în regiunile estice și sud-estice, iar în rest va avea o tendință ușor deficitară.

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Carambol pe o stradă din municipiul Suceava. Două persoane încarcerate

Publicat

Publicitate

Accident cumplit pe o stradă intens circulată din Municipiul Suceava, patru persoane ajungând la spital după o ciocnire între trei maşini.

Impactul a fost atât de violent încât două victime au rămas încarcerate.

Martori la accident, mai mulţi trecători au sunat speriaţi la 112, iar imediat la faţa locului au ajuns mai multe echipaje de intervenţie.

Victimele au fost transportate de urgenţă la spital.

„Este vorba despre un accident rutier între trei autoturisme din care au rezultat patru victime, două dintre aceste rămânând încarcerate.

Victimele rămase blocate în autoturisme au fost extrase şi predate echipajelor medicale şi paramedicale”, a trasmis ISU Suceava.

Publicitate

O a cincea persoană implicată în evenimentul rutier nu a avut nevoie de îngrijirile medicilor.

Sursa nordestnews.ro

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Arhivele Naționale pot crește după bunul plac tarifele pentru eliberarea documentelor

Publicat

Publicitate

Până la ultima modificare survenită, tarifele pentru operațiunile de arhivă erau stabilite de către Casa Națională de Pensii Publice prin Ordinul 299/29.05.2023. La acest moment prin adoptarea tacită de către Parlament, fără o dezbatere publică, prin modificarea art. 29 alin. (3) din Legea Arhivelor Naționale nr. 16/1996 republicată s-a statuat altceva, informează ADEVĂRUL. Tarifele maximale pentru operațiunile de arhivă nu vor mai fi stabilitate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) ca până acum, ci de Arhivele Naționale, după adoptarea tacită în Parlament a unor modificări.

 

„Un subiect mai puțin cunoscut și aparent de un interes mai scăzut este reprezentat de modul în care a fost modificată Legea Arhivelor Naționale, fără nicio dezbatere publică, dar având un impact semnificativ asupra rolului, atribuțiilor și efectelor asupra operatorilor economici care prestează servicii arhivistice contra cost. Aceste tipuri de servicii sunt accesate, la un moment dat, de către fiecare dintre cetățeni, fie că vorbim despre înscrisuri din arhivă în legătură cu vechimea în muncă pentru stabilirea drepturilor de pensie, fie pentru acte de stare civilă sau acte de proprietate”, avertizează sindicatul Europol.

Până la ultima modificare survenită, tarifele pentru operațiunile de arhivă erau stabilite de către Casa Națională de Pensii Publice prin Ordinul 299/29.05.2023. La acest moment prin adoptarea tacită de către Parlament, fără o dezbatere publică, prin modificarea art. 29 alin. (3) din Legea Arhivelor Naționale nr. 16/1996 republicată s-a statuat:

„Serviciile arhivistice prestate în condițiile alin. (1) de către operatorii economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naționale, după consultarea operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice”.

Practic, arată sindicaliștii, din acest moment angajaților din Arhivele Naționale li se atribuie întreaga responsabilitate a stabilirii cuantumurilor tarifelor, iar Casa Națională de Pensii dispare din peisaj și nu mai are nicio răspundere, cum a avut până la apariția noii modificări legislative.

Publicitate

„Evident, toate aceste responsabilități nu doar că nu au venit la pachet cu drepturi salariale aferente, ci nici măcar inechitatea salarială existentă din 2017 nu a fost rezolvată între angajații structurilor județene și a structurii centrale de conducerea Ministerului Afacerilor Interne. Este foarte interesant cum modificările asupra atribuțiilor angajaților Arhivelor Naționale se realizează de pe o zi pe alta, în timp ce discriminările salariale se reportează de la un an la altul, precizându-se că nu e facil să intervii legislativ”, susțin sindicaliștii.

Mai mult, angajații Casei Naționale de Pensii, indiferent că vorbim de structuri teritoriale sau nu, beneficiază de o salarizare corectă și echitabilă, în timp ce instituția Arhivelor Naționale a rămas singura instituție în care mai persistă discriminarea salarială între aparatul central și structurile teritoriale, deși angajații serviciilor județene au făcut demersuri începând cu luna ianuarie a anului curent pentru eliminarea inechităților, dar fără vreun rezultat favorabil.

Sursa: ADEVĂRUL

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending