Connect with us

Actualitate

Ce se întâmplă în corpul victimei în timpul unui abuz sexual. Specialiștii din Botoșani explică lipsa de reacție și denunțurile târzii

Publicat

Publicitate

Specialiștii în psihologie și protecție socială spun că victimele abuzului sexual suferă o serie de modificări biologice și chimice în timpul agresiunii, modificări care le împiedică să se apere sau să ceară ajutor. Totodată, există și o explicație fiziologică pentru denunțarea târzie a abuzatorului, scrie Adevărul.

Victimele abuzurilor sexuale ajung de multe ori să fie judecate în societatea românească, fiind acuzate că nici măcar nu au încercat să se apere în fața agresorului, nu au strigat după ajutor și, mai ales, că ajung să denunțe abuzatorul la ani de zile după agresiune. Specialiștii spun că de fapt oamenii nu înțeleg, de fapt, drama complexă a victimei abuzului sexual. Aceasta trece prin blocaje psihologice și fiziologice, dar și traume multiple care o pot urmări tot restul vieții. Felicia Mihai, specialist în asistență socială și șef complex servicii comunitare din cadrul DGASPC Botoșani, cu o vastă experiență în rezolvarea și gestionarea cazurilor de abuz explică pentru ”Adevărul” ce se întâmplă cu victima unui abuz sexual și ce mecanisme se declanșează în organismul acesteia, în timpul agresiunii, dar și după.

Victima „paralizează” în fața agresorului, este incapabilă să riposteze

Felicia Mihai spune că de multe ori opinia publică se întreabă de ce victima ”a stat” si nu a reacționat în fața agresorului sexual. Specialistul botoșănean susține că în corpul victimelor se produce o descărcare de adrenalină urmată de trei reacții posibile. În cazul victimelor abuzurilor sexuale, în majoritatea cazurilor există doar o singură alternativă: victima paralizează în fața abuzatorului. Nu este capabilă să se apere și nici să găsească soluții imediate. Pe scurt, devine victimă sigură. „În cazul abuzului sexual sunt unii care se întreabă, ”de ce nu a fugit? de ce nu a țipat? de ce a stat ?„. În astfel de situații organismul nostru intră pe ”pilot automat„ , pe instictul de auto-conservare, de supraviețuire. Inconștient intrăm pe modul ”luptă, fugă sau îngheț”. În situația abuzului sexual, în majoritatea cazurilor persoana intră în starea de „îngheț”. Efectiv corpul este paralizat, nu se poate apăra, nu poate fugi, nu poate țipa. Din păcate este victimă sigură”, spune Felicia Mihai. Chiar și în cazul în care este un abuz de subordonare, cum se întâmplă în cazul victimelor șefilor, profesorilor sau altor persoane superioare ierarhic.

 
”Capsula de cortizol” și denunțul ulterior al abuzatorului

Abuzul, spune Felicia Mihai, vine cu traume pe termen lung. De cele mai multe ori, victimele nu pot vorbi despre drama prin care au trecut. Abia după ani de zile, timp în  care persoana abuzată ajunge să se simtă în siguranță sau depășește trauma prin psihoterapie, se poate confesa și denunța abuzatorul. ” În momentul evenimentului traumatic se încapsulează în corp cortizolul, hormonul stresului. De aceea, specialiști în domeniul traumei, precum Gabor Mate, dar și alții, vorbesc despre faptul că ”trauma vorbește prin corp„. Rămâne stocat în corp acel cortizol descărcat și neprocesat în evenimentul traumatic. Prin terapie ușor, ușor ghidat de către un adult care știe să te susțină și să te conțină emoțional, se decapsulează acel cortizol care a rămas acolo închistat în corp din evenimentul traumei și se recreează o poveste cu sens, pentru ca mine ca adult cu traumă. Este foarte important ca acel adult să fie suținut emoțional. Trebuie să meargă pe un demers terapeutic, ghidată de un specialist psihoterapeut, să poată să recreeze povestea cu un nou sens, în scopul vindecării și pentru a putea redeveni persoană funcțională, reechilibrată emoțional”, explica Felicia Mihai.

Publicitate

În plus, abuzul sexual vine la pachet cu rușine și vinovăție, iar în multe cazuri victimele nu se pot confesa, sunt sceptice în a împărtăși ceea ce au trăit. „ Abuzul vine la pachet cu multă rușine și vinovăție. Victimele se simt rușinate și se învinovățesc. Efectiv nu ai puterea, nu ai curajul să vorbești despre asta pentru că nu știi dacă găsești pe cineva care să te înțeleagă și atunci asta este foarte important, ce se întâmplă după evenimentul traumatic. Dacă ai pe cineva cu care să vorbești, să te eliberezi de ceea ce s-a întâmplat acolo”, adaugă specialistul.

Intensitatea traumelor depinde de copilăria avută

Totodată, spun specialiștii, în urma abuzului sexual rămân traume puternice, uneori pe viață. Intensitatea traumei, capacitatea de recuperare psihică, este condiționată de felul cum a fost protejat și dezvoltată emoțional aceea persoană în primii trei ani de viață. „ Și consecințele abuzului, fie că vorbim de abuz fizic sau abuz sexual, abuz psihologic, emoțional, lasă traume adânci, pe termen lung asupra ființei umane. Diferit de la o situație la alta, de la o persoană la alta, în funcție de experiențele de viață de dinainte.

De modul în care am fost securizați de către persoana care ne-a îngrijit, de către părinți în primii trei ani de viață. Până la șapte ani, persoana de îngrijire, mama cu precădere, este cea care asigură copilului suportul emoțional, supraviețuirea fizică și toate nevoile primare. Abia după șapte se dezvoltă partea rațională a creierului, cortexul prefrontal și atunci copilul începe să se dezvolte și poate să aibă o altă relație cu mediul, cu natura. Până atunci mama este pilonul central al ființei noastre umane. Primii trei ani de viață sunt primordiali în gestionarea traumelor, de mai târziu, ca adult”, adaugă Felicia Mihai.

Sursa: Adevărul

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ninsorile opresc lucrările pe Transalpina: Redeschiderea drumului, amânată din cauza vremii

Publicat

Publicitate

Transalpina rămâne temporar închisă, după ce ninsorile recente au determinat autoritățile să suspende lucrările de redeschidere a unuia dintre cele mai spectaculoase drumuri montane din România – DN 67C.

Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova a anunțat luni că operațiunile de curățare și reabilitare au fost întrerupte din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile din zonă.

Lucrările pentru redeschiderea circulației între Rânca și Obârșia Lotrului, suspendate din cauza condițiilor meteo

Stratul de zăpadă proaspăt depus între Rânca și Obârșia Lotrului face imposibilă continuarea în condiții de siguranță a lucrărilor pentru redeschiderea circulației rutiere pe DN 67C – Transalpina, între Rânca și Obârșia Lotrului.

„Lucrările de punere în siguranță în vederea redeschiderii circulației rutiere se suspendă până când condițiile meteo permit efectuarea lucrărilor în siguranță”, a transmis DRDP Craiova luni, într-o postare pe Facebook.

 

Transalpina, cunoscută și sub denumirea de Drumul Național 67C sau „Drumul Regelui”, este cel mai înalt drum rutier din România, atingând altitudinea maximă de 2.145 metri în Pasul Urdele.

Publicitate

În fiecare an, redeschiderea acestui drum montan reprezintă o provocare pentru drumari, fiind direct dependentă de condițiile meteorologice din zonă.

Citeste mai mult

Educație

„Nu e corect să evaluăm doar la două materii!”. Ce planuri are ministrul Educației pentru admiterea în liceu

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației, Daniel David, susține că nu este corect ca la Evaluarea națională de la clasa a VIII-a să fie doar două materii, atât timp cât elevilor li se cer mai multe competențe.

Fiindcă întrebarea e: și cu celelalte competențe cheie ce facem?! Ele nu au nevoie de niște valori standardizate, ca să știm – le-au asimilat copiii, nu le-au asimilat, să știm cum se compară o școală cu o altă școală, să știm cum se comportă profesorii?! (…). Și atunci corect este să evaluăm toate competențele cheie.

Acum este o discuție, că am fost surprinși de mișcarea pe care a făcut-o Comisia Europeană la început de an, că ați văzut că au discutat despre faptul că cele opt competențe-cheie ar trebui cumva minimal să fie reduse la cinci ‘basic skills’, adică cinci competențele focalizate pe abilități’, a declarat Daniel David, potrivit Agerpres.

Admiterea la liceu: metodologie de ocupare a locurilor

El a spus că ia în calcul și o metodologie pentru ocuparea locurilor în licee.

„Sunt de acord și vreau să păstrez ideea bună din lege (…) ca măcar până la 50% din locurile pe care le avem la licee să poată să fie ocupate printr-un examen organizat de licee. Sigur, aici va trebui să fim atenți la ce metodologie facem, ca să avem niște standarde prin care să nu devină un business foarte personal al unor unități școlare. Cred că este un lucru important. În același timp, cred că trebuie să vină după examenul național. (…)

Poate cineva în ziua respectivă chiar a avut o zi proastă când dă examenul național. Poate e foarte bun la Biologie și Chimie și pur și simplu la Matematică și Limba și literatura română, ca urmare a unei zile proaste, ne-am trezit că are o notă foarte mică. I-ai omorât orice șansă de a merge la un liceu bun, într-o zonă de Științe.

El poate fi foarte, foarte bine pregătit pe acele componente. Deci, aș lăsa-o, dar după o metodologie în care să controlăm, ca să spun așa, arbitrariul și lucrurile incorecte care pot să apară”, a explicat ministrul Educației.

Publicitate

Tot ca ”principiu”, a arătat el, ar descentraliza și mai mult spre licee și spre specializări chiar, ca să acorde ponderi diferite pentru disciplinele care vor intra în Evaluarea națională.

”Din nou mi se pare că personalizăm bine educația dacă facem acest lucru. Eu am avut o problemă de la început cu acest examen de clasa VIII-a, pentru că este nenatural într-un sistem obligatoriu. Adică, când noi știm că învățământul obligatoriu va merge până la nivel de liceu, tu să faci un examen atât de greu, complicat, pe două materii, care după aceea să marcheze traiectoria de viață a copilului, cred că este incorect”, a transmis ministrul Educației.

Citeste mai mult

Eveniment

Prezidențiale2025: Nicușor Dan spune că ar putea depune jurământul în fața Parlamentului lunea viitoare

Publicat

Publicitate

Președintele ales, Nicușor Dan, a afirmat că ar putea depune jurământul în fața Parlamentului lunea viitoare, în condițiile în care Curtea Constituțională urmează să valideze joi rezultatul alegerilor prezidențiale.

‘Dacă nu se întâmplă nimic extraordinar, o să fie o ședință a Curții Constituționale joi, la amiază, în care se validează alegerile și jurământul se depune în fața Parlamentului, foarte probabil, luni, la amiază’, a declarat Nicușor Dan, luni, pentru B1 Tv.

El a spus că ar putea efectua prima vizită externă la Bruxelles. ‘Chișinău, Bruxelles sau Washington. Probabil că Bruxelles’, a menționat Nicușor Dan.

Președintele ales i-a indicat pe Valentin Naumescu, Corneliu Bjola, Iulian Fota drept posibili consilieri în domeniul politicii externe.

‘Am lucrat cu niște oameni care m-au ajutat pe viziunea pe politică externă. În măsura în care dumnealor vor dori să se implice, cu mare plăcere. (…) Domnul Naumescu, domnul Bjola, domnul Fota’, a explicat el.

Nicușor Dan a reiterat că unul dintre obiectivele sale va fi clarificarea responsabilităților pentru modul în care s-au desfășurat alegerile prezidențiale din noiembrie 2024.

Publicitate

‘Ce s-a întâmplat la alegerile din noiembrie a fost un eșec și, ca președinte, vreau să lămurim cât de repede și cât mai temeinic chestiunea asta, pentru că nu e normal ca după șase luni, din noiembrie, să știm doar că avem un om de afaceri care a dat un milion de euro către niște influenceri. Cam acesta este rezultatul. Ca președinte voi încerca să clarific responsabilitățile pe ce s-a întâmplat în alegerile din noiembrie’, a transmis Nicușor Dan. AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

FOTO: „Diferiți, dar egali”: Mobilitate de învățare pentru profesori la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu – Albești

Publicat

Publicitate

În perioada 12 -16 mai 2025, la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești a avut loc cea de-a treia mobilitate din cadrul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali”, o mobilitate de învățare pentru profesorii din cele patru școli partenere: Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești – ROMÂNIA; OU „Sv. sv. Kiril i Metodiy“ – BULGARIA; OOU Petar Pop Arsov – MACEDONIA DE NORD și Canakkale Provincial National Education Directorate – TURCIA.

În cele cinci zile petrecute în România, școlile partenere din cadrul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali” au participat la numeroase activități și workshop-uri în vederea dezvoltării unor competențe civice, sociale, a unor abilități de cooperare, de integrare, de învățare a obiceiurilor și tradițiilor celorlalți. Astfel, cei zece profesori prezenți la unitatea de învățământ din România au descoperit tradițiile populare românești, au participat la activități ce au presupus incluziunea, diversitatea culturală și multiculturalism, toate fiind realizate cu scopul de a fi aplicate în școlile partenere pentru a atinge obiectivul combaterii abandonului școlar, a prevenirii eșecului școlar și pentru a elimina barierele sociale, etnice și de orice altă formă de discriminare.

Programul mobilității a cuprins următoarele activități:

  1. Ziua 1: deschiderea mobilității (la care au participat inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Botoșani, prof. Bogdan Suruciuc, inspector – prof. Sandu Liliana Cristina și primarul comunei Albești – Cristian Câmpanu); vizitarea Școlii Gimnaziale Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești; participarea la workshop-ul pe tema incluziunii „Include-mă în viața ta!”; vizitarea Primăriei Albești și participarea la o masă rotundă pe tema educației și a sistemului de învățământ din școlile partenere în proiect.
  2. Ziua 2: Plantarea copacului prieteniei – simbolul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali”; participarea la workshop-ul realizat în parteneriat cu părinții (vizitarea afacerilor locale ale părinților); participarea la workshop-ul pe tema diversității culturale „Încondeierea ouălor. Tradiție de zeci de ani” la Muzeul de Etnografie din Trușești.
  3. Ziua 3: Vizitarea orașului Iași. Descoperirea unor obiective turistice și culturale reprezentative pentru zona Moldovei: Palatul Culturii; Biserica Sfinții Trei Ierarhi; Biserica Sf. Nicolae Domnesc; Teatrul „Vasile Alecsandri”; Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – Sala Pașilor Pierduți.
  4. Ziua 4: Pe urmele lui Mihai Eminescu: activități culturale care au presupus vizitarea Bisericii Uspenia (unde a fost botezat poetul); vizitarea Casei Memoriale „Mihai Eminescu” din Ipotești; vizitarea Muzeului din Ipotești și drumeție spre „lacul cu nuferi”; cina tradițională.
  5. Ziua 5: participarea la workshop-ul „Uniți prin diversitate!” – realizarea unei capsule a timpului în care fiecare țară parteneră a transmis un mesaj care va rămâne pentru eternitate; ceremonia de decernare a certificatelor; încheierea mobilității.
  6. Proiectul Erasmus + „Diferiți, dar egali”, un proiect de Educație școlară, KA2, parteneriate la scară mică, nr. ref. 2023-2-RO01-KA210-SCH-000177472, a fost implementat în școlile partenere încă din mai 2024, având ca obiective: creșterea gradului de participare a elevilor la activitatea școlară din instituțiile partenere; dezvoltarea comportamentului responsabil al comunităților școlare în raport cu egalitatea de șanse; cultivarea unei relații mai bune între părinți și școli prin inițierea unui număr sporit de activități comune școală-familie-comunitate: activități de consiliere parentală, programe educaționale dezvoltate în școlile partenere și scăderea discriminării elevilor vulnerabili din școlile partenere.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending