Sfântul prooroc Osea era fiul lui Veriin de la Valemot, din seminţia Isahar, bărbat temător de Dumnezeu. În acea vreme mulţi din poporul lui Israel, abătându-se de la Dumnezeu şi uitând facerile de bine şi minunile Lui, se închinau idolilor, iar el slujea lui Dumnezeu, Celui ce a făcut cerul şi pământul şi Care a scos pe părinţii lor din Egipt cu mână tare; îi învăţa pe oamenii cei rătăciţi de la adevăr şi îi întorcea prin sfaturile sale cele înţelepte la strămoşeasca dreaptă credinţă.
Umplându-se de Duh Sfânt, mult a proorocit pentru Israel şi pentru venirea lui Hristos şi Învierea Sa, precum se vede în Cartea lui. Osea era membru al tribului lui Isahar și a trăit în Regatul de Nord al Israelului în perioada 740-725 î.Hr. În Cartea lui Osea (Osea 5), , acesta face referire și la războaiele care au dus la cucerirea regatului de către asirieni (cca. 734-732 î.Hr.). Nu este sigur că a fost martor și la distrugerea Samariei, pe care însă o prevestește (Osea 14, 1). Potrivit Cărții lui Osea, acesta s-a însurat cu o prostituată pe nume Gomer, fiica lui Diblaim, la porunca Domnului, pentru a arăta necredința lui Israel față de Dumnezeul său.
Cu aceasta a avut mai întâi un fiu, pe nume Izreel (pentru a vesti pedeapsa Domnului pentru războaiele dintre cele două regate ale neamului lui Israel), apoi o fiică, Lo-Ruhama (însemând „Cea Neiubită”, pentru a arăta sfârșitul răbdării și al milei Domnului față de fărădelegile lui Israel) și încă un fiu, Lo-Ami (însemând „Nu este poporul Meu”, pentru a arăta că așa cum israelitenii Îl părăsiseră pe Dumnezeul lor, așa și El avea să-i părăsească). Metafora poporului ales ca Mireasă a Domnului se conturează de-a lungul primelor trei capitole ale cărții sale. Proorocul Oseea a mustrat pe israeliți pentru închinarea la idoli, pentru călcările legământului și viața plină de păcate a preoților, a poporului și a familiei regale (Oseea IX, 8-9; VII,13; IV, 7-9). Proorocul îi îndemna pe toți la pocăință strigând: „Întoarce-te Israele către Domnul Dumnezeul tău, că ai slăbit întru nedreptățile tale” (Oseea XIV, 2-3).
Vorbind despre timpul mesianic, Prorocul Oseea arăta că păgânii vor fi chemați la adevăratul Dumnezeu. Despre aceasta, Sfântul Apostol Pavel scrie romanilor amintind cuvintele lui Oseea: „Pe noi, pe care ne-a și chemat, nu numai dintre iudei, ci și dintre păgâni, precum zice El și la Oseea: Chema-voi poporul Meu pe cel ce nu este poporul Meu și iubită pe cea care nu era iubită. Și va fi în locul unde li s-a zis lor: nu voi sunteți poporul Meu – acolo se vor chema fii ai lui Dumnezeu Celui Viu” (Romani IX, 24-26).
Proorocul Oseea s-a străduit să-i aducă înapoi la dreapta credință pe israeliții care uitaseră de Dumnezeul cel adevărat, Dumnezeul părinților lor. A mustrat poporul din Regatul de nord al lui Israel pentru fărădelegile lor, îndeosebi pentru idolatrie și le-a prevestit nenorocirile pe care aveau să le sufere din cauza invadatorilor străini. A proorocit sfârșitul jertfelor și a preoției celor din neamul lui Aaron (Osea 3, 4-5). A proorocit și despre Hristos, prevestind întoarcerea Lui din Egipt (Osea 11, 1), învierea Lui a treia zi (Osea 6, 2) și biruința Lui asupra morții.
Publicitate
Sfântul Andrei Criteanul s-a născut la Damasc în jurul anului 660, sub stăpânire musulmană, într-o familie creștină care i-a dat o educație aleasă. Mai târziu, el devine monah în „Frăția Sfântului Mormânt” – Ierusalim, fapt pentru care a fost mai târziu supranumit și „Ierusalimiteanul”.
Curând devine secretar al patriarhului de Ierusalim, iar în 685, în calitate de delegat al acestuia, semnează la Constantinopol actele Sinodului al VI-lea Ecumenic, care a condamnat în 681 erezia monotelită (alunei singure voințe în persoana Domnului nostru Iisus Hristos).
Monahul Andrei rămâne în Constantinopol, unde i se încredințează conducerea unei importante opere social-filantropice, în special Conducerea unui orfelinat și a unei case pentru bătrâni, lucrare socială foarte populară pentru Biserica bizantină din acea vreme.
Publicitate
În anul 692, a fost ales episcop de Gortyna, în Creta. De aici a primit și numele de „Cretanul” sau „Criteanul”, pe care f l-a dat tradiția bisericească.
Andrei Criteanul a fost un mare episcop misionar. A construit biserici, a înființat mănăstiri, a dezvoltat lucrarea filantropică a Bisericii, s-a ocupat de educația tineretului din eparhia sa, a ajutat pe creștinii care au suferit de pe urma incursiunilor musulmanilor în insulă etc. A fost un bun predicator, iar pentru a încuraja participarea poporului la viața liturgică a Bisericii a compus o mulțime de imne liturgice. El este considerat cel dintâi autor de canoane liturgice, între care cel mai renumit este Canonul cel Mare, care a intrat în cartea Triodul și constituie o piesă liturgică deosebit de importantă pentru perioada Postului Sfintelor Paști.
Sf. Andrei Criteanul a trecut la viața veșnică în anul 740, pe când se întorcea de la Constantinopol spre Creta. De aceea, mormântul său nu se află în Creta, ci în localitatea Eresos din insula Mitilina (Lesbos).
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
În perioada 14-18 octombrie 2024, Liceul „Demostene Botez” Trușești sărbătorește Zilele Erasmus, ocazie cu care cadrele didactice au participat miercuri la Conferința Națională Erasmus+ de diseminare a mobilităților din cadrul Acreditării cu numărul 2020-1-RO01-KA120-SCH-095763, din domeniul educației școlare. Obiectivele acreditării Erasmus+ au avut în vedere:
• Să îmbunătățească capacitatea de lucru a personalului, urmărind respectarea principiului egalității de șanse
• Să dobândească o atitudine de toleranță și sprijin în procesul educațional și să dezvolte abilități de planificare și gestionare a ideilor de proiecte prin creativitate și inovație
• Să dezvolte abilități de comunicare, gândire critică, flexibilitate și adaptabilitate, precum și rezolvare de probleme
• Să îmbunătățească performanțele școlare prin înlesnirea accesului la educație. În cadrul acestei acreditări, 34 de cadre didactice au fost formate în 8 fluxuri de mobilitate, iar un număr de 27 elevi au participat la două mobilități de grup în Spania, respectiv Malta.
Publicitate
Cei 3 ani de acreditare și-au pus amprenta în viața școlară de la Liceul „Demostene Botez” Trușești prin:
• Îmbunătățirea competențelor de management al clasei și al școlii
• Dezvoltarea abilităților de comunicare, cooperare, gândire critică, a competențelor interculturale, civice și sociale în vederea creșterii nivelului de implicare al elevilor în procesul de învățare
Publicitate
• Îmbunătățirea metodelor și strategiilor didactice a beneficiarilor de activități de formare cu metode și procedee inovatoare care contribuie la creșterea motivației elevilor
• Promovarea valorilor europene: toleranță, empatie, respect pentru diversitate, precum și dezvoltarea unui comportament nediscriminatoriu față de cei din jur.
Programul Conferinței Naționale a curprins prezentarea mobilităților de la Liceul „Demostene Botez” Trușești, desfășurate în primii 3 ani de Acreditare cu numărul 2020-1-RO01-KA120-SCH-095763, din domeniul educației școlare, proiectul Erasmus+ de formare profesionala VET nr. 2023-1-RO01-KA121-VET-000118622 și proiectul Erasmus+ KA 2 Parteneriat de cooperare în sectorul școlar, CYBER-Comportamente conștiente ale tinerilor în realități emergente,, CJRAE Botoșani.
Au mai fost diseminate proiectele Erasmus+ de la Școala Gimnazială Nr. 1 Albești, Școala Gimnazială Nr. 1 Dobârceni, Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu, Liceul deTtransporturi Auto Târgoviște și proiectele eTwinning de la Liceul ,,Ștefan D. Luchian” Ștefănești.
Conferința s-a desfășurat atât în format fizic, cât si online. Toți participanții la proiectele Erasmus+ au precizat că această oportunitate reprezintă una dintre cele mai frumoase experiențe și trebuie neaparat încercată, pentru că însemnă descoperirea unor noi perspective, abilități, posibilități, mentalități și culturi.
Candidaţii botoșăneni ai mai multor partide de pe eșichierul politic şi-au depus miercuri, 16 octombrie, candidaturile pentru alegerile parlamentare din 1 decembrie. Candidaţii şi-au exprimat încrederea că pot aduce un suflu nou în politica românească, precizând că sunt hotărâţi să reprezinte interesele locuitorilor din judeţ, având drept obiective promovarea investiţiilor în infrastructură, susţinerea educaţiei şi a sănătăţii, dar şi crearea de noi locuri de muncă pentru tineri.
Primii care și-au oficializat participarea la alegerile parlamentare, prin depunerea candidaturilor pentru scrutinul din 1 decembrie au fost cei din Partidul Național Liberal (PNL) – Filiala Botoșani, care deschid lista pentru Senatul României cu omul de afaceri Ovidiu Jitaru, Ionela Aiftinca, Valeriu Iftime, Marian Bidașcă și Bogdan Suruciuc. Pentru un mandat de deputat vin și cer voturile botoșănenilor Eduard Mititelu, Luciana Buliga, Alexandru Dumitriu, Bogdan Dăscălescu, Rusu Ioana, Andrei Nenișcă, Timofte Gabriel și Gelu Graur. Depunerea candidaturilor a avut loc la sediul Biroului Electoral Judeţean Botoșani.
„Faţă de ceilalţi din echipele care concurează cu noi, care au venit în roşu, în fast şi în bucurie, noi spune că lucrurile nu sunt deloc aşa pentru că, din păcate, judeţul nu arată deloc a stare de bunăstare şi a bucurie. Suntem mai sobri, mai atenţi şi putem genera un gest de mare atenţie faţă de viitorul acestui judeţ”, a afirmat preşedintele PNL, Valeriu Iftime.
Sub sigla Forţei Dreptei, miercuri, s-au depus candidaturile pentru alegerile parlamentare ce vor avea loc cu prilejul Zilei Naţionale, pe 1 Decembrie.
Camera Deputaților
Publicitate
Viorel Iliuță
Maricel Maxim
Geanina Gheorghiță
Ionuț Cârnu
Maricel Țicalo
Irina Saiz
Cezar Aluculesei.
Senat
Daniela Schneikert
Gabriel Grădinaru
Horațiu Guzu
Petru Bejan
Florin Gimir
Și USR Botoșani a depus la BEJ Botoșani dosarele cu candidaturile celor mai influenți dintre membrii acestei formațiuni.
Publicitate
Lista candidaților la Senat
Oleniuc Magda
Jijie Florin
Cîșlariu Marius-Adrian
Roșcăneanu Radu
Ursu Cătălin
Lista candidaților la Camera Deputaților
Lăcătușu-Andrei Cristina-Aneta
Curelariu Raluca-Ștefania
Iftode Eusebiu-Ilie
Gheorghiță Carmen
Venedict Mihai
Lungu Ioan-Viorel
Bordianu Constantin-Cristian
Turiceanu Andreea-Nicoleta
Organizaţia din Botoşani a Partidului Alianţa pentru Unirea Românilor (AUR) a depus, miercuri, la Biroul Electoral de Circumscripţie Judeţean candidaturile pentru alegerile parlamentare.
Coordonatorul organizaţiei judeţene, Ariadna Elena Cîrligeanu, ocupă prima poziţie pe listele pentru Camera Deputaţilor, în timp ce fostul candidat al AUR pentru Primăria Botoşani, Cătălin Silegeanu, se află pe primul loc pe lista pentru Senat.
“Candidez la postul de senator pentru o altfel de Românie, o Românie normală, o Românie în care nu există corupţie, pentru o Românie în care să pot să îmi cresc copiii aici, pentru o Românie care să nu fie vândută străinilor şi pentru români care vor să producă în ţara lor pentru români”, a declarat Cătălin Silegeanu.
Pe lista pentru Senat se mai regăsesc Cătălin Darie, Ana-Maria Catargiu, Constantin Diaconescu şi Raluca Manuela Grădinaru, iar pe cea de la Camera Deputaţilor se mai află Matei Ştefănescu, Ciprian Gabriel Ignătescu, Gelu Tudor Foca, Andrei Sebastian Ariton, Geo Florentin Prisacariu, Medeea Cătălina Halici şi Elena Georgiana Alexandru.
Șoferii se pot trezi cu permisul suspendat pentru abateri la care nici nu s-ar fi gândit. Modificări în Codul Rutier care au intrat în vigoare de la 1 octombrie
De la începutul lunii octombrie, o serie de reglementări din Codul Rutier s-au înăsprit și pot duce chiar la suspendarea dreptului de a conduce, scrie realitatea.net. Chiar și abateri considerate până acum minore, precum vorbitul la telefon la volan, se sancționează cu suspendarea dreptului de a conduce și reținerea permisului.
Abateri pentru care se poate suspenda permisul pe 30 de zile:
– Folosirea telefonului mobil sau a altor dispozitive electronice
– Depășirea coloanei de mașini oprite la semafor
– Neacordarea de prioritate pietonilor sau vehiculelor
– Trecerea pe roșu
– Depășire neregulamentară
– Acumularea a 15 puncte de penalizare
– Nerespectarea semnalelor polițistului rutier
Șoferii care au permisul suspendat și circulă pe drumurile publice cu dovada înlocuitoare expirată riscă amenzi mari, dosar penal și chiar închisoare de la 6 luni la 3 ani, în funcție de gravitatea abaterilor.
Suspendarea permisului de conducere pentru 60 de zile:
Publicitate
– Accidente din neacordarea de prioritate
– Depășirea neregulamentară
– Circulația pe sens opus
În cazul unor abateri și mai periculoase, suspendarea dreptului de a conduce se poate extinde la 90 sau chiar 120 de zile.
Conducerea sub influența alcoolului – Dacă nu este o infracțiune penală, aceasta conduce la suspendarea permisului pentru 90 de zile.
Probleme tehnice grave – Conducerea unui vehicul cu probleme majore la sistemul de frânare sau direcție este o gravă încălcare a regulilor.
Întoarcerea sau circulația pe contrasens pe autostradă – Aceste gesturi sunt de o gravitate extremă și atrag suspendarea permisului pentru 120 de zile.
Nerespectarea regulilor la trecerea de cale ferată – Ignorarea barierei sau semaforului la calea ferată poate pune viața în pericol, motiv pentru care se pedepsește sever.
Suspendarea pe loc a dreptului de a mai conduce:
Publicitate
– conducerea unui autovehicul sau tramvai sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor ori produselor stupefiante sau medicamentelor cu efecte similare;
– conducerea vehiculului cu defecţiuni tehnice grave la sistemul de frânare sau la mecanismul de direcţie;
– nerespectarea semnalelor poliţiştilor la trecerea coloanelor oficiale sau întercalarea ori ataşarea la o astfel de coloană;
– neoprirea la semnalul regulamentar al poliţistului, în scopul sustragerii de la control, dacă a fost necesară urmărirea pentru oprire;
– neanunţarea şi/sau neprezentarea la unitatea de poliție competentă, în 48 de ore de la implicarea într-un accident cu pagube materiale.
O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist
Revista “Apostrof” nr. 9 din 2024. Anchetei revistei, având ca temă “ierarhiile literare”, răspunde şi botoşăneanul Gellu Dorian. Reţinem: 1. “Într-un act cultural cum este literatura, normal nu ar trebui să se facă ierarhii în timpul cât scriitorii îşi realizează opera, cât timp şi-o consolidează şi o face consacrată”; 2. “Literatura nu este o competiţie sportivă, în care clasamentele chiar fac ierarhiile necesare. Acestea, în literatură, eventual le face timpul printr-un canon care este construit numai şi numai pe criterii de valoare…”; 3. “Este adevărat că un scriitor poate evolua de la prima la ultima sa carte, cum la fel de adevărat este că poate involua sau stagna”; 4. “S-a văzut în ultima vreme la noi că scriitori despre care se credea că nu vor putea fi daţi niciodată jos de pe piedestal au fost coborâţi, fie scoşi din manual, fie abandonaţi la periferia istoriilor literare, iar în locul lor, noua critică, una de conjunctureă, plină de parti –pris-uri, de grup, a pus în loc pe noii “mari scriitori”, încât, pentru cine poate să facă o comparaţie reală se poate constata degradarea nu doar a literaturii în sine , ci a celor care cred că sunt specialist în fenomenul literar…”; 5. “Nu există literatură critică fără subiectivitate”; 6. “Subiectivitatea este utilă unui critic literar când se apleacă asupra unei cărţi cu dragostea şi plăcerea cititorului care caută în acea carte chiar şi cele mai mici satisfacţii, bucurii estetice, emoţii, în aşa fel ca tratarea subiectului să fie una ce sudează obiectivitatea sentinţei justificate”; 7. “A fi obiectiv în critica literară înseamnă a fi tehnic bine aşezat în decriptarea unui text literar…”; 8. “Cum critica de întâmpinare a devenit critică de cumetrie, selecţia literaturii de calitate a devenit una imposibil de realizat”;
Revista „Apostrof” nr. 9 din 2024. Ion Buzaşi publică un eseu despre teza de doctorat a lui Ioan Alexandru, susţinută în 1973 şi intitiulată „PATRIA LA PINDAR ŞI EMINESCU”. Lucrând la traducerea lui Pindar, Ioan Alexandru a putut constata posibilitatea realizării unei paralele cu Eminescu, observând un motiv central la ambii poeţi: PATRIA. Mai mult, Eminescu n-a cunoscut opera lui Pindar şi nici, ca Holderlin, n-a cutreierat Elada pe urmele acestuia. Ion Buzaşi reţine câteva pasaje din textul tezei: 1. „Gândul că Eminescu face parte din aceeaşi familie spirituală ca poet, cu Pindar s-a ivit şi a prins consistenţă lucrând la traducerea în româneşte a „Imnelor” şi a fragmentelor rămase nouă de la acest poet elen din veacul al cincilea, socotit încă singular în timpul vieţii”; 2. „Eminescu nu face acel drum iniţiatic pe urmele lui Pindar. El este un om al locului , ce ţine de un loc arhaic, ce-l captează şi-l farmecă, într-atât încât nu poate hălădui nicicum din raza ochiului acestuia. Marea conversiune, evenimentul vieţii lui Eminescu nu-i IEŞIREA, descoperirea în străini şi departe, un alt cer şi seminţie a slavei reale ce-i dă omului s-o poarte şi îmbrace, ci tocmai LOCUL DE AICI, acest TOPOS cu felul său de vieţuire şi măreţia faptei cuvântului în acest loc alcătuiesc EVENIMENTUL VIEŢII POETULU”; 3. „Organic legat de cetatea sa patrie, Pindar nu va descoperi nici o altă lume decât cea în care a venit. Ca şi Eminescu, va fi plecat o perioadă în străini, dar lucrând pentru ACASĂ, se va întoarce, va vieţui trecând prin nevoiri şi el de tot felul, dar rămânând fidel rostitor al patriei elene al cărei înţeles se va lămuri pe parcurs”; 4. „Această STATORNICIE ÎN PATRIE , această fidelitate absolută faţă de tradiţie şi profunzimea explorării tradiţiilor acestei PATRII face posibilă evocarea lui Eminescu nefiind vorba de influenţe, ci de comunitate spirituală”; 5. „Doi poeţi în toposuri şi veacuri diferite, necunoscându-se, în momente cruciale ale cântului lor, au atitudini civice (şi poetice) asemănătoare: sunt refractari faţă de străini, , închişi în matca lor, ospitalieri, dar nu iubitori de obiceiuri străine ( Pindar: „Este însă de neamul omenesc cel mai nebun / Cel ce ruşinându-se în Patrie, priveşte la străini”; Eminescu: „Cine-a îndrăgit străinii / Mânca-i-ar inima câinii”). 6. „Poeţi ca Eminescu nu scriu pentru filologi sau filozofi care cugetă în grai desluşit durata şi soarta lor în cosmos: problematica lor este a noastră, a tuturor”; 7. „Înalta moralitate a acestor doi poeţi, organicul lor patriotism, evlavia şi hărnicia lor sunt vertebre de aur în osatura fiecărei făpturi rupte din huma arsă a acestui statornicit topos, ctitorit aici între Carpaţi şi Dodona, peste care şerpuieşte puterea Ictrosului”.