Connect with us

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Botezul Domnului (Boboteaza – Dumnezeiasca Arătare)

Publicat

Publicitate

Domnul nostru Iisus Hristos, după întoarcerea Sa din Egipt, vieţuia în Galileea, în cetatea Sa, Nazaret, unde crescuse, tăinuindu-şi înaintea oamenilor puterea şi înţelepciunea dumnezeirii Sale, până la vârsta de treizeci de ani, pentru că nu era îngăduit cuiva dintre iudei, mai înainte de 30 de ani, să aibă rânduiala de dascăl sau de preot.

Pentru aceasta nici Domnul Hristos până la aceşti ani nu a început propovăduirile Sale, nici nu Se arăta că este Fiul lui Dumnezeu şi Arhiereul cel mare, Care a străbătut cerurile până ce s-a împlinit numărul anilor Lui. Ioan Botezătorul a venit în părţile Iordanului, propovăduind botezul pocăinţei, întru iertarea păcatelor. Deci, venea la dânsul toată latura Iudeei şi a Ierusalimului, şi se botezau toţi de la dânsul, în râul Iordanului, mărturisindu-şi păcatele. Atunci a venit şi Iisus din Galileea la Iordan, ca să fie botezat de Ioan.

El a venit într-acea vreme, după ce Ioan spusese mai înainte poporului despre El, zicând: Vine în urma mea Cel mai tare decât mine, Căruia nu sunt vrednic să-I dezleg curelele încălţămintelor Lui.  Deci, eu v-am botezat pe voi cu apă, iar Acela vă va boteza cu Duhul Sfânt. După aceste cuvinte, a venit Iisus ca să Se boteze, cu toate că nu-I trebuia aceasta, ca unul Care era preacurat, fiind născut din Preacurata şi Preasfânta Fecioară, El Însuşi fiind izvorul a toată curăţia şi sfinţenia. Însă Cel ce a luat asupra Sa păcatele a toată lumea a venit la râu ca să sfinţească apele cu Botezul. A venit la ape ca să curăţească firea lor; a venit să Se boteze ca să ne pregătească baia sfântului Botez. A venit la Ioan, pentru ca acesta să fie pentru dânsul martor nemincinos, văzând pe Duhul Sfânt pogorându-se peste Cel pe Care-L boteza şi auzind glasul Tatălui de sus. După Botezul Său, Domnul a ieşit îndată din apă, adică n-a zăbovit; căci se povesteşte că Sfîntul Ioan Botezătorul, pe fiecare om care se boteza de dânsul, îl afunda până la cap şi-l ţinea astfel până ce-şi mărturisea toate păcatele sale şi numai după aceea îi afunda şi capul şi îl lăsa să iasă din apă; pentru aceasta, zice Evanghelia, că a ieşit îndată din apă. Ieşind Domnul din râu, I s-au deschis cerurile, strălucind de sus o lumină în chip de fulger, iar Duhul lui Dumnezeu S-a pogorât spre Domnul, Cel ce S-a botezat, arătându-se în chip de porumbel. Întocmai cum în zilele lui Noe, porumbiţa a vestit micşorarea apelor, tot asemenea şi încetarea înecării păcatului a însemnat-o porumbelul.

Duhul Sfânt s-a arătat în chip de porumbel, pentru că acea pasăre este curată, blândă, iubitoare de oameni, fără de răutate şi nu stă în locuri necurate. Tot asemenea şi Duhul Sfânt este izvorul curăţiei, noianul iubirii de oameni, învăţătorul blândeţii, rânduitorul binelui şi fuge de la cel care se tăvăleşte în tina cea necurată a păcatului, fără de pocăinţă. Pogorându-se Duhul Sfânt ca un porumbel spre Domnul nostru Iisus Hristos, s-a auzit un glas din cer, zicând: Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit. Aceluia se cuvine slava în veci. Amin.

SFINŢIREA CEA MARE A APEI

Reînnoirea Botezului şi sfinţire a vieţii creştinului în lume
În ziua sărbătorii Botezului Domnului, la finalul Sfintei Liturghii, se săvârşeşte Sfinţirea cea Mare a apei. Această apă pe care Duhul Sfânt o sfinţeşte este apă de binecuvântare, apă de sfinţire a sufletului şi a trupului şi a naturii înconjurătoare, dar şi izvor de bucurie pentru oamenii care o primesc cu credinţă, evlavie şi dragoste. Sfinţirea cea Mare a apei sau Aghiasma Mare, care se săvârşeşte numai cu prilejul sărbătorii Botezului Domnului, este una dintre ceple mai frumoase slujbe ale Ortodoxiei. Sfinţirea cea Mare a apei are mai multe părţi, iar prin conţinutul ei scoate în evidenţă mai întâi iubirea lui Dumnezeu pentru oameni, iubire arătată în Întruparea Mântuitorului nostru Iisus Hristos şi în Botezul Său în Iordan.

Publicitate

De aceea, rugăciunile şi cântările acestei zile fac legătura între Naşterea Domnului şi Botezul Domnului, dar şi între Botezul Mântuitorului şi mântuirea oamenilor, a celor care cu credinţă şi bucurie au primit Botezul în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. La sărbătoarea Botezului Domnului se sfinţeşte firea apelor, aşa cum ne spune o cântare din această slujbă: „Astăzi se sfinţeşte firea apelor”. Astfel, Biserica ne arată că Mântuitorul Iisus Hristos este preamărit astăzi în mod deosebit de către întreg Universul, de creaţia întreagă. De ce? Pentru că El a venit să mântuiască pe oameni, dar şi să pregătească un cer nou şi un pământ nou.

Astăzi se sfinţeşte creaţia întreagă ca pregătire a ei pentru înnoire şi transfigurare în cerul nou şi pământul nou din Împărăţia cerurilor. Frumuseţea şi bogăţia rugăciunilor din slujba numită Sfinţirea cea Mare a apei ne îndeamnă să fim cu luare aminte. Numai atunci primim binecuvântare cu adevărat şi ne foloseşte gustarea apei sfinţite, când ascultăm slujba sfinţirii ei cu credinţă, cu frică de Dumnezeu şi cu dragoste. Dacă o primim cu credinţă şi cu evlavie, în primul rând, Aghiasma Mare ne sfinţeşte sufletele şi trupurile noastre, casele noastre şi tot spaţiul în care ne desfăşurăm activitatea. Prin această sfinţire a naturii cu apă sfinţită, Biserica Ortodoxă arată că Dumnezeu trebuie mărturisit şi lăudat nu numai în biserică, ci şi în afara ei. Iar noi trebuie să fim creştini nu doar în zi de duminică, ci creştini în toate zilele, în orice loc ne-am afla.

Apa sfinţită ne aduce aminte că suntem botezaţi cu apă şi cu Duh Sfânt şi suntem creştini, fii ai lui Dumnezeu-Tatăl după har în iubirea Lui nesfârşită faţă de Fiul Său Iisus Hristos Care S-a făcut Om, din iubire pentru oameni şi pentru mântuirea lor. Aghiasma Mare se gustă pe nemâncate timp de opt zile, pentru că ea ne cheamă să căutăm viaţa şi bucuria veşnică în iubirea Preasfintei Treimi (cifra 8 fiind simbolul veşniciei şi al infinitului). În al doilea rând, Aghiasma Mare ne aduce vindecare de boli sufleteşti şi trupeşti.

Trăim într-o vreme în care omul este foarte încercat de tot felul de boli sufleteşti şi trupeşti. Însă boala sufletească cea mai mare este păcatul, adică lipsa de iubire faţă de Dumnezeu şi faţă de semenii noştri. În acest sens, apa sfinţită ne vindecă, întrucât ne înmulţeşte credinţa şi dragostea faţă de Dumnezeu şi faţă de semenii noştri. În al treilea rând, Aghiasma Mare ne aduce eliberare de patimi şi alungarea duhurilor celor rele. Foarte adesea, omul simte că deşi doreşte să facă binele, totuşi nu are putere suficientă pentru a săvârşi binele, deoarece duhul cel rău îl îndeamnă pe om să săvârşească răul.

Însă apa sfinţită îi dă omului putere să biruiască ispitele şi să ducă lupta cea nevăzută împotriva duhurilor rele, prin rugăciune, post, spovedanie şi Împărtaşanie. De aceea, să ne rugăm Domnului Iisus Hristos să ne dăruiască bucuria de a fi binecuvântaţi cu apa sfinţită, noi şi casele noastre, cei dragi ai noştri şi toate activităţile noastre, pentru ca viaţa noastră să fie lumină din lumina lui Hristos şi bucurie din bucuria sfinţilor, spre slava Preasfintei Treimi şi spre a noastră mântuire.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FC Botoșani și-a reziliat contractul cu Lorand Fulop

Publicat

Publicitate

FC Botoșani și jucătorul Lorand Fulop au reziliat astăzi înțelegerea contractuală în condiții amiabile.

Revenit la FC Botoșani în noiembrie 2023, Lorand Fulop a bifat în această a doua sa experiență în tricoul „roș-alb-albastru”, 25 de partide și a marcat un gol.

“Mulțumim Lorand Fulop!  Mult succes mai departe în carieră Lorand și la cât mai multe realizări!”, a transmis clubul de la Botoșani pe pagina de socializare.

Decizia FC Botoșani vine după ce zilele trecute, clubul din nordul României, a reziliat înțelegerea contractuală în condiții amiabil și cu antrenorul Liviu Ciobotariu, iar la Botoșani este așteptat să ajungă ca antrenor principal Dorinel Munteanu.

Citeste mai mult

Eveniment

În câte case este veselie în aceste clipe: Aproape 2 milioane de români îşi sărbătoresc onomastica de Sfântul Ioan Botezătorul

Publicat

Publicitate

Aproape 2 milioane de români îşi sărbătoresc onomastica marţi, la praznicul Sfântului Ioan Botezătorul, relatează agerpres.ro.

Potrivit datelor furnizate de Direcţia pentru Evidenţa Persoanei, este vorba despre 1.953.014 români, dintre care 1.296.437 bărbaţi şi 656.577 femei.

Cei mai mulţi sărbătoriţi sunt cei cu prenumele Ioan – 436.873 şi Ionuţ – 366.329.

Lor li se adaugă cei care se numesc Ion – 319.994, Ionel – 131.634, Nelu – 19.867, Ivan – 7.931, Jan – 4.363, Ionică – 4.361, Jean – 3.307 şi Ioniţă – 1.778.

Dintre femei, cele mai multe sărbătorite poartă numele de Ioana – 394.552.

De Sfântul Ioan mai sunt sărbătorite şi cele care se numesc Ionela – 148.488, Oana – 71.757, Ionica – 19.006, Nela – 10.645, Ionelia – 6.752, Jana – 4.665, Ionuţa – 579 şi Onuţa – 133.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

Se apropie „Zilele Eminescu” la Memorialul Ipotești și Botoșani: Eveniment de referință pentru Cultura Română

Publicat

Publicitate

La Botoșani se apropie „Zilele Eminescu”, care vor avea loc ca în fiecare an la Memorialul Ipotești și în municipul Botoșani, un eveniment de referință pentru cultura românească. Mai exact, în perioada 14-17 ianuarie 2025, Memorialul Ipotești și diverse locații din Botoșani vor găzdui manifestările culturale dedicate „Zilelor Eminescu, ediția ianuarie – Ziua Culturii Române”.

Evenimentul include o gamă variată de activități, precum dezbateri, lecturi, expoziții, ateliere și recitaluri, ce celebrează moștenirea culturală a marelui poet național.

Un punct central al evenimentului este Gala Premiilor Culturii Naționale, care se va desfășura pe 14 ianuarie. În cadrul acesteia, Memorialul Ipotești va acorda trei premii prestigioase:

– Premiul Național pentru Excelență în Cultură,

– Premiul Național pentru Promovarea Culturii Române și a Operei Eminesciene,

– Premiul Național pentru Traducere și Dezvoltarea Studiilor Românești în Mediul Internațional.

Publicitate

– Premiile vor fi decernate de un juriu național și vor celebra contribuțiile remarcabile ale unor personalități culturale de prestigiu.

Evenimentul reunește poeți, pictori, actori și alte figuri marcante ale culturii române, propunându-și să devină o referință în peisajul cultural național. Organizarea este susținută de Consiliul Județean Botoșani, în parteneriat cu Primăria Botoșani, Teatrul „Mihai Eminescu”, instituții de învățământ, ONG-uri și mediul privat.

Ca în fiecare an, publicul este invitat să participe la acest eveniment dedicat celebrării culturii române și operei eminesciene, într-un context ce îmbină tradiția cu perspective contemporane.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Câți bani a cheltuit un roman pentru a transforma o Dacia 1300, într-o mașină electrică. Ce viteză maximă prinde

Publicat

Publicitate

Un român a investit 26.000 de euro pentru a-și transforma Dacia 1300 într-o mașină electrică.

Vehiculul, care a fost prezentat luni pe Bulevardul Eroilor din centrul Clujului, atrage privirile trecătorilor prin combinația dintre designul retro și tehnologia modernă. 

Mașina este dotată cu un motor electric de 40 kW și o baterie de 20 kWh, care îi oferă o putere de 41 de cai putere și o viteză maximă de 110 km/h. Deși funcționează cu o singură treaptă de viteză, mașina păstrează cutia mecanică originală, adaptată de la o Dacia Papuc diesel, potrivit Cluj24.ro.

Sursa foto: Cluj24.ro

Mașina a fost omologată la RAR și are o autonomie de aproximativ 155 km. Proprietarul a obținut și numere verzi de înmatriculare și a subliniat mândru că este vorba de o „Dacia 1300 electrică”.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending