Connect with us

Eveniment

Ce pot face românii aflați în vacanță în străinătate dacă pierd sau li se fură actele: pașaport, carte de identitate, permis

Publicat

Publicitate

Românii care călătoresc în străinătate în vacanță sau în alte scopuri și ajung să fie implicați într-un incident în urma căruia li s-au furat sau au pierdut actele ( pașaport, carte de identitate, permis de conducere), banii sau alte obiecte, nu se pot întoarce în țară decât în baza unui document denumit ”titlu de călătorie”.

Potrivit MAE, înainte de ajunge la consulat / ambasadă persoanele respective trebuie să facă următoarele:

  • Să anunțe imediat autorităţile locale de poliţie;
  • Să caute să beneficieze de prezenţa şi de declaraţiile unor martori care să ajute la descrierea faptelor şi a făptaşului;
  • Declaraţia făcută la poliţietrebuie însoțită cu o listă a obiectelor care v-au fost furate sau v-au dispărut;
  • Să solicite autorităţilor de poliţie emiterea unui raport (raportul poliţiei este de folos în cazul în care obiectele furate sau dispărute erau asigurate);

”Dacă v-a fost furat paşaportul sau alt act de identitate românesc, anunţaţi imediat ambasada sau consulatul României (acestea vă vor putea elibera un titlu de călătorie, pentru reîntoarcerea în ţară);

Dacă vi s-au furat banii, anunţaţi familia sau rudele apropiate şi solicitaţi-le sprijinul financiar pentru continuarea călătoriei sau pentru întoarcerea în ţară.” precizează MAE

Titlul de călătorie – singurul document cu care românii care își pierd actele în străinătate se pot întoarce în țară

Cetățenii români ce rămân fără acte de identitate în străinătate, fie că le-au pierdut sau că le-au fost furate, se pot adresa ambasadelor sau consulatelor României, pentru a intra în posesia unui titlu de călătorie, document ce le va permite reîntoarcerea în țară.

Potrivit avocatnet.ro , titlul de călătorie poate fi folosit doar pentru întoarcerea în România, respectiv pentru trecerea granițelor, iar valabilitatea lui este de cel mult 30 de zile. Titlul de călătorie îşi pierde automat valabilitatea la intrarea în România.

Publicitate

Primul lucru pe care trebuie să-l facă o persoană cu cetățenie română aflată temporar în străinătate, indiferent de motiv, după ce constată că a pierdut ori i s-au furat actele de identitate e să se adreseze autorităţilor locale de poliţie.

De acolo va primi o dovadă eliberată de polițiști în urma unei declaraţii de pierdere sau furt.

În baza acestui document, persoana care a rămas fără acte de identitate și care se află pe teritoriul unei țări străine se va putea adresa ambasadei sau celui mai apropiat consulat, pentru a obține, în mod gratuit, titlul de călătorie.

Prezența obligatorie la consulat/ ambasadă pentru eliberarea acetelor

Pentru eliberarea titlului de călătorie e nevoie de prezenţa obligatorie a solicitantului la oficiul consular, inclusiv în cazul minorilor, având în vedere că e nevoie de preluarea, în format electronic, a fotografiei şi/ sau a semnăturii acestuia.

În cazul documentelor de călătorie pierdute ori furate, la consulat trebuie prezentată o declaraţie de pierdere (de cele mai multe ori, aceasta poate fi dată şi la sediul oficiului consular) şi/ sau dovada eliberată de organele de poliţie.

Ce trebuie să faci dacă ai pierdut sau ți-a fost furat permisul de conducere

În cazul în care permisul de conducere a fost pierdut sau furat în timpul unei călătorii în străinătate, trebuie contactată cea mai apropiată unităte de poliţie din străinătate pentru a declara pierderea sau furtul.

La întoarcerea în România, se vor întreprinde formalităţile necesare privind obţinerea unui nou permis de conducere românesc, pe lângă autorităţilor locale competente.

Numai cetăţenii români care au domiciliul în România şi se află temporar în străinătate, ca turişti, pot solicita eliberarea unui nou permis de conducere prin intermediul unui mandatar, împuternicit prin procură specială autentificată de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.

Procura poate fi autentificată şi de autorităţile străine, caz în care trebuie să îndeplinească condiţiile de supralegalizare prevăzute de lege sau să aibă aplicată apostila de la Haga.

Este bine de știut că în cazul permisului și certificatul de înmatriculare, acestea pot fi înlocuite numai în țară, la unitățile DRPCIV competente.

Dacă le-ai pierdut în timpul vacanței în străinătate ești obligat să declari pierderea acestora la cea mai apropiată secție de poliție.

Adeverințele eliberate în urma acestui proces îți vor servi la trecerea prin punctele de frontieră și la obținerea unor acte noi la revenirea în țară. Iată are sunt actele necesare în cazul în care ţi-ai pierdut certificatul de înmatriculare, respectiv permisul.

Ai pierdut sau ți-au fost furate actele în străinătate? Un sfat bun

Este bine să ai copii foto ale actelor în telefon. Asta deoarece e mult mai simplu să obții duplicate după acestea atunci când cunoști numărul actului, autoritatea emitentă și data la care a fost emis.

Și mai util este să ai în bagaje copii legalizate după cele mai importante acte – pașaport, carte de identitate, permis de conducere, certificat de înmatriculare. Acestea trebuie fi păstrate separat de actele originale.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Primăria municipiului Botoșani va organiza, în noaptea de Revelion, un spectacol care va include și un foc de artificii

Publicat

Publicitate

Primăria municipiului Botoșani va organiza, în noaptea de Revelion, un spectacol care va include și un foc de artificii, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, primarul Cosmin Andrei.

Potrivit acestuia, focul de artificii reprezintă una din principalele atracții pentru botoșănenii care aleg să petreacă noaptea dintre ani în spațiul public.

‘Au fost discuții pe Facebook, comentarii din partea iubitorilor de animale, dar nu avem nicio petiție oficială din partea vreunei asociații. Cu siguranță, oamenii vin la spectacolul organizat de Primărie și pentru focul de artificii’, a afirmat Cosmin Andrei.

Bugetul alocat de municipalitate focului de artificii se ridică la 40.000 de lei. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

APIA primește cereri de la fermieri pentru ajutorul de stat în sectorul creșterea animalelor. Termenul limită și sumele acordate

Publicat

Publicitate

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) a anunțat că primește cererile iniţiale anuale de solicitare a ajutorului de stat în sectorul creşterii animalelor pentru anul 2026.

Termenul limită este 15 decembrie 2025 inclusiv. Cererile trebuie avizate în prealabil de către ANZ.

Cererile se depun la Centrele Judeţene ale Agenţiei, respectiv la Centrul Municipiului Bucureşti, în a cărui rază teritorială se află sediul social al solicitantului.

Valoarea maximă a ajutorului de stat

Valoarea maximă ale ajutorului este stabilită după cum urmează:

pentru serviciile de întocmire şi menţinere a registrului genealogic al rasei:

  • a) 60 lei/cap pentru rasele de animale din speciile taurine, bubaline şi ecvine;
  • b) 35 lei/cap pentru rasele de animale din speciile ovine, caprine;
  • c) 100 lei/cap pentru rasele de animale din speciile porcine.

pentru serviciile de determinare a calităţii genetice a raselor de animale:

Publicitate
  • a) 140 lei/cap în cazul testării performanţelor producţiei de lapte şi 60 lei/cap în cazul controlului producţiei de carne la speciile taurine şi bubaline;
  • b) 35 lei/cap în cazul testării performanţelor producţiei de lapte, 35 lei/cap pentru producţia de carne, 30 lei/cap pentru producţiile de lână în cazul raselor cu lână fină şi 36 lei/cap pentru producţia de pielicele la speciile ovine şi caprine.

Baza legală o constituie OUG nr. 61/2023 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat în sectorul creşterii animalelor, cu modificările și completările ulterioare.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Pompierii aduc daruri și speranță de Sfântul Nicolae pentru 37 de copii din Rânghilești

Publicat

Publicitate

În ajun de Sfântul Nicolae, ocrotitorul copiilor și al celor aflați în nevoie, pompierii botoșăneni au ales să își ducă misiunea dincolo de intervențiile salvatoare, oferind gesturi care mângâie, vindecă și aduc lumină celor mai vulnerabili dintre noi.

Cu inimile deschise și dorința de a duce speranță acolo unde lipsește, pompierii și familiile lor au pregătit daruri pentru 37 de copii din localitatea Ringhilești, oferindu-le un moment de alinare și încredere înainte de una dintre cele mai îndrăgite sărbători ale iernii.

Copiii pompierilor au fost cei care au inspirat această inițiativă. Ei au realizat scrisori emoționante și desene pline de culoare pentru micuții cărora le-au fost dedicate. Prin cuvintele lor simple și sincere, au transmis că nimeni nu este singur, iar în fiecare mesaj s-au împletit empatia, grija și inocența, transformând aceste rânduri într-o adevărată rază de speranță.

Părinții lor – salvatorii care zi de zi înfruntă situații dificile – au pus aceeași dăruire cu care răspund la intervenții în pregătirea pachetelor ce au cuprins jucării, cărți, haine, încălțăminte și dulciuri, toate împachetate cu grijă și însoțite de mesajele copiilor.

În această dimineață, pompierii, însoțiți de cei copiii lor, au ajuns la școala și grădinița din Ringhilești nu cu sirene și echipamente, ci cu daruri, zâmbete și inimile pline de căldură. Pentru gazde, vizita salvatorilor a transformat o zi obișnuită într-una cu adevărat specială, iar pompierii au fost, la rândul lor, surprinși cu desene, flori, zâmbete, îmbrățișări, cântece și poezii – gesturi care le-au adus emoție și bucuria de a simți recunoștința sinceră a celor mici.

Activitatea face parte din campania „Pompierii botoșăneni și copiii acestora aduc speranța de Sărbătorile de Iarnă”, derulată de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani, care urmărește să aducă un strop de lumină copiilor și seniorilor aflați în situații vulnerabile.

Publicitate

Prin această inițiativă, pompierii au dorit să sublinieze caracterul profund uman al profesiei lor. Dincolo de stingerea incendiilor și gestionarea situațiilor de urgență, aceștia rămân aproape de comunitate, oferind sprijin și gesturi care reamintesc beneficiarilor că nu sunt singuri.

Pentru salvatorii botoșăneni și familiile acestora, dorința de a fi aproape de cei care au nevoie de ajutor reprezintă un angajament sincer. Campania urmărește atât să aducă lumină acolo unde lipsește, cât și să transmită celor mici valorile pompierilor: empatia, bunătatea și solidaritatea.

Anul acesta, pachetele au inclus și scrisori cu gânduri bune, prin care copiii au transmis că nimeni nu este uitat, chiar dacă drumurile nu s-au întâlnit niciodată.

Inspectoratul pentru Situații de Urgență Botoșani mulțumește tuturor celor implicați în realizarea acțiunii – pompieri, copii, familii, voluntari din cadrul programului „Salvator din Pasiune” și cadre didactice. Împreună, au contribuit la menținerea spiritului Sfântului Nicolae și la transmiterea unui mesaj de solidaritate și apropiere față de comunitate.

Citeste mai mult

Eveniment

Care este culoarea anului 2026. Ce semnificații are și cum a fost aleasă de Institutul Pantone

Publicat

Publicitate

A fost aleasă culoarea anului 2026, a anunțat Institutul Pantone. Aceasta va influența tendințele în design, anul viitor.

Culoarea anului 2026 este „Cloud Dancer” (PANTONE 11-4201), o nuanță de alb pur, ușor aerat și echilibrat.

Specialiștii Pantone văd în acest alb-calm un simbol al resetării emoționale, al spațiului interior necesar reflecției și al reconectării cu lucrurile esențiale.

Culoarea anului 2026. Semnificații

Potrivit Institutului Pantone, culoarea anului 2026 este un „alb elevat” care inspiră liniște, deschidere și creativitate, notează Mediafax.

Nuanța permite minții „să respire” și oferă un cadru vizual ideal pentru relaxare și concentrare.

Leatrice Eiseman, director executiv al Pantone Color Institute, descrie „Cloud Dancer” drept o culoare structurală esențială, extrem de versatilă, capabilă să susțină orice paletă cromatică. Folosită fie singură, fie alături de tonuri vibrante sau pasteluri, această nuanță aduce armonie, contrast și o senzație de lejeritate în orice proiect de design, modă sau branding.

Publicitate

 

Culori Pantone din anii precedenți

Numirea culorii Pantone a anului 2026 Cloud Dancer continuă tradiția începută în 2000, când Pantone a introdus conceptul Culorii Anului, prima aleasă fiind „Cerulean Blue”.

În ultimii ani, alegerile au reflectat schimbările culturale globale: în 2024 s-a remarcat „Peach Fuzz”, o nuanță caldă și catifelată.

Pentru 2025, Pantone a optat pentru „Mocha Mousse”, un maro intens asociat cu confortul.

Procesul de selecție implică o analiză amplă a tendințelor din artă, modă, tehnologie și cultură, realizată de o echipă internațională de experți.

Prin alegerea „Cloud Dancer”, Pantone transmite pentru 2026 un mesaj puternic de calm, echilibru și claritate — un apel la simplitate, introspecție și spațiu creativ într-o perioadă marcată de schimbări accelerate.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending