Connect with us

Economie

Ce este și cum va funcționa TollRO, noua rovinietă de pe drumurile din România. Taxele pentru transportatori cresc de 7 ori

Publicat

Publicitate

O nouă taxă de drum și un nou mod de calcul al vinietei îi așteaptă pe transportatorii români în viitor. Este vorba despre scumpiri și de 7 ori în prima perioadă, din 2026, și de 15 ori din 2035, față de nivelul actual, relatează alba24.ro

„TollRO” va fi noua denumire a taxei de drum pe care o vor plăti transportatorii de mărfuri. Proiectul a fost lansat în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor.

Când va intra în vigoare TollRo: Noua vinietă va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, conform jalonului din PNRR, iar rovinieta s-ar putea scumpi chiar și de șase ori, de la 1.210 euro, în prezent, la 7.000 de euro pentru camioane la un parcurs de 100.000 km/an pe autostradă.

Cum va fi calculată TollRO: Noua vinietă pentru transportatori va fi calculată în funcție de distanța parcursă, de timpul de staționare și de clasa de emisii poluante și nu de perioadă, ca până acum.

TollRO se stabilește în funcţie de: tariful unitar și de distanța parcursă pe un sector de drum exprimată în kilometri. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă, iar cuantumul va fi stabilit, de asemenea prin ordin de ministru.

TollRO: cum vor crește prețurile la taxele de drum

Simulări de cost ale taxelor de drum pe care le-a prezentat Ministerul Transporturilor în martie 2023:

Publicitate
  • Car Euro VI: cost 2023 – 28 de euro, cost 2026 – 38,98 de euro, cost 2035 – 46.47 de euro.
  • LGV – Euro VI:  cost 2023 – 96 de euro, cost 2026 – 133,64 de euro, cost 2035 – 159,34 de euro
  • HGV – C Euro VI: cost 2023 – 320 de euro, cost 2026 – 1.815 euro, cost 2035 – 4.125 de euro la 80.000 de km pa
  • HGV – F Euro VI: cost 2023 – 1.210  euro, cost 2026 – 7.050 de euro, cost 2035 – 16.275 de euro

Pentru drumul național, taxa se reduce cu 50%.

Nivelul rovinietei se va aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.

TollRo: Ce se întâmplă dacă ești prins fără noua rovinietă

”Fapta de a circula fără rovinietă valabilă constituie contravenţie continuă  şi se sancţionează cu amendă.

În scopul descurajării circulației fără rovinietă valabilă, amenda prevăzută la alin. (1) se stabilește între un minim, reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni și un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni”, precizează ministerul Transporturilor.

„TollRo se va aplica pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone.

Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.

Pentru colectarea TollRo prin STRR se introduce sistemul de tarifare rutieră electronică în Româania, denumit STRR.

STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE.

TollRo se va percepe pentru utilizarea domeniului SETRE România, care este reprezentat de reţeaua de drumuri naţionale din România, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea, pentru utilizarea căreia tariful de trecere datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutieră electronică.

  • TollRO se stabileste în funcţie de un tariful unitar si de distanța parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE Romania exprimată în unități întregi de kilometri. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii și cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, în conformitate cu Directiva 1999/62/CE. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. Categoriile și nivelul tarifului unitar se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii”.

Proiectul de Lege pe care Guvernul îl va trimite pentru dezbatere Parlamentului este în dezbatere publică până la 23 mai. Termenul din PNRR pentru modificarea legislației pentru taxa de drum este vara acestui an.

Detalii despre cum vă puteți implica în dezbaterea privin noua rovinietă TollRO, găsiți pe siteul Ministerului Transporturilor, AICI.

Rovinieta pentru autovehiculele de până la 3,5 tone

Pentru autoturisme și autovehicule de până la 3,5 tone taxa de drum se va numi tot rovinietă și se va achita, de asemenea în funcție de perioadă (durata de parcurs), de staționare și norma de poluare, pe principiul „poluatorul plătește”.

„Rovinieta se va achita anterior utilizarii reţelei de drumuri naţionale din România si este structurata în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni.

Tariful zilnic nu depășește 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depășește 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depășește 30 % din tariful pentru 12 luni.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (311)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Revista „Ramuri” nr. 12 din 2024. Gabriela Gheorghişor publică o cronică („Vremea elegiei”) la volumul lui Gellu Dorian, „Zilele unui timp infernal” (Editura „Tracus Arte”, 2024). Reţin: 1. „Gellu Dorian analizează/înregistrează un timp golit de timp, o peltea indefinită în care mintea obosită se împotmoleşte, o vreme de sărbătoare nesfârşită fără nimic de sărbătorit, un ceasornic crăpat căruia i s-au blocat rotiţele, o aşteptare zadarnică a neaşteptatului, un calendar decolorat, lipsit de orice semnificaţie”; 2. „dacă maşinăria temporală rulează în gol, ca o moară stricată, distincţie între „săptămâna de lucru” şi „săptămâna de sărbătoare” sau „alte zile oarecare”, nu mai este decât una aparentă”; 3. „Gellu Dorian pare că şi-a pierdut nu numai liniştea (pe care poeţii  nici nu o cunosc vreodată cu adevărat), ci şi nădejdea că va fi citit, de unde şi un acut sentiment al deşertăciunii ce-i străbate versurile”; 4. „poetul se simte ca un tren deraiat pe o linie moartă, actor şi spectator al unei vieţi umile, creatură abandonată ironiei sorţii”; 5. „Zilele unui timp infernal” este un volum elegiac unitar, al crizei şi al înstrăinării, al declinului şi al golului, cu imagini poetice memorabile, adesea suprarealiste, cu plasticizări tropice sugestive. Senzaţia de nimicnicie şi inutilitate, într-o vreme câinoasă, nu poate fi contracarată decât tot prin scris”; 6. „Pentru Gellu Dorian,  poezia rămâne colacul de salvare din bulboana existenţială, o cale spre imponderabilitatea şi ascensionalitatea fiinţei”; 

Ziarul „Lumina” din 18 decembrie 2024 acordă o pagină întreagă lui Theodor Damian. Reţin din prezentarea făcută: „A publicat mai multe volume în domeniile teologie şi etică, critică literară,  poezie şi comentariu literar, numeroase studii, eseuri, recenzii, articole în cărţi, ziare şi reviste academice şi literare de prestigiu din România şi din străinătate. A participat şi prezentat comunicări ştiinţifice la un mare număr de congrese naţionale şi internaţionale. A primit numeroase premii şi distincţii pentru activitatea sa la nivel teologic, literar, cultural în general”.

Prezentare este urmată de şase poeme: „Orb, aşa scriu”; „Ne trebuie o egipteancă”;  „Un alt pustiu”; „Gura Peşterii”; „Sfială” şi „Refugiu”.  Câteva versuri, de o sclipitoare reflecţie, merită reţinute: 1. „Scriu din inima scrisului / de-acolo de unde vine / Cuvântul”; 2. „Orb / aşa scriu / ca o prăpastie / infinită/ şuvoiul de lumină îl sorb / când îl simt lângă mine”; 3. „Ne trebuie o Marie / O Egipteancă la fiecare / să ne conducă / din partea în care-am murit / în partea unde / nu se mai moare”; „Şi oul este un eon / e o peşteră în adâncul lui”; „Casa tatălui meu / e dintr-un alt vis / nu acela în care cazi / ci acela / din care / încă nu te-ai desprins”; „Trebuie să deschidem o secţie de chirurgie existenţială”; „Ne găsim locul / ca litera reaşezată-n cuvânt”:

Citeste mai mult

Eveniment

Sperietură în prima zi de Crăciun. O casă din Corni la un pas de a se face scrum de la un coș necurățat

Publicat

Publicitate

O casă din localitatea Corni a fost în pericol, în această seară, după ce funinginea depusă pe pereții din interiorul coșului de fum s-a aprins.

Pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani au intervenit cu autospecială de stingere și au lichidat incendiul înainte să se înregistreze pagube materiale însemnate.

Pentru prevenirea unor situații similare, ISU Botoșani vă reamintește:

– verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grunzi, astereală etc.);

– curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare;

– tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn: grinzi, bârne, suport acoperiş etc.);

Publicitate

– îngrășați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului;

– păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Zăpadă la Vatra Dornei dar și Coduri galbene și portocalii de vânt, emise de Crăciun într-o mare parte din țară

Publicat

Publicitate

Este o zăpadă superbă lângă noi, la Vatra Dornei, pentru cei care se hotărăsc acum să meargă la ski, însă Administraţia Naţională de Meteorologie a emis mai multe avertizări de vreme rea.

Este vorba despre avertizări de tipul cod galben şi cod portocaliu de vânt puternic, viscol şi precipitaţii. Acestea vizează zone din sudul şi sud-estul României, relatează mediafax.ro.

O avertizare cod galben de vânt puternic vizează Muntenia, Dobrogea, centrul şi sudul Moldovei. Aceasta a intrat în vigoare miercuri, la ora 10.00 şi va fi valabilă până joi, la ora 20.00. În Muntenia, Dobrogea, precum şi în centrul şi sudul Moldovei vântul va avea intensificări, cu rafale de 50…70 km/h, anunţă specialiştii.

Codul portocaliu de vânt este valabil în acelaşi interval în estul Munteniei şi pe litoral. Acolo vor fi intensificări puternice ale vântului, cu viteze de 70…90 km/h, transmite ANM.

O altă avertizare cod galben de viscol va fi în vigoare până joi la ora 20.00. Local în Carpaţii Meridionali şi în sudul Carpaţilor Orientali va fi viscol, iar vizibilitatea va scădea sub 100 m. Vântul va avea intensificări, cu rafale în general de 60…80 km/h.

Publicitate

Codul portocaliu de viscol este valabil de miercuri la ora 10.00 până joi la ora 8.00. În intervalul menţionat va fi viscol puternic la altitudini de peste 1600 m în estul Carpaţilor Meridionali şi în Carpaţii de Curbură. Vântul va avea rafale de 90…110 km/h, zăpada va fi troienită, iar vizibilitatea va scădea sub 50 m.

De asemenea, a fost emisă o avertizare cod galben de precipitaţii însemnate cantitativ, predominant sub formă de ploaie. Aceasta este valabilă până joi la ora 10.00. În intervalul menţionat, în sudul Olteniei şi sud-vestul Munteniei vor fi precipitaţii predominant sub formă de ploaie. Local se vor acumula cantităţi de apă de 20…25 l/mp şi izolat de 30…40 l/mp. În restul Olteniei şi al Munteniei, precum şi în Dobrogea vor fi precipitaţii predominant sub formă de ploaie, iar cantităţile de apă vor fi izolat de 10…15 l/mp. Vor fi condiţii de polei, a precizat ANM.

Citeste mai mult

Eveniment

Ucrainienii afirmă că o rachetă rusească a păstruns în spaţiul aerian al României, la Darabani. MApN neagă VEHEMENT aceste informaţii

Publicat

Publicitate

Sistemele de supraveghere aeriană ale României şi cele NATO nu au detectat traversarea spaţiului aerian românesc de către o rachetă rusească, relatează mediafax.ro, după ce autorităţile ucrainene au raportat că o rachetă rusească ar fi trecut prin spaţiul aerian al Republicii Moldova şi, pentru două minute, prin nordul României, desupra localității Darabani.

MApN continuă cercetările pentru clarificarea situaţiei, iar forţele aeriene rămân în alertă pentru protejarea spaţiului naţional şi aliat.

Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a precizat printr-un comunicat că sistemele de supraveghere aeriană ale României, integrate în sistemul NATO, nu au detectat vreo rachetă rusească traversând spaţiul aerian naţional.

Informaţiile au apărut după ce autorităţile ucrainene au raportat că, în jurul orei 7:30, o rachetă a Federaţiei Ruse ar fi evoluat prin spaţiul aerian al Republicii Moldova şi, pentru aproximativ două minute, prin zona de nord a României, în proximitatea localităţii Darabani.

Sistemele de monitorizare ale României, împreună cu mijloacele suplimentare NATO, nu au confirmat acest incident. MApN a anunţat că structurile competente vor continua cercetările pentru clarificarea circumstanţelor.

Forţele şi mijloacele Serviciului de Luptă Poliţie Aeriană, sub comandă naţională şi NATO, rămân în alertă pentru protejarea spaţiului aerian al României şi al aliaţilor, relatează sursa citată.

Publicitate

Pe 25 decembrie, Rusia a desfăşurat un atac aerian de amploare asupra mai multor oraşe ucrainene, inclusiv Harkov, Dnipro şi Kremenciuk. Explozii au fost raportate în aceste zone, iar cel puţin doi civili au fost spitalizaţi în urma atacurilor.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending