Connect with us

Actualitate

CODUL MUNCII: Schimbări importante. Bugetarii pot munci de acasă, concedii noi pentru angajați, modificări la perioada de probă

Publicat

Publicitate

Bugetarii vor putea lucra în regim de telemuncă, adică de acasă, cel puțin asta reiese dintr-un proiect de modificare a Codului Muncii și cel administrativ, proiect adoptat marți în Camera Deputaților, relatează alba24.ro

De asemenea, în textul proiectului mai sunt prevăzute ai multe drepturi suplimentare pentru salariaţi, printre care acela de a li se acorda un concediu în vederea oferirii de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie.

Depitații au votat și pentru câteva schimbări ce privesc perioada de probă a unui angajat la un loc de muncă. 

Mare parte dintre deputații prezenți la vot au fost pro. Mai exact au fost 253 de voturi ”pentru”, 23 de abțineri și doar un vot ”împotrivă”.

Camera Deputaţilor este for decizonal pentru acest act normativ, notează agerpres.ro.

Schimbări după perioada de probă

Conform noilor prevederi, salariatul are dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiţii de muncă mai favorabile dacă şi-a încheiat perioada de probă şi are o vechime de cel puţin şase luni la acelaşi angajator. Angajatorul are obligaţia să-i răspundă motivat, în scris, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.

Publicitate

Perioade noi de concediu pentru angajați

Deputaţii au introdus mai multe articole noi care prevăd că angajatorul are obligaţia acordării pe o perioadă de cinci zile lucrătoare într-un an calendaristic, la solicitarea scrisă a salariatului, a concediului de îngrijitor în vederea oferirii de către acesta de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie şi care are nevoie de îngrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave.

Prin legi speciale sau prin contractul colectiv de muncă aplicabil se poate stabili pentru concediul de îngrijitor o durată mai mare. Perioada acestui concediu nu se include în durata concediului de odihnă anual şi constituie vechime în muncă şi în specialitate.

Prin derogare de la lege, salariaţii care beneficiază de concediul de îngrijitor sunt asigurate, pe această perioadă, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate fără plata contribuţiei, au mai stabilit deputaţii.

Totodată, perioada concediului de îngrijitor constituie stagiu de cotizare pentru stabilirea dreptului la indemnizaţie de şomaj şi indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă acordate în conformitate cu legislaţia în vigoare. Problemele medicale grave, precum şi condiţiile pentru acordarea concediului de îngrijitor se stabilesc prin ordin comun al ministrului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi al ministrului Sănătăţii.

Amendă pentru cei care nu dau concediu de îngrijire angajaților

Neacordarea concediului de îngrijitor salariaţilor care îndeplinesc condiţiile va fi sancţionată cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei.

Angajatul poate absenta 10 zile în anumite cazuri

De asemenea, salariatul are dreptul de a absenta cel mult 10 zile lucrătoare de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o situaţie de urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa imediată a salariatului, în condiţiile informării prealabile a angajatorului şi cu recuperarea perioadei absentate până la acoperirea integrală a duratei normale a programului de lucru a salariatului, mai prevede proiectul adoptat.

Angajatorul şi salariatul stabilesc de comun acord modalitatea de recuperare a perioadei de absenţă.

O altă prevedere nou introdusă se referă la obligaţia angajatorului de a acorda concediu paternal la solicitarea scrisă a salariatului, cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 210/1999. Acordarea concediului paternal nu este condiţionată de perioada de activitate prestată sau de vechimea în muncă a salariatului. Încălcarea acestei obligaţii se va sancţiona cu amendă de la 4.000 lei la
8.000 lei.

Din ce motive nu mai poate fi concediat un angajat

Deputaţii au mai stabilit că este interzisă concedierea salariaţilor pentru exercitarea mai multor drepturi, printre care dreptul de a fi informaţi în legătură cu locul de muncă, cu posibilitatea muncii în diverse locuri, funcţia, fişa postului, atribuţiile, durata concediului de odihnă, salariul de bază, durata muncii, condiţiile de muncă, durata de probă, precum şi dreptul la salarizare pentru munca depusă, la repaus, la egalitate de şanse, demnitate în muncă, securitate în muncă, acces la formarea profesională, protecţie în caz de concediere colectivă, de a adera sau constitui un sindicat.

De asemenea, concedierea salariaţilor nu poate fi dispusă nici pe durata efectuării concediului paternal şi a concediului de îngrijitor sau pe durata absentării de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa lor imediată.

Deputaţii au mai decis că angajatorul poate stabili programe individualizate de muncă pentru toţi salariaţii, inclusiv pentru cei care beneficiază de concediul de îngrijitor, cu acordul sau la solicitarea acestora, care pot avea o durată limitată în timp.

Potrivit unui alt articol nou, contractele colective de muncă la nivel de sector de activitate şi grup de unităţi sunt publicate pe pagina de internet a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.

Angajatorul are obligaţia de a aduce la cunoştinţa fiecărui salariat, pe suport de hârtie sau în format electronic, prevederile regulamentului intern, în prima zi de lucru, şi de a face dovada îndeplinirii acestei obligaţii.

Pentru salariatul care are raporturi de muncă stabilite anterior datei de intrare în vigoare a prezentei legi, informaţiile suplimentare privind condiţiile aplicabile raportului de muncă se comunică de către angajator, la cerere, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării scrise a salariatului.

Deputaţii au introdus mai multe articole noi la Codul Administrativ, iar unul dintre acesta prevede că raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici se pot exercita şi în regim de telemuncă, precum şi în regim de muncă la domiciliu. Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice pot stabili prin act administrativ şi alte moduri de organizare flexibilă a timpului de lucru.

Durata activităţii desfăşurate regim de telemuncă nu poate depăşi cinci zile pe lună şi se poate aproba pentru funcţionarii publici care au copii cu vârsta de până la 11 ani, care acordă îngrijire unei rude, au o stare de sănătate care nu le permite deplasarea sau desfăşoară activităţi dintre cele stabilite de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice ca putând fi realizate în regim de telemuncă.

Pe durata exercitării activităţii în regim de telemuncă sau a muncii la domiciliu, funcţionarii publici beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, cu excepţia sporului pentru condiţii de muncă grele, vătămătoare sau periculoase.

De asemenea, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, persoana cu competenţe legale, trebuie să informeze funcţionarul public cu privire la dreptul la formare şi perfecţionare profesională, durata concediului de odihnă, condiţiile de acordare a preavizului, data plăţii salariului, modalitatea de efectuare a orelor suplimentare, remuneraţia acestora sau, după caz, compensarea prin ore libere plătite, acordurile colective încheiate cu sindicatul, contribuţii suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupaţională suportate de autoritatea sau instituţia publică. Informaţiile se comunică sub forma unui document în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data la care începe să exercite funcţia publică.

Camera Deputaţilor este for decizonal pentru acest act normativ.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Cursuri gratuite de vorbit în public și leadership oferite liceenilor de Toastmasters Botoșani

Publicat

Publicitate

Vrei să îți dezvolți încrederea, să vorbești cu impact și să îți îmbunătățești abilitățile de lider? Youth Leadership/Tinerii învață să conducă (echipe, nu mașini), ediția 2025, este oportunitatea perfectă pentru tine!

Organizate de Toastmasters Botoșani în parteneriat cu Centrul Lingvistic Cambridge Star, care a și inspirat ideea variantei în limba engleză de anul acesta, aceste cursuri îți vor oferi un mediu sigur și interactiv pentru a deveni un vorbitor mai bun și un lider mai încrezător. Participarea este gratuită!

Liceele și colegiile ce vor dori să intre în proiect vor deveni partenere, oferind elevilor noi experiențe de învățare. Conducerile Colegiului Național „A. T. Laurian” și Colegiului Tehnic „Ghe. Asachi” Botoșani și-au exprimat, deja, dorința de a se implica în noua ediție a proiectului. Lista rămâne deschisă!

Ce vei învăța?

  • Vorbirea în public: Vei învăța să îți gestionezi emoțiile și să îți exprimi clar ideile în fața unei audiențe.
  • Lucrul în echipă și leadership: Vei colabora cu alți participanți în cadrul atelierelor interactive și vei dezvolta abilități esențiale de coordonare.
  • Gestionarea timpului: Vei învăța să pregătești și să susții rapid și eficient un discurs sau o prezentare.

Cine sunt trainerii? Nouă traineri dedicați, dintre care unii cu o vastă experiență în public speaking, se vor implica activ în proiect pentru a te ghida și inspira în procesul de învățare.

Atelierele se vor desfășura în perioada 10 februarie – 17 aprilie 2025. Concret, participanții se vor întâlni săptămânal, timp de două luni, în funcție de grupa aleasă: lunea pentru limba engleză, marțea sau miercurea pentru limba română. Programul include două grupe în limba română și o grupă în limba engleză, astfel încât participanții să poată alege varianta care li se potrivește cel mai bine.

Publicitate

Înscrierea este simplă! Completează acest formular până pe 6 februarie: https://tinyurl.com/youthleadership25 și fă primul pas spre a deveni un vorbitor relaxat și convingător..

Nu rata această șansă unică de a te dezvolta personal și profesional! Alătură-te comunității Toastmasters Botoșani și fă primul pas spre un viitor de succes!

 

Citeste mai mult

Eveniment

AJOFM Botoșani: Facilități pentru integrarea persoanelor cu dizabilități pe piața muncii

Publicat

Publicitate

Documentele și procedurile pentru facilitarea integrării persoanelor cu dizabilități, prevăzute prin OUG nr.127/2024 privind unele măsuri în domeniul social, au fost publicate în Monitorul Oficial

 

Au fost aprobate și publicate procedurile, inclusiv formatul documentelor și obligațiile specifice ale angajatorilor, ONG-urilor și autorităților, pentru facilitarea integrării persoanelor cu dizabilități pe piața muncii.

Ordinul nr. 28/11 din 2025, emis de președintele Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și de președintele Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), care reglementează aplicarea prevederilor art. 78 alin. (2²)-(2⁴) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, a fost publicat Monitorul Oficial nr.68 din 28.01.2025.

Potrivit prevederilor legale, entitățile publice și private care au cel puțin 50 de angajați sunt obligate să angajeze persoane cu dizabilități într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați. Pentru respectarea acestei obligații, angajatorii trebuie să transmită, printr-o cerere scrisă, o solicitare de sprijin către cel puțin trei organizații nonguvernamentale, care potrivit statutului acestora, prestează servicii în folosul persoanelor cu dizabilități.

Cererea trebuie transmisă organizațiilor nonguvernamentale în termen de 10 zile de la data la care angajatorii devin obligați, conform legislației, să angajeze persoane cu dizabilități. Modelul cererii este prevăzut în Anexa nr. 1 a Ordinului 28/11 din 2025.

Publicitate

La rândul lor, organizațiile nonguvernamentale sunt obligate să informeze persoanele cu dizabilități cu privire la oportunitățile de angajare, calificările sau competențele necesare ocupării posturilor vacante, condițiile de angajare, datele de contact ale angajatorilor și ale agenției pentru ocuparea forței de muncă din raza teritorială în care se află sediul angajatorilor.

După primirea răspunsului de la organizațiile nonguvernamentale, angajatorii vor stabili procedura de încadrare în muncă a persoanelor cu dizabilități în măsura în care acestea dețin calificările sau competențele necesare ocupării posturilor vacante.

Totodată, în vederea comunicării posturilor vacante destinate persoanelor cu dizabilități, angajatorii sunt obligați să transmită la ANPDPD și la agențiile pentru ocuparea forței de muncă din raza teritorială în care se află sediul social cererea scrisă, precum și dovada transmiterii acesteia către organizaţiile nonguvernamentale.

Ordinul mai prevede ca angajatorii să transmită anual, până la 31 ianuarie pentru anul anterior, o situație centralizată a funcţiilor ocupate de persoanele cu dizabilităţi angajate şi un inventar al competenţelor solicitate la angajare. Modelul acestei raportări este prevăzut în Anexa nr. 2 a Ordinului nr. 28/11/2025.

Textul complet al Ordinului nr. 28/11/2025, anexele sale și link-urile pentru Registrul Național ONG, gestionat de Ministerul Justiției, precum și pentru Registrul național al furnizorilor de servicii de ocupare (activi), acreditați de ANOFM, pot fi accesate pe site-ul ANOFM, www.anofm.ro, la secțiunea „Legislație” (https://bit.ly/4aFlXNR.)

Citeste mai mult

Eveniment

Șoferii vor putea plăti amenzile de circulație mai ușor, prin intermediul unei aplicații. Precizările ministrului Finanțelor

Publicat

Publicitate

Șoferii vor putea plăti în curând amenzile de circulație mai ușor, prin intermediul unei aplicații dezvoltate de către Ministerul Finanțelor. Ministrul Tanczos Barna a anunțat că autoritățile caută soluții pentru ca plata amenzilor să poată fi făcută cu cardul, printr-o aplicație, scrie alba24.ro

Ministrul Finanțelor a precizat că această aplicație ar urma să scaneze un cod de bare, iar plata va putea fi făcută cu cardul, scrie Economedia.ro.

Cum va funcționa noua aplicație?

Aplicația va permite șoferilor să plătească amenzile de circulație cu ușurință, folosind un sistem simplu de scanare a unui cod de bare. Plata se va putea efectua direct prin intermediul cardului bancar al utilizatorilor.

„Trebuie să găsim soluții împreună cu Ministerul de Interne ca amenda de circulație să fie plătită la fel cum plătesc eu factura de la Enel. Și când citesc de pe procesul verbal de viteză codul de bare, să-mi ia banii de pe card și la revedere”, a spus Tanczos Barna.

Potrivit ministrului, lucrul pentru această aplicație va începe în următoarele două săptămâni, după ce deja au avut loc primele discuții cu reprezentanții din MAI.
„Dacă îl implementăm, reduce foarte mult și costurile de operare și bătaia de cap cu introdusul IBAN-ului în telefon sau calculator sau mersul la primărie să plătești cash amenda”, a mai declarat ministrul.

Publicitate

sursa: economedia.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Măsuri de ordine publică la meciul de fotbal dintre F.C. Botoșani și Sepsi Sfântu Gheorghe

Publicat

Publicitate

Sâmbătă, 1 februarie 2025, de la ora 14.30, pe stadionul Municipal din Botoșani se va disputa partida de fotbal dintre echipele F.C. Botoșani și Sepsi Sfântu Gheorghe, meci contând pentru etapa XXIV a Superligii României.

Gruparea de Jandarmi Mobilă „Alexandru cel Bun” Bacău și Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani vor constitui un dispozitiv integrat de ordine și siguranță publică împreună cu celelalte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne și vor acționa în vederea asigurării unui climat optim de securitate în zona arenei sportive și pe traseele de deplasare ale suporterilor.

Pentru a preveni introducerea în stadion a materialelor pirotehnice și a altor obiecte interzise de cadrul normativ în vigoare, vor fi adoptate măsuri suplimentare de control al autovehiculelor care intră în arena sportivă.

Totodată, se va efectua un control corporal preventiv asupra spectatorilor, înaintea accesului în stadion, care va fi permisă începând cu ora 12:30.

În acest sens, recomandăm tuturor celor care doresc să intre pe stadion să se prezinte în timp util la porțile de acces, pentru a se evita aglomerările și pentru a se putea face accesul tuturor spectatorilor înainte de începerea partidei.

Pentru evitarea oricăror incidente, Gruparea de Jandarmi Mobilă Bacău și Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani transmit următoarele recomandări:
– pentru reducerea timpului de așteptare și evitarea aglomerărilor, colaborați cu personalul de ordine în momentul efectuării controlului de acces în arena sportivă;
– nu vă implicați în incidente care pot tulbura ordinea și liniștea publică și delimitați-vă de orice formă de violență, orice încălcare a legii fiind sancționată cu fermitate de către forțele de ordine.

Publicitate

Pentru a evita producerea unor situații neplăcute, vă reamintim că:
– este interzis accesul în stadion cu obiecte pirotehnice și sticle de orice fel;
– este interzisă afișarea de inscripții care incită la ură națională, rasială, de clasă ori religioasă, la discriminări de orice fel și la violență.
– este interzisă staționarea spectatorilor pe coronamentul arenei sportive și pe scările de acces către scaune, pentru a nu se bloca intervenția pompierilor, în cazul producerii unor situații de urgență.
– este strict interzisă pătrunderea spectatorilor/suporterilor pe spațiul de joc, atât în timpul partidei de fotbal cât și la finalul acesteia.

Recomandăm tuturor participanților la această manifestare sportivă să se comporte civilizat și să respecte prevederile legale în vigoare.

În acest sens, vă reamintim câteva dintre prevederile Legii nr. 4/2008 privind prevenirea şi combaterea violenţei cu ocazia competiţiilor şi a jocurilor sportive.

Art.20-
Spectatorilor le este interzis:
m) să săvârşească fapte, acte sau gesturi obscene, să profereze ori să scandeze injurii, cuvinte sau expresii jignitoare ori vulgare, precum şi ameninţări cu acte de violenţă împotriva celorlalţi spectatori, oficiali, jucători sau a bunurilor acestora;

n) să profereze ori să scandeze injurii, cuvinte sau expresii jignitoare ori vulgare la adresa forţelor de ordine sau a personalului de ordine şi siguranţă.
În aceste două cazuri, în conformitate cu articolul 22 din legea 4/2008, faptele săvârșite de către spectatori sau de către oficiali, în incinta bazei sau a arenei sportive, constituie contravenţii, dacă nu s-au produs vătămări ale integrităţii corporale sau ale sănătăţii ori pagube materiale, constituie contravenţii și se sancționează cu amendă de la 150 lei la 400 lei sau prestarea a 70-120 ore de activităţi în folosul comunităţii.

o) să ameninţe cu acte de violenţă forţele de ordine sau personalul de ordine şi siguranţă.
În acest caz, în aceleași condiții de mai sus, sancțiunea prevăzută este amendă de la 250 lei la 750 lei sau prestarea a 100-150 ore de activităţi în folosul comunităţii, precum şi sancţiunea contravenţională complementară de interzicere a accesului la competiţiile şi jocurile sportive de genul celor la care aceştia au săvârşit fapta pe o perioadă de 6 luni.

Vă asigurăm că prioritatea forțelor de ordine este asigurarea condițiilor de siguranță pentru toți participanții la manifestările sportive, precum și a tuturor persoanelor prezente în spațiul public, atât înaintea începerii acestora, cât și după încheierea lor.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending