Connect with us

Actualitate

Cardurile de energie pentru plata facturilor: Beneficiarii ajutorului de 1.400 lei vor primi plicul acasă de la 1 februarie

Publicat

Publicitate

A început tipărirea cardurilor de energie iar beneficiarii ajutorului de 1.400 lei pentru plata facturilor vor primi plicul acasă de la 1 februarie, a anunțat miercuri ministrul Marcel Boloș, citat de alba24.ro.

Distribuția cardurilor de energie pentru tranșa I se face între 1-28 februarie, iar plățile se vor putea efectua de la 20 februarie. Cardurile alocate se vor putea utiliza până la 31 decembrie 2023, potrivit Ministerulului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE).

Din bugetul de 4 miliarde de lei vor fi sprijinite 4 milioane de persoane din medii vulnerabile din România.

Ajutorul pentru plata facturilor se acordă în două tranșe, a câte 700 lei fiecare. Prin intermediul acestor vouchere se vor putea achita facturile pentru electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.

„Odată cu tipărirea și împlicuirea cardurilor de energie care vor ajunge la beneficiari în cursul lunii viitoare, am început implementarea unei noi măsuri de sprijin finanțată din bani europeni, prin Programul Operațional Regional și prin Programul Operațional Capital Uman. De această măsură vor beneficia 2,8 milioane de locuințe din România, în contextul creșterii prețurilor pentru utilități și pentru toate produsele de consum, care afectează în primul rând pe cei mai vulnerabili dintre români.

De la 20 februarie vor putea fi făcute plăți cu cardurile de energie. Alături de cardurile pentru alimente și mese calde pe care le-am oferit încă din vara anului trecut, voucherele pentru plata facturilor vor ajuta milioane de oameni aflați în situații dificile să aibă condiții decente de viață și mă refer în mod special la persoanele vârstnice, care constituie cea mai vulnerabilă categorie socială”, a declarat ministrul Marcel Boloș.

Publicitate

Calendarul plăților și buget

Beneficiarii eligibili vor primi cardul de energie în perioada 1-28 februarie 2023.

Plățile se vor putea efectua după următorul calendar:

  • pentru tranșa I – valoare de 700 lei în perioada 20 februarie – 30 iunie 2023
  • pentru tranșa II – valoare de 700 lei în perioada septembrie 2023 – 31 decembrie 2023.

Potențialii beneficiari vor fi înștiințați dacă s-au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul pentru care Poșta a mobilizat peste 50 de angajați, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată.

Bugetul măsurii pentru acordarea sprijinului necesar populației vulnerabile pentru compensarea prețului la energie cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, acordată prin intermediul cardurilor de energie a fost stabilit la suma de 4.000.000 mii lei și are ca sursă de finanțare fonduri externe nerambursabile prin bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, potrivit regulilor de eligibilitate stabilite prin Programul Operațional Capital Uman precum și a Programului Operațional Regional pentru perioada de programare 2014-2020, în limita economiilor care sunt identificate la nivelul acestor programe și a sumelor care sunt considerate în risc de dezangajare.

Cardul de energie: cine beneficiază de acest ajutor

  • pensionarii cu vârsta egală sau mai mare de 60 de ani și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei, precum și pensionarii cu pensie de invaliditate, indiferent de vârstă și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei
  • persoanele – copii și adulți – încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri proprii lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei
  • familiile beneficiare de alocație pentru susținerea familiei
  • familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la venit minim garantat.

Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie sa depășească 2.000 lei.

Cardul de energie: cum se stabilesc listele finale cu beneficiari

Procedura de stabilire a listelor cuprinde următoarele etape:

  • se stabilește lista potențialilor beneficiari care se încadrează în categoriile stabilite în ordonanță
  • se verifică veniturile acestora
  • se verifică numărul de locuitori pentru fiecare punct de consum
  • se verifică media venitului pentru fiecare loc de consum, pentru a vedea dacă se depășește pragul de 2.000 de lei.

Cardul de energie: procedura de plată

Plățile din ajutorul pentru încălzire se fac prin servicii de mandat poștal prin una din următoarele modalități:

  • direct la poștaș de care aparține beneficiarul ajutorului de încălzire
  • direct la oficiul poștal în raza căruia își are domiciliul beneficiarul
  • prin servicii electronice de mandat poștal

La fiecare plată se poate vizualiza soldul contului beneficiarului.

La 1 ianuarie 2024, toate cardurile își încetează valabilitatea, indiferent de sumele rămase neutilizate. Cardurile alocate ambelor tranșe se pot folosi până la 31 decembrie 2023 inclusiv. Sprijinul nu poate fi utilizat în afara termenului de valabilitate prevăzut.

Cardul de energie: actele necesare pentru plată

  • cardul de energie (primit prin Poșta Română)
  • actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire și actul de identitate al împuternicitului)
  • factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înștiințare de plată din partea furnizorului SAU certificat de validare a datoriei din partea asociației de proprietari/locatari, în cazul plății încălzirii în sistem centralizat de termoficare); dacă beneficiarul are alt domiciliu decât cel scris pe cardul de energie: contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat + declarație pe proprie răspundere a beneficiarului, că utilizează ajutorul pentru domiciliul la care locuiește.

Ce este certificatul de validare a datoriei?

Este un document emis de asociația de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociația de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat.

Asociațiile de proprietari/locatari vor încheia protocoale de colaborare cu Poșta Română pentru a comunica conturile bancare și orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poștale emise prin utilizarea cardurilor de energie.

Beneficiarii de carduri care sunt racordați la alimentarea cu energie termică în regim centralizat, trebuie să solicite eliberarea acestui card de către Asociația de proprietari unde este înscris.

După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poștașului/oficiantului poștal împreună cu cartea de identitate și cardul de energie.

Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română.

Cardul de energie: cum se efectuează plata

  • La orice subunitate a Poștei Române SAU la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului.
  • Se completează plata prin mandat poștal, către contul furnizorului de energie (ori al asociației de proprietari/locatari).
  • Se primește dovada plății, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plății, valoarea plății/plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care s-a efectuat plata.

Pot retrage numerar de pe carduri?

Nu există această posibilitate. Scopul exclusiv pentru care pot fi acordate cardurile este pentru achitarea facturilor la energie.

Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul și atrage o amendă contravențională între 42.000-60.000 lei.

Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepsește cu amendă contravențională între 4.500-6.000 lei.

Cardul de energie: cum se poate vizualiza soldul la ajutorul pentru încălzire

Soldul se poate interoga în două modalități:

  • Prin dovada serviciilor de mandat poștal care are înscris soldul după fiecare plată efectuată de beneficiarul ajutorului de sprijin;
  • Prin accesarea paginii de internet a CN POȘTA ROMÂNĂ pentru afișarea electronică a acestui sold.

Ce este declarația pe proprie răspundere și în ce situație se utilizează?

Este un document ce trebuie completat de potențialul beneficiar în situația în care nu se poate stabili câți oameni stau la același punct de consum.

Sunt situații în care beneficiarii nu au nomenclatorul stradal trecut în cartea de identitate (figurează mai mulți la aceeași adresă). În această situație, ei trebuie să completeze o declarație pe propria răspundere prin care spun câți locuiesc efectiv la punctul de consum.

Poșta distribuie declarațiile pentru toate acesti situații identificate la momentul întocmirii listelor cu beneficiari și să le preia în maxim 3 zile, pentru ca apoi să se recalculeze media veniturilor și să se actualizeze listele.

Ce este ancheta socială și în ce situație este necesară?

Pot fi situații în care la un loc de consum sunt luate în calcul veniturile unei persoane care nu mai locuiește acolo (dar figurează așa în acte) şi nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu.

În acest caz, potențialul beneficiar poate să solicite o anchetă socială la primărie, care să stabilească numărul și persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum. Rezultatul se transmite la Poștă, iar ulterior se actualizează lista.

Cardul de energie: cum se pot deconta facturile pentru cumpărare lemne de foc achitate în numerar

Facturile pentru lemne de foc care au fost cumpărate începând cu luna august 2022 pot fi decontate în numerar de la poștași sau de la oficiile poștale după caz pe baza documentelor doveditoare, respectiv factură și chitanță/ordin de plată pentru achitarea acestora ș.a.m.d. Documentele justificative care însoțesc factura sau după caz documentul de plată sunt cardul de energie și actul de identitate.

Dacă facturile sau după caz documentele de plată nu mai există sau au fost pierdute de beneficiar se acceptă duplicat după acestea. Duplicatul facturii de energie și a documentelor de plată se eliberează de către furnizorul de material lemnos.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Lucrările de reabilitare la Maternitatea Botoșani, aproape de final. Investiția a costat 9 milioane de euro

Publicat

Publicitate

Reabilitarea integrală a Maternității Botoșani, unul dintre cele mai importante proiecte de sănătate derulate în județ în ultimii ani, se apropie de final.

Anunțul a fost făcut de senatorul PSD Doina Federovici, fostul președinte al Consiliului Județean Botoșani, care a inițiat acest proiect când se afla la conducerea instituției și care a subliniat importanța acestui obiectiv pentru comunitate.

„Este un proiect de 9 milioane de euro, din care 4,7 milioane provin din PNRR. Am demarat această investiție cu inima deschisă, pentru ca fiecare mamă și fiecare nou-născut să beneficieze de condiții moderne și sigure”, a transmis parlamentarul botoșănean.

Lucrările de modernizare includ amenajarea unor saloane și spații medicale moderne la etajele IV și V, renovarea vestiarelor pentru personal, montarea de panouri fotovoltaice pentru eficiență energetică, desființarea mansardei nesigure și instalarea a patru stații de încărcare rapidă pentru mașini electrice.

Senatoarea a arătat că reabilitarea Maternității nu înseamnă doar investiții în infrastructură, ci și un semnal de respect pentru mame și siguranță pentru nou-născuți. „Acestea sunt proiectele care dau încredere botoșănenilor că viitorul se construiește aici, acasă”, a mai adăugat Doina Federovici pe pagina sa de socializare.

Reprezentanții administrației județene au felicitat constructorul pentru ritmul susținut al lucrărilor, subliniind că șantierul este aproape de final.

Publicitate

Contractul și termenul de execuție

Proiectul a început în anul 2024, când Consiliul Județean a semnat contractul cu firma Bahm Construcții Civile și Industriale SRL din Tulcea, liderul unei asocieri de constructori. Valoarea eligibilă prin PNRR este de 4,77 milioane de euro, restul fiind acoperit din bugetul județean.

Lucrările sunt prevăzute să dureze 24 de luni și presupun atât modernizarea spațiilor medicale, cât și creșterea eficienței energetice a clădirii.

Reabilitarea a fost inițiată după numeroase semnale privind condițiile improprii din Maternitate, spații afectate de igrasie și dotări învechite. Investiția vine să ofere botoșănenilor o unitate medicală adaptată standardelor actuale și sigure pentru mame și nou-născuți.

Citeste mai mult

Eveniment

Patru tineri, amendați pe strada Primăverii din Botoșani pentru scandal și consum de alcool în miez de noapte

Publicat

Publicitate

Polițiștii locali din Botoșani au avut parte de o nouă intervenție la orele târzii ale nopții, după ce au surprins un grup de tineri recalcitranți pe strada Primăverii nr. 15. Incidentul s-a petrecut în noaptea de 7 septembrie 2025, în jurul orei 00:30, atunci când patrula de serviciu a observat patru persoane care consumau băuturi alcoolice pe domeniul public.

Tinerii se manifestau zgomotos, vorbind pe un ton ridicat și tulburând liniștea cartierului. Locatarii din zonă au fost deranjați de atitudinea lor, iar prezența polițiștilor a fost esențială pentru restabilirea ordinii.

Oamenii legii au procedat la legitimarea celor patru și au constatat că aceștia se aflau sub influența alcoolului. În baza Legii nr. 61/1991, privind sancționarea faptelor care perturbă ordinea și liniștea publică, fiecare dintre tineri a primit o amendă contravențională.

După aplicarea sancțiunilor, patrula le-a indicat să se deplaseze imediat la domiciliu, pentru a preveni alte incidente. Poliția Locală subliniază că astfel de acțiuni fac parte din activitatea permanentă de patrulare și că echipajele sunt pregătite să intervină oricând, zi și noapte, pentru siguranța comunității.

Reprezentanții instituției atrag atenția că tulburarea liniștii publice prin comportamente zgomotoase sau consum de alcool în spații neautorizate nu va fi tolerată. Astfel de situații afectează direct calitatea vieții locuitorilor și impun măsuri ferme.

Prin această intervenție, Poliția Locală Botoșani transmite că respectarea normelor de conviețuire socială este o obligație pentru toți cetățenii, iar cei care aleg să le încalce riscă sancțiuni serioase.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Ambrozia, „iarba pustiei” care amenință sănătatea publică. Garda de Mediu Botoșani atrage atenția asupra obligațiilor legale

Publicat

Publicitate

Ambrozia (Ambrosia artemisiifolia), cunoscută popular ca „iarba pârloagelor” sau „iarba pustiei”, este o plantă invazivă prezentă tot mai des în România, atât la sat, cât și la oraș. Originară din America de Nord, a fost adusă accidental în Europa și s-a extins rapid, fiind considerată astăzi una dintre cele mai periculoase buruieni pentru sănătatea publică.

Polenul de ambrozie este puternic alergen și provoacă reacții severe. Persoanele sensibile pot manifesta strănut repetat, nas înfundat, conjunctivită, tuse, dificultăți respiratorii sau chiar crize de astm. Medicii atrag atenția că sezonul alergiilor la ambrozie coincide cu perioada înfloririi, din iulie până în septembrie, și afectează mii de români în fiecare an.

Obligațiile legale și sancțiunile prevăzute de lege

Pentru a limita efectele nocive ale acestei plante, Legea nr. 62/2018 impune obligații clare proprietarilor și administratorilor de terenuri, dar și instituțiilor responsabile de drumuri, căi ferate, cursuri de apă, lacuri sau bazine piscicole. Aceștia trebuie să efectueze lucrări de întreținere încă din momentul răsăririi ambroziei și până cel târziu la 30 iunie, continuând apoi până la sfârșitul perioadei de vegetație.

Cei care nu respectă aceste obligații riscă sancțiuni usturătoare: între 1.000 și 5.000 de lei pentru persoane fizice și între 10.000 și 20.000 de lei pentru persoane juridice. Garda de Mediu Botoșani amintește că verificările sunt obligatorii și că amenzile nu sunt doar teoretice, ci se aplică în practică.

Procesul de control are mai multe etape. Mai întâi, autoritățile locale, prin agenții agricoli sau persoane desemnate de primar, identifică terenurile infestate. Ulterior, proprietarii sunt somați să ia măsuri, iar în caz de neconformare se fac noi verificări, de această dată împreună cu polițiști locali sau comisari ai Gărzii de Mediu.

Metodele recomandate de combatere

Combaterea ambroziei poate fi realizată prin mai multe metode, în funcție de tipul și întinderea terenului infestat. Pe suprafețele mici sau în focare izolate, planta poate fi smulsă manual, folosind mănuși de protecție, ori distrusă cu sapa și secera. În zonele cu infestări extinse, cele mai bune rezultate se obțin prin cosirea manuală sau mecanică, folosind echipamente de tuns iarba.

Publicitate

Pe terenurile agricole, unde ambrozia se instalează adesea în șanțuri, stufărișuri sau denivelări, se recomandă lucrări de discuit sau grăpat, dar și folosirea cositorilor mecanice. Pentru suprafețe mari, se pot aplica erbicide, însă doar la recomandarea specialiștilor de la direcțiile județene pentru agricultură sau din cadrul primăriilor. Tratamentul trebuie realizat primăvara devreme, când planta are între 10 și 15 cm, iar dozele de substanță se stabilesc în funcție de specificul zonei.

Specialiștii atrag atenția că simpla tăiere a tulpinii principale nu este suficientă. Dacă ramificațiile nu sunt distruse până la bază, acestea continuă să se dezvolte, să înflorească și să producă polen și semințe. De aceea, cosirea trebuie făcută cât mai aproape de sol și repetată de două-trei ori pe an, înainte ca planta să ajungă la fructificare.

O responsabilitate comună pentru comunitate

Ambrozia nu este doar o problemă de mediu, ci și o amenințare directă la sănătatea publică. Garda de Mediu Botoșani subliniază că implicarea comunității este esențială. Fiecare proprietar de teren are un rol important în stoparea răspândirii plantei. În absența unor acțiuni ferme și continue, rezerva de semințe din sol se îmbogățește an de an, iar planta devine tot mai greu de eradicat.

Autoritățile fac apel la responsabilitate civică și transmit că doar prin respectarea legii și prin colaborarea între instituții și cetățeni se poate reduce impactul acestei buruieni invazive. În final, prevenirea și combaterea ambroziei înseamnă nu doar protejarea terenurilor, ci și protejarea sănătății oamenilor.

Citeste mai mult

Eveniment

O noua meserie a devenit legală în România: Îngrijitor de animale de companie

Publicat

Publicitate

România recunoaște oficial ocupația de îngrijitor de câini, transformând o activitate până acum informală într-o meserie reglementată. Pentru a profesa legal, cei interesați vor trebui să urmeze un curs de calificare acreditat de Ministerul Muncii.

Cursul, al cărui cadru metodologic și structură urmează să fie stabilite, va aborda subiecte esențiale precum tehnici de socializare, modul de abordare a unui câine dificil, acordarea primului ajutor veterinar, igienizarea spațiilor de îngrijire și mânuirea animalelor cu anxietate sau agresivitate.

Până în prezent, nu exista o evidență oficială a persoanelor care prestau aceste servicii în mod informal. Reglementarea meseriei oferă acum o oportunitate importantă de fiscalizare și legalizare a activității. Cei care lucrează în domeniu își pot desfășura activitatea fie prin contract de muncă, fie prin tichete de activități casnice.

Tarifele practicate pe piață variază: pentru găzduire pe zi, sumele sunt cuprinse între 40 și 100 de lei, în funcție de talia câinelui, iar pentru îngrijire la domiciliu în jur de 90 lei/zi, cu reduceri pentru perioade mai lungi.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending