Connect with us

Actualitate

Ce drepturi de pensie au românii din străinătate, care sunt documentele și unde trebuie depuse

Publicat

Publicitate

Beneficiarii sistemului public de pensii din România stabiliți in străinătate pot primi pensia pe teritoriul statului de domiciliu, Casa Națională de Pensii Publice asigurând plata pensiilor.

În cele ce urmează vă prezentăm, pas cu pas, care sunt demersurile care trebuie întreprinse pentru obținerea drepturilor de pensie, potrivit datelor oficiale prezentate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), informează ADEVĂRUL.

Astfel, dacă domiciliaţi pe teritoriul unui alt stat membru trebuie să depuneţi cererea de pensie la instituţia de asigurări sociale de la locul de domiciliu, care va face toate demersurile către instituţia competentă din România, nefiind necesară deplasarea dvs. în România, în acest scop.

În perioada în care lucraţi în mod legal pe teritoriul altui stat membru, nu este necesar să rămâneţi asigurat în sistemul public de pensii din România prin încheierea unui contract de asigurare facultativă cu casa teritorială de pensii de la locul de domiciliu sau de reşedinţă, având în vedere principiul totalizării perioadelor de asigurare la acordarea drepturilor de pensie. Totuşi, dacă aţi făcut acest lucru, veţi beneficia de valorificarea contribuţiilor aferente asigurării facultative în România la stabilirea drepturilor de pensie de către casa teritorială de pensii competentă.

Cum se poate transfera o pensie în străinătate
Procedura de transfer a drepturilor de pensie in strainatate presupune următoarele:

1. deschiderea unui cont la orice bancă de pe teritoriul statului de domiciliu (nu este necesară deschiderea contului la o bancă apartinând Grupului Citi, dar această optiune poate conduce la achitarea unor taxe de transfer bancar mai reduse);

Publicitate

2. comunicarea detaliilor bancare (adresa completă a beneficiarului, denumirea si adresa băncii beneficiarului, codul SWIFT/BIC al băncii beneficiarului, acolo unde e cazul, precum și numărul de cont internațional bancar) către instituția plătitoare (casa teritorială de pensii in evidența căreia se află dosarul de pensie) prin intermediul declarației de transfer.

Declarația de transfer in străinătate a drepturilor cuvenite beneficiarilor sistemului public de pensii, insoțită de documentul care confirmă detaliile bancare și de copia actului de identitate al titularului care atestă domiciliul său actual se pot depune direct de catre titularul drepturilor sau prin mandatar desemnat cu procură specială în acest sens, la sediul casei teritoriale de pensii in a cărei evidență se află dosarul de pensie. De asemenea, aceste documente pot fi expediate cu poșta, la sediul casei teritoriale de pensii sau prin e-mail (scanate) transmise la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii, postată de instituția menționată pe site-ul acesteia.

Cum se realizează plata pensiilor în străinătate
Începând cu anul 2008, beneficiarii sistemului public de pensii din Romania stabiliți in străinătate pot primi pensia pe teritoriul statului de domiciliu, Casa Națională de Pensii Publice asigurând plata pensiilor prin Citibank Europe plc., Dublin – sucursala România.

Ce se întâmplă în situaţia statelor cu care România nu are acord
Pensia se acordă potrivit legislaţiei sistemului unitar de pensii publice din România, fără a se putea valorifica perioadele de asigurare realizate pe teritoriul respectivelor state.

Statele cu care România aplică alte acorduri şi convenţii bilaterale de securitate socială:

– Regatul Maroc în baza Decretului nr.215/26.06.1984 pentru ratificarea unor tratate internaționale

– Armenia

– Belarus

– Ucraina

– Federatia Rusă

– în baza Convenției dintre România și fosta U.R.S.S. privind colaborarea in domeniul prevederilor sociale, semnată la Bucuresti, la 24 decembrie 1960, aprobata prin Dec. nr. 165/1961.

În conformitate cu dispozițiile instrumentului juridic bilateral menționat, la acordarea pensiilor se iau in considerare vechimea in muncă și perioada de activitate asimilată cu vechimea in muncă de pe teritoriul ambelor Părți Contractante, confirmate de organele competente ale Părții Contractante pe teritoriul căreia au fost realizate. Astfel, pensiile se stabilesc și se plătesc de către organele competente ale Părții Contractante pe teritoriul căreia domiciliază cetățeanul indreptățit, la data cererii de pensie, in conformitate cu legislația acestei Părți Contractante.

Condiţii de acordare a pensiei:
cererea de pensie, insoţită de documentele doveditoare, se depun la instituţia de asigurări sociale de domiciliu; aceasta va transmite în celălalt stat documentele necesare în vederea stabilirii drepturilor de pensie ;
comunicare între institutii se face prin intermediul formularelor de legătură;
la stabilirea drepturilor de pensie se au în vedere perioadele de asigurare realizate în ambele state iar drepturile se acordă proporţional cu perioada realizată în fiecare stat
Statele cu care România are incheiate acorduri bilaterale pe modelul regulamentelor comunitare: Macedonia, Turcia, Coreea de Sud, Republica Moldova, Canada şi Israel.

Actele necesare pentru înscrierea la pensia pentru limită de vârstă, anticipată
• formularul de cerere E 202 ;

• formularul E 207 ;

• declarația pe propria răspundere ;

• copie dupa actul de identitate românesc – dacă detin dubla cetațenie sau dacă au menținut cetățenia română ;

• carnetul de muncă original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinatate ;

• livretul militar original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate ;

• diplomă de studii original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate sau adeverință din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora precum și forma de invățământ;

• adeverinţă privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă;

Acte necesare pentru înscrierea la pensia de invaliditate

• formularul de cerere E 204 ;

• formularul E 207 ;

• documente si rapoarte medicale pentru a determina gradul de invaliditate;

• declarația pe propria răspundere ;

• copie dupa actul de identitate românesc – dacă dețin dubla cetățenie sau dacă au menținut cetățenia română ;

• carnetul de muncă original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate ;

• livretul militar original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate ;

• diplomă de studii original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate sau adeverintă din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora precum și forma de invățământ;

• adeverinţă privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă;

Acte necesare pentru înscrierea la pensia de urmaș:

• formularul de cerere E 203 ;

• formularul E 207 ;

• declaratia pe propria raspundere urmasi ;

• adeverinţa de studii (elev sau student);

• copie dupa actul de identitate românesc – daca detin dubla cetatenie, sau daca au mentinut cetatenia Romana ;

• carnetul de muncă original sau in copie certificata de institutiile competente din străinătate al susținătorului decedat ;

• livretul militar original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate ;

• diplomă de studii original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate sau adeverință din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora precum si forma de invățământ al susținătorului decedat;

Unde se depun cererile pentru pensie comunitară
Pentru stabilirea drepturilor de pensie pentru limită de vârstă, anticipată, anticipată partială, de invaliditate și de urmas, persoana indreptatită se adresează unei singure instituții, cererea astfel depusă fiind valabilă pentru toate instituțiile la legislația cărora persoana respectivă a fost supusă.

Cererile se depun la instituţia de la locul de reşedinţă astfel:

– dacă solicitantul locuiește pe teritoriul unui stat membru cererea se depune la institutia din statul respectiv;

– dacă solicitantul are domiciliul in România, cererea se depune la casa teritorială de pensi de care aparține cu domiciliul.

Instituţia de asigurări sociale din statul de domiciliu va transmite în celelalte state documentele necesare în vederea stabilirii drepturilor de pensie; comunicarea între instituţii este asigurată prin intermediul formularelor de legătură.

Ce se întâmplă în cazul persoanelor care au lucrat în unul sau mai multe state membre ale Uniunii Europene ori a Spaţilului Economic European:

• drepturile de pensie se acordă cu respectarea prevederilor regulamentelor comunitare şi ale legislaţiilor naţionale în vigoare în materie de pensii;

• persoanele interesate pot solicita obţinerea drepturilor de pensie potrivit legislaţiilor în vigoare ale statelor membre în care au desfăşurat activităţi profesionale; vârstele de pensionare sunt, de regulă, diferite de la un stat la altul. Pe cale de consecinţă, fiecare stat va stabili pensia la data îndeplinirii condiţiilor potrivit legislaţiei proprii;

• drepturile de pensie se acordă potrivit principiului pro rata temporis, proporţional cu perioadele de asigurare realizate în fiecare stat. Fiecare stat va acorda câte o pensie potrivit perioadelor de asigurare realizate potrivit propriei legislaţii.

Ce ţări vizează regulamentele europene
Regulamentele vizează cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene si ale Spațiului Economic European, după cum urmează:

• Austria; Belgia; Bulgaria; Cehia; Cipru; Danemarca; Estonia; Finlanda; Franta ; Germania; Grecia; Irlanda; Italia; Letonia; Lituania; Luxemburg; Malta; Marea Britanie; Olanda; Polonia; Portugalia; Romania; Slovacia; Slovenia; Spania; Suedia; Ungaria; Islanda; Norvegia; Liechstenstein; Elveţia.

De când puteți beneficia de pensie comunitară
Începând cu data de 01.01.2007, data aderării la Uniunea Europeană, România aplică prevederile regulamentelor comunitare in domeniul coordonării sistemelor de securitate socială, și anume Regulamentul (CEE) nr. 1408/1971 privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariați, lucrătorilor independenți și membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul comunității și Regulamentul nr.574/1972 care stabilește modalitățiile de aplicare a Regulamentului nr.1408/71.

Începând cu 01.05.2010 a intrat in vigoare Regulamentul (CE) nr.883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială modificată și completată prin Regulamentul (CE) nr.988/2009 si Regulamentul (CE) nr.987/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE)nr.883/2004.

Sursa: ADEVĂRUL.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Patronatele din turism solicită Guvernului să renunțe la majorarea TVA, de la 1 ianuarie 2026

Publicat

Publicitate

Planurile Guvernului de a majora TVA în sectorul HoReCa, de la 1 ianuarie 2026, ar putea distruge definitiv competitivitatea industriei și ar penaliza direct populația, avertizează Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR).

În acest context, organizația solicită Executivului să renunțe la scenariul de majorare a TVA și să deschidă un dialog real cu industria, pentru găsirea unor soluții care să susțină dezvoltarea, nu să blocheze supraviețuirea unui sector vital pentru economia națională.

”O eventuală creștere a TVA nu va lovi doar restaurantele, hotelurile și cafenelele, ci va fi suportată direct de consumatori. Prețurile la mese festive, nunți, botezuri, onomastici sau simple ieșiri cu prietenii, vor crește inevitabil”, se arată într-un comunicat al organizației transmis, miercuri, AGERPRES.

În plus, patronatele din turism subliniază faptul că măsura de majorare a TVA pune România în dezavantaj direct pe piața europeană.

”Ne batem pe o piață globală. Cu acces tot mai facil la transport și platforme ca Airbnb, turiștii aleg, oricum, destinații externe. Dacă prețurile noastre cresc prin TVA, România va rămâne fără clienți. Doar cei ‘˜captivi’ în țară vor mai apela la servicii locale. Restul vor pleca. Spirala e periculoasă: TVA mai mare, costuri fixe tot mai ridicate (energie, salarii, chirii) și producători locali de alimente tot mai necompetitivi. Nu poți gestiona un TVA ridicat, într-o economie deschisă. E nevoie de un teren de joc egal în Europa, dar Guvernul face exact invers”, susține președintele FPIOR, Valentin Șoneriu.

La rândul său, vicepreședintele FPIOR, Corina Macri, a punctat: ”Respectarea regulilor fiscale este obligatorie, dar trebuie însoțită de educație și sprijin, nu de măsuri populiste care seamănă neîncredere între clienți și antreprenori”.

Publicitate

Pe același subiect, Ruxandra Stoica, vicepreședinte în cadrul aceleași organizații, atenționează asupra faptului că ”dacă nu putem dezvolta turismul intern, iar TVA-ul va fi majorat, consumul va scădea și mai tare”, iar situația va însemna ”ultimul cui în coșciugul industriei”.

”Industria turismului din România este puternic afectată în aceste luni, în primul rând de reducerea la jumătate a valorii tichetelor pe vacanță, ceea ce, din păcate, a determinat ca sute de mii de români și de familii ale acestora să nu mai poată pleca în vacanță în România. Scenariul anunțat ca posibil de către președintele României, acela de majorare a TVA în HoReCa, posibil la cota de 21%, ar fi o lovitură dramatică, pentru că ar majora foarte mult tarifele pentru nopțile de cazare, pentru o masă-restaurant, pentru o cafea și o gustare într-o cafenea și, desigur, ar reduce drastic consumul românilor în locațiile de ospitalitate din România, veniturile antreprenorilor și volumul de taxe și impozite pe care aceștia le plătesc la stat”, este de părere Corina Martin, secretar general al FPIOR.

Președintele HoReCa Botoșani, Răzvan Baltă, a transmis, totodată: ”Nicușor Dan a scris pe un bilețel, în direct, că nu va majora TVA. Cuvântul lui este zero. Oamenii de afaceri au nevoie de predictibilitate, nu de amânări copilărești”.

Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România este cea mai mare organizație națională și reprezentativă din domeniu, ce reunește peste o mie de companii naționale și reprezintă 24 de județe ale țării plus Municipiul București, 29 de patronate și peste 26.000 de angajați. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșăneanca Simona Radiș: Mergem la Shanghai să dăm tot ce avem mai bun

Publicat

Publicitate

Dubla campioană olimpică Simona Radiș a declarat, miercuri, la Complexul Sportiv Național ‘Elisabeta Lipă’ din Snagov, că ea și colegii din lotul României vor da totul la Campionatele Mondiale de la Shanghai (21-28 septembrie) pentru a obține rezultate așteptate de toată lumea.

Federația Română de Canotaj are un nou partener strategic, iar colaborarea a fost lansată în cadrul unui eveniment la care au luat parte personalități importante din lumea sportului. Prezentă la acest eveniment, campioana olimpică Simona Radiș a vorbit despre Campionatele Mondiale, care vor avea loc în această lună, la Shanghai.

Parteneriat nou pentru Federația Română de Canotaj

Federația Română de Canotaj a încheiat un parteneriat cu OPTIblu, o companie importantă din domeniul opticii medicale. Acesta a fost lansat în cadrul unui eveniment la care au participat oficiali ai Federației, dar și mai mulți sportivi importanți, printre care campionii olimpici Simona Radiș, Andrei Cornea sau Marian Enache.

„Canotajul este un sport al disciplinei, al coordonării și al spiritului de echipă. Ne bucură să regăsim aceleași valori în filosofia OPTIblu. Împreună putem construi proiecte care să susțină sportivii români și să inspire publicul să adopte un stil de viață activ și sănătos”, a declarat Elisabeta Lipă, președintele FRC. Noul partener al Federației va pune la dispoziția sportivilor și a echipei tehnice o selecție de ochelari de soare sportivi, adaptați nevoilor lor specifice. În plus, sportivii vor beneficia anual de servicii complete de optică medicală.

Simona Radiș, încrezătoare înainte de Campionatele Mondiale de la Shanghai

Prezentă la evenimentul în cadrul căruia a fost lansată această colaborare, Simona Radiș a prefațat Campionatele Mondiale de la Shanghai, care se vor disputa în perioada 21-28 septembrie. „Abia așteptăm să concurăm la Mondiale și să reușim cât mai multe rezultate frumoase. Suntem în ultima etapă de încărcare.

Într-adevăr, Mondialele se apropie, dar suntem entuziasmați. A fost un an lung pentru noi, și îl încheiem târziu, dar suntem pregătiți și bine antrenați. Așteptăm cu nerăbdare și sunt sigură că rezultatele la Campionatele Mondiale vor fi frumoase”, a afirmat sportiva, conform Agerpres.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO: Eveniment emoționant la Dacia, satul mic cu inimă mare. Preasfințitul Nichifor a sfințit altarul de vară și o troiță

Publicat

Publicitate

Duminică, satul Dacia din comuna Nicșeni, județul Botoșani, a devenit loc de pelerinaj și bucurie pentru zeci de credincioși veniți din mai multe localități. În curtea Bisericii „Pogorârea Duhului Sfânt”, Preasfințitul Nichifor Botoșăneanul, episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, înconjurat de părintele protopop Petru Fercal, de părintele paroh Mihai Urieșu și de un sobor de preoți și diaconi, a oficiat slujba de sfințire a altarului de vară și a troiței ridicate prin osteneala și dragostea comunității.

Întâmpinarea arhiereului, în duh de sărbătoare

Evenimentul a început cu un moment de emoție. Micuța Sofia, fiica părintelui Mihai Urieșu și a prezbiterei Ana-Maria l-a întâmpinat pe ierarh cu un colac tradițional și sare, semn al ospitalității românești. Cele mai mici enoriașe, aflate abia la vârsta clasei pregătitoare, au oferit episcopului două buchete superbe de flori, gest care i-a înduioșat pe cei prezenți.

„Astăzi, satul nostru mic a arătat că este mare în credință. Prezența Preasfințitului Nichifor ne-a întărit și ne-a adus mai aproape de Dumnezeu”, au mărturisit credincioșii.

Amintirea unei minuni la sfințirea bisericii

Sărbătoarea de acum a readus în inimile localnicilor și emoția trăită în 2006, când biserica din Dacia a fost sfințită de către IPS Daniel, pe atunci Mitropolit al Moldovei și Bucovinei. Profesorul de religie Ioan Dudău, inițiatorul ctitoririi locașului de cult, își amintește cu lacrimi în ochi acea zi:

Publicitate

„O rupere de nori a cuprins satul și părea că totul se va nărui. Preafericitul Daniel, pe atunci mitropolitul Moldovei, a reușit să ajungă cu greu, într-o mașină de teren. Dar în clipa în care a pășit pe culmea dealului unde se află biserica, ploaia s-a oprit, un cerc de lumină a apărut pe cer și seninul nu mai amintea nimic din furtuna de dinainte. A fost un semn de la Dumnezeu că jertfa noastră a fost primită.”

Profesorul Ioan Dudău a contribuit personal cu o sumă importantă și a mers din biserică în biserică pentru a mobiliza oameni să devină ctitori. „Marea parte a lucrărilor s-a făcut însă cu banul văduvei, cu jertfa celor simpli, care au dat din puținul lor. Aceasta este adevărata temelie a bisericii din Dacia”, adaugă el.

O comunitate adunată ca într-un mănunchi de flori duhovnicești

Astăzi, părintele Mihai Urieșu continuă această lucrare duhovnicească, reușind să strângă în jurul său, „ca într-un mănunchi de flori”, inimile credincioșilor. Slujbele pătrunzătoare și dragostea părintelui pentru enoriași fac ca viața satului să se țină vie prin credință, chiar dacă localitatea are doar 30 de familii ortodoxe. Jertfa sa a fost încununată de PS Nichifor, duminică, când a fost hirotesit iconom, iar preoteasa Ana Maria a primit distincție de vrednicie, fiind copleșită de emoție.

Scurt istoric

Satul Dacia face parte din comuna Nicșeni și este situat la o distanță de 5 km de centrul comunei și la 23 km de municipiul Botoșani.

Accesul în sat se face pe un drum prin Nicșeni, iar spre Botoșani în afară de acest drum se poate ajunge prin Costești. Satul are un număr de 41 de case, dintre care doar 30 sunt locuite de credincioși ortodocși.

Localitatea se învecinează a sud cu satul Mănăstireni care face parte din comuna Unțeni, la vest cu satul Costești care face parte din comuna Răchiți, la nord cu satul Nicșeni, iar la est cu satul Dorobanți care face parte din comuna Nicșeni.

În sat există o școală cu clasele I-IV și o grădiniță cu program normal. Satul a fost electrificat după 1990 pentru că până atunci fusese propus pentru desființare. Locuitorii se ocupă cu agricultura și creșterea animalelor, în special a oilor, fiind renumiți prin număr mare de oi, a mieilor și a pielicelelor de calitate.

Satul a fost înființat după al doilea război mondial și nu a avut biserică niciodată. Se presupune că s-ar fi început cândva ridicarea unei bisericuțe, dar lucrarea nu a mai fost dusă până la capăt. Abia după 1990 când IPS Mitropolit Daniel a luat hotărârea ca nici un sat din Mitropolia Moldovei să nu fie fără biserică, s-a început zidirea unei biserici și în satul Dacia. Așa că datorită acestui program inițiat de IPS. Mitropolit Daniel, în iulie 1999 s-a sfințit locul și s-a pus piatra de temelie pentru ridicarea bisericii de către PS. Calinic Botoșăneanul. Lucrările au durat până în 2006, iar în data de 26 august 2006, biserica a fost sfințită de către IPS. Mitropolit Daniel, actualul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române.

De la înființarea satului preoții care au slujit la Parohia Nicșeni au suplinit și satul Dacia.

Lucrările pentru construcția bisericii au fost coordonate de Pr. Dumitru Adăscăliței de la Parohia Nicșeni.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Serile APOLODOR, start pentru obținerea invitațiilor

Publicat

Publicitate

Cântăreața Ada Milea, scriitorii Gabriela Adameșteanu, Florin Bican, Svetlana Cârstean, Matei Vișniec, jurnalistul și eseistul Mihnea Măruță, precum și jurnaliștii Raluca Aftene, Adela Greceanu și Matei Martin se vor afla pe scena Teatrului ‘Mihai Eminescu’ din Botoșani, în cadrul Festivalului de Literatură pentru Copii și Adolescenți APOLODOR, între 18-21 septembrie.

Participarea la toate evenimentele festivalului este liberă, dar accesul la Serile APOLODOR necesită o invitație, gratuită și ea, pentru bună distribuire a locurilor în Sala de spectacole a Teatrului ‘Mihai Eminescu’.

Începând de pe 09 septembrie, invitațiile vor putea fi ridicate la liber de la pavilionul APOLODOR de pe Pietonalul Unirii, unde voluntarii festivalului se vor afla pentru le înmâna între orele 18.00 și 20.30 – în timpul săptămânii, sau în intervalul 14.30-20.30 – în weekend.

Inițiat de Dan Lungu (director) și Luminița Corneanu (director artistic), festivalul se va desfășura sub Înaltul Patronaj al Reprezentanței Comisiei Europene în România și este finanțat de Consiliul Local și Primăria Municipiului Botoșani.

Programul celor trei seri este următorul:

Joi, 18 septembrie
19.00 – Deschiderea oficială la Teatrul ‘Mihai Eminescu’, în Sala de spectacol. Urmată de ‘Copilării pe scenă’, seară de dialog & povestiri din și despre copilărie, cu Matei VIȘNIEC și Florin BICAN, moderatoare Raluca AFTENE. Intrarea liberă.

Publicitate

Vineri, 19 septembrie
19.00 – ‘Copilării la feminin’, seară de dialog & povestiri din și despre copilărie, cu Gabriela ADAMEȘTEANU și Svetlana CÂRSTEAN, în Sala de spectacol a Teatrului ‘Mihai Eminescu’, moderatori Adela GRECEANU și Matei MARTIN. Intrarea liberă.

Sâmbătă, 20 septembrie
19.00 – Conferința ‘Skibidi Ohio. Zece efecte ale rețelelor sociale asupra copiilor și adolescenților’, susținută de Mihnea MÃRUȚÃ;

Concert Ada MILEA.

Ambele în Sala de spectacol a Teatrului ‘Mihai Eminescu’. Intrarea liberă.
Moderatori: Adela GRECEANU și Matei MARTIN.

Programul festivalului cuprinde multe alte evenimente, de la ateliere creative la întâlniri cu scriitori de literatură pentru copii și adolescenți, de la expoziții de ilustrație de carte și atelier culinar la tururi ghidate prin Botoșani și dialoguri între scriitori și cadre didactice.

Programul complet poate fi consultat pe pagina de Facebook: Festivalul Apolodor și pe site-ul festivalului, festivalul-apolodor.ro.

Echipa festivalului
Director: Dan Lungu
Director artistic: Luminița Corneanu
Curator al expozițiilor de ilustrație: Cezarina Caloian
Director executiv: Costică Roman
Asistent director: Pusă Piticari
Manager logistică și voluntari: Alexandru Teiosanu
Identitate vizuală: Marinela Ciobanu
Comunicare: Irina Siminiceanu
Social Media: Anmaria Ionel
Website: Robert Pietraru

Organizator: Fundația Corona
Finanțatori: Consiliul Local și Primăria Municipiului Botoșani
Parteneri: Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, Teatrul Național ‘Mihai Eminescu’ Botoșani, Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii ‘Mihai Eminescu’, Biblioteca Județeană ‘Mihai Eminescu’, Botoșani, Universitatea Națională de Arte ‘George Enescu’ din Iași, Palatul Copiilor Botoșani, Casa Corpului Didactic Botoșani, Galeria ArtEast Iași, Tipografia Printco Iași, Agenția Caracteristic, CNIPT Botoșani, Asociația pentru Ospitalitate Culturală – AOC Iași, Asociația Scriitorilor de Literatură pentru Copii și Adolescenți din România – ‘De Basm’, Fundația Star of Hope – SOH România

Edituri partenere: Editura Arthur, Editura Polirom, Editura Vlad și Cartea cu Genius, Editura YoungArt, Editura Minigrafic, Editura Humanitas Junior, Editura Gama, Editura Alice Books Parteneri media: Radio România Cultural, TVR Cultural, TVR Iași, Buzz Botoșani, PressHub, Revista Clivaj, Botoșăneanul, VIVA FM, Monitorul de Botoșani, Observator Cultural;

Sponsori: Nea Ilie Bucătarul Sulița, Practic-Comerț-Strugaru S.R.L Darabani, Cofetăria Rida Botoșani, Artechwine Botoșani, Danimet Exim SRL, SC Optim Diagnostic SRL, SC S&S BISMGM SRL, Botoșani Shopping Center, Cambridge Star Srl, Gramma Wines, Costelino, Ecomed, Bahm, Darex Auto.

ACCESUL LA TOATE EVENIMENTELE DIN PROGRAM ESTE GRATUIT

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending