Connect with us

Economie

Ce se va întâmpla după ce va intra în vigoare salariul minim european în România. Anunțul fostului ministru Marius Budăi

Publicat

Publicitate

Fostului ministru al Muncii, deputatul PSD de Botoșani, Marius Budăi, a transmis astăzi că în spiritul solidarității și dreptății sociale, guvernul condus de Marcel Ciolacu a făcut un pas decisiv spre realizarea unui obiectiv esențial: introducerea salariului minim european în România până la finalul acestui an.

Această inițiativă este mai mult decât un simplu act normativ, este o promisiune PSD îndeplinită, a transmis fostul ministru al Muncii, care a precizat că este o dovadă clară că valorile social democrate pot deveni realitate și în viața de zi cu zi a fiecărui cetățean. Adoptarea salariului minim european nu numai că protejează puterea de cumpărare a celor cu salarii mici, dar și oprește creșterea decalajelor sociale, asigurând că fiecare pas înainte în economie se reflectă în buzunarele cetățenilor români.

Marius Budăi a explicat însă și că, urmare adoptării acestui proiect major, câteva aspecte vor deveni extrem de importante:

  • Decidenții vor lua în considerare productivitatea muncii și vor negocia cu partenerii sociali pentru ca salariul minim să reprezinte circa 50% din salariul mediu pe economie;
  • Introducerea acestei corelații între salariul minim și cel mediu va contribui la reducerea inegalităților, onorând principiul că „nimeni nu trebuie lăsat în urmă”
  • Legea va fi dezbatută în Parlament, cu scopul de a fi publicată în Monitorul Oficial până la sfârșitul anului, pentru a fi aplicată de la începutul anului următor;
  • Salariul minim brut va crește la 3.700 de lei începând cu 1 iulie 2024, stabilind fundația pentru creșterea viitoare conform criteriilor salariului minim european.

“De la 1 ianuarie 2024, salariul minim din România va reflecta standardele de „salarizare adecvată din Uniunea Europeană”, ajungând la aproximativ 4.100 de lei brut.

Este un pas înainte spre o Românie în care munca este nu doar necesară, ci și respectată și recompensată pe măsură”, a mai adăugat fostului ministru al Muncii, Marius Budăi.

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Acțiune de amploare pentru siguranța rutieră la Dorohoi: Amenzi de peste 40.000 de lei și 5 permise reținute

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Dorohoi au organizat marți, 5 august 2025, o amplă acțiune pentru creșterea siguranței rutiere pe raza municipiului și a localităților învecinate. La activități au participat polițiști din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi, alături de colegii lor de la Secțiile de Poliție Rurală nr. 4 Dorohoi, nr. 6 Mihăileni și nr. 4 Pomârla.

Acțiunea a vizat impunerea unui climat de disciplină în trafic, combaterea excesului de viteză și creșterea vizibilității echipajelor de poliție în zonele cu risc ridicat de accidente.

În cadrul controalelor, au fost legitimate aproximativ 100 de persoane și verificate 89 de autovehicule. În urma neregulilor constatate, polițiștii au aplicat 76 de sancțiuni contravenționale, valoarea totală a amenzilor depășind 40.000 de lei.

De asemenea, pentru abateri grave de la regimul legal de viteză, au fost reținute 5 permise de conducere. Totodată, au fost retrase 7 certificate de înmatriculare, în principal pentru defecțiuni tehnice constatate la autovehicule.

Polițiștii transmit că astfel de acțiuni vor continua și în perioada următoare, scopul fiind reducerea riscului rutier și sancționarea promptă a conducătorilor auto care nu respectă regulile de circulație.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 19 ani, reținut pentru furt în Piața Centrală din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Un tânăr de 19 ani, din municipiul Botoșani, a fost reținut de polițiști după ce ar fi sustras un portofel din buzunarul unei persoane, în zona Pieței Centrale. Incidentul s-a petrecut pe 1 august 2025, însă tânărul a fost identificat și prins la câteva zile distanță, în urma cercetărilor efectuate de polițiștii Biroului de Investigații Criminale din cadrul Poliției municipiului Botoșani.

Potrivit anchetatorilor, acesta a profitat de neatenția victimei și i-a furat portofelul aflat în buzunarul de la spate, prejudiciul cauzat fiind de 70 de lei. Bunul a fost recuperat în totalitate și restituit păgubitului.

Pe numele tânărului a fost emisă o ordonanță de reținere pentru 24 de ore, iar acesta a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al IPJ Botoșani, urmând ca procurorii să decidă asupra măsurilor legale ce se impun.

FOTO: arhivă, cu caracter generic

Citeste mai mult

Eveniment

Prețul poliței de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, după 1 iulie

Publicat

Publicitate

Prețul poliței de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, de la 9.000 de lei la 11.000 de lei pe an pentru un camion nou, clasa B0, după expirarea plafonării tarifului RCA, la 1 iulie 2025, iar tendința este de majorare continuă, atrage atenția Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

Potrivit reprezentanților transportatorilor, în prezent, un asigurat cu bonus maxim (B8), fără accident de minimum 8 ani, devine ‘asigurat cu risc ridicat’ și plătește mai mult pentru asigurarea obligatorie a mașinii.

‘Unde în lume, în afară de România, o poliță RCA – care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 – devine mai scumpă la reînnoire, după așa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%? Cum este posibil ca ASF să permită aceste aberații, în timp ce doar 4% din cele 8 milioane de polițe RCA sunt implicate anual în accidente iar daunele nu se achită? De ce ASF sancționează doar dar tolerează profiturile record, de milioane de euro anual, ale asigurătorilor străini, închizând ochii în fața situației care arată și lipsa de despăgubiri pentru sute de mii de păgubiți?’, se întreabă Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, într-un comunicat al organizației, transmis marți.

În context, COTAR susține că majoritatea companiilor de asigurări își optimizează fiscal profiturile de 30 de ani, ‘râzând’ de ANAF, de Guvern și de Parlamentul României care nu fac decât să-i împovăreze pe români, în avantajul multinaționalelor. ‘Asiguratorii își externalizează liniștiți costuri și își mută marjele în afara țării, pentru a plăti cât mai puțin sau deloc în România. Practic, românii plătesc RCA mai scump decât în Germania, iar profiturile ajung în paradisuri fiscale sau firmele-mamă din afara țării’, subliniază comunicatul.

COTAR acuză faptul că, în România, asigurătorii au cele mai mari cheltuieli administrative din UE, și, practic, din 100 de lei colectați din RCA de la șoferii români, 56 de lei reprezintă aceste cheltuieli, iar companiile de profil se declară în pierdere și achită un impozit nejustificat de mic sau nu achită impozit deloc: ‘Comparația între state, realizată pe baza datelor publicate de EIOPA (European Insurance Overview, 2021), arată că în România a fost înregistrată cea mai mare valoare mediană a ratei cheltuielilor societăților de asigurare, de 56% (în anul 2020)’, explică documentul citat.

Organizația susține că, la polul opus, există țări în UE unde rata cheltuielilor administrative ale societăților de asigurări este de patru ori mai mică, așa cum este cazul Luxemburgului, cu o mediană a ratei cheltuielilor de doar 14%.

Publicitate

‘Companiile de asigurări din România achită cel mai mic cost al despăgubirilor din Uniunea Europeană, raportat la valoarea primelor încasate din RCA, respectiv doar 37%. În acest procent intră orice formă de despăgubire, cum ar fi vatămări corporale, bunuri non-auto, daune externe, navale etc. Practic, din fiecare 100 de lei încasați din RCA-ul plătit de șoferul român, doar 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor companiilor de asigurări’, se mai arată în comunicat. Și în acest caz documentul citează raportul European Insurance Overview – 2021, potrivit căruia România a înregistrat în anul 2020 cea mai mică valoare mediană a ratei daunei, calculată ca raportul dintre daunele plătite și primele câștigate, aferentă activității de asigurări generale, comparativ cu celelalte state europene.

Mai mult, COTAR consideră că amenzile aplicate asigurătorilor sunt insignifiante, în raport cu sumele de bani colectate de aceștia din vânzarea de polițe RCA.

Comunicatul prezintă și un exemplu de autoturism care, în perioada analizată (2021-2025), a avut același proprietar, cu același domiciliu și același istoric de daune (clasă de bonus maximă – B8). Dacă în 2021 pentru acesta RCA pe 12 luni era de 358 lei, tariful a crescut constant astfel că în 2025 a ajuns la 1.240 lei.

‘Această creștere alarmantă de aproape 300% în cinci ani – cu o dublare în 2024 – s-a produs fără o justificare economică validă, în absența unor daune sau schimbări în profilul asigurătorului. De la începutul anului 2025, prețurile au crescut în continuare la polițele RCA și continuă să crească, absolut nejustificat. Guvernul nu poate închide ochii la nesfârșit în fața complicității ASF la abuzurile asigurătorilor’, precizează COTAR.

În aceste condiții, transportatorii cer, din nou, destituirea de urgență a vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu, inițierea unor anchete ale autorităților (inclusiv DNA) privind majorările abuzive ale prețurilor RCA și reorganizarea ASF și trecerea sectorului de asigurări în subordinea Ministerului de Finanțe. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Profesionalismul polițiștilor din Botoșani apreciat la nivel european: Cooperare internațională într-un caz complex de înșelăciune

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni continuă să își confirme reputația de profesioniști dedicați, fiind cooptați de parteneri internaționali în anchete de anvergură. Timp de două zile, o echipă de poliție judiciară din Cehia se află în Botoșani, unde, împreună cu polițiștii Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Botoșani, desfășoară activități specifice într-un dosar penal de înșelăciune cu consecințe deosebit de grave, faptele fiind comise pe teritoriul Cehiei.

Ancheta vizează completarea probatoriului prin activități procedurale complexe, ce includ audieri de persoane și ridicarea de probe relevante pentru cauză. Acțiunile se desfășoară în baza cooperării judiciare internaționale, fiind un exemplu concret de colaborare eficientă între structurile de poliție din statele europene.

În ultimii ani, profesionalismul și experiența polițiștilor botoșăneni au fost recunoscute de autorități similare din Germania, Franța, Spania și Republica Moldova. Aceștia au solicitat, în mod repetat, sprijinul IPJ Botoșani pentru investigații complexe sau pentru programe de pregătire de specialitate.

Astfel de colaborări contribuie la consolidarea parteneriatelor internaționale în lupta împotriva infracționalității transfrontaliere, iar implicarea polițiștilor botoșăneni în echipe europene de anchetă reflectă atât profesionalismul acestora, cât și capacitatea instituțională de a face față provocărilor investigative de nivel european.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending