Comparativ cu anul 2021, costul mediu anual suportat de părinți pentru educația copiilor a crescut cu aproximativ 3.100 de lei, până la 9.818 de lei anual;
La evaluarea națională de anul acesta s-au înregistrat diferențe foarte mari între absolvenții de gimnaziu din mediul urban (a căror rată de insucces exprimată ca medii sub 5 este de 9,15%) și colegii lor din mediul rural, cu o rată triplă a mediilor sub 5 (30,09%);
În 2024, peste 400.000 de copii cu vârste între 7 și 17 ani erau în afara sistemului de educație (440.734, reprezentând 18,7% din populația rezidentă de vârsta respectivă);
1 din 10 copii a fost victimă a violenței în primele două luni ale anului școlar trecut – incidența violenței este de două ori mai mare la elevii din ciclul primar față de gimnaziu și de patru ori mai mare comparativ cu adolescenții.
Cu un abandon școlar peste media europeană, costuri ascunse ale educației care limitează accesul egal la educație de calitate și un clivaj cronic între copiii din urban și cei din rural, care se vede în rezultatele la examenele naționale, noul an școlar debutează sub semnul tensiunilor și în condițiile unor cheltuieli publice pentru educație care continuă să plaseze țara noastră sub media Uniunii Europene. Organizația Salvați Copiii România prezintă principalele date îngrijorătoare și solicită autorităților decidente să lucreze pentru interesul superior al copilului și pentru restabilirea accesului la educație egală pentru toți copiii vulnerabili.
După o vară care a adus multiple și profunde schimbări în domeniul învățământului preuniversitar, debutul anului școlar 2025-2026 este marcat de numeroase incertitudini și întrebări la care autoritățile nu pot răspunde deocamdată: cum a evoluat numărul elevilor care învață în clase cu predare simultană, câți elevi vor fi nevoiți să facă naveta către școlile unde au fost mutați, cum a evoluat numărul de elevi pe clasă, câte cadre didactice predau materii din afara ariei curriculare sau alte materii decât cele pentru care sunt titulari.
Aceste necunoscute legate de impactul imediat al Legii 141/2025 asupra sistemului de învățământ preuniversitar nu fac decât să se adauge unor provocări preexistente, care marchează profund egalitatea de șanse și chiar accesul copiilor români la o educație de calitate.
Neparticiparea la educație și părăsirea timpurie a școlii
La începutul anului calendaristic trecut, peste 400.000 de copii cu vârste între 7 și 17 ani erau în afara sistemului de educație (440.734, reprezentând 18,7% din populația rezidentă de vârsta respectivă)[1], în timp ce cele mai recente date statistice privind abandonul școlar arată că 26.000 de elevi au abandonat școala în anul școlar 2022-2023.
Provocările legate de participarea la educație încep de la nivelul educației timpurii, în condițiile în care, la nivelul UE, România înregistrează cea mai scăzută rată de cuprindere în educație a copiilor cu vârsta între 3 ani și vârsta de începere a învățământului obligatoriu (75,7% față de o medie EU de 94,6%)[2].
În plus, participarea la educația timpurie este puternic influențată de statutul socioeconomic, în condițiile în care copiii în risc de sărăcie sau excluziune socială reprezintă aproximativ o treime din totalul copiilor cu vârsta educației preșcolare, dar peste jumătate dintre copiii care nu participă deloc la educația preșcolară și doar puțin peste o zecime din copiii care beneficiază de educație preșcolară în regim de program prelungit[3].
Publicitate
Datele Eurostat arată că din ce în ce mai mulți copii cu vârsta învățământului gimnazial sunt în afara școlii (de la 12,3% în anul 2021, la 15,86% în anul 2022 și 16,26% în anul 2023)[4], situația fiind și mai gravă în cazul copiilor cu vârsta învățământului liceal (de la 23,02% în anul 2021, la 25,03% în anul 2022 și 26,89% în anul 2023)[5].
În ceea ce privește rata de părăsire timpurie a școlii (procentul tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani care au absolvit cel mult gimnaziul și nu-și continuă educația sau formarea profesională), România înregistrează cea mai proastă situație din ultimii 7 ani[6], cu un nivel total de 16,8% (față de media UE de 9,4%). Și mai îngrijorător este faptul că acest indicator variază foarte mult în funcție de mediul de locuire. Astfel, dacă în marile orașe, nivelul este de doar 5% (sub media UE de 8,3% pentru acest mediu), în urbanul mic se ajunge la 15,3%, iar în mediul rural la 26,3%. În plus, cei mai mulți dintre acești tineri nu participă pe piața muncii (11,1% neavând un loc de muncă față de 5,7% care muncesc).
În aceste condiții, ponderea tinerilor cu un nivel scăzut de educație trebuie să reprezinte un semnal de alarmă în contextul mai larg al îmbătrânirii populației și scăderii numărului de locuitori de vârstă activă pe piața muncii. Uniunea Europeană[7] atrage atenția asupra faptului că schimbările demografice reprezintă amenințare la adresa viitorului economic, deoarece o forță de muncă redusă poate genera o scădere a creșterii economice. Pentru contracararea acestor riscuri, pentru continuarea creșterii economice și acoperirea costurilor generate de îmbătrânirea populației, este esențială creșterea participării tinerilor pe piața muncii. Iar educația joacă un rol crucial în acest sens, în condițiile în care nivelul de educație corelează puternic cu participarea tinerilor pe piața muncii: în rândul tinerilor cu vârsta între 25 și 29 de ani, doar 44,1% dintre cei cu nivel scăzut de educație sunt angajați, în comparație cu o pondere de 75,3% dintre cei cu o educație medie și 89,6% dintre cei cu studii superioare (date pentru România, 2024)[8].
Rezultatele participării la educație
Analizând generația de elevi care au susținut Evaluarea Națională în vara acestui an, observăm că aproape o treime (32,73% din promoția 2016-2025) nu au reușit să promoveze acest examen cu succes. Raportându-ne strict la elevii care s-au prezentat la probele de examen, remarcăm diferențe foarte mari între absolvenții de gimnaziu din mediul urban (a căror rată de insucces exprimată ca medii sub 5 este de 9,15%) și colegii lor din mediul rural, cu o rată triplă a mediilor sub 5 (30,09%).
În schimb, pe lângă insuccesul la examenul propriu-zis, promoția 2016-2025 a suferit pierderi semnificative și de-a lungul parcursului educațional:
Diferența dintre numărul elevilor care au început clasa pregătitoare în anul 2016 și cei care au început clasa a VIII-a în anul 2024 este de 12.189 (6,48% din generație).
Între numărul elevilor care au început clasa a VIII-a în anul 2024/2025 și numărul elevilor înscriși la Evaluarea Națională 2025 este o diferență de 16.815, ceea ce reprezintă aproape 9% (8,93%) din generație. Remarcăm faptul că pierderile pe parcursul clasei a VIII-a sunt mai ridicate decât cele din cei 8 ani școlari anteriori cumulat, atât la nivel național, cât și în 32 de județe, cele mai mari diferențe înregistrându-se în Giurgiu (diferență de 12,24 puncte procentuale), Cluj (diferență de 9,63 puncte procentuale) și Suceava (diferență de 8.88 punte procentuale).
Între numărul elevilor care au fost înscriși la Evaluarea Națională și numărul elevilor care au participat la Evaluarea Națională 2025 este o diferență de 6.994, ceea ce reprezintă 3,72% din generație.
25.618 dintre elevii care au susținut Evaluarea Națională au obținut medii mai mici de 5, ceea ce reprezintă 13,6% din generație (sau 16,8% dintre participanții la examen). Subzistă diferențele foarte mari între absolvenții de gimnaziu din mediul urban (a căror rată de insucces exprimată ca medii sub 5 este de 9,15%) și colegii lor din mediul rural, cu o rată triplă a mediilor sub 5 (30,09%).
Analizând ponderea diferitelor momente în total, putem observa că, de regulă, cea mai dificilă etapă este susținerea Evaluării Naționale.
O excepție notabilă este reprezentată de Giurgiu, județ în care procentul elevilor neînscriși la examen este mai mare decât al celor care nu au reușit să promoveze cu media 5.
Toate procentele sunt calculate prin raportare la numărul elevilor care și-au făcut debutul școlar în 2016/2017. Județele ilustrate sunt cele cu cel mai ridicat nivel total de pierderi sau eșec pe promoție.
Rezultatele[9] testării TIMSS 2023, publicate la finalul anului trecut, indică o situație interesantă a performanțelor la matematică ale elevilor români. Astfel, dacă doar 6% din elevii de clasa a IV-a au obținut rezultate sub pragul minim, iar rezultatele a 66% dintre ei îi plasează în primele două niveluri (avansat și ridicat), în cazul elevilor de clasa a VIII-a, ponderea celor care au obținut rezultate sub pragul minim este de 17% și doar 40% au reușit să obțină un scor care să-i plaseze în primele două categorii.
Siguranța în mediul școlar
O anchetă[10] realizată de Organizația Salvați Copiii în luna noiembrie a anului trecut și la care au participat 1957 de copii și 4788 de părinți a arătat că 1 din 10 copii a fost victimă a violenței în primele două luni ale anului școlar trecut. Incidența violenței este de două ori mai mare la elevii din ciclul primar față de gimnaziu și de patru ori mai mare comparativ cu adolescenții. Părinții raportează acte de violență asupra propriilor lor copii cu o rată cu 3% mai ridicată, cu un vârf de 22,4% la ciclul primar.
Unitățile de învățământ sunt principalul loc al incidentelor (73,5%, conform copiilor, 87,7% conform părinților), urmate de parcurile și locurile de joacă (13,3%). În aproximativ 70% din cazuri, agresorul este un alt copil (coleg/prieten), iar în 25% un copil necunoscut. Cadrele didactice sunt rar menționate de copii (3,8%), dar mai frecvent de părinți (8,1%).
Dincolo de incidența foarte ridicată a violenței, răspunsurile copiilor indică și o situație îngrijorătoare a raportării actelor de violență și, implicit, a încrederii în adulții de referință. Astfel, la întrebarea adresată copiilor dacă aceștia au cerut ajutorul sau au povestit unui adult despre ce li s-a întâmplat, o treime au afirmat că nu au povestit niciunui adult despre experiența trăită. Iar atunci când incidentul a fost semnalat unui adult, acesta din urmă a intervenit în sprijinul copilului în aproape 9 din 10 cazuri.
Rezultatele testării PISA 2022[11] confirmă o incidență mai mare a bullyingului în rândul elevilor de gimnaziu (32,1%), în comparație cu cei de liceu (23,6%), dar și existența unor diferențe semnificative în funcție de statutul socioeconomic al elevilor (cu o incidență de 28,1% în rândul celor dezavantajați față de 21,4% în rândul celor avantajați), în funcție de profilul unității de învățământ (nivelul fiind de 31,4% în cazul școlilor dezavantajate și 20,3% în cazul celor mai avantajate școli), dar și în funcție de mediul unde aceasta funcționează (cu o incidență care variază de la 31,5% în cazul școlilor din mediul rural, 25,9% în cazul celor din urbanul mic și 22,8% pentru unitățile din marile orașe).
Date din aceeași sursă arată și faptul că, în cazul elevilor români, există o legătură puternică între expunerea la bullying și performanțele la matematică. Astfel, o creștere cu o unitate a indexului de expunere la bullying conduce la o scădere cu 4 puncte a scorului obținut la testarea la matematică (după eliminarea celorlalți principali factori care influențează rezultatele la testare, respectiv profilul socioeconomic al elevului și al școlii).
Investițiile în educație și costurile ascunse ale educației
Cele mai recente date privind cheltuielile publice pentru educație continuă să plaseze țara noastră sub media Uniunii Europene, astfel, la nivelul anului 2023, aceste cheltuieli au reprezentat, în România, 3,4% din produsul intern brut (față de o medie UE de 4,7%), respectiv 8,4% din cheltuielile publice (față de o medie UE de 9,6%)[12].
Potrivit unui sondaj Salvați Copiii[13], finanțarea publică insuficientă a educației se reflectă și în eforturile financiare pe care familiile sunt nevoite să le facă pentru școlarizarea copiilor. Astfel, părinții sunt nevoiți să plătească, în medie, aproape 10.000 de lei anual pentru meditații, after school și materiale didactice, iar comparativ cu anul 2021, costul mediu anual suportat de părinți pentru educația copiilor a crescut cu aproximativ 3.100 de lei, până la 9.818 de lei anual. Cele mai importante creșteri sunt cele legate de meditații, aproximativ 3.700 lei, și after school, aprox. 2.500 lei. Costul mediu total anual crește odată cu vârsta copilului, de la 6.803 în cazul ciclului primar, la 10.781 la gimnaziu și 12.119 la liceu.
În comparație cu rezultatele analizei anterioare, observăm o creștere de 44,33% a costului total mediu acoperit anual de familie pentru școlarizarea fiecărui copil. Această modificare este cu atât mai îngrijorătoare cu cât consultarea anterioară a avut loc la începutul anului 2021, când trecerea la educația online generase o creștere uriașă a cheltuielilor familiilor (în special pentru dispozitive și echipamente periferice).
24% dintre părinții copiilor din ciclul primar menționează costuri legate de After School / Școală după Școală (SDS), cu un cost mediu anual de 6.781 lei (cel mai ridicat dintre toate costurile). Incidența acestui cost este semnificativ mai ridicată în București (15% din total părinți) și cea mai scăzută în mediul rural (3%). În 6 din 10 cazuri (62%), familia este cea care suportă în întregime costurile programului, iar într-un caz din 10 (11%), costurile sunt împărțite între părinți și o altă instituție.
Meditațiile sunt menționate ca un cost asociat educației de 48% dintre părinți. Analizând pe niveluri de educație, observăm niveluri similare pentru gimnaziu și liceu (64% respectiv 66%) și un nivel mult mai redus, dar totuși impresionant, în cazul elevilor din ciclul primar (19%). Deși nu toți respondenții apelează la meditații pentru copiii lor, atunci când apar, meditațiile reprezintă al doilea cost ca nivel mediu, atingând pragul de 6.234 lei. După cum era de așteptat, cei mai mulți dintre respondenții care apelează la meditații pentru copiii lor fac acest pas în vederea pregătirii pentru examenele naționale (58%), următorul motiv fiind recuperarea materiei pe care copilul nu reușește să o parcurgă la clasă (36%) și îmbunătățirea performanțelor deja atinse de copil (32%). Costul meditațiilor este resimțit ca un efort semnificativ, care presupune amânarea unor cheltuieli necesare, de aproximativ 25% dintre respondenții ai căror copii le urmează.
Situația în familiile vulnerabile
În primăvara acestui an, Organizația Salvați Copiii a organizat un proces de consultare cu părinții sau reprezentanții legali ai copiilor care beneficiază de sprijinul centrelor de zi ale organizației, cu scopul de a explora măsura în care dezavantajele de ordin socioeconomic, profesional sau educațional se suprapun și/sau se transmit de la o generație la alta, în cazul familiilor vulnerabile.
Vulnerabilitatea respondenților se manifestă sub multiple aspecte:
52% dintre ei se confruntă cu o situație profesională precară (fără ocupație, casnici, în șomaj sau lucrători informali);
43% prezintă un nivel redus de educație (fără școală, studii primare sau gimnaziale);
42% din participanții la sondaj au indicat răspunsuri care îi plasează în zona sărăciei subiective.
Aproape 3 din 5 respondenți (58%) au indicat că nu pot acoperi cheltuielile legate de participarea copiilor la educație, în absența unui sprijin extern. Observăm însă că această incapacitate de a face față cheltuielilor legate de educație atinge niveluri mult mai ridicate în rândul respondenților care se confruntă cu vulnerabilități specifice. Astfel, 87% din cei aflați în stare de sărăcie subiectivă nu pot acoperi cheltuielile legate de educația copiilor, 70,3% din cei cu nivel educațional scăzut sunt în aceeași situație și 67% din respondenții cu situație ocupațională vulnerabilă se află și în imposibilitatea de a răspunde acestor nevoi.
O situație similară se observă și dacă analizăm capacitatea familiei de a asigura suport educațional direct (ajutor la pregătirea temelor și pentru asimilarea materiei predate la școală).
Astfel, 59% dintre respondenți au indicat că nu pot asigura un astfel de suport fără sprijin din altă sursă, iar proporția celor care se confruntă cu această imposibilitate crește la 81% în cazul respondenților aflați în sărăcie, 71% în cazul celor cu un nivel educațional redus și 63% dintre cei cu o situație vulnerabilă din perspectiva ocupării.
Ceea ce este și mai îngrijorător este faptul că aproape jumătate dintre respondenți (49%) au indicat ambele tipuri de vulnerabilitate (nu pot nici să acopere cheltuielile legate de participarea copiilor la educație și nici nu pot asigura suport educațional direct copiilor lor).
Deși ilustrative doar pentru segmentul familiilor vulnerabile, rezultatele acestei consultări demonstrează, o dată în plus, că vulnerabilitățile socioeconomice se transmit de multe ori de la o generație la alta, iar ”veriga” principală prin care aceste dezavantaje se propagă este educația, atât sub aspectul participării, cât și sub aspectul relevanței/calității.
În absența unor eforturi susținute de sprijinire a copiilor din familii vulnerabile, astfel încât aceștia să-și continue sau să-și reia cu succes participarea la educație și să-și atingă potențialul, este foarte probabil să observăm, din nou, cum vulnerabilitatea și dezavantajele familiilor defavorizate vor fi preluate de generația copiilor lor.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Spirtul, băutura săracului, ar putea dispărea în curând din magazinele europene. În unele zone, oamenii beau aproape zilnic alcool sanitar – popular spus, spirt. Deși este destinat dezinfectării rănilor sau suprafețelor, tot mai mulți români îl consumă ca înlocuitor de alcool, un obicei extrem de periculos și adesea mortal.
Medicii avertizează că spirtul nu este pentru consum, fiind deosebit de toxic. Alcoolul din aceste produse poate provoca orbire sau deces chiar și în cantități mici. Doza letală este de aproximativ 30 de mililitri, iar confuzia cu alcoolul îl face cu atât mai riscant.
Etanolul, pe cale să fie interzis în Uniunea Europeană
Spirtul ar putea să dispară după ce Uniunea Europeană analizează interzicerea etanolului, principalul compus al alcoolului sanitar, după ce Agenția Europeană pentru Produse Chimice (ECHA) a semnalat posibile riscuri cancerigene și complicații în sarcină, relatează mediafax.ro
Comitetul ECHA se va reuni între 24 și 27 noiembrie, iar decizia finală va fi luată de Comisia Europeană. O eventuală interdicție ar afecta spitalele, farmaciile și industria produselor de curățenie, dar și consumatorii care folosesc zilnic spirtul medicinal.
Avertismente din partea industriei medicale
Industria medicală a tras un semnal de alarmă cu privire la posibilele consecințe ale unei astfel de decizii.
„Impactul asupra spitalelor ar fi uriaș”, a declarat Alexandra Peters, de la Universitatea din Geneva și rețeaua Clean Hospitals.
Publicitate
„Igiena mâinilor, în special cu soluții dezinfectante pe bază de alcool, previne 16 milioane de infecții pe an la nivel mondial”, a declarat Peters pentru Financial Times.
Aceasta a adăugat că alternativele la etanol, precum izopropanolul, sunt chiar mai toxice.
Folosirea repetată a săpunului durează mai mult și afectează pielea, un studiu arătând că, în lipsa dezinfectantului, asistentele ar petrece 30 de minute din fiecare oră a unei intervenții chirurgicale spălându-și mâinile, a spus ea.
ECHA nu a luată încă nicio decizie
Potrivit Mediafax, ECHA a precizat că, „dacă experții vor concluziona că etanolul este cancerigen”, va recomanda înlocuirea acestuia.
Agenția a adăugat că etanolul „ar putea fi totuși aprobat pentru utilizările biocide prevăzute, dacă acestea sunt considerate sigure în raport cu nivelurile așteptate de expunere sau dacă nu se găsesc alternative”.
Agenția a subliniat că nu a fost luată nicio decizie până în prezent.
Organizația Mondială a Sănătății clasifică atât etanolul, cât și izopropanolul drept sigure pentru igiena mâinilor.
În luna mai, Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor a cerut autorităților naționale de sănătate să „stabilească dezinfectarea mâinilor pe bază de alcool drept metoda principală de igienă a mâinilor”.
În România, ar putea fi vizate mai multe produse de tip „alcool sanitar” (spirt medicinal 70°–90°) folosite în gospodării și farmacii, dar și soluții și geluri dezinfectante.
Răcirea bruscă a vremii din perioada 18–20 octombrie 2025, mai ales pe timpul nopții, i-a determinat pe polițiștii locali botoșăneni să desfășoare o serie de acțiuni menite să prevină tragediile cauzate de hipotermie în rândul persoanelor fără adăpost.
Potrivit unui comunicat transmis de Poliția Locală Botoșani, echipajele din cadrul Serviciului Ordine Publică au efectuat verificări în teren, vizând zonele frecventate de persoane aflate în situație de risc. În urma acțiunilor, au fost identificate opt persoane care se adăposteau în condiții improprii și prezentau risc major de deces prin hipotermie.
Deși polițiștii le-au oferit sprijin pentru transport la Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Județean „Mavromati” și ulterior cazare la Centrul de Noapte al Primăriei Municipiului Botoșani, toate cele opt persoane au refuzat asistența medicală și socială.
Reprezentanții Poliției Locale transmit că, în perioada următoare, vor continua monitorizarea zonelor frecventate de persoanele fără adăpost, pentru a preveni cazurile de hipotermie și a oferi sprijin celor care acceptă ajutorul instituțiilor sociale.
Botoșaniul se numără, din nou, printre județele care duc cultura mai departe prin tineri. Festivalul „SMS – Seri Magice Săveni”, organizat de Asociația Societatea Cultural Artistică Arlechin Botoșani, a fost desemnat finalist în cadrul Galei Tineretului din România 2025, la secțiunea „Inspirație prin creație”.
Evenimentul, recunoscut la nivel național pentru originalitate și impact, transformă în fiecare an orașul Săveni într-o scenă plină de lumină, culoare și emoție. Prin spectacole de teatru, dans, muzică și arte vizuale, „Seri Magice Săveni” aduce împreună tineri talentați, profesori, artiști și voluntari care cred în puterea artei de a uni comunitățile.
Potrivit Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, ediția aniversară a Galei Tineretului din România se va desfășura sâmbătă, 25 octombrie 2025, la Centrul Cultural Județean Vaslui, sub tema „Tinerii în centrul democrației”. În competiția din acest an au fost înscrise peste 100 de proiecte din întreaga țară, evaluate de specialiști în domeniul tineretului.
Pentru Arlechin Botoșani, această nominalizare reprezintă o recunoaștere a pasiunii, a muncii în echipă și a devotamentului față de educația prin artă. Proiectul „Seri Magice Săveni” nu doar promovează tinerii artiști, ci oferă și o platformă de expresie, creativitate și dialog cultural.
„Ne bucurăm că munca noastră este apreciată la nivel național. SMS – Seri Magice Săveni este mai mult decât un festival, este o comunitate de suflete tinere care cred în frumos, în colaborare și în puterea culturii de a schimba lumea”, au transmis reprezentanții Asociației Arlechin.
Gala Tineretului din România 2025 va reuni cei mai activi și inspirați tineri din țară, într-un eveniment ce îmbină recunoașterea, emoția și energia unei generații care construiește viitorul prin implicare și creație.
Persoanele care au împlinit vârsta de 17 ani vor putea conduce autovehicule, însă doar în prezența unui șofer experimentat, până la împlinirea vârstei de 18 ani. Măsura a fost aprobată marți de Parlamentul European, în cadrul unei reforme ample care prevede, totodată, introducerea unui permis de conducere digital valabil la nivelul Uniunii Europene, scrie Huffingtonpost, citat de Mediafax.ro.
Intrarea în vigoare
Măsura nu intră în vigoare imediat. Primul pas este publicarea în Jurnalul Oficial al UE, iar de acolo guvernele vor avea trei ani pentru a transpune norma și încă un an pentru a se pregăti pentru aplicarea ei.
Persoanele de 17 ani vor putea obține permisul de conducere pentru autoturisme (categoria B), cu o perioadă de probă de cel puțin doi ani. În acest interval, șoferii începători vor trebui să respecte reguli mai stricte și se vor confrunta cu sancțiuni mai severe pentru condus sub influența alcoolului, neutilizarea centurii de siguranță sau a sistemelor de reținere pentru copii.
Statele membre pot reduce aceeași vârstă și pentru obținerea permisului de camion (categoria C), dar doar pentru circulația pe teritoriul național și tot cu însoțirea unui șofer cu experiență. De asemenea, persoanele de 21 de ani vor putea conduce autobuze (categoria D), dacă dețin un certificat de competență profesională. Schimbările urmăresc reducerea deficitului de șoferi profesioniști.
Retirarea transfrontalieră a permisului
Noua regulă va impune ca retragerea permisului pentru infracțiuni grave într-un stat membru — cum ar fi condusul sub influența alcoolului sau a drogurilor — să fie aplicată în toate statele UE. Autoritățile vor trebui să se informeze reciproc, fără întârzieri nejustificate, despre deciziile de retragere a permisului. Notificarea se va face prin rețeaua europeană RESPER, pentru ca statul emitent al permisului să aplice sancțiunea echivalentă.
Schimbări la examen și permis digital
Examenul teoretic va include informații despre riscurile distragerii atenției prin utilizarea telefonului, unghiurile moarte sau deschiderea sigură a ușilor. Vor fi promovate și măsuri de conștientizare a riscurilor pentru pietoni și bicicliști, cu accent pe siguranța copiilor.
Publicitate
Normativa prevede introducerea permisului digital european în 2030, însă șoferul va avea dreptul să ceară și varianta fizică.
„Permisul va fi recunoscut în toate statele membre UE și va fi valabil pentru conducerea autoturismelor și motocicletelor timp de 15 ani de la data emiterii, perioada scăzând la 10 ani în țările în care este folosit și ca document de identitate”, detaliază Europa Press.