Connect with us

Administratie

Care sunt criteriile și punctajele care aduc bani la primării pentru documentațiile de urbanism

Publicat

Publicitate

Primăriile primesc bani de la stat pentru documentațiile de urbanism. Unităţile administrativ-teritoriale vor fi sprijinite prin acordarea multianuală a finanţării în acest scop, scrie alba24.ro.

Normele metodologice sunt pe masa Guvernului.

Potrivit notei de fundamentare, au existat primării care nu au putut asigura fonduri de la bugetul local pentru aceste categorii de cheltuieli.

S-a constatat de asemenea insuficienţa anuală a fondurilor pentru finanţarea elaborării şi/sau actualizării planurilor urbanistice generale ale localităţilor şi a regulamentelor locale de urbanism. Din acest motiv,e este necesar un program cu finanţare multianuală.

Surse de finanțare

Programul național multianual va fi finanţat din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale, ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale și din bugetul de stat. Finanțarea se face în limita creditelor de angajament și a creditelor bugetare aprobate anual cu această destinație. De asemenea, se iau în calcul estimările pentru următorii 3 ani, prevăzute în legea bugetară anuală.

Finanțarea se asigură prin Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și din venituri proprii ale persoanelor juridice și fizice interesate în dezvoltarea unei localități sau a unei zone din cadrul acesteia, precum și din alte surse legal constituite sau atrase.

Publicitate

Programul va fi coordonat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei. Are ca obiectiv general susținerea autorităților administrației publice locale în demersul de elaborare și/sau actualizare a documentațiilor de planificare și reglementare a modului de utilizare a teritoriului.

Ce se poate finanța

Prin Program se pot finanța:

  • activitățile privind realizarea planurilor urbanistice generale ale localităților și a regulamentelor locale de urbanism
  • servicii noi și servicii în continuare privind elaborarea şi/sau actualizarea planurilor urbanistice generale ale localităților și a regulamentelor locale de urbanism
  • activitățile de elaborare a planului urbanistic general, de la etapa de inițiere până la avizare și aprobare
  • În vederea derulării Programului, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației pune la dispoziție beneficiarilor platforma digitală „investitii.mdlpa.ro”.

Toate activitățile specifice Programului, inclusiv comunicările, notificările și altele asemenea emise de minister se desfășoară prin intermediul platformei.

Procedura pentru primării

Finanțarea elaborării și/sau actualizării planurilor urbanistice generale ale localităților și a regulamentelor locale de urbanism

Primăriile solicită finanțare și estimează banii necesari de la bugetul de stat – pentru anul în curs și următorii ani.

Consiliile județene întocmesc cererea de finanțare.

Primăriile transmit următoarele documente:

  • hotărârea consiliului local de aprobare a indicatorilor
  • contractele cu operatorii economici pentru elaborarea planurilor urbanistice generale ale localităților și a regulamentelor locale de urbanism, după caz
  • evidențe contabile în baza cărora sunt identificate plățile efectuate din bugetul de stat și/sau bugetul local
  • hotărârea consiliului local de aprobare a cofinanțării, după caz
  • devizul general, cu identificarea categoriilor de cheltuieli care se finanțează de labugetul de stat și a celor suportate de unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, aprobat prin hotărâre a consiliului local.

Criterii de acordare a fondurilor

Fondurile asigurate de la bugetul de stat pentru elaborarea și/sau actualizarea planurilor urbanistice generale ale localităților și a regulamentelor locale de urbanism se vor prioritiza în baza unui punctaj agregat.

Criterii

  • gradul de finalizare a lucrărilor, conform devizului estimativ
  • vechimea planurilor urbanistice generale
  • autorizațiile de construire eliberate pentru clădiri, pe cap de locuitor
  • categoria unității administrativ-teritoriale
  • existența monumentelor istorice
  • prezența resurselor turistice naturale și antropice
  • prezența așezărilor informale pe teritoriul administrativ
  • prezența siturilor din rețeaua europeană Natura 2000

Cum se acordă punctajul pentru primării

Pentru unitățile administrativ-teritoriale în care sunt începute lucrările pentru elaborarea și/sau actualizarea planurilor urbanistice generale ale localităților și a regulamentelor locale de urbanism

  • se acordă un punctaj de cel mult 20 de puncte, direct proporțional cu procentul de finalizare a lucrărilor.

Procentul de finalizare a lucrărilor se calculează ca raport între valoarea decontată și valoarea totală a lucrărilor, conform devizului estimativ.

Punctajul pentru procentul de finalizare a lucrărilor se acordă luând în considerare următoarele praguri:

  • pentru un procent mai mic sau egal cu 20% se acordă 4 puncte;
  • pentru un procent mai mare de 20% și mai mic sau egal cu 40% se acordă 8 puncte;
  • pentru un procent mai mare de 40% și mai mic sau egal cu 60% se acordă 12 puncte;
  • pentru un procent mai mare de 60% și mai mic sau egal cu 80% se acordă 16 puncte;
  • pentru un procent mai mare de 80% se acordă 20 puncte.

Punctaj după vechimea planurilor de urbanism

Luând în considerare vechimea planurilor urbanistice generale, unitățile administrativ-teritoriale pot primi un punctaj de cel mult 20 de puncte.

Vechimea documentației de urbanism se calculează în ani întregi, de la data hotărârii consiliului local pentru aprobarea ultimei documentații de urbanism aflată în vigoare și până la data de 1 ianuarie a anului începând cu care se solicită acordarea finanțării.

Punctajul pentru vechimea documentației de urbanism este repartizat luând în considerare următoarele praguri:

  • pentru vechime mai mică sau egală cu 12 ani se acordă 5 puncte;
  • pentru vechime mai mare de 12 ani și mai mică sau egală cu 15 ani se acordă 10 puncte;
  • pentru vechime mai mare de 15 ani și mai mică sau egală cu 20 de ani se acordă 15 puncte;
  • pentru vechime mai mare de 20 de ani se acordă 20 de puncte.

Punctaj după numărul de autorizații de construire

Având în vedere criteriul referitor la autorizațiile de construire eliberate pentru clădiri, pe cap de locuitor, unitățile administrativ-teritoriale pot primi un punctaj de maxim 20 de puncte.

  • pentru numărul de autorizații de construire se utilizează indicatorul statistic „Autorizații de construire eliberate pentru clădiri pe tipuri de construcții, județe și localități”, pentru ultimul an raportat de Institutul Național de Statistică la momentul alocării fondurilor
  • pentru numărul de locuitori se utilizează indicatorul statistic „Populația după domiciliu la 1 iulie pe grupe de vârstă și vârste, sexe, județe și localități”, pentru ultimul an raportat de Institutul Național de Statistică la momentul alocării fondurilor

Formular de calcul: Px = (Rx/Rm)*20, unde:

  • a) Px este punctajul acordat pentru o unitate administrativ-teritorială oarecare;
  • b) Rx reprezintă raportul dintre numărul autorizațiilor de construire eliberate și numărul de locuitori din unitatea administrativ-teritorială pentru care se calculează punctajul
  • c) Rm reprezintă cea mai mare valoare a raportului dintre numărul autorizațiilor de construire eliberate și numărul de locuitori, luând în considerare toate unitățile administrativ-teritoriale care au solicitat finanțare în anul respectiv;

Punctajul se înregistrează prin rotunjire la două zecimale.

Punctaj fix după categoria localității

Pentru categoria unității administrativ-teritoriale se acordă un punctaj fix de cel mult 20 de puncte. Se iau în considerare prevederile anexei nr. 1 din Legea nr. 246/2022 privind zonele metropolitane, cu modificările ulterioare.

Punctajul pentru categoria unității administrativ-teritoriale va fi repartizat după cum urmează:

  • pentru comunele cuprinse în teritoriul metropolitan al municipiilor reședință de județ și al altor municipii se acordă 20 de puncte
  • pentru comunele din afara teritoriului metropolitan al municipiilor reședință de județ și al altor municipii se acordă 15 puncte
  • pentru unitățile administrativ-teritoriale cu statut de oraș se acordă 10 puncte
  • pentru unitățile administrativ-teritoriale cu statut de municipiu se acordă 5 puncte.

Punctaj în funcție de monumente istorice

Pentru unitățile administrativ-teritoriale care au monumente incluse pe Lista monumentelor istorice

  •  se acordă un punctaj fix necumulativ de cel mult 7 puncte, după cum urmează:
  • pentru unitățile administrativ-teritoriale care au cel puțin un monument istoric din grupa A – monumente istorice de valoare națională sau universală care se află și în patrimoniul mondial UNESCO, se acordă 7 puncte
  • pentru unitățile administrativ-teritoriale care au cel puțin un monument istoric din grupa A – monumente istorice de valoare națională se acordă 4 puncte
  • pentru unitățile administrativ-teritoriale care au cel puțin un monument istoric din grupa B – monumente istorice reprezentative pentru patrimoniul cultural local, se acordă 1 punct.

Punctaj în funcție de zone cu resurse turistice

Pentru unitățile administrativ-teritoriale – zone cu resurse turistice, se acordă următorul punctaj:

  • pentru unitățile administrativ-teritoriale cu resurse naturale și antropice foarte mari se acordă 5 puncte
  • pentru unitățile administrativ-teritoriale cu resurse naturale și antropice mari se acordă 3 puncte.

Pentru unitățile administrativ-teritoriale care au raportat către consiliile județene sau către ministerul de resort prezența așezărilor informale pe teritoriul administrativ se acordă 5 puncte.

  • pentru acordarea punctajului este necesar ca pe teritoriul administrativ al unității administrativ-teritoriale să existe cel puțin o așezare informală (art. 383 alin. (10) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 350/2001)
  • raportarea privitoare la existența așezărilor informale s-a realizat în acord cu prevederile de mai sus
  • raportarea prezenței așezărilor informale a fost realizată cel târziu până la data depunerii cererii de finanțare sau în anul calendaristic anterior.

Punctaj – rețeaua Natura 2000

Pentru unitățile administrativ-teritoriale care au pe teritoriul administrativ situri din rețeaua europeană Natura 2000 (arii de protecție specială avifaunistică) se acordă 3 puncte.

Punctajul se acordă indiferent de numărul și tipologia siturilor identificate.

Alocarea fondurilor

Alocarea fondurilor disponibile se realizează în ordinea descrescătoare a punctajului total obținut.

În cazul în care există unități administrativ-teritoriale cu punctaj total identic, se acordă prioritate la finanțare celor care au emis hotărârea consiliului local pentru aprobarea documentației de urbanism la o dată mai veche.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

VIDEO Lângă noi: O femeie a murit și trei fete au fost duse de urgență la spital, după un accident la Suceava. Două sunt în comă

Publicat

Publicitate

Purtătorul de cuvânt al ISU Suceava, locotenent colonel Alin Găleată, a precizat că în urma accidentului rutier dintre un autotren și un autoturism de la Pătrăuți, bilanțul victimelor este următorul: o femeie de 51 de ani, care a fost încarcerată, a decedat din cauza leziunilor incompatibile cu viața, informează newsbucovina.ro.

Celelalte trei victime, două adolescente de 15 și 17 ani și o tânără de 21 de ani, au fost transportate la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) Suceava, toate prezentând politraumatisme.

Două dintre acestea sunt în stare de inconștiență, dar cu funcții vitale.
Șoferul autotrenului, singura persoană din vehicul, nu a suferit traumatisme.

Autoritățile continuă investigațiile pentru a stabili cauzele accidentului.

Citeste mai mult

Dorohoi

Începe Rabla Auto 2025. Prima etapă: Validarea producătorilor auto. Când vor putea să se înscrie persoanele fizice în program

Publicat

Publicitate

Rabla Auto 2025 începe luni, 15 septembrie. Este vorba despre sesiunea în care sunt validați producătorii auto. Mai exact, sesiunea de validare a producătorilor auto are loc din 15 septembrie ora 10.00 până în 17 septembrie ora 23.59, informează alba24.ro.

Bugetul alocat programului din acest an este de 200 de milioane de lei.

Lista producătorilor validați rămâne valabilă și pentru noul program destinat persoanelor fizice. Condiția este semnarea unui nou contract de participare cu AFM.

Contractul va fi transmis prin aplicație de către AFM. Contractul se semnează electronic și se încarcă în aplicație în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea notificării.

Care este valoarea ecotichetului

  • 18.500 lei – pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen
  • 15.000 lei – pentru achiziționarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice
  • 12.000 lei – pentru achiziționarea unui autovehicul nou hibrid
  • 10.000 lei – pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu propulsie termică (inclusiv GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Când ar urma să înceapă sesiunea pentru persoanele fizice

Florin Bănică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu, a declarat că sesiunea pentru persoanele fizice ar urma să înceapă la sfârșitul lunii în curs.

Administrația Fondului pentru Mediu își exprimă angajamentul ferm pentru demararea, în cel mai scurt timp, a unuia dintre cele mai așteptate programe de finanțare, destinat sprijinirii persoanelor fizice în vederea achiziționării de autovehicule noi, cu un impact redus asupra mediului. Prin alocarea unui buget de 200 de milioane de lei, se pot aduce pe piață aproximativ 15.000 autovehicule noi reducând emisiile poluante și îmbunătățind calitatea vieții prin protejarea mediului înconjurător.”, a declarat Florin Bănică.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu într-o gospodărie din Concești. Pompierii au reușit să salveze casa

Publicat

Publicitate

Un incendiu s-a produs, seara trecută, într-o gospodărie din localitatea Concești. Bunurile dintr-o bucătărie și o magazie, dar și acoperișul casei au fost cuprinse se flăcări, cel mai probabil, din cauza unui scurtcircuit.

 

La caz au ajuns, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Punctului de Lucru Darabani și Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență Concești și Darabani, cu trei autospeciale de stingere.

 

Aceștia au constatat faptul că ardea cu flacără și dejări mari de fum bunurile din bucătărie și magazie, dar și acoperișul casei pe o suprafață de aproximativ 100 de metri pătrați. Pompierii militari și voluntari au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă la întreaga construcție, dar și la casa vecinului. Din interiorul imobilului cuprins de flăcări au fost evacuate și două butelii, fiind eliminat riscul de explozie.

 

Publicitate

Pentru stingerea incendiului și înlăturarea efectelor s-a intervenit mai bine de două ore. S-au salvat bunurile din două camere și casa vecinului.

 

Pentru înlăturarea riscului de incendiu, ISU Botoșani recomandă:

 

▪ verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat. Orice modificare a acesteia poate fi făcută doar cu avizul distribuitorului de energie şi numai de specialiști în domeniu;

 

▪ nu folosiţi instalaţii electrice improvizate. Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile pot conduce la un incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurtcircuit sau o descărcare de curent;

 

▪ la suplimentarea receptoarelor asiguraţi-vă că instalaţia existentă poate prelua consumul adiţional;

 

▪ verificaţi periodic cordoanele de legătură ale aparatelor electrice şi înlocuiţi-le atunci când sunt uzate;

 

▪ nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective. De asemenea, acordaţi atenţie modului în care introduceţi sau extrageţi cablurile de alimentare din priză;

 

▪ nu suprasolicitaţi o priză deoarece unele incendii se produc din cauza solicitării excesive a unei surse de curent. Avertismentul vizează alimentarea mai multor electrocasnice de putere electrică mare (frigider, maşină de spălat etc.) de la aceeași priză. Alocaţi, pe cât posibil, fiecărui aparat câte o priză. În cazul în care folosiți mai multe aparate la o singură sursă, aceasta se poate încălzi și provoca un incendiu;

 

▪ instalaţi şi utilizaţi aparatura electrocasnică respectând indicaţiile producătorului din prospectul produsului. În cazul în care sesizaţi că produsul respectiv şi-a schimbat parametri de funcţionare, se încălzește foarte repede sau emană un miros de ars, scoateţi-l imediat din funcţiune şi adresaţi-vă unui specialist. În cazul aparatelor mari, asigurați un spaţiu de aerisire pentru a se putea emana căldura acumulată în timpul funcţionării;

 

▪ amplasaţi şi utilizaţi aparatele electrice departe de mediile umede. Unele accidente de natură electrică se produc din cauza folosirii curentului electric în apropierea sau la contactul cu apa.

 

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

 

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

 

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș

Publicat

Publicitate

Iosif cel Nou de la Partoş este un sfânt român din Raguza Dalmaţiei. Rămas orfan de mic, mama sa îl trimite să înveţe carte la Ohrida, pe când avea 12 ani. La 15 ani intră la Mănăstire Adormirii Maicii Domnului, iar după cinci ani pleacă la muntele Athos, la Mănăstirea Pantocrator, unde este călugărit cu numele de Iosif. După o vreme s-a retras în sihăstrie, unde se spune că datorită virtuţilor sale creştineşti primise de la Dumnezeu darul săvârşirii de minuni prin vindecarea bolilor. Ajungând cunoscut, iubit şi respectat, Iosif a fost hirotonisit la muntele Athos şi rânduit drept duhovnic al călugărilor de acolo. A trecut pe rând pe la mănăstirile Xiropotam, Vatoped, Hilandar şi alte schituri şi mănăstiri fiind, apoi, numit egumen la Mănăstirea Sfântul Ştefan din Adrianopole. Acolo a slujit şase ani, iar mai apoi a fost egumen la Mănăstirea Cutlumuş de la muntele Athos. La vârsta senectuţii s-a retras lângă Mănăstirea Vatopedu, însă a fost chemat de românii din Banat să le fie mitropolit. În 1650, de sărbătoarea Sfântului a fost hirotonit mitropolit al Banatului. A păstorit credincioşii din Banat timp de 3 ani. În 1653, Iosif s-a retras la mănăstirea Partoş, unde a mai trăit încă trei ani, adormind în Domnul la vârsta de 85 ani. În momentul adormirii sale clopotele mănăstirii au început să bată fără să le tragă cineva. Trupul mitropolitului a fost aşezat într-un mormânt a zidit în naosul bisericii mănăstireşti, în dreptul uşii de intrare. La date de 28 februarie 1950 Sfântul Sinod al BOR a hotărât trecerea în ceata sfinţilor a mitropolitului Iosif, stabilindu-se ca dată de cinstire a sfântului 15 septembrie a fiecărui an. Biserica Ortodoxă Română l-a canonizat pe Sfântul Ierarh Iosif cel Nou de la Partoş pe data de 7 octombrie 1956 când moaştele sale au fost aduse din mănăstirea Partoş şi aşezarea în catedrala mitropolitană.

 

O minune a Sfântului Iosif

Mergând de la Muntele Athos spre scaunul mitropolitan al Banatului, Sfântul Iosif împreună cu cei care îl însoţeau, trec Dunărea pe la Palanca. La trecerea Dunării, s-au speriat caii de la trăsura în care se afla Mitropolitul şi nu voiau cu nici un chip să urce pe podul umblător. Atunci s-a coborât Sfântul Iosif din trăsură şi, luând caii de hăţuri, ei îndată s-au liniştit şi, urcându-se cu trăsura pe pod, au trecut Dunărea. Apropiindu-se Sfântul Iosif de cetatea Timişoarei, a fost întâmpinat cu mare alai. Şi pe când în dangănul clopotelor se îndrepta spre catedrală, iată că fu scos înaintea Mitropolitului un olog de 20 de ani în suferinţă, peste care punându-şi el mâinile şi cu multă umilinţă rugându-se Stăpânului Hristos, îndată se făcu sănătos. Mulţimea văzând minunea a îngenunchiat în faţa lui, cu lacrimi îi săruta veşmintele şi mărea pe Dumnezeu pentru o minune ca aceasta, săvârşită prin alesul Său.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending