Connect with us

Actualitate

Criterii noi de acordare a voucherelor vor intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2024

Publicat

Publicitate

Potrivit legii, activitatea casnică reprezintă activitatea ocazională, necalificată, desfășurată de un prestator casnic în legătură cu gospodăria/gospodăriile unei familii sau a/ale unei persoane singure, în calitate de beneficiar casnic. Acordarea unor noi vouchere pentru români se vor face după criterii noi care vor intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2024, notează alba24.ro. Tichetele vor putea fi acordate angajaților sub formă de bonus sau primă, iar pentru acestea angajații care au calitatea de beneficiari casnici nu vor plăti contribuții sociale.

Este vorba despre tichetele cu care vor fi remunerați cei care prestează activități casnice în gospodăriile unei familii sau ale unui persoane singure.

Angajatorii pot acorda astfel de vouchere salariaţilor proprii sub formă de primă sau bonus, în afară de salariul de bază stabilit, suportând valoarea acestora. Pentru aceste beneficii, salariaţii vor suporta doar impozit pe venit, nu şi contribuţii sociale.

Totodată, prestatorii casnici devin asiguraţi la sistemul de pensii, precum şi la sistemul de sănătate având dreptul la pachetul de servicii medicale de bază (chiar dacă nu plătesc şi contribuţia la sănătate) în anumite condiţii.

Documentul ANAF poate fi consultat AICI: ANAF – precizări tichete casnice
Potrivit ANAF prin derogare de la prevederile art. 139 alin. (1) lit. ş) şi art. 157 alin. (1) lit. ţ) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, angajaţii care au calitatea de beneficiari casnici nu datorează contribuţii sociale obligatorii pentru sumele reprezentând contravaloarea tichetelor de activităţi casnice.

Angajatorii care achiziţionează şi acordă într-un an calendaristic un număr de cel puţin 600 de tichete de activităţi casnice pentru acelaşi angajat pot beneficia gratuit, la cerere, în anul următor, de un număr de 50 de tichete de activităţi casnice înmulţit cu numărul angajaţilor pentru care au achiziţionat şi acordat cel puţin 600 de tichete de activităţi casnice în anul anterior.

Publicitate

Tichetele de activităţi casnice de care beneficiază gratuit angajatorii pot fi acordate oricărui angajat sub formă de primă sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui şi codului numeric personal ale angajatului care este în drept să utilizeze tichetul de activităţi casnice, în calitate de beneficiar casnic.

Prin derogare de la art. 2202 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru tichetele de activităţi casnice acordate angajatorii nu datorează contribuţia asigurătoare pentru muncă(CAM).

În lege se precizează faptul că activitatea casnică nu este efectuată în scop comercial și nu se efectuează în beneficiul unor terți.

Ce valoare are tichetul și de când va putea fi folosit
Românii vor putea beneficia de aceste tichete de activități casnice începând cu 1 ianuarie 2024. Tichetul va avea o valoare nominală de 15 lei, care va putea fi ajustată anual.

Este important de subliniat că transferul acestor tichete este interzis.

Activitățile pentru care se emit tichete
Activitățile pentru care pot fi emise tichete includ serviciile de curățenie și igienizare, spălatul și călcatul rufelor, serviciile de croitorie, serviciile de preparare a hranei, serviciile de îngrijire corporală, hrănire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent.

Totodată, prin tichete de activități casnice pot fi remunerate și activitățile desfășurate de persoanele care exercită ocazional profesia de bonă.

Important de subliniat este faptul că prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului casnic.

Numărul orelor, dar și volumul de muncă, se stabilesc între beneficiarul casnic și prestatorul casnic. Cu toate acestea, durata zilnică a prestării activităților casnice pentru un beneficiar casnic nu poate depăși 12 ore, respectiv 6 ore pentru prestatorii casnici cu vârsta cuprinsă între 16 și 18 ani.

De unde se poate achiziționa
Tichetele de activități casnice se pot achiziționa:

de la oricare dintre Agențiile pentru Ocuparea Forței de Muncă județene și a Municipiului București
de la furnizorul de servicii universal privind serviciile poștale
de pe platformă electronică de evidență a desfășurării activităților casnice, care este accesibilă online sau prin intermediul unei aplicații mobile, de pe orice dispozitiv electronic.
Ce valoare au tichetele
Tichetele de activități casnice au o valoare de 15 lei, care poate fi actualizată anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Important de menționat este faptul că acestea nu sunt transferabile și nu pot fi utilizate pentru achiziția altor bunuri și servicii. Mai mult decât atât, pot fi utilizate numai de către prestatorul casnic ale cărui date sunt completate pe acestea.

Un lucru extrem de important este faptul că tichetele de activități pot fi preschimbate în bani de către prestatorul casnic în maximum 12 luni de la data primirii acestora, la oricare dintre Agențiile pentru Ocuparea Forței de Muncă sau de la furnizorul de serviciu universal ori, după caz, prin ordin de plată sau transfer în contul bancar indicat de către prestatorul casnic prin platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice.

Prestatorul casnic va datora impozit pe venit și contribuție de asigurări sociale (CAS) pentru veniturile realizate din desfășurarea activităților casnice.

În situația în care prestatorul casnic nu este asigurat în sistemul de Asigurări Sociale de Sănătate, acesta dobândește calitatea de asigurat, fără plata contribuției, și are dreptul la pachetul de servicii medicale de bază, scrie ANAF.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Acuzații grave la Vorona: Documente false și subvenții europene obținute pe nedrept, potrivit procurorilor DNA

Publicat

Publicitate

 Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Suceava au dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a inculpaților persoana juridică Cooperativa Agricolă Cornățelul din Deal Vorona, jud. Botoșani și M.M., reprezentant legal al acesteia, fiecare pentru infracțiunea de folosirea sau prezentarea de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept sau reținerea pe nedrept de fonduri europene, cu consecințe deosebit de grave, în formă continuată (8 acte materiale).

În rechizitoriul procurorilor se arată că, în cauză, există probe din care rezultă următoarea stare de fapt:

Inculpatul M. M., în calitate de reprezentant legal al Cooperativei Agricole Cornățelul din Deal Vorona, jud. Botoșani, în numele și în interesul acesteia, cu intenție, ar fi folosit și prezentat la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (A.P.I.A.) – Centrul Județean Botoșani, în perioada 2012-2019, documente și declarații false și inexacte (întocmite în numele cooperativei agricole) obținând astfel, pe nedrept, subvenții pe suprafață pentru terenurile cu destinația pășune situate pe raza comunei, în valoare totală de 3.675.445 lei.

Astfel, pentru a obține în mod fraudulos fonduri europene, inculpații ar fi folosit și prezentat, între altele, un contract de concesiune pentru suprafața de pășune, încheiat cu încălcarea prevederilor legale, fără organizare de licitații publice, alte documente ce atestă eligibilitatea/conformitatea falsificate, respectiv tabele cu persoane cărora li s-a atribuit calitatea de membru al cooperativei conținând semnături falsificate, precum și declarații falsificate privind numărul de animale deținute de cooperativă.

Activitatea infracțională descrisă ar fi avut ca rezultat obținerea, pe nedrept, de către beneficiarul Cooperativa Agricolă Cornățelul din Deal din comuna Vorona, jud. Botoșani, a sumei totale de 3.675.445,23 lei din bugetul Fondului European de Garantare Agricolă (F.E.G.A.).

În cauză s-au dispus măsuri asigurătorii asupra unor bunuri și conturi bancare aparținând inculpatului M.M.

Publicitate

Dosarul a fost trimis spre judecare la Tribunalul Botoșani cu propunerea de a se menține măsurile asigurătorii dispuse în cauză.

Cu referire la toate cauzele anterior menționate, facem precizarea că trimiterea în judecată și acordul de recunoaștere a vinovăției reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale, situație care nu poate să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

Menționăm că toate comunicatele au fost întocmite în conformitate cu art. 28 alin. 4 din Ghidul de bune practici privind relația sistemului judiciar cu mass media, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 197/2019.

FOTO: arhivă, rol ilustrativ

Citeste mai mult

Eveniment

Scandal într-un local din Flămânzi: Tânăr de 29 de ani, cercetat penal pentru patru infracțiuni

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Flămânzi au fost sesizați, luni, prin intermediul apelului 112 cu privire la faptul că, un tânăr, de 29 de ani, din comuna Coșula, provoacă scandal în incinta unui local public.

 

În urma deplasării la fața locului și verificărilor efectuate de către polițiști s-a stabilit faptul că, în urma unui conflict spontan, ar fi lovit un bărbat, din aceeași localitate iar ulterior, ar fi distrus cu un autoturism, ușa de acces a localului public.

 

Mai mult decât atât, tânărul ar fi condus autoturismul sub influența băuturilor alcoolice, aparatul etilotest indicând o valoare de 0,73 mg/l alcool pur în aerul expirat.

 

Publicitate

Prin actele comise de către acesta, a fost tulburată ordinea și liniștea publică.

 

Polițiștii continuă cercetările într-un dosar penal sub aspectul comiterii infracțiunilor de tulburarea ordinii și liniștii publice, lovirea sau alte violențe, distrugerea și conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Bilanțul controalelor ITM Botoșani în luna noiembrie: Amenzi de 135.000 de lei și zeci de nereguli descoperite

Publicat

Publicitate

Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani a prezentat raportul activității desfășurate în luna noiembrie, atât în domeniul relațiilor de muncă, cât și în cel al securității și sănătății în muncă. Rezultatele arată un număr ridicat de controale și o serie de nereguli care au dus la amenzi importante aplicate angajatorilor din județ.

Controale în domeniul relațiilor de muncă

Pe parcursul lunii noiembrie au fost efectuate 88 de controale, în urma cărora inspectorii au dispus 121 de măsuri pentru remedierea deficiențelor și au aplicat 8 sancțiuni contravenționale: 4 avertismente și 4 amenzi, în valoare totală de 58.000 de lei.

În timpul verificărilor, au fost depistate două persoane care lucrau cu contracte individuale de muncă netransmise în registrul electronic al salariaților înainte de începerea activității, situație pentru care s-a aplicat o amendă totală de 40.000 de lei.

Printre cele mai frecvente nereguli identificate s-au numărat:

  • lipsa unei copii a contractului de muncă la locul de muncă;

    Publicitate
  • neplata orelor suplimentare;

  • lipsa evidenței timpului de lucru;

  • neacordarea repausului săptămânal de 48 de ore;

  • neeliberarea documentelor necesare încetării activității unui salariat.

Totodată, angajatorii sancționați nu au respectat obligația de a transmite la timp contractele în registrul salariaților, de a ține evidența orelor de lucru sau de a acorda repausul legal.

Pe lângă activitățile de control, Compartimentul Contracte Colective de Muncă a eliberat 123 de certificate și rapoarte, 9 adeverințe și 7 carnete de muncă păstrate încă în gestiune. De asemenea, au fost preluate 48 de registre electronice ale salariaților.

Controale în domeniul securității și sănătății în muncă

În ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă, inspectorii au verificat 56 de angajatori, dintre care 43 au fost sancționați. Au fost identificate 81 de neconformități, fiind dispuse 85 de măsuri de remediere. Pentru neregulile constatate s-au aplicat 10 amenzi, în valoare totală de 77.000 de lei, și 72 de avertismente.

Luna noiembrie a adus și un număr de 9 evenimente legate de accidente de muncă raportate la ITM Botoșani: unul mortal și opt soldate cu incapacitate temporară de muncă. O parte dintre aceste evenimente au fost cercetate de angajatori, iar altele de inspectoratul teritorial, dosarele fiind ulterior avizate de Inspecția Muncii.

Printre deficiențele cel mai des întâlnite în cadrul controalelor SSM se numără:

  • lipsa responsabililor numiți pentru activitățile de securitate și sănătate în muncă;

  • planuri de prevenire incomplete;

  • fișe de instruire fără documentele necesare;

  • lipsa unor măsuri de prim ajutor;

  • necomunicarea evenimentelor către autorități;

  • lipsa evaluării riscurilor profesionale;

  • neefectuarea controalelor medicale periodice.

Totalul amenzilor aplicate în luna noiembrie

Atât în domeniul relațiilor de muncă, cât și în cel al securității și sănătății în muncă, valoarea totală a amenzilor aplicate de ITM Botoșani în luna noiembrie se ridică la 135.000 de lei.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Conferința preoțească a Protopopiatului Dorohoi, desfășurată la Parohia „Sfântul Nicolae” Corlăteni

Publicat

Publicitate

În atmosfera senină a zilei de 8 decembrie a.c., preoții Protopopiatului Dorohoi s-au reunit la Parohia „Sfântul Nicolae” Corlăteni pentru conferința preoțească semestrială, desfășurată sub binecuvântarea și în prezența Preasfințitului Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor.

Întâlnirea a fost deschisă prin Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, slujită în biserica parohială de un sobor de preoți, din care au făcut parte: P.C. Pr. Petru Ciobanu, inspector eparhial, P.C. Pr. Apetrei Ionuț-Ștefan, protopop al Protopopiatului Dorohoi, P.C. Pr. Bogdan Ștefan Mihai, misionar protopopesc, P.C.Prof. Budacă Teodor Cătălin și preotul paroh Constantin Berbeci, gazda întâlnirii.

Răspunsurile liturgice au fost oferite cu multă dăruire de membrii Corului Protopopesc „Ecclesia”, coordonați de profesorul Răzvan Gabriel Sarafim, responsabil cu organizarea cântării la strană în cadrul Protopopiatului Dorohoi.

La finalul slujbei, P.C. Pr. Petru Buzenche, de la Parohia „Pogorârea Duhului Sfânt” Smârdan, a fost hirotesit întru duhovnic, moment în care Preasfințitul Nichifor a rostit un cuvânt de binecuvântare, subliniind frumusețea și responsabilitatea slujirii inimilor omenești.

După Sfânta Liturghie, lucrările întâlnirii s-au desfășurat într-o atmosferă de comuniune și deschidere frățească. Preasfinția Sa și-a exprimat bucuria de a fi împreună cu preoții din această parte a eparhiei, oferind totodată câteva repere privind tema pusă în discuție.

P.C. Preot Profesor Budacă Teodor Cătălin a susținut referatul cu titlul:
„Meşteşugul călăuzirii duhovnicești. Exemple pastorale din îndrumarea duhovnicească a Sfinților Cuvioși Paisie și Cleopa de la Sihăstria”. În cuvinte limpezi și pline de substanță duhovnicească, părintele a evocat discreția, discernământul și delicatețea sfaturilor celor doi mari duhovnici ai monahismului românesc

Publicitate

În partea a doua a întâlnirii, Preasfinția Sa a avut un dialog deschis cu preoții participanți. Au fost analizate: stadiul lucrărilor de construcție sau reabilitare de la diferite parohii, dinamica vizitelor și slujbelor arhierești, activitățile misionare, catehetice și sociale desfășurate în comunitățile parohiale, precum și provocările specifice parohiilor mici sau rurale, unde numărul credincioșilor este adesea redus.

De asemenea, s-a discutat despre administrarea terenurilor agricole aflate în grija unor parohii și despre modul în care acestea pot fi gestionate în folosul comunităților.

La final, Părintele Constantin Berbeci, parohul bisericii „Sfântul Nicolae” Corlăteni, a mulțumit Preasfințitului Nichifor și tuturor preoților prezenți pentru bucuria comuniunii, pentru cuvântul ziditor și pentru împărtășirea de experiență pastorală.

Întâlnirea s-a încheiat într-un duh de pace, cu nădejdea sporirii în lucrarea pastorală și duhovnicească a fiecărui slujitor al Sfântului Altar.

 

Pr. Silviu Ionuț Butnariu (Parohia „Adormirea Maicii Domnului – Prelipca”)

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending