Connect with us

Actualitate

Capcanele cumpărării unei mașini second-hand. Ce facem atunci când descoperim că mașina are kilometrajul dat înapoi

Publicat

Publicitate

Ce facem atunci când descoperim că mașina pe care am cumpărat-o are kilometrajul dat înapoi? Achiziționarea unei mașini second-hand în România poate fi o adevărată aventură, din care nu lipsesc capcanele, scrie alba24.ro.

Nu puține sunt cazurile în care automobilele achiziționate de la samsari sunt îmbunătățite la suprafață, cu scopul de a atrage clienții, însă ascund defecțiuni tehnice care nu sunt aduse la cunoștința viitorilor proprietari, scrie Legal Badger.

Una dintre cele mai cunoscute forme de înșelătorie pe piața vehiculelor second-hand reprezintă modificarea în mod fraudulos a kilometrajului. Mai exact, kilometrajul este alterat, adică dat înapoi pentru a părea mai mic decât cel real.

Ce facem atunci când descoperim că mașina pe care am cumpărat-o are kilometrajul dat înapoi?
Codul civil prevede la art. 1672 următoarele obligații ale vânzătorului:

să transmită proprietatea bunului sau, după caz, dreptul vândut;
să predea bunul;
să îl garanteze pe cumpărător contra evicţiunii şi viciilor bunului.
Potrivit unei analize făcută de Legal Badger, în situația în care kilometrajul mașinii este dat înapoi, însă vânzătorul nu atenționează viitorul proprietar despre existența acestui fapt, suntem în prezența unui viciu ascuns.

Referitor la viciile ascunse, art. 1707 din Codul civil prevede:

Publicitate

„(1) Vânzătorul garantează cumpărătorul contra oricăror vicii ascunse care fac bunul vândut impropriu întrebuinţării la care este destinat sau care îi micşorează în asemenea măsură întrebuinţarea sau valoarea încât, dacă le-ar fi cunoscut, cumpărătorul nu ar fi cumpărat sau ar fi dat un preţ mai mic.
(2) Este ascuns acel viciu care, la data predării, nu putea fi descoperit, fără asistenţă de specialitate, de către un cumpărător prudent şi diligent.”
Astfel, când dorim să identificăm existența unui viciu ascuns, ne raportăm la diligența maximă pe care un cumpărător prudent ar fi depus-o într-o situație similară. Dacă acesta, nu ar fi putut să își dea seama de existența viciului, fără asistență de specialitate, suntem în prezența unui viciu ascuns.

Codul civil distinge între:

eroarea asupra substanței lucrului, adică cea care privește un element esențial al bunului pentru cumpărător, element care determină încheierea contractului de vânzare-cumpărare
eroarea privind o anumită calitate a bunului și anume situația viciilor ascunse, caz în care, deși achiziția corespunde aparent dorințelor clientului, produsul se dovedește inutilizabil din cauza viciilor ascunse.
Eroarea asupra unei calități esențiale permite anularea contractului, în timp ce viciile ascunse oferă cumpărătorului dreptul la acțiune în baza garanției pentru vicii ascunse. În cazul viciilor ascunse, cumpărătorul poate cere rezoluțiunea contractului sau reducerea prețului.

Condițiile ca vânzătorul să răspundă pentru viciile ascunse sunt ca acestea să prezinte o gravitate atât de însemnată încât cumpărătorul nu ar mai fi achiziționat bunul în aceleași condiții și să fi existat la data predării bunului.

Drept de opțiune al cumpărătorului în ceea ce privește măsura reparatorie
Așadar, potrivit art. 1710 din Codul civil, în temeiul obligației vânzătorului de a garanta contra viciilor, cumpărătorul are dreptul la următoarele:

„a) înlăturarea viciilor de către vânzător sau pe cheltuiala acestuia;
b) înlocuirea bunului vândut cu un bun de acelaşi fel, însă lipsit de vicii;
c) reducerea corespunzătoare a preţului;
d) rezoluţiunea vânzării.”
Ultima dintre opțiuni, rezoluțiunea vânzării, reprezintă un mecanism prevăzut de legea civilă care permite desfacerea unui acord bilateral, în situațiile în care una dintre părți nu își îndeplinește, în mod culpabil, obligațiile asumate prin contract. Rezoluțiunea se aplică numai contractelor cu executare dintr-o dată, cum ar fi actele translative de proprietate sau schimburile de bunuri și servicii.

Textul legal generează, astfel, un drept de opțiune al cumpărătorului în ceea ce privește măsura reparatorie care urmează să fie aplicată.

De asemenea, art. 1712 alin. (1) din Codul civil prevede că „În situația în care la data încheierii contractului vânzătorul cunoștea viciile bunului vândut, […], vânzătorul este obligat la plata de daune-interese, pentru repararea întregului prejudiciu cauzat, dacă este cazul.”

În caz contrar, în ipoteza necunoașterii viciilor ascunse de către vânzător, acesta va fi ținut doar la restituirea contravalorii bunului și a cheltuielilor aferente tranzacției.

Așadar, este avut în vedere un regim de răspundere diferențiat:

vânzătorul care cunoștea viciile ascunse datorează daune-interese pentru prejudiciul integral, pe lângă măsurile reparatorii stabilite,
vânzătorul care nu cunoștea viciile este obligat doar la restituirea prețului și a cheltuielilor vânzării.
Totodată, legislația civilă în vigoare extinde opțiunile cumpărătorului în cazul viciilor ascunse, permițând, pe lângă rezoluțiune și reducerea prețului sau solicitarea reparării sau înlocuirii bunului defect, cu condiția ca aceste măsuri să fie proporționale.

Obligația cumpărătorului, după descoperirea viciului ascuns
Atenție totuși la decăderea cumpărătorului din dreptul de a cere rezoluțiunea contractului.

Odată ce cumpărătorul a descoperit viciul ascuns, potrivit art. 1709 din Codul civil, „este obligat să le aducă la cunoştinţa vânzătorului într-un termen rezonabil, stabilit potrivit cu împrejurările”.

În caz contrar, la evaluarea prejudiciului, instanța va lua în considerare paguba vânzătorului cauzată de omisiunea sau întârzierea cumpărătorului în semnalarea viciilor.

Termenele de prescripție pentru acțiunile pentru vicii ascunse variază în funcție de natura bunului vândut:

Pentru obiecte mobile, regula este o perioadă de un an de la data predării.
În cazul bunurilor imobile, termenul se extinde la trei ani după predare.
În ambele situații, identificarea timpurie a defectului declanșează imediat curgerea termenului de prescripție.

Așadar, în cazul în care ați achiziționat un automobil cu kilometrajul dat înapoi, vânzătorul va putea răspunde pentru acest viciu ascuns dacă nu l-a informat pe cumpărător.

Dacă, însă, dumneavoastră, în calitate de cumpărător, ați cunoscut existența viciului, fără a apela la serviciile unui specialist și ați încheiat contractul în cunoștință de cauză, nu veți mai putea imputa răspunderea civilă vânzătorului.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

„Dăruim zâmbete”: Elevii din Negreni au adus bucurie bunicilor de la Căminul pentru persoane vârstnice din Săveni

Publicat

Publicitate

Un gest simplu, dar plin de emoție, a transformat o zi obișnuită într-un moment special pentru vârstnicii din Săveni.

În cadrul proiectului educațional „Dăruim zâmbete”, desfășurat în Programul „Săptămâna Școala Altfel”, elevii claselor a III-a și a IV-a de la Școala Gimnazială Nr. 2 Negreni au mers ieri la Căminul pentru persoane vârstnice Săveni pentru a aduce un strop de bucurie bunicilor de acolo.

Coordonați de doamnele învățătoare Larisa Pinghireac și Irina Rotariu, copiii au colindat cu glasuri cristaline și multă emoție, transmițând urări sincere de sănătate și liniște sufletească. Atmosfera a fost una caldă, încărcată de zâmbete și lacrimi de bucurie, atât din partea copiilor, cât și a vârstnicilor.

În rol de spiriduși ai lui Moș Crăciun, elevii au pregătit și o mică surpriză, oferind daruri simbolice bunicilor, cu ocazia Sărbătorii Nașterii Domnului. Gestul lor a demonstrat, încă o dată, că dăruirea nu ține de mărimea darului, ci de sinceritatea cu care este oferit.

Inițiativa a fost apreciată de toți cei prezenți, ca un exemplu de educație prin empatie, respect și solidaritate între generații. „Dăruim zâmbete” a devenit, astfel, mai mult decât un proiect educațional – o lecție de viață oferită de suflete curate, de copii.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

ALERTĂ auto: Ford recheamă în service sute de mașini fabricate la Craiova din cauza frânelor spate

Publicat

Publicitate

Ford recheamă în service sute de mașini Puma și Transit Courier, produse la uzina din Craiova, după ce a identificat o posibilă problemă la frânele spate. Este vorba despre aproape 600 de vehicule. 

Vehiculele afectate au fost fabricate între 29 ianuarie și 22 septembrie 2025, iar investigațiile constructorului arată că, în anumite cazuri, șuruburile tamburilor de frână spate pot lipsi sau nu sunt strânse la cuplul specificat, scrie Techrider, care citează car-recals.eu.

Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) monitorizează rechemarea sub numărul de referință „15926R”. Codul intern al producătorului este „25SB2”.

Defecțiunea poate avea consecințe serioase: scurgeri de lichid de frână, dar și blocarea frânei sau a roții în mers.

Intervenția este una preventivă și va fi realizată gratuit, producătorul urmând să îi contacteze direct pe proprietarii vehiculelor vizate.

Publicitate

Ford recheamă în service mașini: Alte modele rechemate în service, în ultima perioadă: 

Ford Transit Custom (2025)

Motivul rechemării:

Probleme la suspensie. Amortizoarele spate s-ar putea rupe și afecta stabilitatea la volan, ceea ce ar putea deteriora conducta de frână spate și/sau ar putea provoca eliberarea arcului elicoidal. Acest lucru crește riscul de accidente și răniri.

Vehiculele Ford Transit Custom afectate de această rechemare au fost fabricate între 2 iulie 2025 și 19 iulie 2025.

Cod de rechemare Ford: 25S85

Modele afectate: Transit Custom

Ford Explorer (2018 – 2020)

Motivul rechemării: centuri de siguranță pentru accidentare

Mecanismul de retragere a centurii de siguranță nu funcționează corect. Acest lucru poate duce la o rulare slăbită și o tensiune insuficientă a centurii de siguranță, crescând riscul de accidentare în caz de accident.

Vehiculele Ford Explorer afectate de această rechemare au fost fabricate între 19 octombrie 2018 și 11 iulie 2020.

Cod de rechemare Ford: 25S09

Modele afectate: Explorer

Număre de vehicule (la nivel mondial): 267.972 de bucăți.

Citeste mai mult

Administratie

Moș Crăciun a ajuns și în școlile din Bălușeni: Copiii au primit cadouri și mesaje de suflet din partea primarului

Publicat

Publicitate

Bucurie mare, emoție și zâmbete sincere în școlile din Bălușeni, unde Moș Crăciun a poposit, în prag de sărbători, cu brațele pline de daruri pentru cei mici. Copiii au primit cadouri și urări calde, într-un gest menit să aducă un strop de magie și speranță în comunitate.

Alături de Moș Crăciun s-a aflat și Claudiu Doroftei, primarul comunei, care a transmis un mesaj emoționant elevilor, subliniind importanța bucuriei simple și a spiritului sărbătorilor de iarnă.

Sărbătorile de iarnă sunt despre bucurie, lumină și speranță, iar zâmbetele voastre sunt cel mai frumos dar pentru întreaga noastră comunitate. Cu mult drag, alături de Moș Crăciun, am reușit să aducem un strop de magie în sufletele voastre, oferindu-vă mici daruri din inimă”, a transmis primarul comunei Bălușeni.

Edilul le-a urat copiilor sănătate, împliniri, jocuri frumoase și momente fericite alături de cei dragi, exprimându-și totodată speranța ca noul an să le aducă rezultate bune la școală și vise împlinite.

Atmosfera din școli a fost una de sărbătoare, iar întâlnirea cu Moș Crăciun a transformat această zi într-un moment special, care va rămâne mult timp în amintirea copiilor din Bălușeni.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

Botoșani: Expoziția de arte vizuale „Sărbătorile de iarnă, între imagine și narațiune”

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani, Secția de Artă Plastică – Etnografie organizează și prezintă publicului, în perioada 19 decembrie 2025 – 8 ianuarie 2026, expoziția de arte vizuale intitulată „Sărbătorile de iarnă, între imagine și narațiune”.

Într-o perioadă a anului în care tradiția și spiritualitatea își fac loc în inimile tuturor, acest proiect expozițional, aflat la a doua ediție, aduce în fața publicului lucrări din patrimoniul Muzeului Județean Botoșani semnate de artiștii plastici botoșăneni Ion Murariu și Teodor Valenciuc, alături de cele realizate de elevi ai Liceului de Artă „Ștefan Luchian” Botoșani, coordonați de profesorii Genoveva Dolhescu, Adina Strugariu și Ciprian Andrușcă.

Programul de vizitare: zilnic (cu excepția zilei de luni și a sărbătorilor legale), în intervalul orar 9.00-16.30.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending