Connect with us
Publicitate

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul Teolog și Cuvios Nicolae Cabasila

Publicat

Publicitate

Nicolae Cabasila, vlăstar al Tesalonicului, al doilea oraș ca însemnătate din Imperiul Bizantin târziu, și-a legat activitatea atât de orașul său natal, cât și de capitala imperiului, aflată atunci în plină agonie a ultimului său veac de existență.

Moderația și blândețea care-l defineau au făcut ca în epocă să fie umbrit de alți teologi mai dinamici, însă, ulterior, aceste calități i-au conferit un atât de mare prestigiu, încât a ajuns să fie prețuit îndeobște ca unul dintre cei mai puternici factori ai teologiei ortodoxe și unul dintre cei mai ortodocși teologi mistici ai Bisericii. Mult mai mare amploare a căpătat prețuirea sa azi, în toată lumea creștină, decât în timpul vieții sale. Numele de familie din partea tatălui era Hamaetós, a renunțat însă la acesta, în ciuda prestigiului pe care-l avea, în favoarea numelui matern, Cabasila, care era legat în epocă de Mitropolitul Tesalonicului, Nil Cabasila, fratele mamei sale. Această vestită familie, foarte probabil de origine din Epir, a dat multe personalități valoroase începând din secolul al XIV-lea.

Ipoteza că Nicolae s-a născut în jurul anilor 1300, dominantă până nu demult, a fost cu desăvârșire abandonată în zilele noastre, când cunoașterea mai bună a condițiilor de viață din epocă ne-a permis aprecieri mai precise. Dat fiind că într-un referat al său întocmit la anul 1351, în care aborda nașterea de prunci și îi era adresat împărătesei Ana Paleologhina, care locuia pe atunci în Tesalonic, spune că nu împlinise încă al treizecilea an al vieții, înseamnă că pe atunci se apropia de vârsta de 30 de ani și, deci, se născuse în jurul anilor 1322-1323. Apoi, faptul că pentru ultima oară este menționat în 1391, ca destinatar al scrisorilor lui Manuil al II-lea și ale lui Iosif Vrienios, înseamnă că a murit la scurt timp după această dată.

Publicitate

În acea epocă, Tesalonicul era ”metropola filosofiei”, după cum remarcă Nicolae în encomionul închinat Sfântului Dimitrie, și se distingea prin valoroasele sale școli, fapt care, însă, nu l-a împiedicat pe Nicolae să plece la Constantinopol, adolescent fiind încă, pentru a-și continua studiile. Tatăl său îi urmărea cu atenție evoluția și îi cerea insistent să îi scrie, Nicolae însă întârzia, justificându-se că-i lipsește timpul, așa cum fac toți studenții din toate epocile (Epistole 1.2.3). Între materiile de studiu se numărau retorica, științele fizice și teologia.

La începutul războiului civil, se pare că Nicolae, încă foarte tânăr fiind, nu s-a implicat, însă în anul următor (1342) a hotărât să se întoarcă în orașul său natal, care se afla într-o situație încă mai dificilă decât capitala. Tulburările din Constantinopol dăduseră impulsul pentru mobilizarea forțelor din celelalte mari centre urbane. În Tesalonic, aristocrații s-au alăturat lui Ioan Cantacuzino, în timp ce poporul, mișcat de drama împărătesei văduve și a urmașului minor, cărora le erau primejduite drepturile, s-a alăturat lui Ioan Paleologul. Sentimentele acestea ale poporului, favorabile împăratului legitim, au fost exploatate de unii demagogi ambițioși, care i-au folosit pe zeloți – o grupare alcătuită din călugări și cerșetori fanatici – să incite poporul la revoltă.

Astfel, când Cantacuzino a cerut ajutorul administratorului Tesalonicului, Synadinós, indecis la ora aceea de partea cui se va alătura, zeloții, purtând ca stindard crucea, s-au revoltat și, după trei zile de măceluri și jafuri, au luat puterea în iulie 1342, în timp ce Synadinós cu 1000 de aristocrați s-a refugiat în Gynaikókastro. Ocuparea și izolarea orașului de restul imperiului a făcut ca cei mai mulți dintre locuitori să ceară o înțelegere cu Cantacuzino și astfel, în 1345, au trimis la reprezentantul acestuia din Veria o comisie alcătuită din Nicolae Cabasila și Gheorghios Farmákis. Demersul acesta însă a avut ca urmare o nouă escaladare a tensiunilor din partea zeloților, în urma cărora Nicolae abia a scăpat cu viață.

Publicitate

După victoria lui Cantacuzino din 1347, Nicolae a fost invitat la Constantinopol de Dimitrios Kydónis, la porunca împăratului, și de atunci a început etapa politică a vieții sale, care nu pare să fi durat mai mult de șapte ani. Împăratul a apreciat atât de mult capacitățile tânărului, încât l-a numit, alături de Kydónis, consilier principal. Iată ce scrie Kydónis: ”împăratul l-a învrednicit de multă bunăvoință și l-a făcut chiar unul dintre cei mai apropiați prieteni și sfătuitori” (Cantacuzino, ed. Bonn IV, 107, 18-20).
De altfel, exista pe atunci o situație favorabilă lui Nicolae, întrucât Patriarhul Constantinopolului de atunci, Isidor (1347-1349), fusese unul dintre primii săi dascăli din Tesalonic. În septembrie 1347, a făcut parte din delegația care l-a însoțit pe Grigorie Palama la Tesalonic pentru întronizarea ca arhiepiscop, dar, după cum se știe, nu a fost primit de zeloți, de aceea au plecat împreună în Sfântul Munte și de acolo Cabasila s-a întors în Constantinopol. Este posibil ca mai târziu să-l fi însoțit pe Cantacuzino în campania militară care a pus capăt rebeliunii zeloților (1350).

Răceala dintre cei doi împărați, cei doi Ioan, socru și ginere, Cantacuzino și Paleologul, a continuat, în timp ce Sinodul din 1351, la care învățătura isihastă a lui Grigorie Palama a triumfat definitiv, a provocat o nou distanțare între ei. De atunci, Kydónis a înclinat către Paleologul, în timp ce Cabasila către Cantacuzino. Motivele acestei distanțări au fost dogmatice și eclezialo-politice. În polemica dogmatică, Cabasila a urmat isihasmul, însă cu moderația care l-a caracterizat dintotdeauna, în timp ce Kydónis s-a declarat împotriva isihasmului.

Ulterior, în ce privește relațiile cu Biserica Romano-Catolică, Cabasila a fost în favoarea abordării fără concesiuni dogmatice sau ecleziale, în timp ce Kydónis recomanda unirea necondiționată cu Roma. Împăratul Ioan Cantacuzino era convins că acest gen de relații țin exclusiv de competența Bisericii, știut fiind că demersul lui Mihail al VIII-lea Paleologul de unire cu Roma a înrăutățit de fapt situația. De aceea, Ioan Cantacuzino a propus convocarea unui Sinod Ecumenic cu participarea tuturor episcopilor din Răsărit și Apus într-un spațiu intermediar. Se pare că linia aceasta politică a fost adoptată de împărat în urma sfaturilor lui Nil Cabasila, unchiul lui Nicolae, care, ca mirean, a purtat și el numele de Nicolae. Ulterior însă, prin victoria definitivă a lui Ioan Paleologul, în politica bisericească externă s-a impus linia favorabilă unirii cu Roma, însă în politica internă nu s-a obținut anihilarea isihasmului. Împăratul Ioan al V-lea și consilierul său principal, Dimitrie Kydónis, au trecut la romano-catolicism, însă, în afara câtorva intelectuali, nu au putut convinge nici un segment al poporului credincios să facă același pas. Se pare că pentru scurt timp chiar și Cabasila a fost indecis și probabil s-a gândit să urmeze exemplul prietenului său, Kydónis, sau cel puțin să îi justifice cumva gestul, dacă acesta este sensul cuvintelor lui Iosif Vrienios dintr-o epistolă a sa: ”te afli de partea nemincinoasă și adevărată a creștinilor; te-ai eliberat definitiv de facțiunea mincinoasă și înșelată. Dezamăgit de adunarea acelora, te-ai hotărât să te unești cu turma cea sănătoasă” (Epistola lui Iosif Vrienios, ΕΕΒΣ 29 [1959] 31).

Publicitate

După 1354, Cabasila nu pare să se fi mai implicat în treburile politice, însă alături de Patriarhul Constantinopolului, Filothei (1353-1355, 1364-1376), s-a ocupat de cele bisericești. În 1362, probleme de familie l-au chemat înapoi în Tesalonic. A încercat să pună sub control acea parte a marii sale averi urbane și agricole, care îi mai rămăsese în urma jafurilor zeloților și sârbilor. Îndată ce a ajuns în Tesalonic, a fost înștiințat despre recentul deces al tatălui său, iar anul următor a fost martor al morții unchiului său, Nil, Arhiepiscopul Tesalonicului. Mama sa a intrat apoi ca monahie la Mănăstirea Sfintei Teodora din Tesalonic.

Nu ne este cunoscut dacă Nicolae a primit sau nu hirotonia întru preoție, deși cunoștințele și modul de exprimare din cele două scrieri principale ale sale presupun calitatea de cleric. Desigur, opinia că ar fi fost Arhiepiscop al Tesalonicului se bazează pe o confuzie, datorată în principal faptului că unchiul său, Nil Cabasila, a purtat și el ca mirean numele de Nicolae. Ceea ce poate fi considerat cert este că Nicolae a devenit monah, probabil după intrarea mamei sale în monahism, moment care coincide cu întoarcerea sa în Constantinopol și cu a doua urcare a lui Filothei pe tronul patriarhal. În ultimii ani ai vieții a trăit la Mănăstirea Mangánon. Pe la anul 1392 murit în pace și discret, așa cum a și trăit toată viața.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Preasfințitul Nichifor Botoșăneanul va oficia slujba de înmormântare a părintelui Ioan Manoliu din Drăgușeni

Publicat

Publicitate
Creștinii din Drăgușeni se pregătesc să îl petreacă pe ultimul drum pe cel care le-a aprins o lumină pe calea mântuirii, părintele Ioan Manoliu.
Nu a fost doar un bun duhovnic, ci și un bun prieten și sprijin pentru mulți membri ai clerului botoșănean. Numeroși preoți au anunțat că vor participa la slujba de înmormântare, în semn de omagiu pentru cel care a ctitorit trei biserici și a restaurat din temelii lăcașul de cult din Drăgușeni. În fruntea soborului de preoți se va afla Preasfințitul Nichifor Botoșăneanul.
„Părintele Ioan va fi depus în Biserica Sf Gheorghe Draguseni astăzi începând cu ora 17:00
Mâine se va săvârși Sf.Liturghie începând cu ora 9
Joi dimineață 28 noiembrie ora 9 Sf.Liturghie, iar ora 11 Slujba înmormântării!
Să ne rugăm pentru odihna părintelui !”, au scris enoriașii pe pagina Parohiei „Sfântul GHeorghe” din Drăgușeni.
Joi, va fi condus e ultimul drum al treilea preot botoșănean, care a trecut în veșnicie în această toamnă îndoliată pentru Biserica Ortodoxă, după părintele Ioan Alupoaiei și părintele Andrei Berbeci.

Citeste mai mult

Eveniment

Firmele de transport din Botoșani, trecute prin filtrul legislației de inspectorii ITM. Aproape toți au fost găsiți în neregulă

Publicat

Publicitate

ITM a desfășurat Campania privind verificarea modului în care se respectă legislația în domeniul relațiilor de muncă în transportul rutier, în perioada 14.11 – 22.11.2024.

 

Motivarea campaniei

Publicitate

In cadrul acestei campanii s-a urmărit verificarea angajatorilor care desfășoară activitate în domeniul transportului rutier, în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă, în special a celor privind timpul de muncă și de odihnă al conducătorilor auto, a legislației si a directivelor europene ce vizează detașarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii transnaționale, transpuse în legislația națională.

Scopul acestei campanii a fost de a informa și determina respectarea actelor normative incidente, în contextul controalelor rutiere efectuate cu lucrători din cadrul ISCTR, a controalelor efectuate la depozitele vamale sau logistice ale retailerilorr sau la sediul/punctul de lucru declarat al operatorilor de transport rutier. S-a urmărit cu precădere modul în care angajatorii respectă prevederile legale cu privire la:

  • munca prestată de conducătorii auto în baza contractului individual de muncă cu normă întreagă și/sau cu timp parțial;
  • organizarea timpului de muncă și de odihnă a conducătorilor auto (perioade de conducere, pauzele și perioadele de odihnă, etc.);
  • organizarea evidenței timpului de muncă și de odihnă a conducătorilor auto în conformitate cu prevederile legale speciale;
  • repausul săptămânal și sărbătorile legale;
  • munca suplimentară;
  • munca de noapte;
  • întocmirea evidenței orelor de muncă prestate de fiecare conducător auto;
  • regulamentul intern/contractul colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate;
  • acordarea drepturilor salariale și/sau a venitului asimilat salariului, a indemnizației primită de conducătorii auto pe perioada delegării și/sau detașării în altă localitate în țară și/sau străinătate, precum și plata acestora pentru munca prestată;
  • acordarea concediului de odihnă.

 

Publicitate

Obiectivele campaniei

 

  • Creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a angajaților în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă;
  • Diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul transportului rutier, a prevederilor legale privind timpul de muncă de odihnă;
  • Eliminarea tuturor neconformităților constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate și aplicarea sancțiunilor contravenționale corespunzătoare.

 

Publicitate

Grupul–țintă al acestei campanii a fost:

  • angajatorii care desfășoară activități economice principale sau secundare de transport rutier de marfă și de persoane, având cod CAEN 4941 și cod CAEN 4931, pe teritoriul României.

 

 

În cadrul acestei campanii, Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani a efectuat 19 controale în domeniul relațiilor de muncă. S-au dispus 12 măsuri pentru remedierea neconformităților constatate.

Cele mai frecvente deficiențe constatate au fost:

  • lipsa evidenței orelor de muncă prestate de către salariați, cu menționarea orei de început și de sfârșit a programului de lucru,
  • lipsa semnăturii de primire a unui exemplar, anterior începerii activității, al contractului individual de muncă de către salariați,
  • lipsa copiei contractului individual de muncă la locul de desfășurare a activității de către angajat,
  • lipsa elementelor obligatorii, din cuprinsul contractelor individuale de muncă cu timp parțial, referitoare la repartizarea programului de lucru și a condițiilor în care se poate modifica acesta.

Citeste mai mult

Eveniment

(P) Cum vrea echipa lui Iftime să recâștige voturile pierdute de PNL la prezidențiale: „Vreau hipnoză/ Să mergem pe montaje foarte agresive, schimbări de culori/ Orice vreți cu temă populistă”

Publicat

Publicitate

PSD Botoșani a intrat în posesia mai multor mesaje transmise pe WhatsApp între membrii echipei de campanie a PNL Botoșani, în care sunt descrise în detaliu tehnicile pe care aceștia vor să le folosească în următoarele zile pentru a recupera ceva din voturile pierdute de PNL la alegerile prezidențiale, la care candidatul liberal Nicolae Ciucă s-a clasat abia pe locul cinci la nivelul județului Botoșani, cu doar 12,8% din voturi.

Din celebra echipă de „consilieri a lui Iftime” face parte o anume Gabriela Sîia Cenușă, fostă asistentă a ministrului de Interne Marcel Vela, care în pandemie dădea celebrele ordonanțe militare prin care interzicea românilor să meargă la Biserică. De altfel, pentru contribuția sa deosebită din timpul pandemiei, Sîia Cenușă a fost decorată și de președintele Iohannis cu Medalia Națională „Pentru Merit” clasa a III-a, iscând la vreme respectivă o întreagă revoltă pe rețelele de socializare.

Acum Cenușă Sîia le dă dispoziții candidaților PNL ce să facă pentru a mai recupera ceva din voturile pierdute: „Dimineața – mesaj filmat în studio – model reel – maxim un paragraf de text. Prânz – poză cu mesaj naționalist, familie, frumusețea județului, potențialul, orice vreți cu temă populistă. Un paragraf, atât! Poze cu Valeriu Iftime”.

Publicitate

Așadar, tot ce ne-a arătat PNL în această campanie ca fiind mesaje autentice izvorâte din crezul „Echipei lui Iftime, pentru Parlament” se dovedește a fi doar o regie de calitate proastă, care mizează pe „hipnotizarea” botoșănenilor cu tot felul de mesaje „populiste” și cu „montaje agresive” .

Seara – mesaj filmat în studio – maxim un paragraf de text. Rugămintea este să mergem pe montaje foarte agresive, schimbări de culori, habar nu am, vreau hipnoză. Să trecem repede de la una la alta… aici vă rog să vă concentrați”, mai spune Cenușă candidaților PNL Botoșani pentru Parlament.

 

Publicitate

CMF11240017

 

 

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul Mare Mucenic Iacob Persul

Publicat

Publicitate

Sfntul Mare Mucenic Iacob a fost dregător la curtea regelui perşilor, Isdegherd I (399-420). Creştin de la strămoşi, de neam cinstit şi luminat, el îşi luase soţie creştină şi vieţuia în bogăţie şi în cinste, fiind foarte preţuit de regele perşilor, care l-a rânduit mai-marele palatelor sale.

Toate acestea erau şi o mare primejdie pentru sufletul său şi a avut prilejul să vadă singur cât de uşor poate cădea în păcat cel ce se lipeşte prea mult de comorile pământeşti. Astfel, înşelându-se cu toate aceste binefaceri şi cinstiri, când regele a deschis război contra creştinilor, Iacob a căzut de la credinţa în Hristos şi a adus jertfe idolilor, închinându-se lor împreună cu regele.

Aflând de această lepădare, mama şi soţia lui Iacob s-au îndepărtat de el, arătându-i, prin scrisori, păcatul greu pe care-l săvârşise, pentru că a ales mai mult dragostea regelui, decât dragostea lui Hristos şi, pentru o slavă trecătoare, a ales osânda ruşinii veşnice. Pentru aceste cuvinte, umilindu-se cu sufletul, Iacob s-a depărtat de cinstirea idolilor şi îşi plângea păcatul. Deci, murind regele Isdegherd, a luat regatul fiul său, Bahram al V-lea (420-438). Iar Iacob, venind înaintea acestuia, a mărturisit credinţa în Hristos. Atunci regele, mâniindu-se pe el, a poruncit să i se taie fiecare încheietură a trupului, una câte una. Deci, i s-au tăiat toate încheieturile trupului său, ale mâinilor şi ale picioarelor, până i-a mai rămas numai capul şi trunchiul, iar, la urmă, i-au tăiat şi capul.

Publicitate

Şi aşa a luat fericitul cununa nestricăcioasă a nevoinţei pentru Hristos, la 27 noiembrie, în anul 421, pătimind în cetatea Gundişapur din Persia (azi Dezful, în Iran).

 

O parte din moaştele sale se află în ţara noastră, la Mănăstirea Dragomirna, iar alte părţi în Muntele Athos, Cipru şi Rusia.

Publicitate

 

Pentru rugăciunile mult pătimitorului Tău Mucenic Iacob Persul, Hristoase Dumnezeule, miluieşte-ne pe noi. Amin.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending