Connect with us
Publicitate

Actualitate

Capcanele cumpărării unei mașini second-hand. Ce facem atunci când descoperim că mașina are kilometrajul dat înapoi

Publicat

Publicitate

Ce facem atunci când descoperim că mașina pe care am cumpărat-o are kilometrajul dat înapoi? Achiziționarea unei mașini second-hand în România poate fi o adevărată aventură, din care nu lipsesc capcanele, scrie alba24.ro.

Nu puține sunt cazurile în care automobilele achiziționate de la samsari sunt îmbunătățite la suprafață, cu scopul de a atrage clienții, însă ascund defecțiuni tehnice care nu sunt aduse la cunoștința viitorilor proprietari, scrie Legal Badger.

Una dintre cele mai cunoscute forme de înșelătorie pe piața vehiculelor second-hand reprezintă modificarea în mod fraudulos a kilometrajului. Mai exact, kilometrajul este alterat, adică dat înapoi pentru a părea mai mic decât cel real.

Publicitate

Ce facem atunci când descoperim că mașina pe care am cumpărat-o are kilometrajul dat înapoi?
Codul civil prevede la art. 1672 următoarele obligații ale vânzătorului:

să transmită proprietatea bunului sau, după caz, dreptul vândut;
să predea bunul;
să îl garanteze pe cumpărător contra evicţiunii şi viciilor bunului.
Potrivit unei analize făcută de Legal Badger, în situația în care kilometrajul mașinii este dat înapoi, însă vânzătorul nu atenționează viitorul proprietar despre existența acestui fapt, suntem în prezența unui viciu ascuns.

Referitor la viciile ascunse, art. 1707 din Codul civil prevede:

Publicitate

„(1) Vânzătorul garantează cumpărătorul contra oricăror vicii ascunse care fac bunul vândut impropriu întrebuinţării la care este destinat sau care îi micşorează în asemenea măsură întrebuinţarea sau valoarea încât, dacă le-ar fi cunoscut, cumpărătorul nu ar fi cumpărat sau ar fi dat un preţ mai mic.
(2) Este ascuns acel viciu care, la data predării, nu putea fi descoperit, fără asistenţă de specialitate, de către un cumpărător prudent şi diligent.”
Astfel, când dorim să identificăm existența unui viciu ascuns, ne raportăm la diligența maximă pe care un cumpărător prudent ar fi depus-o într-o situație similară. Dacă acesta, nu ar fi putut să își dea seama de existența viciului, fără asistență de specialitate, suntem în prezența unui viciu ascuns.

Codul civil distinge între:

eroarea asupra substanței lucrului, adică cea care privește un element esențial al bunului pentru cumpărător, element care determină încheierea contractului de vânzare-cumpărare
eroarea privind o anumită calitate a bunului și anume situația viciilor ascunse, caz în care, deși achiziția corespunde aparent dorințelor clientului, produsul se dovedește inutilizabil din cauza viciilor ascunse.
Eroarea asupra unei calități esențiale permite anularea contractului, în timp ce viciile ascunse oferă cumpărătorului dreptul la acțiune în baza garanției pentru vicii ascunse. În cazul viciilor ascunse, cumpărătorul poate cere rezoluțiunea contractului sau reducerea prețului.

Publicitate

Condițiile ca vânzătorul să răspundă pentru viciile ascunse sunt ca acestea să prezinte o gravitate atât de însemnată încât cumpărătorul nu ar mai fi achiziționat bunul în aceleași condiții și să fi existat la data predării bunului.

Drept de opțiune al cumpărătorului în ceea ce privește măsura reparatorie
Așadar, potrivit art. 1710 din Codul civil, în temeiul obligației vânzătorului de a garanta contra viciilor, cumpărătorul are dreptul la următoarele:

„a) înlăturarea viciilor de către vânzător sau pe cheltuiala acestuia;
b) înlocuirea bunului vândut cu un bun de acelaşi fel, însă lipsit de vicii;
c) reducerea corespunzătoare a preţului;
d) rezoluţiunea vânzării.”
Ultima dintre opțiuni, rezoluțiunea vânzării, reprezintă un mecanism prevăzut de legea civilă care permite desfacerea unui acord bilateral, în situațiile în care una dintre părți nu își îndeplinește, în mod culpabil, obligațiile asumate prin contract. Rezoluțiunea se aplică numai contractelor cu executare dintr-o dată, cum ar fi actele translative de proprietate sau schimburile de bunuri și servicii.

Textul legal generează, astfel, un drept de opțiune al cumpărătorului în ceea ce privește măsura reparatorie care urmează să fie aplicată.

De asemenea, art. 1712 alin. (1) din Codul civil prevede că „În situația în care la data încheierii contractului vânzătorul cunoștea viciile bunului vândut, […], vânzătorul este obligat la plata de daune-interese, pentru repararea întregului prejudiciu cauzat, dacă este cazul.”

În caz contrar, în ipoteza necunoașterii viciilor ascunse de către vânzător, acesta va fi ținut doar la restituirea contravalorii bunului și a cheltuielilor aferente tranzacției.

Așadar, este avut în vedere un regim de răspundere diferențiat:

vânzătorul care cunoștea viciile ascunse datorează daune-interese pentru prejudiciul integral, pe lângă măsurile reparatorii stabilite,
vânzătorul care nu cunoștea viciile este obligat doar la restituirea prețului și a cheltuielilor vânzării.
Totodată, legislația civilă în vigoare extinde opțiunile cumpărătorului în cazul viciilor ascunse, permițând, pe lângă rezoluțiune și reducerea prețului sau solicitarea reparării sau înlocuirii bunului defect, cu condiția ca aceste măsuri să fie proporționale.

Obligația cumpărătorului, după descoperirea viciului ascuns
Atenție totuși la decăderea cumpărătorului din dreptul de a cere rezoluțiunea contractului.

Odată ce cumpărătorul a descoperit viciul ascuns, potrivit art. 1709 din Codul civil, „este obligat să le aducă la cunoştinţa vânzătorului într-un termen rezonabil, stabilit potrivit cu împrejurările”.

În caz contrar, la evaluarea prejudiciului, instanța va lua în considerare paguba vânzătorului cauzată de omisiunea sau întârzierea cumpărătorului în semnalarea viciilor.

Termenele de prescripție pentru acțiunile pentru vicii ascunse variază în funcție de natura bunului vândut:

Pentru obiecte mobile, regula este o perioadă de un an de la data predării.
În cazul bunurilor imobile, termenul se extinde la trei ani după predare.
În ambele situații, identificarea timpurie a defectului declanșează imediat curgerea termenului de prescripție.

Așadar, în cazul în care ați achiziționat un automobil cu kilometrajul dat înapoi, vânzătorul va putea răspunde pentru acest viciu ascuns dacă nu l-a informat pe cumpărător.

Dacă, însă, dumneavoastră, în calitate de cumpărător, ați cunoscut existența viciului, fără a apela la serviciile unui specialist și ați încheiat contractul în cunoștință de cauză, nu veți mai putea imputa răspunderea civilă vânzătorului.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Firmele de transport din Botoșani, trecute prin filtrul legislației de inspectorii ITM. Aproape toți au fost găsiți în neregulă

Publicat

Publicitate

ITM a desfășurat Campania privind verificarea modului în care se respectă legislația în domeniul relațiilor de muncă în transportul rutier, în perioada 14.11 – 22.11.2024.

 

Motivarea campaniei

Publicitate

In cadrul acestei campanii s-a urmărit verificarea angajatorilor care desfășoară activitate în domeniul transportului rutier, în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă, în special a celor privind timpul de muncă și de odihnă al conducătorilor auto, a legislației si a directivelor europene ce vizează detașarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii transnaționale, transpuse în legislația națională.

Scopul acestei campanii a fost de a informa și determina respectarea actelor normative incidente, în contextul controalelor rutiere efectuate cu lucrători din cadrul ISCTR, a controalelor efectuate la depozitele vamale sau logistice ale retailerilorr sau la sediul/punctul de lucru declarat al operatorilor de transport rutier. S-a urmărit cu precădere modul în care angajatorii respectă prevederile legale cu privire la:

  • munca prestată de conducătorii auto în baza contractului individual de muncă cu normă întreagă și/sau cu timp parțial;
  • organizarea timpului de muncă și de odihnă a conducătorilor auto (perioade de conducere, pauzele și perioadele de odihnă, etc.);
  • organizarea evidenței timpului de muncă și de odihnă a conducătorilor auto în conformitate cu prevederile legale speciale;
  • repausul săptămânal și sărbătorile legale;
  • munca suplimentară;
  • munca de noapte;
  • întocmirea evidenței orelor de muncă prestate de fiecare conducător auto;
  • regulamentul intern/contractul colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate;
  • acordarea drepturilor salariale și/sau a venitului asimilat salariului, a indemnizației primită de conducătorii auto pe perioada delegării și/sau detașării în altă localitate în țară și/sau străinătate, precum și plata acestora pentru munca prestată;
  • acordarea concediului de odihnă.

 

Publicitate

Obiectivele campaniei

 

  • Creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a angajaților în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă;
  • Diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul transportului rutier, a prevederilor legale privind timpul de muncă de odihnă;
  • Eliminarea tuturor neconformităților constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate și aplicarea sancțiunilor contravenționale corespunzătoare.

 

Publicitate

Grupul–țintă al acestei campanii a fost:

  • angajatorii care desfășoară activități economice principale sau secundare de transport rutier de marfă și de persoane, având cod CAEN 4941 și cod CAEN 4931, pe teritoriul României.

 

 

În cadrul acestei campanii, Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani a efectuat 19 controale în domeniul relațiilor de muncă. S-au dispus 12 măsuri pentru remedierea neconformităților constatate.

Cele mai frecvente deficiențe constatate au fost:

  • lipsa evidenței orelor de muncă prestate de către salariați, cu menționarea orei de început și de sfârșit a programului de lucru,
  • lipsa semnăturii de primire a unui exemplar, anterior începerii activității, al contractului individual de muncă de către salariați,
  • lipsa copiei contractului individual de muncă la locul de desfășurare a activității de către angajat,
  • lipsa elementelor obligatorii, din cuprinsul contractelor individuale de muncă cu timp parțial, referitoare la repartizarea programului de lucru și a condițiilor în care se poate modifica acesta.

Citeste mai mult

Eveniment

(P) Cum vrea echipa lui Iftime să recâștige voturile pierdute de PNL la prezidențiale: „Vreau hipnoză/ Să mergem pe montaje foarte agresive, schimbări de culori/ Orice vreți cu temă populistă”

Publicat

Publicitate

PSD Botoșani a intrat în posesia mai multor mesaje transmise pe WhatsApp între membrii echipei de campanie a PNL Botoșani, în care sunt descrise în detaliu tehnicile pe care aceștia vor să le folosească în următoarele zile pentru a recupera ceva din voturile pierdute de PNL la alegerile prezidențiale, la care candidatul liberal Nicolae Ciucă s-a clasat abia pe locul cinci la nivelul județului Botoșani, cu doar 12,8% din voturi.

Din celebra echipă de „consilieri a lui Iftime” face parte o anume Gabriela Sîia Cenușă, fostă asistentă a ministrului de Interne Marcel Vela, care în pandemie dădea celebrele ordonanțe militare prin care interzicea românilor să meargă la Biserică. De altfel, pentru contribuția sa deosebită din timpul pandemiei, Sîia Cenușă a fost decorată și de președintele Iohannis cu Medalia Națională „Pentru Merit” clasa a III-a, iscând la vreme respectivă o întreagă revoltă pe rețelele de socializare.

Acum Cenușă Sîia le dă dispoziții candidaților PNL ce să facă pentru a mai recupera ceva din voturile pierdute: „Dimineața – mesaj filmat în studio – model reel – maxim un paragraf de text. Prânz – poză cu mesaj naționalist, familie, frumusețea județului, potențialul, orice vreți cu temă populistă. Un paragraf, atât! Poze cu Valeriu Iftime”.

Publicitate

Așadar, tot ce ne-a arătat PNL în această campanie ca fiind mesaje autentice izvorâte din crezul „Echipei lui Iftime, pentru Parlament” se dovedește a fi doar o regie de calitate proastă, care mizează pe „hipnotizarea” botoșănenilor cu tot felul de mesaje „populiste” și cu „montaje agresive” .

Seara – mesaj filmat în studio – maxim un paragraf de text. Rugămintea este să mergem pe montaje foarte agresive, schimbări de culori, habar nu am, vreau hipnoză. Să trecem repede de la una la alta… aici vă rog să vă concentrați”, mai spune Cenușă candidaților PNL Botoșani pentru Parlament.

 

Publicitate

CMF11240017

 

 

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul Mare Mucenic Iacob Persul

Publicat

Publicitate

Sfntul Mare Mucenic Iacob a fost dregător la curtea regelui perşilor, Isdegherd I (399-420). Creştin de la strămoşi, de neam cinstit şi luminat, el îşi luase soţie creştină şi vieţuia în bogăţie şi în cinste, fiind foarte preţuit de regele perşilor, care l-a rânduit mai-marele palatelor sale.

Toate acestea erau şi o mare primejdie pentru sufletul său şi a avut prilejul să vadă singur cât de uşor poate cădea în păcat cel ce se lipeşte prea mult de comorile pământeşti. Astfel, înşelându-se cu toate aceste binefaceri şi cinstiri, când regele a deschis război contra creştinilor, Iacob a căzut de la credinţa în Hristos şi a adus jertfe idolilor, închinându-se lor împreună cu regele.

Aflând de această lepădare, mama şi soţia lui Iacob s-au îndepărtat de el, arătându-i, prin scrisori, păcatul greu pe care-l săvârşise, pentru că a ales mai mult dragostea regelui, decât dragostea lui Hristos şi, pentru o slavă trecătoare, a ales osânda ruşinii veşnice. Pentru aceste cuvinte, umilindu-se cu sufletul, Iacob s-a depărtat de cinstirea idolilor şi îşi plângea păcatul. Deci, murind regele Isdegherd, a luat regatul fiul său, Bahram al V-lea (420-438). Iar Iacob, venind înaintea acestuia, a mărturisit credinţa în Hristos. Atunci regele, mâniindu-se pe el, a poruncit să i se taie fiecare încheietură a trupului, una câte una. Deci, i s-au tăiat toate încheieturile trupului său, ale mâinilor şi ale picioarelor, până i-a mai rămas numai capul şi trunchiul, iar, la urmă, i-au tăiat şi capul.

Publicitate

Şi aşa a luat fericitul cununa nestricăcioasă a nevoinţei pentru Hristos, la 27 noiembrie, în anul 421, pătimind în cetatea Gundişapur din Persia (azi Dezful, în Iran).

 

O parte din moaştele sale se află în ţara noastră, la Mănăstirea Dragomirna, iar alte părţi în Muntele Athos, Cipru şi Rusia.

Publicitate

 

Pentru rugăciunile mult pătimitorului Tău Mucenic Iacob Persul, Hristoase Dumnezeule, miluieşte-ne pe noi. Amin.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

(P) PSD Botoșani: Trei oferte pentru Autostrada de care se va lega Drumul Expres Botoșani – Suceava

Publicat

Publicitate

Trei oferte au fost depuse pentru construirea lotului Roșcani – Suceava din Autostrada Moldova.

Pentru construirea celor 29 de kilometri s-au înscris în competiție aceiași ofertanți ca la primul lot, Pașcani – Roșcani: asocierea UBM – Tehnostrade – SA&PE, asocierea Danlin XXL – Intertranscom Impex și constructorul italian Webuild SPA.

Construirea Autostrăzii A7 este cel mai important proiect de mare infrastructură pentru Moldova și județul Botoșani. PSD este singurul partid care a avut determinarea de a scoate Moldova din izolare și care a dezvoltat cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră: Autostrada A7 și Autostrada A8. Alături de ministrul Transporturilor, domnul Sorin Grindeanu, de colegii parlamentari social-democrați, de echipele din administrația județeană și de reprezentanții societății civile, am făcut toate demersurile necesare pentru ca Autostrada Moldovei să devină cât mai repede realitate”, a declarat Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Publicitate

Firma care va câștiga licitația va avea la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuția lucrării. Contractul prevede construcția a trei noduri rutiere, printre care cel de la Roșcani, care va asigura descărcarea în DJ208C, Joldești – Vorona – Botoșani. Se va mai realiza un nod rutier la Dumbrăveni, intersecția cu DJ208B, Verești – Dumbrăveni, și unul care să asigure conexiunea cu Aeroportul Internațional Suceava și cu DN29, Botoșani – Suceava. De asemenea, se va construi un drum de legătură de 5,2 kilometri, între DN29 și Aeroportul Internațional Suceava. Tot în acest lot se va descărca și Drumul Expres Botoșani – Suceava, nodul urmând a fi realizat între Dumbrăveni și Salcea.

Președintele PSD Botoșani a subliniat că social-democrații vor fi garanții finalizării proiectelor de mare infrastructură, inclusiv a Drumului Expres Botoșani – Suceava, dacă vor fi în viitoarea guvernare. „Este pentru prima dată când o guvernare pune Moldova pe primul plan. PSD a demonstrat că este singurul partid care a dezvoltat infrastructura rutieră din Moldova. Aceasta este soluția pentru dezvoltarea Moldovei și pentru ca tinerii noștri să nu mai plece la muncă în străinătate! Pentru siguranța continuării acestor proiecte care vor atrage investiții importante în județul nostru, pe 1 decembrie votați PSD la alegerile parlamentare, poziția 3 pe buletinul de vot”, a conchis Doina Federovici.

CMF11240017

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending