Testele standardizate sunt folosite pe scară largă în țările cu o tradiție solidă în educație. Aceasta va putea fi utilizată și în țara noastră pentru toate tipurile de evaluări interne – inițiale, de progres și sumative și externe – de tipul evaluărilor naționale sau prin eșantion, informează alba24.ro .
Ministerul Educației a pus în consultare publică proiectul prin care se introduce platforma online de evaluare a performanțelor școlare și competențelor elevilor.
Durata estimată de implementare tehnică a platformei este de 8 luni.
Prin platforma online, profesorii vor putea face testările elevilor la clasă, dar se vor putea desfășura și evaluările naționale, de la clasa a II-a, a IV-a, a VI-a, a VIII-a sau examenul de Bacalaureat.
Cum va funcționa platforma
Platforma va fi livrată cu un număr suficient de seturi de itemi, calibrați prin testarea pe eșantioane reprezentative de elevi. De exemplu, doar la disciplina Matematică ar trebui să existe peste 20.000 de itemi care acoperă în totalitate programa școlară.
Vor fi itemi formativi, creați de profesor, ce nu au un caracter cu aplicabilitate general și itemi pentru banca de itemi pentru evaluare – sunt utilizați în cadrul evaluărilorși examenelor naționale. Aceștia din urmă vor trece prin proces complex de creare, pilotare, validare formală la nivel de panel de experți, pretestare, analiză statistică și validare pentru includere în banca de itemi.
Itemii de la fiecare disciplină trebuie să acopere în totalitate competențele și conținuturile – care pot fi evaluate la nivel individual – prevăzute în programele școlare
Plaforma va permite:
configurări specifice pentru evaluările naționale formative la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a
configurări specifice pentru evaluările de tip miză ridicată (High stakes) – evaluare națională, admitere, bacalaureat
configurări specifice pentru evaluările periodice ale nivelului de alfabetizare funcțională a beneficiarilor primari ai educației
configurarea altor tipuri de evaluări și testări
Modalitate de supraveghere
Platforma va permite supraveghere automatizată de bază pentru evaluări/examene. Va integra facilități de tip supraveghere (proctoring , online supervision) care blochează fereastra de browser și alte aplicații pe durata testării, permite supravegherea inclusiv pe cameră web, salvează capturi de ecran periodice din camera web, atenționează elevul și supraveghetorul dacă sunt acțiuni suspecte etc.
De asemenea, va putea genera, rapoarte, statistici, recomandări.
Fiecare cont de utilizator creat are un istoric cu rezultatele anterioare și cu evoluția acestora în timp
Tipuri de evaluări
Pentu evaluarea curentă, la clasă, a elevilor:
testele (instrumentele de evaluare) sunt create de profesori pentru propriii elevi și/sau pot fi „încărcate” din banca de item
evaluarea inițială – se inițiază de profesor la clasă sau de minister (la decizia ministerului)
crearea itemilor va fi realizată de profesorul de clasă pentru propriii elevi sau la nivel de catedră/disciplină de studiu/modul.
vor fi premise evaluarea formativă și evaluarea sumativă – în funcție de planificările didactice (pe modul/semestru/trimestru – după caz, pe an școlar, pe disciplină, pe ciclu, pe competențe, pe domenii de studiu)
Prin platforma online se vor putea realiza și:
Evaluări naționale
Evaluare finală clasa a II-a
Evaluare finală clasa a IV-a
Evaluare finală clasa a VI-a
Evaluări periodice ale nivelului de alfabetizare funcțională a beneficiarilor primari ai educației
Evaluarea națională – clasa a VIII-a
Concurs admitere liceu
Examen național de bacalaureat.
Platforma va putea fi utilizată de profesor, care are și rol de creator itemi și de instrumente de evaluare, de către elev – candidat și supervizor (director, inspector, profesor metodist etc.).
Cum se va face monitorizarea parcursului elevului
Platforma va permite
posibilitatea de urmărire longitudinală și transversală a performanțelor elevilor
transmiterea de date statistice la nivel de unitate de învățământ, județ, tip de probă etc.
indicarea poziției pe care un elev testat o ocupă la nivel național, comparativ cu toți elevii din același an de studiu din țară (prin scorul centilă)
monitorizarea evoluției elevului, ca parte din evaluarea școlii și a profesorilor
posibilitatea de a genera un schelet al unui plan individualizat de învățare raportat la examenele naționale, pe care să-l poată completa sau detalia cadrul didactic autorizat în acest sens
posibilitatea de a genera o listă de recomandări, cum ar fi: alte evaluări (pentru elevii care nu au îndeplinit nici standardul de referință minim (benchmark) sau cei care au depășit aceste standarde și pot fi încadrați la categoria avansați; fișe de lucru
recomandări de activități didactice pentru diverse discipline: recomandări pentru consilier (la non răspuns, acolo unde apar regrese și alte aspecte care ar trebui avute în vedere și din perspectiva încrederii, motivației etc.).