Drepturile pasagerilor care călătoresc în UE vor fi consolidate printr-o serie de propuneri adoptate de Comisia Europeană.
Actualizările propuse ale legislației existente privind mobilitatea vor consolida mecanismele de punere în aplicare.
De asemenea, vor îmbunătăți normele privind rambursarea pentru pasagerii care călătoresc cu avionul.
Noi drepturi pentru călătorii în UE
Regulamentul revizuit privind drepturile pasagerilor și Directiva din 2015 privind pachetele de servicii de călătorie vizează:
- persoanele cu handicap care călătoresc pe calea aerului: în cazul în care compania aeriană le obligă să călătorească însoțiți, persoana care le însoțește ar călători gratuit
- biletele de avion achiziționate prin intermediari (cum ar fi agențiile de turism): pasagerii vor avea mai multă claritate care le vor rambursa: operatorul de transport sau intermediarul
- călătorii multimodale: pasagerii care utilizează diferite tipuri de transport vor avea dreptul la o mai bună informare și protecție
- plăți în avans pentru pachetele de călătorie în momentul rezervării sau „plăți în avans”: limitare la maximum 25 % din prețul pachetului până la 28 de zile înainte de plecare
- rambursare prin vouchere: rambursare automată dacă nu este utilizată înainte de sfârșitul perioadei lor de valabilitate și protecție împotriva insolvenței companiei de turism
- dreptul de a fi rambursat în termen de 14 zile este reafirmat
Spațiu european comun al datelor privind mobilitatea
Comisia propune, de asemenea, crearea unui „spațiu european comun al datelor privind mobilitatea”.
Acesta va facilita accesul și partajarea datelor privind transportul atât pentru întreprinderi, cât și pentru pasageri.
Noile norme propuse vor încuraja statele membre să monitorizeze în mod proactiv problemele legate de călătorii și nu doar să răspundă atunci când există plângeri.
Dacă va fi adoptată, Comisia ar putea solicita țărilor UE să investigheze și să ia măsuri acolo unde este necesar.
Călătoria multimodală
Propunerea privind drepturile pasagerilor în contextul călătoriilor multimodale stabilește, pentru prima dată, noi norme de protecție a pasagerilor care utilizează diferite tipuri de transport, cum ar fi:
- autobuzele, trenurile și avioanele, toate în cadrul unei singure călătorii.
Pasagerii se vor bucura de drepturi de informare mai bune înainte și în timpul acestor călătorii, inclusiv în ceea ce privește duratele minime de legătură între diferitele servicii de transport.
În plus, în cazul în care au cumpărat călătoria multimodală în cadrul unui contract de transport, aceștia vor avea dreptul la asistență din partea transportatorului în cazul pierderii legăturilor.
- informații în timp real cu privire la diferite moduri de transport
- accesul la actualizări în timp real în timpul călătoriei, de exemplu cu privire la întârzieri și anulări
- vor fi disponibile noi tipuri de informații, cum ar fi dacă bicicletele pot fi transportate în tren
Rambursări
Călătorii vor avea în continuare dreptul la rambursare în termen de 14 de zile.
Organizatorii de pachete, dintre care majoritatea sunt întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri), vor avea dreptul la o rambursare din partea prestatorilor de servicii în termen de 7 de zile.
Faptul că aceștia primesc rambursarea în termen de o săptămână le permite, la rândul lor, să își ramburseze clienții în termen de două săptămâni în total.
Plăți în avans
Aconturile efectuate de călători pentru pachete nu pot depăși 25 % din prețul pachetului.
Excepție este cazul în care organizatorii se confruntă cu costuri care justifică un acont mai mare, de exemplu, deoarece aceștia trebuie să plătească în avans companiei aeriene prețul integral al biletului.Organizatorii nu pot solicita plata totală mai devreme de 28 de zile înainte de începerea derulării pachetului.
Vouchere
Călătorii cărora li se oferă un voucher vor primi informații clare cu privire la faptul că pot solicita rambursarea și vor fi informați cu privire la caracteristicile voucherului înainte de a-l accepta.
Aceste vouchere vor fi rambursate automat dacă nu sunt utilizate înainte de sfârșitul perioadei lor de valabilitate. În plus, titlurile valorice și drepturile de rambursare vor fi acoperite de protecția în caz de insolvență.
Informații mai clare
Turiștii vor primi informații clare cu privire la măsura în care o combinație de servicii de călătorie:
- constituie un pachet
- cine este răspunzător în caz de probleme
- ce drepturi au în calitate de călători care achiziționează pachete de servicii.
13 miliarde de pasageri
Aproximativ 13 miliarde de pasageri care călătoresc cu avionul, cu trenul, cu autocarul, cu autobuzul sau cu feribotul în fiecare an în UE beneficiază de drepturile pasagerilor din UE.
Mulți alții utilizează transportul local, constată Comisia.
Se preconizează că această cifră va ajunge la 15 miliarde până în 2030 și la aproape 20 miliarde până în 2050.