Connect with us

Eveniment

Cine are dreptul la PENSIA DE URMAȘ! Cum se obține, cum se calculează, care sunt beneficiile și ce documente sunt necesare

Publicat

Publicitate

Pensia de urmaș: Cine are dreptul la ea, cum se obține, cum se calculează, care sunt beneficiile și ce documente sunt necesare. Pensia de urmaş se cuvine copiilor şi sotului supravieţuitor, dacă susţinătorul decedat era pensionar sau îndeplinea condiţiile pentru obţinerea unei pensii, informează alba24.ro.

Obținerea pensiei de urmaș poate fi o mare bătaie de cap din punct de vedere birocratic. Vorbim de un hățiș de proceduri și documente greu de descurcat.

Alba24 a adunat toate informațiile disponibile pe aceste subiect: cine are dreptul la ea, până la ce vârstă (în cazul copiilor), în ce condiții se obține și ce documente sunt necesare.

Pensia de urmaș: Ce condiții trebuie să îndeplinesc?
Primesc necondiționat pensie de urmaș copiii care au vârsta de până la 16 ani.

Copiii între 16 și 26 de ani au dreptul la pensie de urmaș până la data absolvirii studiilor, dacă urmează o formă de învățământ.

Copiii urmași, cu vârsta de peste 26 de ani, primesc pensie pe toată durata invalidității de orice grad, dacă aceasta s-a ivit fie înainte de a împlini vârsta de 16 ani, fie în timp ce își continuau studiile, dar înainte de vârsta de 26 de ani.

Publicitate

Soțul supraviețuitor are dreptul la pensie de urmaș indiferent de vârstă, în următoarele situații:

pe perioada în care este invalid de gradul I sau II, dacă durata căsătoriei a fost de cel puțin un an;
dacă decesul soțului susținător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale și dacă supraviețuitorul nu realizează venituri sau dacă nivelul acestora este sub un anumit plafon, care este de 2.376,15 RON în ianuarie 2023;
dacă are în îngrijire copii cu vârsta de până la șapte ani și nu realizează venituri sau nivelul acestora este sub un anumit plafon, care este de 2.376,15 RON în ianuarie 2023;
timp de șase luni după decesul susținătorului dacă nu îndeplinește condițiile legale pentru a obține pensia de urmaș, dar în această perioadă nivelul veniturilor sale este sub un anumit plafon, care este de 2.376,15 RON în ianuarie 2023.
Soțul supraviețuitor are dreptul la pensie de urmaș la vârsta standard de pensionare, dacă durata căsătoriei cu persoana decedată a fost de cel puțin 15 ani. În cazul în care durata căsătoriei a fost de cel puțin 10 ani, soțul supraviețuitor are dreptul la pensie de urmaș, însă cuantumul acesteia este redus cu 0,5 % pentru fiecare lună în minus față de cei 15 ani (6 %/an).

Soțul supraviețuitor aflat într-una din situațiile de mai sus pierde dreptul la pensie de urmaș dacă se recăsătorește, potrivit ec.europa.eu.

Soții supraviețuitori care au dreptul la o pensie proprie, dar îndeplinesc și condițiile pentru obținerea pensiei de urmaș după soțul decedat, pot opta pentru cea mai avantajoasă pensie.

La ce beneficii am dreptul și cum le pot obține?
Pensia de urmaș
Pensia de urmaș este calculată ca procent din:

pensia pentru limită de vârstă sau din pensia pentru limită de vârstă cu vârsta standard redusă, în cazul în care persoana decedată a beneficiat sau i s-ar fi cuvenit o pensie pentru limită de vârstă;
pensia de invaliditate de gradul I, în cazul în care persoana decedată a beneficiat de o pensie de invaliditate, o pensie anticipată sau o pensie anticipată parțială sau i s-ar fi cuvenit oricare dintre aceste tipuri de pensie.
Procentul aplicat la calcularea pensiei de urmaș depinde de numărul de urmași îndreptățiți ai persoanei decedate și este de 50 % pentru un urmaș, 75 % pentru doi urmași și 100 % pentru trei sau mai mulți urmași.

Reducerea vârstei de pensionare pentru cei care au lucrat în grupa I și a II-a de muncă. Câți ani câștigi, în funcție de perioadă
Pensia de urmaș pentru copiii orfani de ambii părinți se stabilește prin însumarea drepturilor de pensie de urmaș, calculate după fiecare părinte.

Pensiile de urmaș mai mari de 2.000 RON sunt supuse impozitului pe venit. Acesta se calculează numai pentru partea din pensie care depășește 2.000 RON și, după caz, după deducerea contribuției de asigurări sociale de sănătate.

Cererea pentru pensia de urmaș se depune, împreună cu actele prin care se dovedește îndeplinirea condițiilor specifice pentru aceasta, la casa teritorială de pensii pe a cărei rază își are domiciliul solicitantul.

Pensia de urmaș este plătită lunar, prin mandat poștal sau prin transfer bancar în contul curent personal sau în contul de card al beneficiarului, în funcție de preferința acestuia.

Dacă persoana decedată a participat la un fond de pensii administrat privat și decesul acesteia a avut loc înainte de a avea dreptul la pensia privată, urmașilor îndreptățiți, numiți beneficiari, li se deschide câte un cont la ultimul fond de pensii la care a contribuit persoana decedată, în care se transferă activele cuvenite fiecăruia.

Beneficiarii pot primi o plată unică sau plați eșalonate în rate timp de maximum cinci ani, fără a datora penalități, dacă nu participă ei înșiși la un fond de pensii administrat privat.

În cazul în care urmașii participă la un astfel de fond, aceștia au dreptul să-și cumuleze conturile la un singur fond de pensii.

Pentru întrebări suplimentare, sunteți rugați să vă adresați Casei de Pensii din județul dumneavoastră.

Până la ce vârstă pot beneficia copiii de pensie de urmaș
Copiii pot beneficia de pensie de urmaș până la 16 ani, până la 26 de ani sau toată viața, în funcție de 3 situații posibile.

Până la vârsta de 16 ani, potrivit legii.
Până la vârsta de 26 de ani, dacă își continuă studiile într-o formă de învățământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora.
Pe toată durata invalidității de orice grad, dacă aceasta s-a ivit până la împlinirea vârstei de 16 ani, respectiv 26 de ani.
Potrivit reprezentanților Casei Naționale de Pensii, la împlinirea vârstei de 16 ani, copiii trebuie să prezinte adeverința școlară.

De asemenea, la începutul fiecărui an școlar/universitar copiii trebuie să depună adeverință din care să rezulte că urmează cursurile anului școlar în curs.

Pensia de urmaș: Copiii beneficiari ai unei pensii de urmaș, pot cumula pensia de urmaș cu venituri de natură salarială?
Potrivit informațiilor disponibile (ultima actualizare fiind din mai 2021), răspunsul este da.

Începând cu 1 ianuarie 2011, copiii, beneficiari ai unei pensii de urmaș, pot cumula pensia cu venituri provenite din situații pentru care asigurarea este obligatorie, indiferent de nivelul acestora (art. 118 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice).

Documentele necesare înscrierii la pensie de urmaș, după caz:
• cerere pentru înscrierea la pensie de urmaş (anexa nr. 8 la norme);

• actele de stare civilă ale urmaşilor şi reprezentantului legal, după caz, original  şi copie;

• decizia medicală asupra capacităţii de muncă (original), după caz;

• decizia de pensie/talonul de plată a pensiei, pentru cazurile în care susţinătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);

• adeverinţa de studii (elev sau student), în cazul urmaşilor copii în vârstă de peste 16 ani, în original;

• actul doveditor al cauzei decesului, cu excepţia situaţiilor în care susţinătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);

• copie FIAM, pentru decesul cauzat de accident de muncă;

• copie BP2 şi copie certificat medical constatator al decesului, pentru decesul cauzat de boală profesională.

• declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că urmaşul nu a fost condamnat prin sentinţă rămasă definitivă pentru infracţiunea de omor sau tentativă de omor comisă asupra susţinătorului.

Pentru cazurile în care susţinătorul decedat nu avea calitatea de pensionar se depun şi următoarele documente:
carnetul de muncă (original si copie);
carnetul de muncă pentru membrii CAP (original și copie);
carnetul de asigurări sociale pentru agricultori (original și copie);
alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
livretul militar (original şi copie);
diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
adeverinţă privind stagiile de cotizare realizate în alte sisteme de asigurări sociale, neintegrate în sistemul public, în original;
adeverinţă privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original (anexa nr. 15 la norme);
adeverinţă privind stagiul de cotizare realizat în grupa I de muncă, grupa a II a de muncă, în condiţii de muncă speciale și deosebite, în original (anexa nr. 12, anexa nr. 13, anexa nr. 14 la norme);
acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-Lege nr. 118/1990, Legii nr. 341/2004;
alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie.
Condițiile în care soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de urmaş:
la împlinirea vârstei-standard de pensionare, dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin 15 ani. Dacă durata căsătoriei a fost mai mică de 15 ani, dar de cel puţin 10 ani, cuantumul pensiei de urmaş cuvenit se diminuează cu 0,5% pentru fiecare lună, respectiv 6% pentru fiecare an de căsătorie în minus;
indiferent de vârstă, pe perioada în care este invalid de gradul l sau II, dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin 1 an;
indiferent de vârstă şi de durata căsătoriei, dacă decesul soţului susţinător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale şi dacă nu realizează venituri lunare din activităţi dependente:
în baza unui contract individual de muncă;
în baza unui raport de serviciu;
din activități în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi ca membri cooperatori într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti ale căror drepturi și obligații sunt asimilate în condițiile Legii nr. 263/2010 cu cele ale persoanelor prevăzute la art. I din lege.
Ori dacă acestea sunt mai mici de 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

• care nu îndeplineşte condiţiile de mai sus, beneficiază de pensie de urmaş pe o perioadă de 6 luni de la data decesului dacă în această perioadă nu realizează venituri lunare din activităţi dependente

în baza unui contract individual de muncă;
în baza unui raport de serviciu;
din activități în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi ca membri cooperatori într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti ale căror drepturi și obligații sunt asimilate în condițiile Legii nr. 263/2010 cu cele ale persoanelor prevăzute la art. I din lege.
care are în îngrijire la data decesului susţinătorului unul sau mai mulţi copii în vârstă de până la 7 ani, beneficiază de pensie de urmaş până la data împlinirii de către ultimul copil a vârstei de 7 ani, în perioadele în care nu realizează venituri lunare din activităţi dependente:
în baza unui contract individual de muncă;
în baza unui raport de serviciu;
din activități în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi ca membri cooperatori într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti ale căror drepturi și obligații sunt asimilate în condițiile Legii nr. 263/2010 cu cele ale persoanelor prevăzute la art. I din lege.
Ori dacă acestea sunt mai mici de 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Cum cresc pensiile în funcție de vârstă, anul pensionării și stagiul de cotizare. Tabelul cu procentele pentru femei și bărbați
Copiii şi soţul supravieţuitor care au dreptul la o pensie proprie şi îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru obţinerea pensiei de urmaş după susţinătorul decedat pot opta pentru cea mai avantajoasă pensie.

Cuantumul pensiei de urmaş
Pensia de urmaş se calculează din:

pensia pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul decedat;
pensia de invaliditate gradul I, în cazul în care decesul susţinătorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă, inclusiv în situațiile în care era în plată cu pensie de invaliditate de orice grad, pensie anticipată sau pensie anticipată parţială.
Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte procentual din punctajul mediu anual realizat de susţinător, aferent pensiei pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul decedat sau, după caz, din punctajul mediu anual aferent pensiei de invaliditate gradul I, în funcţie de numărul urmaşilor îndreptăţiţi, astfel:

50% – pentru un singur urmaş;
75% – pentru 2 urmaşi;
100% – pentru 3 sau mai mulţi urmaşi.
Excepţie: Cuantumul pensiei de urmaş, în cazul orfanilor de ambii părinţi, se stabileşte prin însumarea drepturilor de pensie de urmaş, calculate după fiecare părinte.

Pensia de urmaş se cuvine de la data îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege, se acordă şi se plăteşte:

din prima zi a lunii următoare celei în care a avut loc decesul, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data decesului, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător era pensionar, la data decesului;
de la data decesului, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător nu era pensionar, la data decesului;
de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei care îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege, referitoare la vârsta
în situaţia în care cererea a fost depusă cu depăşirea termenului de 30 de zile, pensia de urmaş se acordă şi se plăteşte de la data înregistrării cererii.
Pentru cazurile în care susţinătorul decedat nu avea calitatea de pensionar se depun şi următoarele documente:

carnetul de muncă (original si copie);
carnetul de muncă pentru membrii CAP (original și copie);
carnetul de asigurări sociale pentru agricultori (original și copie);
alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
livretul militar (original şi copie);
diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
adeverinţă privind stagiile de cotizare realizate în alte sisteme de asigurări sociale, neintegrate în sistemul public, în original;
adeverinţă privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original (anexa nr. 15 la norme);
adeverinţă privind stagiul de cotizare realizat în grupa I de muncă, grupa a II a de muncă, în condiţii de muncă speciale și deosebite, în original (anexa nr. 12, anexa nr. 13, anexa nr. 14 la norme);
acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-Lege nr. 118/1990, Legii nr. 341/2004;
alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie.
Revizuirea pensiei de urmaș
Revizuirea pensiei de urmaș se face din oficiu sau la solicitarea pensionarului în situaţia în care, ulterior stabilirii/plăţii pensiei se constată diferenţe între sumele stabilite şi/sau plătite şi cele legal cuvenite.

Sumele rezultate în urma revizuirii drepturilor de pensie se acordă sau se recuperează, după caz, în cadrul termenului general de prescripţie  de 3 ani, calculat de la data constatării acestor diferenţe.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Bolnavii de cancer nu vor mai putea retrage toți banii deodată. Legea privind plata pensiilor private, ADOPTATĂ.

Publicat

Publicitate
Legea privind plata pensiilor private a fost adoptată definitiv de Parlament, după ce Camera Deputaților a dat votul final proiectului inițiat de Guvern. Actul normativ prevede că beneficiarii vor putea încasa inițial doar 30% din sumă, restul de 70% urmând să fie plătit eșalonat pe o perioadă de opt ani, relatează alba24.ro.

A fost eliminată și excepția care le permitea bolnavilor oncologici să retragă integral sumele, după ce Curtea Constituțională a decis că prevederea este discriminatorie.

Proiectul a fost adoptat în plenul Camerei Deputaților, for decizional, cu 199 de voturi „pentru”, 87 de voturi „împotriva” și 12 abțineri.

Acum, proiectul merge la promulgare în varianta actuală, fără prevederile atacate de AUR la Curtea Constituțională.

Inițial, legea prevedea că bolnavii de cancer își pot retrage toți banii deodată de la Pilonul 2, dar AUR a atacat prevederea pe motiv de discriminare.

Curtea a decis, pe 25 noiembrie, că această diferențiere nu se bazează pe criterii obiective, întrucât alte afecțiuni grave nu beneficiau de aceeași abordare.

În motivarea deciziei, CCR a arătat că regula generală, plata a maximum 30% din sumă într-o singură tranșă, restul fiind achitat lunar pe cel puțin opt ani, este constituțională.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a depus jurământul și a preluat mandatul de primar al comunei Mihai Eminescu

Publicat

Publicitate

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a depus jurământul de învestire și a preluat oficial mandatul de primar al comunei Mihai Eminescu, în cadrul unei ședințe a Consiliului Local. Noul edil a transmis un mesaj de responsabilitate și angajament față de comunitate, subliniind că funcția pe care o ocupă reprezintă atât o onoare, cât și o obligație majoră.

Primarul a arătat că își asumă continuarea dezvoltării comunei într-un context dificil, marcat de măsuri de austeritate la nivel național, blocarea unor programe de finanțare și lipsa fondurilor pentru proiectele aflate în derulare. Cu toate acestea, Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a dat asigurări că va face tot ceea ce ține de atribuțiile legale pentru a duce la îndeplinire angajamentele asumate în fața cetățenilor.

„Faptul că am fost aleasă primar al comunei Mihai Eminescu este o mare responsabilitate pe care mi-o asum cu maximă seriozitate. Am obligația de a continua dezvoltarea comunității în ritmul cu care oamenii sunt deja obișnuiți”, a transmis noul edil.

Aceasta a subliniat că își propune să construiască, alături de echipa din primărie, o administrație eficientă, corectă și transparentă, bazată pe colaborare și dialog. În acest sens, primarul a anunțat că va lucra în mod egal cu toți consilierii locali, indiferent de apartenența politică, precizând că în Consiliul Local prioritare vor fi soluțiile pentru comunitate, nu disputele politice.

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a menționat că face parte din Partidul Social Democrat și că se bazează pe sprijinul unei echipe cu experiență în administrația publică, convinsă că acest lucru va contribui la finalizarea proiectelor propuse pentru comună.

Mesajul de învestire s-a încheiat cu un apel la unitate și încredere, noul primar exprimând speranța că, prin muncă și colaborare, comuna Mihai Eminescu va continua să se dezvolte în beneficiul tuturor locuitorilor.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Propuneri legislative pentru TVA. Senatorul Cătălin Silegeanu anunță reguli mai clare pentru firme și facturile la utilități

Publicat

Publicitate

Două proiecte de lege care vizează regimul TVA au fost depuse recent în Senat și propun schimbări cu impact direct atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra consumatorilor. Inițiativele aparțin senatorului Cătălin Silegeanu și urmăresc reducerea birocrației pentru firmele mici, dar și clarificarea modului de calcul al TVA în cazul facturilor la utilități și servicii prestate continuu.

Anunțul a fost făcut de senator într-un comunicat trimis la redacție, în care acesta a vorbit despre necesitatea unui „pachet de măsuri legislative” într-un context marcat de instabilitate fiscală și interpretări diferite ale Codului fiscal.

Prima propunere legislativă vizează creșterea plafonului de scutire de TVA pentru microîntreprinderi la 500.000 de lei cifră de afaceri anuală. În prezent, multe firme sunt obligate să intre în regim de TVA la un nivel considerat prea scăzut, raportat la inflație și la costurile actuale de funcționare.

Potrivit documentelor depuse la Senat, pragul propus este compatibil cu legislația europeană și cu nivelurile aplicate în alte state membre ale Uniunii Europene. Măsura ar permite firmelor aflate la început de drum să se concentreze pe dezvoltare și investiții, fără a fi împovărate prematur de obligații administrative complexe.

Inițiatorul susține că majorarea plafonului ar putea reduce practica fragmentării artificiale a afacerilor și ar contribui la o conformare fiscală mai bună, în locul unei presiuni birocratice constante asupra antreprenorilor.

Al doilea proiect de lege vizează modul de aplicare a TVA în cazul serviciilor prestate continuu, precum furnizarea de energie electrică, gaze, apă, servicii de telefonie sau chirii. În forma actuală, Codul fiscal permite interpretări diferite privind momentul aplicării cotei de TVA, fie la data facturării, fie la data consumului efectiv.

Publicitate

Propunerea legislativă clarifică explicit faptul că TVA trebuie aplicată în funcție de momentul consumului, indiferent de data emiterii facturii. Potrivit inițiatorului, lipsa acestei precizări a dus, în ultimii ani, la practici neunitare, facturi diferite pentru situații similare și controale fiscale contradictorii.

Modificarea urmărește alinierea legislației românești la principiile europene privind faptul generator al TVA și eliminarea arbitrariului din relația dintre furnizori, consumatori și autoritățile fiscale.

Cele două proiecte depuse în Senat își propun să introducă reguli mai previzibile în materie de TVA. Pe de o parte, firmele mici ar beneficia de costuri administrative mai reduse, iar pe de altă parte, consumatorii ar avea garanția unor facturi calculate după criterii clare și uniforme.

„Cele două proiecte de lege proaspăt depuse înseamnă predictibilitate fiscală, reguli coerente și respect pentru munca cinstită. Exact lucrurile de care economia românească are nevoie”, a transmis senatorul Cătălin Silegeanu.

Proiectele urmează să intre în dezbatere parlamentară, iar aplicarea lor este prevăzută la câteva luni după un eventual vot final, pentru a permite adaptarea sistemelor administrative.

Citeste mai mult

Educație

Educația botoșăneană, la bilanț. ISJ Botoșani: 2025, un an al performanței, investițiilor și recunoașterii naționale

Publicat

Publicitate

Anul 2025 a fost unul dintre cei mai activi și mai vizibili ani pentru educația botoșăneană, marcat de rezultate mai bune la examenele naționale, investiții consistente în infrastructura școlară, proiecte dedicate elevilor și cadrelor didactice, dar și de evenimente de anvergură națională care au adus județul Botoșani în prim-planul educației din România, susține Inspectoratul Școlar Județean Botoșani.

La începutul anului, aproape jumătate dintre unitățile de învățământ din municipiul Botoșani, alături de mai multe școli din județ, se aflau în plin proces de reabilitare. Lucrările au presupus relocări temporare și disconfort pentru mii de elevi, părinți și profesori, însă finalul anului a adus revenirea treptată în spații moderne, sigure și adaptate cerințelor educației actuale.

Pentru creșterea performanței școlare, Inspectoratul Școlar Județean Botoșani a organizat, în 2025, două simulări județene suplimentare ale Evaluării Naționale, pe lângă simularea națională. Măsura s-a dovedit eficientă, procentul de promovare crescând cu aproximativ 10% față de anul școlar anterior. Tot în acest an, a fost introdusă, în premieră, o simulare județeană pentru elevii claselor a XII-a.

Pentru anul școlar 2025–2026 sunt programate două simulări județene ale examenului de Bacalaureat, iar simulările pentru Evaluarea Națională au devenit regionale, prin includerea județelor Iași și Vaslui. O noutate importantă este corectarea lucrărilor pe platforma online a Ministerului Educației și Cercetării, utilizată și în cadrul examenelor naționale.

Proiectele Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar au continuat în 2025 în cele 58 de unități de învățământ beneficiare, rezultatele pozitive fiind deja vizibile în rapoartele anuale. Un rol esențial în sprijinirea elevilor îl are și Programul Național „Masa sănătoasă”, implementat în 28 de unități de învățământ din județ.

Un obiectiv major atins în acest an a fost reducerea numărului de clase cu învățământ simultan. Dacă în anul școlar 2024–2025 funcționau 235 de astfel de clase, cu peste 3.300 de elevi, în anul școlar 2025–2026 numărul acestora a scăzut la 123 de clase, cu mai puțin de 1.800 de elevi. Rezultatul reflectă colaborarea dintre Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, conducerile școlilor și autoritățile locale.

Publicitate

Educația botoșăneană a avut parte și de recunoaștere la nivel național. Învățătoarea Ioana Cristina Pașcău, de la Școala Gimnazială „Petru Zamfirescu” Prisacani, a câștigat trofeul „Profesorul Anului din mediul rural”, categoria „Profesori debutanți”, distincție acordată în cadrul Galei Teach for Romania.

Pe lângă tradiționalul Târg al liceelor, în 2025 au fost organizate, în premieră, „Zilele porților deschise” pentru învățământul primar și pentru cel ante/preșcolar, evenimente care au atras mii de elevi, viitori elevi și părinți. Tot în acest an, Botoșaniul a găzduit „Școala de bani”, cel mai amplu eveniment de educație financiară din județ, la care au participat aproape 1.500 de elevi.

Județul Botoșani s-a remarcat și prin organizarea a cinci etape naționale ale olimpiadelor și concursurilor școlare, cu sute de elevi și profesori participanți, demonstrând capacitatea comunității educaționale de a gestiona evenimente de amploare națională.

Un moment deosebit a avut loc în luna decembrie, când elevul Matei Butnaru, medaliat cu aur la Olimpiada Internațională de Astronomie și Astrofizică pentru Juniori 2025, a primit distincția „Curajul Civic” din partea Casei Regale a României. Aceeași distincție a fost acordată și Colegiului Național „Mihai Eminescu” Botoșani, ca recunoaștere a performanței educaționale.

Inspectorul școlar general, prof. Bogdan Gheorghe Suruciuc, a transmis că anul 2025 a reprezentat un moment de referință pentru educația botoșăneană, rezultatele fiind rodul muncii comune a inspectorilor școlari, directorilor, profesorilor, elevilor, părinților și partenerilor instituționali, cu privirea îndreptată spre un sistem educațional modern, echitabil și performant.

„Privind în urmă la anul 2025, simt o bucurie profundă și o mândrie sinceră pentru tot ceea ce comunitatea educațională botoșăneană a reușit să construiască împreună. Elevii noștri au strălucit nu doar prin rezultate, ci prin perseverență, prin dorința de a învăța, prin felul în care au știut să transforme provocările în oportunități. Cadrele didactice au fost, ca întotdeauna, motorul acestor reușite: au investit timp, energie și profesionalism în fiecare activitate, în fiecare proiect, în fiecare elev.

Le mulțumesc tuturor colegilor mei inspectori, directorilor, profesorilor, elevilor, părinților și partenerilor instituționali pentru implicarea lor constantă. Reușitele acestui an sunt rezultatul unei comunități unite, dedicate și orientate spre viitor. Privim cu încredere spre anul 2026, convinși că vom continua să construim împreună un sistem educațional modern, echitabil și performant.” a transmis prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending