Connect with us

Economie

Ce venituri trebuie să raporteze persoanele fizice, în 2024. Declarația unică 212. Ghid ANAF

Publicat

Publicitate

Persoanele fizice au obligația să repună Formularul 212 dacă au avut venituri extrasalariale în anul 2023 și estimate pentru 2024. ANAF a publicat un nou formular și sunt și schimbări legislative, relatează alba24.ro.

Declarația unică 2024. Persoanele fizice au obligația să repună Formularul 212 dacă au avut venituri extrasalariale în anul 2023 și estimate pentru 2024. ANAF a publicat un nou formular și sunt și schimbări legislative. Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice trebuie depusă până în 27 mai 2024.

Însă persoanele fizice pot depune și mai repede această declarație.

ANAF a publicat un ghid pentru depunerea Declarației unice – formular 212, în anul 2024.

Declarația unică 2024. Cine depune formularul.

Potrivit ANAF, declaraţia se completează şi se depune de către persoanele fizice care, în anul de impunere, au realizat, individual sau într-o formă de asociere

  • venituri/pierderi din România sau/şi din străinătate
  • şi care datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii

potrivit prevederilor Codului fiscal.

Publicitate

Declarația unică 2024. Alte venituri de raportat

Declaraţia se depune şi de către următoarele categorii de contribuabili:

  • profesionişti (art. 3 alin. (2) din Codul civil)
    • cei care exploează o întreprindere: exercitarea sistematică, de către una sau mai multe persoane, a unei activităţi organizate ce constă în:
    • producerea, administrarea ori înstrăinarea de bunuri sau în prestarea de servicii, indiferent dacă are sau nu un scop lucrativ
  • persoanele fizice care obţin venituri exclusiv din drepturile de autor
    • şi drepturile conexe care au beneficiat de indemnizaţia prevăzută la art. 3 din OUG 132/2020 (măsuri pandemie)
  • persoanele fizice care nu realizează venituri şi care optează pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate
  • persoanele fizice (art. LXI alin. (2) şi (3) din OUG 115/2023) care în cursul anului 2023 au realizat venituri
    • din activităţi independente
    • din drepturi de proprietate intelectuală
    • din cedarea folosinţei bunurilor
    • din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură

pentru care, la determinarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale şi al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, după caz,

    • la depunerea declaraţiei prevăzute la art. 120 din Codul fiscal au utilizat un alt nivel al salariului minim garantat în plată decât cel de 3.000 lei (salariul minim brut pe ţară garantat în plată)
  • persoanele fizice care au realizat în cursul anului 2023 venituri
    • din drepturi de proprietate intelectuală
    • în baza contractelor de activitate sportivă
    • din arendă
    • din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlului II sau III din Codul fiscal,

pentru care impozitul se reţine la sursă de plătitorii de venituri, în situaţia în care,

  • la verificarea încadrării venitului în plafoanele anuale, precum şi la determinarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale şi al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, după caz,
    • plătitorul a utilizat un alt nivel al salariului minim brut pe ţară decât cel de 3.000 lei

Declarația unică 2024. Termenul de depunere 27 mai

27 mai

Declaraţia se depune:

– până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor (27 mai, în 2024)

overlay-clever
  • în vederea declarării venitului realizat şi stabilirii/definitivării impozitului anual pe venit şi a contribuţiilor sociale

– până la data de 25 mai inclusiv a fiecărui an (27 mai, în 2024)

  • pentru stabilirea şi declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza în fiecare an fiscal, precum şi pentru declararea şi stabilirea contribuţiilor sociale datorate

– până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor (27 mai, în 2024), sub sancţiunea decăderii

  • în cazul exercitării opţiunii privind destinaţia unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/câştigul net anual impozabil stabilit
    • pentru susţinerea entităţilor nonprofit, a unităţilor de cult, pentru acordarea de burse private

Declarația unică 2024. Termenul de depunere 30 de zile

Declaraţia se depune:

– în termen de 30 de zile de la producerii evenimentului/încheierii contractului între părți

  • în cazul contribuabililor care încep o activitate în cursul anului fiscal
  • în cazul celor care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare

pentru care impunerea este finală şi care nu au avut, până la acea dată, obligaţia depunerii declaraţiei unice

– în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului:

  • contribuabilii care realizează venituri din activități independente şi/sau din activități agricole, silvicultură şi piscicultură
    • pentru care impozitul se determină în sistem real şi care în cursul anului fiscal îşi încetează activitatea
  • cei care intră în suspendare temporară a activității, potrivit legislaţiei în materie
  • contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal
    • în situaţiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale
    • în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor încheiate între părţi

pentru care determinarea venitului brut se efectuează potrivit prevederilor art. 120 alin. (7) Codul fiscal

şi în care chiria este exprimată în lei sau reprezintă echivalentul în lei al unei sume în valută.

Contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente pentru care venitul net se determină pe baza normelor de venit:

  • în situaţia încetării activităţii în cursul anului, respectiv a întreruperii temporare
  • sunt obligaţi ca în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului să depună declaraţia la organele fiscale competente şi să îşi recalculeze impozitul pe venit.

Persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri din activităţi independente/activităţi agricole, în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, determinate pe baza normelor de venit sau în sistem real

  • depun declaraţia în termen de 30 de zile de la obținerea certificatului care atestă încadrarea în gradul de handicap, în vederea recalculării venitului net anual şi a impozitului datorat

Cum se depune declarația

Declaraţia se depune, prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv:

  • prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual”, disponibil pe portalul www.anaf.ro
  • prin intermediul serviciului „Depunere declaraţii”, disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro pe baza certificatului digital calificat

De asemenea, declaraţia se poate depune în format letric, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire.

Cum poate fi corectată declarația

Declaraţia unică poate fi corectată de contribuabili din proprie iniţiativă

  • ori de câte ori informaţiile actuale nu corespund celor din declaraţia depusă anterior
  • prin depunerea unei declaraţii rectificative

Declaraţia rectificativă se întocmeşte pe acelaşi formular

  • se bifează cu X căsuţa/căsuţele „Declaraţie rectificativă privind capitolul I” şi/sau „Declaraţie rectificativă privind capitolul II”
  • se completează, după caz, capitolul I „Date privind impozitul pe veniturile realizate şi contribuţiile sociale datorate pentru anul …..” şi/sau capitolul II „Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate pentru anul ………..”
  • se înscriu toate datele şi informaţiile prevăzute în capitolul supus rectificării, inclusiv cele care nu diferă faţă de declaraţia iniţială/anterioară.

La rectificarea declaraţiei se vor avea în vedere următoarele:

  • declaraţia iniţială este declaraţia care nu are nicio bifă de rectificativă selectată
  • este permisă depunerea unei singure declaraţii iniţiale
  • declaraţia rectificativă este declaraţia cu cel puţin o bifă de rectificativă selectată (la capitolul I sau capitolul II sau la ambele capitole)
  • o declaraţie rectificativă care rectifică ambele capitole (capitolul I şi capitolul II) trebuie să aibă ambele bife de rectificare selectate.

Contribuabilii pot rectifica impozitul pe venitul estimat până la data de 31 decembrie a anului de impunere

  • cu excepţia contribuabililor care nu au obligaţia completării capitolului I din declaraţie şi care rectifică declaraţia

Declarația unică 2024. Noutăți legislative

Prin declarația unică trebuie raportate mai multe categorii de venituri. Legislația are modificări privind acestea, în 2024.

Veniturile din chirii

  • pentru cele obținute în 2023, impozitul este de 10%
  • pentru cele obținute în 2024, cota de impozitare rămâne 10%; este permisă deducerea unei cote fixe de 20%, fără a păstra documente justificative pentru cheltuieli și înregistrări contabile. Nivelul de impozitare devine 8%, aplicat la totalul veniturilor încasate anual de către proprietar, potrivit adevărul.ro.
  • venituri din chirii plătite de firme: de la 1 ianuarie 2024, impozitul este reținut și declarat de către plătitor; proprietarul persoană fizică nu mai are obligația de a depune declarația unică pentru declararea impozitului pe venit
  • din 2024, persoanele fizice care realizează venituri din chirii din imobile aflate în proprietate personală nu mai au opțiunea de a raporta aceste venituri în categoria celor din activități independente în sistem real
  • posibilele pierderi înregistrate de proprietari, prin cheltuieli cu locuința mai mari decât veniturile din chirii nu mai pot fi reportate în anii următori, pentru compensarea lor cu venituri viitoare/ diminuarea impozitelor de plată.

Venituri din transferuri de titluri de valoare

  • câștigurile obținute din vânzarea de acțiuni tranzacționate pe burse străine, care nu sunt intermediate de brokeri români sunt taxate cu 10%
  • din 2024, persoanele fizice care obțin câștiguri din vânzare de acțiuni prin tranzacții efectuate prin brokeri români beneficiază de o impozitare redusă, de 1% sau 3%, în funcție de perioada de deținere a acțiunilor; impozitul se reține de către broker, pierderile nu pot fi reportate și compensate, persoana fizică nu trebuie să depună declarația unică pentru raportarea impozitului pe venit

Dobânzile și dividendele obținute din străinătate

  • veniturile din dobânzi: impozit de 10%
  • veniturile din dividende: impozit de 8%.

Persoanele fizice care obțin venituri extrasalariale pot datora și o contribuție plafonată de asigurări sociale de sănătate

  • dacă veniturile obținute depășesc plafoane de 6, 12 și 24 de salarii minime pe economie
  • contribuția la sănătate este 10% din aceste plafoane și trebuie raportată prin declarația unică.

Pentru anul 2023, salariul minim pe economie ce trebuie luat în calcul pentru stabilirea plafoanelor este de 3.000 de lei. Pentru 2024, 3.300 lei.

Din 2024, persoanele fizice care obțin venituri extrasalariale nu mai pot redirecționa, prin declarația unică, până la 3,5% din impozitul pe venit.

Impozit suplimentar pentru proprietarii de imobile de mare valoare

Persoanele fizice, proprietari de clădiri rezidențiale situate în România, cu o valoare a clădirii de peste 2.500.000 lei

  • datorează un impozit de 0,3%
  • aplicat asupra diferenței dintre valoarea impozabilă a clădirii comunicată de către autorități prin decizie de impunere și plafonul de 2.500.000 lei.

Impozitul se va declara și plăti până la data de 30 aprilie a anului pentru care se datorează.

Impozit pe mașini scumpe

Proprietarii autoturismelor înmatriculate în România, cu o valoare de achiziție individuală de peste 375.000 lei

  • datorează un impozit de 0,3% aplicat asupra diferenței dintre valoarea de achiziție și plafonul de 375.000 lei.

Acest impozit se va declara și plăti până la 31 decembrie a anului pentru care se datorează.

Impozitele suplimentare nu se vor raporta prin intermediul declarației unice, ci prin alt formular.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Doina Federovici, aleasă în conducerea Senatului

Publicat

Publicitate

Președintele PSD Botoșani, senatorul Doina Federovici, va face parte din conducerea camerei superioare a Parlamentului.
După depunerea jurământului de către senatorii aleși pe 1 Decembrie, plenul Senatului și-a ales noua conducere, din care fac parte reprezentanții tuturor partidelor. Senatorul Doina Federovici a fost aleasă să ocupe una dintre cele patru funcții de secretar. Din partea celorlalte partide politice, secretari au fost aleși: Vasile Blaga (PNL), Cristian Ghinea (USR) și Niculina Stelea (AUR).
„Mulțumesc colegilor pentru nominalizare și susținerea pentru ocuparea acestei funcții. Este o onoare și o responsabilitate deosebită să fiu parte a echipei care va coordona activitatea camerei superioare a Parlamentului. Vă asigur că voi munci cu dedicație pentru a susține valorile și principiile în care credem cu toții, pentru a face ca Senatul să fie un loc al dialogului și al soluțiilor eficiente. Alegerea în funcția de secretar al Senatului reprezintă nu doar o recunoaștere a muncii pe care am depus-o până acum, ci și importanța pe care o are județul nostru în arhitectura statului român. Mulțumesc botoșănenilor pentru votul de încredere pe care l-au acordat echipei PSD Botoșani!
Mulțumesc echipei PSD Botoșani, primarilor și consilierilor pentru susținere!
Împreună vom continua pe drumul dezvoltării județului nostru drag!”, a declarat Doina Federovici.
În primele două mandate de senator, Doina Federovici a mai deținut funcțiile de chestor și vicepreședinte al Senatului.
Pe lângă cei patru secretari, din Biroul Permanent al Senatului mai fac parte patru vicepreședinți și patru chestori. Grupul PSD va avea doi vicepreședinți (Robert Cazanciuc și Paul Stănescu), precum și un chestor (Marius Dunca).

 

Citeste mai mult

Eveniment

Elevii Grupului Vocal al Liceului „Regina Maria” din Dorohoi au adus bucurie în două centre de asistență pentru persoanele în vârstă din județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Vineri, 20 decembrie, elevii Grupului Vocal al Liceului ”Regina Maria” din Dorohoi, coordonați de părintele profesor Șoptică Ciprian, au adus bucurie și lumină în inimile celor mai încercați, colindând la două centre de asistență pentru persoanele în vârstă din județul Botoșani, scrie slovacrestina.com.

Primul popas al colindătorilor a fost la Centrul Creștin de Bătrâni ”Casa Simeon” din Răchiți, județul Botoșani. Colindele tinerilor care au fost însoțite de emoție și dăruire, au transformat ziua într-o sărbătoare a sufletului, iar bătrânii au fost profund mișcați de gestul lor.

Ulterior, colindătorii s-au îndreptat către CIAPAD „Sf.Daniel” Leorda din cadrul DGASPC Botoșani . Aici, rezidenții au fost întâmpinați în biserica din cadrul complexului cu colinde tradiționale care au creat o atmosferă emoționantă, încărcată de speranță și căldură sufletească. Fiecare vers al colindelor a fost primit cu zâmbete și lacrimi de recunoștință, iar elevii au reușit să aducă alinare și bucurie celor aflați în suferință.

”A venit la noi Domn Bunu’ ” aceste cuvinte au fost laitmotivul unei zile în care prin versurile colindelor, elevii au vestit nașterea Domnului, Soarele cel luminos care a coborât pe pământ pentru a aduce pace,bucurie și alinare celor încercați.

Inițiativa a fost posibilă și datorită implicării domnului director Emil Sticea, care a avut un rol crucial în organizarea acestui parteneriat. Eforturile sale de a conecta lumea educațională cu cea a persoanelor aflate în dificultate au fost esențiale pentru succesul acestei acțiuni caritabile. ”Într-un timp al bucuriei și speranței, cum sunt sărbătorile de iarnă, astfel de gesturi ne învață cât de mult contează să fim aproape de cei aflați în nevoie.” Acțiunea elevilor de la Liceul ”Regina Maria” a reușit să îmbine frumusețea colindelor tradiționale cu spiritul caritabil ei oferind rezidenților centrelor vizitate și câte un mic dar care să le aducă aminte de acest frumos moment.

“Vin colindători cinstiți, și urează să trăiți, s-aveți pacea Domnului, dragostea și harul Lui, bucuria cerului …” cu această urare au încheiat tinerii ziua, lăsând în urmă zâmbete și pace în inimile celor colindați. FOTO (pr. Șoptică Ciprian)

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Elevii Liceului Tehnologic „Elie Radu” Botoșani au dus daruri la Grădinița Girotondo și Centrul Maternal „Micul Prinț”

Publicat

Publicitate

Ultima săptămână de școală a Modulului II a fost una plină de activități făcute din drag pentru cei de lângă noi. Săptămâna a început cu o vizită la copiii de la Grădinița Girotondo de la Răchiți cărora le-am dus cadouri și am făcut schimb de colinde. Cadourile au constat în jucării și dulciuri donate de elevii și profesorii din liceului nostru. După ce s-au împărțit cadouri și s-au auzit colindele au început îmbrățișările, și cei mici dar și cei mari au fost darnici cu îmbrățișările.

Miercuri grupul de colindători ai liceului și-au bucurat profesorii și personalul auxiliar cu un mini spectacol de colinde și urături în cancelaria liceului unde au fost răsplătiți de profesori și direcțiunea liceului cu bunătăți conform datini de Crăciun.

Joi grupul de colindători ai liceului, îmbrăcați în costume tradiționale au străbătut orașul pentru a ajunge la Inspectoratul Școlar Județean Botoșani unde au fost primiți de inspectorul general prof. Bogdan Suruciuc împreună cu colegii inspectori. A fost prima lor participare la această activitate pe care ISJ Botoșani o organizează în fiecare an. Elevii au fost foarte încântați de atmosfera și bunăvoința cu care au fost primiți, motiv pentru care au promis că vor spune prezent și la activitatea de anul viitor.

Ultima activitate din săptămână a fost vizita la Centrul Maternal ”Micul Prinț” unde am dus cadouri și dulciuri pentru copiii micuți ai mamelor minore aflate în centru. Legătura noastră cu personalul care administrează unitatea ”Micul Prinț” este foarte strânsă deoarece avem înscrisă la cursurile liceului nostru o mămică minoră cu un bebeluș de 6 luni pe care o susținem în demersul ei de a nu abandona școala. Aici elevii noștri au fost foarte încântați de cei copii, i-au luat în brațe au făcut fotografii împreună și chiar le-au cântat o colindă micuților.

Forțu Dana Magdalena, consilier educativ: „Suntem foarte mândri de ceea ce am realizat în această săptămână. Le mulțumesc elevilor noștri care au participat la activități și s-au implicat în donații, pentru inimile lor mari și dorința de a dărui și celorlalți din puținul lor. Sunt niște copii minunați care alături de profesorii lor la fel de minunați au reușit să aducă bucurii în sufletele celor mari și mici în această săptămâna.”

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Tânără de 31 de ani din Botoșani, dată dispărută de familie. Dacă aveți informații, sunați la 112

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea unei tinere, de 31 de ani, care, din luna august a.c.,se afla la muncă în Olanda, iar pe data de 8 decembrie, ar fi trebuit să revină la domiciliu, conform contractului, însă acest lucru nu s-a întâmplat și nici nu și-a contactat familia.

Ferbei Alexandra Vasilică are următoarele semnalmente: înălțime: 1,60m, greutate 60 kg, păr blond, ochi căprui, fără semne particulare.

Cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană sunt rugați să apeleze 112 sau să se adreseze celei mai apropiate unități de poliție!

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending