O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:
O PREUMBLARE LABIRINTICĂ A EULUI
Victor Tanasă este înainte de toate şi poet. Primul volum, “Melancolii juvenile”, a reprezentat strădania sa ca poet de a-şi pune ideile sub forma unor poeme. Acestea, spuneam la timpul respectiv (2017), “sunt rezultatul unor efecte de multiplicare pe două direcţii impuse de orizontul temporal al autorului”. Este un volum în care puseurile de melancolie lovesc ideile precum o fac bilele de billiard. Al doilea volum, “Şoapte târzii”, este o carte a conştiinţei poetice, în sensul că nu se mai putea sta mult în starea de abstracţie mărginită de spleen-ul şi dorul total. Sunt 32 de poeme supuse reprezentării imaginii clepsidrei despre care spuneam atunci (2020) că Victor Tanasă are o “clepsidră cu o curgere inversă, de jos în sus, sugerând învingerea gravitaţiei prin poezie şi iubire”. “Caleidoscop” este a treia carte a unui poet cu un nerv ce-i creează metanevoi ce nu mai pot fi stăpânite. O carte de poezii cu acest titlul te duce cu gândul la prezenţa unei acerbe lupte psihologice între disonanţă şi consonanţă.
Am în faţă un nou volum care se intitulează „Hora amintirilor” (Editura „Quadrat”, Botoșani, 2025) , ceea ce înseamnă că autorul face o călătorie în trecut. M-am dus imediat la ipoteza protecției cronologice definită de savantul Stephen Hawking: „O călătorie în trecut este, ca atare, imposibilă, ea fiind pur şi simplu contrazisă de legile fundamentale ale fizicii. Dar e posibilă în domeniul literaturii sau istoriei”. Ceea ce se întâmplă și la Victor Tanasă.
Să te naşti în Urecheni, sat aflat între Creangă (Humuleşti) şi Sadoveanu (Paşcani), adică în ţinutul Neamţului, să copilărești printre patru confesiuni religioase, cu o pădure în care „intrai ca într-o cetate”, nu se putea ca la un moment dat să nu-ţi scrii amintirile. În text se simte spiritul locurilor natale, sentimentul contopirii cu natura, o viaţă trăită în comunism şi continuată în postcomunism, fiecare etapă cu „manualul ei de filozofie”. Sunt binevenite aceste volume de amintiri, pentru că raiul acela al copilăriei nu mai există pentru autori, iar, după cum spune autorul în discuţie „paşii copilăriei au murit din lumea reală, că raiul acela s-a închis şi vor trăi doar amintirile”.
Amintirile, având ca personaje bunicii, frații, vaca (Bălana), câinele (Haiduc), pădurarul (Ciolănosul), colega de liceu Tanța și altele, sunt niște „pauze între ecouri ale sinelui”. Ele alcătuiesc arhitectura unui demers care respectă trei din cele cinci legi ale demersului diaristic: legea Eugen Simion (fragmentar, intermitent), legea sincerității a lui Roland Barthes (sinceritatea ca exigență) și legea triadei relaționale autor – povestitor –personaj (în sensul să fie una și aceeași persoană).
Victor Tanasă e, nu în puține momente ale scrisului, un sinestezic, simțurile fiind folosite ca procedeu literar, punând experiențele sale trecute sub lupa unor noi experiențe de percepție de natură estetică. Reușește să facă un joc între sinestezia proiectivă (accent pe văz) și sinestezia asociativă (mirosul și auzul puse să relaționeze, dând efecte sublime). Sunt momente în care mișcarea obiectelor e văzută ca o scurgere a timpului, dând acestor lucruri calitatea de vehicule absolute.
Din rândurile așternute pe hârtie de Victor Tanasă transpare parfumul timpului trăit: „mirosul iute de cal al hainelor bunicului”, „aroma bureților copilăriei prăjiți în eterna tigaie sau ceaun de tuci”, „mirosul parfumat al frăguțelor”, „parfumurile dulci otrăvitoare ale lemnelor de fag”, „mirosul de verde crud al primăverilor” și încă alte multe amintiri ce țin de domeniul olfactivului. Înțelegerea celor întâmplate o face apelând la memoria auditivă: „glasul de înger al părintelui Valerian Ciochină”, „susurul apelor Topolița, Moldova și Râiosul”, „spectacolul de culoare și zgomot al bulboanelor”, „urletul șuierat al vântului”, „zgomotul războiului din Ucraina”, „întrecerea în cântări a privighetorilor”, „ecourile curgerii albastre ale Moldovei și Siretului”, „susurul abia ghicit al izvoarelor”, „bocetul trist și prelung al caselor când plouă” etc. Unele dedesubturi care au trecut proba clepsidrei sunt clarificate apelând la simțul văzului: „holbatul în gol cu ochii săi albaștri asemenea unui visător”, „mama îmbrăcată într-o ie cusută de mâna ei, cu niște trandafiri roșii”, „ivirile de străluciri ale cioatelor de putregai”, „dansul jucăuș al luminilor și umbrelor făcute de soare și nori”, „pajiștile de culoarea verde-smarald”, „umoarea roz-gălbuie a rănii produsă de Haiduc” etc.
Textul propus de Victor Tanasă e un fel de deturnare a EU-lui la vârsta maturității într-o preumblare labirintică până ajunge un student întârziat, o formă de supraviețuire prin amintiri, alese fiind cele trăite cu intensitate în fiecare etapă a vieții.