Connect with us

Economie

Ce venituri trebuie să raporteze persoanele fizice, în 2024. Declarația unică 212. Ghid ANAF

Publicat

Publicitate

Persoanele fizice au obligația să repună Formularul 212 dacă au avut venituri extrasalariale în anul 2023 și estimate pentru 2024. ANAF a publicat un nou formular și sunt și schimbări legislative, relatează alba24.ro.

Declarația unică 2024. Persoanele fizice au obligația să repună Formularul 212 dacă au avut venituri extrasalariale în anul 2023 și estimate pentru 2024. ANAF a publicat un nou formular și sunt și schimbări legislative. Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice trebuie depusă până în 27 mai 2024.

Însă persoanele fizice pot depune și mai repede această declarație.

ANAF a publicat un ghid pentru depunerea Declarației unice – formular 212, în anul 2024.

Declarația unică 2024. Cine depune formularul.

Potrivit ANAF, declaraţia se completează şi se depune de către persoanele fizice care, în anul de impunere, au realizat, individual sau într-o formă de asociere

  • venituri/pierderi din România sau/şi din străinătate
  • şi care datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii

potrivit prevederilor Codului fiscal.

Publicitate

Declarația unică 2024. Alte venituri de raportat

Declaraţia se depune şi de către următoarele categorii de contribuabili:

  • profesionişti (art. 3 alin. (2) din Codul civil)
    • cei care exploează o întreprindere: exercitarea sistematică, de către una sau mai multe persoane, a unei activităţi organizate ce constă în:
    • producerea, administrarea ori înstrăinarea de bunuri sau în prestarea de servicii, indiferent dacă are sau nu un scop lucrativ
  • persoanele fizice care obţin venituri exclusiv din drepturile de autor
    • şi drepturile conexe care au beneficiat de indemnizaţia prevăzută la art. 3 din OUG 132/2020 (măsuri pandemie)
  • persoanele fizice care nu realizează venituri şi care optează pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate
  • persoanele fizice (art. LXI alin. (2) şi (3) din OUG 115/2023) care în cursul anului 2023 au realizat venituri
    • din activităţi independente
    • din drepturi de proprietate intelectuală
    • din cedarea folosinţei bunurilor
    • din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură

pentru care, la determinarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale şi al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, după caz,

    • la depunerea declaraţiei prevăzute la art. 120 din Codul fiscal au utilizat un alt nivel al salariului minim garantat în plată decât cel de 3.000 lei (salariul minim brut pe ţară garantat în plată)
  • persoanele fizice care au realizat în cursul anului 2023 venituri
    • din drepturi de proprietate intelectuală
    • în baza contractelor de activitate sportivă
    • din arendă
    • din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlului II sau III din Codul fiscal,

pentru care impozitul se reţine la sursă de plătitorii de venituri, în situaţia în care,

  • la verificarea încadrării venitului în plafoanele anuale, precum şi la determinarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale şi al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, după caz,
    • plătitorul a utilizat un alt nivel al salariului minim brut pe ţară decât cel de 3.000 lei

Declarația unică 2024. Termenul de depunere 27 mai

27 mai

Declaraţia se depune:

– până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor (27 mai, în 2024)

overlay-clever
  • în vederea declarării venitului realizat şi stabilirii/definitivării impozitului anual pe venit şi a contribuţiilor sociale

– până la data de 25 mai inclusiv a fiecărui an (27 mai, în 2024)

  • pentru stabilirea şi declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza în fiecare an fiscal, precum şi pentru declararea şi stabilirea contribuţiilor sociale datorate

– până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor (27 mai, în 2024), sub sancţiunea decăderii

  • în cazul exercitării opţiunii privind destinaţia unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/câştigul net anual impozabil stabilit
    • pentru susţinerea entităţilor nonprofit, a unităţilor de cult, pentru acordarea de burse private

Declarația unică 2024. Termenul de depunere 30 de zile

Declaraţia se depune:

– în termen de 30 de zile de la producerii evenimentului/încheierii contractului între părți

  • în cazul contribuabililor care încep o activitate în cursul anului fiscal
  • în cazul celor care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare

pentru care impunerea este finală şi care nu au avut, până la acea dată, obligaţia depunerii declaraţiei unice

– în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului:

  • contribuabilii care realizează venituri din activități independente şi/sau din activități agricole, silvicultură şi piscicultură
    • pentru care impozitul se determină în sistem real şi care în cursul anului fiscal îşi încetează activitatea
  • cei care intră în suspendare temporară a activității, potrivit legislaţiei în materie
  • contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal
    • în situaţiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale
    • în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor încheiate între părţi

pentru care determinarea venitului brut se efectuează potrivit prevederilor art. 120 alin. (7) Codul fiscal

şi în care chiria este exprimată în lei sau reprezintă echivalentul în lei al unei sume în valută.

Contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente pentru care venitul net se determină pe baza normelor de venit:

  • în situaţia încetării activităţii în cursul anului, respectiv a întreruperii temporare
  • sunt obligaţi ca în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului să depună declaraţia la organele fiscale competente şi să îşi recalculeze impozitul pe venit.

Persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri din activităţi independente/activităţi agricole, în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, determinate pe baza normelor de venit sau în sistem real

  • depun declaraţia în termen de 30 de zile de la obținerea certificatului care atestă încadrarea în gradul de handicap, în vederea recalculării venitului net anual şi a impozitului datorat

Cum se depune declarația

Declaraţia se depune, prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv:

  • prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual”, disponibil pe portalul www.anaf.ro
  • prin intermediul serviciului „Depunere declaraţii”, disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro pe baza certificatului digital calificat

De asemenea, declaraţia se poate depune în format letric, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire.

Cum poate fi corectată declarația

Declaraţia unică poate fi corectată de contribuabili din proprie iniţiativă

  • ori de câte ori informaţiile actuale nu corespund celor din declaraţia depusă anterior
  • prin depunerea unei declaraţii rectificative

Declaraţia rectificativă se întocmeşte pe acelaşi formular

  • se bifează cu X căsuţa/căsuţele „Declaraţie rectificativă privind capitolul I” şi/sau „Declaraţie rectificativă privind capitolul II”
  • se completează, după caz, capitolul I „Date privind impozitul pe veniturile realizate şi contribuţiile sociale datorate pentru anul …..” şi/sau capitolul II „Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate pentru anul ………..”
  • se înscriu toate datele şi informaţiile prevăzute în capitolul supus rectificării, inclusiv cele care nu diferă faţă de declaraţia iniţială/anterioară.

La rectificarea declaraţiei se vor avea în vedere următoarele:

  • declaraţia iniţială este declaraţia care nu are nicio bifă de rectificativă selectată
  • este permisă depunerea unei singure declaraţii iniţiale
  • declaraţia rectificativă este declaraţia cu cel puţin o bifă de rectificativă selectată (la capitolul I sau capitolul II sau la ambele capitole)
  • o declaraţie rectificativă care rectifică ambele capitole (capitolul I şi capitolul II) trebuie să aibă ambele bife de rectificare selectate.

Contribuabilii pot rectifica impozitul pe venitul estimat până la data de 31 decembrie a anului de impunere

  • cu excepţia contribuabililor care nu au obligaţia completării capitolului I din declaraţie şi care rectifică declaraţia

Declarația unică 2024. Noutăți legislative

Prin declarația unică trebuie raportate mai multe categorii de venituri. Legislația are modificări privind acestea, în 2024.

Veniturile din chirii

  • pentru cele obținute în 2023, impozitul este de 10%
  • pentru cele obținute în 2024, cota de impozitare rămâne 10%; este permisă deducerea unei cote fixe de 20%, fără a păstra documente justificative pentru cheltuieli și înregistrări contabile. Nivelul de impozitare devine 8%, aplicat la totalul veniturilor încasate anual de către proprietar, potrivit adevărul.ro.
  • venituri din chirii plătite de firme: de la 1 ianuarie 2024, impozitul este reținut și declarat de către plătitor; proprietarul persoană fizică nu mai are obligația de a depune declarația unică pentru declararea impozitului pe venit
  • din 2024, persoanele fizice care realizează venituri din chirii din imobile aflate în proprietate personală nu mai au opțiunea de a raporta aceste venituri în categoria celor din activități independente în sistem real
  • posibilele pierderi înregistrate de proprietari, prin cheltuieli cu locuința mai mari decât veniturile din chirii nu mai pot fi reportate în anii următori, pentru compensarea lor cu venituri viitoare/ diminuarea impozitelor de plată.

Venituri din transferuri de titluri de valoare

  • câștigurile obținute din vânzarea de acțiuni tranzacționate pe burse străine, care nu sunt intermediate de brokeri români sunt taxate cu 10%
  • din 2024, persoanele fizice care obțin câștiguri din vânzare de acțiuni prin tranzacții efectuate prin brokeri români beneficiază de o impozitare redusă, de 1% sau 3%, în funcție de perioada de deținere a acțiunilor; impozitul se reține de către broker, pierderile nu pot fi reportate și compensate, persoana fizică nu trebuie să depună declarația unică pentru raportarea impozitului pe venit

Dobânzile și dividendele obținute din străinătate

  • veniturile din dobânzi: impozit de 10%
  • veniturile din dividende: impozit de 8%.

Persoanele fizice care obțin venituri extrasalariale pot datora și o contribuție plafonată de asigurări sociale de sănătate

  • dacă veniturile obținute depășesc plafoane de 6, 12 și 24 de salarii minime pe economie
  • contribuția la sănătate este 10% din aceste plafoane și trebuie raportată prin declarația unică.

Pentru anul 2023, salariul minim pe economie ce trebuie luat în calcul pentru stabilirea plafoanelor este de 3.000 de lei. Pentru 2024, 3.300 lei.

Din 2024, persoanele fizice care obțin venituri extrasalariale nu mai pot redirecționa, prin declarația unică, până la 3,5% din impozitul pe venit.

Impozit suplimentar pentru proprietarii de imobile de mare valoare

Persoanele fizice, proprietari de clădiri rezidențiale situate în România, cu o valoare a clădirii de peste 2.500.000 lei

  • datorează un impozit de 0,3%
  • aplicat asupra diferenței dintre valoarea impozabilă a clădirii comunicată de către autorități prin decizie de impunere și plafonul de 2.500.000 lei.

Impozitul se va declara și plăti până la data de 30 aprilie a anului pentru care se datorează.

Impozit pe mașini scumpe

Proprietarii autoturismelor înmatriculate în România, cu o valoare de achiziție individuală de peste 375.000 lei

  • datorează un impozit de 0,3% aplicat asupra diferenței dintre valoarea de achiziție și plafonul de 375.000 lei.

Acest impozit se va declara și plăti până la 31 decembrie a anului pentru care se datorează.

Impozitele suplimentare nu se vor raporta prin intermediul declarației unice, ci prin alt formular.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Accident la Suceava: Trei copii și trei adulți au ajuns la spital. A fost activat Planul roșu de intervenție

Publicat

Publicitate

Șase persoane, dintre care trei sunt minore, au fost transportate la spital în urma accidentului rutier produs, marți, pe drumul național DN 17, pe raza localității Șcheia din județul Suceava, au transmis reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU).

‘Toate cele șase persoane, conștiente și cooperante, dar cu diverse traumatisme, au fost transportate la Unitatea de Primiri Urgențe Suceava, pentru investigații suplimentare și tratament de specialitate’, au precizat oficialii ISU.
ORA 11.19 Suceava: Accident cu 10 persoane rănite pe DN 17; a fost activat Planul roșu de intervenție

Autoritățile din județul Suceava au activat Planul roșu de intervenție în urma unui accident rutier produs, marți, la ieșirea din localitatea Șcheia spre Gura Humorului, pe DN17, au transmis oficialii Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Suceava.

Potrivit acestora, în accident sunt implicate un autoturism și un microbuz, în care se aflau, în total, 10 persoane.

‘Pentru gestionarea optimă a evenimentului, a fost activat Planul roșu de intervenție, care presupune suplimentarea resurselor la fața locului în vederea optimizării misiunii de răspuns. La fața locului intervin pompierii militari, cu o autospecială pentru descarcerare, o ambulanță SMURD, o autospecială de transport victime multiple și o autospecială de stingere. În sprijin, au fost trimise și două echipaje ale Serviciului de Ambulanță Județean Suceava’, au precizat reprezentanții ISU.

Cele 10 persoane sunt conștiente și cooperante și sunt evaluate medical.

Publicitate

Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliției Române informează că pe DN 17 Suceava – Gura Humorului, la kilometrul 247, în zona localității Șcheia, județul Suceava, a avut loc un accident rutier între două autoturisme și o autoutilitară cu șapte locuri, ce transporta mai mulți minori. În urma coliziunii, trei copii și doi dintre șoferi au suferit leziuni, fiind în evaluare medicală la fața locului.

Circulația rutieră este întreruptă pe ambele sensuri pentru a permite intervenția echipajelor specializate. Se estimează reluarea normală a circulației după ora 12:00. AGERPRES

 

Citeste mai mult

Educație

Titularizare 2025: La Botoșani, rata notelor peste 7 obținute de candidații care au susținut proba scrisă este de 41,76%,

Publicat

Publicitate

Rezultatele înregistrate la proba scrisă din cadrul Concursului național pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar 2025

(înainte de contestații)

 

 

Rezultatele obținute de cadrele didactice care au susținut proba scrisă din cadrul Concursului național pentru ocuparea posturilor didactice din învățământul preuniversitar – sesiunea 2025 (înainte de înregistrarea contestațiilor) au fost publicate astăzi, 22 iulie 2025, pe pagina web dedicată: http://titularizare.edu.ro/ și pe pagina Inspectoratului Școlar Județean Botoșani: https://isjbotosani.ro/.

La nivelul județului Botoșani, rata notelor peste 7 (șapte) obținute de candidații care au susținut proba scrisă este de 41,76%, iar procentul notelor între 5 și 6,99 este de 38,89%.

Publicitate

Un candidat a obținut nota 10 la disciplina Electrotehnică, electromecanică energetică (maiștri instructori), iar 232 de candidați au obținut note între 7 și 9,99.

La proba scrisă din cadrul concursului național pentru ocuparea posturilor didactice din învățământul preuniversitar, s-au prezentat 632 de candidați, din totalul de 724 cu drept de participare.

În centrele de evaluare au fost notate 588 de lucrări, întrucât 71 de candidați s-au retras din concurs din motive personale/medicale, în conformitate cu prevederile metodologiei.

Contestațiile pot fi depuse la sediul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani:

a) în data de 22 iulie 2025 contestațiile se depun, în scris, până la ora 21:00;

b) în data de 23 iulie 2025 contestațiile se depun, în scris, până la ora 12:00.

Contestațiile se depun/transmit, în scris, la sediul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani sau la adresa de e-mail titularizarebt@isjbt.ro

Transmiterea contestațiilor la inspectoratele școlare se poate realiza și electronic (scanat), prin poștă electronică, în data de 22 iulie 2025 și în data de 23 iulie 2025 până la ora 12:00.

Rezultatele finale se afișează în data de 30 iulie 2025 pe site-ul dedicat: http://titularizare.edu.ro/, la sediul și pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani la adresa: https://isjbotosani.ro/

Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată, candidații trebuie să obțină atât la proba scrisă cât și la inspecția la clasă/proba practică, minimum nota 7 (șapte), iar pentru angajarea pe perioadă determinată, candidații trebuie să obțină atât la proba scrisă cât și la inspecția la clasă/proba practică, minimum nota 5 (cinci).

Repartizarea candidaților care au obținut media de repartizare minimum 7 (șapte), conform art. 64 alin. (8), la concursul național, sesiunea 2025, indiferent de statutul acestora, pe posturi didactice/catedre vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată din unitățile de învățământ preuniversitar de stat, la nivelul județului în care au susținut proba practică sau inspecția specială la clasă în profilul postului, indiferent de județul în care au susținut proba scrisă, ierarhizați pe o listă unică, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare, va avea loc în perioada 31 iulie – 1 august 2025, conform unui grafic care va fi afișat pe site la adresa https://isjbotosani.ro/

Citeste mai mult

Economie

Programul SGR-RetuRO ar putea fi extins la borcane și cartoane de lapte. Ce spune ministrul Mediului

Publicat

Publicitate

Programul SGR-RetuRO ar putea fi extins la borcane și cartoane de lapte. Autoritățile analizează extinderea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) la alte tipuri de ambalaje, cum ar fi borcane sau cartoane de lapte, a declarat ministrul Mediului, Diana Buzoioanu, la Antena 3 CNN

„Ne uităm să extindem acest sistem, cu alte tipuri de ambalaje. Cu același tip de echipament, pentru că operatorii au făcut deja investiții”, a declarat Diana Buzoianu.

Programul SGR-RetuRO ar putea fi extins la borcane și cartoane de lapte

Potrivit acesteia, urmează să fie analizate toate aspectele pentru a „ne asigura că nu facem mai mult rău decât bine”. „Suntem în discuții cu RetuRO tocmai pentru a identifica mai multe tipuri de ambalaje care astăzi nu pot fi puse în aceste echipamente,” a mai precizat Diana Buzoianu.

Sistemul Garanție-Returnare (SGR) se aplică în prezent doar anumitor tipuri de ambalaje. Sistemul se concentrează pe ambalajele primare nereutilizabile pentru băuturi, cum ar fi cele din PET, sticlă sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri.

Sistemul de Garanție – Returnare presupune ca la achiziția unei băuturi, consumatorul să plătească pe lângă prețul produsului o garanție (50 de bani / ambalaj) pe care o va revendica de la aparatele de colectat în momentul în care returnează ambalajul gol.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Violența domestică, în cifre alarmante: Peste 61.000 de cazuri în doar 6 luni. Mii de victime au refuzat brățara electronică pentru agresor

Publicat

Publicitate

Poliția Română a anunțat că în primele șase luni ale anului au fost înregistrate peste 61.000 de cazuri de violență domestică, în proporții aproape egale în mediul urban și rural.

De asemenea, din datele transmise de Poliție, în 1.248 de situații, a fost pusă în aplicare măsura de obligare a agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere (cunoscut ca ‘brățara electronică’, n.r.).

Pe de altă parte, în 4.042 de situații, victimele au refuzat măsura de obligare a agresorului de a purta acest dispozitiv.

Conform unui comunicat al Poliției Române remis sâmbătă, în prima jumătate a anului în curs polițiștii au intervenit la 61.431 de cazuri de violență domestică, dintre care 30.433 în mediul urban și 30.998 în mediul rural.

De asemenea, polițiștii au emis 5.956 de ordine de protecție provizorii, 2.271 dintre acestea fiind transformate în ordine de protecție de către instanțele de judecată.

Tot în primele 6 luni ale anului, numărul faptelor penale înregistrate în domeniul violenței domestice a scăzut cu 19% față de primele 6 luni ale anului 2024, de la 28.117 la 22.742 de fapte. Au fost înregistrate scăderi, comparativ cu perioada similară din anul 2024, pentru lovire sau alte violențe (de la 17.067 la 12.807 fapte), amenințare (de la 3.574 la 2.738 fapte) și nerespectarea ordinelor de protecție provizorii (de la 380 la 344 de fapte).

Publicitate

Cea mai mare pondere în cadrul infracțiunilor o reprezintă ‘lovirea sau alte violențe’ – 56% (12.807 fapte).

În aceeași perioadă, instanțele judecătorești au emis 6.483 de ordine de protecție, 2.271 fiind provenite din ordine de protecție provizorii.

Referitor la nerespectarea ordinului de protecție, au fost sesizate 2.572 infracțiuni. La nivel național, au fost emise 5.956 de ordine de protecție provizorii, 2.271 dintre acestea fiind transformate în ordine de protecție.

Referitor la nerespectarea ordinului de protecție provizoriu, au fost sesizate 344 de infracțiuni, dintre care 217 în mediul urban și 127 în mediul în rural.

Totodată, în 1.248 de situații, a fost pusă în aplicare măsura de obligare a agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere.

În 4.042 de situații, victimele au refuzat măsura de obligare a agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere.

Începând cu data de 1 octombrie 2024, Sistemul Informatic de Monitorizare Electronică a intrat în ultima etapă de implementare, astfel sistemul a fost operaționalizat în 18 județe, respectiv Alba, Arad, Argeș, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brăila, Buzău, Dâmbovița, Dolj, Gorj, Hunedoara, Ialomița, Maramureș, Olt, Suceava, Timiș și Tulcea.

De asemenea, tot începând cu 1 octombrie 2024, sistemul de monitorizare electronică se aplică și în cadrul procedurilor de control judiciar, control judiciar sub cauțiune și arest la domiciliu, în cauzele în care organele judiciare vor dispune obligația de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere în sarcina inculpatului cercetat penal. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending