Connect with us

Actualitate

CALENDAR ORTODOX 2023: Sfântul Mucenic Sava de la Buzău

Publicat

Publicitate

Sfântul Mucenic Sava de la Buzău, străromân care a pătimit în părțile Buzăului de astăzi, este legat cu numele de şase „Scrisori creştine, adevărate pagini patristice”, care au circulat la nord de Dunăre în perioada 372-374. Despre el vorbeşte Sfântul Vasile cel Mare într-o amplă corespondenţă cu guvernatorul provinciei Sciţia Mică, Iunius Soranus.

Martiriul Sfântului Mucenic Sava este certificat istoric în unele dintre cele mai apreciate consemnări hagiografice din perioada Bisericii primare. O primă însemnare despre viaţa sfântului mucenic se regăsește în scrisoarea guvernatorului Iunius Soranus către Sfântul Vasile cel Mare. Contextul despre care pomeneşte guvernatorul este legat de persecuţiile creştinilor din părţile dunărene, din pricina popoarelor migratoare, în special a goţilor lui Athanaric.

Răspunsul Sfântului Vasile cel Mare ajunge în Sciţia Mică în anul 373. Printre elementele familiare şi menţiunea rudeniei în care se afla cu guvernatorul, Sfântul Părinte îl roagă pe acesta să-i întărească pe mucenicii care sufereau cumplit pentru numele lui Hristos. Îl asigură, totodată, că prin fapta lui bună va câştiga „o comoară de mare preţ” înaintea lui Dumnezeu. Rugămintea sfântului către Iunius merge mai departe, sfătuindu-l „să trimită în patrie osemintele – cinstitele moaşte – ale martirilor” ucişi de prigonitorii păgâni. „Cu această mare dorinţă, rugăminte, termină Sfântul Vasile cel Mare Epistola sa în 373 către compatriotul său, guvernatorul Iunius Soranus de la Tomis.

Se înţelege că rugămintea era pentru a-i trimite cinstitele moaşte ale dreptcredinciosului şi de Hristos mult iubitorul, fost citeţ de biserică, cântăreţ sau dascăl, cum se mai numeşte uneori Sfântul Sava, cel care suferise moarte martirică în părţile Buzăului de astăzi, la 12 aprilie 372” (Nestor Vornicescu, Despre Pătimirea Sfântului Sava Gotul din Părţile Buzăului şi Scrisorile din anii 372-374 în legătură cu cinstitele sale moaşte, Buzău, 2000, p. 8). Dimpreună cu Sfântul Sava a suferit moarte mucenicească şi Sfântul Nichita Gotul, ale cărui sfinte moaşte au ajuns ulterior în Cilicia, fiind aşezate spre închinare într-o biserică din oraşul Mopsuestia. De asemenea, tot în decursul persecuţiei lui Athanaric (369-372) au fost uciși şi goţii ortodocşi In, Pin şi Rim, ale căror moaşte au fost trimise creştinilor din sudul Dunării. La rugămintea Sfântului Vasile cel Mare, guvernatorul Iunius a trimis, aşadar, moaştele Sfântului Sava în Cetatea Capadociei, după cum se găseşte menţionat în sinaxarul sfântului: „Iar Iunius Soranus, prea strălucitul conducător al Scythiei, trimiţând bărbaţi vrednici de încredere, l-a adus pe acesta din ţara barbară în România (în Imperiul Roman de Răsărit). Şi, dând patriei sale un dar preţios şi slăvit al credinţei, l-au trimis în Capadocia la preacucernicia voastră, din voinţa presbiterului (din Goţia), Domnul rânduind cele spre bucuria fraţilor celor ce sufăr şi se tem de El. Întrunindu-vă, deci, în adunare duhovnicească, în ziua în care luptătorul a primit cununa (mucenicia), să vestiţi şi fraţilor de dincolo (din Imperiul Roman), că în toată Biserica Universală şi Apostolească să se facă bucurie mare, slăvind pe Domnul cel ce face alegerea servilor Săi” (Martiriul Sfântului Sava Gotul, în PSB 11, 1982, p. 328).

Acest mare dar s-a făcut cu binecuvântarea Sfântului Bretanion, Episcopul Tomisului din vremea aceea. Se ştie, de asemenea, că cinstitele moaşte ale Sfântului Sava „au fost strămutate din Dacia carpatică, numită pe atunci Goţia, în anul 373 sau 374, prin Tomis, în Cesareea Capadociei”. La scurt timp după ce moaştele Sfântului Sava au plecat spre Cetatea Cezareei, Sfântul Vasile cel Mare a primit o altă epistolă, de data aceasta din partea Sfântului Ambrozie al Mediolanului, prin care îi solicita trimiterea din Capadocia a osemintelor Episcopului Dionisie al Milanului, mort în 355 în exil. Răspunsul părintelui capadocian a fost afirmativ, cuprinzând, totodată, un argument de certă valoare doctrinară pentru cultul şi cinstirea sfintelor moaşte: „Atenţia şi râvna ta (Sfântului Ambrozie) faţă de fericitul episcop Dionisie mărturisesc întreaga ta dragoste faţă de Domnul, cinstire faţă de îna­intaşi şi adorare faţă de credinţă. Atitudinea binevoitoare faţă de împreună-slujitori se referă la Stăpânul Căruia i-au slujit.

Cel ce cinsteşte pe cei ce au luptat pentru credinţă manifestă acelaşi zel în credinţă, încât una şi aceeaşi acţiune dă mărturie de multă virtute” (Epistola XXII, 2-3 şi 12-13). În Epistola pe care Biserica din Goţia a îna­intat-o ca document însoţitor în trimiterea moaştelor Sfântului Sava către arhiereasca Cetate a Capadociei găsim rânduită şi „Pătimirea” acestuia. Însemnarea constituie, în fapt, „prima scrisoare hagiografică – care se păstrează până astăzi – apărută pe pământul ţării noastre” (Nestor Vornicescu, Despre Pătimirea Sfântului Sava, p. 11). Pentru început găsim menționat aici faptul că sfântul era de neam grec, originar din Asia Mică. Numele de „Gotul” îl preluase odată cu noua sa obârşie.

Publicitate

În viaţa obişnuită împlinea slujirea de cântăreţ în biserică, arătându-se de fiecare dată „cumpătat, în toate înfrânat, trăind în feciorie, retras, stăruind în rugăciuni, având o credinţă cu totul curată, care lucrează prin dragoste” (Actele martirice, pp. 319-324).

La vremea persecuţiei, Sfântul Sava a mărturisit deschis că este creştin, cu toate că toți ceilalţi se temeau, lepădând numele lui Hristos. Întărâtaţi de cuvintele mărturisitorului, păgânii au dat năvală în biserica în care slujea, chiar în noaptea Sfintelor Paşti. Împreună cu preotul Sansalas, sfântul a trecut prin nemiloase chinuri până a doua zi, când l-au înecat în râul Mousaios (Buzău). Lăsat mai multe zile neîngropat, neatins însă de fiarele sălbatice, trupul Sfântului Sava a fost aşezat în pământ cu mare cinste de credincioşi. Cultul său a început să crească chiar din anul 372, fiind menţionat în primele calendare cu zilele de cinstire de 12, 15 şi 17 aprilie. În limba română, viaţa şi pătimirile Sfântului Sava au fost traduse pentru prima dată de Sfântul Mitropolit Dosoftei al Moldovei, în Proloage sau Viaţa şi petrecerea sfinţilor (Iaşi, 1683, p. 411). De asemenea, „versiunea Pătimirii Sfântului Sava, pe larg, s-a făcut în şcoala paisiană de la Mănăstirea Neamţu, de ierodiaconul Ştefan Dascălul, şi s-a tipărit în volumul Vieţile Sfinţilor pe aprilie, dat la lumină în aceeaşi chinovie de Mitropolitul Moldoviei, Veniamin Costachi, la 15 aprilie” (Nestor Vornicescu, Despre Pătimirea Sfântului Sava, p. 17).

În consecinţă, pentru iubitorii de hagiografie, Mitropolitul Nestor Vornicescu consemnează faptul că „Părimirea Sfântului Sava este remarcabilă prin realismul descrierii, o descriere care nu se conformează stilului clasic hagiografic, unde predomină elementele miracolului; aici, faptele se narează într-un mod original, parcă manifestând o grijă anume pentru autenticitatea istorisirii unui martor ocular” (p. 23).

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: La Parohia Pacea din Botoșani au fost achiziționate trei containere modulare, spații esențiale unde vor fi organizate donațiile făcute de botoșăneni

Publicat

Publicitate

Visul preotesei Ana Maria Macuc este pe cale să se împlinească în totalitate, lucru posibil doar cu cu ajutorul lui Dumnezeu, al Maicii Domnului și al oamenilor cu suflet mare din Botoșani și nu numai. De curând, Parohia Pacea din municipiul Botoșani a reușit să achiziționeze și să amenajeze trei noi „căsuțe”, denumirea dată celor trei containere modulare, spații esențiale unde vor organiza donațiile făcut de botoșăneni pentru sutele de copii și adulți care au nevoie de ajutor.

Acestea sunt amplasate la intrarea B în cimitirul Pacea, pe un spațiu îngust, dar pe care, cu ajutorul dvs, am reușit să-l valorificăm la maxim pentru a putea ajuta cât mai mulți oameni.

„Din dragoste pentru aproapele, când am început activitățile sociale la Casa „Sf. Irina”, ne-am concentrat mai ales pe bebeluși salvați de la avort, mame însărcinate aflate în criză de sarcină și mame cu copii. Însă, în scurt timp, am înțeles că nevoia este mult mai mare și spațiul este insuficient (chiar dacă-l folosim la capacitate maximă) pentru a ajuta cât mai frumos și cât mai bine organizat, categorii diferite de oameni.
Cu sprijinul dumneavoastră, am început să ajutăm și:
Familii care se află în situații dificile
Oameni bolnavi de cancer, de alte boli grave sau imobilizați la pat
Bătrâni și oameni singuri
Copii din centrele de plasament și adulți din centrele medico-sociale și azilele de bătrâni („Campania 1.500 de zâmbete”)
Copiii cu posibilități financiare reduse, cărora le organizăm lunar zilele de naștere ( „Copii fericiți de ziua lor de naștere”) și le oferim pentru școală: ghiozdane și rechizite ( „Un ghiozdan pentru un școlar”).
Cupluri cărora le oferim, gratuit, absolut tot ceea ce au nevoie pentru Cununia Religioasă.
împrumutăm haine de ocazie pentru adulți și copii.
Oameni care au nevoie de o haină călduroasă în sezonul rece ș.a.
Donațiile dumneavoastră sunt de mare folos oamenilor, dar deseori am fost nevoiți să le oprim temporar din lipsă de spațiu.
Acum, datorită acestor trei căsuțe, putem organiza totul mai eficient, putem rula mai repede donațiile și putem ajuta mai mulți oameni care trec prin situații dificile.
Vă mulțumim din suflet și vă suntem recunoscători pentru tot sprijinul dumneavoastră necontenit și dăm slavă lui Dumnezeu pentru toate!
𝐈̂𝐦𝐩𝐫𝐞𝐮𝐧𝐚̆, putem face o lume mai frumoasă și mai bună!” , a scris pe pagina de socializare preoteasa Ana MAria MAcuc.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: O rulotă care era parcată într-o gospodărie din localitatea Ipotești a luat foc

Publicat

Publicitate

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere cu apă și spumă.

Aceștia au constatat faptul că era arsă în totalitate și au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă la alte construcții din gospodărie.

Din fericire nu au fost persoane rănite.

Cel mai probabil evenimentul s-a produs din cauza unui scurtcircuit.

Pentru a preveni incendiile auto, recomandăm respectarea următoarelor măsuri:

✔ verificaţi instalaţia electrică;

Publicitate

✔ asiguraţi-vă că echipamentele de iluminat electric nu sunt defecte sau neizolate;

✔ verificaţi dacă apar eventuale scurgeri de carburanți sau lubrifianți;

✔ nu faceți improvizații la instalația electrică;

✔ verificați perioada de valabilitate a stingătorului din autovehicul.

Citeste mai mult

Eveniment

Slujbă arhierească la Biserica din Manolești Vale. PS Nichifor îl va hirotoni pe diaconul Ionuț Cașcaval, care va fi noul paroh

Publicat

Publicitate

Duminică, 2 martie, Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, va oficia Sfânta Liturghie în Parohia „Sfântul Ilie” Manolesti Vale, Protopopiatul Botoșani, împreună cu un sobor de preoți și diaconi. Cu acest prilej, ierarhul îl va hirotoni pe noul preot al acestei comunități, diaconul Ionuț Cașcaval.

De altfel, teologul Ionuț Cașcaval, fiul părintelui Ioan Cașcaval, parohul Bisericii din Costești, Răchiți și ginerele părintelui Vasile-Emanoil Crețu, parohul Bisericii din Cătămărăști Deal, a trăit joi, 20 februarie, momente emoționante la Catedrala Mitropolitană din Iași, unde a fost hirotonit diacon, în prezența rudelor și prietenilor.

„Preoția sau hirotonia este Taina în care, prin punerea mâinilor episcopului și prin rugăciune, harul divin se pogoară asupra unui candidat anume pregătit, sfințindu-l și așezându-l într-o treaptă a ierarhiei bisericești, împărtășindu-i acestuia puterea de a învăța cuvântul lui Dumnezeu, de a săvârși lucrările sfinte și de a conduce pe credincioși pe calea mânturii” (Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Din aspectul sacramental al Bisericii, în Studii Teologice, XVIII, 1966, nr. 9-10, p. 553).

Sfânta Taină a Preoției se împărtășește așadar unor bărbați anume pregătiți pentru a o primi cu vrednicie. Însuși Mântuitorul Iisus Hristos i-a ales pe Sfinții Apostoli și i-a învățat, prin toate câte a făcut între oameni, cele ale Împărăției lui Dumnezeu. După aceea i-a învrednicit de deosebita cinste de a propovădui Sfânta Evanghelie și de a săvârși fapte minunate. Adresându-se lor, a așezat și Taina Preoției prin cuvintele: „Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit și Eu pe voi. Și zicând acestea, a suflat asupra lor și le-a zis: Luați Duh Sfânt; cărora veți ierta păcatele, le vor fi iertate și cărora le veți tine, vor fi ținute” (Ioan XX, 21—23).

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: 24 misiuni de salvare a vieții și bunurilor pe zi ale pompierilor botoșăneni, în 2024

Publicat

Publicitate

568 de botoşăneni au fost salvaţi/evacuați de pompieri anul trecut, din locuinţe cuprinse de flăcări, autoturisme implicate în accidente rutiere sau din alte situații care le puneau viața sau sănătatea în pericol. Alte 5 729 persoane, care sufereau de diferite afecţiuni medicale au ajuns, la timp, la spital pentru îngrijiri de specialitate ca urmare a intervenţiei echipajelor Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD) din cadrul inspectoratului.

Anul trecut, 9 069 de botoşăneni au chemat în ajutor forţele Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga” al Judeţului Botoşani, ceea ce înseamnă o medie de 24 de misiuni de salvare a vieţii şi bunurilor pe zi. Comparativ cu 2023, numărul celor care au apelat la sprijinul pompierilor a crescut cu peste 16%.

Defalcate pe tipuri de misiuni, acestea înseamnă 582 incendii (157 incendii de vegetație uscată), 5 916 intervenţii SMURD și 2 571 alte situații de urgență (înlăturare efecte fenomene meteo periculoase, salvare animale, asanare muniţie neexplodată, degajare persoane blocate în apartamente sau alte medii ostile vieții, imobilizate la pat ori înecate, deblocare uşi, transport persoane bolnave, înlăturare pericol de incendiu în urma unor accidente rutiere, misiuni de recunoaștere și educare preventivă a populației, transport apă menajeră în localitățile afectate de secetă, etc.).

În 431 situaţii de urgență, pericolul a fost înlăturat de cetăţeni sau membrii serviciilor voluntare/private pentru situaţii de urgenţă până la sosirea forţelor ISU Botoşani ori au fost alarme false.

Peste 36% mai multe incendii în 2024, față de anul anterior

În 2024, forțele de intervenţie ale ISU Botoşani au acţionat pentru stingerea unui număr de 582 de incendii din care 157 de vegetație uscată, cu 36,61% mai multe față în anul precedent (426 incendii în 2023, din care 75 de vegetație uscată).

Publicitate

Mai bine de jumătate dintre acestea au fost stinse în colaborare cu Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending