Connect with us

Eveniment

Ce pot face românii aflați în vacanță în străinătate dacă pierd sau li se fură actele: pașaport, carte de identitate, permis

Publicat

Publicitate

Românii care călătoresc în străinătate în vacanță sau în alte scopuri și ajung să fie implicați într-un incident în urma căruia li s-au furat sau au pierdut actele ( pașaport, carte de identitate, permis de conducere), banii sau alte obiecte, nu se pot întoarce în țară decât în baza unui document denumit ”titlu de călătorie”.

Potrivit MAE, înainte de ajunge la consulat / ambasadă persoanele respective trebuie să facă următoarele:

  • Să anunțe imediat autorităţile locale de poliţie;
  • Să caute să beneficieze de prezenţa şi de declaraţiile unor martori care să ajute la descrierea faptelor şi a făptaşului;
  • Declaraţia făcută la poliţietrebuie însoțită cu o listă a obiectelor care v-au fost furate sau v-au dispărut;
  • Să solicite autorităţilor de poliţie emiterea unui raport (raportul poliţiei este de folos în cazul în care obiectele furate sau dispărute erau asigurate);

”Dacă v-a fost furat paşaportul sau alt act de identitate românesc, anunţaţi imediat ambasada sau consulatul României (acestea vă vor putea elibera un titlu de călătorie, pentru reîntoarcerea în ţară);

Dacă vi s-au furat banii, anunţaţi familia sau rudele apropiate şi solicitaţi-le sprijinul financiar pentru continuarea călătoriei sau pentru întoarcerea în ţară.” precizează MAE

Titlul de călătorie – singurul document cu care românii care își pierd actele în străinătate se pot întoarce în țară

Cetățenii români ce rămân fără acte de identitate în străinătate, fie că le-au pierdut sau că le-au fost furate, se pot adresa ambasadelor sau consulatelor României, pentru a intra în posesia unui titlu de călătorie, document ce le va permite reîntoarcerea în țară.

Potrivit avocatnet.ro , titlul de călătorie poate fi folosit doar pentru întoarcerea în România, respectiv pentru trecerea granițelor, iar valabilitatea lui este de cel mult 30 de zile. Titlul de călătorie îşi pierde automat valabilitatea la intrarea în România.

Publicitate

Primul lucru pe care trebuie să-l facă o persoană cu cetățenie română aflată temporar în străinătate, indiferent de motiv, după ce constată că a pierdut ori i s-au furat actele de identitate e să se adreseze autorităţilor locale de poliţie.

De acolo va primi o dovadă eliberată de polițiști în urma unei declaraţii de pierdere sau furt.

În baza acestui document, persoana care a rămas fără acte de identitate și care se află pe teritoriul unei țări străine se va putea adresa ambasadei sau celui mai apropiat consulat, pentru a obține, în mod gratuit, titlul de călătorie.

Prezența obligatorie la consulat/ ambasadă pentru eliberarea acetelor

Pentru eliberarea titlului de călătorie e nevoie de prezenţa obligatorie a solicitantului la oficiul consular, inclusiv în cazul minorilor, având în vedere că e nevoie de preluarea, în format electronic, a fotografiei şi/ sau a semnăturii acestuia.

În cazul documentelor de călătorie pierdute ori furate, la consulat trebuie prezentată o declaraţie de pierdere (de cele mai multe ori, aceasta poate fi dată şi la sediul oficiului consular) şi/ sau dovada eliberată de organele de poliţie.

Ce trebuie să faci dacă ai pierdut sau ți-a fost furat permisul de conducere

În cazul în care permisul de conducere a fost pierdut sau furat în timpul unei călătorii în străinătate, trebuie contactată cea mai apropiată unităte de poliţie din străinătate pentru a declara pierderea sau furtul.

La întoarcerea în România, se vor întreprinde formalităţile necesare privind obţinerea unui nou permis de conducere românesc, pe lângă autorităţilor locale competente.

Numai cetăţenii români care au domiciliul în România şi se află temporar în străinătate, ca turişti, pot solicita eliberarea unui nou permis de conducere prin intermediul unui mandatar, împuternicit prin procură specială autentificată de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.

Procura poate fi autentificată şi de autorităţile străine, caz în care trebuie să îndeplinească condiţiile de supralegalizare prevăzute de lege sau să aibă aplicată apostila de la Haga.

Este bine de știut că în cazul permisului și certificatul de înmatriculare, acestea pot fi înlocuite numai în țară, la unitățile DRPCIV competente.

Dacă le-ai pierdut în timpul vacanței în străinătate ești obligat să declari pierderea acestora la cea mai apropiată secție de poliție.

Adeverințele eliberate în urma acestui proces îți vor servi la trecerea prin punctele de frontieră și la obținerea unor acte noi la revenirea în țară. Iată are sunt actele necesare în cazul în care ţi-ai pierdut certificatul de înmatriculare, respectiv permisul.

Ai pierdut sau ți-au fost furate actele în străinătate? Un sfat bun

Este bine să ai copii foto ale actelor în telefon. Asta deoarece e mult mai simplu să obții duplicate după acestea atunci când cunoști numărul actului, autoritatea emitentă și data la care a fost emis.

Și mai util este să ai în bagaje copii legalizate după cele mai importante acte – pașaport, carte de identitate, permis de conducere, certificat de înmatriculare. Acestea trebuie fi păstrate separat de actele originale.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Viteza, rovinieta și documentele auto, verificate de 400 de radare inteligente pe drumurile din România din 2026

Publicat

Publicitate

România va avea, începând cu anii 2026–2027, un sistem extins de supraveghere rutieră bazat pe tehnologie inteligentă. Nu mai puțin de 400 de radare moderne vor fi amplasate pe drumurile naționale și pe autostrăzi, în cadrul unui proiect derulat de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, relatează alba24.ro.

Anunțul a fost făcut de directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, care a precizat că procedurile pentru instalarea noilor sisteme de monitorizare a traficului au fost deja demarate.

În acest sens, CNAIR a transmis către Agenția Națională pentru Achiziții Publice documentația necesară pentru achiziția sistemului electronic e-SIGUR. Proiectul prevede montarea a 400 de camere video dotate cu radar, alături de echipamentele aferente pentru supravegherea traficului rutier.

După validarea documentației de către ANAP, urmează lansarea procedurii de achiziție publică. Implementarea sistemului este estimată la 22 de luni, iar finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021–2027.

În prima etapă, radarele inteligente vor putea monitoriza viteza de deplasare a autovehiculelor și vor verifica automat existența rovinietei. Ulterior, sistemul va fi extins, urmând să permită verificarea valabilității inspecției tehnice periodice (ITP) și a asigurării obligatorii RCA.

Pe termen lung, noua infrastructură va contribui și la analiza fluxurilor de trafic, la procesarea automată a abaterilor de la regulile de circulație, dar și la alertarea rapidă a echipajelor de urgență în cazul producerii unor incidente rutiere.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Legea pensiilor magistraților, în fața CCR: Verdictul asupra legii pensiilor speciale ale magistraților va fi anunțat astăzi

Publicat

Publicitate

Curtea Constituțională este așteptată să se pronunțe duminică, 28 decembrie, asupra sesizării formulate de Înalta Curte de Casație și Justiție privind al doilea proiect de lege referitor la reforma pensiilor magistraților.

Actul normativ prevede creșterea treptată, pe parcursul următorilor 15 ani, a vârstei de pensionare a judecătorilor și procurorilor până la pragul standard de 65 de ani. Totodată, legea stabilește că pensia nu poate depăși 70% din salariul net aferent ultimei luni de activitate.

Înalta Curte susține însă că noile prevederi ar aduce atingere principiului independenței justiției și ar crea o discriminare între magistrați și alte categorii care beneficiază de pensii de serviciu, potrivit RADOR.

La rândul său, premierul Ilie Bolojan a subliniat în repetate rânduri că, dincolo de argumentele de echitate socială, contextul economic actual impune revizuirea condițiilor și a vârstei de pensionare pentru toate domeniile în care se acordă așa-numitele pensii speciale.

Reforma pensiilor speciale reprezintă un jalon esențial pentru deblocarea fondurilor europene din cadrul Planul Național de Redresare și Reziliență.

Sesizarea depusă de ÎCCJ vizează neconstituționalitatea unor articole din lege, considerate de unii judecători ca fiind retroactive și inechitabile. Curtea Constituțională a României a amânat de mai multe ori pronunțarea unei decizii în acest dosar.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfinții douăzeci de mii de mucenici din Nicomidia

Publicat

Publicitate

Pe când se afla în cetatea Nicomidiei, spun istoricii, împăratul păgân Maximian a aflat despre mulţimea creştinilor şi a pus la cale uciderea lor, în preajma sărbătorii Naşterii Domnului Iisus Hristos. Ştiind că toţi creştinii se vor aduna în marea biserică a Nicomidiei, împăratul a poruncit ca aceasta să fie înconjurată din timp cu lemne uscate, cărora mai apoi soldaţii să le dea foc.

La acea vreme, Sfântul Antim, episcopul Nicomidiei, a adunat în biserică tot poporul creştin, s-a rugat împreună cu iubitorii de Hristos şi i-a învăţat adevărata credinţă, aducându-i laudă Atotputernicului. În acel moment, soldaţii împăratului au înconjurat biserica şi nu au mai permis nimănui să iasă afară. Imediat după aceea, trimisul împăratului a intrat în sfântul lăcaş şi le-a spus creştinilor că însuşi împăratul îi sfătuieşte să jertfească zeilor, în caz contrar vor fi arşi de vii. Arhidiaconul bisericii, aprins de focul râvnei dumnezeieşti, a întărit mulţimea şi i-a pus înainte slava muceniciei la care îi cheamă Dumnezeu.

El le-a amintit creştinilor de pilda celor trei tineri din cuptorul de foc. Toţi cei prezenţi s-au umplut de Duh Sfânt şi au voit cu râvnă să răspundă dumnezeieştii chemări. Când episcopul a aflat aceasta, s-a grăbit şi i-a botezat pe catehumeni, apoi i-a împărtăşit pe creştini cu dumnezeieştile Taine. Soldaţii au aprins lemnele aşezate din timp. Potrivit tradiţiei, 20.000 de oameni au dobândit atunci cununa muceniciei, înălţând cântări de laudă Lui Dumnezeu pe când erau arşi de vii, la anul 302 d.H.

Prin mila Lui Dumnezeu, Sfântul Antim a scăpat nevătămat, ca să fie de folos şi altora. Episcopul Nicomidiei i-a adus şi pe alţii la Hristos şi, după ce a fost torturat fără milă de păgâni, s-a mutat şi el la Domnul.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Accident cu patru victime la ieșirea din municipiul Botoșani spre Suceava

Publicat

Publicitate

Patru persoane au ajuns la spital în urma unui accident rutier care s-a produs, în urmă cu puțin timp, la ieșirea din municipiul Botoșani spre Suceava. În eveniment au fost implicate două autoturisme.

 

La fața locului s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare și o ambulanță SMURD, precum și trei echipaje aparținând Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.

 

Aceștia au constatat faptul că erau patru victime, una lângă mașini, iar trei în interiorul acestora. Cele trei persoane au avut nevoie de ajutorul pompierilor pentru a ieși din autoturisme. Toate cele patru victime au fost preluate de echipajele medicale și transportate la spital pentru îngrijiri de specialitate.

Publicitate

Pompierii au asigurat măsurile de prevenire a incendiilor și au deconectat bornele bateriilor.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending