Connect with us

Actualitate

CALENDAR ORTODOX 2023: Sfântul Mare Mucenic Procopie, ocrotitorul căsătoriei și al familiei creștine

Publicat

Publicitate

Sfântul Mare Mucenic Procopie este ocrotitorul căsătoriei și al familiei creștine. El trăit în timpul marii persecuții împotriva creștinilor, ordonată de împăratul Dioclețian, fiind martirizat împreună cu mama sa în Cezareea Palestinei. Este serbat în calendarul ortodox în data 8 iulie.

Viața pe scurt – Sfântul Mare Mucenic Procopie (sinaxar)
Sfântul Mare Mucenic Procopie s-a născut în cetatea Elia (Ierusalim). Tatăl său Hristofor era un creștin binecredincios, și nu se ferea să își mărturisească iubirea și credința lui față de Hristos în ciuda tuturor primejdiilor la care se expunea făcând asta. Mama sa, Teodosia, nu era însă credincioasă, ea fiind slujitoare a idolilor. Părinții Sfântul Mare Mucenic Procopie i-au pus inițial numele Neania.

La puțin timp după nașterea lui Neania, tatăl său s-a dus la Domnul cu sfârșit mucenicesc. Teodosia, rămânând văduvă, l-a crescut pe Neania în păgânătatea elinească și l-a învățat închinarea către idoli, a căror slujitoare era și ea. Mai mult, copilul dovedindu-se a fi isteț la minte, a fost dat de mama sa la învățătura cărții elinești, acesta însușindu-și repede învățătura și filozofia elenistică din acea vreme.

Ajungând Neania la vârsta maturității, mama sa a vrut ca acesta să intre în oastea imperială. Auzind că împăratul Dioclețian, a sosit în orient, la Antiohia Siriei, Teodosia l-a luat pe fiul ei la Antiohia și l-a dat în slujba împărătească. Împăratul Dioclețian l-a remarcat pe acest tânăr frumos la chip și la stat, dotat cu multă înțelepciune și bine educat și l-a avansat în rang, făcându-l căpetenie. L-a trimis cu oastea în Alexandria Egiptului, dându-i că misiune, printre altele, „să prigonească, să muncească și să ucidă pe toți creștinii, iar averile lor să le ia și să le pună în vistieriile împărătești”.

Convertirea lui Neania în Sfântul Mare Mucenic Procopie
Pe drumul spre Alexandria, într-o noapte s-a cutremurat pământul, și au căzut multe fulgere strălucitoare din cer și tunete înfricoșătoare. Toți soldații de frică s-au făcut ca niște morți. Iar căpetenia lor a auzit un glas din cer, grăind către dânsul:

„Unde mergi, Neania, și asupra cui te scoli?”.

Publicitate

Iar el, cu frică, a răspuns: „Sunt trimis de împărat la Alexandria, ca să ucid pe toți cei ce cred în Cel răstignit”.

Apoi iarăși a auzit glasul din cer: „O, Neania, oare și tu vii asupra Mea?”.

Neania a spus: „Cine ești Tu, Doamne, că nu pot să Te cunosc?”.

Zicând aceasta, s-a arătat în văzduh o cruce luminoasă și din acea cruce s-a auzit un glas: „Eu sunt Iisus Cel răstignit, Fiul lui Dumnezeu!”.

După aceste cuvinte, crucea s-a suit la cer și îndată s-a auzit un glas din înălțimea cerului: „Cu semnul acesta pe care l-ai văzut, vei birui pe vrăjmașii tăi și pacea Mea va fi cu tine!”.

Astfel Neania, ca și Sfântul Apostol Pavel mai demult, prin arătarea Domnului în cale, din prigonitor s-a făcut vas ales al numelui lui Iisus Hristos. Deci, din acea vedenie minunată și din vorbirea cea dulce a Domnului cu el, i s-a umplut inima de negrăită bucurie și de veselie duhovnicească.

Sfântul Mare Mucenic Procopie 8 iulie
După ce a învățat el toată taina orânduielii credinței creștine, s-a întors la Schitopolis și a poruncit să i se facă o cruce din aur și argint, după asemănarea celei ce i se arătase. Îndată ce s-a făurit crucea, s-au arătat pe ea trei icoane, având scriere evreiască, care arăta ale cui sunt icoanele: deasupra scria „Emanuel”, iar de o parte scria „Mihail” și de altă parte, „Gavriil”. Închinându-se și sărutând crucea și icoanele, Neania s-a întors în Ierusalim.

În anul 293 a început un nou război între Imperiul Roman și Imperiul Persan Sasanid. Neania și-a îndeplinit cu destoinicie îndatoririle de ostaș, trupele de sub comanda sa obținând victorii asupra perșilor sasanizi și contribuind astfel la câștigarea războiului de către Roma. Atfel împăratul Dioclețian fixând granița română pe fluviul Tigru – limita maximă a expansiunii Imperiului Român în orient.

Arestarea Sfântului Mare Mucenic Procopie
După acest război, Neania s-a întors la Schitopolis, acolo unde mama să, Teodosia, i-a cerut să aducă jertfă de mulțumire idolilor păgânești pentru victoria obținută. Refuzând, el a vădit în cine crede – în adevăratul Dumnezeu. Pentru această, a fost însă pârât de propria sa mamă că fiind creștin. Aflând acest lucru, împăratul Dioclețian s-a mâniat și i-a scris ighemonului Cezareei Palestinei, pe nume Iust, originar din Italia, să îl prindă pe căpetenia Neania, fiul Teodosiei, care a trecut la credința creștină, și să-l sfătuiască în tot chipul, cu cuvinte bune și prietenești, apoi cu certări groaznice, că să se întoarcă la zei; iar dacă nu-l va ascultă, să-l chinuiască cumplit.

Ighemonul Iust s-a dus în Elia (Ierusalim), unde se află atunci Neania, și i-a înmânat acestuia scrisoarea lui Dioclețian. Neania, citind scrisoarea și nesuferind hulele cele scrise într-însa asupra Domnului nostru Iisus Hristos, a rupt-o în bucăți, zicând: „Eu sunt creștin, iar tu fă ceea ce ți s-a poruncit!”. Ighemonul a zis: „Mă tem și de împărat și mă rușinez și de ține că de un prieten. Și-mi este jale de ține, și nu știu ce voi face. Deci ascultă-mă pe mine și adu jertfă zeilor înaintea noastră; iar de nu vei face aceasta, apoi chiar nevrând eu, mă vei sili să fac cele poruncite”. Neania a zis către ighemon: „Ai pomenit bine de jertfă; pentru că eu singur mă aduc jertfă lui Hristos, Dumnezeul meu”. Zicând aceasta, și-a dat jos însemnele militare și și-a dezlegat brâul dregătoriei sale și l-a aruncat în fața ighemonului, lepădându-se astfel de slujba împărătească. Apoi, voind să fie ostaș al Împăratului Cel Ceresc, a ocărât închinarea la idolii păgâni. Iar ighemonul și bărbații care veniseră cu dânsul, mâniindu-se, l-au arestat și l-au dus în Cezareea, capitală de atunci a provinciei române Palestina.

Neania a fost adus în fața tribunalului român din Cezareea Palestinei și somat să se lepede de credința sa creștină și să aducă jertfă idolilor păgâni. Deoarece a refuzat, stăruind în a-L mărturisi pe Domnul Iisus Hristos, ighemonul a ordonat să fie supus la cazne cumplite. Unii oameni din popor, văzând o pătimire ca aceea a mucenicului, aveau milă de tinerețea sa și plângeau pentru dânsul. Iar mucenicul, văzându-i plângând, le-a zis: „Nu plângeți pentru mine, ci pentru pierzarea sufletelor voastre, pentru că acela este vrednic de plâns, care se va munci în iad fără de sfârșit”. Apoi, ridicându-și ochii spre cer, se ruga, zicând: „Dumnezeule, întărește-mă pe mine, robul Tău, spre înfruntarea vrăjmașului și spre preaslăvirea Preasfântului Tău nume!”.

Ighemonul a poruncit să fie luat mucenicul și să fie aruncat în temniță. Acolo, unul dintre paznici, numit Terentie, aducându-și aminte de facerea de bine a lui Neania, i s-a făcut milă de dânsul și i-a așternut fân și pânză curată. Deci mucenicul zăcea în temniță, abia viu, dar la miezul nopții, s-a făcut un cutremur mare în cetate, pentru că a venit Domnul cu îngerii Săi, ca să cerceteze pe robul Său. Atunci a strălucit în temniță o lumină mare, ușile temniței s-au deschis, legăturile tuturor legaților care erau acolo s-au dezlegat și doi îngeri s-au arătat zicând către mucenic: „Caută spre noi și vezi!” Apoi, mucenicului i s-a arătat în slavă Însuși Domnul Iisus Hristos, care i-a tămăduit rănile și l-a făcut sănătos. Botezându-l cu apă, i-a zis: „De acum nu te vei mai numi Neania, ci Procopie. Deci, îmbărbătează-te și te întărește, pentru că, împuternicindu-te, vei putea să aduci Tatălui Meu turmă aleasă”. Iar Sfântul Mare Mucenic Procopie, bucurându-se și înspăimântându-se, a căzut la pământ și s-a închinat Domnului, rugându-L să-l întărească în pătimiri, ca să nu se teamă de cumplitele munci. Iar Domnul i-a zis: „Nu te teme! Eu sunt cu tine!” Aceasta zicând Domnul, s-a înălțat la cer.

Auzind despre această minune, toți s-au înspăimântat foarte și mulți au strigat, zicând: „Dumnezeul creștinilor, ajută-ne nouă!” Iar ighemonul, fiind că uimit de spaimă, nu pricepea ce să facă. Mai târziu, au mers în temniță la Sfântul Mare Mucenic Procopie două cete de ostași cu doi tribuni ai lor, Nicostrat și Antioh, și l-au rugat pe sfânt să-i facă pe ei ostași ai lui Hristos Dumnezeu, împăratul ceresc. Iar Sfântul Mare Mucenic Procopie l-a rugat pe Terentie, străjerul temniței, să îl lase să iasă pentru puțin timp din temniță. Străjerul nu l-a oprit, știind că nu va fugi cel care el singur dorește să pătimească pentru Hristos. Iar sfântul, ieșind, i-a dus pe ostași la Leontie, episcopul Cezareei Palestinei, care stătea ascuns din cauza persecuțiilor ce se făceau asupra creștinilor, și găsindu-l, i-a cerut să-i boteze pe acei ostași, iar el s-a întors singur la temniță. Deci episcopul, într-acea noapte, învățând pe ostașii aceia, i-a botezat și i-a împărtășit cu dumnezeieștile Taine ale Trupului și Sângelui lui Hristos, iar ei, întorcându-se, au venit la temniță.

La temniță, mucenicul lui Hristos i-a învățat și i-a întărit în sfânta credință și pentru mărturisirea numelui lui Hristos. Tot în timpul în care se afla în temniță, au venit la Procopie douăsprezece femei de neam bun și au grăit către el: „Și noi suntem roabe ale lui Hristos”. De acest lucru fiind vestit ighemonul, îndată a poruncit să le bage și pe ele în temniță. Acestea, intrând cu bucurie, au zis: „Primește-ne pe noi, Doamne, în cerească Ta cămară!”.

Martiriul Sfintelor fecioare și a macii Sfântului Mare Mucenic Procopie

După puțin timp, ighemonul șezând la obișnuita judecată înaintea poporului, a poruncit ca pe acele cinstite femei, scoțându-le din temniță, să le aducă înaintea sa la judecată. Iar Teodosia, mama Sfântului Mare Mucenic Procopie, auzind despre acele sfinte femei, a mers să vadă nevoința lor. Ighemonul le-a zis acestor douăsprezece femei: „Oare veți asculta, să aduceți jertfe zeilor, că să vă învredniciți de cinste de la noi? Sau petrecând în împotrivire voiți să pieriți rău prin a voastră alegere?”. Sfintele femei au răspuns: „Cinstea ta să-ți fie ție spre pierzarea ta! Noi suntem roabele lui Hristos Cel răstignit, Care ne-a scos pe noi din pierzare. Acela este cinstea și slava noastră!”. Mâniindu-se, ighemonul, a poruncit ca toate cele douăsprezece femei să fie chinuite groaznic, până la moarte. Astfel pătimind sfintele femei, Teodosia, maica Sfântului Procopie, stând și privind la răbdarea cea bărbătească a acelor femei, plângea cu amar. Apoi, răsărind în inima ei lumina cunoștinței adevărului, s-a umplut de râvnă și, venind înaintea ighemonului, a strigat: „Și eu sunt roabă Celui răstignit, Hristos Dumnezeu”. Dar această luminare a ei s-a făcut și datorită rugăciunilor fiului ei, Sfântul Mare Mucenic Procopie, care se ruga totdeauna pentru întoarcerea ei către Dumnezeu.

Ighemonul a ordonat întemnițarea Teodosiei, iar Sfântul Mare Mucenic Procopie a zis către dânsa: „Fericită ești, doamnă și maica mea, că te-ai învrednicit de o luminare ca aceasta de la Dumnezeu și ai venit în această închisoare pentru El!”. Într-o noapte, Procopie a dus-o la episcopul Leontie și a botezat-o în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, și iarăși s-a întors cu dânsa în temniță, bucurându-se și slăvind pe Dumnezeu pentru luminarea ei. Apoi, ighemonul a poruncit ca cele douăsprezece mucenițe, împreună cu Sfânta Teodosia, să fie scoase afară din cetate și să le fie tăiate capetele cu sabia.

Martiriul Sfântului Mare Mucenic Procopie
Martiriul Sfântului Mare Mucenic Procopie 8 iulie
După aceea Sfântul Mare Mucenic Procopie a mai fost supus la grele și nenumărate chinuri, în timpul cărora a săvârșit multe minuni. Apoi și-a găsit sfârșitul prin sabie, și s-a suit încununat la cer. Praznicul lui se săvârșește în Biserica sa mucenicească, ce se află aproape de Helona, și se numește Condilion.

Surse: Trinitas Tv, orthodoxwiki.

Unde se găsesc moaștele Sfântului Mare Mucenic Procopie
Sfântul Mare Mucenic Procopie a fost un sfânt martir foarte iubit. În cinstea și pomenirea sa a fost ridicată o biserică la Scitopolis, locul unde a slujit el Bisericii; la Cezareea în locul în care a murit a fost construită o altă biserică pe care împăratul Zenon o restaurează și înfrumusețează în anul 484. De altfel aici au stat foarte multă vreme sfintele sale moaște fiind mutate apoi în Antiohia în biserica Sfântului Mihail; La Constantinopol se aflau nu mai puțin de patru biserici dedicate lui.

În Grecia o parte din moaștele Sfântului Mare Mucenic Procopie se găsesc la Mănăstirea Mega Spileo.

În România părticele din Moaștele Sfântul Mare Mucenic Procopie se găsesc la Biserica Paraclisului Patriarhiei și la Mănăstirea Mihai Vodă din București.

Etimologia / semnificația numelui Procopie
În primul rând „La mulți ani!” tuturor celor care poartă numele Sfântului Mare Mucenic Procopie!

Procopie – derivat din greaca veche προκοπή (prokope) care înseamnă „progres, avans”.

Derivate ale numelui Procopie
Procopios, Procopius.

Când își pot serba ziua de nume cei care poartă numele de Procopie?
Conform calendarului ortodox, aceștia își pot serba ziua de nume în data de 8 iulie când este pomenit Sfântul Mare Mucenic Procopie.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Vineri se DESCHIDE circulația pe Tronsonul 3 al Autostrăzii Moldovei A7. Ruta între Buzău și Focșani are o lungime de 36,1 km

Publicat

Publicitate

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat astăzi că vineri se deschide circulația pe Tronsonul 3 al Autostrăzii Moldovei A7, pe ruta Buzău-Focșani, care are o lungime de 36,1 km.

Astfel, la finalul acestei săptămâni se va circula pe aproape întreaga de secțiune Buzău-Focșani a A7 (80 km).

De asemenea, Ministrul Grindeanu a mai adăgat că săptămâna viitoare se va deschide circulația pe încă 21 de km din A7, între Dumbrava și Mizil.

Astfel, până la finalul acestui an se va circula pe aproximativ 102 km ai A7, pe 5 dintre cele 13 loturi a căror construcție este finanțată prin PNRR.

“România va avea practic la finalul anului 2024 peste 1.270 km de drum de mare viteză (autostradă și drum expres).

Dezvoltarea infrastructurii rutiere din această zonă a României reprezintă un pas vital pentru creșterea accelerată a performanțelor economice ale Moldovei în următorii ani”, a transmis Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Modern Calor S.A. a anunțat programul casieriilor în perioada sărbătorilor de iarnă

Publicat

Publicitate

Modern Calor S.A. a anunțat astăzi programul casieriilor în perioada sărbătorilor de iarnă. Conform companiei de furnizare a energiei termice de la Botoșani, în următoarele două săptămâni casieriiile unitățiivor aveaa un program special:

  Vârnav

(lângă Școala Nr. 7)

Uvertura Mall
Luni, 23 decembrie 07.00 – 17:00 10.00 – 17:00
Marți, 24 decembie ÎNCHIS ÎNCHIS
Miercuri, 25 decembie ÎNCHIS ÎNCHIS
Joi, 26 decembrie ÎNCHIS ÎNCHIS
Vineri, 27  decembrie ÎNCHIS ÎNCHIS
Luni, 30 decembrie 07:00 – 17:00 10.00 – 17:00
Marți, 31 decembrie 07:00 – 13:00 10:00 – 13:00
Miercuri, 01 ianuarie ÎNCHIS ÎNCHIS
Joi, 02 ianuarie ÎNCHIS ÎNCHIS
Vineri, 03 ianuarie 07:00 – 17:00 10.00 – 17:00
Luni, 06 ianuarie ÎNCHIS ÎNCHIS
Marți, 07 ianuarie ÎNCHIS ÎNCHIS

Biroul Relații cu Publicul din Str. Vârnav (lângă Școala nr. 7) va fi închis în perioada 24 decembrie 2024 – 07 ianuarie 2025, urmând ca acesta să-și reia activitatea de miercuri 08 ianuarie. Eventualele sesizări pot fi comunicate pe email la adresele: office@moderncalor.ro , relatii.clienti@moderncalor.ro .

În această perioadă facturile pentru energia termică pot fi plătite la bănci (în funcție de programul propriu al acestora), on-line, prin accesarea site-ului www.moderncalor.ro, secțiunea Clienți, PayPoint sau aplicația un-doi Centru de plăți.

Precizăm că dispeceratul S.C. Modern Calor S.A. și echipele de intervenție lucrează pentru soluționarea problemelor din teren, de aceea vă rugăm să sesizați orice nereguli apărute în timpul furnizării agentului termic, la numerele de telefon 0231.535.340, 0231.515.159, 0231. 537.100 sau la adresele de email office@moderncalor.ro , relatii.clienti@moderncalor.ro .

„Vă dorim sărbători fericite și pline de căldură!”, a transmis compania într-un comunicat.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

PS Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei: Iisus Hristos – „pacea noastră” (Scrisoare pastorală, 2024)

Publicat

Publicitate

Iubiţilor preoţi din parohii, cuvioşilor vieţuitori ai sfintelor mănăstiri şi drept-credinciosului popor al lui Dumnezeu din Arhiepiscopia Iaşilor: har, bucurie, iertare şi ajutor de la Dumnezeu Cel în Treime preaslăvit – Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt!

„Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni bunăvoire!” (Luca 2, 14)

Iubiţi fraţi preoţi,

Cinstiţi vieţuitori ai sfintelor mănăstiri,

Drept-slăvitori creştini,

Ne-a învrednicit Dumnezeu să întâmpinăm şi anul acesta sărbătorile cele mari ale creştinătăţii de la cumpăna dintre ani, care se deschid cu prăznuirea Naşterii Domnului Hristos şi se încheie cu Dumnezeiasca Sa Arătare sau Boboteaza. Este un răstimp în care tot omul află ceva mai multă tihnă sufletească şi odihnă fizică, lăsând deoparte grijile, apăsările şi neliniştile vieţii de zi cu zi şi petrecând mai mult timp în atmosfera caldă a familiei sau alături de cei dragi. Este un răstimp în care bunătatea, dărnicia, bucuria şi dragostea sunt, poate, mai prezente în viaţa noastră decât în altă parte a anului.

Publicitate

Sărbătoarea venirii în trup, ca prunc, a lui Dumnezeu ne aduce mai aproape de lumea copilăriei cu toată frumuseţea ei: puritate, lipsa vicleşugului, încredere în oameni, iertare, dăruire. Ne îndeamnă şi pe noi să fim mai buni şi să îmbrăţişăm cu ochi iubitori lumea din jurul nostru. De aceea, ne bucurăm să oferim daruri, ne bucurăm când colindătorii ne trec pragul casei şi ne întâmpină cu îndemnul: „Larg deschideţi poarta sufletelor voastre!” pentru că „o, ce veste minunată, în Betleem ni s-arată!”, „astăzi S-a născut Hristos, Mesia, chip luminos”, ca pe noi „să ne mântuiască”. 

Creştinul, care îşi ia în serios credinţa sa, ştie că izvorul bucuriei şi al tihnei din aceste zile de sărbătoare nu vine din lumea aceasta, ci se coboară de sus, de la Dumnezeu. De aceea, pentru el sărbătoarea capătă sens atunci când este trăită în primul rând liturgic, prin participarea la sfintele slujbe şi, în special, la Dumnezeiasca Liturghie. Aici timpul se întâlneşte cu veşnicia, iar sărbătoarea nu mai este o simplă comemorare a unui eveniment din trecut sau un prilej de relaxare, ci participare la actul pururea prezent şi viu săvârşit de Dumnezeu în istorie odată pentru totdeauna. Prin sfintele slujbe pătrundem şi înţelegem mai mult taina sărbătorii de faţă. „Astăzi, spun cântările Bisericii, Hristos în Betleem Se naşte din Fecioara. Astăzi Cel fără de început Se începe şi Cuvântul Se întrupează. Puterile cerurilor se bucură şi pământul cu oamenii se veseleşte; magii daruri aduc; păstorii minunea vestesc; iar noi neîncetat strigăm: slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni bunăvoire!”[1]

Iubiţi fraţi şi surori întru Domnul,

Astăzi prăznuim coborârea lui Dumnezeu la oameni şi ridicarea omului din stricăciune şi moarte la Dumnezeu. Astăzi ni se descoperă iubirea cea mare a lui Dumnezeu pentru noi. În rai, primii oameni au ales, amăgiţi fiind de diavol, o cale care i-a rupt de Dumnezeu, Creatorul. Au crezut că ei singuri, în mod autonom, pot ajunge ca Dumnezeu. În realitate, s-au lipsit de legătura cu Izvorul vieţii şi s-au închis în moarte. Dar Dumnezeu, ca un bun şi iubitor de oameni, nu a părăsit zidirea Sa, ci, după ce „în multe rânduri şi în multe chipuri, a vorbit părinţilor noştri prin proroci”[2], „la plinirea vremii”[3], L-a trimis pe Fiul Său Care a luat asupra Sa toate durerile omenirii. Naşterea lui Hristos este numită de Sfântul Ioan Damaschin „cea mai mare noutate din toate noutăţile, singurul nou sub soare”[4], pentru că „Însuşi Creatorul şi Domnul primeşte să lupte pentru creatura Lui şi Se face învăţător cu fapta […], căci Domnul S-a îmbrăcat cu haina trupului şi arată în acelaşi timp bunătatea, înţelepciunea, dreptatea şi puterea lui Dumnezeu”[5].

Făcându-Se om ca şi noi, dar neavând păcat, Hristos-Domnul ni-L descoperă în Sine pe Dumnezeu aşa cum este, adică un ocean infinit de iubire. În acelaşi timp, ne descoperă în Sine şi Omul aşa cum l-a gândit Dumnezeu în clipa creaţiei, un om desăvârşit, după asemănarea Creatorului său.

Mântuitorul Hristos Se face, astfel, învăţătorul nostru, arătându-ne calea, dar, în acelaşi timp, ne este şi împreună-călător pe această cale, precum şi ţinta călătoriei vieţii noastre. El este „piatra cea din capul unghiului”[6], care uneşte Dumnezeirea cu umanitatea, iar cel care îi urmează „nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieţii”[7].

Iubiţi credincioşi şi credincioase,

În noaptea Naşterii Domnului, îngerii au vestit păstorilor, şi prin ei, întregii omeniri, începutul unei lumi noi, pe care au zugrăvit-o în cuvintele: „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni bunăvoire!”. Este imaginea unei lumi a păcii pe care Prorocul Isaia, cu mai bine de 700 de ani înainte, a văzut-o şi a descris-o: „O Mlădiţă va ieşi din tulpina lui Iesei şi un Lăstar din rădăcinile lui va da. Şi se va odihni peste El Duhul lui Dumnezeu, duhul înţelepciunii şi al înţelegerii, duhul sfatului şi al tăriei, duhul cunoştinţei şi al bunei-credinţe. Şi-L va umple pe El duhul temerii de Dumnezeu. Şi va judeca nu după înfăţişarea cea din afară şi nici nu va da hotărârea Sa după cele ce se zvonesc, ci va judeca pe cei săraci întru dreptate şi după lege va mustra pe sărmanii din ţară […]. Atunci lupul va locui laolaltă cu mielul, şi leopardul se va culca lângă căprioară; şi viţelul, şi puiul de leu vor mânca împreună, şi un copil îi va paşte. Juninca se va duce la păscut împreună cu ursoaica, şi puii lor vor sălăşlui la un loc, iar leul ca şi boul va mânca paie”[8].

Ce înseamnă această pace? Cum să o înţelegem câtă vreme nu o vedem instaurată în lume? „Pacea pe care o cântau îngerii nu era o pace socială, adică lipsa războiului, ci Întruparea şi prezenţa lui Hristos”, ne spune Mitropolitul Ierotei Vlahos. „Aşadar, îngerii nu au cântat o pace care avea să vină în viitor, ci pacea care a venit în lume odată cu Naşterea lui Hristos, fiindcă, prin Întruparea Sa, Hristos l-a împăcat pe om cu Dumnezeu, cu aproapele său şi cu sine însuşi.”[9]Păcatul a introdus în lume dezordinea, dezbinarea, neînţelegerile şi lupta între fraţi. Atâta timp cât se află sub influenţa şi stăpânirea păcatului, fiecare se consideră pe sine mai important decât celălalt şi caută să-şi impună voia sa: „Patima de a domina, de a comanda, atâta s-a înrădăcinat în inimile oamenilor, încât omului tocmai aceasta i se pare cât se poate de firesc”, afirmă Sfântul Sofronie Saharov. Iar această dorinţă de a domina duce în cele din urmă la ceea ce acelaşi Dumnezeiesc Părinte numea „cel mai mare păcat”,războiul: „Istoria omenirii este plină de felurite crime, dar nu este păcat mai mare decât războaiele, în special ale timpurilor noastre, «războaiele mondiale», când într-un fel sau altul toți oamenii sunt antrenați la fratricid: unii se bucură astăzi că sunt uciși sute de mii, chiar milioane de o singură parte; mâine, cei ce au avut de suferit se bucură că au fost răzbunați cei uciși. Și astfel întreg Pământul se învăluie în întunericul dușmăniei iadului; Duhul Sfânt părăsește sufletele oamenilor și deznădejdea sălășluiește în sufletele lor”[10].

Cel care s-a depărtat de Dumnezeu sau nu trăieşte în armonie cu voia lui Dumnezeu vede cauza nedreptăţilor, a răului în general, în afara sa, fiind încredinţat în sinea lui că doar ceilalţi greşesc, pe când el însuşi este fără pată şi drept. De aceea, pentru a îndrepta răul din lume, soluţia o vede în corectarea şi chiar pedepsirea celorlalţi. Însă „cei care se încred în dreptatea lor, nu vor găsi calea spre Dumnezeu dacă nu se vor pocăi şi vor înţelege că smerenia, dragostea, compasiunea şi mila sunt legile fireşti ale vieţii”[11].

Mântuitorul Hristos ne arată că această cale, pe care mulţi o aleg, nu este cea adevărată. În Evanghelie ni se relatează că „erau de faţă în acel timp unii care-I vesteau despre galileienii al căror sânge Pilat l-a amestecat cu jertfele lor. Şi El, răspunzând, le-a zis: «Credeţi, oare, că aceşti galileieni au fost ei mai păcătoşi decât toţi galileienii, fiindcă au suferit aceasta? Nu! zic vouă; dar dacă nu vă veţi pocăi, toţi veţi pieri la fel. Sau acei optsprezece inşi, peste care s-a surpat turnul în Siloam şi i-a ucis, gândiţi, oare, că ei au fost mai păcătoşi decât toţi oamenii care locuiau în Ierusalim? Nu! zic vouă; dar de nu vă veţi pocăi, toţi veţi pieri la fel»”[12]Prin urmare, nu învinuirea şi corectarea celorlalţi este soluţia pentru a îndepărta răul din lume, ci lupta cu propriile patimi şi păcate, cu răul din noi înşine. Urmând această cale dobândim pacea în sufletul nostru şi putem apoi să ajutăm cu adevărat şi lumea din jur: „Dobândeşte pacea, spune Sfântul Serafim de Sarov, şi mii de oameni în jurul tău se vor mântui”. 

Drept-slăvitori creştini,

Potrivit unui frumos cuvânt al Părintelui Rafail Noica, „toate se leagă şi se dezleagă în duh”[13]. Cu alte cuvinte, rezolvarea oricărei probleme trebuie să înceapă de la noi înşine, de la sufletul nostru, nu de la învinuirea şi aşezarea răspunderii pe umerii celorlalţi. Un creştin adevărat ştie că orice faptă bună sau rea a lui nu-l priveşte doar pe el însuşi, ci se reflectă asupra întregului univers. De aceea, cea mai mare strădanie a sa este aceea de a trăi pe cât posibil fiecare zi fără de păcat. În acelaşi timp, asemenea lui Hristos, suferă împreună cu semenii săi, durerea celorlalți fiind şi durerea lui. El ştie, de asemenea, că schimbarea lumii începe cu el însuşi: nu programele politice, nu proiectele sociale sau economice aduc bunăstare şi pace în lume, ci înnoirea sufletului, curăţirea lui de patimi, pacea lăuntrică şi apropierea de Dumnezeu. Cu cât mai mare este în inima omului credinţa, cu cât viaţa acestuia este mai plăcută lui Dumnezeu, cu atât mai grabnic se depăşesc şi situaţiile de criză, conflictele, războaiele din lume. În acelaşi timp, cu cât mai mult întuneric este în suflet, cu atât şi răul din lume se menţine şi se extinde. Este ceea ce ne îndeamnă şi Sfântul Apostol Pavel când zice: „Lupta noastră nu este împotriva trupului şi a sângelui [adică împotriva semenilor noştri], ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutăţii, care sunt în văzduh”[14].

Având privirea îndreptată către Cel născut în ieslea Betleemului, să căutăm sfinţirea şi înnoirea vieţii noastre, prin rugăciune şi fapta cea bună, primind putere din împărtăşirea cu Sfintele Taine, lărgindu-ne permanent inima spre a cuprinde în ea câţi mai mulţi semeni de-ai noştri – prieteni şi duşmani – spre a deveni astfel „fiii Celui Preaînalt”[15].

Vă îmbrăţişez pe fiecare în parte şi pe toţi împreună, iar „pacea lui Dumnezeu, care covârşeşte orice minte, să păzească inimile voastre şi cugetele voastre, întru Hristos Iisus”[15].

Sărbătoare sfântă și curată!

An nou cu pace şi bucurie să aveţi în toate!

Al vostru slujitor și către Dumnezeu rugător,

† Teofan

Mitropolitul Moldovei și Bucovinei

 

Citeste mai mult

Eveniment

PSD se retrage de la masa discuțiilor pentru formarea noului Guvern

Publicat

Publicitate

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat că PSD se retrage de la masa discuțiilor pentru formarea noului Guvern. Potrivit acestuia, social-democrații vor vota în parlament un guvern de dreapta, scrie alba24.ro.

”Ca să fie clar! Atât eu, cât și partidul pe care îl conduc, am înțeles perfect votul românilor! A fost un vot la blam la adresa unei clase politice mai preocupată de certuri sterile și răzbunări decât de viața românilor!

Tocmai de aceea am considerat că suntem obligați să lăsăm la o parte ce a fost, să trecem peste nerespectarea cuvântului dat de partenerii noștri de Coaliție și să încercăm să mergem mai departe, împreună, pentru a da cât mai repede un guvern stabil și funcțional acestei țări.

Fiind conștienți de situația gravă în care se află România, lucru pe care nu doar partenerii europeni, ci și instituțiile financiare internaționale l-au semnalat deja, am mers chiar mai departe, inițiind demersurile coagulării unei coaliții mai largi, formată din toate partidele pro-europene.

Din păcate, nu poți construi nimic durabil cu parteneri care sunt incapabili să depășească propriile orgolii și clișee ideologice și care se comportă la fel ca în campania electorală care ne-a adus aici.

Nu poți să stabilești ceva concret cu oameni care una vorbesc în interior și alta vorbesc în fața presei. Nu poți face nimic cu așa-ziși parteneri cărora le e ”silă” să stea la masă cu tine și care au impresia că așa se ”murdăresc”.

Publicitate

Vot pentru guvern de dreapta

PSD a suportat destul astfel de atitudini, fără să comenteze și fără să își pună poalele în cap așa cum au făcut ceilalți. Acest mod de lucru este total contraproductiv în fața oamenilor.

De aceea, PSD se retrage cu demnitate de la masa discuțiilor, dar nu fugim de responsabilitate. Vom vota în Parlament un guvern de dreapta! O facem pentru că această țară are nevoie urgent de un Guvern care să gestioneze problemele curente până la alegerile prezidențiale care vor urma.

România nu trebuie să fie aruncată în aer de atitudini puerile și orgolii prostești”, a transmis Ciolacu, pe pagina sa de Facebook.

USR: decizia PSD, o ”fugă de responsabilitate”

Cristina Prună, purtătorul de cuvânt al USR, a susţinut joi că decizia PSD de a se retrage de la discuţiile pentru formarea Executivului reprezintă o „fugă de responsabilitate”, în contextul „dezastrului bugetar” cu care se confruntă România.

„România în continuare are nevoie de reforme. Ştiam că este un dezastru bugetar şi se pare că, iată, PSD şi Marcel Ciolacu fug de responsabilitatea guvernării. Singura cale înainte este cea a reformelor, a ne-creşterii taxelor – pentru că asta ar pune presiune şi mai mare pe oamenii care muncesc cinstit în ţara asta – evident reducerea cheltuielilor publice, lucru care, din discuţiile pe care le-am avut până acum, nu a fost agreat”, a declarat, pentru Agerpres, Cristina Prună.

Ea a menţionat că urmează să existe o discuţie la nivelul conducerii Uniunii Salvaţi România în urma anunţului făcut de liderul social-democraţilor, premierul Marcel Ciolacu.

„În privinţa deciziei, trebuie să avem o discuţie la nivelul forului de conducere”, a precizat Cristina Prună.

La rândul său, Cristian Ghinea, coordonatorul Departamentului de Politici Publice al USR, l-a criticat pe prim-ministrul Marcel Ciolacu pentru faptul că „ia jucăriile şi pleacă”, lăsând 9% deficit bugetar şi „o grămadă de facturi neplătite” în urma mandatului său.

Retragerea PSD de la negocieri evaporă 1 miliard de euro de la BVB în câteva minute

Decizia lui Marcel Ciolacu de a retrage PSD de la masa negocierilor pentru o viitoare coaliţie evaporă 1 miliard de euro de la Bursa de Valori Bucureşti în câteva minute. Indicele BET, minus 2,4%, scrie Ziarul Financiar.

Bursa de Valori Bucureşti a trecut pe scăderi abrupte după ce decizia premierului Marcel Ciolacu de a retrage PSD din coaliţie a aruncat noi incertitudini peste investitori, care şi aşa aveau nervii întinşi la maximum din cauza haosului politic.

În doar câteva minute, capitalizarea companiilor lisate a scăzut cu 5,2 mld. lei (1 mld. euro) la 359 mld. lei, arată calculele realizate de ZF.

Astfel de la o scădere de 0,4% la ora 11.30, bursa are acum minus 2,5%, iar acţiuni mari precum Banca Transilvania şi Petrom pierd câte 2%

„Instabilitatea politică îşi spune din nou cuvântul la BVB, la doar o zi după ce Fitch schimba perspectiva României la <negativă>, din aceleaşi motive. Se pare că PSD nu vrea să îşi asume <nota de plată> la care mulţi se aşteptau deja, pentru a regla deficitul tot mai mare al României. În schimb aceştia vor susţine un Guvern de dreapta, fără a se implica direct în ajustările necesare”, a declarat Radu Cojoc, broker Goldring.

De la începutul anului, indicele BET are plus 6%. Mai sunt 5 şedinţe de tranzacţionare, iar brokerilor le este teamă de o eventuală închidere pe minus a anului.

Bolojan, după retragerea PSD de la negocieri: PNL e pregătit să-și asume răspunderea
România are nevoie rapid de un nou guvern, care să creeze cu maximă responsabilitate un nou buget, să ia măsuri pentru creșterea economiei, să atragă în continuare fondurile europene, iar PNL e pregătit să-și asume răspunderea în tot acest efort, afirmă Ilie Bolojan.

„Partidul Național Liberal vrea în continuare să contribuie la găsirea unei soluții. Țara se află deja într-o situație complicată, iar nereușita creării unei coaliții de guvernare îi va costa mult pe români. România are nevoie rapid de un nou guvern, care să creeze cu maximă responsabilitate un nou buget, să ia măsuri pentru creșterea economiei, să atragă în continuare fondurile europene. Repet, PNL e pregătit să-și asume răspunderea în tot acest efort”, transmite liderul PNL, Ilie Bolojan.

Liderul social-democrat marcel Ciolacu, a anunțat, joi dimineață, că PSD se retrage de la negocierile pentru formarea noului guvern.

George Simion, după retragerea PSD de la negocieri: AUR este gata să își asume guvernarea
După retragerea PSD din negocieri, vom discuta de urgență în cadrul AUR asumarea guvernării, a declarat George Simion, joi, pe rețelele de socializare.

„Noi, partidul AUR, suntem de încredere. După retragerea PSD din negocieri, vom discuta de urgență în cadrul AUR asumarea guvernării”, a scris Simion.

Liderul AUR a adăugat că asigură partenerii euro-atlantici că „ne vom respecta angajamentele, iar politicile viitoare vor fi aliniate cu cele ale colegilor noștri de centru-dreapta”.

Social-democrații au anunțat, joi dimineață, că se retrag de la negocierile pentru formarea unui nou guvern.

Iohannis despre cel mai mare pericol pentru România

O criză care nu permite formarea unui guvern este cel mai mare pericol pentru România, apreciază președintele Klaus Iohannis. Șeful statului speră să nu se ajungă la alegeri anticipate.

Întrebat, joi, care crede că este cel mai mare pericol pentru România, Iohannis a răspuns: „o criză care nu permite formarea unui guvern și care duce la o tărăgănare absolut inadmisibilă a chestiunilor care sunt importante: buget, organizarea alegerilor prezidențele”.

Întrebat, mai departe, dacă am putea ajunge la alegeri anticipate în perioada următoare, președintele a răspuns: „eu sper că nu ajungem la așa ceva. Mă gândesc că în final înțelepciunea va prevala”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending