Connect with us

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul Teolog și Cuvios Nicolae Cabasila

Publicat

Publicitate

Nicolae Cabasila, vlăstar al Tesalonicului, al doilea oraș ca însemnătate din Imperiul Bizantin târziu, și-a legat activitatea atât de orașul său natal, cât și de capitala imperiului, aflată atunci în plină agonie a ultimului său veac de existență.

Moderația și blândețea care-l defineau au făcut ca în epocă să fie umbrit de alți teologi mai dinamici, însă, ulterior, aceste calități i-au conferit un atât de mare prestigiu, încât a ajuns să fie prețuit îndeobște ca unul dintre cei mai puternici factori ai teologiei ortodoxe și unul dintre cei mai ortodocși teologi mistici ai Bisericii. Mult mai mare amploare a căpătat prețuirea sa azi, în toată lumea creștină, decât în timpul vieții sale. Numele de familie din partea tatălui era Hamaetós, a renunțat însă la acesta, în ciuda prestigiului pe care-l avea, în favoarea numelui matern, Cabasila, care era legat în epocă de Mitropolitul Tesalonicului, Nil Cabasila, fratele mamei sale. Această vestită familie, foarte probabil de origine din Epir, a dat multe personalități valoroase începând din secolul al XIV-lea.

Ipoteza că Nicolae s-a născut în jurul anilor 1300, dominantă până nu demult, a fost cu desăvârșire abandonată în zilele noastre, când cunoașterea mai bună a condițiilor de viață din epocă ne-a permis aprecieri mai precise. Dat fiind că într-un referat al său întocmit la anul 1351, în care aborda nașterea de prunci și îi era adresat împărătesei Ana Paleologhina, care locuia pe atunci în Tesalonic, spune că nu împlinise încă al treizecilea an al vieții, înseamnă că pe atunci se apropia de vârsta de 30 de ani și, deci, se născuse în jurul anilor 1322-1323. Apoi, faptul că pentru ultima oară este menționat în 1391, ca destinatar al scrisorilor lui Manuil al II-lea și ale lui Iosif Vrienios, înseamnă că a murit la scurt timp după această dată.

În acea epocă, Tesalonicul era ”metropola filosofiei”, după cum remarcă Nicolae în encomionul închinat Sfântului Dimitrie, și se distingea prin valoroasele sale școli, fapt care, însă, nu l-a împiedicat pe Nicolae să plece la Constantinopol, adolescent fiind încă, pentru a-și continua studiile. Tatăl său îi urmărea cu atenție evoluția și îi cerea insistent să îi scrie, Nicolae însă întârzia, justificându-se că-i lipsește timpul, așa cum fac toți studenții din toate epocile (Epistole 1.2.3). Între materiile de studiu se numărau retorica, științele fizice și teologia.

La începutul războiului civil, se pare că Nicolae, încă foarte tânăr fiind, nu s-a implicat, însă în anul următor (1342) a hotărât să se întoarcă în orașul său natal, care se afla într-o situație încă mai dificilă decât capitala. Tulburările din Constantinopol dăduseră impulsul pentru mobilizarea forțelor din celelalte mari centre urbane. În Tesalonic, aristocrații s-au alăturat lui Ioan Cantacuzino, în timp ce poporul, mișcat de drama împărătesei văduve și a urmașului minor, cărora le erau primejduite drepturile, s-a alăturat lui Ioan Paleologul. Sentimentele acestea ale poporului, favorabile împăratului legitim, au fost exploatate de unii demagogi ambițioși, care i-au folosit pe zeloți – o grupare alcătuită din călugări și cerșetori fanatici – să incite poporul la revoltă.

Astfel, când Cantacuzino a cerut ajutorul administratorului Tesalonicului, Synadinós, indecis la ora aceea de partea cui se va alătura, zeloții, purtând ca stindard crucea, s-au revoltat și, după trei zile de măceluri și jafuri, au luat puterea în iulie 1342, în timp ce Synadinós cu 1000 de aristocrați s-a refugiat în Gynaikókastro. Ocuparea și izolarea orașului de restul imperiului a făcut ca cei mai mulți dintre locuitori să ceară o înțelegere cu Cantacuzino și astfel, în 1345, au trimis la reprezentantul acestuia din Veria o comisie alcătuită din Nicolae Cabasila și Gheorghios Farmákis. Demersul acesta însă a avut ca urmare o nouă escaladare a tensiunilor din partea zeloților, în urma cărora Nicolae abia a scăpat cu viață.

Publicitate

După victoria lui Cantacuzino din 1347, Nicolae a fost invitat la Constantinopol de Dimitrios Kydónis, la porunca împăratului, și de atunci a început etapa politică a vieții sale, care nu pare să fi durat mai mult de șapte ani. Împăratul a apreciat atât de mult capacitățile tânărului, încât l-a numit, alături de Kydónis, consilier principal. Iată ce scrie Kydónis: ”împăratul l-a învrednicit de multă bunăvoință și l-a făcut chiar unul dintre cei mai apropiați prieteni și sfătuitori” (Cantacuzino, ed. Bonn IV, 107, 18-20).
De altfel, exista pe atunci o situație favorabilă lui Nicolae, întrucât Patriarhul Constantinopolului de atunci, Isidor (1347-1349), fusese unul dintre primii săi dascăli din Tesalonic. În septembrie 1347, a făcut parte din delegația care l-a însoțit pe Grigorie Palama la Tesalonic pentru întronizarea ca arhiepiscop, dar, după cum se știe, nu a fost primit de zeloți, de aceea au plecat împreună în Sfântul Munte și de acolo Cabasila s-a întors în Constantinopol. Este posibil ca mai târziu să-l fi însoțit pe Cantacuzino în campania militară care a pus capăt rebeliunii zeloților (1350).

Răceala dintre cei doi împărați, cei doi Ioan, socru și ginere, Cantacuzino și Paleologul, a continuat, în timp ce Sinodul din 1351, la care învățătura isihastă a lui Grigorie Palama a triumfat definitiv, a provocat o nou distanțare între ei. De atunci, Kydónis a înclinat către Paleologul, în timp ce Cabasila către Cantacuzino. Motivele acestei distanțări au fost dogmatice și eclezialo-politice. În polemica dogmatică, Cabasila a urmat isihasmul, însă cu moderația care l-a caracterizat dintotdeauna, în timp ce Kydónis s-a declarat împotriva isihasmului.

Ulterior, în ce privește relațiile cu Biserica Romano-Catolică, Cabasila a fost în favoarea abordării fără concesiuni dogmatice sau ecleziale, în timp ce Kydónis recomanda unirea necondiționată cu Roma. Împăratul Ioan Cantacuzino era convins că acest gen de relații țin exclusiv de competența Bisericii, știut fiind că demersul lui Mihail al VIII-lea Paleologul de unire cu Roma a înrăutățit de fapt situația. De aceea, Ioan Cantacuzino a propus convocarea unui Sinod Ecumenic cu participarea tuturor episcopilor din Răsărit și Apus într-un spațiu intermediar. Se pare că linia aceasta politică a fost adoptată de împărat în urma sfaturilor lui Nil Cabasila, unchiul lui Nicolae, care, ca mirean, a purtat și el numele de Nicolae. Ulterior însă, prin victoria definitivă a lui Ioan Paleologul, în politica bisericească externă s-a impus linia favorabilă unirii cu Roma, însă în politica internă nu s-a obținut anihilarea isihasmului. Împăratul Ioan al V-lea și consilierul său principal, Dimitrie Kydónis, au trecut la romano-catolicism, însă, în afara câtorva intelectuali, nu au putut convinge nici un segment al poporului credincios să facă același pas. Se pare că pentru scurt timp chiar și Cabasila a fost indecis și probabil s-a gândit să urmeze exemplul prietenului său, Kydónis, sau cel puțin să îi justifice cumva gestul, dacă acesta este sensul cuvintelor lui Iosif Vrienios dintr-o epistolă a sa: ”te afli de partea nemincinoasă și adevărată a creștinilor; te-ai eliberat definitiv de facțiunea mincinoasă și înșelată. Dezamăgit de adunarea acelora, te-ai hotărât să te unești cu turma cea sănătoasă” (Epistola lui Iosif Vrienios, ΕΕΒΣ 29 [1959] 31).

După 1354, Cabasila nu pare să se fi mai implicat în treburile politice, însă alături de Patriarhul Constantinopolului, Filothei (1353-1355, 1364-1376), s-a ocupat de cele bisericești. În 1362, probleme de familie l-au chemat înapoi în Tesalonic. A încercat să pună sub control acea parte a marii sale averi urbane și agricole, care îi mai rămăsese în urma jafurilor zeloților și sârbilor. Îndată ce a ajuns în Tesalonic, a fost înștiințat despre recentul deces al tatălui său, iar anul următor a fost martor al morții unchiului său, Nil, Arhiepiscopul Tesalonicului. Mama sa a intrat apoi ca monahie la Mănăstirea Sfintei Teodora din Tesalonic.

Nu ne este cunoscut dacă Nicolae a primit sau nu hirotonia întru preoție, deși cunoștințele și modul de exprimare din cele două scrieri principale ale sale presupun calitatea de cleric. Desigur, opinia că ar fi fost Arhiepiscop al Tesalonicului se bazează pe o confuzie, datorată în principal faptului că unchiul său, Nil Cabasila, a purtat și el ca mirean numele de Nicolae. Ceea ce poate fi considerat cert este că Nicolae a devenit monah, probabil după intrarea mamei sale în monahism, moment care coincide cu întoarcerea sa în Constantinopol și cu a doua urcare a lui Filothei pe tronul patriarhal. În ultimii ani ai vieții a trăit la Mănăstirea Mangánon. Pe la anul 1392 murit în pace și discret, așa cum a și trăit toată viața.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Pompieri botoșăneni, pe podium la competiția națională a atletism și cros „Cupa ASPR”

Publicat

Publicitate

Plutonier adjutant șef Doru Dutcovschi, sergent major Andrei Baltag și soldat Eusebiu Dutcovschi sunt colegii noștri cu care ne mândrim, astăzi.

Aceștia sunt printre cei mai buni dintre pompierii militari din România, la atletism, cros și săritură în lungime, fapt dovedit în urma participării la etapa națională a Concursului de Atletism și Cros „Cupa A.S.P.R.” – ediția 2025.

Plt.adj. șef Doru Dutcovschi și sergent major Andrei Baltag sunt vicecampioni naționali la proba „viteză pe 100 de metri”, la categoria lor de vârstă, respective peste 45 de ani și până la 35 de ani.

Plt. adj. șef Doru Dutcovschi și-a mai adăugat în palmares o medalie: bronz la „săritură în lungime cu elan”, la categoria de vârstă peste 45 de ani.

Sld. Eusebiu Dutcovschi a obținut locul IV, la categoria de vârstă până la 35 de ani, la proba „viteză pe 100 de metri”.

Etapa națională a Concursului de Atletism și Cros „Cupa A.S.P.R.” – ediția 2025 s-a desfășurat în municipiul Buzău, în perioada 21 – 23 mai a.c.. Organizată de Asociația Sportivă a Pompierilor din România (A.S.P.R.) și Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Neron Lupașcu” al Județului Buzău, competiția a reunit la start peste 60 de salvatori din 18 de județe.

Publicitate

Lotul reprezentativ al ISU Botoșani fost compus din: căpitan Adrian Gabriel Loluță – șef de lot și arbitru, plutonier adjutant șef Doru Dutcovschi, sergent major Andrei Baltag, soldat Andrei Roman, soldat Eusebiu Dutcovschi și soldat Bogdan Dascălu.

Campionatul de Atletism și Cros „Cupa A.S.P.R.” se organizează anual, iar obiectivele principale ale competiției sportive sunt promovarea modului sănătos de viață, dezvoltarea aptitudinilor fizice și a spiritului de echipa.

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Șapte persoane rănite grav și șase rănite ușor în accidentul de autocar de la Lețcani

Publicat

Publicitate

Șapte persoane au fost rănite grav și șase au suferit leziuni mai ușoare în urma accidentului de autocar de la Lețcani, anunță Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Iași.

‘Șapte victime cu traume severe din care una cu amputație și șase cu traume ușoare. Au fost implicate 28 persoane din autobuz și una în autoutilitară’, au precizat reprezentanții ISU Iași.

 

Un accident rutier în care au fost implicate un autocar și un autocamion s-a produs, vineri, în localitatea Lețcani din județul Iași, informează Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU).

‘Având în vedere numărul persoanelor implicate, pentru eficientizarea misiunii de răspuns, la nivelul județului a fost activat Planul Roșu de Intervenție’, au transmis reprezentanții IGSU.

Publicitate

 

La fața locului au intervenit patru autospeciale de stingere, două autospeciale de descarcerare, două autospeciale pentru transport personal și victime multiple și o unitate de terapie intensivă mobilă. De asemenea, în sprijin au fost trimise și trei ambulanțe, precum și un elicopter SMURD.

Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliției Române informează că circulația se desfășoară dirijat pe DN 28 Iași – Podu Iloaiei, în zona localității Lețcani. Mai multe persoane care se aflau în autocarul implicat în coliziune necesită îngrijiri medicale la fața locului. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Concertul „Koinonia”, un eveniment religios de o rară intensitate, la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani. „Așa erau cântările la Popăuți, la Coșula, la Zosin altădată”

Publicat

Publicitate

Joi seară, sub amprenta harului și a veșniciei, Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani a devenit loc de întâlnire între cer și pământ. Aici a avut loc concertul „Koinonia”, un eveniment religios de o rară intensitate, cum puține orașe au binecuvântarea să trăiască. În cadrul Festivalului Internațional de Muzică Bizantină de la Iași, această întâlnire a fost mai mult decât un concert, a fost o epifanie sonoră, o adevărată liturghie a sufletului, în care fiecare notă a devenit rugăciune, iar fiecare voce un ecou al unei frumuseți cerești.

Concertul a fost prezentat cu blândețe de părintele Teodor Cenușă și soția sa, Iustina Irimia-Cenușă, manager al Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani. Prin glasurile lor calde și bine așezate, spectatorii au fost călăuziți ca printr-o poartă de lumină, pășind cu inimile deschise în taina muzicii psaltice.

Prezentarea nu a fost doar o introducere, ci o chemare spre adânc. Cu cuvinte alese, rostite cu simțire și evlavie, cei doi au trezit în public nu doar curiozitatea, ci și dorul după frumusețea uitată a cântării sacre. Au țesut, între istorie și duh, un fir nevăzut care i-a legat pe toți cei prezenți într-o comuniune vie, începutul unei seri în care fiecare ascultător a devenit, fără să-și dea seama, un pelerin al inimii.

Pentru prima dată în istoria acestui festival, concertul inaugural s-a desfășurat în afara capitalei Moldovei. Și nu întâmplător. Pe 22 mai, în seara unei primăveri adânc pătrunse de har, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Botoșani a devenit un loc unde sufletul credincios a simțit, poate pentru o clipă, că este pelerin în Bizanțul de odinioară.

Sub numele grăitor de „Koinonia”, „comuniune” , concertul a adunat sub cupola sa sfințitoare vocile Ansamblului „Cappella Romana” din Portland, SUA, și ale Grupului „Emanuel Zmeu” al Protopopiatului Botoșani, într-o întâlnire sonoră și duhovnicească ce a unit continente și inimi.

Grupul „Emanuel Zmeu”, o surpriză minunată

Publicitate

Seara a început cu debutul public al Grupului „Emanuel Zmeu”, format în februarie 2025, care, sub îndrumarea prof. Gheorghe Bulboacă, a dăruit audienței cântări psaltice, imne care au evocat taina Sinodului de la Niceea, ecoul psalmilor versificați de Sfântul Ierarh Dosoftei și suflarea liturgică a vremurilor sfinte. A fost o adiere de curăție, o ofrandă adusă cu smerenie și lumină.

Apoi, vocile binecuvântate ale Ansamblului „Cappella Romana”, conduse de prof. dr. Alexander Lingas, au răsunat ca un ecou al veacurilor în sfințenie. Fiecare sunet, născut dintr-o smerenie străveche, a ridicat inimile spre Ierusalimul ceresc, purtând ascultătorii prin liturghiile de demult, prin Psalmodia biblică a celor ce au văzut și trăit taina prezenței divine.

Ansamblul Cappella Romana din Portland, o coloană de lumină către Cer

Într-o lume adesea copleșită de zgomot și grabă, Ansamblul Cappella Romana din Portland se înalță ca o coloană de lumină, purtând sufletele spre cer prin cântările sale bizantine. Mai mult decât un ansamblu muzical, Cappella Romana este o punte între timp și eternitate, între pământ și Împărăția cea neînserată.

Fiecare concert este o liturghie nesfârșită a sunetului, în care vocile, parcă desprinse din zidurile mânăstirilor athonite sau din adâncul unei catacombe străvechi, se înalță ca o rugăciune rostită de întreaga Biserică. Muzica lor nu este doar auzită. Este trăită, respirată, simțită în fiecare fibră a ființei.

Prin interpretările lor, bizantinul renaște în inimile ascultătorilor cu o prospețime ce pare de dincolo de timp. Fiecare ison vibrează ca o bătaie de inimă divină, iar melismele lor plutesc, tăcute și răsunătoare, ca niște aripi de îngeri peste adunarea mută de uimire.

Ansamblul Cappella Romana nu cântă doar despre Dumnezeu, ci și lui Dumnezeu, iar cei care le ascultă glasurile simt cum li se luminează sufletul, cum li se înmoaie inima, cum li se trezesc doruri de cer și de liniște veșnică.

Acolo unde ei cântă, locul se sfințește. Timpul se oprește. Și omul își amintește cine este: chip al lui Dumnezeu, chemat la frumusețea cea negrăită.

Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, mitropolitul Moldovei și Bucovinei, a fost prezent în mijlocul credincioșilor botoșăneni care au umplut cu recunoștință sala teatrului. Cuvintele sale de final au fost o binecuvântare și o chemare la aducere-aminte:

„O seară de rugăciune, o seară de priveghere, o seară de pelerinaj în lumea uimitoare a Bizanțului, câteva clipe petrecute în cetatea imperială de la Niceea, câteva clipe în Sfânta Sofia de la Constantinopol, cântările tinerilor, tinerelor de la Botoșani, dar și cântarea celor veniți de peste ocean, ne-au amintit cum, poate, erau cântările la Popăuți, la Coșula, la Zosin altădată, cum mănăstirile și parohiile noastre au preluat, cu specificitate românească, ceea ce era lauda adusă lui Dumnezeu în cetatea sfântă a marelui Constantin. Se cuvine să-I mulțumim lui Dumnezeu că l-a ales pe robul Său, Constantin cel Mare, fondatorul Constantinopolului, și tot ceea ce a urmat, de-a lungul și de-a latul lumii, datorită deciziilor pe care el, sub inspirația preasfintei sale maici, le-a luat pentru Imperiul Roman de atunci, cu tot ceea ce a constituit Bizanț după Bizanț  în țările române, în Balcani și, de ce nu, în duh și adevăr, în toată lumea cunoscută. Mulțumim, așadar, lui Dumnezeu că ne-a oferit această seară, mulțumim tinerilor și tinerelor din Botoșani. M-a bucurat nespus prezența lor aici, reprezentând parcă tot poporul lui Dumnezeu din parohii și mănăstiri, și o mulțumire aleasă celor din Statele Unite, pentru cântarea frumoasă din această seară, pentru că ne-ați ajutat să pătrundem în lumea cea fantastic de adâncă a Bizanțului de altădată”.

A fost, cu adevărat, o seară în care municipiul Botoșani a devenit, pentru câteva ceasuri, o răscruce de lumi, iar duhul Bizanțului a suflat iarăși peste inimile însetate de Hristos.

Foto: Iasi Byzantine Music Festival

Citeste mai mult

Eveniment

Sute de participanți la Bursa Generală a locurilor de Muncă, la Botoșani

Publicat

Publicitate

Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Botoşani a organizat  “Bursa Generală a Locurilor de Muncă”,  una dintre cele mai importante acţiuni implementate  la nivel judeţean  pentru persoane aflate în căutarea uui loc de muncă  şi agenţi economici.

 

Numărul total al persoanelor participante a fost de 594 persoane din care 505  persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, 70 viitori absolvenți din clasele terminale din cadrul Colegiului Tehnic “Gheorghe Asachi” din Municipiul Botoșani ,10 tineri instituționalizați în cadrul centrelor de plasament  și 9 persoane private de libertate care urmează a se elibera în perioada imediat următoare din cadrul Penitenciarului Botoșani.

Numărul agenților economici participanți a fost de 32 care au pus la dispoziție 323 locuri de muncă în diverse domenii de activitate iar  dialogul direct dintre cerere și ofertă pe piața muncii a avut ca rezultat selectarea în vederea ocupării unui număr total de 159 persoane care vor participa în perioada imediat următoare la probe de lucru la sediul angajatorilor .

În cadrul evenimentului, reprezentanți din cadrul Centrului Militar Județean Botoșani, Inspectoratului Județean de Poliție Botoșani, Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoșani ,Inspectoratul Județean de Jandarmi Botoșani, Penitenciarul Botoșani și Serviciul Teritorial al Poliției de Frontieră Botoșani au oferit persoanelor interesate informații utile cu privire la posibilitatea de a dezvolta o carieră în aceste domenii de activitate. In special viitorii absolvenți de liceu participanți la această acțiune au manifestat interes deosebit față de oferta educațională a instituțiilor de apărare și ordine publică iar cei care doresc să urmeze o carieră în unul din aceste domenii de activitate au fost consiliați cu privire la modalitatea de acces de către reprezentanții acestor instituții .

Considerăm că obiectivul principal  al acestei acțiuni și-a atins scopul în sensul că s-a facilitat  contactul direct dintre angajatori și viitorii angajați .

Publicitate

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending