Cardul de energie. Consumatorii vulnerabili vor putea primi carduri de ajutor pentru plata facturilor la energie începând cu luna august 2025, a declarat ministrul Energiei, Bogdan Ivan, la Digi24.
Facturile la energie urmează să crească începând din această lună. Guvernul a aprobat, în ședința de la începutul acestei luni, prin ordonanță de urgență, acordarea de tichete electronice de energie, în valoare de 50 de lei lunar, pentru consumatorii vulnerabili.
Voucherele se acordă pentru persoanele singure cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei și pentru familiile cu un venit net lunar/membru de familie de maximum 1.784 lei. Tichetele se vor folosi doar pentru plata facturilor la energia electrică.
„Pentru o parte dintre oamenii care acum ne urmăresc, vor crește, poate chiar se vor dubla (n.r. facturile la energie). De exemplu, ca să fie foarte transparent, în clipa în care acum 4 ani, statul român, după aceea liberalizare haotică și o spun așa la modul foarte plastic, ca să înțeleagă fiecare om, dacă astăzi la piață vine cineva și are roșii la 5 lei, la 7 lei, la 10 lei și vine altcineva cu roșii la 20 lei, ăla e prețul la care o să vândă și cel cu care produce rușii la 5 lei, 7 lei, 10 lei. Cam asta s-a întâmplat atunci. Acum 4 ani și jumătate.
Statul, ca să nu pună o presiune și mai mare pe societate și mediul economic a decis ca diferența pentru consumatorii care consumă puțin să acopere din bugetul de stat. Ce a însemnat asta? A însemnat undeva la 6 miliarde de euro, 30 de miliarde de lei, efortul total al statului. Și acea măsură presupunea ca și pentru Ion Țiriac, și pentru un mall, și pentru bătrânul care are pensie 1.500 lei, statul plătea aceeași compensație și el avea același cost la energia electrică. De această dată schema n-a putut să mai continue.
A fost o decizie luată acum foarte mult timp, pentru că venea procesul de infringement din partea Comisiei Europene și în scurt, în câteva zile, după ce am preluat mandatul împreună cu ministrul Muncii, am găsit o formulă prin care, pentru acei oameni pentru care poate aproape se dubla factura, de la 30-40 lei, cineva care consuma 60-65 KW, în medie pe lună, la 80-90 lei”, a precizat ministrul, la Digi24.
Cardul de energie: cum se pot obține
Bogdan Ivan a explicat care sunt criteriile și cum vor putea oamenii care se încadrează să aplice pentru a primi cardul de ajutor pentru plata facturilor la energie.
Publicitate
„Prin măsura pe care am luat-o, și anume acele vouchere care să acopere aproximativ jumătate din costul facturilor, începând cu luna iulie 2025 până în martie 2026, e deja o măsură luată. Oamenii vor putea să se înscrie sau ei, sau cineva din familie, sau funcționarul de la primăria de care aparțin, sau la oficiul poștal de care aparțin, să depună datele acolo.
Automat va fi un o validare în mai multe baze de date de la ANAF, de la Ministerul Muncii pentru a vedea că acei oameni nu au venituri care să depășească 1.950 lei, pentru persoanele singure, și 1.780 lei pentru persoanele care, per persoană, pentru familiile cu mai mult de doi membri.
Și atunci automat, prin Poșta Română, vor primi acest card cu care vor putea să-și achite aproximativ 40-50% din facturile de energie”, a explicat Ivan.
Voucherele se acordă la cererea beneficiarului, iar solicitarea se depune online, printr-o aplicație – EPIDS – care va fi dezvoltată și administrată tehnic de către STS, în termen de maximum 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență. De asemenea, solicitarea se poate face și prin intermediul reprezentanților oficiului poștal sau al primăriilor unde beneficiarul ajutorului declară locul de consum.
Practic, cel care solicită ajutorul completează datele necesare în formularul de solicitare tipărit, îl depune la oficiul poștal, sau, după caz, la primărie, iar aceste instituții au obligația de a înregistra solicitarea primită în format letric și de a introduce datele în aplicația EPIDS în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia de către solicitant.
Cei care beneficiază de venitul minim de incluziune nu trebuie să completeze respectiva solicitare, informațiile necesare înregistrării în aplicație vor fi centralizate de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), iar informațiile privind furnizorul de energie electrică vor fi furnizate de către primăria care acordă respectivul venit minim de incluziune.
Sprijinul acordat este asimilat prestațiilor sociale, nu se consideră venit și nu se ia în calcul la stabilirea altor drepturi și obligații, inclusiv obligații de întreținere.
ANPIS va utiliza serviciul de call-center existent, unde solicitanții pot depune petiții și solicitări de clarificare pe toată durata de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență și de unde pot obține informații privind procesul de înregistrare a solicitărilor de sprijin.
Criterii pentru obținerea cardului de energie
Potrivit proiectului aprobat de Guvern, beneficiază de sprijin sub forma tichetului electronic de energie, următoarele categorii de persoane și familii:
a) persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei;
b) familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei;
Nu beneficiază de acordarea sprijinului material:
a) persoanele care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii;
b) persoanele care nu au un act de identitate valabil;
c) persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial organizate ca structuri publice sau private.
Veniturile luate în calcul sunt următoarele:
venituri din pensii acordate în sistemul public de pensii;
venituri din pensii acordate în sistemele neintegrate sistemului public de pensii;
venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii și casele de pensii sectoriale;
venituri din indemnizația socială pentru pensionari;
venituri din activități independente;
venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
venituri din salarii și asimilate salariilor;
venituri din cedarea folosinței bunurilor;
venituri din investiții;
venituri din premii și jocuri de noroc;
venituri din alte surse
Vouchere de 50 de lei pe lună pentru plata facturilor la curent
Destinatarul primește tichetul electronic de energie, în format electronic, la adresa de e-mail furnizată în cerere, în momentul validării îndeplinirii condițiilor de acordare a sprijinului, în aplicația EPIDS. Tichetul electronic poate fi printat de către beneficiar sau de către entitatea care a completat solicitarea pentru solicitantul în cauză.
În situația în care solicitantul a optat pentru emiterea tichetului electronic de energie în format fizic, acesta se transmite în termen de maximum 15 zile de la validarea solicitării în aplicația EPIDS.
Pentru fiecare loc de consum se emite un singur tichet electronic de energie care are rol de informare asupra existenței dreptului la sprijin și a valorii disponibile în contul de mandat poștal aferent locului de consum.
Tichetul electronic de energie are înscrise următoarele mențiuni:
numele, emitentului, respectiv datele sale de identificare;
perioada de valabilitate a sprijinului;
numele și prenumele destinatarului și adresa locului de consum;
cod de bare/ cod QR;
informații privind numărul de telefon ce poate fi apelat în scopul obținerii de informații privind utilizarea tichetelor electronice de energie, precum și pentru transmiterea de sesizări.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Creșterea accizei propusă de Guvern închide producătorii locali, ruinează importatorii și deschide larg calea românilor către băuturile contrafăcute, cele făcute din spirt medicinal și alcool metilic, avertizează reprezentanții Spirits România, asociație patronală ce reunește producătorii și importatorii de băuturi spirtoase din România.
‘Nu înțelegem cum este posibil ca în contextul existenței unui program de creștere a accizelor fixat anul trecut în Codul Fiscal, să ne trezim din nou la mijlocul exercițiului financiar 2025 cu o nouă creștere majoră a accizelor, de fiecare dată explicația fiind că este nevoie de și mai multe fonduri la bugetul de stat. În ultimii doi ani, acciza la băuturi spirtoase a crescut în patru perioade, iar acum se propune o nouă creștere de acciză agregată de 24% într-o perioadă de doar 13 luni. Este o situație de dezechilibru pe care noile măsuri preconizate o vor accentua lovind o dată în plus în cei care, de-a lungul anilor, s-au dovedit a fi cei mai semnificativi și importanți plătitori’, a explicat Florin Rădulescu, președintele Spirits România, într-un comunicat.
În acest context, Spirits România reamintește că, deși potrivit statisticilor oficiale spirtoasele reprezintă cea mai mică pondere în volumul total al consumului de alcool din România, datele ANAF arată că industria băuturilor spirtoase a virat aproximativ 62% din totalul accizelor aplicate băuturilor alcoolice în 2024, contribuind cu 1,22 miliarde lei la bugetul de stat.
Conform asociației, industria băuturilor spirtoase susține un număr semnificativ de locuri de muncă, aproximativ 46.000 de locuri de muncă directe și indirecte, și contribuie anual cu o valoare adăugată de peste 850 milioane de euro la produsul intern brut.
Potrivit comunicatului, creșterea accizelor nu ține cont de nivelul acestora în statele vecine cu România, încurajând comerțul transfrontalier, și nici de puterea medie de cumpărare a românilor. În prezent, aproximativ 85% din consumul local de băuturi spirtoase este reprezentat de produse românești, care sunt mai ieftine, iar majorarea accizelor îi va pune pe producătorii locali în situația de a-și închide afacerile în timp ce importatorii vor fi, la rândul lor, grav afectați. Consecința directă va fi crearea unui mediu mai favorabil pentru comerțul cu băuturi alcoolice contrafăcute.
De altfel, conform unui sondaj realizat de ivox.ro la solicitarea Spirits România în octombrie 2024, 34% dintre români admit că au consumat băuturi alcoolice din surse necunoscute, iar dintre aceștia, 20% au indicat prețul scăzut drept principal motiv.
Publicitate
‘Proliferarea pieței negre va genera un pericol major nu doar pentru securitatea economică a producătorilor locali, dar și pentru sănătatea fizică a consumatorilor care vor recurge la alcool medicinal, băuturi contrafăcute sau produse fără controlul calității, ceea ce va presupune, pe termen mediu și lung, cheltuieli mai mari pentru sistemul de sănătate aflat deja sub presiune. O abordare mult mai eficientă ar fi combaterea evaziunii fiscale și a comerțului cu produse contrafăcute, pentru a asigura atât stabilitate fiscală, cât și protecția industriei românești’, a mai atras atenția Florin Rădulescu.
Spirits reamintește că, în anul 2013, majorarea cu 42% a accizei în 2013 a determinat în intervalul 2013-2014 o scădere a pieței fiscalizate a băuturilor spirtoase de 30%. În schimb, reducerea cu 30% a accizei în 2016 a avut ca rezultat, în perioada 2016-2021, scăderea pieței nefiscalizate cu aproximativ 25% și dublarea veniturilor colectate la bugetul de stat, care au înregistrat 1,22 miliarde lei în anul 2024 pentru piața băuturilor spirtoase.
Spirits Romania este o asociație patronală care reunește principalii producători și importatori de băuturi spirtoase din România.
Potrivit pachetului de măsuri fiscale lansat joi în dezbatere de Ministerul Finanțelor, nivelul accizei pentru alcool etilic crește la 5316,81 lei/hl de alcool pur în 2025, de la 4629,75 lei în 2024, urmând ca în 2026 să ajungă la 5848,49 lei/hl de alcool pur. Pentru alcoolul etilic produs de micile distilerii, accize crește de la 2314,87 lei în 2024, la 2658,39 lei în acest an și 2924,23 lei anul viitor. AGERPRES
S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani aduce la cunoștință utilizatorilor săi din municipiul și județul Botoșani că, începând cu data de 01 octombrie 2025, intră în vigoare modificările aprobate prin Hotărârea Consiliului Județean Botoșani nr. 141/27.06.2025 privind Metodologia de defalcare și facturare a cantităților de apă potabilă în condominii.
Precizăm că, Metodologia de defalcare și facturare a cantităților de apă potabilă în condominii, aplicabilă începând cu data de 01 octombrie 2025 respectă prevederile legislației naționale din domeniul serviciilor publice de alimentare cu apă și canalizare, prin prezenta, fiind aduse modificări la Hotărârea Consiliului Județean Botoșani nr. 142/09.12.2015.
Conform art. 36alin. (2) din Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice, operatorii serviciilor de utilităţi publice asigură furnizarea/prestarea serviciilor de utilităţi publice la limita de proprietate (care este căminul de branșament) și asigură montarea, funcţionarea şi verificarea metrologică a echipamentelor de măsurare a consumului la branşamentul utilizatorului.
Până la implementarea modificărilor menționate, în cazul condominiilor, procedural, diferențele de consum apărute între contorul general de branșament și consumurile individuale din condominiu nu au fost integral facturate, o parte din diferență fiind suportată de operatorul regional.
Din data de 01 octombrie 2025, întreaga diferență dintre consumul total înregistrat pe contorul de branșament și suma consumurilor individuale va fi:
repartizată în mod egal tuturor unităților imobiliare;
facturată integral conform art. 17 alin. (16) lit. b) din Legea 241/2006;
Recomandări pentru utilizatori:
Publicitate
verificarea și întreținerea instalațiilor comune împreună cu Asociația de Proprietari;
întreținerea instalațiilor interioare și identificarea rapidă a avariilor și remedierea acestora;
montarea, întreținerea și verificarea metrologică a contoarelor individuale;
transmiterea lunară a consumului înregistrat pe repartitoarele de costuri.
Atât Hotărârea Consiliului Județean Botoșani nr.142/09.12.2015, cât și Hotărârea Consiliului Județean Botoșani nr.141/27.06.2025 care reglementează facturarea în cadrul unui condominiu se regăsesc în format electronic pe site-ul Consiliului Județean Botoșani la rubrica Monitorul Oficial a Județului Botoșani pentru consultare.
S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani, în calitate de Operator Regional Unic, recomandă tuturor persoanelor fizice și agenților economici care locuiesc sau își desfășoară activitatea într-un condominiu să își ia din timp măsurile tehnice și organizatorice necesare funcționării corespunzătoare a instalațiilor interioare de apă pentru a evita situațiile neplăcute în care consumul facturat de apă va fi foarte mare.
Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi, împreună cu cei ai Secțiilor de Poliție Rurală nr. 4 Dorohoi, nr. 5 Mihăileni, nr. 6 Pomârla și au organizat, joi, o acțiune pentru prevenirea și combaterea oricăror fapte de natură antisocială, menținerea unui climat de ordine și siguranță publică și prevenirea accidentelor rutiere.
În cadrul activităților desfășurate au fost controlate aproximativ 60 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 36 de sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 12.000 de lei.
Cele mai multe dintre sancțiuni au fost aplicate pentru nerespectarea regimului legal de viteză, totodată fiind reținute și 8 permise de conducere.
Joi, pe timpul executării unei misiuni specifice în cooperare cu reprezentanți ANPA, poliţiştii de frontieră botoșăneni au descoperit pe suprafața râului Prut patru plase de pescuit, cu lungime totală de 1200 de metri.
Polițiștii de frontieră au îndepărtat plasele de pescuit din apă, fiind ridicate în vederea cercetărilor, și au întocmit lucrare penală sub aspectul săvârşirii infracțiunii de deţinerea sau folosirea la pescuit de către persoanele neautorizate a setcilor, năvoadelor, voloacelor, prostovoalelor, vârşelor, vintirelor, precum şi a altor tipuri de unelte de pescuit comercial.