Connect with us

Actualitate

CALENDAR ORTODOX 2023: Moşii de iarnă. Tradiţii, obiceiuri şi superstiţii în Sâmbăta Morţilor

Publicat

Publicitate

Potrivit tradiției creștine, înainte de Lăsatul secului de carne pentru intrarea în Postul Paștelui este Sâmbăta Morților. În acest moment, ne amintim de părinţi, bunici, străbunici şi de cei dinaintea lor, pe care nimeni nu îi mai poate pomeni.

Potrivit calendar ortodox, sunt trei sâmbete destinate pomenirii celor adormiţi sau, cum se mai spune în popor, „ale moşilor”. Este dedicată această zi din săptămână pomenirii morților, întrucât, potrivit scrierilor bisericești, trupul Mântuitorului a fost înmormântat într-o zi de sâmbătă.

De Moşii de iarnă 2023, în bisericile din toată ţara, preoţii se roagă împreună cu rudele celor adormiţi pentru sufletele acestora. De asemenea, de acest moment din calendarul ortodox sunt legate o serie de tradiții și obiceiuri.

Moșii de iarnă 2023: semnifiicații

În 2023, sărbătoarea de Moşii de iarnă sau Sâmbăta Morţilor este în 18 februarie, înainte de Lăsatul secului de carne pentru intrarea în Postul Paştelui.

Prima dintre sărbătorile destinate celor adormiţi este Sâmbăta Moşilor de iarnă, care este precedată de lăsatul secului de carne, Sâmbăta Moşilor de vară este cea de-a doua, în timp ce Sâmbăta Moşilor de toamnă este cea de-a treia, şi este legată de sărbătoarea Sfântului Dimitrie, Izvâtorul de Mir.

Toate aceste sâmbete din calendar ortodox sunt denumite în popor „ale moşilor”, deoarece prin cuvântul „moş” sunt denumiţi înaintaşii dintr-un neam.

Publicitate

Tocmai de aceea, în această zi de sărbătoare trebuie să ne amintim de părinţi, bunici, străbunici şi de cei dinaintea lor, pe care nimeni nu îi mai poate pomeni.

Moșii de iarnă 2023: obiceiuri religioase și populare

Pe 18 februarie, creștinii vor merge la Biserică, ca să participe la Sfânta Liturghie, dar și la Parastasul pentru pomenirea celor adormiți.

La slujba din Sâmbăta Morților (moșii de iarnă), preoții săvârșesc Sfânta Liturghie. Se roagă, citind numele tuturor morților trecuți în pomelnice.

De moșii de iarnă, la slujbă se aduc pentru sfințire pachete și colivă, vin și prescuri. Acestea sunt sfințite de preot, iar mai apoi sunt împărțite oamenilor prezenți la slujbă.

Creștinii pot împărți și vase cu mâncare, fructe, plăcinte sau diverse alimente care i-au plăcut persoanei decedate.

În același timp, oamenii merg la mormintele celor dragi și aprind lumânări, dau cu tămâie și aduc flori.

Potrivit tradiției populare, la mormânt se aprind cel puțin două lumânări, care au rolul de a încălzi sufletele celor adormiți.

În cazul celor adormiți fără să li se aprindă lumânare, în momentul în care se împart pachete, se oferă și o lumânare aprinsă.

Moşii de iarnă 2023: Rugăciune pentru mântuirea celor adormiţi

De sărbătoarea Moşii de iarnă, pe 18 februarie, creştinii ortodocşi pot rosti o rugăciune puternică, pentru mântuirea sufletelor celor plecaţi la Domnul.

„Pomenește, Doamne, pe cei ce întru nădejdea învierii și a vieții celei ce va să fie au adormit, părinți și frați ai noștri și pe toți cei care întru dreapta cre­dință s-au săvârșit, și iartă-le lor toate greșelile pe care cu cuvântul sau cu fapta sau cu gân­­dul le-au săvârșit, și-i așază pe ei, Doamne, în locuri lumi­noase, în locuri de verdeață, în locuri de odihnă, de unde au fugit toată dure­rea, întristarea și sus­­pinarea, și unde cercetarea Feței Tale veselește pe toți sfinții Tăi cei din veac.

Dăruiește-le lor și nouă Împă­răția Ta și împărtășirea bunătăților Tale celor negrăite și veș­nice și des­fătarea vieții Tale celei ne­sfâr­șite și fericite.

Că Tu ești învierea și odihna ador­­­mi­ților robilor Tăi (numele), Hris­toase, Dumnezeul nostru, și Ție slavă înălțăm, împreună și Celui fără de început al Tău Părinte și Prea­sfân­tului și Bunului și de viață făcă­to­ru­lui Tău Duh, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin!”

Moșii de iarnă 2023:  Tradiții

În Transilvania, se oferă de pomană inclusiv bucate preferate de cel pentru care se face pomana plus o prăjitură denumită “pupi” (chec de mere).

Pomana trebuie împărțită în primul rând persoanelor sărmane, dar poate fi oferită și celor prezenți în biserică, rudelor sau vecinilor.

În unele zone, după slujba de pomenire de la biserică, creștinul merge alături de preot la mormântul celui drag care a decedat, iar acolo, preotul săvârșește o slujbă mică, în care mormântul este stropit cu vin.

Preparatele aduse de rudele celor adormiţi în Sâmbăta Morţilor bucate spre a fi sfinţite sunt numite jertfe nevăzute.

Pachetele aduse la biserică în dimineaţa zilei de moşii de iarnă 2023 trebuie pregătite în casă, la care ar trebui să se pună şi câte o lumânare, dar şi un prosop.

Pe lângă toate acestea, rudele pregătesc şi un pomelnic cu numele celor adormiţi pe care îl dau preotului înainte de săvârşirea Sfintei Liturghii, împreună cu cărbuni, tămâie şi un colac.

Totodată, în ziua de moşii de iarnă, pe 18 februarie, rudele mai merg în cimitir pentru a face curat sau aprinde lumânări la mormintele celor adormiţi.

Tot pe 18 februarie, de Moşii de iarnă se dă de pomană şi piftie. Sâmbăta Morţilor de iarnă sau Moşii de iarnă se mai numesc şi Moşii de piftie sau Sâmbăta piftiilor.

Potrivit tradiţiei populare, piftiile respective trebuie consumate în ziua de Moşii de iarnă, pe 18 februarie. Dacă nu se mănâncă, a doua zi trebuie să le arunci, altfel vor veni friguri în timpul verii.

După Sâmbăta Morților, Moșii de iarnă, urmează Duminica înfricoșatei judecăți și lăsatul secului de carne, înainte de intrarea în Postul Paștelui.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Înălţarea Domnului Iisus Hristos de la pământ la Cer

Publicat

Publicitate

Înălţarea Domnului Iisus Hristos este prăznuită la 40 de zile după Înviere, în joia din săptămâna a 6-a după Paşti. Această sărbătoare este cunoscută în popor şi sub denumirea de Ispas.

În această zi, creştinii se salută cu „Hristos S-a înălţat!” şi „Adevărat S-a înălţat!” Timp de 40 de zile de la dumnezeiasca Sa Înviere din morţi, Hristos-Domnul S-a arătat ucenicilor Săi şi prin multe semne doveditoare i-a încredinţat că El este Mântuitorul Hristos înviat. La sfârşitul acestei perioade, S-a arătat pentru ultima oară ucenicilor Săi, le-a făgăduit trimiterea Duhului Sfânt şi, mergând în afara Ierusalimului, S-a înălţat sub privirile lor la cer, binecuvântându-i. „Şi pe când îi binecuvânta, S-a despărţit de ei şi S-a înălţat la cer.

Iar ei, închinându-se Lui, s-au întors în Ierusalim cu bucurie mare” (Luca 24, 51-52). În timp ce Mântuitorul Iisus Hristos Se înălţa la cer, doi bărbaţi îmbrăcaţi în haine albe s-au arătat zicându-le Apostolilor: „Bărbaţi galileeni, de ce staţi privind la cer? Acest Iisus, Care S-a înălţat de la voi la cer, astfel va şi veni, precum L-aţi văzut mergând la cer” (Fapte 1, 11).

Înălţarea Domnului este sărbătoarea cerurilor deschise pentru oameni, ca locuinţă veşnică şi adevărată patrie. „Plinind rânduiala cea pentru noi, și pe cele de pe pământ unindu-le cu cele cerești, Te-ai înălțat întru slavă, Hristoase Dumnezeul nostru, de unde nicidecum nu Te-ai despăr¬țit, ci ai rămas nedepărtat, grăind celor ce Te iubesc pe Tine: Eu sunt cu voi și nimeni împotriva voastră” (Condacul praznicului).

Citeste mai mult

Eveniment

„Autobuzul cu Povești”, ediția a III-a. Activitate organizată de Primăria Municipiului Botoșani cu ocazia Zilei de 1 Iunie

Publicat

Publicitate

Cu ocazia Zilei Internaționale a Copilului, Primăria Municipiului Botoșani, în parteneriat cu Societatea Eltrans, organizează cea de-a treia ediție a proiectului „Autobuzul cu Povești”, un eveniment dedicat copiilor din municipiul Botoșani.

Perioada desfășurării:
29 – 31 mai 2025

Rute implicate:
101 și 102

Intervale orare:
09:30 – 12:30 și 13:30 – 17:00

Pe parcursul celor trei zile, autobuzele Eltrans se vor transforma în adevărate scene de poveste, unde cei mici vor putea întâlni personaje îndrăgite din basme, vor asculta povești și vor primi surprize pregătite special pentru ei.
Proiectul urmărește să aducă bucurie copiilor și să încurajeze lectura, creativitatea și interacțiunea prin intermediul unei experiențe inedite de transport urban.

„Autobuzul cu Povești este mai mult decât o plimbare prin oraș – este o călătorie în imaginație, într-o lume unde fiecare copil este eroul principal. Invităm toți botoșănenii să ofere celor mici ocazia de a trăi aceste momente magice”, a declarat Cosmin Andrei, Primarul Municipiului Botoșani.

Publicitate

Evenimentul face parte din seria de activități organizate de municipalitate pentru a celebra copilăria și pentru a consolida legătura comunității cu cei mai tineri cetățeni ai orașului.

Primăria Municipiului Botoșani urează tuturor copiilor un sincer „La mulți ani!” și o copilărie plină de povești frumoase!

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (355)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Andrei Pleşu, în „Dilema veche” nr. 824 din 2019, despre personalitatea reală şi falsa personalitate: „Personalitatea reală atrage fără efort, stârneşte şi absoarbe interesul public prin isprăvi profesionale verificabile şi coagulează spontan spiritul comunitar, lăsându-l să prevaleze asupra vanităţilor proprii. Falsa personalitate nu face decât să se reverse egolatru peste ceilalţi, să-şi sufoce, să-şi intoxice ambianţa, în sursa ei neruşinată spre afirmarea contrafăcută a sinelui propriu şi a intereselor lui meschine”;

Ce mai este poezia: Milo de Angelis – poet italian: „o creatură sălbatică incapturabilă”;  Milo de Angelis: „un drum prin memorie”; Vladimir Streinu: „o sălbăticiune căreia îi găseşti mereu vizuina caldă, dar pe sălbăticiune nu o poţi  prinde niciodată”; Octavian Soviany: „o aventură metafizică”; Ion Mureşan: „ceea ce rămâne când, după ce acoperi o oglindă cu respiraţia ta, ştergi apoi suprafaţa aburită”; Emil Cioran: „o uriaşă inutilitate în armonie”;

 

Publicitate

Tudor Arghezi, în „Moşii”, citează o strigătură, un fel de text de publicitate al vânzătorilor de limonadă: „Aici, aici / La băiatu sprâncenatu /Litra, opt / Cinzeaca, patru ,/ Cine bea / Rămâne grea.”;

 

Alex Ştefănescu, în „România literară” nr. 51-52 din 2019, publică eseul „Un capitol lipsă”. Reţinem un paragraf: „Înainte de 1989 am stat de vorbă cu mulţi scriitori şi ziarişti din ţări care n-au trecut prin experienţa tristă a comunismului. Le-am explicat ce s-a întâmplat la noi după război, dar n-am  reuşit să mă fac înţeles (sau crezut. Unii dintre ei m-au rugat să le recomand un roman edificator, de genul celor scrise de Soljeniţîn ( „O zi din viaţa lui Ivan Denisovici”, „Pavilionul canceroşilor”).  Îi interesa viaţa trăită, nu aceea descrisă în termeni generali. Am găsit cu greu câteva exemple; dar şi ele erau ale unor cărţi cuprinzând doar referiri sumare sau aluzii la comunism. Un capitol important lipseşte din istoria literaturii române”;

 

Răzvan Voncu, în „România literară” nr. 51-52 din 2019, despre poezia lui Corneliu Coposu: „În mod evident, Corneliu Coposu nu este un poet modern (neomodern, post-modern etc.), dar asta trebuie, oare,  să însemne că nu este poet? Dacă acum poetului i se cere să fie mai mult nebun decât înţelept, înţelepciunea lui, aşezată cu răbdare în iambi, trohei, dactili şi alte forme de prozodie din cărţile de şcoală, ne va împiedica să descoperim şi să admirăm durerea adâncă din care s-a născut şi din care se ridică, pentru cei ce îndrăznesc să vadă, aura misterioasă a poeziei de totdeauna.”;

 

. Gheorghe Grigurcu, în „România literară” nr. 51-52 din 2019, face o clasificare a scriitorilor în comunism: 1. „literaţii care au marşat fără rezerve pe calea compromisului cu puterea abuzivă (formând un soi de aripă propagandistică a acesteia); 2. „autorii nevoiţi a pleca în exil”; 3. „cei ce s-au străduit a-şi conserva dreapta conştiinţă”;

Virgil Nemoianu, în „Convorbiri literare” nr. 7 din 2004, despre intelectuali: „O bună parte din aceştia se mulţumesc să repete papagaliceşte tot ce e mai îndoielnic (şi mai neplăcut) din mişcarea de idei a Apusului. Mă deprimă treaba asta, nu în primul rând fiindcă sunt în dezacord cu opiniile respective, ci pentru că o consider un soi de trândăvie a minţii care e foarte periculoasă pentru cei în cauză”;

Daniela Şontică, în „Ziarul Lumina” din 13 decembrie 2019, reţine câteva puncte de vedere ale  reginei Elisabeta-Carmen Sylva cu privire la satul românesc: 1. „gura poporului e cântecul răpitor al privighetorii, care aduce la auzul nostru sunetele limpezi ale naturii ce ies din freamătul vorbitor al  codrilor României şi plutesc peste poieni strălucitoare şi printre valurile aurite ale câmpiilor şi lanurilor noastre”; 2. „din gura poporului tragi învăţătura mare și trainică precum din sânurile nesecate ale tainicului Sfinx!; 3. „gura poporului e izvorul limpede care iese din stânca sănătoasă spre a răcori necurmat sufletele setoase”; 4. „gura poporului e înţelepciunea nesfârşită, iar cântecul poporului e cea mai înaltă poezie, căci el dă viaţă şi viaţa-i suferinţă”; 5. „cântecul poporului este poezia cea mai sublimă, căci nimeni nu ştie cine a făcut-o, fiecare l-a cântat pentru întâiaşi dată şi sute de ani în şir”; 6. „cântecul poporului este cea mai profundă poezie, căci fiecare l-a simţit pentru întâiaşi dată. El este suferinţă şi numai acela se poate numi poet care a dat de aceste simţiri”;

Mircea Mihăieş despre  reprezentarea femeii în filmul de azi: „Ultimii ani au impus pe ecrane două tipuri feminine: fie vampa cu creier de bibilică, dar cu craci devastatori şi silicoane magnetice, fie muierocul cu glas tunător şi maniere de plutonier ce l-a surprins pe răcan dormind în pat”;

Gabriela Melinescu, în „Acasă printre străini” (p. 109): „Am fost lovită de un gând teribil: cel care are două patrii nu are niciuna”;

 

. În „Apostrof” nr. 11 din 2019, Mircea Moţ publică un eseu interesant: „Caragiale şi mersul trenurilor”. Autorul reţine un citat care aparţine lui Vasile Fanache: „Mereu în mişcare, în căutare de senzaţii şi de senzaţional, lumea caragialiană conferă trenului funcţii aproape magice, similare cu acelea pe care, într-o anumită literatură, le ocupă diligenţa, corabia sau vaporul”. Apoi  eseul se dezvoltă pe două proze ale lui Caragiale: „Bubico” şi „D-l Goe”. Dacă în prima se lasă impresia că trenul este total desconsiderat, în a doua trenul se bucură de toată consideraţia. De remarcat că autorul reia o explicaţie a lui Viorel Mureşan privind numele de Goe: „…citit invers devine Ego, semn al orgoliului cu care s-a impus în centrul universului feminin în care fiinţează”.

 

Sintagme, termeni, concepte: Ortega y Gasset: „organizarea speranţei”; Vasile Gogea: „organizarea deznădejdii”; Mihai Firică: „amintirile-mirese rătăcite”; Matei Vişniec: „inventator de cuvinte liniştite”; Erich Rudolf Jaensch: „viziune eidetică”;

 

Nicolae Manolescu, în „Apostrof” nr. 11 din 2019, despre şcoală: 1. „Părinţii sunt un mare pericol pentru şcoală. Vin cu obişnuinţele lor, cu dorinţele lor, cu frustrările lor.”; 2. „Autoritatea în şcoli a dispărut. Nu e, nu mai trebuie, nu e bună, de fapt acum e o mentalitate generală că şcoala nu mai e bună”; 3. Disoluţia autorităţii şcolii „a început de foarte multă vreme, în Europa a început în Franţa, în mai 1968. Cu mişcarea studenţească, nu? La 40 de ani de la mişcările studenţeşti, francezii le-au evocat de curând. Inclusiv protagoniştii spuneau că li se pare o prostie ce-au făcut atunci.” etc.;

Alex Ştefănescu, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 11-12 din 2019, ţine rubrica „Viaţă şi operă”. Reţinem: 1. „Premiul Nobel pentru Literatură se acordă pentru literatură, nu pentru moralitatea autorului. Se răsplăteşte opera, nu biografia”; 2. „Lupul din povestea „Capra cu trei iezi” a lui Ion Creangă plăteşte şi el cui viaţa plăcerea de a participa la un chiolhan”; 3. „Ştefan cel Mare a fost glorificat pentru faptele lui de arme, dar şi pentru aventurile lui galante”; 4. „În romanul „Oblomov”, Goncearov studiază lenea dintr-o altă perspectivă, filosofică şi psihologică, reprezentând printre primii neantul existenţial. În ceea ce mă priveşte n-am nicio înţelegere pentru lene, pe care o consider o formă de complicitate cu moartea. Hărnicia este antientropică, este esenţa însăşi a vieţii. Lenea este entropică şi produce mortificarea fiinţei omeneşti”;  5. „Literatura este în esenţa ei o minciună (o născocire, o invenţie, o ficţiune, o fabulaţie). Dar asta se ştie. Mai trebuie adăugat că este o minciună declarată. Scriitorul îi propune cititorului un joc: eu am să-ţi povestesc ceva,imaginat de mine, iar tu te prefaci că mă crezi”; 6. „Plagierea este o faptă reprobabilă, dar dovedeşte, totuşi, indirect valoarea unei cărţi. Merită compătimiţi autorii pe care nu simte nimeni, niciodată, nevoia să-i plagieze”;

Nicolae Iorga despre Eminescu: „…minte setoasă de a şti, suflet doritor de a se împărtăşi altora, inimă revărsându-se în bunătate, ochi puternici ţintind necontenit idealul”(citat redat de Toma Grigorie în „Ramuri” nr. 11 din 2019);

 

Citeste mai mult

Educație

Botoșani: Conferințe antidrog de amploare, sub genericul „Educația – element esențial în prevenția consumului de droguri”

Publicat

Publicitate

În perioada 27–28 mai 2025, în Municipiul Botoșani, au avut loc două conferințe antidrog de amploare, desfășurate sub genericul „Educația – element esențial în prevenția consumului de droguri”, evenimente organizate la inițiativa Asociației MLNR, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Inspectoratul Școlar Județean Botoșani.

Prima zi, 27 mai 2025, a reunit, în Aula Magna a Colegiului Național „A.T. Laurian”, peste 150 de părinți ai elevilor de liceu, implicați într-un dialog deschis despre rolul familiei în prevenirea consumului de substanțe interzise în rândul adolescenților. Moderatorul conferinței, prof. univ. dr. Cătălin Țone, expert antidrog, a evidențiat importanța comunicării autentice între părinți și copii, dar și necesitatea unui parteneriat solid între familie și școală.

A doua zi, 28 mai 2025, a adus în prim-plan, vocea tinerilor. Peste 400 de elevi de la liceele din județul Botoșani au participat activ la conferința desfășurată la Teatrul „Mihai Eminescu”, interesându-se de riscurile consumului de droguri și despre modalitățile concrete de prevenție. Mesajul central transmis a fost acela că educația, informarea corectă și sprijinul comunității sunt piloni esențiali în lupta împotriva consumului de substanțe psihoactive.

 

„Trăim vremuri în care pericolele se ascund tot mai des în alegerile pe care le facem zi de zi. Drogurile nu iartă, nu aleg, nu negociază. Tocmai de aceea, educația și prevenția sunt primele linii de apărare ale unei societăți sănătoase.

Faptul că, timp de două zile, părinți, elevi și cadre didactice din întreg județul au ales să fie prezenți, să asculte și să învețe împreună, este o dovadă că suntem pe drumul cel bun. Le mulțumesc tuturor celor care s-au implicat în organizarea acestor conferințe și, mai ales, tinerilor care au înțeles că forța unei generații stă în alegerile pe care le face.

Publicitate

Vă îndemn să rămâneți informați, să vorbiți deschis și să nu ezitați să cereți ajutor atunci când simțiți că este nevoie. Doar împreună putem construi un viitor în care drogurile nu-și mai găsesc locul.” a transmis inspectorul școlar general, prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending