Connect with us

Actualitate

Cardurile de energie: modificări la acordarea ajutoarelor. Ce se întâmplă dacă sunt anulate voucherele

Publicat

Publicitate

Legislația privind cardurile de energie urmează să fie modificată. Un proiect aflat în consultare publică la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) introduce clarificări în funcție de situațiile apărute după acordarea ajutoarelor pentru categorii de persoane vulnerabile.

Una dintre acestea se referă la situația în care cei care au card de energie pierd dreptul la acest ajutor, în cazul în care condițiile de elibilitate nu au fost îndeplinite.

Dacă se constată această situație, plățile vor înceta, însă banii deja primiți nu vor trebui să fie dați înapoi, potrivit unei interpretări a modificării propuse la OUG.

Situația actuală

Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 166/2022 se stabilesc măsurile pentru acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2023 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru a compensa o parte din cheltuielile  cu energia, indiferent de natura acesteia, respectiv. energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleţi şi alte materiale de încălzire.

Sprijinul acordat persoanelor vulnerabile pentru compensarea preţurilor la energie este în valoare nominală de 1.400 lei, poate fi utilizat până la data de 31 decembrie 2023 şi este acordat pe loc de consum/gospodărie vulnerabilă, în două tranşe, se arată în proiectul de modificare al OUG.

Sprijinul acordat categoriilor de beneficiari se acordă numai pentru achitarea datoriilor curente şi/sau restante faţă de furnizorii de energie, printr-un mecanismul specific.

Publicitate

Mecanismul se bazează pe identificarea beneficiarilor eligibili pe loc de consum, respectiv pe identificarea corectă a adresei de domiciliu a potentialilor beneficiari de sprijin / a beneficiarilor de sprijin, inclusiv a persoanelor care locuiesc la aceeași adresă cu beneficiarul de sprijin, în vederea calculării veniturilor medii per loc de consum/ gospodărie.

Au fost emise 2.152.355 carduri de energie emise pentru 2.900.242 beneficiari  ultima dată de emitere – 6 martie 2023). Din aceste carduri, 58,81% se livrează în mediul rural (comparativ cu 41,19% care se livrează în mediul urban). Vor beneficia de compensarea prețului la energie 62,65% de beneficiari de sprijin din mediul rural, din numărul total de beneficiari de sprijin (37,35% din beneficiarii de sprijin sunt în mediul urban).

Peste 500.000 de înștiințări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate

Salariații Companiei Naţională “Poşta Română” S.A. au distribuit peste 540.000 de înștiințări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate (grad de livrare 92%), din cele 590.087 înștiințări emise pe baza mecanismului de stabilire a eligibilitatii beneficiarilor de sprijin.

Aceste persoane pot solicita desfăşurarea unei anchete sociale care să stabilească numărul şi persoanele care locuiesc în fapt la acel locul de consum. Astfel, potențialii beneficiari au posibilitatea să depună la subunitatea poștală sau să îi predea ancheta socială factorului poștal pentru a fi introdusă în sistemul informatic al Companiei Naţională “Poşta Română” S.A.

După validarea informațiilor și emiterea cardurilor, același salariat poștal îi livrează beneficiarului de sprijin cardul de energie, asigurând și plata facturilor pentru compensarea prețului la energie.

Valoarea acestor servicii de procesare a anchetelor sociale a fost estimată la 135.660 lei cu TVA.

Se estimează că 40.000 de persoane care au primit înștiințări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate vor proceda la întocmirea de anchete sociale.

Modificări propuse la OUG 166/2022

Potrivit proiectului, au fost identificate situații neprevăzute care necesită o reglementare urgentă. Sunt amintite ”cazurile în care unitățile administrativ teritoriale, autoritățile publice locale, companiile publice sau private și alte entități publice sau private efectuează recuperarea cheltuielilor cu energia prin redistribuirea cheltuielilor cu energia către terțe persoane, sau cazurile în care beneficiarii de sprijin își schimbă domiciliul/reședința”.

Se propune:

  • completarea tipurilor de energie care fac obiectul sprijinului temporar aferent anului 2023, astfel: energie electrică, energie termică furnizată în regim centralizat, gaze, butelie, butan, lemn de  foc, rumeguș, cărbune, păcură, peleţi, brichete, combustibili lichizi sau solizi şi orice alte materiale de încălzire care pot fi utilizate la încălzirea locuințelor
  • introducerea prevederii privind anularea cardului si sistarea plăților către beneficiarii de sprijin, in cazul in care se constată că la momentul acordării sprijinului beneficiarul nu era eligibil pentru primirea sprijinului

Art. 14

„(1) În cazul în care beneficiarul sprijinului pentru persoane vulnerabile nu se mai încadrează în categoriile prevăzute la art. 3 alin. (1), unitatea de implementare din cadrul MIPE, în baza informărilor de la MMSS, are obligaţia de a anunţa Compania Naţională „Poşta Română“ – S.A. în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la certificarea situaţiei înregistrate, în vederea sistării utilizării sprijinului material primit prin intermediul cardului de energie.

(2) În cazul în care pe durata valabilității cardului de energie se constată, din motive de indisponibilitate sau acuratețe a informațiilor la momentul efectuării interogărilor bazelor de date, că la momentul acordării sprijinului beneficiarul nu era eligibil pentru primirea sprijinului, cardul de energie se anulează și sumele cheltuite aferente cardului de energie se suportă din bugetul de stat.”

Din exprimarea folosită în proiect se înțelege că banii cheltuiți deja de pe card nu trebuie returnați statului, sumele fiind acoperite din bugetul acestuia, scrie avocatnet.ro. Totuși, pentru a confirma această interpretare, sursa citată a trimis MIPE o solicitare în acest sens.

  • clarificarea cheltuielilor care nu pot fi plătite prin mandat poștal (penalitățile sau alte daune/interese pentru plata cu întârziere a cheltuielilor cu energia); acestea sunt în sarcina beneficiarului de sprijin; pentru a fi acceptate la plată, documentele justificative prin care se face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie, trebuie să fie emise exclusiv pentru persoane fizice

Completare la art. 7

„(6^1) Plățile pentru datoriile față de furnizorii de energie nu pot include penalități sau alte daune/interese pentru plata cu întârziere a cheltuielilor cu energia, aceste cheltuieli fiind în sarcina beneficiarului de sprijin.

(6^2) Documentul/documentele justificativ/justificative prin care se face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie, trebuie să fie emise exclusiv pentru persoane fizice.”

  • procedura în cazul în care beneficiarul își schimbă domiciliul

”Au fost semnalate cazuri în care, la schimbarea domiciliului, beneficiarii de sprijin nu mai pot accesa sprijinul primit, având în vedere că plățile prin mandat postal se efectuează doar în cazurile în care există corespondență între adresa de pe cardul de energie și domiciliul din actul de identitate al beneficiarului de sprijin”, se arată în documentație.

Se introduce articolul 7^1:

„ART. 7^1

(1) Beneficiarii de sprijin, posesori ai unui card de energie, au obligația de înștiința  Compania Naţională „Poşta Română“ – S.A despre schimbarea domiciliului/reședinței acestora.

(2) Înștiințarea prevăzută la alin. (1) poate fi făcută de către beneficiarul de sprijin prin prezentarea la sediul subunităţilor poştale, direct la salariatul poştal sau prin intermediul serviciului telefonic pus la dispoziţie de Compania Naţională «Poşta Română» – S.A, prevăzut la art. 7 alin. (18).

(3) Ca urmare a schimbării domiciliului/reședinței, se reia procedura de validare a eligibilității beneficiarului de sprijin, raportat la noul loc de consum, conform art. 24 si art. 25 și se procedează după cum urmează:

a) dacă se constată că beneficiarul de sprijin este eligibil la  noul loc de consum, iar pentru noul loc de consum nu a mai fost emis un card de energie, se anulează cardul emis pentru vechiul loc de consum, în cazul în care acesta a fost emis doar pentru beneficiarul care își schimbă domiciliul/reședința și se emite un nou card de energie pentru noul loc de consum al beneficiarului de sprijin, cu preluarea soldului disponibil, dacă este cazul;

b) dacă se constată că beneficiarul de sprijin este eligibil la noul loc de consum, iar pentru noul loc de consum a fost emis deja un card de energie, se anulează cardul de energie de la vechiul loc de consum, în cazul în care acesta a fost emis doar pentru beneficiarul care își schimba domiciliul/reședința, se anulează și cardul de energie deja existent pentru noul loc de consum și se emite un nou card de energie pentru noul loc de consum, cu includerea beneficiarului care și-a schimbat domiciliul/reședința și cu preluarea soldului disponibil de la  noul loc de consum;

c) dacă se constată că beneficiarul de sprijin nu este eligibil la noul loc de consum, cardul de energie de la vechiul loc de consum se anulează, în cazul în care acesta a fost emis doar pentru beneficiarul care își schimbă domiciliul/reședința, cu decontarea sumelor utilizate până la schimbarea domiciliului/reședinței.

(4) În cazul în care cardul de energie emis pentru vechiul loc de consum a fost emis pentru mai mulți beneficiari, iar aceștia sunt în continuare beneficiari de sprijin conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, se păstrează valabilitatea cardului de energie în cauză, dar acesta nu mai poate fi folosit de către beneficiarul de sprijin care își schimbă domiciliul/reședința, fiind operată această interdicție în aplicația informatică prevăzută la art. 24 și preluată, ulterior, în listele prevăzute la art. 25.”

  • precizarea clară că se admit la plată documentele justificative emise începând cu luna august 2022 și până la data de 27 decembrie 2023, având în vedere că această facilitate este destinată în primul rând beneficiarilor de sprijin cu domiciliul / reședința în zona rurală, unde nu există aceleași facilități la achiziționarea de combustibili ca și în mediul urban

Art. 7, alin (5.1)

”Prin excepţie de la prevederile alin. (5), beneficiarii prevăzuţi la art. 3 alin. (1) pot încasa în numerar, la oficiile poştale, sumele plătite pentru procurarea de lemnde foc. În vederea încasării sumei în numerar, beneficiarii de sprijin prezintă următoarele documente justificative:

a) cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poştal;

b) actul de identitate al beneficiarului de sprijin;

c) documentul/documentele justificativ/justificative emis/emise începând cu luna august 2022 și până la data de 27 decembrie 2023, cum ar fi avizul de însoţire a mărfii, factura, bonuri fiscale, prin care face dovada că a achiziţionat material lemnos pentru încălzire care este utilizat la locul de consum, prin înscrierea acestuia pe documentele justificative şi dovada achitării acestora către furnizorul de lemn de foc;

d) în situaţia în care beneficiarul cardului de energie are alt domiciliu sau altă reşedinţă decât cel/cea care este inscripţionat/inscripţionată pe cardul de energie, contractul privind furnizarea materialului lemnos la domiciliu sau reşedinţă împreună cu declaraţia pe propria răspundere că utilizează sprijinul pentru compensarea preţului la energie la adresa unde locuieşte.”

Vezi integral modificările propuse: OUG166 modificari1

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Se alege praful din turismul românesc: Numărul voucherelor de vacanță s-a redus cu 85% față de 2024

Publicat

Publicitate

Numărul tichetelor de vacanță emise în luna septembrie a acestui an a fost mai mic cu aproape 85% față de aceeași perioadă din 2024, iar cel al tichetelor decontate a înregistrat o reducere cu 39%, arată datele centralizate de un tur-operator pe baza informațiilor furnizate de Ministerul Finanțelor.

Această diminuare a valorii și volumului voucherelor de vacanță afectează unul dintre puținele instrumente directe de sprijin pentru turismul intern, atrage atenția tur-operatorul, într-un comunicat remis vineri AGERPRES.

‘Deși voucherele de vacanță continuă să fie utilizate și în septembrie, datele arată o scădere semnificativă față de anul precedent. Comparativ cu aceeași lună din 2024, numărul tichetelor de vacanță emise a fost mai mic cu aproape 85%, iar cel al tichetelor decontate a înregistrat o reducere de 39% (…) Consecințele se resimt în întreaga industrie a ospitalității, care se confruntă cu presiuni suplimentare și cu o scădere a atractivității pieței locale, încurajând astfel migrarea turiștilor către destinații externe sau forme de turism nefiscalizate din România’, se menționează în comunicatul Bibi Touroperator.

Informațiile furnizate de Ministerul Finanțelor relevă că, în primele nouă luni ale anului 2025, s-au emis cu aproape 70% mai puține vouchere decât în perioada similară din 2024, iar numărul celor decontate a scăzut cu 31%.

‘Diferența dintre ritmul de scădere al voucherelor emise și al celor decontate se explică prin faptul că, în circulație, mai există încă vouchere emise în 2024, în valoare de 1.600 lei. Acestea contribuie temporar la menținerea unui nivel mai ridicat al decontărilor. Odată cu epuizarea acestor tichete, vor rămâne în circulație doar cele emise în acest an, în valoare de 800 lei, al căror volum este, de asemenea, în scădere. Avertismentele formulate anterior de către specialiștii în turism s-au confirmat: deciziile guvernamentale au avut un impact negativ asupra turismului intern, vizibil încă din prima lună de vară’, spune tur-operatorul.

Potrivit sursei citate, reducerea valorii voucherelor de vacanță, creșterea TVA și scăderea puterii de cumpărare au contribuit la deteriorarea progresivă a situației, cu efecte accentuate pentru 2026.

Publicitate

‘Este esențial ca Guvernul să intervină rapid și să stimuleze mecanismele economice. Măsurile de austeritate în sectorul public nu trebuie confundate cu o frânare generală a economiei. În lipsa unor acțiuni corective, riscul declanșării unei spirale recesioniste crește, cu consecințe directe: creșterea șomajului și închiderea unui număr tot mai mare de afaceri. Așteptăm decizia fermă ca TVA nu va crește și mai mult de la 1 ianuarie, ceea ce ar pune definitiv pe butuci turismul. Și mai așteptăm o indexare a valorii voucherelor de vacanță, așa cum s-a anunțat pentru indexarea tichetelor de masă de la 40 la 50 lei/zi’, a declarat Adrian Voican, vicepreședinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT) și președinte al Bibi Group4travel.

Bibi Touroperator, membru Bibi Group4Travel, este unul dintre cei mai importanți tur-operatori pe piața locală de turism, specializat pentru România, cu o cifră de afaceri a grupului de peste 13 milioane euro. Compania a implementat, în premieră, în România, conceptul ‘Înscrieri Timpurii’.

Citeste mai mult

Educație

Ziua porților deschise la Liceul „Ștefan D. Luchian” din Ștefănești: Lucrările de modernizare, aproape finalizate

Publicat

Publicitate

Lucrările de reabilitare și modernizare a Liceului „Ștefan D. Luchian” din orașul Ștefănești se apropie de final, iar administrația locală a anunțat organizarea unui eveniment special dedicat comunității. Primarul Florin Buțura a invitat locuitorii orașului să participe, astăzi, la Ziua Porților Deschise, programată să înceapă la ora 12:00.

„Bună dimineața cu cele mai bune gânduri și o invitație! Lucrările de reabilitare și modernizare a liceului sunt aproape gata, iar toți cei interesați sunt așteptați să vadă cum arată interiorul școlii, sălile de clasă și investițiile realizate”, a transmis primarul Florin Buțura.

Evenimentul oferă șansa localnicilor, părinților și elevilor să descopere noile spații modernizate, dotările educaționale și îmbunătățirile aduse unității de învățământ, în cadrul unui proiect amplu de reabilitare susținut de administrația locală.

Potrivit edilului, elevii și profesorii își vor relua cursurile în noile săli imediat după încheierea minivacanței, într-un mediu modern, luminos și adaptat cerințelor actuale ale procesului educațional.

Citeste mai mult

Economie

Românii pot investi din nou în titlurile Fidelis: Dobânzi de până la 7,95% la emisiunile în lei

Publicat

Publicitate

Ministerul Finanțelor va lansa, săptămâna viitoare, o nouă ediție a titlurilor de stat FIDELIS, cea de-a zecea din acest an, destinată exclusiv persoanelor fizice. Prin această emisiune, românii vor putea investi direct în obligațiuni emise de stat, o formă sigură și avantajoasă de economisire. Titlurile de stat FIDELIS sunt garanții ale statului român, fiind considerate printre cele mai sigure instrumente de investiție disponibile pe piața locală.

Acest lucru, după ce Ministerul Finanțelor (MF) a anunțat vineri, o nouă ediție Fidelis, cu dobânzi de până la 7,95% pentru titlurile în lei, respectiv de până la 6,3% la cele în euro, ce se va desfășura în perioada 7-14 noiembrie, relatează agerpres.ro.

Persoanele fizice rezidente și nerezidente, cu vârsta peste 18 ani, pot subscrie în titlurile de stat Fidelis denominate în lei și în euro prin intermediul băncilor partenere: BT Capital Partners&Banca Transilvania, Banca Comercială Română, BRD – Groupe Societe Generale, UniCredit Bank și TradeVille în parteneriat cu Libra Bank.

Potrivit unui comunicat de presă, transmis vineri AGERPRES, aceasta este cea de-a 10-a ediție Fidelis din 2025 și, totodată, a 20-a de la debutul campaniei ‘România are sânge de rocker, acum și de investitor’, realizată împreună cu ‘Morning Glory cu Răzvan Exarhu’, Rock FM, prin care donatorii de sânge primesc cea mai bună dobândă la titlurile de stat.

Cei care vor să-și investească economiile în Programul Fidelis, ediția din octombrie, vor beneficia de dobânzi atractive și neimpozabile. Astfel, pentru titlurile de stat în lei, dobânzile sunt de 6,95%, cu scadența la doi ani, 7,35%, cu scadența la 4 ani și de 7,7%, cu scadența la șase ani. Totodată, pentru titlurile în euro, dobânzile sunt de 3,9%, cu scadența la trei ani, 5%, cu scadența la cinci ani și de 6,3%, cu scadența la 10 ani.

În acest sens, Ministerul Finanțelor anunță tranșe speciale în lei și în euro pentru donatorii de sânge. Tranșa specială de titluri de stat Fidelis, emise în lei, cu scadență la doi ani, dedicată tuturor celor care fac dovada donării de sânge începând cu 1 iunie 2025, va avea o dobândă de 7,95%.

Publicitate

‘Donatorii-investitori se bucură de un prag minim de subscriere redus de la 5.000 de lei la 500 lei, în limita unui plafon maxim de 100.000 lei’, se precizează în comunicat.

Totodată, persoanele care investesc în titlurile de stat Fidelis se bucură de facilități, precum: posibilitatea de a vinde titlurile înainte de maturitate, primind dobândă aferentă perioadei de deținere în funcție de prețul primit pe bursă; veniturile obținute din deținerea titlurilor sunt neimpozabile și flexibilitate în administrarea și diversificarea portofoliului.

‘Cifrele celor 9 ediții din 2025 dovedesc interesul crescut al românilor pentru modalitatea de economisire propusă de Ministerul Finanțelor: suma totală investită este de peste 18,32 miliarde de lei; 190.258 ordine de subscriere; 29.885 donatori – investitori și peste 1,720 miliarde de lei, suma totală investită de donatori-investitori.’, precizează ministerul de resort.

Valoarea nominală a unui titlu de stat Fidelis este de 100 de lei – pentru emisiunea în lei, și de 100 de euro – pentru emisiunea în euro, iar pragul minim de subscriere este de 5.000 de lei, respectiv 1.000 de euro.

Citeste mai mult

Administratie

Investiție verde și la Nicșeni: Administrația locală se apucă de construcția unui parc fotovoltaic de peste 1,85 milioane lei

Publicat

Publicitate

Administrația comunei Nicșeni a lansat procedura de licitație pentru execuția lucrărilor aferente proiectului „Parc fotovoltaic – Comuna Nicșeni”, o investiție menită să reducă semnificativ costurile cu energia electrică și să sprijine tranziția locală către surse regenerabile. Anunțul a fost făcut pe prin Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

Proiectul, cu o valoare totală estimată la 1.851.447,05 lei, este finanțat prin Fondul de Modernizare, iar conform documentației tehnice, obiectivul constă în înființarea unei centrale electrice fotovoltaice de tip on-grid, cu o capacitate instalată de 234,76 kWp, care va fi racordată la rețeaua națională de distribuție a energiei electrice.

Lucrările prevăzute includ amenajarea terenului, construirea căilor de acces pentru mentenanță, împrejmuirea perimetrală și instalarea unui sistem de iluminat LED în jurul parcului. De asemenea, proiectul presupune montarea a 423 de panouri fotovoltaice, fiecare cu o putere de 555 Wp, susținute de o structură metalică specială.

În cadrul proiectului vor fi instalate optimizatoare de putere, patru invertoare trifazate de câte 60 kW, tablouri electrice secundare și un tablou electric general, cabluri de conexiune și prize de pământ, toate acestea urmând să asigure un sistem complet funcțional, conectat la Sistemul Energetic Național.

La finalizarea lucrărilor, parcul fotovoltaic va furniza energie curată pentru infrastructura publică locală, contribuind la scăderea emisiilor de carbon și la o mai bună eficiență energetică a comunei.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending