Connect with us

Actualitate

Când trecem la ORA de vară 2025. Dormim mai mult sau mai puțin când se schimbă ora?

Publicat

Publicitate

România va trece la ora de vară în luna martie 2025. În noaptea de sâmbătă spre duminică, 30 martie, ceasurile vor fi date înainte cu o oră, astfel încât ora 03:00 va deveni 04:00, relatează alba24.ro.

Această modificare va reduce durata nopții de somn cu o oră, ceea ce poate influența temporar ritmul biologic al organismului.

Schimbarea orei are loc de două ori pe an: în martie, când trecem la ora de vară și zilele devin mai luminoase și în octombrie, când revenim la ora de iarnă și nopțile se lungesc.

Ora de vară în România

România folosește ora de vară în acord cu statele Uniunii Europene. Această practică a fost introdusă pentru prima dată în 1932, când ceasurile erau ajustate sezonier pentru a profita mai bine de lumina naturală, potrivit agerpres.ro.

30 martie va avea doar 23 de ore.

Între 1932 și 1939, ora de vară era aplicată anual și începea din prima duminică a lunii aprilie până în prima duminică din octombrie. Însă, între 1941 și 1979, această regulă a fost suspendată.

Publicitate

În 1979, România a aderat la Convenția fusurilor orare, iar în 1997, printr-o ordonanță oficială, s-a stabilit că ora de vară începe în ultima duminică din martie, când ora 03:00 devine 04:00 și se încheie în ultima duminică din octombrie, când ora 04:00 revine la 03:00.

Ora de vară în Europa

Conform legislaţiei Uniunii Europene actuale, se trece la ora de vară în ultima duminică a lunii martie şi se revine la ora iniţială în ultima duminică a lunii octombrie.

Schimbarea orei a fost aplicată pentru prima dată în Europa în timpul Primului Război Mondial, în 1916.

Germania a fost prima țară care a adoptat ora de vară, în perioada 30 aprilie – 1 octombrie. La scurt timp, Marea Britanie a urmat acest exemplu și a aplicat schimbarea între 21 mai și 16 octombrie.

Ulterior, mai multe țări europene, printre care Belgia, Danemarca, Franța, Italia, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Portugalia, Suedia și Turcia, au introdus această măsură.

În prezent, aproape toate statele europene folosesc ora de vară, cu excepția Rusiei, Islandei și Belarusului, care au renunțat la această practică.

Cum a apărut ideea orei de vară

Prima propunere legată de schimbarea orei a venit în 1784 de la Benjamin Franklin, care sugera, într-un mod satiric, că acest sistem ar economisi lumânări prin folosirea luminii naturale de dimineață.

Ideea a fost dezvoltată mai târziu, în 1895, de entomologul neozeelandez George Vernon Hudson, care își dorea mai mult timp pentru a studia insectele.

Ora de vară a fost introdusă oficial în Statele Unite pe 31 martie 1918 și a fost aplicată pe scară largă în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.

În 1966, a devenit obligatorie la nivel național, iar în anii ’80, președintele Ronald Reagan a prelungit perioada în care era folosită, pentru a conserva energia.

Cum să te adaptezi mai ușor la schimbarea orei de vară

Pentru a face tranziția mai ușoară atunci când se schimbă ora, specialiștii recomandă câteva măsuri simple, potrivit hotnews.ro:

  • Dormitul suficient cu cel puțin o săptămână înainte de trecerea la ora nouă poate ajuta corpul să se adapteze mai bine;
  • Culcatul mai devreme în primele zile după schimbare contribuie la reglarea ritmului biologic;
  • Reducerea expunerii la ecrane cu lumină albastră înainte de somn previne tulburările de adormire;
  • Evitarea activităților intense și a stimulării mentale puternice seara ajută organismul să intre mai ușor în ritmul nou.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Polițiștii din Dorohoi au pus ochii pe pirații auto. Un șofer a rămas fără mașină șase luni

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi – Biroul Rutier au oprit pentru control, pe drumul public, din orașul Dorohoi, un autoturism condus de un bărbat, din aceeași localitate.

 

În urma verificărilor efectuate, s-a stabilit faptul că acesta transporta patru persoane, în regim taxi, fără a fi autorizat în acest sens.

 

Față de conducătorul auto a fost dispusă măsura sancționării contravenționale, cu amendă în valoare de 2.000 de lei, totodată, fiindu-i suspendat dreptul de a conduce autovehicule, pentru o perioadă de 6 luni.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Dosar penal pentru un bărbat din Frumușica, care a refuzat prelevarea de mostre biologice de sânge pentru stabilirea alcoolemiei

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Flămânzi au oprit pentru control, pe drumul public, din comuna Frumușica, un autoturism condus de un tânăr, de 31 de ani, din aceeași localitate.

 

Întrucât emana halenă alcoolică, i s-a solicitat să se supună testării cu aparatul etilotest, însă acesta a refuzat. Totodată, conducătorul auto a refuzat și prelevarea de mostre biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

 

În cauză, cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de refuz de prelevare de mostre biologice de sânge.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat din Flămânzi, reținut de polițiștii după ce a fost prins la volan beat criță și fără permis

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Flămânzi au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat, din orașul Flămânzi,  cercetat sub aspectul comiterii infracțiunilor de conducere a unui vehicul neînmatriculat, conducere fără permis și conducere sub influența alcoolului.

 

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, la data de 8 martie 2025, ar fi condus un autoturism pe drumul public din orașul Flămânzi, fără a deține permis de conducere pentru vreo categorie de autovehicule și fiind sub influența alcoolului, respectiv 0,96 mg/l alcool pur în sânge.

 

Mai mult decât atât, autoturismul pe care îl conducea avea montate plăcuțe cu numere de înmatriculare false, emise de două state diferite.

 

Publicitate

Bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani, cercetările fiind continuate sub aspectul comiterii infracțiunilor menționate mai sus.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Cât le trebuie autorităților să înmatriculeze un microbuz școlar. Mașinile prezentate cu fast în campania electorală stau în garaj

Publicat

Publicitate

Peste 26 de microbuze școlare electrice stau pe dreapta, de jumătate de an. Acestea au fost cumpărate prin Consiliul Județean Botoșani și date primăriilor din județ. Microbuzele nu au fost însă însoțite de actele necesare iar procedura se dovedește a fi un adevărat coșmar, scrie ADEVĂRUL

Prezentate cu mare fast în campania electorală

Cele 26 de microbuze sunt electrice și au fost achiziționate, anul trecut, de Consiliul Județean Botoșani prin PNRR. Suma totală a fost 7.2 milioane de euro. O parte a microbuzelor au fost aduse în luna octombrie a anului 2024, în fața clădirii Consiliului Județean, în plină campanie electorală pentru Parlamentare, și prezentate ca o realizare a executivului de la aceea vreme. În mod festiv, cele nouă microbuze din parcarea Consiliului Județean (celelalte 17 microbuze au fost aduse ulterioare), au fot predate primarilor. S-au făcut poze, s-au rostit discursuri și au fost formulate mulțumiri.

Din luna octombrie a anului trecut și până aproape de jumătatea lunii martie, au trecut aproape șase luni. În tot acest timp, în microbuze nu a călcat picior de elev. Și asta în condițiile în care, în mediul rural, acestea erau esențiale pentru transportul școlarilor din sate către școlile de la centru. Mai ales în sezonul rece. Microbuzele au fost predate autorităților, dar multe dintre ele au stat pe dreapta. Și încă stau pe dreapta în curțile școlilor sau ale Primăriilor.

Autobuze trase pe dreapta de birocrație și demersuri în pas de melc

Motivul pentru care aceste microbuze nu sunt pe traseu și nu duc elevii de la școală, acasă și invers, este lipsa documentelor necesare. După ce au primit microbuzul, autoritățile locale s-au trezit cu o uriașă bătaie de cap. Microbuzele aveau numere roșii dar nu aveau cărți de identitate, procese verbale necesare și nici licențe de transport. Totul a căzut în sarcina Primăriilor. Între timp s-a schimbat și administrația la Consiliul Județean. Unii s-au grăbit prea tare, ceilalți se plâng că graba a fost degeaba. Cert este că actele au ajuns cu mare întârziere la Primării.

Publicitate

„Am primit microbuzul dar nu și cartea de identitate. Am primit-o mult mai târziu. Pe la jumătatea lui februarie abia am primit cartea de identitate. Fără ea nu am putut să o înmatriculăm. După ce înmatriculăm microbuzul, trebuie să scoatem licența de transport. Deci mai durează. Încă sunt destule demersuri. Am primit microbuzul dar documentele au venit mult mai târziu. Încă nici nu este înmatriculat”, spune Constantin Cucoreanu, primarul din comuna Tudora, beneficiarii unui astfel de microbuz.

În comuna Lozna, situația a stat la fel. „Am primit microbuzul dar fără actele necesare. Cum să-l înmatriculezi dacă nu ai carte de identitate. A venit mai târziu, cred că după câteva luni și am început și noi demersurile”, spune spune Viorel Lozneanu, edilul comunei.

„Microbuzele nu avea carte de identitate când le-am primit”, a precizat un alt edil. În plus, primăriile au fost nevoite să facă și stații de încărcare electrice pentru microbuze. „A fost pe cheltuiala noastră stațiile de încărcare. Ne-am conformat”, a precizat primarul din comuna Stăuceni.

În multe cazuri stațiile de încărcare au fost o problemă fiindcă primăriile nu aveau încă votate bugetele și investițiile nu puteau fi realizate. Pe lângă cele 26 de microbuze deja predate vor mai fi aduse încă 10 microbuze electrice cumpărate din economiile făcute la prima licitație. Acestea vor ajunge prin luna mai. Microbuzele sunt esențiale în mediul rural. Și asta în condițiile în care multe școli sătești au fost desfințate iar puțini elevi rămași mutați la școlile de centru. Unii străbat și câte 5 kilometri pentru a ajunge acasă. Este vorba despre aproximativ 2000 de elevi în această situație.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending