Connect with us

Actualitate

CODUL MUNCII: Schimbări importante. Bugetarii pot munci de acasă, concedii noi pentru angajați, modificări la perioada de probă

Publicat

Publicitate

Bugetarii vor putea lucra în regim de telemuncă, adică de acasă, cel puțin asta reiese dintr-un proiect de modificare a Codului Muncii și cel administrativ, proiect adoptat marți în Camera Deputaților, relatează alba24.ro

De asemenea, în textul proiectului mai sunt prevăzute ai multe drepturi suplimentare pentru salariaţi, printre care acela de a li se acorda un concediu în vederea oferirii de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie.

Depitații au votat și pentru câteva schimbări ce privesc perioada de probă a unui angajat la un loc de muncă. 

Mare parte dintre deputații prezenți la vot au fost pro. Mai exact au fost 253 de voturi ”pentru”, 23 de abțineri și doar un vot ”împotrivă”.

Camera Deputaţilor este for decizonal pentru acest act normativ, notează agerpres.ro.

Schimbări după perioada de probă

Conform noilor prevederi, salariatul are dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiţii de muncă mai favorabile dacă şi-a încheiat perioada de probă şi are o vechime de cel puţin şase luni la acelaşi angajator. Angajatorul are obligaţia să-i răspundă motivat, în scris, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.

Publicitate

Perioade noi de concediu pentru angajați

Deputaţii au introdus mai multe articole noi care prevăd că angajatorul are obligaţia acordării pe o perioadă de cinci zile lucrătoare într-un an calendaristic, la solicitarea scrisă a salariatului, a concediului de îngrijitor în vederea oferirii de către acesta de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie şi care are nevoie de îngrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave.

Prin legi speciale sau prin contractul colectiv de muncă aplicabil se poate stabili pentru concediul de îngrijitor o durată mai mare. Perioada acestui concediu nu se include în durata concediului de odihnă anual şi constituie vechime în muncă şi în specialitate.

Prin derogare de la lege, salariaţii care beneficiază de concediul de îngrijitor sunt asigurate, pe această perioadă, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate fără plata contribuţiei, au mai stabilit deputaţii.

Totodată, perioada concediului de îngrijitor constituie stagiu de cotizare pentru stabilirea dreptului la indemnizaţie de şomaj şi indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă acordate în conformitate cu legislaţia în vigoare. Problemele medicale grave, precum şi condiţiile pentru acordarea concediului de îngrijitor se stabilesc prin ordin comun al ministrului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi al ministrului Sănătăţii.

Amendă pentru cei care nu dau concediu de îngrijire angajaților

Neacordarea concediului de îngrijitor salariaţilor care îndeplinesc condiţiile va fi sancţionată cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei.

Angajatul poate absenta 10 zile în anumite cazuri

De asemenea, salariatul are dreptul de a absenta cel mult 10 zile lucrătoare de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o situaţie de urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa imediată a salariatului, în condiţiile informării prealabile a angajatorului şi cu recuperarea perioadei absentate până la acoperirea integrală a duratei normale a programului de lucru a salariatului, mai prevede proiectul adoptat.

Angajatorul şi salariatul stabilesc de comun acord modalitatea de recuperare a perioadei de absenţă.

O altă prevedere nou introdusă se referă la obligaţia angajatorului de a acorda concediu paternal la solicitarea scrisă a salariatului, cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 210/1999. Acordarea concediului paternal nu este condiţionată de perioada de activitate prestată sau de vechimea în muncă a salariatului. Încălcarea acestei obligaţii se va sancţiona cu amendă de la 4.000 lei la
8.000 lei.

Din ce motive nu mai poate fi concediat un angajat

Deputaţii au mai stabilit că este interzisă concedierea salariaţilor pentru exercitarea mai multor drepturi, printre care dreptul de a fi informaţi în legătură cu locul de muncă, cu posibilitatea muncii în diverse locuri, funcţia, fişa postului, atribuţiile, durata concediului de odihnă, salariul de bază, durata muncii, condiţiile de muncă, durata de probă, precum şi dreptul la salarizare pentru munca depusă, la repaus, la egalitate de şanse, demnitate în muncă, securitate în muncă, acces la formarea profesională, protecţie în caz de concediere colectivă, de a adera sau constitui un sindicat.

De asemenea, concedierea salariaţilor nu poate fi dispusă nici pe durata efectuării concediului paternal şi a concediului de îngrijitor sau pe durata absentării de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa lor imediată.

Deputaţii au mai decis că angajatorul poate stabili programe individualizate de muncă pentru toţi salariaţii, inclusiv pentru cei care beneficiază de concediul de îngrijitor, cu acordul sau la solicitarea acestora, care pot avea o durată limitată în timp.

Potrivit unui alt articol nou, contractele colective de muncă la nivel de sector de activitate şi grup de unităţi sunt publicate pe pagina de internet a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.

Angajatorul are obligaţia de a aduce la cunoştinţa fiecărui salariat, pe suport de hârtie sau în format electronic, prevederile regulamentului intern, în prima zi de lucru, şi de a face dovada îndeplinirii acestei obligaţii.

Pentru salariatul care are raporturi de muncă stabilite anterior datei de intrare în vigoare a prezentei legi, informaţiile suplimentare privind condiţiile aplicabile raportului de muncă se comunică de către angajator, la cerere, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării scrise a salariatului.

Deputaţii au introdus mai multe articole noi la Codul Administrativ, iar unul dintre acesta prevede că raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici se pot exercita şi în regim de telemuncă, precum şi în regim de muncă la domiciliu. Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice pot stabili prin act administrativ şi alte moduri de organizare flexibilă a timpului de lucru.

Durata activităţii desfăşurate regim de telemuncă nu poate depăşi cinci zile pe lună şi se poate aproba pentru funcţionarii publici care au copii cu vârsta de până la 11 ani, care acordă îngrijire unei rude, au o stare de sănătate care nu le permite deplasarea sau desfăşoară activităţi dintre cele stabilite de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice ca putând fi realizate în regim de telemuncă.

Pe durata exercitării activităţii în regim de telemuncă sau a muncii la domiciliu, funcţionarii publici beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, cu excepţia sporului pentru condiţii de muncă grele, vătămătoare sau periculoase.

De asemenea, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, persoana cu competenţe legale, trebuie să informeze funcţionarul public cu privire la dreptul la formare şi perfecţionare profesională, durata concediului de odihnă, condiţiile de acordare a preavizului, data plăţii salariului, modalitatea de efectuare a orelor suplimentare, remuneraţia acestora sau, după caz, compensarea prin ore libere plătite, acordurile colective încheiate cu sindicatul, contribuţii suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupaţională suportate de autoritatea sau instituţia publică. Informaţiile se comunică sub forma unui document în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data la care începe să exercite funcţia publică.

Camera Deputaţilor este for decizonal pentru acest act normativ.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Românii de peste 40 de ani beneficiază anual de analize gratuite de prevenție. Cei mai mulți nu le folosesc

Publicat

Publicitate

Persoanele de peste 40 de ani beneficiază anual, gratuit, de analize și consultații medicale oferite de stat, cu scopul de a preveni apariția unor afecțiuni grave, scrie alba24.ro

Casa Națională de Sănătate vrea să schimbe regulile, astfel încât mai multe persoane să beneficieze de investigațiile care pot depista din timp boli grave. În alte țări, acest set de analize este obligatoriu.

Pachetul anual de prevenție pentru persoanele asimptomatice care au depășit vârsta de 40 de ani include până la 3 consultații pe an și 16 analize medicale.

În cadrul acestora se evaluează:

  • stilul de viață
  • riscul cardiovascular (tensiune arterială, colesterol, glicemie)
  • riscul oncologic
  • riscul unei boli cronice de rinichi
  • riscul privind sănătatea mintală
  • riscul privind sănătatea reproducerii
  • riscul de melanom malign

Anul trecut, mai puțin de 250.000 de persoane peste 40 de ani au beneficiat de analizele incluse în pachetul gratuit de prevenție.

Aceasta în condițiile în care reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de Sănătate susțin că nu există nicio limitare de buget pentru aceste servicii, potrivit PRO TV.

Publicitate

Românii de peste 40 de ani pot beneficia anual de analize gratuite

Medicii de familie spun că trebuie să facă aceste consultații printre urgențe și pacienții cu boli cronice.

Dr. Mihaela Udrescu, medic primar medicină de familie: „O astfel de examinare, o primă examinare de exemplu, durează o jumătate de oră. Trebuie evaluat, cântărit, măsurat, circumferința abdominală, făcut interviu, completată o riscogramă, lucruri care durează”.

Dr. Horațiu Moldovan, președintele CNAS, a declarat că intenția este ca aceste consultații să fie realizate în afara programului obișnuit al medicului de familie, astfel încât să poată fi plătite suplimentar în medie 2-3 consultații de prevenție pe zi, ceea ce ar crește motivarea medicilor de familie.

Așadar, analizele preventive ajută la depistarea din timp a bolilor și pot preveni complicații serioase.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO Accident grav la Mășcăteni: Un rănit după ce un tren de călători a lovit un autoturism

Publicat

Publicitate

O coliziune puternică între un tren de călători și un autoturism a avut loc în urmă cu puțin timp, la o trecere la nivel cu calea ferată, fără barieră, în localitatea Mășcăteni. În urma impactului, o persoană a fost rănită. Trenul implicat circula pe ruta Iași – Dorohoi.

La caz au ajuns, în cel mai scurt timp, pompierii Gărzii de Intervenție Trușești și Detașamentului Botoşani, cu o autospecială de stingere cu apă, una de descarcerare, autospeciala de transport personal și victime multiple, două ambulanțe SMURD, printre care și cea de terapie intensivă mobilă SMURD, dar și o ambulanță SAJ.

Aceștia au constatat faptul că șoferița autoturismului, o femeie, în vârstă de 27 de ani, era încarcerată. Cu ajutorul accesoriilor specifice, pompierii militari au tăiat caroseria care bloca accesul la victimă. Femeia, conștientă și cooperantă, a fost scoasă din autovehicul. Aceasta a fost preluată de un echipajul de terapie intensivă mobilă SMURD și transportată la spital pentru îngrijiri de specialitate.
Cele 35 de persoane din tren au fost evaluate medical. Un copil, în vârstă de 11 ani, a suferit un atac de panică, fiind preluat de echipajul SMURD, care i-a acordat îngrijiri medicale la fața locului. Celelalte persoane din tren nu au avut nevoie de îngrijiri medicale.

Pompierii au acționat pentru prevenirea izbucnirii unui incendiu.

Cazul a rămas în atenția Poliției pentru cercetări.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Elevii de la profil artistic, pedagogic, sportiv vor fi transferați la alte clase dacă nu au media 6 la discipline de specialitate

Publicat

Publicitate

Elevii de la profiluri vocaționale riscă transferul dacă nu obțin media 6 la materiile de specialitate.

Ministerul Educației propune, printr-un nou proiect aflat în consultare publică, ca elevii înscriși la profiluri artistice, pedagogice sau sportive să fie transferați către alte specializări, dacă nu obțin cel puțin media 6 la disciplinele de specialitate.

Potrivit proiectului, elevii în cauză ”se vor transfera, pentru anul şcolar următor, la alte profiluri/specializări, cu respectarea legislaţiei în vigoare şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare a unităţilor în cauză”.

Legislația actuală prevede că acești elevi ”se pot transfera, pentru anul școlar următor, la alte profiluri/specializări, cu respectarea legislației în vigoare și a regulamentelor de organizare și funcționare a unităților în cauză”, notează edupedu.ro.

Criterii pentru transfer la alte profiluri/specializări

Ministerul citează condițiile de la alin. (1)-(4) de la articolul 116 din ROFUIP, prin care se face transferul elevilor. Criteriile de medie sunt următoarele:

  • „(1) Elevii de la clasele cu profil artistic sau sportiv trebuie să obțină media cel puțin 6 la disciplina principală de specialitate, pentru aceste profiluri/specializări.
  • (2) Elevii de la clasele cu specializările muzică, coregrafie și arta actorului trebuie să obțină cel puțin nota 6 pentru specializarea respectivă la examenul de sfârșit de an școlar.
  • (3) Elevii de la clasele cu specializările arte vizuale, arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, conservare-restaurare bunuri culturale trebuie să obțină la toate disciplinele practice de specialitate media anuală cel puțin 6.
  • (4) Elevii de la clasele cu profil pedagogic trebuie să obțină la sfârșitul anului școlar medii anuale de cel puțin 6 la disciplinele limba și literatura română/limba și literatura maternă, matematică/aritmetică și la disciplinele pedagogice de profil.”

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Educația fierbe: Sindicatele anunță proteste. Ce revendicări au profesorii

Publicat

Publicitate

Sindicatele din Educație încep protestele: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret și Federația Națională Sindicală Alba Mater au anunțat pentru miercurea viitoare proteste în unitățile de învățământ preuniversitar, în instituțiile de învățământ superior, în bibliotecile centrale universitare și în institutele de cercetare. Membrii de sindicat vor purta un semn distinctiv – banderolă, ecuson – în timpul activităților desfășurate la locul de muncă.

”Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret și Federația Națională Sindicală Alba Mater își exprimă totalul dezacord față de informațiile apărute în spațiul public, atribuite grupului de lucru de la Cotroceni, privind măsurile care ar urma să fie luate împotriva salariaților din învățământ pentru reducerea deficitului bugetar.

Aceste măsuri, dacă vor fi puse în practică, îi vor afecta grav pe colegii noștri, ceea ce va conduce inevitabil și la afectarea calității actului educațional”, afirmă reprezentanții celor trei federații sindicale într-un comunicat remis vineri Agerpres.

Sindicatele din Educație încep protestele: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret și Federația Națională Sindicală Alba Mater au anunțat pentru miercurea viitoare proteste în unitățile de învățământ preuniversitar, în instituțiile de învățământ superior, în bibliotecile centrale universitare și în institutele de cercetare. Membrii de sindicat vor purta un semn distinctiv – banderolă, ecuson – în timpul activităților desfășurate la locul de muncă.

”Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret și Federația Națională Sindicală Alba Mater își exprimă totalul dezacord față de informațiile apărute în spațiul public, atribuite grupului de lucru de la Cotroceni, privind măsurile care ar urma să fie luate împotriva salariaților din învățământ pentru reducerea deficitului bugetar.

Aceste măsuri, dacă vor fi puse în practică, îi vor afecta grav pe colegii noștri, ceea ce va conduce inevitabil și la afectarea calității actului educațional”, afirmă reprezentanții celor trei federații sindicale într-un comunicat remis vineri Agerpres.

Publicitate

În opinia sindicaliștilor, creșterea normei didactice de predare ar fi o decizie ”iresponsabilă” întrucât cadrele didactice sunt deja supraîncărcate cu activități didactice și extrașcolare/extracurriculare, cu activități de formare continuă și cu sarcini administrative.

”O creștere a normei ar compromite iremediabil calitatea predării, ar spori epuizarea profesională și ar descuraja și mai mult tinerii să aleagă cariera didactică.

Solicităm menținerea normei de predare actuale și, pe termen lung, o analiză reală a condițiilor de muncă, pentru a asigura un echilibru optim între volumul de muncă și eficiența didactică”, transmit sindicatele.

Potrivit acestora, coborârea pragului salarial în funcție de care se acordă voucherele de vacanță și indemnizația de hrană va determina eliminarea acestor drepturi pentru un număr semnificativ de salariați și va conduce la o scădere a puterii de cumpărare, care va afecta, în special, personalul de predare aflat la început de carieră, personalul didactic auxiliar și personalul administrativ.

”Eliminarea indemnizației pentru titlul științific de doctor reprezintă o dovadă că viitorul guvern nu este interesat de performanță/calitate, de dezvoltarea personalului didactic și a personalului de cercetare.

În plus, veniturile salariaților care dețin titlul de doctor ar scădea cu aproximativ 550 de lei în valoare netă.

Reducerea personalului din institutele naționale de cercetare-dezvoltare și din instituțiile Academiei Române va conduce la colapsul cercetării și inovării.

Dimpotrivă, ar trebui asigurată finanțarea INCD-urilor prin Programul Nucleu și deblocată finanțarea programului IOSIN în vederea menținerii infrastructurii în institutele de cercetare-dezvoltare (instalații de interes național, de o importanță deosebită în dezvoltarea experimentelor de cercetare și de menținere a siguranței și a securității naționale)”, mai explică sindicatele.

Sindicatele din Educație încep protestele: nemulțumiri legate de programul de 8 ore
Personalul didactic de predare este ”profund neliniștit și revoltat” de propunerile care au apărut în spațiul public referitoare la modificarea statutului de titular în învățământ și la faptul că ar urma să-și desfășoare activitatea timp de 8 ore pe zi în unitățile de învățământ, se mai arată în comunicatul citat.

”Zilele acestea s-au împlinit doi ani de la finalizarea grevei generale din învățământ.

Cu această ocazie, dorim să amintim clasei politice că încă mai sunt promisiuni neonorate, că salarizarea nemotivantă și neconformă cu importanța muncii prestate de către salariații din învățământ ține tinerii departe de acest sistem.

Așteptăm să vă țineți promisiunile: atât din anul 2023, cât și din campaniile electorale de anul trecut și de anul acesta”, menționează sindicaliștii.

Conform acestora, există o stare de ”profundă și justificată” nemulțumire în rândul personalului didactic de predare cauzată de faptul că nu s-au asigurat sumele pentru plata drepturilor câștigate în instanțele judecătorești, în condițiile în care au fost alocate doar fondurile pentru punerea în aplicare a prevederilor OUG nr. 48/2022.

Cele trei federații sindicale atrag atenția că, în situația în care protestul de miercuri va fi tratat cu indiferență, iar viitorul Guvern va pune în practică propunerile de măsuri apărute în spațiul public care vor afecta salariații din învățământ sunt hotărâte să declanșeze ample acțiuni de protest.

Foto: Arhivă

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending