Connect with us

Actualitate

Crește valoarea tichetelor de creșă, din aprilie. Condiții de acordare și detalii pentru părinți

Publicat

Publicitate

Valoarea tichetelor de creșă va crește, din aprilie, cu 30 de lei. Proiectul pentru majorarea acestora a fost pus în dezbatere publică de către Ministerul Muncii, relatează alba24.ro.

Din aprilie, valoarea tichetelor de creșă va fi de 600 de lei, față de 570 de lei cât este în prezent.

”Pentru semestrul I al anului 2023, începând cu luna aprilie 2023, valoarea sumei lunare care se acordă sub formă de tichete de creşă, stabilită potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1045/2018 cu modificările ulterioare, este de 600 lei”, se arată în proiect.

Potrivit documentului citat, valoarea nominală stabilită se aplică și pentru primele 2 luni ale semestrului II al anului 2023, respectiv august 2023 și septembrie 2023.

Cum se acordă tichetele de creșă

Tichetele de creşă sunt bilete de valoare care se acordă, lunar, angajaţilor care nu beneficiază de concediul şi de indemnizaţia acordate pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv de până la 3 ani în cazul copilului cu handicap.

Tichetele de creşă pot fi utilizate numai pentru achitarea taxelor la creşa unde este înscris copilul.

Publicitate

Tichetele de creşă se acordă, la cerere, unuia dintre părinţi sau tutorelui căruia i-a fost încredinţat copilul spre creştere şi educare, pe baza livretului de familie.

Nu pot beneficia de tichete de creşă asistenţii maternali profesionişti sau persoanele la care este găzduit copilul şi pentru care s-a instituit măsura plasamentului în regim de urgenţă.

Potrivit normelor metodologice de aplicare a legii, tichetele de creșă pot fi utilizate de către angajați numai la creșele sau entitățile asimilate acestora și cu care unitățile emitente au încheiate contracte de prestări de servicii. Prin entități asimilate se înțelege alte unități de educație timpurie antepreșcolară, publice sau private, organizate în condițiile legii, precum și persoanele care exercită profesia de bonă.

Suma individuală sub forma tichetelor de creșă se acordă pentru acoperirea parțială sau integrală a taxelor de creșă reprezentând contribuția lunară a părinților/reprezentanților legali la suportarea cheltuielilor pentru copiii înscriși în creșe sau alte unități de educație timpurie antepreșcolară publice sau, după caz, a contravalorii serviciilor prestate de unități de educație timpurie antepreșcolară private sau de bone și se suportă integral de către angajator.

Documente necesare

Tichetele de creșă se distribuie salariaților, lunar, pentru fiecare dintre copiii lor naturali, inclusiv pentru fiecare copil adoptat, precum și pentru cei cărora li s-a instituit tutela, pe baza următoarelor documente:

  • a) cerere pentru acordarea tichetului de creșă
  • b) actul doveditor eliberat de creșa/entitatea asimilată acesteia la care este înscris copilul
  • c) documente care să ateste calitatea de părinte, respectiv certificatul de naștere al copilului, în cazul părinților naturali, sau hotărârea judecătorească de încuviințare a adopției, în cazul copilului adoptat
  • d) documente care să ateste calitatea de tutore, respectiv hotărârea judecătorească de instituire a tutelei sau, după caz, dispoziția autorității tutelare
  • e) declarație pe propria răspundere că celălalt părinte sau, după caz, tutorele nu beneficiază de tichete de creșă, de concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv de până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap
  • f) alte documente solicitate de angajator, după caz

Angajatorii au obligația de a informa angajații cu privire la creșele/entitățile asimilate acestora cu care unitățile emitente ale tichetelor de creșă au încheiate contracte de prestări de servicii.

Unitățile emitente ale tichetelor de creșă solicită de la angajatori datele de identificare ale creșelor/entităților asimilate acestora în care angajații au copii înscriși, în vederea încheierii contractelor de prestări de servicii

În cazul în care creșa/entitatea asimilată nu are personalitate juridică, unitățile emitente vor încheia contractele de prestări de servicii cu persoana juridică, în structura căreia este organizată creșa/entitatea asimilată acesteia.

În cazul în care angajatul căruia i s-au acordat tichete de creșă nu a prezentat angajatorului informațiile privind prezența copilului la creșă/entitatea asimilată acesteia, în scris cu confirmarea creșei/entității asimilate acesteia, acesta are obligația să restituie angajatorului contravaloarea tichetelor de creșă acordate și necuvenite.

Dacă restituirea nu este posibilă, angajatorul va recupera din drepturile salariale cuvenite angajatului respectiv contravaloarea tichetelor de creșă acordate suplimentar, corespunzător numărului de zile absente din luna în care copilul a fost absent de la creșă/entitatea asimilată acesteia.

Alte condiții

Valoarea lunară a tichetelor de creșă acordată salariaților și decontată creșei/entității asimilate acesteia de către unitățile emitente nu poate fi fracționată de creșa/entitatea asimilată acesteia, pe perioade de utilizare, dependent de absența de la creșă a copiilor în cursul unei luni calendaristice sau de cuantumul taxelor stabilit pentru copiii ai căror părinți achită taxele de creșă în numerar.

Eventualele sume neconsumate de creșă/entitatea asimilată acesteia în luna curentă, ca urmare a absenței copiilor, vor fi utilizate de creșă/entitatea asimilată acesteia în luna în care copiii în cauză vor fi prezenți la creșă/entitatea asimilată acesteia.

În aceste cazuri, valoarea lunară a tichetelor de creșă acordată angajaților pentru luna în care copilul va fi prezent la creșa/entitatea asimilată acesteia în cauză se diminuează, în mod corespunzător, de către angajator. Informațiile privind prezența lunară a copilului la creșă/entitatea asimilată acesteia, confirmate de creșă/entitatea asimilată acesteia, se comunică angajatorului, în scris, de către angajatul beneficiar de tichete de creșă.

Sumele decontate de unitățile emitente și neconsumate de creșă/entitatea asimilată acesteia până la sfârșitul lunii calendaristice se reportează în contul lunii următoare.

La sfârșitul anului calendaristic, soldul contului bancar deschis pentru operațiunile cu tichetele de creșă va fi reportat pentru anul următor.

Creșa/Entitatea asimilată acesteia trebuie să organizeze lunar o evidență proprie privind prezența lunară a copilului la creșă/entitatea asimilată acesteia.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

VIDEO: Părintele protopop Petru Fercal, la hramul Bisericii „Sfinții Trei Ierarhi” : „Să luăm aminte pe unde pășim, dacă mergem pe drumul mântuirii sau al osândei”

Publicat

Publicitate

Credincioșii ortodocşi au adus ieri, ca în fiecare an la 30 ianuarie, cuvenita cinstire Sfinţilor Trei Ierarhi, cu prilejul unuia dintre cele mai însemnate praznice ale începutului de an. Sfinţii Vasile cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur au, fiecare, şi câte o dată individuală de prăznuire în calendar (1 ianuarie, 25 ianuarie, respectiv 13 noiembrie), dar şi această sărbătoare comună, fixată de biserică în semn de recunoştinţă pentru rolul lor deosebit în istoria creştinismului.

Biserica închinată acestor mari ierarhi a primi un suflu nou, o înfățișare nouă prin haina picturii, devenind cu adevărat o bijuterie arhitecturală.

Acest lăcaș sfânt din municipiul Botoșani a fost ctitorit de negustorul grec Constantin Gheorghiu, cu puterea lui Dumnezeu și ajutorul creștinilor în anul 1789 și a cunoscut în ultimii ani o transformare spectaculoasă.

Sărbătoarea a început miercuri seară, cu slujba Vecerniei cu Litie, oficiată de un sobor de preoți, în frunte cu protopopul Petru Fercal. Popasul duhovnicesc a adunat zeci de credincioși care au venit din toate colțurile orașului ca să îi cinstească pe Sfinții Trei Ierarhi.

Răspunsurile la strană au fost oferite de mai mulți cântăreți din oraș.

Părintele protopop a binecuvântat la finalul slujbei, prin rugăciunea Litiei, pâinea, grâul, vinul și untdelemnul, elemente folosite în cultul divin public, după care a ținut un cuvânt de învățătură în care a realizat o incursiune în viața celor trei corifei din panteonul marilor ierarhi, teologi și sfinți ai Bisericii creștine, evidențiind contribuția lor atât în ceea ce privește formarea învățăturii creștine, cât și în păstrarea și transmiterea ei generațiilor succesive de creștini.

Publicitate

Părintele paroh al Bisericii „Sfinții Trei Ierarhi”, Gabriel Mihăescu, un om de o rară noblețe sufletească și un slujitor al Altarului care și-a apropiat enoriașii cu vorba blândă, dar cu direcții clare și ferme în urcușul lor duhovnicesc, a avut o scurtă intervenție la final, copleșit la rândul său de număr foarte mare de credincioși prezenți la slujba Vecerniei.

Sărbătoarea a continuat a doua zi cu slujba sfintei Liturghii, după care a urmat tradiționala agapă frățească, cu sărmăluțe și cozonac, gospodinele din parohie demonstrând adevărate aptitudini culinare.

Citeste mai mult

Economie

Val de scumpiri din aprilie 2025. Statul actualizează nivelul accizelor la benzină, motorină și alte produse energetice

Publicat

Publicitate

Val de scumpiri din aprilie 2025. Statul actualizează nivelul accizelor la benzină, motorină, gaz lichefiat, cărbune și electricitate. Acesta va fi revizuit în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2025.

Datele sunt prevăzute în Raportul privind situația macroeconomică pe anul 2025 și proiecția acesteia pe anii 2026-2028, publicat joi în dezbatere de Ministerul Finanțelor Publice (MFP).

Potrivit sursei citate, începând cu data de 1 ianuarie 2025, se are în vedere introducerea unui calendar de creștere graduală a nivelului accizelor, pentru perioada 2025-2026, la următoarele categorii de băuturi: bere, vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic. Totodată, este vizată exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu creșterea prețurilor de consum a nivelului accizelor pentru aceste produse.

În același timp, se menționează actualizarea nivelului accizelor cu creșterea prețurilor de consum, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2025, inclusiv, conform regulii generale prevăzută de Codul fiscal, pentru următoarele produse energetice: benzină cu plumb, benzină fără plumb, motorină, păcură, gaz petrolier lichefiat, gaz natural, petrol lampant (kerosen), cărbune și cocs și electricitate.

Val de scumpiri din aprilie 2025. Majorări în etape

Proiectul de buget include și majorarea, începând cu 1 aprilie 2025, a nivelului de acciză pentru produsele din tutun prelucrat, respectiv țigarete, țigări și țigări de foi, tutun fin tăiat, destinat rulării în țigarete și alte tutunuri de fumat.

Tot de la aceeași dată, ar urma să crească nivelul accizelor pentru produsele supuse accizelor nearmonizate, respectiv lichid cu sau fără nicotină, produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, produse destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină și pentru produsele cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală.

Publicitate

De asemenea, din 1 ianuarie 2026, este prevăzută majorarea nivelului accizelor pentru bere, vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic și, totodată, exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu creșterea prețurilor de consum a nivelului accizelor pentru aceste produs.

De la 1 aprilie 2026 va crește atât nivelul accizelor pentru produsele din categoria tutun prelucrat, respectiv țigarete, țigări și țigări de foi, tutun fin tăiat, destinat rulării în țigarete și alte tutunuri de fumat, cât și pentru produsele supuse accizelor nearmonizate, respectiv: lichid cu sau fără nicotină, produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, produse destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină și pentru produsele cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală.

Proiectul de buget

Ministerul Finanțelor a publicat, joi, proiectul de buget pentru acest an, construit pe o creștere economică de 2,5%, ceea ce duce valoarea Produsului Intern Brut la 1.912 miliarde de lei prețuri curente.

Inflația medie anuală pe care a fost calculat bugetul este de 4,4%, potrivit Agerpres.

Deficitul bugetar este estimat la 7,04% din PIB.

Veniturile bugetului consolidat sunt estimate 667,523 miliarde de lei, reprezentând 34,9% din PIB, iar cheltuielile la 802,170 miliarde de lei, respectiv 41,9% din PIB.

Citeste mai mult

Eveniment

Medicii specialiști cu practică independentă, nemulțumiți de valoarea punctului per serviciu medical

Publicat

Publicitate

Patronatul Medicilor Specialiști cu Practică Independentă și-a manifestat nemulțumirea, vineri, față de valoarea punctului per serviciu medical prevăzută în proiectul de buget pus în transparență decizională pe site-ul Ministerului de Finanțe.

‘Patronatul Medicilor Specialiști cu Practică Independentă a examinat proiectul de buget pus în transparență decizională pe site-ul Ministerului de Finanțe și aduce în atenția autorităților situația absolut catastrofală și de neînțeles la care este condamnată medicina de ambulatoriu în acest moment’, se arată într-un comunicat remis AGERPRES.

PMSPI susține că a tras numeroase semnale de alarmă și a solicitat dublarea bugetului alocat pe 2025, ceea ce ar fi făcut ca valoarea punctului să ajungă la 8 lei per punct per serviciu medical.

‘Alocarea este acum însă de 4,12 milioane lei față de 3,7 milioane lei pe 2024, adică o majorare de doar 10,81% care acoperă strict creșterea organică data de creșterea numărului de servicii prin intrarea în contract a noilor furnizori. Practic, valoarea punctului per serviciu medical de la 5 lei va crește la 5,22 lei, valoare absolut insuficientă, în realitate, din cauza inflației reprezentând o valoare de 4,7 lei’, a explicat organizația.

Patronatul Medicilor Specialiști cu Practică Independentă solicită rediscutarea bugetului, cu implicarea tuturor părților ‘relevante’, pentru a aloca fondurile necesare funcționării acestui sector medical.

‘Este timpul ca decidenții politici să înțeleagă un adevăr fundamental: sănătatea românilor este o prioritate pentru medici și trebuie să devină o prioritate reală și pentru Guvern’, a mai transmis organizația patronală. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cum pot fi reclamați șoferii agresivi în trafic. Care este procedura stabilită de MAI

Publicat

Publicitate

Cum pot fi reclamați șoferii agresivi în trafic. Comportamentele agresive ale șoferilor pot fi reclamate și prin prezentarea unor imagini video din trafic. Procedura prin care astfel de sesizări pot fi acceptate și soluționate a fost prezentată de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI), scrie alba24.ro.

Legislația a fost modificată la jumătatea anului 2024, prin OUG 84/2024. Aceasta a introdus în Codul Rutier posibilitatea ca șoferii să fie sancționați de polițiști și în baza unor înregistrări surprise de alți participanți la trafic sau de administratorii drumurilor publice.

În 30 ianuarie 2025, MAI a pus în dezbatere publică un proiect privind ”utilizarea platformei informatice destinate primirii și verificării sesizării formulate de un participant la trafic cu privire la efectuarea unor manevre agresive, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul”.

Sesizarea participantului la trafic va trebui să conțină, în mod obligatoriu:

datele acestuia de identificare (nume, prenume și codul numeric personal ori, după caz, codul de identificare)
datele de contact, număr de telefon și adresa de corespondență
declarație pe propria răspundere cu privire la veridicitatea aspectelor percepute și a înregistrării audio-video sau video
data, ora, locul sau orice alte elemente care să conducă la identificarea locului unde a fost surpinsă posibila faptă contravențională
semnătura.
Cum pot fi reclamați șoferii agresivi în trafic. Procedura
În vederea comunicării sesizării, participantul la trafic, denumit în continuare utilizator, se autentifică în HUB, cu ajutorul contului de utilizator și al parolei asociate, după care accesează e-SAR.

Ulterior, utilizatorul:

Publicitate

accesează formularul privind sesizarea, pre-completat cu datele cu character personal
completează informațiile cu privire la posibila faptă contravențională
încarcă înregistrarea audio-video sau video.
Sesizarea se transmite numai după ce utilizatorul își exprimă acordul cu privire la termenii și condițiile prezentate în formular, confirmând că:

a perceput în mod nemijlocit manevrele agresive în calitate de participant la trafic
își exprimă consimțământul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.
Prin transmiterea sesizării, utilizatorul își asumă în mod expres autenticitatea și veridicitatea informațiilor furnizate, inclusiv cu privire la înregistrarea audio-video sau video, această acțiune având aceeași valoare juridică ca semnarea olografă a sesizării.

Înregistrarea audio-video sau video poate fi vizualizată și descărcată de către utilizator într-un interval de maximum o oră de la momentul transmiterii sesizării.

Ulterior transmiterii, sesizarea nu poate fi anulată sau actualizată de către utilizator.

Stadiul, modalitatea soluționării, precum și motivele de clasare a sesizării, după caz, pot fi vizualizate de către utilizator în cadrul e-SAR.

Orice altă cerere privind stadiul, modalitatea soluționării și motivele de clasare a sesizării nu se ia în considerare și se clasează, fără vreo altă formalitate.

 Cerințe tehnice pentru înregistrarea sesizării în e-SAR

Sesizarea trebuie să conțină un format valid de număr de înmatriculare/înregistrare.

Dimensiunea maximă a înregistrării audio-video sau video, precum și formatul digital al acesteia se stabilesc de către administratorul tehnic, de comun acord cu Direcția Rutieră, în funcție de capabilitățile tehnice ale platformei, și se aduc la cunoștința utilizatorului prin intermediul platformei

Ce se poate reclama

Conform prevederilor articolului 54^1 din O.U.G. 195/2002, se interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.

Prin comportament agresiv se înţelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:

deplasarea succesivă de pe o bandă de circulaţie pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens
întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor
pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roţilor motoare
circulaţia cu vehiculul la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia
folosirea repetată a semnalelor sonore şi/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în faţa sa să elibereze banda de circulaţie
conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roţi
mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalţi participanţi la trafic care circulă în spatele acestuia
realizarea intenţionată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia
conducerea intenţionată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.

Amenzi

Sancțiunea pentru comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice este prevăzută de articolul 100/3/i din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

Presupune 4-5 puncte de amendă (660-825 de lei) și măsura complementară de reținere a permisului de conducere pentru 30 de zile.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending