Calendar Ortodox 2022: Pe 7 ianuarie praznuim Soborul Sfantului Ioan Botezatorul. Sfantul Ioan s-a nascut ca rod al rugaciunilor si al postului, din parintii Zaharia si Elisabeta. Nasterea prorocului Ioan s-a petrecut cu sase luni inaintea nasterii lui Iisus.
Ioan, nume daruit de Dumnezeu
Sfantul Ioan Botezatorul poarta numele de Ioan pentru ca asa a dorit Dumnezeu. Faptul ca numele nu a fost pus in mod liber de catre parinti, ci a fost vestit de Arhanghelul Gavriil, denota ca in numele lui Ioan este prevazuta o misiune speciala: sa le descopere multimilor pe Fiul lui Dumnezeu. Din acest motiv el este numit Inaintemergator, pregatitor al caii Domnului. Cuvintele „Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii”, arata puterea pe care o are Hristos in a restaura firea omeneasca. Nu intamplator Evanghelia nu vorbeste despre pacate ci de pacat, ca pacat al neascultarii primilor oameni fata de Dumnezeu. Deci, accentul cade pe sfintirea naturii umane.
Sfantul Ioan Botezatorul a fost proroc inca din pantecele maicii sale. Potrivit Sfintei Scripturi, Ioan Botezatorul a saltat in pantecele maicii sale in momentul in care Elisabeta se intalneste cu Fecioara Maria care Il purta in pantece pe Domnul. Desi a saltat in pantece, Ioan afirma ca „nu-L stia pe Domnul” (Ioan 1, 31). Aceasta marturisire a lui Ioan este adevarata, caci el nu putea cunoaste din proprie experienta ca Cel purtat in pantecele Mariei este Fiul lui Dumnezeu. Parintele Dumitru Staniloae, comentand acest episod, spune ca Ioan „a simtit venind din Acela o lumina, sau de la Duhul Sfant din El, care l-a facut sa salte de bucurie. Sunt cunostinte care apar in noi in chip tainic, fara niciun efort al nostru de a le castiga”.
Chiar daca nu a scris nimic, el este numit proroc si pentru ca a vestit Jertfa Domnului atunci cand a marturisit vederea Mielului lui Dumnezeu. Amintim ca atunci cand evreii serbau Pastele, consumau un miel in amintirea eliberarii din robia egipteana. Cuvintele lui Ioan „Iata Mielul lui Dumnezeu” vestesc moartea Domnului pentru izbavirea oamenilor din robia mortii.
Trebuie mentionat si faptul ca binevestind ca Hristos va boteza cu Duh Sfant si cu foc, inseamna ca a prevazut pogorarea Duhului Sfant in chip de limbi de foc la Cincizecime.
Ioan Botezatorul – Ingerul Domnului
Prorocul Maleahi l-a numit pe Ioan Botezatorul „Ingerul Domnului”, pentru ca avea sa-I gateasca calea (Mal. 3, 1), iar Mantuitorul recunoaste ca Ioan este „ingerul” de care a vorbit Maleahi (Matei, 11,10). De ce il numim inger intrupat? Pentru ca el a ajuns sa poarte in fiinta sa semnele biruintei asupra pacatului originar. Incingerea cu o curea de piele provenita de la un animal mort semnifica mortificarea, omorarea patimilor pacatoase care traiesc in el. Evanghelistul Marcu precizeaza: „Si Ioan era imbracat in haina de par de camila, avea cingatoare din piele imprejurul mijlocului si manca lacuste si miere salbatica” (Marcu 1,6). In trecut, incingerea cu o curea semnifica starea de activitatea. Astfel, incingerea lui Ioan cu o curea denota ca acesta se afla in lucrare duhovniceasca. Reprezentarea Sfantului Proroc Ioan cu aripi se datoreaza modului sau aspru de vietuire, dar si faptului ca a fost un trimis al Domnului.
Predica sa incepe ca si predica Mantuitorului cu urmatoarele cuvinte: „Pocaiti-va, ca s-a apropiat Imparatia cerurilor”. O chemare de a schimba intreaga fiinta printr-un nou mod de vietuire.
Ioan Botezatorul – cel mai mare om care s-a nascut din femeie si cel mai mic in imparatia cerurilor
Textul din evanghelia de la Matei 11, 11: „Adevarat zic voua: nu s-a ridicat intre cei nascuti din femei unul mai mare decat Ioan Botezatorul; totusi, cel mai mic in imparatia cerurilor este mai mare decat el” (Matei 11, 11), este marturisirea lui Hristos despre Ioan.
Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca „teologul cel mai inalt e mai mic decat cel de pe urma dintre ingeri”. El face aceasta afirmatie pentru ca rezuma „imparatia cerurilor” la lumea ingerilor, caci Imparatia cerurilor nu era inca deschisa oamenilor in vremea lui Ioan. Astfel, Sfantul Ioan este mai mic decat orice inger.
O alta talcuire a Sfantul Maxim Marturistorul este aceasta: „Fiindca se credea ca Ioan a dobandit prin contemplatie toata cunostinta ingaduita aici, cunostinta cea mai mica si cea mai de pe urma in viata viitoare e mai mare decat cea de aici”. De aici reiese ca orice cunoastere a lui Dumnezeu in aceasta lume, este doar „in parte” sau „ca in oglinda, in ghicitura”, pe cand in lumea de dincolo, cunoasterea va fi „fata catre fata”, „deplina”, dupa cum spune Sfantul Apostol Pavel (I Corinteni 13, 12).
Numele Ioan in limba ebraica vine de la „Iahve” si „hanan” si inseamna Dumnezeu este milos, dar numele se poate traduce si cu cel miluit de Dumnezeu.
Sarbatorile inchinate Sfantului Ioan Botezatorul
Biserica a inchinat sase sarbatori Sfantului Ioan Botezatorul : Soborul Sfantului Proroc Ioan Botezatorul (7 ianuarie), Prima si a doua aflare a capului Sfantului Ioan Botezatorul (24 februarie), A treia aflare a capului Sfantului Ioan Botezatorul (25 mai), Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul (24 iunie), Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul (29 august) si Zamislirea Sfantului Ioan Botezatorul (23 septembrie).
Sursa: crestinortodox.ro