Connect with us
Publicitate

Actualitate

CALENDAR ORTODOX 2023: Sfântul Cuvios David din Tesalonic

Publicat

Publicitate

Cuviosul David s-a născut în jurul anului 450 în nordul Mesopotomiei. Fiind deja monah, din motive pe care nu le cunoaştem, a venit în Tesalonic împreună cu un alt monah, Adolá. Conform autorului vieţii acestor sfinţi, Cuviosul a venit mai întâi în mănăstirea Sfinţilor Mucenici Teodor şi Mercurie, cea numită Koukouliatōn, a cărei aşezare era „în marginea cetăţii, în apropierea zidurilor, lângă poarta Aproítōn”.

Supranumele de Koukouliatōn face referire la monahii care purtau culionul într-un mod aparte, dacă judecăm după reprezentările iconografice ale Cuviosului, oarecum aruncat peste umeri. Aşezarea mănăstirii trebuie căutată la nord-est de Acropole, în locul identificat prin toponimul „Grădina lui Provatás”.
Exemplele sfinţilor din Vechiul Testament, mai ales acela al Proorocului şi regelui David, care vreme de trei ani a cerut „bunătate, ştiinţă şi pricepere”, l-au îndemnat pe Cuviosul David să ia hotărârea de a trăi vreme de trei ani într-un migdal, până când Domnul Îi va arăta voia Sa şi-i va dărui pricepere şi smerenie. La capătul celor trei ani, un înger al Domnului i s-a arătat Cuviosului, spunându-i că cererea sa a fost auzită şi că nevoinţa sa de a trăi într-un copac vreme de trei ani a luat sfârşit. Îngerul i-a spus să coboare din copac şi să-şi continue viaţa ascetică într-o chilie, slăvind şi binecuvântând pe Domnul. Sfântul a împărtăşit această vedenie ucenicilor săi, cerându-le să-l ajute la ridicarea unei chilii. Vestea aceasta a ajuns repede la urechile Arhiepiscopului Tesalonicului, Dorothei, fiind apoi aflată și de locuitorii orașului.
Prin Decretul său din anul 535, Neará 11, Împăratul Iustinian a mutat provinciile regiunii Illyricum de sub jurisdicția Arhiepiscopului de Tesalonic și a ridicat regiunea sa natală la rangul de arhiepiscopie, cu numele de Iustiniana Nova. Arhiepiscopul Aristides de Tesalonic a acceptat această schimbare, încercând, în schimb, să salveze importanţa politică a oraşului prin aducerea înapoi a sediului guvernatorului provinciei Illyricum, din Iustiniana Prima, în Tesalonic. Cu toate că întreruperea administraţiei eclesiastice nu a afectat cu nimic statutul Tesalonicului, mutarea sediului administraţiei provinciei a reprezentat o lovitură serioasă dată prestigiului orașului. Prin urmare, dorinţa cetățenilor oraşului, precum şi a guvernatorului Domnicus, a fost aceea de a readuce la Tesalonic sediul administraţiei, idee îmbrăţişată cu entuziasm de arhiepiscopul Aristides.
În acel moment a fost cerut și ajutorul Cuviosului David, pentru a aduce această problemă în atenţia împăratului Iustinian, căci, potrivit datelor din Viaţa Cuviosului, arhiepiscopul nu putea „lăsa oraşul fără păstor”, drept pentru care s-a hotărât trimiterea Sfântului David la Constantinopol. Alegerea [de către Arhiepiscop a] Cuviosului David arată importanţa misiunii precum şi dificultăţile prezentării unei asemenea cereri înaintea Împăratului Iustinian, având în vedere faptul că acesta abia sfârşise ridicarea celor două oraşe, Iustiniana Nova şi Iustiniana Prima.
După atâţia ani de viaţă de zăvorât, Cuviosul David a ieşit la lumina zilei. Înfăţişarea sa se schimbase: părul îi cădea până la brâu, iar barba îi ajungea până la tălpi, în vreme ce chipul îi strălucea ca soarele. Însoţit de doi ucenici ai săi, Teodor şi Dimitrie, Cuviosul a pornit către capitală.
Faima sa mergea înainte, aşa că, la sosirea în Constantinopol, întreg oraşul i-a ieşit în întâmpinare. Primirea sa de către Împărăteasa Teodora, soţia lui Iustinian, onorurile şi respectul ce i se arătau au impresionat întreaga asistenţă. Teodora a intrat repede în acţiune, aşa că, la întoarcerea lui Iustinian dintr-o călătorie oficială, i-a prezentat acestuia o imagine favorabilă a Cuviosului. Ca urmare, Iustinian l-a invitat să apară în faţa senatului. Cuviosul David s-a prezentat în faţa Senatului ţinând în mână tămâie şi foc care nu-i ardeau carnea. Înfăţişarea Sfântului precum şi minunea pe care o văzuseră cu ochii lor au contribuit la crearea unui climat de teamă şi străpungere, iar împăratul a răspuns prompt cererii Cuviosului David.
Purtând aceste veşti bune, Cuviosul a plecat către Tesalonic, dar nu avea să vadă cetatea decât de departe, căci, abia trecând vasul cu care călătorea de peninsula Halkidikí, Cuviosul şi-a dat sufletul în mâinile Domnului. Aceasta s-a întâmplat cândva între anii 535 şi 541 d.H.
Vestea aducerii sfintelor moaşte ale Cuviosului a uimit întregul oraş. Trupul Cuviosului David a fost depus mai întâi în locul în care odihniseră sfintele moaşte ale Sfinţilor Mucenici Theodoulos şi Agathópodos, la est de port. Cu mare durere, Arhiepiscopul Aristides a anunţat funeralii publice. Trupul Cuviosului a fost îngropat în mănăstirea Aproítōn, după dorinţa sa.

La 150 de ani de la adormirea Cuviosului, între 685-690 d.H., s-a făcut o încercare de a deschide mormântul, căci egumenul Mănăstirii Aproítōn, Dimitrie, „a dorit, din multă credinţă, să afle locul unde se aflau moaştele sfântului”. Însă, de îndată ce a fost începută această lucrare, placa ce acoperea mormântul s-a spart, iar această întâmplare a fost socotit un semn din partea Sfântului, cum că nu doreşte să fie scos. Sfintele sale moaşte au rămas în locul în care au fost depuse până în epoca cruciadelor. În vremea stăpânirii casei de Montferrat asupra Tesalonicului (1204-1222), sfintele sale moaşte au fost mutate în Italia, iar în 1236 sunt consemnate ca găsindu-se la Pavia, unde au şi rămas până în anul 1967.

Publicitate

În cele din urmă, sfintele moaşte ale Cuviosului David au fost mutate în Tesalonic, fiind așezate în Basilica Sfântului Dimitrie în data de 16 septembrie 1978.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

“Confluența interculturală de la Hlipiceni”. Cerc Pedagogic cu profesorii de științe socio-umane de la nivel gimnazial de Ziua Mondială pentru Toleranță

Publicat

Publicitate

Ziua Mondială pentru Toleranță este sărbătorită în data de 16 noiembrie, iar profesorii de științe socio-umane de la nivel gimnazial din județul Botoșani au marcat sâmbătă această zi printr-un Cerc Pedagogic pe tema “Confluența interculturală de la Hlipiceni”, cerc pregătit și susținut de profesorul Ovidiu Ioan Cherniciuc.

Ziua dedicată promovării înțelegerii, respectului și diversității culturale, religioase și etnice, în scopul combaterii intoleranței și discriminării, stabilită de Organizația Națiunilor Unite (ONU) în anul 1995, s-a bucurat de o participare numeroasă din partea profesorilor de științe socio-umane de gimnaziu din Botoșani, dar și a inspectorului de specialitate din cadrul ISJ Botoșani, profesor Ana Gabriela Tanasă, precum și a responsabilului de cerc, nivel gimnaziu, profesor Anca Colescu.

Întreaga activitate a avut loc la Căminul Cultural din Hlipiceni, o localitate care în timp a fost numită “acasă” de români, cazaci, ruteni, armeni, evrei, polonezi, rromi și chiar germani, care au trăit și au iubit aceste locuri, și care acum au fost amintite ca un exemplu al toleranței culturale, religioase sau etnice de profesorul Ovidiu Ioan Cherniciuc.

Publicitate

Deși a fost atestată documentar la 17 mai 1546, pe vremea lui Petru Rareș, despre dezvoltarea comunei s-a putut vorbi abia din 1886, odată cu înființarea primei școli prin legea învățământului dată de Spiru Haret și a dării în folosință a căii ferate Dorohoi – Iași în 1888, pentru ca un al doilea val de locuitori să fie înregistrat între 1935 și 1941.

Toate au fost reamintite de profesorul Ovidiu Ioan Cherniciuc care a tranformat acestă acțiune dedicată confluenței culturale și toleranei într-o adevărată sărbătoare.

Și tot sărbătoare a fost și până la finalul întregii activități, când copiii Școlii Gimnaziale din Hlipiceni au susținut un mic moment artistic, pentru ca la finalul acțiunii profesorii de socio-umane de la nivel gimnazial să fie invitați la un tur al comunei.

Publicitate

Iată și câteva imagini surprinse cu această ocazie:

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Doina Federovici: Autostrada Moldovei e cu 30 de km mai aproape de judetul Botoșani. Aceasta e soluția PSD pentru dezvoltarea Moldovei și pentru ca tinerii noștri să nu mai plece la muncă în străinătate!

Publicat

Publicitate

Președintele PSD Botoșani, Doina Federovici, a anunțat astăzi că săptămâna viitoare, vor fi date în circulație încă două noi tronsoane din Autostrada Moldovei-A7, care au un total de 32 de km.

Autostrada Moldovei e cu 30 de km mai aproape de județul nostru.         Este pentru prima dată cand Botoșaniul este legat la dezvoltarea Romaniei. Autostrada Moldovei începută de premierul Marcel Ciolacu e o realitate domnule Iftime, nu o fantasmagorie cum spuneați dumneavoastră. Acest obiectiv important de infrastructură va aduce locuri de muncă pentru județul nostru si oportunități pentru tineri să nu mai plece în străinătate”, a declarat Doina Federovici.

După ce săptămâna trecută au fost dați în folosință 11 km de pe Autostrada Moldovei, peste 3 zile se deschid circulației încă două noi tronsoane, care au un total de 32 de km.

Publicitate

În luna decembrie, vor fi  dați în circulație și 36 de km pe Tronsonul 3, care va permite circulația neîntreruptă pe 80 de km între Buzău și Focșani și încă 49,35 km din Autostrada Ploiești-Buzău.

Astfel, până la finalul anului se va putea circula pe aproximativ 130 km din A7 care are o lungime totală de 319 km.

Publicitate

Prezența PSD la Guvernare în următorii patru ani este garanția că Autostrada Moldovei va fi finalizată până la noi în Botoșani și mai departe spre Suceava, iar toate regiunile istorice ale României vor fi legate prin drumuri de mare viteză. Asta înseamnă dezvoltare! Autostrăzile și drumurile bune aduc investiții, iar investițiile aduc locuri de muncă. PSD a demonstrat că este singurul partid care a dezvoltat infrastructura rutieră din Moldova, în mandatul premierului Marcel Ciolacu fiind lansați în execuție cei mai mulți kilometri din Autostrada A7”, a subliniat președintele PSD Botoșani.

https://www.facebook.com/share/p/3FAnZbwjanC9ng71/

CMF11240017

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Netflix, tarife mai MARI la pentru clienții din România. Noile prețuri

Publicat

Publicitate

Netflix a anunțat că scumpește abonamentele pentru clienții din România după ce și alte patforme de streaming au aplicat deja majorări de prețuri.

Noile prețuri la abonamente Netflix 

Publicitate
  • planul Basic (streaming la o rezoluție 720p pe un singur dispozitiv): 5,99 euro pe lună
  • planul Standard (Full HD 1080p, pe 2 dispozitive concomitent): 10,99 euro pe lună
  • planul Premium (4 dispozitive simultan, calitate UltraHD 4K, sunet Dolby Atmos): 13,99 euro pe lună.

Pentru abonamentele Basic și Standard, prețurile cresc cu un euro pe lună. Pentru pachetul Premium, scumpirea este cu doi euro.

Cei care dețin pachet Standard pot adăuga un extra abonat, pentru 3,99 euro pe lună fiecare, potrivit Netflix.

Publicitate

Pentru planul Premium, opțiunea este de până la 2 extra abonați.

Citeste mai mult

Economie

Sistemul de Garanție-Returnare tot mai ACCESIBIL și micilor comercianți. Noi îmbunătățiri anunțate de RetuRO

Publicat

Publicitate

Se împlinește un an de când Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) a devenit parte din viața noastră, după ce a fost lansat pe 30 noiembrie 2023. SGR s-a dovedit un instrument important pentru un viitor mai bun și schimbarea obiceiurilor de consum, încurajând responsabilitatea față de mediu pentru fiecare dintre noi.

Sistemul de Garanție-Returnare este o premieră pentru România, iar pentru provocările întâmpinate în faza inițială, inerente unui program de o asemenea complexitate și anvergură, s-au căutat permanent soluții prin colaborare între toți actorii implicați.

Publicitate

Încă de la început, RetuRO, administratorul sistemului, a susținut un dialog direct și constant cu toate părțile implicate pentru a le înțelege nevoile și a găsi împreună soluții eficiente care să facă sistemul deopotrivă ușor de utilizat de către consumatori și simplu de adoptat de către comercianți.

În ceea ce privește comercianții, aceștia sunt o verigă cheie în sistem, întrucât reprezintă liantul între SGR și consumatori. În efortul de a susține adoptarea sistemului de către comercianți, RetuRO le-a oferit constant sprijin personalizat, a organizat periodic întâlniri cu aceștia, oferindu-le ocazia să adreseze întrebări și să împărtășească dificultățile întâmpinate, și a demarat o amplă campanie de informare pentru a prezenta pașii necesari pentru înscrierea în sistem.

Publicitate

De asemenea, RetuRO a adus îmbunătățiri permanente sistemului, adaptând fluxurile operaționale și simplificând procedurile în aspecte cheie.

Un exemplu în acest sens îl reprezintă adaptarea frecvenței și a modalității de preluare a ambalajelor colectate, astfel încât ele să nu devină o povară pentru operatorii din HoReCa și micii comercianți, care au semnalat adesea lipsa spațiului de depozitare.

Astfel, începând cu cea de-a doua comandă de ridicare a ambalajelor SGR, ele sunt preluate de către transportatorii RetuRO în maximum 2 zile. La prima comandă sunt necesare 7 zile pentru a putea adăuga adresa magazinului pe ruta transportatorilor. Prin îmbunătățirea timpilor de ridicare a sacilor cu ambalaje de la comercianți, punctele de returnare pot funcționa fără întreruperi cauzate de lipsa spațiului de depozitare.

Publicitate

O altă veste bună este aceea că, în  curand, sacii necesari colectării vor fi oferiți gratuit comercianților și operatorilor HoReCa, fără a mai fi facturați de către Administratorul SGR, conform noii metodologii de calcul publicate pentru calculul tarifului de gestionare.

Această măsură vine ca un real avantaj pentru micii comercianți, întrucât ei sunt mai predispuși să resimtă presiunea costurilor operaționale. Aceștia nu vor mai trebui să aloce resurse pentru achiziționarea sacilor SGR, ceea ce le va permite să-și concentreze bugetele pe alte nevoi importante pentru afacerea lor. Practic, devine mult mai simplu și accesibil pentru aceștia să intre în Hora Reciclării, ceea ce poate crește în mod semnificativ numărul punctelor de colectare disponibile pentru consumatori.

Rolul comercianților în SGR și principalele beneficii

Indiferent de dimensiunea afacerii, comercianții joacă un rol esențial în funcționarea Sistemului de Garanție-Returnare, întrucât fiecare ambalaj colectat este un pas înainte spre un mediu mai curat.

Restaurantele, cafenelele, magazinele de cartier și micii retaileri devin, astfel, parteneri activi în eforturile de a reduce cantitatea de deșeuri din natură.

Cu mai multe puncte de colectare în rețea, se reduce aglomerația și timpul de așteptare în fiecare punct de colectare, iar asta înseamnă o experiență mai plăcută atât pentru consumatori, cât și pentru comercianți.

Înscrierea în SGR și organizarea unui punct de colectare poate însemna pentru micii comercianți și o oportunitate de a atrage noi clienți, care caută soluții simple, în proximitatea casei, pentru a returna ambalajele SGR, și implicit o creștere a vânzărilor, ajutând afacerea să prospere.

Înscrierea în SGR, o obligație legală

Conform legislației în vigoare, toți comercianții care vând produse ambalate în recipiente precum sticle de plastic, doze de aluminiu sau ambalaje din sticlă care fac parte din Sistemul de Garanție-Returnare sunt obligați să se înregistreze pe platformă, să semneze contractul cu administratorul sistemului și să colecteze ambalajele returnate de către consumatori. Măsura vizează  atât marii retaileri, cât și micii comercianți, în timp ce reprezentanții HoReCa trebuie să colecteze ambalajele SGR ale produselor consumate în unitatea lor.

Calea spre o țară mai curată

Pornit de la zero, în doar 10 luni de la lansare, SGR a înregistrat o performanță impresionantă – românii au returnat peste 2,3 miliarde de ambalaje, cu volume în creștere de la o lună la alta. Zilnic, zeci de milioane de ambalaje sunt recuperate prin SGR și trimise spre cele 7 centre regionale RetuRO de numărare și sortare din țară, cu scopul de a fi pregătite pentru reciclare. Astăzi, SGR este un element central al politicii de mediu din România, cu impact semnificativ în reducerea deșeurilor de ambalaje și îmbunătățirea calității mediului.

Trebuie avut în vedere că implementarea unui nou sistem, așa cum este SGR, are nevoie de timp pentru a intra pe un făgaș normal. Este important să privim evoluția pe termen lung și să recunoaștem că schimbările durabile necesită timp și efort, sprijinul și implicarea tuturor.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending