Connect with us

Actualitate

CODUL MUNCII: Schimbări importante. Bugetarii pot munci de acasă, concedii noi pentru angajați, modificări la perioada de probă

Publicat

Publicitate

Bugetarii vor putea lucra în regim de telemuncă, adică de acasă, cel puțin asta reiese dintr-un proiect de modificare a Codului Muncii și cel administrativ, proiect adoptat marți în Camera Deputaților, relatează alba24.ro

De asemenea, în textul proiectului mai sunt prevăzute ai multe drepturi suplimentare pentru salariaţi, printre care acela de a li se acorda un concediu în vederea oferirii de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie.

Depitații au votat și pentru câteva schimbări ce privesc perioada de probă a unui angajat la un loc de muncă. 

Mare parte dintre deputații prezenți la vot au fost pro. Mai exact au fost 253 de voturi ”pentru”, 23 de abțineri și doar un vot ”împotrivă”.

Camera Deputaţilor este for decizonal pentru acest act normativ, notează agerpres.ro.

Schimbări după perioada de probă

Conform noilor prevederi, salariatul are dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiţii de muncă mai favorabile dacă şi-a încheiat perioada de probă şi are o vechime de cel puţin şase luni la acelaşi angajator. Angajatorul are obligaţia să-i răspundă motivat, în scris, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.

Publicitate

Perioade noi de concediu pentru angajați

Deputaţii au introdus mai multe articole noi care prevăd că angajatorul are obligaţia acordării pe o perioadă de cinci zile lucrătoare într-un an calendaristic, la solicitarea scrisă a salariatului, a concediului de îngrijitor în vederea oferirii de către acesta de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie şi care are nevoie de îngrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave.

Prin legi speciale sau prin contractul colectiv de muncă aplicabil se poate stabili pentru concediul de îngrijitor o durată mai mare. Perioada acestui concediu nu se include în durata concediului de odihnă anual şi constituie vechime în muncă şi în specialitate.

Prin derogare de la lege, salariaţii care beneficiază de concediul de îngrijitor sunt asigurate, pe această perioadă, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate fără plata contribuţiei, au mai stabilit deputaţii.

Totodată, perioada concediului de îngrijitor constituie stagiu de cotizare pentru stabilirea dreptului la indemnizaţie de şomaj şi indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă acordate în conformitate cu legislaţia în vigoare. Problemele medicale grave, precum şi condiţiile pentru acordarea concediului de îngrijitor se stabilesc prin ordin comun al ministrului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi al ministrului Sănătăţii.

Amendă pentru cei care nu dau concediu de îngrijire angajaților

Neacordarea concediului de îngrijitor salariaţilor care îndeplinesc condiţiile va fi sancţionată cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei.

Angajatul poate absenta 10 zile în anumite cazuri

De asemenea, salariatul are dreptul de a absenta cel mult 10 zile lucrătoare de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o situaţie de urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa imediată a salariatului, în condiţiile informării prealabile a angajatorului şi cu recuperarea perioadei absentate până la acoperirea integrală a duratei normale a programului de lucru a salariatului, mai prevede proiectul adoptat.

Angajatorul şi salariatul stabilesc de comun acord modalitatea de recuperare a perioadei de absenţă.

O altă prevedere nou introdusă se referă la obligaţia angajatorului de a acorda concediu paternal la solicitarea scrisă a salariatului, cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 210/1999. Acordarea concediului paternal nu este condiţionată de perioada de activitate prestată sau de vechimea în muncă a salariatului. Încălcarea acestei obligaţii se va sancţiona cu amendă de la 4.000 lei la
8.000 lei.

Din ce motive nu mai poate fi concediat un angajat

Deputaţii au mai stabilit că este interzisă concedierea salariaţilor pentru exercitarea mai multor drepturi, printre care dreptul de a fi informaţi în legătură cu locul de muncă, cu posibilitatea muncii în diverse locuri, funcţia, fişa postului, atribuţiile, durata concediului de odihnă, salariul de bază, durata muncii, condiţiile de muncă, durata de probă, precum şi dreptul la salarizare pentru munca depusă, la repaus, la egalitate de şanse, demnitate în muncă, securitate în muncă, acces la formarea profesională, protecţie în caz de concediere colectivă, de a adera sau constitui un sindicat.

De asemenea, concedierea salariaţilor nu poate fi dispusă nici pe durata efectuării concediului paternal şi a concediului de îngrijitor sau pe durata absentării de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa lor imediată.

Deputaţii au mai decis că angajatorul poate stabili programe individualizate de muncă pentru toţi salariaţii, inclusiv pentru cei care beneficiază de concediul de îngrijitor, cu acordul sau la solicitarea acestora, care pot avea o durată limitată în timp.

Potrivit unui alt articol nou, contractele colective de muncă la nivel de sector de activitate şi grup de unităţi sunt publicate pe pagina de internet a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.

Angajatorul are obligaţia de a aduce la cunoştinţa fiecărui salariat, pe suport de hârtie sau în format electronic, prevederile regulamentului intern, în prima zi de lucru, şi de a face dovada îndeplinirii acestei obligaţii.

Pentru salariatul care are raporturi de muncă stabilite anterior datei de intrare în vigoare a prezentei legi, informaţiile suplimentare privind condiţiile aplicabile raportului de muncă se comunică de către angajator, la cerere, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării scrise a salariatului.

Deputaţii au introdus mai multe articole noi la Codul Administrativ, iar unul dintre acesta prevede că raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici se pot exercita şi în regim de telemuncă, precum şi în regim de muncă la domiciliu. Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice pot stabili prin act administrativ şi alte moduri de organizare flexibilă a timpului de lucru.

Durata activităţii desfăşurate regim de telemuncă nu poate depăşi cinci zile pe lună şi se poate aproba pentru funcţionarii publici care au copii cu vârsta de până la 11 ani, care acordă îngrijire unei rude, au o stare de sănătate care nu le permite deplasarea sau desfăşoară activităţi dintre cele stabilite de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice ca putând fi realizate în regim de telemuncă.

Pe durata exercitării activităţii în regim de telemuncă sau a muncii la domiciliu, funcţionarii publici beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, cu excepţia sporului pentru condiţii de muncă grele, vătămătoare sau periculoase.

De asemenea, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, persoana cu competenţe legale, trebuie să informeze funcţionarul public cu privire la dreptul la formare şi perfecţionare profesională, durata concediului de odihnă, condiţiile de acordare a preavizului, data plăţii salariului, modalitatea de efectuare a orelor suplimentare, remuneraţia acestora sau, după caz, compensarea prin ore libere plătite, acordurile colective încheiate cu sindicatul, contribuţii suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupaţională suportate de autoritatea sau instituţia publică. Informaţiile se comunică sub forma unui document în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data la care începe să exercite funcţia publică.

Camera Deputaţilor este for decizonal pentru acest act normativ.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 3 martie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 3 martie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 3 martie 2025:

Loto 6/49: 38, 16, 26, 29, 28, 30

Loto 5/40: 5, 2, 3, 6, 35, 20

Joker: 33, 3, 41, 38, 37 + 19

Noroc: 8 7 9 9 7 0 3

Publicitate

Noroc Plus: 2 0 3 6 7 2

Super Noroc: 0 5 5 1 9 9

Citeste mai mult

Eveniment

Dacă plecați la drum: Noi radare FIXE pe „Drumul Morții” E85. Sistemul e-SIGUR a devenit operațional în alte trei județe

Publicat

Publicitate

Șoferii care circulă pe E85, unul dintre cele mai periculoase drumuri din România, trebuie să fie atenți: sistemul de supraveghere rutieră e-SIGUR, bazat pe radare fixe, a devenit funcțional în județele Neamț, Vrancea și Suceava.

Primele sancțiuni pentru depășirea vitezei au fost deja emise automat, iar Poliția Rutieră identifică rapid șoferii prin baza de date.

Acest sistem modern este deja activ pe autostrăzile A1 București – Pitești și A2 București – Constanța, iar extinderea sa pe E85 vine ca o măsură de siguranță rutieră pentru reducerea accidentelor grave.

Radarele fixe pot detecta automat șoferii care depășesc limita de viteză, iar camerele de supraveghere furnizează imagini clare, permițând verificarea respectării centurii de siguranță și a altor reguli de circulație. Amenzile sunt trimise direct la domiciliu, fără a fi nevoie de intervenția unui echipaj de poliție.

Ce poate face sistemul e-SIGUR?

  • Monitorizare și control – Detectează automat depășirea vitezei, nerespectarea semaforului sau circulația cu numere de înmatriculare suspendate.
  • Identificare a vehiculelor căutate – Recunoaște mașini implicate în infracțiuni sau care trebuie confiscate.
  • Creșterea siguranței – Ajută la fluidizarea traficului și reducerea riscurilor rutiere.
  • Protecția infrastructurii – Identifică factorii care pot deteriora drumurile.
  • Combaterea fraudei – Depistează vehicule care circulă fără achitarea taxelor de drum.

Prin implementarea acestui sistem național de monitorizare a traficului, autoritățile urmăresc creșterea siguranței pe drumurile publice și prevenirea accidentelor cauzate de viteza excesivă.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Calendarul înscrierilor la creșă și grădiniță pentru 2025-2026, APROBAT de Ministerul Educației. Când se pot depune cererile

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a stabilit calendarul oficial pentru înscrierile în învățământul antepreșcolar și preșcolar în anul școlar 2025-2026. Reînscrierile vor începe pe 19 mai, iar înscrierile noi se vor desfășura începând cu 26 mai. Conform reglementărilor ministeriale, în grupele antepreșcolare (creșe) pot fi înscriși copiii cu vârste cuprinse între 3 luni și 3 ani, în funcție de locurile disponibile rămase după finalizarea etapelor de reînscriere, relatează alba24.ro.

În grupele de nivel preșcolar (grădiniță) pot fi înscriși copiii cu vârste între 3 și 6 ani, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri.

În cererile-tip de înscriere părinții pot trece trei opțiuni, în ordinea preferințelor. Cererea se depune la unitatea de învățământ aleasă ca primă opțiune.

Grupa mare și grupa mijlocie fac parte din învățământul obligatoriu. Înscrierea la grădiniță se va face acordându-se prioritate cuprinderii în grădinițe a copiilor de 4 și 5 ani.

Inspectoratele școlare și unitățile de învățământ au obligația de a asigura permanent informarea și consilierea părinților referitor la înscrierea copiilor în unități de învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare.

Înscrieri la creșă și grădiniță 2025 – calendar

Etapa de reînscrieri

19-23 mai: sunt reînscriși, pentru anul școlar următor, copiii care frecventează unitatea de învățământ în anul școlar curent, ca urmare a exprimării acestei opțiuni printr-o cerere scrisă

Publicitate

Pentru unitățile de învățământ care au și grupe de nivel antepreșcolar, copiii de 3 ani din grupa mare de la creșă pot fi reînscriși în grupa mică de la grădiniță. Reînscrierea se face în limita locurilor disponibile și în ordinea descrescătoare a vârstei, dacă părinții solicită acest lucru

23 mai: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere, după finalizarea etapei de reînscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025: etapa I de înscrieri

26 mai – 13 iunie: înscrieri în baza celor trei opțiuni exprimate, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri

26-30 mai; depunerea cererilor

2-4 iunie: procesare cereri faza I – prima opțiune

6-10 iunie: procesare cereri faza doua – a doua opțiune

11-12 iunie: procesare cereri faza a treia – a treia opțiune

13 iunie: afișarea rezultatului și numărului locurilor libere rămase după prima etapă de înscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025: etapa a II-a de înscrieri

16 iunie 7 iulie: înscrierea copiilor pe locurile libere rămase în urma primei etape, pe baza celor trei opțiuni exprimate în noile cereri de înscriere, astfel:

16-20 iunie: depunere cereri

24-26 iunie: procesare cereri faza I – prima opțiune

30 iunie – 2 iulie: procesare cereri faza a doua – a doua opțiune

3-4 iulie: procesare cereri faza a treia – a treia opțiune

7 iulie: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025. Etapa de ajustări

18-28 august: înscrierea pe locurile libere în baa solicitărilor părinților depuse la ISJ a copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape.

Pot fi înscriși, în această etapă:

  • copiii nerepartizați în cele două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani și de 5 ani
  • copiii ai căror părinți au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au fost admiși, ca urmare a avizul negativ CJRAE
  • copiii de peste 2 ani ai căror părinți solicită înscrierea în grupa mică de la grădiniță

29 august: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după ajustări

Citeste mai mult

Eveniment

Proiect energetic de AMPLOARE pentru Botoșani, BLOCAT în faza de semnare a contractului. Ministrul Energiei luat la întrebări

Publicat

Publicitate

Unul dintre cele mai importante proiecte energetice pentru județul Botoșani, Linia Electrică Aeriană (LEA) de 400 KV Suceava – Bălți, care urmează să traverseze sudul județului, se află într-un blocaj administrativ, deși licitația pentru construcție a fost finalizată încă din decembrie 2024.

Cu o valoare de 160 de milioane de lei, fără TVA, proiectul a atras oferte din partea unei asocieri de firme românești și a unei companii din Turcia, însă până în prezent nu s-a semnat contractul de execuție a lucrărilor.

În acest context, fostul președinte al Consiliului Județean Botoșani, senatorul PSD Doina Elena Federovici, a solicitat clarificări din partea Secretariatului General al Guvernului și a Ministerului Energiei. Printre întrebările esențiale adresate se numără: când va fi semnat contractul, dacă proiectul va include o stație de injecție a energiei pe teritoriul județului – infrastructură care nu apare în documentația tehnică actuală – și dacă investiția va beneficia de fonduri europene.

Importanța acestui proiect este crucială pentru dezvoltarea județului Botoșani, având în vedere necesitatea unei infrastructuri energetice moderne și eficiente. Fără investiții majore în acest sector, regiunea riscă să rămână în urmă din punct de vedere al conectivității și al sustenabilității economice.

În prezent, comunitatea locală și factorii decizionali așteaptă un răspuns concret din partea autorităților centrale, astfel încât acest proiect să fie implementat fără întârzieri suplimentare.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending