Connect with us

Educație

Cererea pentru înscrierea în clasa pregătitoare 2023-2024 a fost publicată. Înscrierile încep pe data de 3 mai

Publicat

Publicitate

Cererea-tip pentru înscrierea în clasa pregătitoare 2023-2024 a fost publicată. Părinții vor putea completa cererea online sau la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor, în perioada 3 – 18 mai. 

Cererea cuprinde următoarele timpuri de date: date privind solicitantul (părinții sau reprezentantul legal), date privind copilul, date privind înscrierea în clasa pregătitoare, criterii generale de departajare și informații suplimentare, scrie edupedu.ro.

În perioada 3-18 mai 2023, părinții/tutorii legal instituiți/reprezentanții legali vor completa cererile-tip de înscriere online sau la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor.

Modelul de cerere-tip la înscrieri este disponibil din 3 aprilie. În 4 aprilie vor fi comunicate criteriile specifice de departajare.

Ce copii pot fi înscriși în clasa pregătitoare?

  • copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la 31 august 2023, inclusiv
  • copiii care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2023 – în baza recomandării pentru înscrierea în învățământul primar, eliberată de unitățile de învățământ de nivel preșcolar sau, dacă nu au frecventat grădinița, în baza evaluării Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE), după caz.

Pentru obținerea recomandării de înscriere în învățământul primar, eliberată de unitățile de învățământ de nivel preșcolar, sunt necesare:

  • înregistrarea cererilor transmise/depuse la unitățile de învățământ de nivel preșcolar pentru obținerea recomandării de înscriere în clasa pregătitoare;
  • eliberarea/transmiterea către părinte de către unitatea de învățământ de nivel preșcolar a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz.

Cui se adresează evaluarea CJRAE/CMBRAE?

  • copiilor care  împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2023 și nu au frecventat grădinița
  • copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2023 și care s-au întors din străinătate.

În vederea evaluării copiilor care nu au frecventat grădinița sau au revenit din străinătate sunt necesare:

Publicitate
  • înregistrarea de către CJRAE/CMBRAE a cererilor de evaluare, depuse/transmise de părinți pentru copiii care îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 7 alin. (1) din Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3.445/2022;
  • planificarea de către CJRAE/CMBRAE a organizării evaluării + afișarea și comunicarea programării pentru participarea la evaluare
  • desfășurarea evaluării
  • eliberarea/transmiterea către părinte de către CJRAE/CMBRAE a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz
  • soluționarea de către Comisia județeană/a municipiului București de înscriere a copiilor în învățământul primar (Comisia județeană/a municipiului București) a situațiilor excepționale care necesită amânarea înscrierii în învățământul primar.

Când și unde se realizează evaluarea copiilor?

Evaluarea copiilor de către CJRAE/CMBRAE este programată în perioada 5 – 26 aprilie 2023

Evaluarea se face atât la sediul CJRAE/CMBRAE, cât şi în diferite centre din judeţ/municipiul Bucureşti, cu prioritate în grădiniţe.

La ce unitate de învăţământ poate fi înscris un copil?

Părintele poate opta:

  1. pentru înscrierea la şcoala de circumscripţie: în această situaţie, copilul este automat înscris, în baza validării cererii de înscriere;
  2. pentru o unitate de învăţământ, alta decât şcoala de circumscripţie: în această situaţie, copilul este înscris în limita locurilor libere şi, dacă este cazul, pe baza criteriilor generale şi, ulterior, a criteriilor specifice de departajare.

Notă: Părintele poate solicita, prin bifarea în cererea-tip de înscriere, ca locul la şcoala de circumscripţie să fie rezervat pentru eventualitatea în care copilul nu este înscris la unitatea de învăţământ pentru care părintele a făcut opţiunea, din lipsă de locuri libere

Unde vor avea loc înscrierile?

La unitatea de învăţământ la care părintele doreşte înscrierea copilului.

Cererile-tip de înscriere pot fi completate şi validate direct la unitatea de învăţământ la care părintele doreşte înscrierea copilului.

Cererile-tip de înscriere pot fi completate şi online pe site-ul dedicat, dar după completarea acestora, părinții trebuie să meargă la unitatea de învăţământ pentru care doresc înscrierea copilului în vederea validării cererii.

Care sunt actele necesare pentru înscriere?

  • Cerere-tip de înscriere (tip) – disponibilă în momentul începerii procesului de înscriere
  • Copie şi original după actul de identitate al părintelui/tutorelui legal; părinții divorțați depun la înscriere și hotărârea judecătorească definitivă din care rezultă modul în care se exercită autoritatea părintească și unde a fost stabilită locuința minorului
  • Copie şi original – certificatul de naştere al copilului
  • Recomandarea de înscriere în clasa pregătitoare (acolo unde este cazul).
  • Alte documente care să ateste îndeplinirea criteriilor generale şi/sau specifice (acolo unde este cazul).

Care este calendarul de completare/depunere a cererilor?

În perioada 3 – 18 mai 2023, părinții/tutorii legal instituiți/reprezentanții legali vor completa cererile-tip de înscriere online sau la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor.

De asemenea, în aceeași perioadă vor fi depuse/transmise cererile-tip de înscriere la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor, inclusiv a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare, după caz, respectiv a declarației pe propria răspundere și a documentelor necesare în copie simplă.

Când și unde vor fi afișate lista elevilor înscriși și lista locurilor libere?

  • 31 mai (pentru prima etapă de înscriere): afișarea în unitățile de învățământ și pe site-ul fiecărui inspectorat școlar a candidaților înmatriculați și a numărului de locuri rămase libere
  • 15 iunie (pentru a doua etapă de înscriere): afișarea în fiecare unitate de învățământ a listelor finale ale copiilor înscriși în clasa pregătitoare.

Care sunt criteriile de departajare pe care şcolile le aplică dacă numărul de copii este superior numărului de locuri?

Criterii generale:

  • a) existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului;
  • b) existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți. Situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți;
  • c) existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte;
  • d) existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă.

Criterii specifice:

Sunt aplicate după criteriile generale şi numai dacă acestea nu reuşesc să facă departajarea între copii, cu excepţia situaţiilor prevăzute de metodologia-cadru

Sunt elaborate de către fiecare unitate de învăţământ în parte, dar sunt aplicate pe baza unor documente doveditoare, prezentate de către părinţi/tutori legali şi nu pot fi discriminatorii, respectiv trebuie să ţină cont de faptul că toţi copiii au drepturi egale, indiferent de condiţia socială, financiară, indiferent de naţionalitate, rasă, religie, confesiune, sex etc.

De unde îşi pot procura părinţii informaţii?

  • Internet: inspectoratele şcolare generale afișează, pe prima pagină a site-urilor proprii, o secţiune numită Înscrierea în învăţământul primar 2023
  • Direct de la şcoli
  • Prin intermediul liniei telverde (la nivelul inspectoratului școlar).

Există suficiente locuri pentru copii în clasa pregătitoare?

Da, fiecare copil are un loc asigurat. Numărul de locuri alocat prin cifra de şcolarizare pentru clasa pregătitoare este mai mare decât numărul copiilor.

Cum funcţionează înscrierea în învăţământul primar privat?

Înscrierea se face în prima etapă.

Înscrierea se face direct la unitatea de învăţământ sau prin formularul online, dacă unitatea de învăţământ autorizată/acreditată şi-a introdus toate datele în aplicaţia informatică pentru înscrierea în clasa pregătitoare, la fel ca unităţile de învăţământ de stat. Dacă nu, înscrierea se face doar la unitatea de învăţământ. În cazul înscrierii online, validarea înscrierii se face la sediul unităţii de învăţământ dorite.

În cazul în care, din diferite motive, copilul nu este înmatriculat la unitatea de învățământ particular solicitată, acesta poate fi înscris la școala de circumscripție, dacă părintele/ tutorele legal instituit/ împuternicitul legal a bifat opțiunea de întoarcere la școala de circumscripție sau, în caz contrar, participă la a doua etapă de înscriere.

Ce este important de știut despre cererea de înscriere online?

Atenție! Completarea cererii de înscriere online nu garantează înscrierea copilului dumneavoastră în unitatea de învățământ și nu elimină obligativitatea de a vă prezenta la unitatea de învăţământ unde doriţi înscrierea cu dosarul complet al copilului, în vederea validării.

CALENDAR înscriere clasa pregătitoare 2023

Pregătirea înscrierii în învățământul primar

30 martie 2023Afișarea circumscripțiilor școlare și a planului de școlarizare propus, respectiv numărul de clase pregătitoare alocate, la fiecare unitate de învățământ, inclusiv pe site-ul acesteia, dacă există, și pe site-ul inspectoratului școlar.

Afișarea, la sediul fiecărei unități de învățământ și pe site-ul acesteia, dacă există, sau pe site-ul inspectoratului școlar, pentru unitățile de învățământ care nu au site propriu, a informațiilor care permit părinților să cunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din cadrul unității, cum ar fi:

  • posibilitatea organizării procesului de învățământ în cadrul unei grădinițe aflate în structura școlii sau în consorțiu cu școala
  • posibilitatea organizării programului „Școala după școală”
  • fotografii ale spațiului în care se desfășoară activitatea la clasa pregătitoare.

3 aprilie 2023Postarea pe site-ul centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE/CMBRAE) a modelului de cerere-tip (anexa nr. 2 la Metodologia de înscriere a copiilor în învăţământul primar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.445/2022) pentru evaluarea dezvoltării copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie  – 31 decembrie 2023 inclusiv şi care:

  • nu au frecventat grădiniţa
  • s-au întors din străinătate

Afişarea programului de evaluare a copiilor la avizierul şi pe site-ul CJRAE/CMBRAE.

Postarea pe site-ul inspectoratelor şcolare, respectiv al unităţilor de învăţământ cu nivel preşcolar/primar a modelului de cerere-tip pentru evaluarea dezvoltării copiilor care au frecventat grădiniţa şi care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2023, inclusiv.

4 aprilie 2023: Anunțarea, prin afișare la sediul unității de învățământ/  pe site-ul acesteia, a criteriilor specifice de departajare elaborate de unitățile de învățământ, în urma consultării cadrelor didactice și a partenerilor sociali – sindicate, consiliu reprezentativ al părinților – după verificarea existenței unor elemente de discriminare de către  consilierul juridic al inspectoratului școlar și aprobate în consiliul de administrație al unității de învățământ.

Anunțarea, prin afișare la sediul unității de învățământ/ pe site-ul acesteia, a listei documentelor care să dovedească îndeplinirea criteriilor specifice de departajare și a procedurii privind constituirea formațiunilor de elevi.

5 – 26 aprilie 2023Evaluarea dezvoltării copiilor care împlinesc 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2023 și eliberarea recomandării pentru înscrierea în învățământul primar

Pentru copiii care au frecventat grădinița:

  • înregistrarea cererilor transmise/depuse la unitățile de învățământ cu nivel preșcolar pentru obținerea recomandării de înscriere în clasa pregătitoare;
  • eliberarea/transmiterea către părinte de către unitatea de învățământ cu nivel preșcolar a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz

Pentru copiii care NU au frecventat grădinița sau au revenit din străinătate:

  • înregistrarea de către CJRAE/CMBRAE a cererilor de evaluare, depuse/transmise de părinți  pentru copiii care îndeplinesc criteriile prevăzute la  art. 7 alin. (1) din Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3.445/2022)
  • planificarea de către CJRAE/CMBRAE a organizării evaluării; afișarea și comunicarea programării pentru participarea la evaluare
  • desfășurarea evaluării copiilor de către CJRAE/CMBRAE
  • eliberarea/transmiterea către părinte de către CJRAE/CMBRAE a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz
  • soluționarea, de către Comisia județeană/ a municipiului București de înscriere a copiilor în învățământul primar, (Comisia județeană/a municipiului București), a  situațiilor excepționale care necesită amânarea înscrierii în învățământul primar.

27 aprilie 2023: Transmiterea proceselor-verbale care cuprind listele cu numele copiilor și rezultatele evaluării, respectiv recomandarea de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz, de la unitățile de învățământ preșcolar sau CJRAE/CMBRAE, către comisiile județene/Comisia Municipiului București.

2 mai 2023: Reconfigurarea, acolo unde se impune, de către inspectoratele școlare, a circumscripțiilor școlare, astfel încât să asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare, în situația în care capacitatea unei unități de învățământ nu permite cuprinderea în clasa pregătitoare a tuturor copiilor din circumscripția școlară stabilită în anul școlar anterior, precum și în alte situații justificate, cum ar fi eliminarea segregării școlare, rezultată din segregarea pe criteriul mediului de rezidență.

Completarea și validarea cererilor-tip de înscriere în învățământul primar

3 – 18 mai 2023

  • Completarea cererilor-tip de înscriere de către părinți/ tutori legal instituiți/ reprezentanți legali, online sau la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor;
  • Depunerea/transmiterea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor, inclusiv a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare, după caz, respectiv a declarației pe proprie răspundere și a documentelor necesare în copie simplă
  • Validarea fișelor de înscriere generate de aplicația informatică.

Prima etapă de înscriere în învățământul primar

19 – 22 mai 2023: Procesarea de către Comisia națională de înscriere a copiilor în învățământul primar (Comisia națională) a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea copiilor la școala de circumscripție.

Notă: Inspectoratele școlare pot decide extinderea activității didactice în situația unităților de învățământ care au un număr mare de solicitări de înscriere în clasa pregătitoare, în alte unități de învățământ care au spații disponibile.

23 – 29 mai 2023: Procesarea la nivelul unităților de învățământ, pe baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse/transmise de părinți/ tutori legal instituiți/reprezentanți legali, a cererilor prin care se solicită înscrierea la o altă unitate de învățământ decât la școala de circumscripție, pe locurile rămase libere. Admiterea sau respingerea cererilor acestora, la nivelul comisiei de înscriere din unitățile de învățământ, prin aplicarea criteriilor generale și specifice de departajare și validarea de către Consiliul de administrație al unității de învățământ a listei candidaților admiși în această fază.

Marcarea, în aplicația informatică, a cererilor – tip de înscriere pentru candidații admiși în această fază.

30 mai 2023: Procesarea  de către Comisia națională a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți/tutori legal instituiți/reprezentanți legali au solicitat înscrierea la o altă unitate de învățământ decât la școala de circumscripție, dar nu au fost admiși din lipsă de locuri și care au exprimat în această fază opțiunea pentru înscrierea în școala de circumscripție.

31 mai 2023: Afișarea în unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar a candidaților înmatriculați și a numărului de locuri rămase libere.

A doua etapă de înscriere în învățământul primar

5 iunie 2023: Comunicarea, prin afișare la unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului, a procedurii specifice de repartizare a copiilor pe locurile disponibile,   elaborate de inspectoratul școlar;

Informarea Ministerului Educației de către Comisia județeană/a municipiului București, cu privire la procedura specifică de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în etapa a doua. Procedurile vor viza modalități de comunicare și transfer de documente on-line, după caz.

6 – 12 iunie 2023: Depunerea/transmiterea cererii-tip de înscriere la secretariatul unității de învățământ aflate pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate pentru etapa a doua, de către părinții copiilor care nu au fost cuprinși în nicio unitate de învățământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă;

Validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ aflată pe prima poziție în opțiunile privind înscrierea copiilor.

13 – 14 iunie 2023: Procesarea la nivelul unităților de învățământ a cererilor-tip de înscriere depuse de părinți/tutori legal instituiți/reprezentanți legali, aplicând procedura specifică elaborată de inspectoratul școlar, pe baza criteriilor generale  și a celor specifice de departajare, în limita locurilor disponibile.

Completarea în aplicația informatică a datelor din cererile-tip de înscriere pentru candidații înscriși în această etapă.

15 iunie 2023: Afișarea la fiecare unitate de învățământ a listelor finale ale copiilor înscriși în clasa pregătitoare.

1 – 8 septembrie 2023: Centralizarea și soluționarea de către inspectoratul școlar a  cererilor părinților/ tutorilor legal instituiți/ reprezentanților legali ai copiilor care nu au fost încă înscriși la vreo unitate de învățământ.

Soluționarea de către inspectoratul școlar a oricărei alte situații referitoare la înscrierea în învățământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul superior al copilului.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Vasile Halasanu, revoluționarul care a clădit punți pentru generațiile tinere, a fost condus pe ultimul drum

Publicat

Publicitate

Joi, la Biserica Vovidenia din Botoșani, un sobor de preoți a săvâșit slujba de prohodire a unui om care, prin discreție și dăruire, a lăsat o urmă adâncă în comunitate: Vasile Halașanu, fost director economic și președinte al Fundației Județene pentru Tineret Botoșani, un om a cărui viață a fost închinată tinerilor și idealurilor civice.

La slujba de înmormântare, oficiată în lăcașul încărcat de liniște și rugăciune, la căpătâiul său a fost așezat drapelul de la Revoluție, semn că viața lui a fost, până la capăt, legată de destinul acestui popor și de nevoia lui de libertate, de construcție și speranță.

În biserică și, mai apoi, în aerul tulburat de lacrimi de la locul de veci, prietenii i-au adus cuvinte de prețuire, iar mulțimea a răspuns în tăcere. Un moment de adâncă emoție a fost aplauzul spontan, profund, venit din inimile celor care au înțeles că se despart nu doar de un om, ci de o epocă de implicare și onoare.

O viață dăruită tinerilor și comunității

Cu o carieră vastă în administrația publică și în coordonarea de proiecte civice și sociale, Vasile Halașanu a fost, din 1990 până în 2021, una dintre figurile-cheie ale Fundației Județene pentru Tineret Botoșani. Sub conducerea sa, Casa Tineretului nu a fost doar o clădire. A fost un refugiu, o școală a implicării, un loc unde generații întregi și-au descoperit vocația și curajul.

Chiar și după retragerea din funcția executivă, a rămas sufletul din umbră – omul care încuraja, care dădea sfaturi, care deschidea uși și minți. Un spirit viu, atent, blând, dar ferm în convingeri. Un vizionar.

Publicitate

 

„Nu l-am pierdut. L-am câștigat pentru totdeauna”

Cristina Cărciuț, actualul președinte al fundației, i-a dedicat un mesaj cutremurător:

„Vasile Halașanu nu a fost doar un fost președinte al fundației. A fost sufletul ei. A fost omul care a înțeles, cu zeci de ani în urmă, cât de esențial este ca tinerii să aibă un spațiu al lor, o comunitate a lor, o voce. Și nu s-a mulțumit să vorbească despre asta. A acționat. A construit. A protejat. A fost, mereu, cu un pas înaintea timpului.
Mă înclin în fața unui destin care a atins atât de mulți oameni. Și mă angajez, în numele unei întregi generații de tineri, că vom păstra viu acest loc și idealurile lui. Nu l-am pierdut pe Vasile Halașanu. L-am câștigat pentru totdeauna în amintirea noastră colectivă”, 

O moștenire vie

Numele lui Vasile Halașanu va rămâne scris în conștiința unei comunități întregi ca simbol al solidarității, al implicării autentice și al credinței în potențialul tinerilor. A iubit fără zgomot. A construit fără să ceară. A lăsat în urmă nu doar amintiri, ci fapte și locuri care vor vorbi despre el și mâine.

Iar joi, când pământul a primit trupul său, aplauzele celor prezenți nu au fost un rămas bun, ci o recunoaștere tăcută că unele vieți nu se încheie, ci devin exemplu.

Citeste mai mult

Eveniment

OFICIAL: CCR a decis că declarațiile de AVERE nu se mai publică și nu mai cuprind bunurile soților și copiilor

Publicat

Publicitate

Curtea Constituțională a decis joi că declarațiile de avere și interese să nu mai fie publicate pe site-ul Agenției Naționale de Integritate și nici pe paginile online ale altor instituții publice, iar aceste declarații nu mai trebuie să cuprindă veniturile și bunurile soților și copiilor, relatează Agerpres.ro

Potrivit unui comunicat transmis joi, cu majoritate de voturi, CCR a declarat neconstituțional art.3 alin.(2) din Legea nr.176/2010, cu următorul cuprins: ‘Declarațiile de avere se întocmesc pe propria răspundere și cuprind drepturile și obligațiile declarantului, ale soțului/soției, precum și ale copiilor aflați în întreținere, potrivit anexei nr. 1’.

În urma acestei decizii, care este definitivă, declarațiile de avere care se depun la Agenția Națională de Integritate nu mai trebuie să cuprindă bunurile soților și copiilor.

‘Curtea Constituțională, în cadrul controlului de constituționalitate a posteriori, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.3 alin.(2) din Legea nr.176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, pentru modificarea și completarea Legii nr.144/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative sunt constituționale în măsura în care nu se referă și la drepturile și obligațiile soțului/soției declarantului, precum și ale copiilor majori aflați în întreținerea acestuia’, precizează CCR.

Judecătorii constituționali argumentează că o declarație pe proprie răspundere nu poate fi făcută decât în nume propriu.

‘În esență, Curtea a reținut, în ceea ce privește prevederile art.3 alin.(2) din Legea nr.176/2010, că acestea contravin dispozițiilor art.1 alin.(5) din Constituție, prin prisma nerespectării exigențelor calitative pe care redactarea textelor de lege trebuie să le întrunească pentru a fi în concordanță cu principiul legalității. Aceasta, deoarece declarația de avere, fiind o declarație pe proprie răspundere, angajează răspunderea penală a declarantului, motiv pentru care aceasta nu poate fi făcută decât în nume propriu, o persoană neputând fi ținută răspunzătoare din punct de vedere
penal pentru fapta/declarațiile altei persoane. Or, prevederile de lege criticate care instituie obligația de a declara nu doar veniturile proprii, ci și drepturile și obligațiile soțului/soției și ale copiilor aflați în întreținere nu țin cont de modificările legislative aduse Codului civil în materia regimului juridic al bunurilor soților și determină asumarea răspunderii penale a declarantului pentru informații pe care acesta nu le deține/nu le cunoaște în mod direct, ci trebuie să le obțină de la o terță persoană, respectiv de la soț/soție și copiii majori aflați în întreținere’, este motivarea oferită de CCR.

Publicitate

De asemenea, cu majoritate de voturi, au fost declarate neconstituționale alte două articole din Legea nr.176/2010, care se referă la publicarea pe pagina de internet a ANI a declarațiilor de avere și interese.

Art. 12 alin (6) prevede: ‘Agenția asigură afișarea declarațiilor de avere și a declarațiilor de interese, prevăzute în anexele nr. 1 și 2, pe pagina de internet a Agenției, în termen de cel mult 30 de zile de la primire, prin anonimizarea adresei imobilelor declarate, cu excepția localității unde sunt situate, a adresei instituției care administrează activele financiare, a codului numeric personal, precum și a semnăturii. Declarațiile de avere și declarațiile de interese se mențin pe pagina de internet a Agenției pe toată durata exercitării funcției sau mandatului și 3 ani după încetarea acestuia și se arhivează potrivit legii’.

Art.6 alin (1) lit (d) din Legea 176/2010: ‘Persoanele responsabile cu implementarea prevederilor referitoare la declarațiile de avere și declarațiile de interese au obligația să se înregistreze în această calitate pe e-DAI și au următoarele atribuții: (…) d) asigură afișarea și menținerea declarațiilor de avere și ale declarațiilor de interese, prevăzute în anexele nr. 1 și 2, pe pagina de internet a instituției, în termen de cel mult 30 de zile de la primire, prin anonimizarea adresei imobilelor declarate, cu excepția localității unde sunt situate, adresei instituției care administrează activele financiare, a codului numeric personal, precum și a semnăturii olografe. Declarațiile de avere și declarațiile de interese se păstrează pe pagina de internet a instituției și a Agenției pe toată durata exercitării funcției sau mandatului și 3 ani după încetarea acestora și se arhivează potrivit legii’.

Conform CCR, declarațiile de avere și interese nu vor mai putea fi publicate nici pe site-urile instituțiilor unde activează cei care trebuie să-și declare averile, deoarece se încalcă ‘dreptul la protecția vieții private’.

‘În ceea ce privește prevederile art.6 alin.(1) lit.d) și art.12 alin.(6) din Legea nr.176/2010, ținând cont de concepția europeană orientată spre necesitatea protecției vieții private și a datelor cu caracter personal, Curtea a constatat că publicarea declarațiilor de avere și de interese pe site-ul instituției în cadrul căreia își desfășoară activitatea declarantul și pe cel al Agenției Naționale de Integritate contravine art.1 alin.(5) și art.26 din Legea fundamentală. În acest sens, Curtea a efectuat un test de proporționalitate, constatând că este de netăgăduit faptul că prevederile legale
criticate au fost edictate în scopul prevenirii corupției și asigurării transparenței vieții politice, urmărind, așadar, un scop legitim. Valorificând jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene și standardele dreptului Uniunii Europene în materie, Curtea Constituțională a apreciat că este suficientă depunerea declarațiilor la organul competent să le verifice (ANI) pentru a realiza scopul legii, iar publicarea acestora pe site-ul ANI și al instituției căreia îi aparține declarantul nu este necesară și proporțională atingerii finalității propuse, încălcându-se dreptul la protecția vieții
private. Curtea a subliniat că soluția pronunțată nu trebuie să aibă ca efect eliminarea obligației persoanelor prevăzute de lege de a da declarații de avere, ci doar ca aceste declarații să nu mai fie publicate pe site-urile menționate, urmând ca ele să fie înaintate Agenției Naționale pentru Integritate, care să le gestioneze potrivit competențelor prevăzute de lege’, este explicația oferită de CCR.

CCR menționează că această decizie produce efecte pentru viitor și nu privește declarațiile de avere și de interese depuse anterior publicării acestei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.

‘Revine legiuitorului competența de a pune de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției și de a codifica normele privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice’, mai spun judecătorii.

Potrivit unor surse din instituție, raportor în acest caz a fost Attila Varga, care a avut – înainte de a ajunge judecător la CCR – șase mandate de parlamentar din partea UDMR.

Citeste mai mult

Eveniment

Pui de pisică salvați de pompierii botoșăneni din tavanul fals al unei camere

Publicat

Publicitate

Mieunaturi slabe, care păreau să vină de nicăieri, i-au atras atenția unui trecător. Bărbatul s-a oprit, a ascultat atent, a căutat prin jur, dar sunetul continua, neliniștitor. După zeci de minute de încercări fără rezultat, a alertat pompierii.

La caz s-a deplasat un echipaj din cadrul Detașamentului Botoșani, care a început să verifice clădirile din zonă. În cele din urmă, bănuiala lor s-a adeverit: mieunatul se auzea dintr-una din clădiri, mai exact… din tavanul fals al unei camere.

Intervenția a fost delicată. Cu grijă, salvatorii au decupat o porțiune din plafon, în timp ce mieunatul devenea tot mai slab. După câteva minute tensionate, trei ghemotoace de blană au fost scoase la lumină – speriate.

Puii de pisică au fost lăsați în grijă medicilor veterinari care dețin cafeneaua „La mâțe” din municipiul Botoșani.

Într-o lume grăbită, trei suflete mici au fost salvate pentru că cineva s-a oprit, a ascultat și a decis să nu rămână indiferent.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Arafat: Inundațiile au afectat 201 localități; peste 500 de persoane din 12 localități au fost evacuate

Publicat

Publicitate

Un număr de 201 localități din 30 de județe au fost afectate de inundațiile și fenomenele meteo din ultimele zile, a informat, joi, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat.

Au fost evacuate în total 549 de persoane din 12 localități, iar aproximativ 150 au revenit la caselor lor, a precizat secretarul de stat în MAI, în cadrul unei conferințe de presă, la Palatul Victoria. Au fost evacuate persoane din județele Covasna, cele mai multe, Botoșani, Brașov și Vrancea.

Pompierii au intervenit pentru evacuarea apei din 104 case, 17 anexe gospodărești, 339 de curți, șase incinte ale unor instituții publice, un operator economic, 86 de beciuri sau subsoluri și 32 de străzi.

În localitatea Boroșneu Mare (Covasna) au fost afectate aproximativ 100 de gospodării, în urma unei breșe în dig, realizată pentru a preveni inundarea unui număr și mai mare de case. Locatarii au fost evacuați în prealabil.

‘Cele mai multe persoane au fost evacuate în județul Covasna. Au fost evacuări făcute acum o perioadă, acum două zile, oamenii s-au întors, din nou a fost făcută evacuarea azi noapte, fiind riscul de rupere a digului și, cum am zis, sperăm că oamenii se vor întoarce, semnalele sunt pozitive, apa a fost în scădere de astăzi dimineață, oamenii se vor întoarce acasă, însă clar că am rămas mai liniștiți pentru că nu erau sub un risc iminent dacă se rupe digul’, a explicat Arafat.

 

Publicitate

De asemenea, s-a intervenit pentru degajarea a 171 de copaci, a 11 elemente de construcție și a unui stâlp, fiind afectate 126 de autoturisme, 15 din cadrul Inspectoratului Poliției Județene Dâmbovița.

Circulația rutieră a fost afectată pe șase drumuri naționale și pe opt drumuri județene.

Traficul feroviar a fost afectat pe magistrala căii ferate 300, între stațiile Predeal și Timișu de Sus, din cauza surpării terasamentului pe o lungime de circa 50 de metri. Potrivit lui Raed Arafat, situația urmează să fie remediată, iar în prezent trenurile circulă pe un singur fir, ceea ce poate genera întârzieri.

Secretarul de stat a reamintit că o persoană din județul Caraș-Severin a decedat, fiind lovită de trăsnet. O altă persoană a fost rănită, din același motiv, fiind transportată la spital.

‘Sfătuiesc populația, când se dau avertizări, să nu rămână în spații deschise, pe câmp. Să citească pe fiipregatit.ro sau pe aplicația DSU recomandările, ce au de făcut pentru a evita astfel de situații’, a menționat Arafat.

1.078 de persoane din localitatea Ciugheș (Bacău), dar și persoane din Neamț sunt izolate rutier. IGSU a luat măsuri, astfel încât să existe echipe de intervenție în zonă, în caz de situații de urgență.

‘Circulația rutieră este restricționată pe două drumuri naționale la acest moment, drumul național 2B din Galați și drumul național 13E din Covasna, respectiv este blocată pe patru drumuri județene, drumul județean 103B din Covasna, drumul județean 281B din Iași, drumul județean 121G din Covasna și drumul județean 282E din Iași, din cauza apei și a aluviunilor acumulate, precum și a copacilor căzuți’, a menționat secretarul de stat. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending