Connect with us

Economie

Ce este și cum va funcționa TollRO, noua rovinietă de pe drumurile din România. Taxele pentru transportatori cresc de 7 ori

Publicat

O nouă taxă de drum și un nou mod de calcul al vinietei îi așteaptă pe transportatorii români în viitor. Este vorba despre scumpiri și de 7 ori în prima perioadă, din 2026, și de 15 ori din 2035, față de nivelul actual, relatează alba24.ro

„TollRO” va fi noua denumire a taxei de drum pe care o vor plăti transportatorii de mărfuri. Proiectul a fost lansat în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor.

Când va intra în vigoare TollRo: Noua vinietă va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, conform jalonului din PNRR, iar rovinieta s-ar putea scumpi chiar și de șase ori, de la 1.210 euro, în prezent, la 7.000 de euro pentru camioane la un parcurs de 100.000 km/an pe autostradă.

Cum va fi calculată TollRO: Noua vinietă pentru transportatori va fi calculată în funcție de distanța parcursă, de timpul de staționare și de clasa de emisii poluante și nu de perioadă, ca până acum.

TollRO se stabilește în funcţie de: tariful unitar și de distanța parcursă pe un sector de drum exprimată în kilometri. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă, iar cuantumul va fi stabilit, de asemenea prin ordin de ministru.

TollRO: cum vor crește prețurile la taxele de drum

Simulări de cost ale taxelor de drum pe care le-a prezentat Ministerul Transporturilor în martie 2023:

  • Car Euro VI: cost 2023 – 28 de euro, cost 2026 – 38,98 de euro, cost 2035 – 46.47 de euro.
  • LGV – Euro VI:  cost 2023 – 96 de euro, cost 2026 – 133,64 de euro, cost 2035 – 159,34 de euro
  • HGV – C Euro VI: cost 2023 – 320 de euro, cost 2026 – 1.815 euro, cost 2035 – 4.125 de euro la 80.000 de km pa
  • HGV – F Euro VI: cost 2023 – 1.210  euro, cost 2026 – 7.050 de euro, cost 2035 – 16.275 de euro

Pentru drumul național, taxa se reduce cu 50%.

Nivelul rovinietei se va aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.

TollRo: Ce se întâmplă dacă ești prins fără noua rovinietă

”Fapta de a circula fără rovinietă valabilă constituie contravenţie continuă  şi se sancţionează cu amendă.

În scopul descurajării circulației fără rovinietă valabilă, amenda prevăzută la alin. (1) se stabilește între un minim, reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni și un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni”, precizează ministerul Transporturilor.

„TollRo se va aplica pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone.

Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.

Pentru colectarea TollRo prin STRR se introduce sistemul de tarifare rutieră electronică în Româania, denumit STRR.

STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE.

TollRo se va percepe pentru utilizarea domeniului SETRE România, care este reprezentat de reţeaua de drumuri naţionale din România, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea, pentru utilizarea căreia tariful de trecere datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutieră electronică.

  • TollRO se stabileste în funcţie de un tariful unitar si de distanța parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE Romania exprimată în unități întregi de kilometri. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii și cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, în conformitate cu Directiva 1999/62/CE. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. Categoriile și nivelul tarifului unitar se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii”.

Proiectul de Lege pe care Guvernul îl va trimite pentru dezbatere Parlamentului este în dezbatere publică până la 23 mai. Termenul din PNRR pentru modificarea legislației pentru taxa de drum este vara acestui an.

Detalii despre cum vă puteți implica în dezbaterea privin noua rovinietă TollRO, găsiți pe siteul Ministerului Transporturilor, AICI.

Rovinieta pentru autovehiculele de până la 3,5 tone

Pentru autoturisme și autovehicule de până la 3,5 tone taxa de drum se va numi tot rovinietă și se va achita, de asemenea în funcție de perioadă (durata de parcurs), de staționare și norma de poluare, pe principiul „poluatorul plătește”.

„Rovinieta se va achita anterior utilizarii reţelei de drumuri naţionale din România si este structurata în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni.

Tariful zilnic nu depășește 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depășește 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depășește 30 % din tariful pentru 12 luni.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Administratie

De 1 Iunie, surprize și o atmosferă de poveste pentru cei mici, create de Primăria Botoșani. Carnavalul personajelor de poveste

Publicat

Confetti, baloane, concursuri, spectacole și producții cinematografice, ateliere și defilarea personajelor de poveste.
Toate acestea dar și multe altele vor fi puse la dispoziția copiilor, din dorința Primăriei Municipiului Botoșani de a crea, pentru cei mici, de ziua lor, „o lume de poveste”.
Sărbătorirea copiilor a început de pe data de 29 mai, când cei mici au avut posibilitatea să-și întâlnească eroii din povești dacă au călătorit cu unul din autobuzele Eltrans. „Autobuzul magic” a călătorit pe traseele 101 și 102, până ieri

Programul zilei de 1 iunie va debuta cu un concurs organizat în Parcul Tineretului, de la ora 10:00, la care vor participa 50 de copii din familii defavorizate și care fac parte din proiectul „ZUM BT PLUS – Un plus de incluziune pentru comunitățile marginalizate din municipiul Botoșani”. Participanții vor prezenta desene pe fișe și pe asfalt, pentru care vor primi diplome și premii.
Tot la ora 10:00, la Colegiul Național Mihai Eminescu, elevii cu vârste cuprinse între 7 și 18 ani vor lua parte la concursul „Educație rutieră – educație pentru viață”, organizat de Inspectoratul de Poliție Județean, în parteneriat cu Autoritatea Teritorială de Ordine Publică (ATOP) și Primăria Municipiului Botoșani. Participanții vor avea de parcurs un traseu cu bicicleta.
De la ora 11.30, din fața Primăriei Municipiului Botoșani, aproximativ 70 de actori și voluntari vor porni pe Pietonalul Unirii, îmbrăcați în costume de teatru, carnaval sau medievale. Pe drum spre Parcul Mihai Eminescu, personajele de poveste vor interacționa cu copiii și le vor oferi baloane și alte surprize.
Tot pe Pietonalul Unirii va avea loc primul târg al micilor antreprenori. Copiii cu „simțul afacerilor” vor avea standuri cu vânzare de produse alese de ei – jucării, dulciuri, sucuri, etc. și vor fi premiați pentru spiritul antreprenorial.
Cinema Unirea pune la dispoziția copiilor și însoțitorilor 5 proiecții, începând cu ora 11:00. Intrarea va fi gratuită!
De la ora 12:00, în parteneriat cu ATOP și municipalitate, Inspectoratul Județean de Jandarmi (IJJ) va derula un concurs constând în traseu aplicativ, în fața Cercului Militar Județean.
Începând cu ora 12.00, Parcul Mihai Eminescu va deveni scena principală a „lumii copiilor”. G-Power va da startul la distracție cu un flashmob.
Foișorul central va deveni „Cetatea de scaun” a domnitorului Ștefan cel Mare, care va ridica în rang de cavaleri, prinți și prințese toți copiii care vor dori să ia parte la această poveste. Vor fi organizate și turniruri pentru cei mai îndrăzneți!
Colegii de la Urban Serv vor prezenta o parte din utilajele societății iar, de la ora 13:00, prin același parteneriat cu ATOP și Primăria Municipiului Botoșani, Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU), alături de Pompierul SAM, va expune autospecialele de intervenție și va organiza un concurs cu traseu aplicativ, atelier pirotehnic, tiroliană și prim-ajutor!
Cu sprijinul voluntarilor de la Asociația Interact A.T. Laurian și actorilor de la Teatrul pentru Copii și Tineret Vasilache, vor fi organizate diferite ateliere de face painting, modelaj din baloane, dans modern sau desene pe asfalt.
Tot în Parcul Mihai Eminescu va fi inaugurată și tabla de șah gigant!
Seria evenimentelor dedicate copiilor se va încheia cu spectacolul „Păcală”, oferit de Teatrul pentru Copii și Tineret Vasilache, tot în parc, la ora 14.30!
De Ziua Internațională a Copilului se va deschide și Cupa 1 Iunie, cadru în care elevii vor expune în Parcul Primăriei panouri reprezentative ale unităților de învățământ de care aparțin. Concursul va avea loc pe 3 categorii: Grădiniță, Gimnazial (cl. I – VIII) și Liceal. Pe fiecare grupă, panourile care vor obține cele mai multe aprecieri vor fi declarate câștigătoare și premiate! Votul va fi închis pe data de 11 iunie!

Citeste mai mult

Eveniment

1 iunie Ziua Copilului. Scurtă istorie a copilăriei: lucruri neștiute despre cei mici, din Antichitate până în Evul Mediu

Publicat

1 iunie este Ziua Internațională a Copilului. Ziua Copilului a început în a doua duminică a lunii iunie, în 1857, datorită reverendului Dr. Charles Leonard, pastor al Bisericii Universaliste a Răscumpărătorului din Chelsea, Massachusetts.

El a organizat un serviciu special dedicat și pentru copii. Leonard a numit această zi Ziua trandafirului, deși a fost mai târziu numită Duminică de flori și apoi Ziua Copilului.

Percepțiile despre copilărie variază foarte mult în funcție de geografie, cultură și timp, dar toate societățile moderne au tendința de a-și proteja copiii.

Vezi și Mesaje de 1 iunie – Ziua Copilului

Dar nu a fost tot timpul așa. Din preistorie, în Evul Mediu și până la generațiile moderne, statutul copilului a suferit modificări dramatice.

”Copilăria, ca și familia, ne spune Phillippe Aries într-un studiu celebru, este un sentiment recent în Europa.

Considerat în epoca medievală ca un lucru mic și fragil, fără suflet și chip, un res nullias – mortalitatea infantilă era pe atunci foarte ridicată – copilul nu accede la umanitate decât foarte târziu. El trăia până atunci într-o stare de promiscuitate totală care astăzi ne-as candaliza.

Va trebui să vină secolul al XVII-lea pentru ca, odată cu mișcarea de școlarizare inaugurată de ordinele religioase, să înceapă în clasele înstărite considerearea separată a copilăriei și nașterea familiei ca loc de intimitate și afecțiuni private” – Pascal Bruckner – Tentația inocenței.

Cum era să fii copil în antichitate, de exemplu – în absența jucăriilor, tabletelor și televiziunii?
Cercetătorii au putut trage o serie de concluzii despre acest lucru, după descoperirea în Namibia, chiar la sud de Walvis Bay, a unor urme de picior aparținând unor copii.

Din punct de vedere arheologic, urmele erau tinere, datând doar cu aproximativ 1.500 de ani în urmă.

Au fost făcute de un grup mic de copii care mergeau pe o suprafață de noroi uscat după o turmă de oi sau capre.

Unele dintre aceste urme au fost ale unor copii de până la trei ani în compania copiilor puțin mai mari și, probabil, a adolescenților tineri, scrie G4Media.ro.

Aceste urme de picior sunt ale unor copii care se jucau: ocazional se remarcă sărituri și piruete.

De asemenea, ele mai arată că cei mici aveau în grijă o turmă de animele, contribuind la bunăstarea familiei și învățând din mers, de mici, acest lucru.

Alte urme, cu mult mai vechi, au fost descoperite în sudul Etiopiei de mai mulți cercetători de la Università di Roma „La Sapienza”.

Potrivit Theconversation.com, urmele copiilor au fost realizate probabil de specia dispărută Homo heidelbergensis (în urmă cu 600.000 până la 200.000 de ani).

Pe lângă urmele celor mici, au fost descoperite și amprente ale adulților și un mare număr de urme de animale, toate adunate în jurul unor mici bazine noroioase.

Unelte din piatră și rămășițele măcelărite ale unui hipopotam au fost de asemenea găsite la fața locului, semn că cei mici au participat la acțiune.

Acest ansamblu de urme a fost acoperit de un flux de cenușă dintr-un vulcan din apropiere, datat în urmă cu 700.000 de ani. Fluxul de cenușă a fost depus la scurt timp după lăsarea urmelor, deși nu știm exact cât de curând după aceea.

Urmele nu sunt la fel de anatomice distincte ca cele din Namibia, dar sunt mai mici și pot fi făcute de copii de până la unul sau doi ani, stând în noroi în timp ce părinții și frații mai mari își continuau măcelărirea hipopotamului.

Descoperirile creează o perspectivă unică asupra lumii unui copil cu mult timp în urmă. În mod clar, nu erau lăsați acasă în timpul sarcinilor zilnice, ci erau duși alături de adulți, la toate activitățile.

1 iunie, Ziua Copilului: Cum era să fii copil în Evul Mediu
Situația era oarecum similară și în Evul Mediu: atunci copiii erau considerați „mici adulți”. În perioada medievală, copiii au învățat să contribuie la bunăstarea familiei la o vârstă fragedă.

Majoritatea gospodăriilor trebuia să își producă singure hrana, iar copiii au devenit o parte importantă a mecanismului de producție.

Lucrau în grădină, aveau grijă de frații mai mici și în general făceau lucrurile mai ușoare din gospodărie.

Istoricul Liviu Zgârciu spune că obiceiul de a folosi copiii la munci grele s-a păstrat în România până târziu.

Spre exemplu, în anii 30 ai scolului trecut, copiii erau frecvent utilizați la o muncă foarte grea: exploatarea aurului.

”Există fotografii și documente care arată că în 1937, de exemplu, copiii intrau în galeriile de la Roșia Montană și cărau cu spatele minereu. Aveau 10-12 ani. Ei fiind mici, intrau mai ușor pe galerii” spune Zgârciu.

Citeste mai mult

Eveniment

FC Botoșani a primit licența pentru Liga 1 la fotbal. A fost anunţată lista cluburilor care au primit licenţa

Publicat

Administraţia de Licenţiere a Federaţiei Române de Fotbal a anunţat astăzi, miercuri, lista cluburilor care au primit licenţa de participare în Campionatul Naţional Liga 1, sezonul 2023-2024, relatează Mediafax.

31 mai a fost ultima zi de acordare a licenţei de către Comisia de Apel a FRF, pentru cluburile solicitante.

Următoarele cluburi au primit licenţă pentru participarea la Campionatul Naţional Liga 1, sezonul 2023 – 2024, ca urmare a constatării îndeplinirii cerinţelor minime stabilite în Regulamentul naţional de licenţiere a cluburilor şi de sustenabilitate financiară, ediţia 2022:

• Asociaţia Club Sportiv Sepsi O.S.K. din Sfântu Gheorghe
• Asociaţia Clubul Sportiv Campionii Fotbal Club Argeş
• Asociaţia Clubul Sportiv Petrolul 52
• Asociaţia Fotbal Club Botoşani
• Asociaţia Fotbal Club Chindia Târgovişte
• Asociaţia Fotbal Club Hermannstadt
• Asociaţia Fotbal Club UTA Arad
• Asociaţia Sportivă Fotbal Club Universitatea Cluj
• Clubul Sportiv Mioveni
• F.C.V. Farul Constanţa SA
• Fotbal Club CFR 1907 Cluj SA
• Fotbal Club Rapid 1923 SA
• Fotbal Club Voluntari SA
• SC Fotbal Club FCSB SA
• U Craiova 1948 Club Sportiv SA
• U Craiova 1948 SA
• Asociaţia Club Sportiv Municipal Politehnica Iaşi
• Asociaţia Clubul Sportiv Suporter Club Oţelul Galaţi
• Asociaţia Sportivă Fotbal Club Buzău
• SC Dinamo 1948 SA

Citeste mai mult

Administratie

Flutur de la Suceava: Documentația pentru Autostrada Suceava – Botoșani va fi realizată de Consiliul Județean Suceava

Publicat

Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, a spus că instituția pe care o conduce se va ocupa de întocmirea documentației pentru scoaterea la licitație proiectele și lucrările de execuție pentru autostrada Suceava – Botoșani și pentru șoseaua de centură a orașului Gura Humorului, relatează svnews.ro.

Aceasta după ce în ședința de astăzi a CJ Suceava au fost aprobate două proiecte prin care au fost reactualizate protocoalele pe care administrația județeană le are încheiate cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Gheorghe Flutur a spus că CJ și CNAIR au protocoale de colaborare pentru investiții extrem de importante din județ.

„Este vorba de acest drum în regim de autostradă, Suceava – Botoșani, pentru care liderul de proiect este CJ Suceava. La sfârșitul acestui an expiră sursa de finanțare prin POIM și CNAIR este de acord să trecem pe cealaltă sursă de finanțare, prin Programul de Transport 2021 – 2027 și care se referă și la studiu, proiectare și execuție. Și să preluăm atribuțiunile noi, asocierea de Consilii Județene și primării, cu lider de proiect CJ Suceava și să organizăm toată documentația pentru a scoate la licitație”, a spus Flutur, conform sursei citate.

Valoarea estimată a acestui drum expres este de 172,5 milioane de euro, lungimea tronsonului fiind de aproape 20 de kilometri, cu două noduri rutiere, patru poduri, șase subtraversări și cu legătura spre zona aeroportului Suceava.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Trending