Connect with us

Actualitate

Clienții care cumpără mâncare sau băuturi la pachet pot veni cu recipientele de acasă. Noi reguli pentru HoReCa, din 2027

Publicat

Publicitate

Noi reguli pentru HoReCa, din 2027. Clienții vor avea posibilitatea să vină cu propriile recipiente pentru a lua mâncare sau băuturi la pachet. De asemenea, până în 2028, restaurantele și cafenelele vor fi obligate să ofere produsele „la pachet” în ambalaje reutilizabile.

Uniunea Europeană a impus la sfârșitul anului trecut noi reguli stricte privind ambalajele, vizând reducerea deşeurilor, reciclarea eficientă şi interzicerea anumitor ambalaje din plastic.

Noi reguli pentru HoReCa, din 2027

Potrivit noului Regulament (UE) 2025/40 privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, pentru a reduce proporția tot mai mare de ambalaje de unică folosință și cantitățile tot mai mari de deșeuri de ambalaje care sunt generate, este necesar să se stabilească obiective cantitative privind reutilizarea ambalajelor în sectoarele care au fost evaluate ca având cel mai mare potențial de reducere a deșeurilor de ambalaje, și anume alimente și băuturi pentru consum la pachet, electrocasnice mari și ambalaje pentru transport.

„Se preconizează că stabilirea obiectivelor va sprijini inovarea și va crește proporția ambalajelor reutilizate și a soluțiilor de reumplere în cadrul vânzărilor de ambalaje. Nu ar trebui să fie permise ambalajele din plastic de unică folosință pentru alimentele și băuturile umplute și consumate în spațiile din sectorul HoReCa.

Consumatorii ar trebui să aibă întotdeauna opțiunea de a cumpăra alimente și băuturi la pachet în recipiente reutilizabile sau în propriile lor recipiente, în condiții care să nu fie mai puțin favorabile decât cele aplicabile pentru alimentele și băuturile oferite în ambalaje de unică folosință.

Publicitate

Operatorii economici care comercializează alimente sau băuturi la pachet ar trebui să ofere consumatorilor opțiunea de a cumpăra alimentele sau băuturile în propriile recipiente și opțiunea de a cumpăra alimente și băuturi în ambalaje reutilizabile”, se precizează în documentul citat.

Obligația de reumplere pentru sectorul produselor pentru servire la pachet

Potrivit Regulamentului, până la 12 februarie 2027, distribuitorii finali care își desfășoară activitatea în sectorul HoReCa și care pun la dispoziție pe teritoriul unui stat membru băuturi calde sau reci în ambalaje pentru servire la pachet vor organiza un sistem prin care consumatorii să își poată aduce propriile recipiente spre a fi umplute.

De asemenea, distribuitorii finali care își desfășoară activitatea în sectorul HoReCa și care pun la dispoziție pe teritoriul unui stat membru alimente gata preparate în ambalaje pentru servire la pachet vor organiza un sistem prin care consumatorii să își poată aduce propriile recipiente spre a fi umplute.

Pentru consumatorii care își aduc propriile recipiente spre a fi umplute, distribuitorii finali vor oferi produsele la prețuri care nu sunt mai mari și în condiții care nu sunt mai puțin favorabile decât în cazul vânzării unei unități de vânzare constituite din același produs și dintr-un ambalaj de unică folosință.

Distribuitorii finali vor informa consumatorii la punctul de vânzare, prin intermediul unor panouri sau pancarte de informare vizibile în mod clar și lizibile, cu privire la posibilitatea de a obține produsele într-un recipient reîncărcabil, furnizat de consumator.

Obligația privind oferta de reutilizare pentru sectorul produselor pentru servire la pachet
Până la 12 februarie 2028, distribuitorii finali care își desfășoară activitatea în sectorul HoReCa și care pun la dispoziție pe teritoriul unui stat membru băuturi calde sau reci sau alimente gata preparate în ambalaje pentru servire la pachet, le vor oferi consumatorilor posibilitatea obținerii produselor în ambalaje reutilizabile în cadrul unui sistem de reutilizare.

Distribuitorii finali vor informa consumatorii la punctul de vânzare, prin intermediul unor panouri sau pancarte de informare vizibile în mod clar și lizibile, cu privire la posibilitatea de a obține produsele în ambalaje reutilizabile.

Distribuitorii finali vor oferi produsele care sunt introduse în ambalajele reutilizabile la prețuri care nu sunt mai mari și în condiții care nu sunt mai puțin favorabile decât în cazul vânzării unei unități de vânzare constituite din aceleași produse și dintr-un ambalaj de unică folosință.

Începând din 2030, distribuitorii finali vor depune eforturi pentru a oferi spre vânzare 10 % din produse într-un format de ambalaj reutilizabil.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Un bărbat de 62 de ani, din Hulub, a suferit arsuri după un incident cumplit

Publicat

Publicitate

Un bărbat, în vârstă de 62 de ani, din localitatea Hulub, are nevoie de îngrijiri medicale după ce a suferit arsuri pe corp. S-a întâmplat în urmă cu puțin timp, pe un câmp de la marginea satului. Din cauza unei afecțiuni cronice, acesta a căzut lângă focul aprins chiar de el. Alarma a fost dată de un trecător, care a observat flăcările și s-a apropiat să vadă ce se întâmplă.

La fața locului s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Gărzii de Intervenție Trușești și Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere și ambulanța de terapie intensivă mobilă SMURD, o ambulanță SAJ, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Dângeni. Primii care au ajuns la fața locului au fost pompierii voluntari. Aceștia au constatat faptul că bărbatul prezenta arsuri pe mai bine de jumătate din suprafața corpului, fiind conștient. Acesta a fost preluat de echipajul medical și transportat la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate, de către echipajul de terapie intensivă mobilă SMURD.

Pompierii au stins incendiul, care a cuprins vegetația uscată de pe aproximativ 50 de metri pătrați.

Atragem atenția asupra faptului că folosirea focului deschis pentru igienizarea terenurilor, arderea gunoaielor, a deșeurilor și a altor materiale combustibile pot avea consecințe grave, atât asupra mediului înconjurător, cât și asupra proprietății sau chiar vieții oamenilor.

În astfel de cazuri, flăcările se pot întinde cu repeziciune pe o suprafață mare, iar în condiții de vânt, incendiile de vegetație uscată sau de deșeuri menajere pot devenin și mai periculoase dacă se manifestă aproape de locuințe, de rețele de electricitate sau de locuri cu pericol de explozie.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Publicitate

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea vieții.

Nu uitați! Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și din aplicația de mobil DSU care poate fi descprcată gratuit din APP Store și Google Play.

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 34 de ani din Botoșani, dus cu escortă la Penitenciarul Botoșani. A fost condamnat pentru deținere de droguri de mare risc

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Botoșani au identificat, miercuri, un tânăr, de 34 de ani, pe numele căruia era emis de către Judecătoria Botoșani,  un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea.

 

Acesta a fost condamnat la un an de închisoare pentru săvârșirea infracțiunii de deținere de droguri de mare risc, în vederea consumului propriu, fără drept.

 

Tânărul a fost escortat către Penitenciarul Botoșani, în vederea încarcerării.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 32 de ani, din Dorohoi, arestat preventiv pentru mai multe infracțiuni 

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi au emis ordonanță de reținere, pentru 24 de ore, pe numele unui tânăr, de 32 de ani, din municipiul Dorohoi, cercetat pentru săvârșirea infracțiunilor de furt în scop de folosință, conducere fără permis, conducere sub influența alcoolului.

 

În urma probatoriului administrat a reieșit faptul că acesta, la data de 5 februarie 2025, în jurul orei 14:00, în timp ce se afla împreună cu un alt tânăr, ar fi profitat de neatenția sa și i-ar fi sustras autoturismul, fără acord, pe care, ulterior, l-a condus pe o stradă din oraș, provocând un accident cu pagube materiale.

 

Tânărul a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată fiind de 0,61 mg/l alcool pur în aerul expirat. De asemenena, acesta avea exercitarea dreptului de a conduce autovehicule suspendat, din luna ianuarie 2025 pentru conducere fără permis.

 

Publicitate

Mai mult decât atât, rezultatul testării pentru a stabili existența în organism a unor substanțe interzise a fost pozitiv.

 

La data de 6 februarie 2025, instanța de judecată a dispus arestarea preventivă a tânărului pentru 30 zile, acesta fiind introdus în Centrul de Reține și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani.

Citeste mai mult

Educație

Titularizare și Definitivat 2025. Cum se organizează examenele pe specializări. Detalii pentru candidați

Publicat

Publicitate

Titularizare și Definitivat 2025. Centralizatorul cu disciplinele pentru examene a fost publicat în Monitorul Oficial, informează alba24.roSe pot înscrie absolvenți ai învățământului liceal pedagogic, postliceal și superior ale căror specializări sunt cuprinse în document.

Este vorba despre ordinul ministrului educației nr. 7.887 din 23 decembrie 2024, potrivit edupedu.ro.

”Absolvenții învățământului superior tehnic, silvic, economic sau agricol care au finalizat cu diplomă de licență/master specializări/programe de studii universitare cuprinse în Centralizator și pentru discipline din învățământul preuniversitar din ariile curriculare matematică și științe sau om și societate au dreptul de

  • a ocupa posturi didactice/catedre vacante/rezervate în învățământul preuniversitar constituite din aceste discipline în cadrul etapelor de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar sau prin concurs
  • a susține examenul național de definitivare în învățământ la aceste discipline.

Candidații ale căror specializări nu se regăsesc în Centralizator primesc acceptul de participare la etapele de mobilitate a personalului didactic din învățământul preuniversitar, la concursurile de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar sau la examenul național de definitivare în învățământ dacă specializarea înscrisă pe diploma de studii a candidatului/ programul de studii universitare finalizat de candidat poate fi asimilată uneia dintre specializările/asimilat unuia dintre programele de studii universitare incluse în acest Centralizator.

În aceste situații acceptul de participare la etapele de mobilitate a personalului didactic din învățământul preuniversitar, la concursurile de ocupare a posturilor didactice din învățământul preuniversitar sau la examenul național de definitivare în învățământ se acordă cu aprobarea Ministerului Educației, prin direcțiile de specialitate”, se arată în ordin.

Titularizare 2025

Proba scrisă va fi organizată în 15 iulie 2025. Candidații se pot înscrie în perioada 5-16 mai 2025. Pentru cei care se înscriu exclusiv online, perioada este 5-12 mai 2025.

Publicitate

Titularizare 2025: calendarul concursului

  • 15-16 aprilie 2025: depunerea și înregistrarea, la secretariatele unităților de învățământ, a cererilor personalului didactic angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată
  • pentru prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2025-2026
  • până în 29 aprilie:
    • înregistrarea, analizarea şi soluţionarea cererilor de concediu fără plată în consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ
    • aprobarea în consiliul de administraţie al ISJ/ISMB a listei posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată
  • 24; 25 şi 28 aprilie 2025 – reactualizarea dosarelor personale, la inspectoratele şcolare, a cadrelor didactice care au primit acordul de principiu privind prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2025-2026
  • până în 30 aprilie 2025: reactualizarea listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate
  • 5-16 mai 2025: emiterea şi comunicarea deciziilor de repartizare

Înscrieri

  • 5-16 mai 2025: înregistrarea dosarelor de înscriere ale candidaților, inclusiv pentru absolvenții promoției 2025 – la inspectoratele şcolare/centrele de înscriere
  • 5-12 mai 2025: în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online
  • 6-12 mai 2025: validarea înscrierii, prin semnătură, de către candidați sau împuterniciții acestora prin procură notarială în original
  • 16-21 mai 2025: transmiterea de către candidaţi, inclusiv de către absolvenții promoției 2025, la inspectoratul şcolar/centrul de înscriere la concurs, a declarațiilor privind veridicitatea datelor de înscriere sau a cererilor de corectare a datelor de înscriere, după caz, conform procedurilor stabilite la nivelul ISJ/ISMB
  • 8-10 iulie: validarea înscrierii pentru absolvenții promoției 2025/absolvenţii 2025 ai programelor de pregătire psihopedagogică oferite de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogic/candidaţii cuprinşi în programe recunoscute de Ministerul Educației

În perioada 5-16 mai 2025, respectiv în perioada 5-12 mai 2025 în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online, pot depune dosare de înscriere şi cadrele didactice a căror reducere de activitate a apărut în perioada martie-mai 2025.

Titularizare 2025: termen pentru afișarea listei candidaților înscriși

  • 23 mai 2025: afișarea, pe pagina web a inspectoratelor şcolare, a:
    • listei candidaților înscriși și a graficului privind susținerea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă
    • listei cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei înscrise la concursul naţional care solicită repartizarea pe perioadă nedeterminată pe postul didactic/catedra pe care sunt angajate şi a listei posturilor didactice/catedrelor pe care sunt angajate aceste cadre didactice
    • listei unităţilor de învăţământ în care se organizează probele scrise (centrelor de concurs pentru proba scrisă)
    • comunicarea centrelor de concurs direcţiei de resort din cadrul Ministerul Educaţiei

În perioada 23 mai-27 iunie 2025, candidaţii pot solicita, dacă este cazul, inspectoratelor şcolare/centrelor de înscriere la concurs corectarea datelor de înscriere la concurs.

Titularizare 2025: Probele practice/orale și inspecțiile la clasă

  • 30 mai – 27 iunie 2025: organizarea și desfășurarea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă şi soluţionarea contestaţiilor la aceste probe.

În perioada 30 mai-27 iunie 2025 pot participa la probele practice/orale şi inspecţiile la clasă şi cadrele didactice titulare rămase cu reducerea de activitate nesoluţionată sau a căror reducere de activitate a apărut în perioada martie-mai 2025.

Cadrele didactice titulare solicitate pentru detaşare în interesul învăţământului pot participa la probele practice/orale în perioada 30 mai – 13 iunie 2025.

  • 4 iulie 2025: afişarea rezultatelor la probele practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă
  • 11 iulie 2025: afişarea datelor de înscriere reactualizate ale candidaţilor

Titularizare 2025: Proba scrisă și rezultate

  • 15 iulie 2025: desfășurarea probei scrise
  • 22 iulie 2025: comunicarea rezultatelor iniţiale
  • 22-23 iulie 2025: înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora comisiilor de soluţionare a contestaţiilor
  • 24-29 iulie 2025: soluţionarea contestațiilor
  • 30 iulie 2025: comunicarea rezultatelor finale
  • 31 iulie – 1 august: repartizarea candidaţilor

Definitivat 2025

Proba scrisă va fi organizată în 8 iulie 2025.

Prin concursul de definitivat, cadrele didactice cu cel puțin un an de vechime în învățământ dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar. Examenul este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice.

Pentru a promova examenul, candidații trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

  • efectuarea unui stagiu de predare în specialitate de cel puțin un an
  • calificativul pentru anul școlar în curs „Bine” sau „Foarte bine”
  • media aritmetică a notelor obținute la inspecțiile la clasă și la evaluarea portofoliului profesional – minimum 8 (dar note nu mai mici de 7 la fiecare din probele respective).

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending