Connect with us
Publicitate

Actualitate

CALENDAR ORTODOX 2023: Sfinții martiri Constantin Brâncoveanu cu cei patru fii ai săi și sfetnicul Ianache

Publicat

Publicitate

Urcat pe tronul Ţării Româneşti în anul 1688, Constantin Brâncoveanu a domnit peste un sfert de veac, marcând istoria Neamului şi a Bisericii prin numeroase ctitorii ocrotind cultura, secondat de Mitropolitul Antim Ivireanul, şi apărând Ortodoxia pe pământ românesc şi străin.

La 25 Martie 1714, Voievodul Constantin Brâncoveanu este mazilit de turci, dus cu familia la Istambul şi închis în temniţa Edicule (Şapte Turnuri). Pâna în vară a fost torturat continuu pentru a mărturisi unde-şi avea banii, turcii numindu-l „Altân Bei” (Prinţul Aurului).

După torturi cumplite i-au smuls semnătura pentru aurul depus la Veneţia. La 15 August 1714, de Sf. Maria Mare, când împlinea 60 de ani, iar Doamna Maria îşi serba onomastica, Constantin Brâncoveanu a fost dus la locul de osânda Ialy Chisc (Chioşcul Mării).

Erau prezenţi sultanul Ahmed al III-lea, marele vizir Gin Ali şi numeroşi privitori. Li s-a îngaduit să-şi facă o ultimă rugăciune, după care sultanul le-a oferit viaţa dacă trec la mahomedanism. Dar răspunsul demn al Voievodului a fost: „Împarate! Averea mea, cât a fost, tu ai luat-o, dar de legea mea creştină nu mă las! În ea m-am născut şi am trăit, în ea vreau să mor. Pământul ţării mele l-am umplut cu biserici creştineşti şi, acum, la bătrâneţe, să mă închin în geamiile voastre turceşti? Nu, Împărate! Ţara mi-am apărat, credinţa mi-am păzit. În credinţa mea vreau să închid ochii, eu şi feciorii mei”. Apoi şi-a încurajat fiii astfel: „Fiilor, aveţi curaj! Am pierdut tot ce aveam pe lumea aceasta pământească. Nu ne-au mai rămas decât sufletele, să nu le pierdem şi pe ele, ci să le aducem curate în faţa Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Să spălăm păcatele noastre cu sângele nostru!” Sultanul a dat semnalul execuţiei.

Primul a fost decapitat visternicul Ianache Văcărescu, apoi cei patru fii ai Domnului: Constantin, Ştefan, Radu şi micuţul Matei (11 ani). Înmărmurit de durere, Domnul murmura: „Doamne, fie voia Ta”, după care i s-a tăiat şi lui capul. Capul Domnului nu s-a putut dezlipi de trup la lovitura nedibace, poate miloasă, a călăului, şi, grămadă, trupul bătrânului părinte a căzut în ţărâna udată de sângele tuturor copiiilor săi. Cele şase trupuri decapitate au fost aruncate în apele Bosforului, iar capetele „purtate în prăjini” pe străzile cetăţii, au fost înfipte la o poarta a Seraiului şi ţinute acolo trei zile, după care au fost aruncate în mare. Creştinii pioşi au pescuit trupurile şi le-au înmormântat, pe ascuns, în biserica Adormirii Maicii Domnului din insula Halchi. Osemintele Voievodului-Martir au fost aduse în ţară de soţia sa, Doamna Maria, în anul 1720 şi îngropate pe ascuns în biserica Sfântul Gheoghe-Nou din Bucureşti.

Prins între un imperiu islamic a cărui criză se concretizează prin înăsprirea regimului de exploatare la care era supusă Ţara Românească, un imperiu habsburgic în care românii ortodocşi sunt presaţi să treacă la greco-catolicism şi imperiul țarist doar în aparenţă ortodox, căci expansiunea lui Petru cel Mare se suprapune pe un program brutal de occidentalizare a societăţii ruse, Constantin Brâncoveanu, prin intermediul unei diplomaţii iscusite, face tot ce îi stă în putinţă pentru ca ţara să-şi menţină autonomia şi să nu devină teatru de război. În acelaşi timp, Brâncoveanu se angajează într-o operă de consolidare spirituală şi culturală nu doar a identităţii româneşti, ci a identităţii Răsăritului ortodox în ansamblu, prin tipărirea de cărţi sfinte nu doar în română, ci şi în greacă, arabă şi georgiană, prin ctitorii bisericeşti şi mănăstireşti, prin sprijinirea aşezămintelor monahale din ţară şi din afara țării, prin sprijinirea ortodocşilor din Transilvania, prin înfiinţarea Academiei Domneşti. Într-o ţară robită şi lipsită de pază şi ziduri, în vremuri pline de greutăţi, tulburări şi nenorociri, domnitorul investeşte, în omul dinlăuntru, în şcoală şi Biserică. Intensitatea acestei misiuni spirituale şi culturale brâncoveneşti reflectă o presimţire a faptului că timpul nu mai avea răbdare cu vechea lume românească, că se apropia momentul în care lucrarea de zidire a omului lăuntric avea să fie pusă la încercare. Martiriul Sfântului Constantin Brâncoveanu, alături de fiii săi şi de Sfetnicul Ianache, dă mărturie de faptul că pentru omul vechii lumi româneşti, pieirea fizică nu reprezenta răul suprem, căci omul avea un suflet a cărui pierdere nu putea fi compensată nici de dobândirea lumii întregi. În ciuda păcatelor ei, idealul care lumina şi ghida vechea lume românească era sfinţenia. Martiriul sfinţilor Brâncoveni, prin care se încheie perioada domniilor pământene, reprezintă un prag istoric ce vesteşte împământenirea noii lumi, cu încercările ei, care încă ne privesc pe noi pe toţi. În închisorile comuniste aveau să se experimenteze tehnici de zdrobire a omului lăuntric, extinse în diverse forme mai puţin brutale la nivelul întregii societăţi comuniste, iar astăzi, pare că zidirea omului lăuntric este deseori împiedicată prin pătrunderea în spaţiul românesc a unor modele culturale, educative şi economice cu consecinţe pustiitoare. În acest sens, zidirea cultural-spirituală brâncovenească şi mai presus de toate exemplul sfântului voievod şi al fiilor săi, reprezintă moştenirea lăsată nouă de acesta din care continuăm încă să ne hrănim în acest ceas târziu al lumii. Deşi este din ce în ce mai îndepărtată de lumea lui, lumea noastră este încă luminată de lumina jertfei sale, iar sufletele noastre se sprijină încă pe mijlocirea rugăciunilor sale şi a celor martirizaţi împreună cu el. Prăznuirea Sfinților Martiri Brâncoveni este pentru noi toți un prilej de meditație la toate cele ce ni se întâmplă. Prin Biserică, Dumnezeu ni-i pune înainte pe Sfinții Martiri Brâncoveni, ca o chemare adresată sufletelor noastre ca să se întoarcă acasă, în adâncul de întâlnire cu Dumnezeu și cu neamul. Nimeni dintre Sfinții noștri nu era mai potrivit pentru ca să ne amintească, să ne cheme și să ne ajute să ne venim întru sine, pe noi cei de astăzi înstrăinați de propria noastră ființă și de Dumnezeu, fără ca măcar să ne mai dăm seama că rătăcim și alergăm după ținte vrăjmașe nouă și devenirii noastre, pe pământ și în veșnicie. Mulți îl privesc pe Sfântul Constantin Brâncoveanu mai mult ca pe o figură politică deosebită, un excepțional diplomat, un om de cultură. Dar chipul în care Dumnezeu voiește ca el să rămână în inimile noastre este cel de sfânt, de martir al credinței, de creștin puternic și adevărat care și-a ancorat toata viața faptele sale în credință, de la început și până la sfârșit, căci pe toate le-a făcut numai cu ajutorul lui Dumnezeu, prin credința sa puternică, autentică și prin dragostea sa nefățarnică pentru Dumnezeu și aproapele. Iar noi spre aceasta trebuie să luăm aminte! Daca îi privim ca oameni „de-ai noștri”, provenind dintre noi, sfințindu-se și jertfindu-se pentru noi, atunci raportarea noastră la sfinți devine caldă, intimă, personală. De „roadele” unui neam se pot împărtăși toți cei care doresc. Este foarte importantă această înțelegere a lucrurilor în procesul de regăsire lăuntrică pe care trebuie să-l realizăm, înțelegere pe care străbunii noștri o aveau. Ei își cântau cu dragoste și jale eroii și martirii. Mărturie ne sta chiar Balada lui Brâncoveanu. Poporul nu-l privea pe domnitor cu distanță, ci ca pe o mlădiță aleasă și vrednică a sa, ca pe cineva de-o simțire cu el, pe care îl înconjura cu o dragoste părintească. De aceea îi cânta cu durere martiriul în balade, luându-și-l ca simbol și pildă, căci și el l-a iubit și nu l-a trădat ci „bine l-a domnit și cu pace l-a hrănit” și nu l-a făcut de rușine turcindu-se. Aceasta era credința, trăirea și simțirea străbunilor noștri pe care trebuie să o reînviem și în noi. Se cuvine ca această prăznuire de astăzi a Sfinților Brâncoveni, să nu se încheie banal odată cu ziua, ci să dureze în continuare și să rodească în inimile noastre după voia lui Dumnezeu.

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Vouchere sociale de 500 de lei pentru copii. Ce se poate cumpăra cu banii

Publicat

Publicitate

Vouchere sociale de 500 de lei pentru copii: Peste 400.000 de copiii care provin din medii defavorizate vor primi tichete sociale în valoare de 500 de lei. Cu banii se pot cumpăra rechizite şi haine, potrivit unei hotărâri de guvern adoptate în şedinţa de miercuri, scrie alba24.ro.

Măsura are drept scop combaterea abandonului şcolar, iar finanţarea va fi asigurată din fonduri europene.

Premierul Marcel Ciolacu a estimat numărul copiilor care vor beneficia de vouchere sociale de 500 de lei la aproximativ 400.000.

„Altă investiţie importantă este să susţinem copiii din medii defavorizate să meargă la şcoală şi grădiniţă ca să combatem în continuare abandonul şcolar. Orice copil dintr-o familie care are nevoie de sprijin va primi 500 de lei ca tichete sociale” a spus el la începutul ședinței de Guvern.

”În conformitate cu prevederile art.1 alin.(1)și alin.(3) din Legea nr.248/2015, republicată, în scopul stimulării participării în învăţământul preşcolar a copiilor din familii defavorizate şi al creşterii accesului la educaţie a acestora, se instituie stimulentul educaţional, sub formă de tichete sociale, finanţarea acordării stimulentului educaţional realizându-se din bugetul de stat prin sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, alocate pentru bugetele locale cu această destinaţie” se arată în motivarea Hotărâri de Guvern.

Publicitate

Precizarea din Hotărârea de Guvern: 

”Se aprobă suplimentarea bugetului Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene pe anul 2024 cu suma de 175.000.000 din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, reprezentând credite bugetare la cap.51.01 „Autorități publice şi acțiuni externe”, titlul 56 „Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare”, în vederea asigurării integrale a necesarului de finanțare de la bugetul de stat pentru implementarea măsurii de acordare de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional 2023 – 2027, prin acordarea integrală a tranșei pentru anul școlar 2024-2025 a sprijinului educațional pentru preșcolarii și elevii
dezavantajați din învățământul de stat preșcolar, primar și gimnazial, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susţinerea preşcolarilor şi elevilor dezavantajaţi care beneficiază de sprijin educaţional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile şi luarea unor măsuri în domeniul educaţie, cu modificările și completările ulterioare”.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

PSD Botoșani: Vine PREȘEDINTELE! Social-democrații botoșăneni își așteaptă liderul. Programul premierului Marcel CIOLACU

Publicat

Publicitate

Premierului Marcel Ciolacu este așteptat, joi, la Botoșani. Vizita președintelui PSD, din data de 24 octombrie 2024, la Botoșani se va desfășura un program foarte bine stabilit pentru că trebuie să ajungă și la Suceava.

Premierul va vizita Teatrul Mihai Eminescu, după care va avea o întâlnire cu mediul de afaceri la Hotel Rapsodia. La final va face câteva declarații de presă.

Citeste mai mult

Eveniment

Serviciul 112 va putea fi apelat video, chiar și în absența conexiunii la rețea

Publicat

Publicitate

Serviciul de urgență 112 va putea fi apelat și video și chiar dacă nu există o conexiune la rețeaua de telefonie mobilă, a declarat șeful programului de urgență din cadul Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), Florin Feticu. Tehnologia va fi dsponibilă, cel ai probabil, în jurul anului 2027, scrie realitatea.net.

Comunicarea se va face printr-o aplicație actualizată, care va integra funcționalități precum RTT (real-time text), apel video, transmitere de imagini și simboluri de urgență. Primele funcționalități vor fi disponibile în câteva luni sau cel mult într-un an, a susținut Florin Feticu.

„Proiectul va permite transmiterea video direct către serviciul de urgență, oferind echipelor de intervenție informații vitale de la fața locului. Acest serviciu va fi disponibil nativ în rețelele mobile, fără a depinde neapărat de o conexiune de date.

Orizontul de timp ar fi undeva în anul 2027 pentru a avea aceste comunicații. Totuși, aș dori să reamintesc că este important ca acest serviciu să funcționeze pe tot lanțul de alertare. Dacă, de exemplu, noi oferim acest serviciu, dar rețelele mobile nu îl susțin încă, proiectul va fi nefuncțional, deoarece utilizatorii nu vor putea apela de pe telefon”, a declarat Florin Feticu, șeful Departamentului 112 din Serviciul de Telecomunicații Speciale, în cadrul evenimentului Agenda România 4.0 – Viitorul sănătății: Convergența dintre medicină și tehnologie, desfășurat la Timișoara.

 

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (293)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

STEJARII  LUI  ION  ISTRATE

Publicistul, poetul şi editorul Ion Istrate, directorul executiv al Editurii „Agata” din Botoşani şi al revistei „Luceafărul”, îmi trimite recenta sa carte,  „Ovidiu Chelaru vivantul senior” (antologie publicistică, Editura „Agata”, Botoşani, 2024). Volumul apare sub  auspiciile colecţiei „Marcăm stejarii”, fiind al treilea. Primul se intitulează „Gheorghe Burac – 80, seva din rădăcinile gliei strămoşeşti”, iar al doilea „Ilie Pascal – 94, un simbol, un # (diez) al valorilor tradiţionale”. Reţinem din  „Succintele consideraţii despre Ovidiu Chelaru”, rânduri cu care se deschide volumul: 1. „La o vârstă nu departe de 94 de ani (născut pe 10 februarie 1931), Ovidiu Chelaru prin vivacitatea Domniei sale, mă bucură de fiecare dată când ne întâlnim pentru a depăna amintiri şi a ne bate prin opinii”; 2. „Profunzimea şi sensibilitatea dialogurilor noastre nu se destramă în timp, se coagulează şi ating trăiri şi atitudini care aduc la viaţă amintiri şi sentimente uitate”; 3. „Trăind şi muncind într-o perioadă când încă se mai apreciau valorile noastre tradiţionale, specifice românului, când în relaţiile interpersonale şi cele sociale (familie, sat), ce se LĂSA CU LIMBĂ DE MOARTE era cel mai puternic testament, este mereu revoltat că lumea este afectată de progresul tehnic, de fenomenul globalizării”; 4. „Domnia sa gândeşte, creează, munceşte şi trăieşte pentru a scrie despre tot ce-l înconjoară: natură, bogăţiile naturale, hărnicia omului de a valorifica darul divin, familie şi prieteni, oameni bogaţi şi oameni săraci, oameni de diferite categorii sociale, precum şi politicieni”; 5. „Aşa a reuşit să fie conectat la adânci meditaţii filozofice prin expresii poetice cu o melodicitate aparte, specifică eleganţei, insistând astfel, pentru un adecvat stil, o ARS POETICA DE TIP CHELARUIANĂ, surprinzătoare multor adepţi ai versului alb”. După o biografie şi o nominalizare a operei lui Ovidiu Chelaru, având ca sursă principală celebrul „Dicţionar…” al Silviei Lazarovici, Ion Istrate găseşte  de cuviinţă să prezinte  imaginile volumelor publicate de  cel căruia i se dedică această carte. Între paginile 24 şi 56 cititorul găseşte majoritatea punctelor de vedere exprimate de Ion Istrate cu privire la opera lui Ovidiu Chelaru: veritabile  lecţii de latină, peripluri prin cenuşa vremii, respectul pentru colegii săi,  balans între pesimismul activ şi apolinica socială, despre lirica vivantă a acestui autor, prezenţa unei poetici a senectuţii etc., toate conducând la meritatul apelativ de „vivantul senior”.  Din multitudinea punctelor de vedere (cronici, recenzii etc.) ce au vizat opera lui Ovidiu Chelaru, Ion Istrate a ales  trei: două scrise de Gheorghe Median şi una scrisă de mine. Oprindu-ne la Gheorghe Median, reţinem: 1. Despre cartea „Nemuritorii –scriitori de seamă botoşăneni”  – „Prin conţinutul şi modul în care a fost concepută, cartea de faţă constituie o realizare scriitoricească demnă de admiraţie, autorul ei Ovidiu Chelaru confirmând că puterea de creaţie nu are legătură cu vârsta”; 2. Despre „Himere şi speranţe”, acelaşi Gheorghe Median spune – „Rezolvând problema propriului destin, Ovidiu Chelaru reintră între zidurile cetăţii, abordând ca în multe din volumele anterioare, teme diverse: natura, dragostea, bucuria sufletească prilejuită de sărbătorile creştine, glosează pe tema realităţilor politice, sociale şi economice de azi, elogii unor confraţi din lumea literară”. Ion Istrate  a preluat şi o cronică a mea la volumul „Privighetori literare moldave” pe care o puteţi găsi, pentru o citire integrală, şi  la rubrica „Momentul de cultură 50”. Reţin: 1. „Pentru antologatorul acestui volum, poeţii care respectă rima, acest instrument de aur al strofei clasice,  nu pot fi decât nişte aristocraţi ai literaturii. Poezia lor, crede Ovidiu Chelaru,  izvorăşte dintr-o nobleţe de sorginte divină.  Din această perspectivă, Ovidiu Chelaru pune la un loc 19 energii creatoare care fac parte din Societatea Scriitorilor Botoşăneni „Mihai Eminescu”.  Poemele sunt o revărsare de  reflexe pământene şi nepământene,  autorii fiind  personaje ale propriilor versuri care iradiază o autentică viaţă sufletească, remarcându-se metaforele  singurătăţii”; 2. „Percep volumul acesta ca pe  un lumânărar în care poeţii chemaţi de Ovidiu Chelaru  au aprins câte o lumânare-poem. Toţi poeţii cuprinşi în acest volum, veţi  observa, sunt  dominaţi de conştiinţa tragicului şi a singurătăţii. Aşa s-o fi întâmplat,  sau poate  aşa  a ales antologatorul, cert este că un sentiment al neliniştii circulă de la prima pagină la ultima. E antologia unor neliniştiţi”. Colecţia pe care a impus-o Ion Istrate şi care  are un titlu dat de o metaforă tare,  este binevenită, mai ales că reprezintă  un gest de altruism marcant.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending