Connect with us

Actualitate

Ce taxe și tarife trebuie plătite la notar pentru cumpărarea-vânzarea unui apartament. Ce prevede legea

Publicat

Publicitate

Ce taxe și tarife trebuie plătite la notar pentru cumpărarea-vânzarea unui apartament. În cazul vânzării unui apartament se încheie un contract ce trebuie autentificat la notar. Pentru această tranzacție, este necesară achitarea unor taxe sau tarife, scrie alba24.ro.

Cumpărătorul trebuie să suporte cheltuielile pentru încheierea contractului de vânzare. Acesta trebuie să suporte onorariul notarial și tariful de intabulare.

Vânzătorul trebuie să achite impozitul pe venit, precum și costul extrasului de carte funciară necesar autentificării, scrie legalbadger.org.

Ce taxe și tarife trebuie plătite la notar pentru cumpărarea-vânzarea unui apartament

  • 40 lei – tariful privind obținerea extrasului de carte funciară pentru autentificarea contractului de vânzare
  • 17.85 lei – taxa privind verificarea anumitor registre electronice (spre exemplu, dacă vânzătorul și/sau cumpărătorul sunt căsătoriți, notarului public îi revine obligația de a verifica Registrul Național Notarial al Regimurilor Matrimoniale – RNNRM)
  • tariful privind intabularea dreptului de proprietate pe numele cumpărătorului
  • impozit pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal
  • onorariul notarial.

Cât este onorariul notarial

Onorariul notarial se calculează în funcție de valoarea imobilului:

  • 2,2% din valoare, minim 230 lei la valoare imobil până la 20.000 lei
  • 440 lei + 1,9% din suma ce depășește 20.001 lei la valoare imobil între 20.001 și 35.000 lei:
  • 725 lei + 1,6% din suma ce depășește 35.001 lei la valoare imobil între 35.001 și 65.000 lei
  • 1.205 lei + 1,5% din suma ce depășește 65.001 lei la valoare imobil între 65.001 și 100.000 lei
  • 1.705 lei + 1,1% din suma ce depășește 100.001 lei la valoare imobil între 100.001 și 200.000 lei
  • 2.805 lei + 0,9% din suma ce depășește 200.001 lei la valoare imobil între 200.001 și 600.000 lei
  • 6.405 lei + 0,6% din suma ce depășește 600.001 lei la valoare imobil peste 600.001 lei

Tariful de intabulare și impozitul pe venit

Relativ la tariful pentru intabularea dreptului de proprietate, pentru persoanele fizice, se aplică o taxă de 0,15% din prețul vânzării, iar pentru persoanele juridice, taxa este de 0,50%, ambele cu un prag minim de 60 lei per imobil.

Codul fiscal prevede la art. 111 impozitul pe venitul din transferul proprietăților imobiliare, calculat în funcție de perioada de deținere a imobilului:

Publicitate
  • 3% pentru construcțiile de orice fel și terenurile aferente acestora, precum și asupra terenurilor de orice fel fără construcții, deținute o perioadă de până la 3 ani inclusiv;
  • 1% pentru imobilele descrise la lit. a), deținute o perioadă mai mare de 3 ani.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Asigurările RCA pentru trotinete și biciclete electrice au devenit obligatorii. Cât costă și ce vehicule sunt exceptate

Publicat

Publicitate

Asigurările RCA pentru trotinete și biciclete electrice au devenit obligatorii. Asigurarea de răspundere civilă obligatorie (RCA) a devenit obligatorie pentru trotinetele electrice și bicicletele electrice începând din 16 noiembrie, scrie alba24.ro.

De asemenea, de la mijlocul lui decembrie, polițiștii rutieri pot aplica și amenzi între 1.000 și 2.000 de lei pentru nerespectarea acestei prevederi.

Asigurările RCA pentru trotinete și biciclete electrice au devenit obligatorii

Legea 181/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, a fost publicată pe 13 noiembrie în Monitorul Oficial și se aplică începând cu 16 noiembrie.

Potrivit noului act normativ, utilizatorii de biciclete electrice și trotinete electrice sunt obligați să încheie un contract de asigurare RCA.

Ce trotinete și biciclete vor avea nevoie de RCA

Nu toate trotinetele electrice vor fi obligate să aibă RCA. Potrivit legii, este considerat vehicul:

  • a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, dar care nu se deplasează pe șine, cu:
    • o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h; sau
    • masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;
  • b) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a), indiferent dacă este cuplată sau necuplată;
  • c) tramvai;

Astfel, dacă trotineta se încadrează în aceste criterii (viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, greutate proprie mai mare de 25 kg și viteză de peste 14 km/h) este considerată „vehicul motorizat” în sensul legii și trebuie asigurată.

Publicitate

Ce vehicule electrice nu vor avea nevoie de RCA

Modelele ușoare, folosite în oraș la viteze mici, nu intră sub incidența noii reglementări.

Mai exact, trotinetele și bicicletele electrice sunt exceptate de la asigurarea RCA dacă:

  • Trotinete electrice:
    • Viteza maximă prin construcție nu depășește 25 km/h
    • Au 2 – 3 roți și ghidon
    • Sunt pentru o singură persoană
    • Locul șezând este la max. 540 mm înălțime (2 roți) sau 400 mm (3 roți)
    • Au motor electric
  • Biciclete electrice:
    • Sunt propulsate prin pedale cu asistare electrică
    • Motorul electric are putere max. 250 W
    • Asistarea se oprește când ciclistul nu mai pedalează
    • Viteza maximă cu asistare este 25 km/h

Vehiculele care depășesc 25 km/h sau nu se încadrează în parametrii tehnici definiți trebuie omologate, înmatriculate și asigurate RCA, fiind considerate o altă categorie de vehicul.

Asigurările RCA pentru trotinete și biciclete electrice. Cât vor costa

În ce privește prețul unei polițe RCA pentru trotinete electrice, acesta nu a fost încă stabilit. Prețul poate fi influențat de mai mulți factori, inclusiv:

  • Tipul și puterea motorului
  • Vârsta proprietarului
  • Istoricul de daune
  • Scopul utilizării (personal vs. comercial)

În general, costul este mult mai redus decât pentru un autoturism, situându-se de obicei între 100 și 300 de lei pe an, în funcție de riscurile evaluate de asigurator. Pentru utilizarea personală, tariful s-ar putea situa în jurul valorii de 150 lei/an, iar pentru activități comerciale (livrări, închiriere), prețul ar putea fi mai mare.

Ce despăgubiri pot fi acordate în cazul trotinetelor cu RCA

Limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor Uniunii Europene sunt următoarele:

  • pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei;
  • pentru vătămări corporale și decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei.

Ce va trebui să facă persoanele implicate într-un accident cu trotinetă cu RCA

Autoritatea de Supraveghere Financiară a precizat pentru HotNews.ro că procedura de despăgubire în cazul unui accident în care va fi implicată o trotinetă asigurată RCA nu se schimbă față de actuala legislație.

„Ca și până acum, persoanele prejudiciate se pot adresa asigurătorului persoanei vinovate sau propriului asigurător în cazul în care propriul contract de asigurare RCA acoperă și clauza de decontare directă”, spune ASF.

Amenzi pentru lipsa asigurării RCA în cazul trotinetelor și bicicletelor electrice

Începând cu data de 13 decembrie, polițiștii rutieri vor putea aplica sancțiuni pentru lipsa asigurării RCA pentru biciclete și trotinete electrice.

Pentru astfel de abateri de la noile reguli se vor aplica amenzi situate între 1.000 și 2.000 de lei.

Citeste mai mult

Cultura

„Micul prinţ” vine la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Vasilache” Botoșani

Publicat

Publicitate

Copiii din Botoșani sunt invitați la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Vasilache” să vizioneze spectacolul „Micul prinţ”, în zilele de:  joi, 20 noiembrie 2025, de la ora 18:00 și duminică, 23 noiembrie 2025, de la orele 11:00 şi 12:30.

Spectacolul „Micul Prinţ” este o adaptare de Sorina Băleanu după Antoine de Saint-Exupéry. Regia artistică este semnată de Sorina Băleanu; scenografie, videomapping şi ecleraj: Gelu Rîșca; coregrafia şi efecte sonore: Victoria Bucun.

Din distribuţie fac parte actorii:  Adelina Cojocariu, Cosmin Tanasă, Oana Asofiei, Andrei Iurescu, Andrei Bordianu, Ioana Buta, Pavel Petraşi, Marius Rusu

 

„Spectacolul „Micul Prinţ” este călătoria fiecăruia prin „univers”, în căutarea unor suflete, a unor prieteni care simt şi gândesc la fel ca noi. O călătorie în trecut pentru regăsirea copilului din noi şi pentru şansa de a ne aminti că „toţi adulţii au fost şi ei cândva copii”, dar au uitat asta, aşa că acum se comportă ciudat. Iar pentru copii este foarte obositor să le tot explice adulţilor cum funcţionează viaţa.

„Micul Prinţ” este un spectacol de animaţie fără păpuşi, care se adresează copiilor peste 6 ani, dar şi tinerilor (nu-i exclude pe părinţii acestora).” Sorina Băleanu – regizor artistic.

Publicitate

 

Preţ bilet 20 lei

 

Biletele pentru spectacolele Teatrului „Vasilache” se pot achiziţiona on line https://www.entertix.ro/g/334/teatrul-pentru-copii-si-tineret-vasilache.html sau accesând www.teatrulvasilache.ro secțiunea Cumpără Bilet, ori de la sediul instituţiei, de marţi şi până vineri, între orele 10:30 şi 12:30, dar şi înainte de începerea fiecărui spectacol, în limita locurilor disponibile.

Accesul în sala de spectacole se face cu o jumătate de oră înainte de începere spectacolului.

 

Citeste mai mult

Cultura

„Dorohoiul, inima Țării de Sus a Moldovei vreme de două secole (1550-1750)”, conferință susținută la Biblioteca Județeană „M. Eminescu” Botoșani

Publicat

Publicitate

Institutul de Istorie ‘A.D. Xenopol’ – Academia Română, filiala Iași împreună cu Biblioteca Județeană ‘M. Eminescu’ din Botoșani invită la la conferința „Dorohoiul, inima Țării de Sus a Moldovei vreme de două secole (1550-1750)” susținută de prof. univ. dr. Petronel Zahariuc (director al Institutul de Istorie ‘A.D. Xenopol’).

Evenimentul va avea loc joi, 20 noiembrie a.c, de la ora 14.00 și se vă desfășura în Sala de Lectură a Bibliotecii Județene ‘M. Eminescu’.

Conferința continuă seria „De la istoria universală la istoria locală”. Conferințele Institutului „A.D. Xenopol” la Botoșani au început în 2023.

Citeste mai mult

Administratie

Aproape gata: Lucrările la Palatul Administrativ al județului Botoșani se termină în decembrie

Publicat

Publicitate

Lucrările de modernizare la Palatul Administrativ al județului Botoșani au intrat pe ultima sută de metri. Autoritățile au anunțat astăzi că șantierul va fi închis până la sfârșitul lunii decembrie, iar angajații Instituției Prefectului și ai Consiliului Județean se vor putea muta înapoi în clădire la finalul lunii ianuarie sau, cel târziu, la începutul lunii februarie.

Prefectul județului, Raluca Curelariu, a confirmat faptul că lucrările se desfășoară conform noului grafic și că echipele de intervenție sunt pe teren pentru ultimele finisaje. „Lucrările sunt aproape gata, iar la finalul lunii ianuarie, cel târziu la începutul lunii februarie, angajații vor începe să lucreze în noul sediu”, a explicat prefectul Raluca Curelariu, subliniind că instituțiile vor reveni într-un spațiu adaptat standardelor moderne de lucru.

Proiectul de reabilitare a inclus atât intervenții la exterior, cât și modernizări ample la interior. Fațada a fost recondiționată cu respectarea arhitecturii originale, iar zona exterioară a fost repavată. La interior, clădirea a fost complet refăcută: tavanele au fost schimbate, instalațiile electrice și termice au fost înlocuite, iar ușile și ferestrele au fost montate din nou, în totalitate.

De asemenea, au fost realizate lucrări importante de eficientizare energetică: izolarea termică a subsolului, a terasei și a pereților interiori, înlocuirea tâmplăriei exterioare, instalarea unui sistem de climatizare pe bază de pompe de căldură și montarea de panouri fotovoltaice, respectiv panouri solare pentru producerea apei calde. Clădirea beneficiază acum și de un sistem inteligent de management energetic, precum și de un sistem modernizat de alarmare și protecție la incendii.

Constructorul a primit o prelungire de trei luni a termenului de execuție, după ce pe parcursul lucrărilor au apărut intervenții neprevăzute care necesitau soluții tehnice suplimentare.

Publicitate

Palatul Administrativ, una dintre clădirile-emblemă ale județului Botoșani, își va recăpăta astfel funcționalitatea după un proces amplu de modernizare început în 2023, menit să redea patrimoniului arhitectural local strălucirea de odinioară și care a necesitat lucrări în valoare de nu mai puțin de 18 milioane de lei.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending