Connect with us
Publicitate

Eveniment

Ciclonul mediteranean care a făcut ravagii în Italia avansează spre România. Ploi torențiale și grindină până la sfârșitul lunii

Publicat

Publicitate

Ciclonul mediteranean care face ravagii în Italia se îndreaptă spre estul Europei și va ajunge și în România. Au fost inundații catastrofale într-o regiune din nordul Italiei, iar autoritățile au raportat  până acum nouă persoane decedate și mii de oameni au fost evacuați din casele lor.

Ploile torențiale care s-au abătut asupra regiunii Emilia-Romagna din nordul Italiei, au provocat inundații și alunecări de teren.

În unele zone a plouat jumătate din media anuală de precipitații în doar 36 de ore, ceea ce a provocat ieșirea râurilor din matcă, provocând cascade de apă în orașe și scufundând mii de hectare de terenuri agricole.

Publicitate

Inundațiile au afectat 37 de orașe și comunități și că au fost înregistrate aproximativ 120 de alunecări de teren. Cel puțin un pod, în apropiere de orașul Bologna, s-a prăbușit, unele drumuri au fost subminate de ape, iar multe servicii feroviare au fost suspendate.

Cum va fi vremea până la sfârșitul lunii mai

Ciclonul se îndreaptă spre Europa de Est, iar meteorologii anunță că este posibil ca țara noastră să fie afectată. Până la sfârșitul lunii sunt așteptate ploi torențiale și căderi de grindină.

„Vorbim de fenomene de instabilitate accentuate datorate sistemului format în Marea Mediterană, acest ciclon care a acționat în special asupra Italiei și nu în ultimul rând asupra Mării Adriatice, pentru că acestea au fost zonele cele mai afectate.

Publicitate

În Italia cantitățile de precipitații s-au apropiat chiar și de 200 de litri pe metru pătrat în 24 de ore. A fost cod roșu în zonele afectate. El s-a deplasat, a afectat și centrul Europei, iată că și Croația este sub cod roșu”, a declarat la Digi 24, Elena Mateescu, director ANM.

Directorul ANM anunță că ciclonul mediteranean se va deplasa până în zona de est, sud-est a Europei (…) și cu siguranță rămân de interes și zonele din partea de sud, sud-est și est până săptămâna viitoare.

Dar până săptămâna viitoare, și pe parcursul nopții și chiar și mâine vor mai rămâne de interes, sub influența acestui ciclon zone din Oltenia, Banat, Crișana și Maramureș pentru că el încă își mai produce efecte având în vedere încărcarea cu umezeală”, a precizat directorul ANM.

Publicitate

Sunt așteptate cantități mari de precipitații și căderi de grindină

În plus, în următorul interval de timp sunt așteptate și căderi de grindină: „Cu siguranță, noi, aflându-ne totuși la periferia estică a acestui sistem frontal am avut cantități importante de precipitații, în special în zona sud-vestică a țării, acolo unde a fost în vigoare avertizarea meteorologică de cod galben.

Valorile cantităților de precipitații, prin acumulare, au depășit chiar și la nivel local 30-40 de litri pe metru pătrat. Însă instabilitatea va fi de interes și în următoarea perioadă, pentru că vorbim în continuare de posibilitatea să consemnăm averse torențiale însoțite de descărcări electrice, izolat căderi de grindină, pentru că la acest sfârșit de săptămână cresc și temperaturile, ne vom apropia din nou de 28 de grade Celsius și chiar și vineri și sâmbătă, inclusiv în Capitală, la o maximă de 27-28 de grade, fapt care aduce fenomene specifice instabilității și vom vorbi de averse cu caracter torențial”, a afirmat Elena Mateescu.

Vremea va fi instabilă până la sfârșitul lunii mai

De asemenea, directorul ANM a precizat faptul că până la sfârșitul lunii mai vremea va fi instabilă: „Chiar și în debutul săptămânii viitoare, până la sfârșitul primăverii (…) la nivelul Europei incluzând și România, fenomenele de instabilitate vor fi de interes (…) pentru că ne așteptăm ca și săptămâna viitoare să înregistrăm la nivelul acesteia, în intervalul 22 – 29 mai, valori ale precipitațiilor peste medie, în special în sud, sud-est și est”.

Elena Mateescu susține că meteorologii vor urmări îndeaproape situația: „Nu trebuie să excludem emiterea niciunei avertizări meteorologice generale; cod galben, portocaliu sau chiar roșu, dar mai ales atenționările specifice de tip nowcasting, specifice, de fapt, acestor tipuri de fenomene de instabilitate atmosferică datorate pe intervale scurte de timp acestor cantități însemnate de precipitații”.

„Ne așteptăm chiar și în această noapte și mâine la intensificări ale vântului, mai ales pe crestele montane, cu peste 70 – 90 de kilometri pe oră, dar în același timp și în zonele mai joase de relief, chiar la acest moment, cu viteze de 40 – 50 de kilometri pe oră”, a mai adăugat directorul ANM.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

E gata: Începem să spargem munții pentru a lega Moldova de Transilvania. Toate loturile MONTANE de pe Autostrada A8, scoase la licitație

Publicat

Publicitate

De astăzi, toate loturile montane de pe secțiunea montană de pe A8 sunt în licitație de Proiectare și Execuție, odată cu lansarea de astăzi în SEAP a lotului Grințieș-Pipirig. Anunțul a fost făcut de  președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.

1.Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunere ofertelor : 16.12. 2024

Publicitate

2.Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunerea ofertelor : 18.12.2024

3.Lotul 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) – Publicat în SEAP.

Publicitate

Termen pentru depunerea ofertelor : 19.12.2024

4.Lotul 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunerea ofertelor: 15 Ianuarie 2025

Publicitate

La aceste patru loturi se adaugă loturile Miercurea Nirajului-Sărățeni și Pipirig-Leghin care sunt în licitație de Proiectare și Execuție la CNAIR, care după finalizarea acestei etape vor trece la CNIR.

“Odată cu finalizarea acestei etape, pot să răspund celor care m-au întrebat în ultima perioadă de ce secțiunea montană și nu Motca-Leţcani-Ungheni?

Deoarece secțiunea montană este mult mai dificilă din toate punctele de vedere, iar strategia pe care am gândit-o împreună cu cei din asociația #HaiCaSePoate în februarie 2022 și pe care am prezentat-o domnului ministru Sorin Grindeanu și premierului Marcel Ciolacu a fost ca până în noiembrie 2024 să avem acest tronson de la Miercurea Nirajului la Leghin în licitație de Proiectare și Execuție!

Dar asta nu înseamnă că am abandonat tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni, iar vineri este pe ordinea de zi a Consiliului de Administrație CNIR pe care îl conduc din poziția de președinte și în care urmează să fie aprobată necesitatea și oportunitatea demarării licitației de Proiectare și Execuție!

Închei spunând doar atât: Tot respectul pentru ministrul transporturilor Sorin Grindeanu care s-a ținut de cuvânt în acești aproape trei ani de zile cu privire la Autostrada UNIRII-A8! Urmează o perioadă complicată, cea a licitației, dar o vom depăși! În perioada Decembrie 2026 – Decembrie 2030 va fi predată etapizat această autostradă!”, a transmis președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.

Citeste mai mult

Economie

Lege adoptată în Parlament: Operatorii economici nu mai trebuie să elibereze bon fiscal la plățile cu cardul

Publicat

Publicitate

În cel mai scurt timp operatorii economici nu mai trebuie să elibereze bon fiscal la plățile cu cardul. Prevederea se regăsește într-un proiect adoptat luni de plenul Camerei Deputaţilor.

Propunerea legislativă a fost adoptată cu 163 de voturi „pentru” şi 51 de abţineri.

Publicitate

Proiectul are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea art.1 din OUG nr.28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Soluţiile legislative preconizate au în vedere eliminarea obligaţiei utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale de a elibera, din oficiu, bon fiscal pentru încasările realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit.

Obiectivul este optimizarea operaţiunilor şi reducerea costurilor aferente, consecutiv stimulării inovaţiei şi dezvoltării tehnologice.

Publicitate

În cazul echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul, aparatul de marcat electronic fiscal nu este obligatoriu.

Scutire de la emiterea facturii pentru mai multe operațiuni

Deputaţii au adoptat un amendament, iniţial respins, care modifică articolul 319 (referitor la facturare), alin.(10) lit.a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, potrivit căruia:

persoana impozabilă este scutită de obligaţia emiterii facturii pentru mai multe operaţiuni, cu excepţia cazului în care beneficiarul solicită factura.

Publicitate

Între aceste operațiuni sunt:

  • livrările de bunuri prin magazinele de comerţ cu amănuntul şi prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale
  • livrările de bunuri şi prestările de servicii către populaţie efectuate prin echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul,

conform OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Scopul acestui ultim amendament este acela de a simplifica operaţiunile comerciale aferente tranzacţiilor efectuate prin carduri de credit sau debit, potrivit Agerpres.

De ce au fost aprobate modificările legislative

În contextul modificării legislaţiei care elimină obligaţia de a emite bon fiscal pentru aceste tranzacţii, ”este necesar să eliminăm şi obligaţia de a emite factură, pentru a evita suprapunerea unor proceduri administrative inutile”, arată în motivare iniţiatoarea acestuia, deputata USR Cristina Prună.

Emiterea unei facturi în locul bonului fiscal ar crea o povară birocratică suplimentară pentru comercianţi, contrară obiectivului de simplificare pe care proiectul de lege îl urmăreşte. În acest sens, amendamentul propus urmăreşte să asigure o fluidizare a tranzacţiilor realizate prin carduri, menţinând posibilitatea emiterii unei facturi doar la cererea expresă a clientului, în conformitate cu bunele practici comerciale şi cerinţele de transparenţă fiscală.

„Acest amendament se aliniază eforturilor de modernizare şi digitalizare a economiei, sprijinind atât comercianţii, cât şi consumatorii prin simplificarea proceselor asociate tranzacţiilor electronice”, precizează motivarea.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă în şedinţa din 9 octombrie 2023, Camera Deputaţilor fiind for decizional.

Citeste mai mult

Eveniment

Precizia ceasului elvețian chiar există: Într-o gară din Botoșani un ceas merge perfect de aproape 140 de ani

Publicat

Publicitate

La Botoșani există un ceas care funcționează perfect de aproape 140 de ani și care arată și acum ora exactă. Practic, într-un colț liniștit al județului Botoșani, timpul pare să curgă mai încet, dar cu aceeași precizie ca în urmă cu aproape 140 de ani.

În gara din Hlipiceni, o clădire istorică inaugurată în 1886, funcționează un ceas elvețian care continuă să indice ora exactă, neîntrerupt, din 1888. Acest mecanism impresionant a fost instalat odată cu darea în folosință a căii ferate Dorohoi – Iași și este un simbol al măiestriei și durabilității ceasurilor elvețiene, ne-a spus profesorul de istorie de la școala din localitate Ovidiu Ioan Cherniciuc, cel care a și documentat prezența ceasului în gara din localitate.

Ceasurile elvețiene sunt renumite în întreaga lume pentru calitatea, precizia și designul lor impecabil. De-a lungul timpului, ele au devenit sinonime cu excelența tehnologică și luxul. Fabricarea unui astfel de ceas este un proces meticulos, care implică sute de componente asamblate manual și testate riguros. În plus, multe dintre ele sunt echipate cu mecanisme complexe, cum ar fi tourbillonul, concepute pentru a reduce erorile cauzate de gravitație.

Publicitate

Ceasul din gara Hlipiceni este o mărturie a acestui standard de excelență. Deși au trecut mai bine de un secol de la instalarea sa, continuă să funcționeze fără cusur, oferind localnicilor și vizitatorilor un reper temporal și istoric. Această relicvă a trecutului reamintește de vremurile când infrastructura feroviară era considerată un simbol al progresului, iar fiecare detaliu, inclusiv ceasurile din gări, era proiectat să reziste în timp.

Astăzi, ceasurile elvețiene rămân o alegere de top pentru cei care apreciază arta orologeriei. Însă, ceasul din gara Hlipiceni dovedește că adevărata valoare a unui astfel de mecanism nu constă doar în prestigiu, ci și în capacitatea de a sfida timpul, păstrându-și utilitatea și farmecul de-a lungul generațiilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Miercuri se deschide circulația pe un nou tronson al Autostrăzii Moldovei A7. UMB termină 30,8 kilometri cu 6 luni mai devreme

Publicat

Publicitate

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat astăzi că miercuri va deschide circulația pe un nou tronson al Autostrăzii Moldovei A7, pe ruta Buzău – Focșani.

Este vorba despre lotul 2, care măsoară 30,8 kilometri, între nodurile Buzău Nord (Vadu Pașii) și Râmnicu-Sărat, precum și despre 8 kilometri de drumuri de legătură de pe lotul 1, esențiale pentru funcționalitatea acestuia.

“Mâine, 20 noiembrie 2024, la ora 16.00, deschidem circulația pe încă 32 de km din A7 (secțiunea de autostradă Buzău – Focșani)!

Publicitate

Sectorul de autostradă cuprins între Buzău și Râmnicu Sărat se adaugă celor 11 km dintre Mândrești Munteni și Focșani, deschiși în urmă cu două săptămâni”, a transmis Directorul General al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA, Cristian Pistol.

Lotul, construit de compania lui Umbrărescu, UMB, va fi inaugurat cu mult înaintea termenului contractual stabilit pentru finalul lunii aprilie 2025.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending