Connect with us
Publicitate

Actualitate

Cardurile de energie: modificări la acordarea ajutoarelor. Ce se întâmplă dacă sunt anulate voucherele

Publicat

Publicitate

Legislația privind cardurile de energie urmează să fie modificată. Un proiect aflat în consultare publică la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) introduce clarificări în funcție de situațiile apărute după acordarea ajutoarelor pentru categorii de persoane vulnerabile.

Una dintre acestea se referă la situația în care cei care au card de energie pierd dreptul la acest ajutor, în cazul în care condițiile de elibilitate nu au fost îndeplinite.

Dacă se constată această situație, plățile vor înceta, însă banii deja primiți nu vor trebui să fie dați înapoi, potrivit unei interpretări a modificării propuse la OUG.

Publicitate

Situația actuală

Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 166/2022 se stabilesc măsurile pentru acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2023 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru a compensa o parte din cheltuielile  cu energia, indiferent de natura acesteia, respectiv. energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleţi şi alte materiale de încălzire.

Sprijinul acordat persoanelor vulnerabile pentru compensarea preţurilor la energie este în valoare nominală de 1.400 lei, poate fi utilizat până la data de 31 decembrie 2023 şi este acordat pe loc de consum/gospodărie vulnerabilă, în două tranşe, se arată în proiectul de modificare al OUG.

Sprijinul acordat categoriilor de beneficiari se acordă numai pentru achitarea datoriilor curente şi/sau restante faţă de furnizorii de energie, printr-un mecanismul specific.

Publicitate

Mecanismul se bazează pe identificarea beneficiarilor eligibili pe loc de consum, respectiv pe identificarea corectă a adresei de domiciliu a potentialilor beneficiari de sprijin / a beneficiarilor de sprijin, inclusiv a persoanelor care locuiesc la aceeași adresă cu beneficiarul de sprijin, în vederea calculării veniturilor medii per loc de consum/ gospodărie.

Au fost emise 2.152.355 carduri de energie emise pentru 2.900.242 beneficiari  ultima dată de emitere – 6 martie 2023). Din aceste carduri, 58,81% se livrează în mediul rural (comparativ cu 41,19% care se livrează în mediul urban). Vor beneficia de compensarea prețului la energie 62,65% de beneficiari de sprijin din mediul rural, din numărul total de beneficiari de sprijin (37,35% din beneficiarii de sprijin sunt în mediul urban).

Peste 500.000 de înștiințări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate

Salariații Companiei Naţională “Poşta Română” S.A. au distribuit peste 540.000 de înștiințări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate (grad de livrare 92%), din cele 590.087 înștiințări emise pe baza mecanismului de stabilire a eligibilitatii beneficiarilor de sprijin.

Publicitate

Aceste persoane pot solicita desfăşurarea unei anchete sociale care să stabilească numărul şi persoanele care locuiesc în fapt la acel locul de consum. Astfel, potențialii beneficiari au posibilitatea să depună la subunitatea poștală sau să îi predea ancheta socială factorului poștal pentru a fi introdusă în sistemul informatic al Companiei Naţională “Poşta Română” S.A.

După validarea informațiilor și emiterea cardurilor, același salariat poștal îi livrează beneficiarului de sprijin cardul de energie, asigurând și plata facturilor pentru compensarea prețului la energie.

Valoarea acestor servicii de procesare a anchetelor sociale a fost estimată la 135.660 lei cu TVA.

Se estimează că 40.000 de persoane care au primit înștiințări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate vor proceda la întocmirea de anchete sociale.

Modificări propuse la OUG 166/2022

Potrivit proiectului, au fost identificate situații neprevăzute care necesită o reglementare urgentă. Sunt amintite ”cazurile în care unitățile administrativ teritoriale, autoritățile publice locale, companiile publice sau private și alte entități publice sau private efectuează recuperarea cheltuielilor cu energia prin redistribuirea cheltuielilor cu energia către terțe persoane, sau cazurile în care beneficiarii de sprijin își schimbă domiciliul/reședința”.

Se propune:

  • completarea tipurilor de energie care fac obiectul sprijinului temporar aferent anului 2023, astfel: energie electrică, energie termică furnizată în regim centralizat, gaze, butelie, butan, lemn de  foc, rumeguș, cărbune, păcură, peleţi, brichete, combustibili lichizi sau solizi şi orice alte materiale de încălzire care pot fi utilizate la încălzirea locuințelor
  • introducerea prevederii privind anularea cardului si sistarea plăților către beneficiarii de sprijin, in cazul in care se constată că la momentul acordării sprijinului beneficiarul nu era eligibil pentru primirea sprijinului

Art. 14

„(1) În cazul în care beneficiarul sprijinului pentru persoane vulnerabile nu se mai încadrează în categoriile prevăzute la art. 3 alin. (1), unitatea de implementare din cadrul MIPE, în baza informărilor de la MMSS, are obligaţia de a anunţa Compania Naţională „Poşta Română“ – S.A. în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la certificarea situaţiei înregistrate, în vederea sistării utilizării sprijinului material primit prin intermediul cardului de energie.

(2) În cazul în care pe durata valabilității cardului de energie se constată, din motive de indisponibilitate sau acuratețe a informațiilor la momentul efectuării interogărilor bazelor de date, că la momentul acordării sprijinului beneficiarul nu era eligibil pentru primirea sprijinului, cardul de energie se anulează și sumele cheltuite aferente cardului de energie se suportă din bugetul de stat.”

Din exprimarea folosită în proiect se înțelege că banii cheltuiți deja de pe card nu trebuie returnați statului, sumele fiind acoperite din bugetul acestuia, scrie avocatnet.ro. Totuși, pentru a confirma această interpretare, sursa citată a trimis MIPE o solicitare în acest sens.

  • clarificarea cheltuielilor care nu pot fi plătite prin mandat poștal (penalitățile sau alte daune/interese pentru plata cu întârziere a cheltuielilor cu energia); acestea sunt în sarcina beneficiarului de sprijin; pentru a fi acceptate la plată, documentele justificative prin care se face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie, trebuie să fie emise exclusiv pentru persoane fizice

Completare la art. 7

„(6^1) Plățile pentru datoriile față de furnizorii de energie nu pot include penalități sau alte daune/interese pentru plata cu întârziere a cheltuielilor cu energia, aceste cheltuieli fiind în sarcina beneficiarului de sprijin.

(6^2) Documentul/documentele justificativ/justificative prin care se face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie, trebuie să fie emise exclusiv pentru persoane fizice.”

  • procedura în cazul în care beneficiarul își schimbă domiciliul

”Au fost semnalate cazuri în care, la schimbarea domiciliului, beneficiarii de sprijin nu mai pot accesa sprijinul primit, având în vedere că plățile prin mandat postal se efectuează doar în cazurile în care există corespondență între adresa de pe cardul de energie și domiciliul din actul de identitate al beneficiarului de sprijin”, se arată în documentație.

Se introduce articolul 7^1:

„ART. 7^1

(1) Beneficiarii de sprijin, posesori ai unui card de energie, au obligația de înștiința  Compania Naţională „Poşta Română“ – S.A despre schimbarea domiciliului/reședinței acestora.

(2) Înștiințarea prevăzută la alin. (1) poate fi făcută de către beneficiarul de sprijin prin prezentarea la sediul subunităţilor poştale, direct la salariatul poştal sau prin intermediul serviciului telefonic pus la dispoziţie de Compania Naţională «Poşta Română» – S.A, prevăzut la art. 7 alin. (18).

(3) Ca urmare a schimbării domiciliului/reședinței, se reia procedura de validare a eligibilității beneficiarului de sprijin, raportat la noul loc de consum, conform art. 24 si art. 25 și se procedează după cum urmează:

a) dacă se constată că beneficiarul de sprijin este eligibil la  noul loc de consum, iar pentru noul loc de consum nu a mai fost emis un card de energie, se anulează cardul emis pentru vechiul loc de consum, în cazul în care acesta a fost emis doar pentru beneficiarul care își schimbă domiciliul/reședința și se emite un nou card de energie pentru noul loc de consum al beneficiarului de sprijin, cu preluarea soldului disponibil, dacă este cazul;

b) dacă se constată că beneficiarul de sprijin este eligibil la noul loc de consum, iar pentru noul loc de consum a fost emis deja un card de energie, se anulează cardul de energie de la vechiul loc de consum, în cazul în care acesta a fost emis doar pentru beneficiarul care își schimba domiciliul/reședința, se anulează și cardul de energie deja existent pentru noul loc de consum și se emite un nou card de energie pentru noul loc de consum, cu includerea beneficiarului care și-a schimbat domiciliul/reședința și cu preluarea soldului disponibil de la  noul loc de consum;

c) dacă se constată că beneficiarul de sprijin nu este eligibil la noul loc de consum, cardul de energie de la vechiul loc de consum se anulează, în cazul în care acesta a fost emis doar pentru beneficiarul care își schimbă domiciliul/reședința, cu decontarea sumelor utilizate până la schimbarea domiciliului/reședinței.

(4) În cazul în care cardul de energie emis pentru vechiul loc de consum a fost emis pentru mai mulți beneficiari, iar aceștia sunt în continuare beneficiari de sprijin conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, se păstrează valabilitatea cardului de energie în cauză, dar acesta nu mai poate fi folosit de către beneficiarul de sprijin care își schimbă domiciliul/reședința, fiind operată această interdicție în aplicația informatică prevăzută la art. 24 și preluată, ulterior, în listele prevăzute la art. 25.”

  • precizarea clară că se admit la plată documentele justificative emise începând cu luna august 2022 și până la data de 27 decembrie 2023, având în vedere că această facilitate este destinată în primul rând beneficiarilor de sprijin cu domiciliul / reședința în zona rurală, unde nu există aceleași facilități la achiziționarea de combustibili ca și în mediul urban

Art. 7, alin (5.1)

”Prin excepţie de la prevederile alin. (5), beneficiarii prevăzuţi la art. 3 alin. (1) pot încasa în numerar, la oficiile poştale, sumele plătite pentru procurarea de lemnde foc. În vederea încasării sumei în numerar, beneficiarii de sprijin prezintă următoarele documente justificative:

a) cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poştal;

b) actul de identitate al beneficiarului de sprijin;

c) documentul/documentele justificativ/justificative emis/emise începând cu luna august 2022 și până la data de 27 decembrie 2023, cum ar fi avizul de însoţire a mărfii, factura, bonuri fiscale, prin care face dovada că a achiziţionat material lemnos pentru încălzire care este utilizat la locul de consum, prin înscrierea acestuia pe documentele justificative şi dovada achitării acestora către furnizorul de lemn de foc;

d) în situaţia în care beneficiarul cardului de energie are alt domiciliu sau altă reşedinţă decât cel/cea care este inscripţionat/inscripţionată pe cardul de energie, contractul privind furnizarea materialului lemnos la domiciliu sau reşedinţă împreună cu declaraţia pe propria răspundere că utilizează sprijinul pentru compensarea preţului la energie la adresa unde locuieşte.”

Vezi integral modificările propuse: OUG166 modificari1

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Salariul minim european, aplicat oficial în România. Legea a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis

Publicat

Publicitate

Legea de implementare a salariului minim european a fost promulgată, miercuri, de către președintele Klaus Iohannis. Este vorba despre Decretul pentru promulgarea Legii privind modificarea și completarea unor acte normative, pentru stabilirea salariilor minime adecvate, scrie alba24.ro.

Legea nu specifică o sumă anume la care va ajunge salariul minim brut în 2025. Este stabilită formula de calcul care se va aplica pentru măririle salariului minim brut pe economie în fiecare an.

Publicitate

Conform proiectului discutat în Parlament, valoarea salariului minim brut ar trebui să fie între 47% şi 52% din câştigul mediu brut la nivel naţional.

Angajaţii plătiţi cu salariul minim brut ar trebui să primească cel puţin jumătate din salariul mediu brut la nivel naţional prognozat pentru anul respectiv de Comisia Naţională de Prognoză (CNP), potrivit Mediafax.

„Nerespectarea dispoziţiilor privind garantarea în plată a salariului de bază minim brut stabilit prin act normativ sau a nivelului salarial minim stabilit prin contractul colectiv de muncă aplicabil se pedepseşte cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei pentru fiecare persoană pentru care s-a constatat nerespectarea acestor dispoziţii legale, fără a depăşi valoarea cumulată de 200.000 lei”, mai prevede legea.Camera Deputaților, în calitate de for decizional, a aprobat legea pe 22 octombrie, cu 216 voturi „pentru”, șapte „împotrivă” și șapte abțineri.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

„Îmbătați de dragoste”, spectacolul pus în scenă actorii botoșăneni la sfârșitul săptămânii

Publicat

Publicitate

Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani invită iubitorii de artă în acest sfârșit de săptămână, la spectacolul „Îmbătați de dragoste” după Pierre de Marivaux, regia Alexandru Vasilachi.

Botoșănenii sunt invitați sâmbătă, 16 noiembrie și duminică, 17 noiembrie de la ora 1800, la Casa Tineretului din B-dul Mihai Eminescu nr. 48 la spectacolul „Îmbătați de dragoste” după Pierre de Marivaux, regia Alexandru Vasilachi.

Scenografia spectacolului este realizată de Mihai Pastramagiu, iar coregrafia de Victoria Bucun.

Publicitate

Distribuția:

Cezar Amitroaei – D-nul Orgon, bătrân gentilom

Petruț Butuman  – Mario, fiul său

Publicitate

Silvia Răileanu  – Silvi, fiica sa

Sorin Ciofu  – Dorian,  pretendentul Silviei

Lidia Uja  –  Lizet, camerista Silviei

Publicitate

Răzvan  Amitroaei –  Victoire, valetul lui Dorian

Să fie adevărat că haina-l face pe om? Se poate interzice dragostea pe motiv de apartenență la paliere sociale diferite? Este loc în suflet și pentru dragoste și pentru rațiune? E adevărat că dragostea-i oarbă și rațiunea rece precum gheața?

Veți găsi aceste întrebări nu doar în spectacol, dar și în inimile fiecărui îndrăgostit. Hai să ne îmbătăm de dragoste, de teatru!

 

Pret bilet: 36 lei, elevi, studenți, pensionari – 18 lei.

Biletele se găsesc la Agenția teatrală:

Casa Tineretului 0231.510.970 | 0735.779.821 marți-vineri: 10°°-18°° sâmbătă, duminică: 12°°-20°°

Cinema Unirea 0722.557.556 luni-duminică: 10°°-19°°

online https://eventbook.ro/program/teatrul-mihai-eminescu-botosani

Citeste mai mult

Eveniment

Primarul Cosmin Andrei spune că primele răspunsuri primite în consultarea publică privind evacuarea chiriașilor agresivi din Centrul Istoric sunt încurajatoare (P)

Publicat

Publicitate

Primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andei, le-a mulțumit cetățenilor pentru primele răspunsuri primite în campania de consultare pe care a inițiat-o în legătură cu acțiunea sa de evacuare din locuințele Primăriei a chiriașilor care au încălcat de cel puțin trei ori normele legale de liniște publică și conviețuire socială. Edilul spune că primele răspunsuri primite sunt „încurajatoare”, dar îi îndeamnă pe botoșăneni să participe în număr cât mai mare la consultarea publică.

Răspunsurile primite până acum sunt încurajatoare. Vă promit că voi prezenta în scurt timp rezultatele sondajului pe care l-am inițiat. Dar vă îndemn să  participați în număr cât mai mare la această consultare publică astfel încât voința voastră în această chestiune să fie dincolo de orice dubiu, iar cei de la PNL să nu mai încerce să profite electoral blocând acțiunea Primăriei în speranța că vor obține voturile celor vizați de evacuare”, a scris primarul pe o rețea de socializare.

Cosmin Andrei a inițiat consultarea publică după ce avocata Ionela Aiftime, care candidează la Senat pe listele PNL Botoșani, a blocat temporar în instanță acțiunea de evacuare a Primăriei.

Publicitate

 

https://www.facebook.com/share/p/15JpWwYKzA/

 

Publicitate

CMF11240017

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Se redeschide calea Schengen pentru România: Austria renunță la dreptul de veto pentru extinderea zonei de liberă circulație în UE

Publicat

Publicitate

Austria renunță la dreptul său de veto și deschide calea Schengen pentru România și Bulgaria. În cadrul unei reuniuni la Budapesta, pe 22 noiembrie, urmează să fie adoptat un pachet de măsuri pe care România și Bulgaria mai trebuie să le îndeplinească pentru a deveni membre Schengen. Renunțarea Austriei la veto este un pas semnificativ, dar nu final, în procesul de aderare a României și Bulgariei la Spațiul Schengen, scrie alba24.ro.

Decizia finală va depinde de întâlnirea din 22 noiembrie, de pachetul de măsuri și de acordul din primăvara lui 2025. Deși aceasta este o schimbare majoră de poziție, aderarea celor două țări nu este încă garantată. Urmează adoptarea unui pachet de măsuri suplimentare, iar o decizie finală este așteptată cel mai devreme în primăvara anului 2025.

Această veste vine într-un moment sensibil, înaintea alegerilor prezidențiale din România, și poate influența dezbaterea publică și opinia alegătorilor.

Publicitate

De ce a blocat Austria extinderea Schengen?

Austria și-a exprimat anterior opoziția față de extinderea Schengen din motive legate de securitate și gestionarea migrației. Autoritățile austriece au invocat provocările legate de controlul frontierelor externe ale UE și impactul asupra gestionării fluxurilor migratorii în Austria. Criticii susțin că această decizie a avut și o componentă politică, fiind o modalitate de a câștiga susținere înainte de alegerile naționale și regionale.

Deși motivele invocate au fost contestate de unii actori europeni, decizia Austriei a reflectat îngrijorări legitime legate de securitate. Între timp, România și Bulgaria au făcut progrese semnificative în consolidarea granițelor externe și în eficientizarea procesului de returnare a migranților care nu primesc azil.

Publicitate

Chiar și creștin-democrații europeni de rang înalt, adică prieteni de partid ai ÖVP, și-au exprimat în mod deschis nemulțumirea față de poziția Austriei în această privință.

Pachetul de măsuri din 22 noiembrie

Acum, se pare că lucrurile au fost finalizate la Bruxelles și Viena: Austria renunță la dreptul său de veto și deschide calea pentru cele două state membre ale UE, România și Bulgaria.

Publicitate

Pe 22 noiembrie, la Budapesta, reprezentanții Austriei, României și Bulgariei, împreună cu Ungaria – țara care deține în prezent președinția rotativă a UE – se vor întâlni pentru a finaliza un pachet de măsuri suplimentare pentru aderarea celor două țări la Schengen.

Deși Bulgaria și România au îndeplinit majoritatea cerințelor necesare, mai sunt câțiva pași tehnici și administrativi de parcurs. Această întâlnire reprezintă o etapă importantă în procesul de aderare, dar nu o garanție.

Când este estimată întrarea în Schengen a României și Bulgariei

Acest lucru este așteptat să se întâmple în primăvara anului 2025, scrie Kurier. Cel puțin aceasta este opinia reprezentanților de vârf ai guvernului român.

Cu toate acestea, potrivit Ministerului de Interne, cele două țări au îndeplinit deja principalele cerințe: Mai presus de toate, securitatea sporită a frontierelor lor externe ale UE și returnarea mai rapidă a solicitanților de azil respinși din Austria.

Ce înseamnă aderarea României și Bulgariei la Schengen

O eventuală aderare la Schengen ar aduce beneficii importante pentru România și Bulgaria, eliminând controalele la frontierele cu statele membre Schengen și facilitând circulația cetățenilor și mărfurilor.

În același timp, procesul mai are nevoie de acordul final al tuturor statelor membre din Spațiul Schengen, ceea ce înseamnă că aderarea depinde și de rezultatul discuțiilor din primăvara lui 2025.

Pentru cetățenii români și bulgari, aderarea la Schengen ar însemna călătorii mai rapide și mai sigure în statele din Spațiul Schengen, fără controale la frontieră. În plus, această schimbare ar putea aduce un impuls economic, facilitând transportul de mărfuri și consolidând relațiile comerciale.

Cu toate acestea, e important de menționat că aderarea la Schengen nu este încă sigură, iar publicul trebuie să înțeleagă că, deși progresul este real, procesul de aderare depinde de îndeplinirea completă a tuturor cerințelor.

Decizia de la Budapesta, impuls pentru partidele pro europene la alegeri

Noul comisar european pentru migrație, Magnus Brunner, desemnat din partea Austriei, și-a exprimat susținerea pentru aderare și apreciază progresele făcute de cele două țări.

Totuși, aderarea efectivă va necesita respectarea completă a cerințelor tehnice și politice stabilite de Uniunea Europeană.

Pentru România, decizia de la Budapesta ar veni exact la timp pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie, care ar putea da un impuls candidaților pro-europeni.

De asemenea, pentru Magnus Brunner, un „da” pentru aderare ar fi un semnal de conciliere în momentul preluării funcției de comisar pentru migrație. Obstacolele deja recunoscute în această funcție sunt oricum destul de mari.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending