Connect with us

Economie

Ce este și cum va funcționa TollRO, noua rovinietă de pe drumurile din România. Taxele pentru transportatori cresc de 7 ori

Publicat

Publicitate

O nouă taxă de drum și un nou mod de calcul al vinietei îi așteaptă pe transportatorii români în viitor. Este vorba despre scumpiri și de 7 ori în prima perioadă, din 2026, și de 15 ori din 2035, față de nivelul actual, relatează alba24.ro

„TollRO” va fi noua denumire a taxei de drum pe care o vor plăti transportatorii de mărfuri. Proiectul a fost lansat în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor.

Când va intra în vigoare TollRo: Noua vinietă va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, conform jalonului din PNRR, iar rovinieta s-ar putea scumpi chiar și de șase ori, de la 1.210 euro, în prezent, la 7.000 de euro pentru camioane la un parcurs de 100.000 km/an pe autostradă.

Cum va fi calculată TollRO: Noua vinietă pentru transportatori va fi calculată în funcție de distanța parcursă, de timpul de staționare și de clasa de emisii poluante și nu de perioadă, ca până acum.

TollRO se stabilește în funcţie de: tariful unitar și de distanța parcursă pe un sector de drum exprimată în kilometri. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă, iar cuantumul va fi stabilit, de asemenea prin ordin de ministru.

TollRO: cum vor crește prețurile la taxele de drum

Simulări de cost ale taxelor de drum pe care le-a prezentat Ministerul Transporturilor în martie 2023:

Publicitate
  • Car Euro VI: cost 2023 – 28 de euro, cost 2026 – 38,98 de euro, cost 2035 – 46.47 de euro.
  • LGV – Euro VI:  cost 2023 – 96 de euro, cost 2026 – 133,64 de euro, cost 2035 – 159,34 de euro
  • HGV – C Euro VI: cost 2023 – 320 de euro, cost 2026 – 1.815 euro, cost 2035 – 4.125 de euro la 80.000 de km pa
  • HGV – F Euro VI: cost 2023 – 1.210  euro, cost 2026 – 7.050 de euro, cost 2035 – 16.275 de euro

Pentru drumul național, taxa se reduce cu 50%.

Nivelul rovinietei se va aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.

TollRo: Ce se întâmplă dacă ești prins fără noua rovinietă

”Fapta de a circula fără rovinietă valabilă constituie contravenţie continuă  şi se sancţionează cu amendă.

În scopul descurajării circulației fără rovinietă valabilă, amenda prevăzută la alin. (1) se stabilește între un minim, reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni și un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni”, precizează ministerul Transporturilor.

„TollRo se va aplica pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone.

Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.

Pentru colectarea TollRo prin STRR se introduce sistemul de tarifare rutieră electronică în Româania, denumit STRR.

STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE.

TollRo se va percepe pentru utilizarea domeniului SETRE România, care este reprezentat de reţeaua de drumuri naţionale din România, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea, pentru utilizarea căreia tariful de trecere datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutieră electronică.

  • TollRO se stabileste în funcţie de un tariful unitar si de distanța parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE Romania exprimată în unități întregi de kilometri. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii și cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, în conformitate cu Directiva 1999/62/CE. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. Categoriile și nivelul tarifului unitar se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii”.

Proiectul de Lege pe care Guvernul îl va trimite pentru dezbatere Parlamentului este în dezbatere publică până la 23 mai. Termenul din PNRR pentru modificarea legislației pentru taxa de drum este vara acestui an.

Detalii despre cum vă puteți implica în dezbaterea privin noua rovinietă TollRO, găsiți pe siteul Ministerului Transporturilor, AICI.

Rovinieta pentru autovehiculele de până la 3,5 tone

Pentru autoturisme și autovehicule de până la 3,5 tone taxa de drum se va numi tot rovinietă și se va achita, de asemenea în funcție de perioadă (durata de parcurs), de staționare și norma de poluare, pe principiul „poluatorul plătește”.

„Rovinieta se va achita anterior utilizarii reţelei de drumuri naţionale din România si este structurata în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni.

Tariful zilnic nu depășește 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depășește 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depășește 30 % din tariful pentru 12 luni.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 19 octombrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 19 octombrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 19 octombrie 2025:

Loto 6/49: 14, 11, 21,16, 5, 10

Loto 5/40: 17, 34, 25, 18, 26, 31

Noroc: 8 8 6 6 0 8 4

Noroc Plus: 5 5 1 6 5 3

Publicitate

Super Noroc: 6 6 7 1 1 0

Joker: 13, 28, 14, 15, 11, +19

Citeste mai mult

Economie

Județul Botoșani, în topul furturilor de energie. Delgaz Grid: Aproape 1000 de cazuri de consum fraudulos în primele 9 luni din 2025

Publicat

Publicitate

Județul Botoșani se numără printre zonele cu cele mai multe cazuri de consum fraudulos de energie electrică și gaze naturale descoperite în primele nouă luni ale anului 2025, potrivit unui raport al companiei Delgaz Grid.

În total, compania a identificat aproape 1000 de cazuri de potențial consum fraudulos în 18 dintre cele 20 de județe în care operează. Dintre acestea, 618 au vizat sustrageri de energie electrică, majoritatea în regiunea Moldovei – în județele Botoșani, Iași, Vaslui, Suceava, Neamț și Bacău. Alte 364 de cazuri au fost descoperite la rețeaua de gaze naturale, inclusiv în județul Botoșani.

Cantitatea totală de energie furată depășește 14 milioane kWh, dintre care circa 8,9 milioane kWh energie electrică și 5,2 milioane kWh gaze naturale. Prejudiciul estimat este de peste 11,5 milioane de lei.

Pericol pentru locuințe și vieți omenești

Reprezentanții Delgaz Grid atrag atenția că intervențiile neautorizate asupra contoarelor și instalațiilor electrice pot duce la incendii, explozii, intoxicații sau electrocutări, cu consecințe tragice.

„Reducerea facturii prin evitarea înregistrării consumului real nu este o soluție. Riscurile la care se expun cei care recurg la astfel de metode depășesc cu mult sumele «economisite». Nicio economie nu merită pusă mai presus de siguranța familiei”, avertizează compania.

Sesizările cetățenilor, esențiale

Delgaz Grid anunță că a formulat plângeri penale în toate cazurile depistate și încurajează populația să raporteze suspiciunile de furt de energie. Sesizările pot fi transmise prin e-mail la adresa raporteazafrauda@delgaz-grid.ro, prin apel gratuit la 031 782 9807 (PIN 1838) sau direct la cea mai apropiată secție de poliție.

Publicitate

„Fiecare caz de consum fraudulos eliminat reprezintă o situație cu potențial periculos neutralizată. Toate sesizările sunt verificate cu respectarea confidențialității identității celor care le transmit”, precizează compania.

Rețea extinsă și investiții în județ

Delgaz Grid, parte a grupului german E.ON, administrează în județul Botoșani rețele de energie electrică și gaze naturale, deservind zeci de mii de clienți casnici și instituționali.

Compania operează o rețea de 82.000 km de electricitate în cele șase județe ale Moldovei – Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui – și o rețea de 26.000 km de gaze naturale în 20 de județe din nordul și vestul țării. De la intrarea pe piața românească, în 2005, E.ON a investit peste 2,4 miliarde de euro în modernizarea infrastructurii energetice și a virat către stat taxe și impozite de peste 3,8 miliarde de euro.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (396)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

DUMITRU MONACU ȘI MANIA REÎNTOARCERII ÎN TIMP

Finalizând de citit  volumul lui Dumitru Monacu, „Culegere de… soluții” (Editura „Axa”, Botoșani, 2011),  un fel de antologie a întâmplărilor  care l-au vizat, mă simt obligat  să mă întreb: câte sunt adevărate?  Mă salvează  Răzvan Voncu printr-o recentă explicație găsită în revista  „Apostrof”: „Conceptul de „verosimilitate”  nu se suprapune decât parțial celui de „adevăr”. Verosimilul este ceea ce POATE fi crezut, oricând și de către oricine, într-un cod narativ de tip realist, iar nu ceea ce TREBUIE crezut, pe baza evidenței că s-a întâmplat. Verosimilitatea este un concept deopotrivă mai restrâns și mai larg decât cel de adevăr.  Mai restrâns pentru că tinde să excludă „extravaganțele” și extremele, faptele imposibil de acceptat într-o logică obișnuită, și mai larg deoarece, paradoxal, chiar într-un cod realist poate fi făcut credibil, de către prozator, ceva care nu s-a întâmplat niciodată în realitate. Verosimilitatea tinde către tip și tipizare și se bazează nu pe totalitatea faptelor care s-au petrecut vreodată în realitate, ci pe anumite tipare evenimențiale și psihologice, pe care logica obișnuită le cunoaște aprioric.” N-or fi toate întâmplările narate în acest volum  adevărate, dar sunt verosimile. Cele șase capitole care întregesc arhitectura volumului („Acasă”, „Ani de liceu”, „Militar, milităraș”, „Ecouri”, „Iași” și „Botoșani”)  se vor a pune în evidență o frescă socială, însă eu cred că, de fapt,  prin apartenența la autobiografic, relevă o frescă sufletească care asigură bucuria scrierii..  Autorul o face dintr-o mare iubire față de cei cu care s-a intersectat în periplurile sale.  Multitudinea secvențelor  pline de incizii realiste sunt verosimile  prin priceperea lui Dumitru Monacu de a asigura fluiditatea  descrierilor: copilăria petrecută într-un sat, anii de liceu cu profesorii, colegii, practica agricolă, chiulul de la școală. Acestora li se adaugă anii de militărie, viața de student la Iași și anii de serviciu la Botoșani care vizează repartiția, delegațiile și popasurile prin hoteluri, colegii de muncă, șefii dintre care îl veți recunoaște , cei mai în vârstă, pe celebrul Răcnea. E o carte care merită citită de toate vârstele. Mai ales că demersul narativ este salvat, în plus, și de ochiul ironic, din fiecare întâmplare extrăgându-se și acea doză de umor, unul cu un timbru mansuet. De aceea, Dumitru Monacu adaugă titlului volumului și sintagma „Schițe vesele”.  Verosimilitatea de care vorbeam este asigurată  și de  lipsa confabulațiilor ramificate,  în sensul că autorul face distincție între adevăr și fabulație, accentul fiind pus pe cele trăite cu adevărat.

Dacă e să fim realiști, opera lui Dumitru Monacu, exceptând-o pe cea epigramatică,  este un rezultat al maniei de a se reîntoarce în timp, aceste popasuri constituind romanele de mai târziu.  Să mai reținem un aspect: autorul pune în fiecare frază  doze mari de echilibru spiritual, mai ales în secvențele în care îi recuperează  pe cei cu care s-a intersectat. Volumul lui Dumitru Monacu se termină cu un „Final… așteptat”: „Se spune că un om își desăvârșește cu adevărat menirea pe pământ numai după ce a plantat un copac, a crescut un copil și a clădit o casă. Două dintre aceste nobile misiuni le îndeplinisem bine până în acest an (2011, n,n,). Fetele mele și uriașul nuc rotat din spatele casei de la Cotu Băii sunt adevărurile frumoase, vii și scumpe din viața mea. Cum o casă nu am ajuns să clădesc, am solicitat divinității o derogare pentru altceva. O carte”. „Culegere de … soluții” este o carte în care găsești, adeseori, secvențe  rezultate din obsesia reîntoarcerii în timp pe care o au autorii români și nu numai.

Citeste mai mult

Educație

Noi reguli pentru excursiile elevilor. Ce trebuie respectat dacă deplasările au loc în timpul programului școlar

Publicat

Publicitate

Noi reguli pentru organizarea excursiilor școlare. Timpul petrecut de elevi în deplasări, atunci când acestea au loc în timpul orelor de curs, trebuie recuperat ulterior. Prevederea apare într-o scrisoare metodică transmisă unităților de învățământ, care vizează eficientizarea activităților extrașcolare, potrivit edupedu.ro, relatează alba24.ro.

În condițiile în care excursia se desfăşoară în timpul orarului şcolar, este necesar un program de recuperare a orelor. Modificarea orarului unității de învățământ, care cuprinde orele de recuperare, se face cu acordul Consiliului de administrație al unității de învățământ, potrivit sursei citate.

Fiecare grup de 10 elevi trebuie să aibă un cadru didactic însoțitor.

Profesorii și/sau școlile care organizează tabere, excursii, expediţii şi alte activităţi de timp liber au obligaţia să ia toate măsurile în vederea asigurării condiţiilor de siguranţă ale elevilor/preşcolarilor pe durata activităţii respective.

Regulile de siguranță trebuie respectate și în cazul excursiilor organizate în zilele libere.

Școala altfel și Săptămâna verde

Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară până în 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare. Planificarea se face de către unitatea de învățământ.

Publicitate

Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.

Prima vacanță din anul școlar 2025-2026

Prima vacanță pentru elevi în anul școlar 2025-2026 începe în 25 octombrie. Elevii vor avea liber o săptămână.

Cursurile se încheie, înaintea vacanței de toamnă, în 24 septembrie. Elevii revin la ore în 3 noiembrie.

Următoarea vacanță va fi cea a sărbătorilor de iarnă, în perioada 20 decembrie – 7 ianuarie.

Vacanța de schi în Botoșani va fi în 23 februarie – 1 martie.

Calendar an școlar 2025-2026

Anul școlar 2025 – 2026 este structurat pe intervale de cursuri și intervale de vacanță, astfel:

  • cursuri: de luni, 8 septembrie 2025, până vineri, 24 octombrie 2025
  • vacanța de toamnă: de sâmbătă, 25 octombrie 2025, până duminică, 2 noiembrie 2025
  • cursuri: de luni, 3 noiembrie 2025, până vineri, 19 decembrie 2025
  • vacanța de iarnă: de sâmbătă, 20 decembrie, 2025 până miercuri, 7 ianuarie 2026
  • cursuri: de joi, 8 ianuarie 2026, până vineri, 6 februarie 2026 sau vineri, 13 februarie 2026 / vineri, 20 februarie 2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare
  • vacanța de schi: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare în perioada 9 februarie – 1 martie 2026
    • În Botoșani, vacanța de schi va fi în perioada 23 februarie – 1 martie
  • cursuri: de luni, 16 februarie 2026, respectiv luni, 23 februarie 2026, sau luni, 2 martie 2026, la decizia inspectoratelor școlare până vineri, 3 aprilie 2026
    • În Botoșani, cursurile încep din 2 martie
  • vacanța de primăvară: de sâmbătă, 4 aprilie 2026, până marți, 14 aprilie 2026
  • cursuri: miercuri, 15 aprilie 2026, până vineri, 19 iunie 2026
  • vacanța de vară: de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending