Connect with us

Eveniment

Controale ITM Botoșani în luna mai: Amenzi de peste 41.000 lei și peste 160 de măsuri dispuse pentru nereguli în domeniul muncii și securității

Publicat

Publicitate

În cursul lunii mai, în domeniul relațiilor de muncă, au fost efectuate 67 controale. Au fost dispuse 110 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate, au fost aplicate 12 sancţiuni contravenționale, din care 4 avertismente și 8 amenzi în valoare de 24.300 lei.

Deficiențele constatate au vizat:

– nepăstrarea la locul de muncă a unei copii după contractul individual de muncă;

– neplata orelor de muncă suplimentare;

– neacordarea repausului săptămânal de 48 de ore consecutive;

– lipsa evidenței timpului de muncă;

Publicitate

– neeliberarea de către angajatori a documentelor aferente încetării activității de către    salariat (decizie de încetare, adeverință privind activitatea prestată, extras Revisal);

– neprezentarea evidenței privind timpul de muncă a lucrătorilor mobili/conducători auto;

– netransmiterea datelor în Registrul general de evidență a salariaților în termenele prevăzute în HG nr.905/2017.

Angajatorii sancționați contravențional au încălcat prevederi ale legislației muncii, referitoare la:

– nerespectarea prevederilor legale privind acordarea repausului săptămânal;

– încălcarea de către angajator a obligaţiei de a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;

– neprezentarea, la solicitarea organelor de control, a evidenţelor privind timpul de muncă al lucrătorilor mobili/conducătorilor auto independenţi pentru o perioadă de 2 ani;

– netransmiterea în termenul prevazut în HG 905/2017 a datelor referitoare la încetarea contractului individual de muncă/la data luării la cunoştinţă a evenimentului ce a determinat, în condiţiile legii, încetarea contractului individual de muncă;

– netransmiterea Registrului electronic de evidenţă a zilierilor inspectoratului teritorial de muncă, zilnic, înainte de începerea activităţii, de către fiecare persoană care urmează să se afle într-un raport de muncă cu beneficiarul sau un împuternicit al acestuia;

– neeliberarea, la solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, a un extras din registru, datat şi certificat pentru conformitate, sau o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, astfel cum rezultă din registru şi din dosarul personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării;

– neeliberarea, la încetarea activităţii salariatului, a adeverinţei care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, precum şi un extras din registru;

– netransmiterea în termenul prevăzut de HG 905/2017 a  elementelor referitoare la  modificarea următoarelor elemente: funcţia/ocupaţia, conform specificaţiei Clasificării ocupaţiilor din România (COR) sau altor acte normative; tipul contractului individual de muncă; durata contractului individual de muncă, respectiv nedeterminată/determinată; durata timpului de muncă şi repartizarea acestuia, în cazul contractelor individuale de muncă cu timp parţial;

– nepăstrarea la locul de muncă a unei copii a contractului individual de muncă pentru salariaţii care prestează activitate în acel loc.

 

De asemenea, în luna mai, Compartimentul Contracte Colective de Muncă şi Monitorizare Relaţii de Muncă a eliberat 314 de certificate/rapoarte cu informaţii extrase din baza de date gestionată de Inspecţia Muncii, 11 de parole pentru transmiterea on-line a registrului electronic al salariaţilor și un număr de 2 carnete de muncă aflate în gestiune şi neridicate de titulari în termenul legal.

Totodată, au fost preluate, la sediul inspectoratului de muncă, 117 de registre electronice de evidenţă a salariaţilor.

 

În domeniul securității și sănătății în muncă, în cursul lunii mai, s-au desfăşurat următoarele activităţi:

– au fost efectuate controale la un număr de 34 agenţi economici, din care au fost sancționați 24, au fost constatate 48 neconformităţi şi au fost dispuse 52 de măsuri, fiind aplicate 2 amenzi în valoare de 17.000 lei și 37 avertismente;

– Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoșani i-au fost comunicate 6 evenimente de

către angajatori;

– 13 evenimente au fost cercetate de angajatori și avizate de Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani;

– 1 eveniment a fost cercetat de Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani și avizat de Inspecția Muncii;

– au fost înregistrate 13 persoane accidentate în accidente de muncă, toate cu incapacitate temporară de muncă și 2 persoane accidentate în accidente de muncă colective, ambele cu incapacitate temporară de muncă.

Cele mai des întâlnite deficienţe în cadrul acţiunilor de control au fost:

– necomunicarea evenimentelor;

– nepurtarea echipamentului individual de protecție;

– semnalizare de securitate și sănătate în muncă incompletă;

– nesupravegherea stării de sănătate a lucrătorilor pentru stabilirea aptitudinii în muncă.

                  Valoarea amenzilor aplicate de către ITM Botoşani, în luna mai, în domeniile de competență, este de 41.300 lei.                  

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultate finale TITULARIZARE 2025: Au fost publicate notele la proba scrisă, după contestații. Situația din Botoșani și din țară

Publicat

Publicitate

Rezultate finale Titularizare 2025: Ministerul Educației a anunțat că a publicat miercuri, 30 iulie, rezultatele finale la Titularizare 2025. Dintre cei 630 de candidați cu lucrări în Alba, 155 au depus contestații.

AICI, rezultate finale Titularizare 2025 – situația după contestații pe țară (harta județe).

AICI, rezultate finale Titularizare 2025 din județul Botoșani.

Titularizarea este concursul național de ocupare a posturilor didactice, de angajare în învățământ. Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată (titularizare), candidații trebuie să obțină la proba scrisă minimum nota 7 (șapte). Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), minimum nota 5 (cinci).

Ședințele de repartizare încep în 31 august.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Învățământ simultan din toamnă pentru elevii de clasa a VIII-a: Ce materii NU vor fi comasate. Proiect

Publicat

Publicitate

Elevii de clasa a VIII-a vor face din nou învățământ simultan, cu alte clase de gimnaziu, potrivit unui proiect de Ordin publicat în dezbatere de Ministerul Educației, scrie alba24.ro

Documentul prevede reintroducerea învățământului simultan pentru elevii de clasa a VIII-a, în afara materiilor la care aceștia susțin Evaluarea Națională, respectiv Limba română, Limba maternă și Matematică.

Proiectul de Ordin pentru modificarea metodologiei privind organizarea claselor în regim simultan, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3.036/2024 a fost publicat în dezbatere luni, 28 iulie, pe pagina Ministerului Educației.

 

Potrivit documentului, în situații excepționale, în unitățile de învățământ în care respectarea condițiilor privind organizarea claselor nu este posibilă din cauza numărului mic de elevi existent la nivelul primar, respectiv gimnazial, se pot organiza formațiuni de studiu în regim simultan și cu efective mai mici de 10 elevi (în prezent – 8 elevi).

Potrivit metodologiei, organizarea claselor în regim simultan se realizează prin constituirea formațiunilor de studiu cu elevi de la cel puțin două tipuri de clasă diferite. Organizarea claselor în regim simultan se face în interiorul aceluiași nivel, primar, respectiv gimnazial.

Publicitate

De regulă, în învăţământul primar, gruparea elevilor în clasele organizate în regim simultan se face pentru clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a, respectiv pentru clasa a III-a
și clasa a IV-a. Ori de câte ori este posibil se recomandă organizarea de sine stătătoare a clasei pregătitoare.

Elevii de clasa a VIII-a vor face din nou învățământ simultan

Potrivit proiectului, de regulă, în învățământul gimnazial, gruparea elevilor în clasele organizate în regim simultan se face, după caz, fie pentru clasa a V-a și clasa a VII-a, fie pentru clasa a VI-a și clasa a VIII-a.

În prezent, gruparea elevilor în clase cu regim simultan este prevăzută astfel:

  • clasa a V-a și clasa a VI-a
  • clasa a VI-a și clasa a VII-a

În funcţie de situațiile concrete privind numărul de elevi de la fiecare tip de clasă, precum și resursele umane și materiale, consiliile de administrație ale unităților de învățământ vor putea decide:

  • a) constituirea unor formațiuni de studiu organizate în regim simultan și a altor formațiuni de studiu organizate pe tip de clasă de sine stătătoare;
  • b) constituirea formațiunilor de studiu în regim simultan printr-o altă grupare a nivelurilor de clasă decât cele prevăzute;
  • c) constituirea unor formațiuni de studiu în regim simultan prin gruparea elevilor din toate clasele de învățământ gimnazial.

Elevii de clasa a VIII-a vor face separat orele de Limba română, Limba maternă și Matematică

La clasele de gimnaziu organizate în regim simultan, predarea disciplinelor la care se susține Evaluarea Națională se va face separat pentru elevii de clasa a VIII-a, indiferent de numărul acestora. Este vorba despre următoarele materii

  • Limba și literatura română
  • Limba și literatura maternă
  • Matematică

Organizarea unei singure formațiuni de studiu pentru toate clasele de la învățământul primar, respectiv toate clasele de la învățământul gimnazial, se poate face numai în situația în care numărul total de elevi este cu cel puțin 2 beneficiari sub efectivul minim prevăzut pentru constituirea unei clase de sine stătătoare.

Citeste mai mult

Eveniment

România propune Bruxelles-ului proiecte strategice pentru industria de apărare și mobilitatea militară

Publicat

Publicitate

România a înaintat Comisiei Europene un portofoliu de proiecte dedicate dezvoltării industriei de apărare și sporirii mobilității militare. Aceste investiții vor fi finanțate prin mecanismul european Security Action for Europe (SAFE), scrie alba24.ro.

Aproximativ 70% dintre proiectele incluse în aplicația depusă de România au în vedere achiziții de echipamente militare care să dezvolte industria națională de apărare. Restul de 30% sunt pentru creșterea mobilității militare de tip transport și conectare logistică, potrivit Guvernului.

”La Cancelaria prim-ministrului am finalizat aplicația României pentru a obține finanțare din Programul SAFE, demers pe care l-am început în perioada în care am lucrat la Administrația Prezidențială. Obiectivul pe care îl urmărim este să dezvoltăm industria națională de apărare, infrastructura de transport și de interconectare logistică ”, a afirmat șeful Cancelariei prim-ministrului, Mihai Jurca, citat în comunicat.

Proiecte pentru dezvoltarea industriei de apărare și creșterea mobilității militare

Propunerile de proiecte au fost stabilite în cadrul Grupului de lucru constituit prin Hotărârea aprobată de CSAT la data de 30 aprilie 2025 și condus de Cancelaria primului-ministru, în strânsă consultare cu echipa Administrației Prezidențiale, ministerele Apărării Naționale, Afacerilor Interne, Economiei, Transporturilor și ai altor instituții din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională.

Bolojan a precizat că România va urmări cele trei direcţii de finanţare importante: componenta de apărare cu accent pe dezvoltarea industriei naţionale de apărare, componenta de infrastructură mare pe coridoare de mobilitate de tip autostrăzi şi componenta de conectare logistică, care ţine de Portul Constanţa sau de infrastructură de tip civil şi militar.

Instrumentul SAFE (Security Action for Europe) este un mecanism financiar temporar al Uniunii Europene, cu un buget de 150 de miliarde euro, sub formă de împrumuturi. Esența acestui program constă în solidaritatea europeană față de necesitatea unei apărări colective moderne și reziliente, prin stimularea cooperării industriale, reducerea fragmentării și crearea unei piețe unice eficiente pentru echipamente de apărare.

Publicitate

Împrumuturile sunt acordate în baza unui plan național de investiții în industria de apărare, aprobat de Comisia Europeană, iar fondurile pot fi utilizate până la data de 31 decembrie 2030.

Creditare UE prin SAFE

Acțiunea pentru Securitatea Europei (SAFE) este un instrument financiar nou al UE care va sprijini statele membre dispuse să investească în producția industrială pentru apărare prin achiziții comune, axate pe capacitățile prioritare.

SAFE va finanța investițiile urgente și la scară mare în baza tehnologică și industrială de apărare europeană (EDTIB). Obiectivul este de a stimula capacitatea de producție, asigurând disponibilitatea echipamentelor de apărare în caz de necesitate, precum și intervenția în golurile de capacitate existente, întărind în ultimă instanță pregătirea generală a UE pentru apărare.

UE pune la dispoziție 150 de miliarde de euro, care vor fi plătite la cerere statelor membre interesat, pe baza unor planuri naționale. Plățile se vor efectuat sub forma unor împrumuturi pe termen lung cu costuri competitive, care vor fi rambursate de statele beneficiare.

SAFE este primul pilon al Planului ReArm Europe/Readiness 2030 al Comisiei Europene, care propune amplificarea cheltuielilor de apărare la 800 de miliarde de euro.

Ceilalți piloni sunt:

  • stimularea finanțării naționale pentru apărare prin activarea clauzei derogatorii naționale din Pactul de Stabilitate și de Creștere
  • creșterea flexibilității instrumentelor UE cum ar fi fondurile de coeziune, pentru a permite investiții mai mari în apărare
  • adăugarea la finanțarea publică a unor contribuții complementare ale Băncii Europene de Investiții; mobilizarea de capitaluri private.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Pompierii din Moldova își testează aptitudinile la etapa zonală a Concursurilor serviciilor profesioniste pentru situații de urgență

Publicat

Publicitate

Peste 80 de pompieri din județele Iași, Neamț, Suceava, Bacău, Vaslui, Vrancea și Botoșani s-au reunit în aceste zile la Botoșani, pentru a-și demonstra abilitățile în cadrul etapei zonale a Concursurilor serviciilor profesioniste pentru situații de urgență.

Rapiditate, precizie, rezistență fizică și psihică – acestea sunt calitățile esențiale care definesc activitatea salvatorilor, iar în cadrul competiției, fiecare dintre acestea este pusă la încercare în probele:
– „Scara de fereastră”;
– „Pista cu obstacole pe 100 m”;
– „Ștafeta 4×100 m”;
– „Realizarea dispozitivului de intervenţie la motopompă”.

Competiția a debutat, în această dimineață, cu o festivitate oficială de deschidere desfășurată la Detașamentul de Pompieri Dorohoi, în prezența unor oficialități locale și județene: prefectul județului Botoșani, Dan Nechifor, viceprimarul municipiului Dorohoi, Cristian Dogaru, precum și inspectorul șef al ISU Botoșani, colonel Dan Decebal Muraru.

Primele două probe – „Scara de fereastră” și „Pista cu obstacole pe 100 m” – se vor desfășura, între orele 09:30–14:00, pe baza de pregătire a Detașamentului Dorohoi.

În această seară, începând cu ora 18:00, „Realizarea dispozitivului de intervenție la motopompă”, pe terenul de sport al Liceului cu Program Sportiv din municipiul Botoșani.

Ultima probă, „Ștafeta 4×100 m”, va avea loc joi dimineață, începând cu ora 10:00, pe Stadionul Municipal Botoșani.

Publicitate

Obiectivul fundamental al competiției este dezvoltarea și perfecționarea aptitudinilor și deprinderilor specifice intervențiilor în situații de urgență, într-un cadru organizat și competitiv. Probele sunt aliniate standardelor internaționale, fiind identice cu cele ale concursurilor sportive organizate de Comitetul Internațional de Prevenire și Stingere a Incendiilor (CTIF).

Invităm toți cetățenii să participe și să-i susțină pe pompierii noștri! Este o ocazie deosebită de a vedea în acțiune adevărați profesioniști, de a înțelege provocările meseriei lor și de a le arăta respectul și sprijinul comunității. Intrarea este liberă, iar prezența dumneavoastră contează!

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending