Connect with us

Actualitate

Ce drepturi de pensie au românii din străinătate, care sunt documentele și unde trebuie depuse

Publicat

Publicitate

Beneficiarii sistemului public de pensii din România stabiliți in străinătate pot primi pensia pe teritoriul statului de domiciliu, Casa Națională de Pensii Publice asigurând plata pensiilor.

În cele ce urmează vă prezentăm, pas cu pas, care sunt demersurile care trebuie întreprinse pentru obținerea drepturilor de pensie, potrivit datelor oficiale prezentate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), informează ADEVĂRUL.

Astfel, dacă domiciliaţi pe teritoriul unui alt stat membru trebuie să depuneţi cererea de pensie la instituţia de asigurări sociale de la locul de domiciliu, care va face toate demersurile către instituţia competentă din România, nefiind necesară deplasarea dvs. în România, în acest scop.

În perioada în care lucraţi în mod legal pe teritoriul altui stat membru, nu este necesar să rămâneţi asigurat în sistemul public de pensii din România prin încheierea unui contract de asigurare facultativă cu casa teritorială de pensii de la locul de domiciliu sau de reşedinţă, având în vedere principiul totalizării perioadelor de asigurare la acordarea drepturilor de pensie. Totuşi, dacă aţi făcut acest lucru, veţi beneficia de valorificarea contribuţiilor aferente asigurării facultative în România la stabilirea drepturilor de pensie de către casa teritorială de pensii competentă.

Cum se poate transfera o pensie în străinătate
Procedura de transfer a drepturilor de pensie in strainatate presupune următoarele:

1. deschiderea unui cont la orice bancă de pe teritoriul statului de domiciliu (nu este necesară deschiderea contului la o bancă apartinând Grupului Citi, dar această optiune poate conduce la achitarea unor taxe de transfer bancar mai reduse);

Publicitate

2. comunicarea detaliilor bancare (adresa completă a beneficiarului, denumirea si adresa băncii beneficiarului, codul SWIFT/BIC al băncii beneficiarului, acolo unde e cazul, precum și numărul de cont internațional bancar) către instituția plătitoare (casa teritorială de pensii in evidența căreia se află dosarul de pensie) prin intermediul declarației de transfer.

Declarația de transfer in străinătate a drepturilor cuvenite beneficiarilor sistemului public de pensii, insoțită de documentul care confirmă detaliile bancare și de copia actului de identitate al titularului care atestă domiciliul său actual se pot depune direct de catre titularul drepturilor sau prin mandatar desemnat cu procură specială în acest sens, la sediul casei teritoriale de pensii in a cărei evidență se află dosarul de pensie. De asemenea, aceste documente pot fi expediate cu poșta, la sediul casei teritoriale de pensii sau prin e-mail (scanate) transmise la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii, postată de instituția menționată pe site-ul acesteia.

Cum se realizează plata pensiilor în străinătate
Începând cu anul 2008, beneficiarii sistemului public de pensii din Romania stabiliți in străinătate pot primi pensia pe teritoriul statului de domiciliu, Casa Națională de Pensii Publice asigurând plata pensiilor prin Citibank Europe plc., Dublin – sucursala România.

Ce se întâmplă în situaţia statelor cu care România nu are acord
Pensia se acordă potrivit legislaţiei sistemului unitar de pensii publice din România, fără a se putea valorifica perioadele de asigurare realizate pe teritoriul respectivelor state.

Statele cu care România aplică alte acorduri şi convenţii bilaterale de securitate socială:

– Regatul Maroc în baza Decretului nr.215/26.06.1984 pentru ratificarea unor tratate internaționale

– Armenia

– Belarus

– Ucraina

– Federatia Rusă

– în baza Convenției dintre România și fosta U.R.S.S. privind colaborarea in domeniul prevederilor sociale, semnată la Bucuresti, la 24 decembrie 1960, aprobata prin Dec. nr. 165/1961.

În conformitate cu dispozițiile instrumentului juridic bilateral menționat, la acordarea pensiilor se iau in considerare vechimea in muncă și perioada de activitate asimilată cu vechimea in muncă de pe teritoriul ambelor Părți Contractante, confirmate de organele competente ale Părții Contractante pe teritoriul căreia au fost realizate. Astfel, pensiile se stabilesc și se plătesc de către organele competente ale Părții Contractante pe teritoriul căreia domiciliază cetățeanul indreptățit, la data cererii de pensie, in conformitate cu legislația acestei Părți Contractante.

Condiţii de acordare a pensiei:
cererea de pensie, insoţită de documentele doveditoare, se depun la instituţia de asigurări sociale de domiciliu; aceasta va transmite în celălalt stat documentele necesare în vederea stabilirii drepturilor de pensie ;
comunicare între institutii se face prin intermediul formularelor de legătură;
la stabilirea drepturilor de pensie se au în vedere perioadele de asigurare realizate în ambele state iar drepturile se acordă proporţional cu perioada realizată în fiecare stat
Statele cu care România are incheiate acorduri bilaterale pe modelul regulamentelor comunitare: Macedonia, Turcia, Coreea de Sud, Republica Moldova, Canada şi Israel.

Actele necesare pentru înscrierea la pensia pentru limită de vârstă, anticipată
• formularul de cerere E 202 ;

• formularul E 207 ;

• declarația pe propria răspundere ;

• copie dupa actul de identitate românesc – dacă detin dubla cetațenie sau dacă au menținut cetățenia română ;

• carnetul de muncă original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinatate ;

• livretul militar original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate ;

• diplomă de studii original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate sau adeverință din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora precum și forma de invățământ;

• adeverinţă privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă;

Acte necesare pentru înscrierea la pensia de invaliditate

• formularul de cerere E 204 ;

• formularul E 207 ;

• documente si rapoarte medicale pentru a determina gradul de invaliditate;

• declarația pe propria răspundere ;

• copie dupa actul de identitate românesc – dacă dețin dubla cetățenie sau dacă au menținut cetățenia română ;

• carnetul de muncă original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate ;

• livretul militar original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate ;

• diplomă de studii original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate sau adeverintă din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora precum și forma de invățământ;

• adeverinţă privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă;

Acte necesare pentru înscrierea la pensia de urmaș:

• formularul de cerere E 203 ;

• formularul E 207 ;

• declaratia pe propria raspundere urmasi ;

• adeverinţa de studii (elev sau student);

• copie dupa actul de identitate românesc – daca detin dubla cetatenie, sau daca au mentinut cetatenia Romana ;

• carnetul de muncă original sau in copie certificata de institutiile competente din străinătate al susținătorului decedat ;

• livretul militar original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate ;

• diplomă de studii original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate sau adeverință din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora precum si forma de invățământ al susținătorului decedat;

Unde se depun cererile pentru pensie comunitară
Pentru stabilirea drepturilor de pensie pentru limită de vârstă, anticipată, anticipată partială, de invaliditate și de urmas, persoana indreptatită se adresează unei singure instituții, cererea astfel depusă fiind valabilă pentru toate instituțiile la legislația cărora persoana respectivă a fost supusă.

Cererile se depun la instituţia de la locul de reşedinţă astfel:

– dacă solicitantul locuiește pe teritoriul unui stat membru cererea se depune la institutia din statul respectiv;

– dacă solicitantul are domiciliul in România, cererea se depune la casa teritorială de pensi de care aparține cu domiciliul.

Instituţia de asigurări sociale din statul de domiciliu va transmite în celelalte state documentele necesare în vederea stabilirii drepturilor de pensie; comunicarea între instituţii este asigurată prin intermediul formularelor de legătură.

Ce se întâmplă în cazul persoanelor care au lucrat în unul sau mai multe state membre ale Uniunii Europene ori a Spaţilului Economic European:

• drepturile de pensie se acordă cu respectarea prevederilor regulamentelor comunitare şi ale legislaţiilor naţionale în vigoare în materie de pensii;

• persoanele interesate pot solicita obţinerea drepturilor de pensie potrivit legislaţiilor în vigoare ale statelor membre în care au desfăşurat activităţi profesionale; vârstele de pensionare sunt, de regulă, diferite de la un stat la altul. Pe cale de consecinţă, fiecare stat va stabili pensia la data îndeplinirii condiţiilor potrivit legislaţiei proprii;

• drepturile de pensie se acordă potrivit principiului pro rata temporis, proporţional cu perioadele de asigurare realizate în fiecare stat. Fiecare stat va acorda câte o pensie potrivit perioadelor de asigurare realizate potrivit propriei legislaţii.

Ce ţări vizează regulamentele europene
Regulamentele vizează cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene si ale Spațiului Economic European, după cum urmează:

• Austria; Belgia; Bulgaria; Cehia; Cipru; Danemarca; Estonia; Finlanda; Franta ; Germania; Grecia; Irlanda; Italia; Letonia; Lituania; Luxemburg; Malta; Marea Britanie; Olanda; Polonia; Portugalia; Romania; Slovacia; Slovenia; Spania; Suedia; Ungaria; Islanda; Norvegia; Liechstenstein; Elveţia.

De când puteți beneficia de pensie comunitară
Începând cu data de 01.01.2007, data aderării la Uniunea Europeană, România aplică prevederile regulamentelor comunitare in domeniul coordonării sistemelor de securitate socială, și anume Regulamentul (CEE) nr. 1408/1971 privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariați, lucrătorilor independenți și membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul comunității și Regulamentul nr.574/1972 care stabilește modalitățiile de aplicare a Regulamentului nr.1408/71.

Începând cu 01.05.2010 a intrat in vigoare Regulamentul (CE) nr.883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială modificată și completată prin Regulamentul (CE) nr.988/2009 si Regulamentul (CE) nr.987/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE)nr.883/2004.

Sursa: ADEVĂRUL.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

FOTO: Erasmus+VET, oportunitate de formare profesională pentru elevii Liceului ,,Demostene Botez” Trușești în sudul Turciei

Publicat

Publicitate

Un grup format din 37 de elevi și 5 cadre didactice de la Liceul „Demostene Botez” Trușești, proveniți din clasele a X-a și a XI-a din învățământul profesional și liceal, domeniile Agricultură (17 elevi) și Turism și Alimentație (20 elevi), a participat în luna noiembrie la un amplu program de formare profesională în sudul Turciei.

Mobilitatea s-a desfășurat în cadrul proiectului Erasmus+ KA121 – VET, Nr. Ref.: 2025-1-RO01-KA121-VET-000315764, parte a celui de-al treilea an de Acreditare Erasmus+ 2022-1-RO01-KA120-VET-000111124, dedicată domeniului Educație și Formare Profesională. Activitățile au avut loc în localitatea Side, regiunea Antalya.

Stagiul de practică, desfășurat în perioada 2–24 noiembrie 2025, a oferit elevilor oportunitatea de a lucra alături de agenți economici din industria ospitalității și de fermieri locali, într-un mediu profesional modern și divers. Participanții și-au consolidat competențele tehnice și lingvistice, dobândind totodată experiență reală în condiții similare celor de pe piața muncii europene.

Pentru elevii de la specializările Tehnician în agricultură și Agricultor culturi de câmp, programul a inclus activități legate de tehnologiile aplicate în cultivarea plantelor locale, practici de agricultură durabilă, metode de gestionare eficientă a apei, protejarea resurselor naturale și utilizarea echipamentelor specifice. De asemenea, aceștia au exersat lucrări de îngrijire adaptate diferitelor culturi și au dobândit competențe în comunicarea într-o limbă străină și în munca în echipă.

Elevii din domeniul Turism și Alimentație, specializarea Ospătar (chelner), vânzător în unități de alimentație, au beneficiat de instruire practică în toate etapele serviciului de restaurant, interacțiunea cu clienții, gestionarea timpului și colaborarea într-o echipă internațională—elemente esențiale pentru integrarea într-un mediu profesional dinamic și multicultural.

La finalul programului, participanții au primit certificate profesionale recunoscute la nivel european, confirmând competențele dobândite în cadrul mobilității.

Publicitate

Pe lângă formarea practică, elevii au avut ocazia să descopere patrimoniul cultural și istoric al Turciei prin vizite în Antalya, Alanya, Manavgat și Side, experiențe care au îmbogățit programul de învățare și au contribuit la dezvoltarea lor personală.

Pe întreaga durată a mobilității, grupul a fost însoțit și sprijinit de coordonatorul Erasmus+ din Turcia, Furkan Ali Ersoy, reprezentant al organizației de primire Cengiz Education Project Consulting, care a facilitat desfășurarea activităților tehnice, lingvistice și culturale.

Programul Erasmus+ VET continuă să ofere elevilor perspective reale de acces la educație antreprenorială, creșterea șanselor de angajare sau dezvoltarea unei afaceri proprii, contribuind la formarea unei generații pregătite pentru provocările economice actuale.

Elevii au fost însoțiți de:

prof. Grădinaru Vranciu Cristina, director;
prof. Verniceanu Ionica, responsabil proiect;
prof. Ariciuc Lenuța;
consilier școlar Fecioru-Cantemir Daniela,

contabil, Negru Doinița.

Citeste mai mult

Eveniment

CNAIR: Emiterea rovinietei, îngreunată miercuri din cauza unor lucrări la infrastructura IT. Anunț pentru șoferi

Publicat

Publicitate

CNAIR informează utilizatorii rețelei de drumuri naționale, drumuri expres și autostrăzi că emiterea rovinietelor și a peajelor poate fi îngreunată, miercuri, 3 decembrie, în intervalul orar 15.00 – 16.00.

Se fac lucrări la infrastructura de comunicații din centrul de date care găzduiește Sistemul Informatic de Emitere, Gestiune, Monitorizare și Control al Rovinietei – SIEGMCR.

Rovinieta poate fi achiziționată în avans, cu până la 30 de zile înainte de data de început a valabilității.

Peajul poate fi achitat până cel târziu la ora 24.00 a următoarei zile în care a fost efectuată trecerea, mai transmite CNAIR.

foto: DRDP Timișoara/ Facebook

Publicitate
Citeste mai mult

Administratie

Cadastru gratuit la Bucecea: Primăria accesează fonduri europene pentru intabularea terenurilor din Călinești

Publicat

Publicitate

Primăria orașului Bucecea anunță demararea unei noi etape importante pentru comunitate, după ce a reușit să obțină fonduri europene pentru derularea Programului de Cadastru și Carte Funciară în zona Călinești – Sectorul 44.

Proiectul permite cadastrarea și intabularea gratuită a proprietăților, fără costuri pentru localnici, o măsură de modernizare care vine în sprijinul celor care de ani de zile așteaptă clarificarea situațiilor funciare.

Potrivit primarului Angel Gheorghiu, succesul proiectului se datorează demersurilor făcute de administrația locală, care a depus toate documentele necesare și a urmărit obținerea finanțării. Edilul subliniază că nu toate primăriile din țară au făcut aceste eforturi, unele rămânând nepăsătoare în fața oportunităților europene. „Noi, la Bucecea, am ales să aplicăm, să muncim și să obținem finanțarea, tocmai pentru a veni în sprijinul cetățenilor”, a transmis Angel Gheorghiu.

În prezent, proiectul se află în etapa de inventariere și intabulare a terenurilor intravilane din Călinești, unde specialiștii lucrează pentru a crea o evidență clară, modernă și actualizată a proprietăților. Localnicii trebuie doar să depună documentele doveditoare ale deținerii terenurilor, restul procedurilor tehnice și administrative fiind acoperite integral de echipele implicate.

Primarul Angel Gheorghiu spune că accesarea fondurilor europene reprezintă încă un exemplu al modului în care administrația locală lucrează activ pentru modernizarea orașului. „Căutăm permanent programe și oportunități prin care să aducem beneficii concrete oamenilor”, a mai explicat edilul.

Proiectul oferă nu doar gratuitate, ci și siguranța unei evidențe funciare corecte, un pas esențial pentru dezvoltarea viitoare a localității, dar și pentru rezolvarea litigiilor sau incertitudinilor care au persistat în timp. Pentru locuitorii din Călinești, această etapă reprezintă o schimbare așteptată, care simplifică accesul la documente, investiții și proceduri legale legate de proprietate.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Anastasia, o fetiță de 13 ani, elevă la Liceul de Arte din Botoșani, are nevoie de ajutor! Durerea e normalitatea ei. Arta e libertatea ei. 34.000 euro e salvarea ei

Publicat

Publicitate

La doar doi ani, Anastasia Dascalu a primit un diagnostic care i-a marcat întreaga copilărie: scolioză severă care îi răsucește coloana vertebrală și îi transformă fiecare mișcare într-o provocare dureroasă. Astăzi, la 13 ani, elevă în clasa a VII-a, Anastasia are nevoie urgentă de o intervenție chirurgicală complexă care să îi redea șansa la o viață normală.

Povestea ei începe dramatic: la doar șapte luni, a fost supusă unei operații pe cord deschis, iar consecințele acelei intervenții îi complică și astăzi tratamentul. Din cauza modificărilor anatomice post-operatorii, multe proceduri standard pentru scolioză – inclusiv purtarea corsetului ortopedic – au devenit extrem de dificile în cazul ei.

Un copil între durere și artă

„De când mă știu, durerea face parte din viața mea. Nu îmi amintesc cum este să stai drept fără să doară… dar îmi amintesc mereu să sper. Și să visez„, mărturisește Anastasia cu o maturitate ce depășește vârsta ei. „Chiar dacă trupul mă trădează uneori, sufletul meu a găsit un loc în care se simte liber: arta. Iubesc să pictez, să desenez, să dau viață formelor și culorilor. Acolo pot respira. Acolo sunt întreagă.”

De-a lungul anilor, familia sa a încercat tot ce a fost posibil: nenumărate terapii, tratamente, consultații medicale și drumuri în speranța unui tratament eficient. Însă scolioza a continuat să progreseze, iar durerea a devenit o prezență constantă în viața tinerei.

Cu toate acestea, Anastasia nu și-a pierdut visurile. Pasionată de pictură și artă religioasă, adolescenta își dorește să urmeze Liceul Teologic – profil Patrimoniu Cultural, pentru a învăța pictura și restaurarea icoanelor. „Poate pentru că în restaurare e un adevăr care mă privește și pe mine: și ceea ce e fragil poate fi salvat”, spune ea cu o luciditate impresionantă.

Publicitate

Operația care poate schimba totul

Soluția medicală pentru Anastasia există: o intervenție chirurgicală complexă de corectare a scoliozei, care trebuie realizată la un spital privat din București iar costul total al operației este de 34.000 de euro, o sumă imposibil de acoperit pentru familia Dascalu din resursele proprii.

„Este șansa mea la o viață fără durere. La un corp drept. La un viitor în care pot să merg, să creez, să trăiesc fără teama fiecărei zile”, explică tânăra, conștientă de importanța acestei intervenții pentru viitorul ei.

Anastasia este un copil excepțional, cu un talent artistic remarcabil și o forță interioară ieșită din comun. În ciuda durerii constante cu care trăiește zilnic, ea nu și-a pierdut speranța și visurile. Această operație nu este doar o intervenție medicală – este șansa ei la o copilărie normală, la educația pe care și-o dorește și la realizarea visurilor ei. Fiecare donație, indiferent de mărime, o apropie pe Anastasia de momentul în care va putea în sfârșit să stea dreaptă, fără durere.”, a declarat Vlad Plăcintă, președintele AsociațieiSalvează o inimă”.

 

Cum puteți ajuta

Campania de strângere de fonduri pentru Anastasia Dascalu este coordonată de Asociația „Salvează o Inimă” și poate fi urmărită în timp real, inclusiv evoluția medicală a tinerei, pe pagina dedicată: https://salveazaoinima.ro/anastasia-dascalu/

Donațiile pot fi făcute în conturile:

Asociația „SALVEAZĂ O INIMĂ”
Cod de înregistrare fiscală: 31015982

Cont RON: RO94RNCB0041182104010001
Cont EURO: RO67RNCB0041182104010002
Cod SWIFT/BIC: RNCBROBUXXX
Banca: Banca Comercială Română (BCR)

IMPORTANT: La detaliile plății, vă rugăm să specificați: ANASTASIA DASCALU

„Dacă povestea mea a ajuns la inima ta, te rog… ajută-mă să merg înainte. Ajută-mă să îndrept nu doar coloana, ci și drumul vieții mele. Orice sprijin înseamnă șansă, lumină și vindecare”, este mesajul Anastasiei pentru toți cei care pot contribui la salvarea ei.

Sursa: comunicat de presă

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending