Connect with us

Actualitate

Ce drepturi de pensie au românii din străinătate, care sunt documentele și unde trebuie depuse

Publicat

Publicitate

Beneficiarii sistemului public de pensii din România stabiliți in străinătate pot primi pensia pe teritoriul statului de domiciliu, Casa Națională de Pensii Publice asigurând plata pensiilor.

În cele ce urmează vă prezentăm, pas cu pas, care sunt demersurile care trebuie întreprinse pentru obținerea drepturilor de pensie, potrivit datelor oficiale prezentate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), informează ADEVĂRUL.

Astfel, dacă domiciliaţi pe teritoriul unui alt stat membru trebuie să depuneţi cererea de pensie la instituţia de asigurări sociale de la locul de domiciliu, care va face toate demersurile către instituţia competentă din România, nefiind necesară deplasarea dvs. în România, în acest scop.

În perioada în care lucraţi în mod legal pe teritoriul altui stat membru, nu este necesar să rămâneţi asigurat în sistemul public de pensii din România prin încheierea unui contract de asigurare facultativă cu casa teritorială de pensii de la locul de domiciliu sau de reşedinţă, având în vedere principiul totalizării perioadelor de asigurare la acordarea drepturilor de pensie. Totuşi, dacă aţi făcut acest lucru, veţi beneficia de valorificarea contribuţiilor aferente asigurării facultative în România la stabilirea drepturilor de pensie de către casa teritorială de pensii competentă.

Cum se poate transfera o pensie în străinătate
Procedura de transfer a drepturilor de pensie in strainatate presupune următoarele:

1. deschiderea unui cont la orice bancă de pe teritoriul statului de domiciliu (nu este necesară deschiderea contului la o bancă apartinând Grupului Citi, dar această optiune poate conduce la achitarea unor taxe de transfer bancar mai reduse);

Publicitate

2. comunicarea detaliilor bancare (adresa completă a beneficiarului, denumirea si adresa băncii beneficiarului, codul SWIFT/BIC al băncii beneficiarului, acolo unde e cazul, precum și numărul de cont internațional bancar) către instituția plătitoare (casa teritorială de pensii in evidența căreia se află dosarul de pensie) prin intermediul declarației de transfer.

Declarația de transfer in străinătate a drepturilor cuvenite beneficiarilor sistemului public de pensii, insoțită de documentul care confirmă detaliile bancare și de copia actului de identitate al titularului care atestă domiciliul său actual se pot depune direct de catre titularul drepturilor sau prin mandatar desemnat cu procură specială în acest sens, la sediul casei teritoriale de pensii in a cărei evidență se află dosarul de pensie. De asemenea, aceste documente pot fi expediate cu poșta, la sediul casei teritoriale de pensii sau prin e-mail (scanate) transmise la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii, postată de instituția menționată pe site-ul acesteia.

Cum se realizează plata pensiilor în străinătate
Începând cu anul 2008, beneficiarii sistemului public de pensii din Romania stabiliți in străinătate pot primi pensia pe teritoriul statului de domiciliu, Casa Națională de Pensii Publice asigurând plata pensiilor prin Citibank Europe plc., Dublin – sucursala România.

Ce se întâmplă în situaţia statelor cu care România nu are acord
Pensia se acordă potrivit legislaţiei sistemului unitar de pensii publice din România, fără a se putea valorifica perioadele de asigurare realizate pe teritoriul respectivelor state.

Statele cu care România aplică alte acorduri şi convenţii bilaterale de securitate socială:

– Regatul Maroc în baza Decretului nr.215/26.06.1984 pentru ratificarea unor tratate internaționale

– Armenia

– Belarus

– Ucraina

– Federatia Rusă

– în baza Convenției dintre România și fosta U.R.S.S. privind colaborarea in domeniul prevederilor sociale, semnată la Bucuresti, la 24 decembrie 1960, aprobata prin Dec. nr. 165/1961.

În conformitate cu dispozițiile instrumentului juridic bilateral menționat, la acordarea pensiilor se iau in considerare vechimea in muncă și perioada de activitate asimilată cu vechimea in muncă de pe teritoriul ambelor Părți Contractante, confirmate de organele competente ale Părții Contractante pe teritoriul căreia au fost realizate. Astfel, pensiile se stabilesc și se plătesc de către organele competente ale Părții Contractante pe teritoriul căreia domiciliază cetățeanul indreptățit, la data cererii de pensie, in conformitate cu legislația acestei Părți Contractante.

Condiţii de acordare a pensiei:
cererea de pensie, insoţită de documentele doveditoare, se depun la instituţia de asigurări sociale de domiciliu; aceasta va transmite în celălalt stat documentele necesare în vederea stabilirii drepturilor de pensie ;
comunicare între institutii se face prin intermediul formularelor de legătură;
la stabilirea drepturilor de pensie se au în vedere perioadele de asigurare realizate în ambele state iar drepturile se acordă proporţional cu perioada realizată în fiecare stat
Statele cu care România are incheiate acorduri bilaterale pe modelul regulamentelor comunitare: Macedonia, Turcia, Coreea de Sud, Republica Moldova, Canada şi Israel.

Actele necesare pentru înscrierea la pensia pentru limită de vârstă, anticipată
• formularul de cerere E 202 ;

• formularul E 207 ;

• declarația pe propria răspundere ;

• copie dupa actul de identitate românesc – dacă detin dubla cetațenie sau dacă au menținut cetățenia română ;

• carnetul de muncă original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinatate ;

• livretul militar original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate ;

• diplomă de studii original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate sau adeverință din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora precum și forma de invățământ;

• adeverinţă privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă;

Acte necesare pentru înscrierea la pensia de invaliditate

• formularul de cerere E 204 ;

• formularul E 207 ;

• documente si rapoarte medicale pentru a determina gradul de invaliditate;

• declarația pe propria răspundere ;

• copie dupa actul de identitate românesc – dacă dețin dubla cetățenie sau dacă au menținut cetățenia română ;

• carnetul de muncă original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate ;

• livretul militar original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate ;

• diplomă de studii original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate sau adeverintă din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora precum și forma de invățământ;

• adeverinţă privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă;

Acte necesare pentru înscrierea la pensia de urmaș:

• formularul de cerere E 203 ;

• formularul E 207 ;

• declaratia pe propria raspundere urmasi ;

• adeverinţa de studii (elev sau student);

• copie dupa actul de identitate românesc – daca detin dubla cetatenie, sau daca au mentinut cetatenia Romana ;

• carnetul de muncă original sau in copie certificata de institutiile competente din străinătate al susținătorului decedat ;

• livretul militar original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate ;

• diplomă de studii original sau in copie certificată de instituțiile competente din străinătate sau adeverință din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora precum si forma de invățământ al susținătorului decedat;

Unde se depun cererile pentru pensie comunitară
Pentru stabilirea drepturilor de pensie pentru limită de vârstă, anticipată, anticipată partială, de invaliditate și de urmas, persoana indreptatită se adresează unei singure instituții, cererea astfel depusă fiind valabilă pentru toate instituțiile la legislația cărora persoana respectivă a fost supusă.

Cererile se depun la instituţia de la locul de reşedinţă astfel:

– dacă solicitantul locuiește pe teritoriul unui stat membru cererea se depune la institutia din statul respectiv;

– dacă solicitantul are domiciliul in România, cererea se depune la casa teritorială de pensi de care aparține cu domiciliul.

Instituţia de asigurări sociale din statul de domiciliu va transmite în celelalte state documentele necesare în vederea stabilirii drepturilor de pensie; comunicarea între instituţii este asigurată prin intermediul formularelor de legătură.

Ce se întâmplă în cazul persoanelor care au lucrat în unul sau mai multe state membre ale Uniunii Europene ori a Spaţilului Economic European:

• drepturile de pensie se acordă cu respectarea prevederilor regulamentelor comunitare şi ale legislaţiilor naţionale în vigoare în materie de pensii;

• persoanele interesate pot solicita obţinerea drepturilor de pensie potrivit legislaţiilor în vigoare ale statelor membre în care au desfăşurat activităţi profesionale; vârstele de pensionare sunt, de regulă, diferite de la un stat la altul. Pe cale de consecinţă, fiecare stat va stabili pensia la data îndeplinirii condiţiilor potrivit legislaţiei proprii;

• drepturile de pensie se acordă potrivit principiului pro rata temporis, proporţional cu perioadele de asigurare realizate în fiecare stat. Fiecare stat va acorda câte o pensie potrivit perioadelor de asigurare realizate potrivit propriei legislaţii.

Ce ţări vizează regulamentele europene
Regulamentele vizează cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene si ale Spațiului Economic European, după cum urmează:

• Austria; Belgia; Bulgaria; Cehia; Cipru; Danemarca; Estonia; Finlanda; Franta ; Germania; Grecia; Irlanda; Italia; Letonia; Lituania; Luxemburg; Malta; Marea Britanie; Olanda; Polonia; Portugalia; Romania; Slovacia; Slovenia; Spania; Suedia; Ungaria; Islanda; Norvegia; Liechstenstein; Elveţia.

De când puteți beneficia de pensie comunitară
Începând cu data de 01.01.2007, data aderării la Uniunea Europeană, România aplică prevederile regulamentelor comunitare in domeniul coordonării sistemelor de securitate socială, și anume Regulamentul (CEE) nr. 1408/1971 privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariați, lucrătorilor independenți și membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul comunității și Regulamentul nr.574/1972 care stabilește modalitățiile de aplicare a Regulamentului nr.1408/71.

Începând cu 01.05.2010 a intrat in vigoare Regulamentul (CE) nr.883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială modificată și completată prin Regulamentul (CE) nr.988/2009 si Regulamentul (CE) nr.987/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE)nr.883/2004.

Sursa: ADEVĂRUL.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Polițiști apreciați pentru probitate morală și profesională

Publicat

Publicitate
Doi polițiști din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 1 Botoșani au fost apreciați de către Direcția de Ordine Publică din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, pentru că au sesizat organele competente cu privire la faptul că un conducător auto le-a oferit o sumă de bani pentru a nu dispune măsurile legale. Celor doi polițiști le-au fost oferiți 400 de lei, de către un bărbat depistat conducând fără a deține permis de conducere. Mădălina și Cosmin au primit certificate de apreciere pentru recunoașterea probității morale și profesionale, dovedită în ziua de 14.02.2025.

Citeste mai mult

Eveniment

Nova Apaserv Botosani recomandă clienţilor săi să declare indexul contoarelor şi să facă plăţile online. Lista conturilor

Publicat

Publicitate

In atenția utilizatorilor persoane fizice

Nova Apaserv anunță toți clienții săi persoane fizice că toate prevederile contractuale existente între aceștia și operator sunt în vigoare și aplicabile.

 

În vederea asigurării serviciului public de furnizare apa/ canalizare Nova Apaserv Botosani recomandă clienţilor săi să  declare indexul contoarelor şi să facă plăţile online, pe pagina de internet a operatorului, www.apabotosani.ro. Clienţilor care posedă un card bancar valabil, dar nu au cont deschis pe site-ul nostru, li se recomandă activarea secţiunii „Contul Meu” pentru a beneficia de facilităţile amintite mai sus. De asemenea, operatorul de apă reaminteşte clienţilor săi că plăţile se pot face şi prin celelalte servicii electronice puse la dispoziţie:

–   decontare automată din cont curent, operaţiune denumită DIRECT DEBIT, pe baza de convenţii de plată încheiate cu una din următoarele bănci:

  • Banca Comercială Română-B.C.R.,
  • Banca Transilvania,
  • Banca Română de Dezvoltare – B.R.D.,
  • Banca Raiffeisen.
  • virament bancar într-unul din conturile -Nova Apaserv deschise la:
1 BRD BOTOSANI RO15BRDE070SV27548780700
RO06BRDE070SV29566560700
2 BRD AGENTIA DOROHOI RO38BRDE070SV27382450700
3 BCR BOTOSANI RO79RNCB0041113050010001
4 BCR AGENTIA DOROHOI RO06RNCB0044113050010001
5 BANCA TRANSILVANIA BOTOSANI RO84BTRL00701202S28592XX
6 GARANTIBANK BOTOSANI RO41UGBI0000222006237RON
7 ALPHA BANK BOTOSANI RO21BUCU2271213075089RON
8 TREZORERIA BOTOSANI RO41TREZ1165069XXX006244

 

Incepând cu data de 1.03.2025 în urma finalizării procesului de fuziune între  OTP BANK si Banca Transilvania, datorita radierii OTP BANK tranzactiile vor fi efectuate în contul  Băncii Transilvania menționat mai sus.

Clienţii care nu doresc să facă operaţiuni online sau bancare, pot achita numerar:

  • cu factura la punctele de plată PayPoint prin terminale instalate în magazinele cu sigla PayPoint din municipiile Botoșani și Dorohoi și din satele şi comunele din judeţul Botoşani .
  • cu factura la punctele de plată „Un -doi centru de plăţi” prin terminale instalate în magazinele cu sigla Un -doi centru de plăţi din municipiile Botoșani și Dorohoi și din satele şi comunele din judeţul Botoşani.
  • cu sau fără factură prin subunităţile poştale ale C. N. Poşta Română SA din Botoşani, Bucecea, Darabani, Dorohoi, Flămînzi, Săveni, Hudeşti, Ungureni,Truşeşti, Vorona şi Ştefăneşti.
  • Prin casieriile deschise , respectiv:
Bulevard Mihai Eminescu nr. 34 , Botosani
 Str.Primaverii nr.16 Botosani
Str.1 Decembrie nr.15 Botosani
Incinta Mall Botosani
Str.A.I.Cuza nr.7 Dorohoi,
Str. Postei nr.5 Dorohoi
Str. Nicolae Iorga nr.9 bl 28 Saveni
Str. Calea Nationala nr.71 Bucecea
Str. 1 Decembrie nr.111 Darabani

Citeste mai mult

Eveniment

Polițiștii de Transporturi Botoșani au împărțit amenzi pe capete în urma unei acțiuni ample

Publicat

Publicitate

În perioada 01 – 02 martie 2025, polițiștii din cadrul Biroului Județean de Poliție Transporturi au acționat pentru menținerea ordinii și liniștii publice, în stațiile de călători și în proximitatea trecerilor la nivel cu calea ferată.

 

În cadrul activităților desfășurate au fost  legitimate peste 50 de persoane și au fost controlate 20 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 31 de sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 6.000 de lei.

 

Astfel de activități vor continua și în perioada următoare pentru prevenirea victimizării atât a pietonilor cât și a conducătorilor auto, în zona trecerilor la nivel cu calea ferată.

 

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: „Împreună, mai pregătiți” – acțiuni de informare și educare preventivă la Vârfu Câmpului

Publicat

Publicitate

Despre siguranță au vorbit pompierii botoșăneni, astăzi, cu elevii și cadrele didactice din comuna Vârfu Câmpului.

Le-au explicat ce se poate întâmpla dacă se joacă cu focul ori în apropierea panourilor sau cablurilor de electricitate. Pirotehnicienii i-au sfătuit să nu atingă muniția rămasă neexplodată, în timp ce inspectorii de prevenire și specialiștii SPIRC le-au reamintit modul în care trebuie să se comporte înainte, pe timpul sau după producerea unui cutremur, incendiu, inundație sau alte situații în care viața este pusă în pericol, a fost un alt subiect abordat.

Părinții au fost sfătuiți să-și supravegheze copiii în permanență și să nu lase la îndemâna lor chibrituri, brichete sau lumânări aprinse.

Elevii au fost foarte interesați și despre modul cum funcționează autospeciala de descarcerare, cea pirotehnică și hidroperforare și au vrut să afle pentru ce se folosește fiecare accesoriu.

Studenții Facultății de Pompieri din cadrul Academiei de Poliție „A.I. Cuza” le-au prezentat tinerilor informații despre condițiile legale și criteriile specifice de recrutare la Școala de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești și Facultatea de Pompieri. Totodată, le-au împărtășit și experiențele personale din timpul sudenției.

Toți participanții au primit materiale de informare preventivă din cadrul campaniilor naționale „R.I.S.C – Renunță, Improvizațiile sunt Catastrofale” , „Nu tremur la cutremur” „Viziune 2020”, „Ai grijă la cea mai mare grijă: siguranța copilului tău”, „Un cămin sigur pentru copilul tău” și „Îndepărtează pericolele! Protejează-i pe cei dragi!”.

Activitatea a fost organizată în curtea Primăriei Comunei Vârfu Câmpului, în contextul sărbătoririi „Săptămânii Protecției Civile”.

Acțiunile din cadrul „Săptămânii Protecției Civile” se încheie pe 4 martie, când comemorăm 48 de ani de la cel mai mare cutremur din România.

Așadar, mâine, pompierii vor fi prezenți în Piața Centrală din municipiul Botoșani cu sfaturi utile și măsuri ce trebuie adoptate în cazul producerii unor situații de urgență. În școlile din județ, vor fi organizate exerciții de evacuare de pompierii militari și voluntari.

Mai multe informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și aplicația de mobil DSU care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending