Connect with us

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Cuvios David din Tesalonic

Publicat

Publicitate

Cuviosul David s-a născut în jurul anului 450 în nordul Mesopotomiei. Fiind deja monah, din motive pe care nu le cunoaştem, a venit în Tesalonic împreună cu un alt monah, Adolá. Conform autorului vieţii acestor sfinţi, Cuviosul a venit mai întâi în mănăstirea Sfinţilor Mucenici Teodor şi Mercurie, cea numită Koukouliatōn, a cărei aşezare era „în marginea cetăţii, în apropierea zidurilor, lângă poarta Aproítōn”.

Supranumele de Koukouliatōn face referire la monahii care purtau culionul într-un mod aparte, dacă judecăm după reprezentările iconografice ale Cuviosului, oarecum aruncat peste umeri. Aşezarea mănăstirii trebuie căutată la nord-est de Acropole, în locul identificat prin toponimul „Grădina lui Provatás”.

Exemplele sfinţilor din Vechiul Testament, mai ales acela al Proorocului şi regelui David, care vreme de trei ani a cerut „bunătate, ştiinţă şi pricepere”, l-au îndemnat pe Cuviosul David să ia hotărârea de a trăi vreme de trei ani într-un migdal, până când Domnul Îi va arăta voia Sa şi-i va dărui pricepere şi smerenie. La capătul celor trei ani, un înger al Domnului i s-a arătat Cuviosului, spunându-i că cererea sa a fost auzită şi că nevoinţa sa de a trăi într-un copac vreme de trei ani a luat sfârşit. Îngerul i-a spus să coboare din copac şi să-şi continue viaţa ascetică într-o chilie, slăvind şi binecuvântând pe Domnul. Sfântul a împărtăşit această vedenie ucenicilor săi, cerându-le să-l ajute la ridicarea unei chilii. Vestea aceasta a ajuns repede la urechile Arhiepiscopului Tesalonicului, Dorothei, fiind apoi aflată și de locuitorii orașului.

Prin Decretul său din anul 535, Neará 11, Împăratul Iustinian a mutat provinciile regiunii Illyricum de sub jurisdicția Arhiepiscopului de Tesalonic și a ridicat regiunea sa natală la rangul de arhiepiscopie, cu numele de Iustiniana Nova. Arhiepiscopul Aristides de Tesalonic a acceptat această schimbare, încercând, în schimb, să salveze importanţa politică a oraşului prin aducerea înapoi a sediului guvernatorului provinciei Illyricum, din Iustiniana Prima, în Tesalonic. Cu toate că întreruperea administraţiei eclesiastice nu a afectat cu nimic statutul Tesalonicului, mutarea sediului administraţiei provinciei a reprezentat o lovitură serioasă dată prestigiului orașului. Prin urmare, dorinţa cetățenilor oraşului, precum şi a guvernatorului Domnicus, a fost aceea de a readuce la Tesalonic sediul administraţiei, idee îmbrăţişată cu entuziasm de arhiepiscopul Aristides.

În acel moment a fost cerut și ajutorul Cuviosului David, pentru a aduce această problemă în atenţia împăratului Iustinian, căci, potrivit datelor din Viaţa Cuviosului, arhiepiscopul nu putea „lăsa oraşul fără păstor”, drept pentru care s-a hotărât trimiterea Sfântului David la Constantinopol. Alegerea [de către Arhiepiscop a] Cuviosului David arată importanţa misiunii precum şi dificultăţile prezentării unei asemenea cereri înaintea Împăratului Iustinian, având în vedere faptul că acesta abia sfârşise ridicarea celor două oraşe, Iustiniana Nova şi Iustiniana Prima.

După atâţia ani de viaţă de zăvorât, Cuviosul David a ieşit la lumina zilei. Înfăţişarea sa se schimbase: părul îi cădea până la brâu, iar barba îi ajungea până la tălpi, în vreme ce chipul îi strălucea ca soarele. Însoţit de doi ucenici ai săi, Teodor şi Dimitrie, Cuviosul a pornit către capitală.
Faima sa mergea înainte, aşa că, la sosirea în Constantinopol, întreg oraşul i-a ieşit în întâmpinare. Primirea sa de către Împărăteasa Teodora, soţia lui Iustinian, onorurile şi respectul ce i se arătau au impresionat întreaga asistenţă. Teodora a intrat repede în acţiune, aşa că, la întoarcerea lui Iustinian dintr-o călătorie oficială, i-a prezentat acestuia o imagine favorabilă a Cuviosului. Ca urmare, Iustinian l-a invitat să apară în faţa senatului. Cuviosul David s-a prezentat în faţa Senatului ţinând în mână tămâie şi foc care nu-i ardeau carnea. Înfăţişarea Sfântului precum şi minunea pe care o văzuseră cu ochii lor au contribuit la crearea unui climat de teamă şi străpungere, iar împăratul a răspuns prompt cererii Cuviosului David.
Purtând aceste veşti bune, Cuviosul a plecat către Tesalonic, dar nu avea să vadă cetatea decât de departe, căci, abia trecând vasul cu care călătorea de peninsula Halkidikí, Cuviosul şi-a dat sufletul în mâinile Domnului. Aceasta s-a întâmplat cândva între anii 535 şi 541 d.H.
Vestea aducerii sfintelor moaşte ale Cuviosului a uimit întregul oraş. Trupul Cuviosului David a fost depus mai întâi în locul în care odihniseră sfintele moaşte ale Sfinţilor Mucenici Theodoulos şi Agathópodos, la est de port. Cu mare durere, Arhiepiscopul Aristides a anunţat funeralii publice. Trupul Cuviosului a fost îngropat în mănăstirea Aproítōn, după dorinţa sa.

Publicitate

La 150 de ani de la adormirea Cuviosului, între 685-690 d.H., s-a făcut o încercare de a deschide mormântul, căci egumenul Mănăstirii Aproítōn, Dimitrie, „a dorit, din multă credinţă, să afle locul unde se aflau moaştele sfântului”. Însă, de îndată ce a fost începută această lucrare, placa ce acoperea mormântul s-a spart, iar această întâmplare a fost socotit un semn din partea Sfântului, cum că nu doreşte să fie scos. Sfintele sale moaşte au rămas în locul în care au fost depuse până în epoca cruciadelor. În vremea stăpânirii casei de Montferrat asupra Tesalonicului (1204-1222), sfintele sale moaşte au fost mutate în Italia, iar în 1236 sunt consemnate ca găsindu-se la Pavia, unde au şi rămas până în anul 1967.

În cele din urmă, sfintele moaşte ale Cuviosului David au fost mutate în Tesalonic, fiind așezate în Basilica Sfântului Dimitrie în data de 16 septembrie 1978.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Poșta Română cumpără timbrele pe care tot ea le produce. Ministrul Economiei: „Mi se pare un exemplu de așa nu”

Publicat

Publicitate

Poșta Română este nevoită să cumpere propriile timbre, produse în propria tipografie, din cauza unui circuit birocratic impus de stat. Romfilatelia, compania care realizează designul timbrelor și le vinde ulterior către Poștă, a raportat pierderi record în 2024.

Instituția care intermediază procesul rămâne cu 61 de angajați și un director plătit cu 4.500 de euro lunar. Ministrul Economiei, Radu Miruță, anunță că actuala structură ar putea fi reorganizată, potrivit Digi24.

Romfilatelia a fost inițial o sucursală a Poștei Române și a devenit companie de sine stătătoare în 2004, printr-o decizie a Guvernului condus de Adrian Năstase. De atunci, funcționează cu proprii șefi și angajați, iar singurul acționar este tot Poșta Română.

În același timp, Romfilatelia a primit dreptul exclusiv de a emite timbre și emisiuni filatelice în România. Așadar, Poșta Română a ajuns în postura de a achiziționa timbre de la propria companie, ceea ce implică un transfer de bani între două instituții publice.

Ministrul Economiei: „Mi se pare un exemplu de așa nu”

„Nu sunt convins că statul român are nevoie de acest lucru. (…) Mie mi se pare un exemplu de așa nu în statul român. Este un ping-pong cu 10 serve în aceeași cameră. Și pentru asta exită și în Poșta Română și în Romfilatelia conduceri paralele”, a declarat Radu Miruță, ministrul Economiei.

Totodată, deși Romfilatelia facturează timbrele către Poșta Română, tot Poșta le tipărește. Practic, angajații Romfilatelia se ocupă exclusiv de partea grafică, de designul acestora.

Publicitate

„În clipa în care am dat comanda, Romfilatelia ne trimite bunul de tipar, tipizatul, pe care noi în cadrul Poștei, la fabrica de timbre îl printăm. Pentru acest efort Romfilatelia achită o sumă Poștei Române, după care timbrele printate se întorc la Romfilatelia.

În clipa în care Romfilatelia a primit timbrele, poate să își onoreze comanda primită de la Poșta Română și să ne dea timbrele înapoi, tot nouă celor care le-am printat, în schimbul unui comision, un procent din suma totală, doi la sută, trei la sută”, a explicat Valentin Ștefan, directorul general al Poștei Române.

Deși compania mai are și alți clienți, anume instituții publice sau firme private, valoarea contractelor este redusă, pe fondul unei piețe filatelice în scădere continuă.

Pierderi financiare și salarii uriașe

Cu toate acestea, Romfilatelia are:

  • 61 de angajați,
  • un director general,
  • un consiliu de administrație format din cinci membri, fiecare cu o indemnizație lunară netă de 2.500 de lei.

Romfilatelia a raportat pierderi financiare, iar cele mai mari au fost în 2024, cu peste 2,1 milioane de lei: „Aici mi-a sărit în ochi faptul că așa procentual ei au pierdere cam un sfert din valoarea bugetului pe 2024 și de acolo am început să cobor în adâncime, să mă uit cam cum este situația”, a spus ministrul Economiei, Radu Miruță.

Directorul general al Romfilatelia este Cristina Popescu, care se află în această funcție de 21 de ani, încă de când compania a fost separată de Poșta Română.

În anii ’90 a fost ofițer SRI, iar ulterior a avut mai multe funcții, inclusiv în instituții de stat, se arată în CV-ul său. În ciuda pierderilor, veniturile sale anuale au fost consistente.

În 2024 a încasat o indemnizație de 276.746 lei, echivalentul a aproximativ 4.500 de euro lunar. La această sumă se adaugă pensia anuală de 162.624 lei, adică aproape 2.700 de euro pe lună.

„Nici sumele nu sunt chiar de neglijat, directorul la Romfilatelia are undeva pe la 38, 39 de mii de lei brut pe lună, mai este și membru în consiliul de administrație, nu îl cunosc, o fi un om performant”, a adăugat Radu Miruță.

Pe lângă salariu, directoarea are la dispoziția sa și o mașină cu șofer, primă de vacanță echivalentă cu un salariu net și asigurare completă de sănătate, valabilă atât în țară, cât și în străinătate. Contactată de jurnaliștii Digi24 pentru un punct de vedere în scris, Cristina Popescu nu a oferit niciun răspuns.

Tentative de reorganizare eșuate pentru că „Fiecare vrea să fie stăpân la el în sat”

De-a lungul timpului, au existat mai multe tentative de a reintegra Romfilatelia în structura Poștei Române, dar toate au eșuat din cauza reticenței interne și a lipsei de voință politică: „Fiecare vrea să fie stăpân la el în sat și atunci a fost refuzată ideea aceasta de a fi comasată și integrată în cadrul Poștei Române”, a mai spus Valentin Ștefan.

„Dintr-un punct de vedere strict comercial, această companie nu își are justificarea, activitatea ei poate fi integrată în activitatea Poștei Române, nu mai ai salarii de… deci a indemnizațiilor membrilor de CA, nu mai ai salariile conducerii și activitatea poate fi foarte bine realizată în cadrul companiei Naționale Poșta Română, cum este de altfel peste tot prin lume”, a declarat Valentin Ștefan, director general Poșta Română.

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Angajat al unui spital, arestat pentru că ar fi agresat sexual o pacientă minoră

Publicat

Publicitate

Un bărbat în vârstă de 45 de ani, angajat al Spitalului pentru copii ”Sf. Maria” din Iași, a fost arestat preventiv de polițiștii de la Investigații Criminale din cadrul IPJ, după ce ar fi încercat să agreseze sexual o minoră care era internată în unitatea medicală.

”Din cercetările făcute până în prezent s-a constatat că, pe data de 10 iulie, bărbatul ar fi agresat sexual o fată în vârstă de 17 ani. În prezent, acesta se află în Arestul IPJ Iași, fiind arestat preventiv pentru 30 de zile”, a transmis purtătorul de cuvânt al IPJ Iași, Ioana Bîlea.

Surse din rândul anchetatorilor spun că bărbatul a chemat fata într-o cameră tehnică de la Spitalul pentru copii ”Sf Maria”, sub pretextul că trebuie să îi dea fișa cu rezultatele analizelor medicale efectuate, iar acolo ar fi început să o atingă pe zonele intime.

Directorul medical al spitalului, dr Ileana Ioniuc, a declarat, pentru AGERPRES, că a fost demarată și o anchetă internă la nivelul unității medicale unde bărbatul era angajat ca registrator.

AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Spitalul de Urgență „Mavromati” Botoșani: Precizări privind modul de programare pentru consultații în Ambulatoriul Integrat, locația Marchian

Publicat

Publicitate

Consultatiile / alte servicii medicale în Ambulatoriul Integrat se acordă pacienților asigurați care au o recomandare – bilet de trimitere / bilet de externare și programare.

 

Pentru a beneficia de serviciile medicale oferite în Ambulatoriul Integrat pacientții se pot programa astfel:

 

Prin apel la numerele de telefon alocate fiecarei specialitati în intervalele orare stabilite și

afișate la punctele de informare din Ambulator, pe ușa fiecărui cabinet și la adresa: spital@spitalulmavromati.roProgramari telefonice cabinete ambulatoriu

Publicitate

În perioada cînd medicul este în concediu de odihnă nu se fac programari telefonice, acestea vor fi efectuate după reluarea activitatii la cabinet.

Pentru a nu crea timpi foarte mari de așteptare, vă rugăm să respectați orele de preluare a apelurilor afișate pentru fiecare specialitate. Este suficient un singur apel, dacă acesta nu poate fi preluat veți fi contactat de persoana responsabilă pentru efectuarea programării. Numărul mare de apeluri chiar și de la același număr de telefon poate genera omisiuni în gestionarea apelurilor nepreluate și reapelarea solicitanților

Dacă intervin modificări în programul medicului veți fi anuntati și vi se va face o nouă programare. Daca dumneavostra nu mai doriti consultatia pentru care ati fost programat vă rugăm să comunicati acest lucru în timp util pentru a nu bloca un loc la medicul respectiv. Pacienții care la data consultației sunt internati, indiferent de forma de internare, nu pot beneficia de consultație în Ambulator.

Rugăm pacienții cronici sau cei care primesc indicații de a reveni la control la un anumit interval de timp să solicite din timp aceasta programare.

După efectuarea programarii, sunteți informați despre documentele medicale necesare pentru a va prezenta la consult. Verificați valabilitatea biletului de trimitere și specialitatea pentru care este emis acesta înainte de a va prezenta la consultație.

 

 

On – line accesând spital@spitalulmavromati.ro, programare online Ambulatoriu.

 

Prin e-mail la adresa programari.cabinete.m@spitalulmavromati.ro

Pentru aceasta varianta de programare vă rugam sa furnizati un numar de telefon de contact pentru facilitarea comunicarii cu persoana desemnata pentru efectuarea programarii.

Citeste mai mult

Eveniment

Sindicatele din Educație îi cer președintelui să nu promulge legea asumată de Guvern în Parlament

Publicat

Publicitate

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală ”Alma Mater” îi solicită președintelui Nicușor Dan să nu promulge legea privind unele măsuri fiscal-bugetare în forma asumată în fața Parlamentului de către Guvern.

Domnule Președinte, nu fiți părtaș la distrugerea învățământului românesc!

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație ‘SPIRU HARET’ și Federația Națională Sindicală ‘ALMA MATER’ îi solicită domnului Nicușor Daniel Dan – Președinte al României – să nu promulge Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare în forma asumată în fața Parlamentului României de către Guvern.

Măsurile în domeniul învățământului preuniversitar și superior stabilite de Executiv, dacă vor fi puse în practică, vor afecta grav atât angajații, cât și beneficiarii educației. În susținerea demersului nostru este și răspunsul pentru mass-media dat de Institutul de Științe ale Educației – singura instituție publică având ca atribuții cercetarea, dezvoltarea și inovarea în educație, pentru cunoașterea și înțelegerea contextelor, fenomenelor și proceselor educaționale, în vederea fundamentării deciziilor de politici publice în domeniul educației, pe baza datelor de cercetare.

Acest răspuns arată exact ceea ce am susținut și noi:

– Actuala norma didactică de predare este la nivelul mediu al UE și nicidecum în mod diversionist ‘cea mai mică’, așa cum a afirmat public ministrul Educației, Daniel David, iar, prin majorarea normei didactice cu două ore, România se va plasa peste media înregistrată la nivel european;

Publicitate

– creșterea numărului de elevi la clasă va aduce deservicii atât actului didactic, cât și beneficiarilor primari ai educației.

– aglomerarea claselor va conduce la o scădere a rezultatelor elevilor, inclusiv la evaluările internaționale, așa cum rezultă și din studiile internaționale TIMSS și PIRLS.

Având în vedere cele prezentate mai sus, considerăm ca este obligatoriu ca Președintele României să retrimită Parmentului Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare și să solicite eliminarea articolelor care vor afecta grav sistemul educațional pe termen lung. Sperăm ca măcar acum, în al doisprezecelea ceas, măsurile contra educației să fie stopate.

Mâine, 25 iulie 2025, ora 11.00, o delegație a celor trei federații sindicale vor depune și un material în acest sens la Președintele României.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending