Connect with us
Publicitate

Actualitate

CALENDAR ORTODOX 2023: Sfinții mucenici Flor și Lavru

Publicat

Publicitate

Acești sfinți mucenici au fost frați după trup și după duh, crezând în Hristos și placându-i Lui, prin fapte bune. Și erau, cu meșteșugul săpători în ă sub îndrumarea unor Sfinți bărbați, anume Proclu și Maxim, de la care au învățat nu numai meșteșugul, ci și viața plăcută lui Dumnezeu, a credinței creștine. Deci, mai întâi, au fost uciși, pentru Hristos, învățătorii lor, apoi, și ei, după învățători, s-au făcut moștenitori ai cununilor mucenicești, pătimind, pe vremea lui Licheon, dregătorul Iliricului. Un oarecare stăpânitor, al altei țări, a rugat pe dregătorul Iliricului să-i trimită niște iscusiți ziditori în piatră, ca să ridice zeilor păgâni o frumoasă capiște de piatră. Și au fost trimiși , la stăpânitorul acela, acești Sfinți, Flor și Lavru, ca unii ce erau mult mai iscusiți decât alții, la lucrul acela. Zidind ei capiștea, după porunca aceluia, prețul pentru osteneala îl împărțeau săracilor, învățându-i pe ei sfânta credință în Hristos, iar ei petreceau în postiri, în rugăciuni și în osteneli, pentru că noaptea se rugau, iar ziua își săvârșeau lucrul lor, luând puțină hrană, iar pe săraci hrănindu-i cu îndestulare. Dar, nu numai pe săraci, ci și pe un slujitori idolesc l-au adus la credința lui Hristos, împreună cu fiul său. Într-una din zile, cioplind ei piatra, un fiu al aceluiași slujitor, copil tânăr, venind aproape de ei, pe când sta el să-i privească, deodată, piatra pe care o ciopleau, sărind o bucățică, a lovit pe copil în ochi și l-a vătămat. Răcnind el și venind tatăl lui și văzând sângerată fața copilului și ochiul rănit, și-a rupt hainele de jale. Și a început a ocărî pe Sfinții lucrători, sărind să-i bată, dar, fiind oprit de alții care erau acolo și care mărturiseau nevinovăția lucrătorilor și că tânărul, singur, a fost pricina nenorocirii sale, apropiindu-se de cei ce ciopleau, fără să se păzească. Iar Sfinții Flor și Lavru mângâiau pe copil, făgăduindu-i că se va tămădui ochiul copilului si o să vadă ca mai înainte. Au început pe copil au început a-l învăța cunoștința adevăratului Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos și ziceau: „De vei crede, din toată inimă, în Dumnezeul cel propovăduit de noi, ochiul tău, îndată, se va tămădui”. Tânărul, însă, zicea: „Dacă ochiul meu va fi așa precum era întâi, voi crede și mă voi închina Dumnezeului vostru, de vreme ce se cade a crede, cu adevărat, într-Acel Dumnezeu, Care tămăduiește pe cei bolnavi și luminează ochii, mai mult decât în zeii care în loc sa tămăduiască, îmbolnăvesc pe cei sănătoși”. Sfinții Flor și Lavru s-au ridicat și au început a se ruga cu lacrimi lui Dumnezeu, pentru tămăduirea și luminarea, nu numai a ochiului trupesc, ci și pentru ochii sufletești ai acelui tânăr. Și, după multă rugăciune, când au însemnat ochiul lui cel bolnav cu semnul Crucii, îndată, acela s-a făcut întreg și deplin sănătos și vedea bine, ca și mai înainte. Deci, acel tânăr tămăduit, a crezut, îndată, în Hristos și nu numai el, ci și tatăl lui, slujitorul idolesc, cu numele Memertin. Și s-a făcut acesta, atunci din slujitor drăcesc, rob al Domnului Iisus Hristos, împreună cu fiul său. Deci, după puține zile, Sfinții lucrători Flor și Lavru, având ajutător la lucru pe îngerul lui Dumnezeu, au sfințit capiștea ce o zideau și n-au lăsat-o pe ea ca locuința idolilor, ci au sfințit-o spre slava preasfântului nume al Domnului nostru Iisus Hristos, punând într-însa cinstita Cruce și, adunând ca la 300 de frați săraci, au făcut cântare de toată noaptea, lăudând pe Hristos, Dumnezeu. Și a venit atunci, de sus, o lumină a slavei cerești și a umplut lăcașul acela de minunată strălucire. Au mers, apoi, frații în locașul apropiat, unde erau pregătiți idolii. Și, legând pe acei idoli, i-au târât pe pământ, lovindu-i și sfărâmându-i în bucăți. Despre toate acestea înștiințându-se, stăpânitorul a prins pe Sfinții Flor și Lavru și pe toți cei împreună cu dânșii, între care era și Memertin cu fiul său, și i-au osândit să fie arși de vii, iar, pe Sfinții Flor și Lavru, bătându-i cumplit, i-a trimis lui Licheon, dregătorul Iliricului. Acela, cercetându-i pe ei și aflându-i neclintiți în creștineasca credință, i-a aruncat într-un puț adânc și cu pământ i-a acoperit. Iar, după mulți ani, s-au arătat Sfintele lor moaște, izvorând tămăduiri și au fost aduse, cu cinste mare, la Constantinopol, întru slava lui Hristos, Dumnezeul nostru.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Noile REGULI din școli: Elevii NU mai au voie să folosească telefoanele mobile nici în PAUZE. Explicații de la minister

Publicat

Publicitate

Elevii nu mai au voie să folosească telefoanele mobile nici în pauze, este precizarea făcută de secretarul de stat Florian Lixandru din Ministerul Educației, în contextul noilor reguli din școli, relatează alba24.ro.

Este vorba despre regulamentul unităților de învățământ preuniversitar  (ROFUIP) din 2024, Statutul elevului și Legea învățământului preuniversitar.

„Ca și până acum, utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs este interzisă, cu excepția situațiilor în care acestea pot fi folosite ca mijloc didactic. Practic, la decizia profesorului acesta poate permite elevilor să folosească telefoanele mobile în timpul orei respective.

Conducerea unității de învățământ are obligația să asigure un spațiu în care elevii să depoziteze telefoanele, telefoane care nu pot fi folosite pe parcursul programului școlar – practic, ele ar trebui să fie depozitate la intrare și să își preia fiecare elev telefonul la plecare.

Dacă se întâmplă ca un elev să fie prins cu telefonul asupra lui în timpul programului școlar, profesorul are posibilitatea să îi rețină telefonul și să i-l restituie la sfârșitul programului școlar.

Publicitate

Ca element de noutate este faptul că nu pot folosi telefoanele pe întregul parcurs al programului școlar al unei zile. Până acum, în vechiul regulament, aveau posibilitatea să îl folosească în pauze. Acum, practic, n-au voie nici pe timpul pauzelor”, a declarat secretarul dFlorian Lixandru, în cadrul emisiunii Liceenii Smart, difuzată la Canal 33, potrivit edupedu.ro.

Noile reguli din școli. Utilizarea telefoanelor

Potrivit Legii învățământului universitar, ”utilizarea unui telefon mobil sau a oricărui alt echipament de comunicații electronice de către un elev este interzisă pe perioada desfășurării cursurilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ”.

În ROFUIP 2024 se precizează că” utilizarea acestora în timpul orelor de curs se poate face numai la solicitarea cadrului didactic, în situația folosirii lor în procesul educativ”.

Publicitate

În Statutul elevului 2024, prevederea este că se interzice folosirea telefoanelor mobile:

  • în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.

Pe tot parcursul programului școlar, telefoanele mobile ale elevilor sunt depuse într-un spațiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă, la care are acces profesorul diriginte sau directorul unității de învățământ, iar în lipsa acestora cadrul didactic desemnat să efectueze serviciul pe școală.

Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul didactic/didactic auxiliar al unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevi, după caz.

Decizie la nivelul școlilor

Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat recent că școlile vor decide dacă aplică sau nu prevederea privind interzicerea totală a telefoanelor.

„La nivel național, nu am introdus această interdicție, pentru că sunt școli care se află în zone îndepărtate, sunt copii care fac naveta și în aceste cazuri este nevoie ca părinții să poată lua legătura cu ei pentru preluare, în pauze, să-i anunțe că nu pot să ajungă”, a precizat ministrul.

Anul școlar 2024-2025. Alte reguli noi

Florian Lixandru a mai făcut următoarele precizări:

  • Elevii vor avea 5 note pentru fiecare perioadă de învățare. La finalul anului va fi calculată o medie. La fiecare 20 de absențe nemotivate, media elevului va scădea cu un punct.
  • S-a reintrodus sancțiunea ce prevede exmatriculare cu sau fără drept de înscriere. Ne-am confruntat anul trecut cu suficiente cazuri de violență a unor elevi asupra colegilor sau chiar asupra cadrelor didactice. Atunci, prin legea învățământului universitar a fost reintrodusă sancțiunea privind exmatricularea. Elevii în cauză pot participa la programe de consiliere, pentru prevenirea unor astfel de comportamente.
  • Elevii care deranjează orele de curs pot fi trimiși într-un spațiu special amenajat, cu supraveghere video, sub supravegherea unui cadru didactic, pentru a desfășura alte activități educative.

Citeste mai mult

Eveniment

Studiu: Şoferii sunt mai puțin atenți și DISTRAŞI când folosesc sistemele de automatizare a mașinilor

Publicat

Publicitate

Şoferii tind să se implice în activităţi nelegate de condus, ca verificarea telefonului sau mâncatul, atunci când utilizează sisteme de automatizare parţială, arată un nou studiu al IIHS, relatează mediafax.ro.

Un nou studiu realizat de Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) a scos în evidenţă faptul că şoferii sunt mai predispuşi să se angajeze în activităţi nelegate de condus, cum ar fi verificarea telefonului sau mâncatul, atunci când folosesc sisteme de automatizare parţială, scrie Reuters.

Studiile au fost întreprinse pe parcursul unei luni şi au inclus două sisteme cunoscute: Autopilot de la Tesla şi Pilot Assist de la Volvo.

Sistemele de automatizare parţială, care folosesc camere, senzori şi programe pentru a regla viteza şi a menţine maşina pe banda proprie, permit uneori schimbarea automată a benzii.

Cu toate acestea, şoferii sunt obligaţi să monitorizeze constant drumul şi să fie pregătiţi să preia controlul în orice moment, majoritatea sistemelor cerându-le, de altfel, să ţină mâinile pe volan.

Studiul IIHS a arătat că, în ciuda regulilor menite să limiteze distragerea atenţiei, şoferii îşi adaptează comportamentul pentru a include activităţi nelegate de condus.

Publicitate

David Harkey, preşedintele IIHS, a spus că aceste rezultate arată nevoia unor măsuri de siguranţă mai clare pentru a preveni utilizarea greşită a sistemelor de automatizare parţială.

„Dacă îi antrenezi pe oameni să creadă că atenţia înseamnă doar să mişti volanul din când în când, atunci exact asta vor face”, a spus Harkey.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Școala Altfel: Lecție de prim ajutor pentru elevii Colegiului Național “Mihai Eminescu ” din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Elevii claselor a VI-a A și a IX- a D de la Colegiul Național “Mihai Eminescu ” din municipiul Botoșani au participat, astăzi, la o lecție de prim ajutor. Activitățile au fost organizate în cadrul Programului “Școala Altfel”, la solicitarea instituției de învățământ.

Paramedicii SMURD le-au vorbit copiilor despre obstrucția căilor aeriene, fie cu alimente ingerate în grabă, fie cu diverse obiecte precum monezi, mărgele, agrafe, nasturi etc. Totodată, le-au arătat celor prezenți cum să execute corect resuscitarea, copiii fiind nerăbdători să încerce aceste manevre.

De asemenea, s-au adus în discuție și accidentele ce se pot produce atunci când aceștia se află în școală. Astfel, li s-a recomandat să nu se joace cu obiectele folosite la ore, precum compasul din trusa de geometrie pentru că acesta este ascuțit și îi poate răni.

Copiii au fost sfătuiți să nu se împingă pe hol sau în apropierea scărilor deoarece se pot lovi.

“Cu acest prilej, salvatorii au oferit materiale de informare preventivă și sfaturi din cadrul campaniilor naționale: „Nu tremur la cutremur”, Ai grijă la cea mai mare grijă: siguranța copilului tău”, „R.I.S.C. – Renunță! Improvizațiile Sunt Catastrofale!”, „R.I.S.C. – Siguranța NU e un joc de noroc!”, „R.I.S.C. – Mai bine previi, decât să nu fii!” și „Un cămin sigur pentru copilul tău!”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoşani, Dorina Lupu.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

ZUMBA cu Dana la Școala de Dans Arlechin! HAI cu prietenii și fă mișcare alături de cei cu aceeași pasiune ca tine!

Publicat

Publicitate

Asociația Județeană de Dans Sportiv Botoșani organizează, la Casa de Cultură a Tineretului, din Botoșani, începând cu 26 septembrie 2024, ora 17:00, grupe pentru începători și avansați, în cadrul proiectului – Zumba cu Dana la Școala de Dans Arlechin.

Parte din programul „Sport și mișcare pentru fiecare”, desfășurat și în orașul Săveni din 2022, acest proiect aduce energia și bucuria Zumba în viețile copiilor, tinerilor și adulților!

Dana Filip, instructor acreditat de Aerobic-Fitness și Zumba și coordonator a claselor de Zumba la Asociația Arlechin, te îndeamnă:

„Dansați, dragilor, pentru că dansul este BUCURIE, DESCĂTUȘARE și TERAPIE! Este cea mai plăcută și ușoară formă de MIȘCARE, o adevărată PROVOCARE care ne învață ELEGANȚA și ne face să ne simțim MINUNAT! Nu este COMPETIȚIE, nu este pentru PODIUM și nu este pentru COMPARARE!”, au transmis membrii de Zumba la Asociația Arlechin.

Flavius Damean, CEO al Asociației Arlechin și președinte al Asociației Județene de Dans Sportiv Botoșani, a explicat:

„Obiectivele programului Zumba cu Dana la Școala de Dans Arlechin sunt centrate pe îmbunătățirea sănătății și bunăstării participanților. Cu experiența sa vastă ca instructor acreditat de Aerobic-Fitness și Zumba, Dana creează un mediu pozitiv și energic, care îi va motiva pe cursanți să participe regulat la clase. Printr-o combinație de coregrafii dinamice și exerciții specifice, programul ajută la dezvoltarea coordonării, flexibilității și tonusului muscular, contribuind astfel la o condiție fizică optimă. În plus, Dana încurajează participanții să-și atingă obiectivele personale, sprijinind astfel creșterea încrederii în sine și îmbunătățirea imaginii personale. Clasele sunt concepute pentru a facilita socializarea, transformând antrenamentele într-o experiență interactivă și plăcută. Programul este flexibil și adaptat nevoilor fiecărui participant, asigurându-se că toată lumea se simte inclusă și motivată să progreseze. Sub îndrumarea Danei, fiecare antrenament este sigur și eficient, mișcările fiind corect executate pentru a preveni accidentările și a maximiza rezultatele, oferind astfel o experiență plăcută și sigură pentru toți participanții.”

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending