Connect with us
Publicitate

Actualitate

Constatarea amiabilă de accident va putea fi completată electronic

Publicat

Publicitate

Una dintre propunerile dintr-un proiect de modificare de normă pus în dezbatere de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) se referă la  ”constatarea amiabilă de accident” care ar putea fi completată și în format electronic, relatează alba24.ro.

„Pentru a veni în sprijinul asiguraților și a persoanelor prejudiciate și pentru a adapta legislația RCA la schimbările impuse de era digitală în cadrul proiectului a fost introdusă și posibilitatea încheierii în format electronic a formularului de „Constatare amiabilă de accident”, se arată în documentul citat.

De asemenea, este prevăzută modificarea modului de acordare a despăgubirilor aferente consecinței lipsei de folosință a vehiculelor inclusiv pentru înlocuirea temporară a acestora. Sunt modificări/abrogări pentru eliminarea unor restricții ce nu au fost impuse de legislația primară.

În Anexa nr.6 – formular BAAR, semnul distinctiv al vehiculelor înregistrate în Regatul Unit se modifică de la ”GB” la ”UK”.

De ce sunt propuse modificări

Se are totodată în vedere eliminarea riscului juridic ca prevederile normei sau sancțiunile aplicate de către A.S.F. societăților în cazul încălcării acestora să poată fi contestate în fața instanțelor de judecată și anulate, se mai precizează în document.

Proiectul de Normă pentru modificarea și completarea Normei A.S.F. nr. 20/2017 are în vedere abrogarea sau modificarea prevederilor acestui act normativ ce nu sunt conforme cu prevederile legislației europene și/sau fac obiectul discuțiilor purtate cu serviciile Comisiei Europene (COM) în cauza de infringement 2018/4075 – acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor de stat membru UE privind incompatibilitatea cu Directiva Solvabilitate II și Directiva MTPL a unor dispoziții ale legislației românești referitoare la asigurarea de răspundere civilă auto adoptate în 2017, mai explică ASF.

Publicitate

Modificările din proiectul privind Norma ASF 20/2017

Articolul 4, alineat 1 litera d)

”d) nota de fundamentare care să cuprindă tarifele de primă pentru primii 2 ani și metodele actuariale de calcul utilizate pentru stabilirea tarifelor de primă, potrivit prevederilor art. 11, și o estimare a indicatorilor specifici pentru o perioadă de 5 ani”

se modifică astfel:

Publicitate

”d) nota de fundamentare, care să cuprindă tarifele de primă pentru primii/următorii 3 ani şi metodele actuariale de calcul utilizate pentru stabilirea tarifelor de primă”

Articolul 10, alineatul 5 se abrogă:

”(5) În cazul vehiculelor pentru care, din cauza limitărilor tehnice sau legale, nu există posibilitatea de a circula în afara teritoriului României, asigurătorii RCA emit poliţa RCA cu valabilitate pe teritoriul României şi stabilesc tariful de primă luând în considerare riscurile aferente”

Articolul 11, alineatul 2 se abrogă:

”(2) Asigurătorii RCA notifică A.S.F. cu privire la intenția de modificare a tarifelor de primă cu cel puțin 60 de zile înainte de perioada în care acestea pot fi practicate”.

Articolul 11, alineatul 3

”(3) În cazul modificării tarifelor de primă RCA, asigurătorii RCA transmit A.S.F., cel târziu cu 30 de zile înainte de începerea perioadei în care acestea pot fi practicate, un raport întocmit de către un actuar avizat de către A.S.F., în care acesta certifică faptul că tarifele au fost calculate în conformitate cu prevederile legale în vigoare”

se modifică astfel:

„(3) Tarifele de primă practicate sunt certificate de către un actuar avizat de către A.S.F., în baza unui raport scris transmis asigurătorului RCA, în care acesta atestă cel puțin faptul că:

a) tarifele au fost calculate în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare;

b) calitatea datelor utilizate respectă cerințele menționate de dispozițiile legale în vigoare.”

Articolul 11 alineatul 4

”4) Raportul prevăzut la alin. (3) este însoţit de nota de fundamentare şi conţine detalierea procedurilor efectuate şi a rezultatelor obţinute cu privire la tarifele de primă RCA care urmează a fi practicate”

se modifică astfel

„(4) Raportul prevăzut la alin. (3) se transmite asigurătorului RCA în termen de maximum 20 de zile de la punerea în aplicare a tarifelor de primă de către asigurătorul RCA și conține detalierea procedurilor efectuate și a rezultatelor obținute cu privire la:”

Articolul 11, alineatul 5

”(5) Nota de fundamentare a tarifelor de primă conţine:

a) elementele necesare certificării tarifelor de primă de către actuarul avizat de A.S.F.

b) detalierea primelor ce urmează a fi practicate la nivel de segmente omogene

c) ipotezele utilizate, inclusiv cele cu privire la cheltuielile administrative şi de vânzare care includ taxe şi contribuţii

d) detalierea factorilor de încărcare

e) coeficienţii de majorare şi/sau corecţie utilizaţi

f) alte instrumente utilizate la determinarea primei de risc”.

se modifică astfel:

„(5) Raportul prevăzut la alin. (3) este însoțit de nota de fundamentare a tarifelor de primă ce conține cel puțin următoarele:

a) elementele necesare certificării tarifelor de primă de către actuarul avizat de către A.S.F.

b) detalierea primelor practicate la nivel de segmente omogene

c) ipotezele utilizate inclusiv cele cu privire la cheltuielile administrative și de vânzare care includ taxe și contribuții

d) detalierea factorilor de încărcare

e) coeficienții de majorare şi/sau corecție utilizați

f) alte instrumente utilizate la determinarea primei de risc.”

Articolul 11, alineatele 13, 14 și 16-18 se abrogă:

”13) Asigurătorii RCA efectuează trimestrial analize privind nivelul cheltuielilor administrative şi de vânzare înregistrate şi adoptă măsurile necesare pentru asigurarea respectării prevederilor art. 18 alin. (4) din Legea nr. 132/2017.

(14) Sistemul de corectare a tarifului de primă va permite acordarea unor reduceri persoanelor cu deficienţe locomotorii.

(16) Asigurătorii RCA utilizează în calculul tarifelor de primă aceleaşi segmente de riscuri omogene care sunt utilizate în calculul tarifului de referinţă.

(17) Asigurătorii RCA pot utiliza alte segmente de riscuri omogene cu aprobarea prealabilă a A.S.F.

(18) În termen de şase luni de la intrarea în vigoare a prezentei norme, asigurătorii RCA transmit A.S.F. raportul prevăzut la alin. (3) şi (4), strategia de afaceri pentru asigurările RCA şi o estimare a indicatorilor prudenţiali specifici pentru o perioadă de 5 ani”

Articolul 11, alineatul 19 și 20

”(19) Tarifele sunt calculate în funcţie de strategia adoptată de către asigurătorul RCA, prevăzută la alin. (18).

(20) Strategia inclusă în planul de afaceri prevăzut la art. 22 din Legea nr. 237/2015, cu modificările ulterioare, se corelează cu rezultatele analizei realizat versus estimat ale fiecărui an de referinţă din perioada de 5 ani şi se transmite A.S.F. la solicitarea acesteia”.

se modifică astfel:

„(19) Tarifele sunt calculate în funcție de strategia adoptată de către asigurătorul RCA.

(20) Strategia inclusă în planul de afaceri prevăzut la art. 22 din Legea nr. 237/2015, cu modificările ulterioare, se corelează cu rezultatele analizei realizat versus estimat ale fiecărui an de referință și se transmite A.S.F. la solicitarea acesteia.”

Articolul 13, alineatul 2

”(2) Asigurătorilor RCA şi intermediarilor de asigurări le sunt interzise ofertarea, promovarea şi comercializarea asigurării RCA la prime de asigurare mai mari decât cele rezultate din aplicarea prevederilor art. 11”

se modifică astfel:

„(2) Asigurătorilor RCA, intermediarilor de asigurări și intermediarilor de asigurări auxiliare le sunt interzise ofertarea, promovarea și comercializarea asigurării RCA la prime de asigurare mai mari decât cele rezultate din aplicarea tarifelor de primă.”

Articolul 13, alineatele 3 și 7

”(3) Indiferent de canalul de distribuţie utilizat, asigurătorul RCA practică aceeaşi primă de asigurare, stabilită pe baza criteriilor specifice unui asigurat

(7) Oferta asigurătorului RCA este valabilă pentru o perioadă de minimum 10 zile lucrătoare şi conţine următoarele informaţii:

a) prima de asigurare totală rezultată din aplicarea tarifului de primă, care este menţionată pe poliţa de asigurare

b) comisionul plătit intermediarului, exprimat în valoare absolută şi ca procent din prima de asigurare totală

c) menţionarea faptului că valoarea absolută a comisionului prevăzut la lit. b) se determină prin aplicarea procentului asupra primei de asigurare totale şi că acesta este inclus în prima totală

d) cheltuiala medie de vânzare directă

e) data până la care oferta este valabilă

f) tariful aferent decontării directe

g) clauze şi acoperiri suplimentare

h) clasa bonus-malus

i) menţiunea privind posibilitatea plăţii în rate”.

se modifică astfel:

„(3) Indiferent de canalul de distribuție utilizat, asigurătorul RCA practică aceeași primă de asigurare netă de cheltuieli de distribuție, stabilită pe baza criteriilor specifice unui asigurat.

(7) Oferta asigurătorului RCA este valabilă pentru o perioadă de minimum 10 zile lucrătoare și conține următoarele informații:

a) prima netă de cheltuieli de distribuție

b) comisionul plătit distribuitorului, exprimat în valoare absolută, sau

c) costul aferent vânzării directe

d) data până la care oferta este valabilă

e) costul acoperirii clauzei facultative de decontare directă

f) clauze și acoperiri suplimentare

g) clasa bonus-malus

h) mențiunea privind posibilitatea plății în rate.

i) prima de asigurare totală obținută prin însumarea primei nete de cheltuieli de distribuție cu cheltuielile de distribuție aferente canalului de vânzare utilizat de către potențialul asigurat, cu acoperirea și separat fără acoperirea clauzei de decontare directă.”

Articolul 24, alineatele 12 și 13 se abrogă:

”(12) În cazul persoanei prejudiciate deţinătoare a vehiculului înmatriculat în afara României, cu domiciliul sau sediul în alt stat, cuantumul despăgubirii se stabileşte astfel:

a) dacă reparaţia s-a efectuat într-un alt stat şi se solicită plata despăgubirii în valută, costul reparaţiei este cel prevăzut în documentaţia de reparaţie, avându-se în vedere avariile constatate de către asigurătorul RCA şi eventualele avarii suplimentare constatate la efectuarea reparaţiei, dacă producerea acestora se justifică prin dinamica accidentului;

b) în cazul în care reparaţia s-a efectuat în România şi se solicită plata despăgubirii în valută, calcularea în valută a costurilor reparaţiei stabilite în lei se face la cursul de schimb comunicat de BNR pentru data la care prejudiciatul a efectuat plata facturii de reparaţie;

c) în cazul în care se solicită plata despăgubirii înainte de efectuarea reparaţiilor, valoarea acesteia se stabileşte pe baza evaluării asigurătorului RCA, luând în considerare:

  • (i) constatările autorităţilor publice competente;
  • (ii) cumulul de elemente reţinute din descrierea accidentului şi rezultate din constatarea amiabilă de accident
  • (iii) cercetările asigurătorului RCA privind dinamica accidentului şi întinderea prejudiciului
  • (iv) dacă este cazul, documentele prezentate ulterior cu privire la plăţile efectuate de către persoana prejudiciată

d) în cazul în care se solicită plata în lei a despăgubirii stabilite în valută, echivalentul în lei se calculează la cursul comunicat de către BNR pentru data propunerii înaintate persoanei prejudiciate şi acceptate de către aceasta

e) calcularea în valută a limitelor privind cuantumul despăgubirilor stabilite potrivit art. 12 se face la cursul comunicat de către BNR pentru data producerii accidentului.

(13) În situaţia prevăzută la alin. (12) lit. c) pct. (iv), calcularea în valută a despăgubirilor stabilite în lei se face la cursul comunicat de către BNR pentru data propunerii înaintate persoanei prejudiciate şi acceptate de aceasta”

La articolul 25, alineatul (1)

”(1) Prejudiciile reprezentând consecinţa lipsei de folosinţă a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a acestuia, sunt stabilite:

a) pe baza documentelor justificative din care rezultă costurile de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul de o clasă similară ori inferioară, închiriat de la entităţi autorizate cu acest obiect de activitate; sau

b) pe baza documentelor justificative din care rezultă costurile privind transportul zilnic suportate de către persoana prejudiciată, fără ca acestea să poată depăşi costurile prevăzute la lit. a)”

se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Despăgubirile cuvenite persoanelor prejudiciate, ca urmare a consecinței lipsei de folosință a vehiculului avariat, inclusiv pentru înlocuirea temporară a acestuia, sunt stabilite pe baza documentelor justificative care dovedesc prejudiciul suferit ca urmare a imposibilității utilizării vehiculului avariat”.

Articolul 25, alineatele 2 și 4 se abrogă:

”(2) Perioada maximă pentru calcularea lipsei de folosinţă este:

a) perioada de indisponibilitate a utilizării vehiculului avariat ca urmare a stării tehnice, inclusiv în situaţia în care asigurătorul RCA efectuează cercetări suplimentare, şi se calculează de la momentul efectuării constatării avariilor şi introducerii vehiculului în reparaţie;

b) perioada cuprinsă între data constatării avariilor şi data înaintării ofertei de despăgubire, în situaţia daunei totale economice

(4) În cazul reparaţiei vehiculului avariat, perioada maximă de indisponibilitate reprezintă timpul normal de reparaţie transformat în zile de lucru prin împărţirea la patru a timpului normat de reparaţie, la care se adaugă orice întârziere nejustificată cauzată de către asigurătorul RCA”

Articolul 34, alineatul 5

”(5) Tarifele aferente decontării directe sunt calculate distinct faţă de tariful de primă RCA şi sunt comunicate A.S.F. în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei norme”

se modifică astfel:

„(5) Tarifele de primă aferente decontării directe sunt calculate distinct față de tariful de primă RCA.”

Articolul 34, alineatul 6 se abrogă:

”(6) Asigurătorii RCA notifică A.S.F. cu privire la intenţia de modificare a tarifelor aferente decontării directe, cu cel puţin 60 de zile înainte de perioada în care acestea pot fi practicate, şi comunică A.S.F. noile tarife cel târziu cu 30 de zile înainte de începerea perioadei în care acestea pot fi practicate.

Articolul 41 alineatul 3:

”(3) Formularul „Constatare amiabilă de accident” poate fi utilizat în relaţia cu asigurătorii fără a mai fi necesară întocmirea documentelor de constatare de către poliţia rutieră, numai dacă este completat şi semnat de către ambii conducători de vehicule implicaţi în accident”

se modifică astfel:

„(3) Formularul „Constatare amiabilă de accident” poate fi utilizat în relația cu asigurătorii fără a mai fi necesară întocmirea documentelor de constatare de către poliția rutieră, numai dacă este completat și semnat pe suport de hârtie sau electronic prin intermediul unor sisteme informatice de către ambii conducători de vehicule implicați în accident.”

Mai jos, formularele anterioare:

Articolul 41, se adaugă alineatul 6:

„(6) Asigurătorii RCA și BAAR stabilesc de comun acord modul în care se poate emite și utiliza formularul „Constatare amiabilă de accident” în format electronic.”

Articolul 43, alineatul 1:

(1) Formularul „Constatare amiabilă de accident” conţine două pagini autocopiative, ambele având aceeaşi valoare juridică, în conformitate cu anexa nr. 7, şi instrucţiunile de utilizare a acestuia, prevăzute în anexa nr. 8”

se modifică astfel:

„(1) Formularul „Constatare amiabilă de accident” tipărit pe suport de hârtie conține două pagini autocopiative, ambele având aceeași valoare juridică, în conformitate cu anexa nr. 7, și instrucțiunile de utilizare a acestuia, prevăzute în anexa nr. 8”

Articolul 43 se introduce alineatul 1.1.:

„(1.1) Formularul „Constatare amiabilă de accident” în format electronic reproduce același model grafic, conține aceleași informații și are aceeași valoare juridică cu cea a formularului tipărit.”

Articolul 43 alineatul 2:

”(2) Formularul „Constatare amiabilă de accident” conţine informaţii privind:

a) data şi locul producerii accidentului;

b) datele de identificare ale conducătorilor auto implicaţi;

c) datele proprietarilor vehiculelor implicate;

d) datele vehiculelor implicate şi ale propriilor asigurători;

e) circumstanţele producerii accidentului”

se modifică astfel:

„(2) Modelul grafic și informațiile cuprinse în formularul „Constatare amiabilă de accident” sunt prevăzute în anexele nr. 7 și 8”

Articolul 44, alineatul 1:

”(1) Asigurătorii RCA tipăresc şi distribuie asiguraţilor formularul „Constatare amiabilă de accident” fără a inscripţiona pe acesta denumirea sau sigla proprie”.

se modifică astfel:

„(1) La momentul încheierii asigurării RCA, asigurătorii RCA pun la dispoziția asiguraților formularul „Constatare amiabilă de accident” pe suport de hârtie sau furnizează informații cu privire la modalitatea de încheiere a acestuia în format electronic”.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Anvelope auto semnalate în Sistemul European de Alerte cu risc de leziuni și accidente. Sunt vândute în magazine sau online

Publicat

Publicitate

Anumite anvelope auto pot prezenta risc de utilizare. Acestea sunt semnalate în Sistemul European de Alerte, atenționează InfoCons, relatează alba24.ro.

Toate produsele identificate în sistemul european de alertă au un grad de risc direct. Produsele pot fi găsite pe teritoriul Uniunii Europene direct în magazine sau pe platforme electronice de vânzare sau site-uri de prezentare, potrivit sursei citate.

Acestea pot prezenta risc de leziuni sau accidente din cauza defectelor de fabricare.

Anvelope auto semnalate în Sistemul European de Alerte

  • Denumire: UltraSpeed 2
  • Marcă : Gislaved
  • Tip de risc: risc de leziuni

”Fabricarea incorectă poate duce la o pierdere bruscă de aer, posibil cu ieșirea pereților laterali ai anvelopei, ceea ce poate duce la pierderea controlului vehiculului, crescând riscul unui accident . Produsul nu este conform cu Regulamentul privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și al sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective”.

  • Denumire: Ultragrip Peformance 3 235/50R18 101V XL
  • Marcă: Goodyear
  • Descrierea produsului: Anvelope 235/50R18 101V XL „Goodyear ULTRAGRIP PERFORMANCE 3” fabricate în săptămâna 27 a anului 2023. Acestea pot fi identificate printr-un număr DOT pe peretele lateral al anvelopei cu citirea 1K51P ML1R 2723. Produs vândut online.
  • Tip de risc: risc de leziuni

”Anvelopele pot fi afectate de o variație de fabricație care ar putea duce la cracarea benzii de rulare atunci când rulează la viteză mare. Acest lucru poate cauza deteriorarea totală sau parțială a benzii de rulare, ceea ce, la rândul său, poate afecta stabilitatea și direcția vehiculului, crescând riscul unui accident. Produsul nu este conform cu Regulamentul privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și al sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective”.

Anvelope auto semnalate în Sistemul European de Alerte

  • Denumire: WinterContact TS870, EcoContact 6 MO
  • Marcă: Continental
  • Tip de risc: risc de leziuni

”O eroare de fabricație poate duce la o pierdere bruscă de aer, posibil cu ieșirea pereților laterali ai anvelopei. Acest lucru poate duce la pierderea controlului vehiculului, crescând riscul unui accident. Produsul nu respectă Regulamentul privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și al sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective”.

Publicitate
  • Denumire: Ultrac, Quatrac, Quatrac Pro+, Quatrac Pro EV
  • Marcă: Vredestein
  • Tip de risc: risc de leziuni

”Un amestec de cauciuc contaminat poate face ca banda de rulare din cauciuc să se separe de centurile de oțel. Acest lucru poate duce la pierderea formei anvelopelor și poate duce la pierderea controlului vehiculului în timpul conducerii, crescând riscul de accidente și răniri. Produsul nu este conform cu Regulamentul privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective”.

 

Alte produse neconforme

Potrivit InfoCons, numărul alertelor este în creștere pentru produsele identificate în sistemul de alerte de la:

Publicitate
  • produse chimice, articole pentru îngrijirea copilului și echipamente pentru copii, îmbrăcăminte, textile și articole de modă
  • echipamente de comunicații și media, produse pentru construcții, produse cosmetice, aparate și echipamente electrice, echipamente pentru medii explozive
  • mobilier, echipamente sportive / pentru activități recreative, bijuterii, accesorii de bucătărie / gătit
  • indicatoare cu laser, ascensoare, brichete, ghirlande luminoase , echipamente de iluminat, echipamente de protecție, jucării, papetărie.

Citeste mai mult

Eveniment

Un bărbat de 46 de ani din Havârna parcă a intrat în pământ, după ce a plecat de la stâna la care lucra. Sunați la 112, dacă aveți informații

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea unui bărbat, de 46 de ani, din comuna Havârna, județul Botoșani, care în data de 16 septembrie a.c. a părăsit stâna la care lucra, amplasată în extravilanul localității, iar până în prezent nu a revenit și nici nu a putut fi contactat.

GROSU IOAN are următoarele semnalmente: păr șaten, ochi căprui, 1,70 m înălțime, aproximativ 80 de kg.

Vestimentația la momentul plecării: geacă de culoare gri, pantaloni de culoare neagră, cizme din cauciuc, pe cap purta fes de culoare gri.

Rugăm cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană să apeleze 112 sau să se adreseze celei mai apropiate unități de poliție.

Citeste mai mult

Eveniment

Eclipsă de Lună, în această noapte, vizibilă și din România. De la ce oră poate fi observat fenomenul astronomic

Publicat

Publicitate

Eclipsă de Lună vizibilă și din România, în această noapte. Fenomenul astronomic poate fi observat din mai multe locații din țară. Eclipsa parţială de Lună se produce în noaptea de 17 spre 18 septembrie (marţi spre miercuri). Luna se va afla la graniţa dintre constelaţiile Aquarius şi Pisces, scrie alba24.ro.

Pe 18 septembrie este faza de Lună Plină la 05 h 34 m (ora pentru Bucureşti), potrivit astro-urseanu.ro. Pe tot parcursul nopţii, planeta Saturn se va afla în dreapta lunii.

Eclipsa este vizibilă în România în Bucureşti, dar şi în alte locaţii din ţară.

Eclipsă de Lună. Cum poate fi observat fenomenul astronomic

Fenomenul începe cu intrarea Lunii în penumbră, la ora 03 h 39 m (18 septembrie). În acel moment, Luna se va afla destul de jos pe cer, înspre sud-vest.

Pentru că penumbra Pământului nu este foarte opacă, la începutul fenomenului culoarea Lunii nu se va schimba mult. În apropierea fazei maxime a eclipsei parţiale de Lună, începând cu ora 05:30 (18 septembrie), partea de sus a Lunii va începe să aibă culoare, diferită faţă de partea de jos.

Faza maximă a eclipsei de Lună este la 05 h 44 m (ora pentru Bucureşti), spre dimineaţă. Atunci, Luna va fi în penumbră şi aproximativ 4% în umbra Pământului. În acel moment, Luna se va afla foarte jos pe cer, înspre orizontul de sud-vest.

Publicitate

După perioada de fază maximă, Luna îşi va recăpăta strălucirea şi culoarea, ieşind complet din umbră la ora 06 h 16 m, şi din penumbră la ora 07 h 05 m, potrivit Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu” din Bucureşti, citat de Agerpres.

Următoarea eclipsă de Lună (totală) va putea fi observată din România parţial (Luna apune înainte fazei maxime) şi se va produce la 14 martie 2025.

Eclipsă de Lună. Cum se produce fenomenul

O eclipsă de Lună se produce întotdeauna la Lună Plină (LP), deci când Soarele este în opoziţie cu Luna. Lunaţiile – Luna Nouă sau Luna Plină – se produc la fiecare 2 săptămâni, dar eclipse nu avem, de regulă, decât patru pe an, două de soare şi două de lună.

Publicitate

Pământul are întotdeauna o umbră în spaţiu creată de lumina Soarelui, care are o parte centrală mai întunecată şi o parte externă mai puţin întunecată, numită ”penumbră”. În timpul unei eclipse de Lună, Luna intră în umbra Pământului încetul cu încetul. La un moment dat, Luna poate dispărea aproape de tot, fiind vizibilă doar ca un disc de culoare roşie închisă. Aceasta se numeşte ”eclipsă totală de Lună”.

Dacă Luna nu intră în întregime în umbra Pământului, ci trece pe deasupra sau pe sub centrul umbrei, este posibil ca discul Lunii să nu fie acoperit în totalitate, ci doar ”muşcat” foarte tare. Aceasta se numeşte ”eclipsă parţială de Lună”. Dacă Luna trece doar prin partea externă a umbrei, prin penumbră, se zice că avem o ”eclipsă de Lună prin penumbră”.

Date pentru cercetători

Eclipsele de Lună mai puţin spectaculoase se întâmplă când aceasta intră în ”umbra” Pământului. Spre deosebire de cele de soare, pot fi văzute din orice punct de pe Glob, cu condiţia ca în locul respectiv să fie noapte şi cer senin.

Dincolo de spectaculozitatea acestor fenomene, eclipsele de Lună furnizează specialiştilor date extrem de importante privind atmosfera Pământului, gradul de poluare a acesteia, efectele radiaţiei solare asupra atmosferei şi altele, Luna comportându-se ca un ecran pe care putem ”citi” particularităţile atmosferei Pământului. Eclipsele de Lună sunt folosite şi pentru măsurarea vitezei de răcire a scoarţei lunare, în intervalul în care aceasta este lipsită de căldura Soarelui.

Cea mai veche eclipsă de Lună consemnată a avut loc în anul 3450 î.e.n. În vechile culturi, când avea loc o eclipsă, oamenii spuneau că soarele sau luna au fost înghiţite de balaur sau de dragon. La noi, oamenii spuneau că erau mâncate de vârcolaci.

Sursa: alba24.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Document fals depistat de polițiștii din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Stânca

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Stânca efectuează cercetări în privinţa unui bărbat, cu cetățenie R. Moldova, în autoturismul căruia a fost descoperit un permis de conducere fals, cu însemnele autorităților române.

 

În data de 16 septembrie a.c., în jurul orei 20.30, în Punctul de Trecere a Frontierei Stânca – ITPF Iași, s-a prezentat pentru efectuarea formalităților de control, la volanul unui autoturism, un bărbat cetățean moldovean, în vârstă de 27 de ani.

Cu ocazia controlului de frontieră, în autoturismul acestuia, în torpedou, a fost găsit un permis de conducere cu datele de identificare și fotografia bărbatului aflat la volan, având caracteristici similare celor eliberate de către autoritățile din România.

În urma verificărilor efectuate, polițiștii de frontieră au constatat că permisul de conducere descoperit nu îndeplinește condițiile de formă și fond ale unuia autentic, fiind fals total.

Tânărul a declarat că a obținut permisul de conducere de la un cetățean algerian din Franța, contra sumei de 50 de euro.

Publicitate

În cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de instigare la fals material în înscrisuri oficiale, la finalizare urmând a se lua măsurile legale care se impun.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending